Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
clivia
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 16:53) *
Japp den hade blommor! Har inte tagit nån på hela plantan ännu men här kommer blommorna! Och kolla vad jag hittade i klasen naughty.gif
[attachment=30259:clivia_multi.jpg]
[attachment=30260:multi.jpg]
Har du nått tips vad jag ska göra efter den fått torka upp och OM jag lyckas bota rötan? Ska den stå i vatten då? Ska hela glaset vara fullt då? Eller bara lite? TACK! på förhand! kompiskram.gif

Nej, Therese, om den har rötter och du har lyckas bota rötan (det kan man se på rötterna och på plantan - den börjar skjuta nya vita), då skulle jag plantera den i såjord och vara sparsam med vatten (ordentlig dränering i botten) Om du lämnar den i vatten, kommer den inte att växa, hela energin går till att göra rötter. Jag har provat det hos de friska skott utan rötter, de har stått i vatten i nästan ett år, rötterna har vuxit och efter ett tag började det yngsta bladet gulna inte växa. Vatten är ett sätt att använda bara när du behöver att rota ett skott du råkar ta bort från moderplantan utan rötter, enligt mig. För att hela plantan ska må bra och växa tillräckligt, måste det vara luftigt runt fötterna.

Hoppas det går bra...

kompiskram.gif

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:36) *
Nej, Therese, om den har rötter och du har lyckas bota rötan (det kan man se på rötterna och på plantan - den börjar skjuta nya vita), då skulle jag plantera den i såjord och vara sparsam med vatten (ordentlig dränering i botten) Om du lämnar den i vatten, kommer den inte att växa, hela energin går till att göra rötter. Jag har provat det hos de friska skott utan rötter, de har stått i vatten i nästan ett år, rötterna har vuxit och efter ett tag började det yngsta bladet gulna inte växa. Vatten är ett sätt att använda bara när du behöver att rota ett skott du råkar ta bort från moderplantan utan rötter, enligt mig. För att hela plantan ska må bra och växa tillräckligt, måste det vara luftigt runt fötterna.

Hoppas det går bra...

kompiskram.gif

MVH/clivia

miljoner tack clivia! Då ska jag hoppas att jag klarar den! flirting.gif .I allt elände känns det som en utmaning!
clivia
Therese,

nu har jag sett din bild...vilken blomma!!! wub.gif ...Hoppas, hoppas, du försöker pollinera den och skaffa frön...

Grattis till den!!!! Myyycket bra "plåster" har du fått....

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:45) *
Therese,

nu har jag sett din bild...vilken blomma!!! wub.gif ...Hoppas, hoppas, du försöker pollinera den och skaffa frön...

Grattis till den!!!! Myyycket bra "plåster" har du fått....

MVH/clivia

Tack och det skojiga var ju att jag upptäckte inte blomman förrän jag kom hem giggle.gif
.
Japp ska prova att pollinera den nån gång just nu har jag ju inget annat som blommar dessvärre angry.gif
clivia
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 17:48) *
Tack och det skojiga var ju att jag upptäckte inte blomman förrän jag kom hem giggle.gif
.
Japp ska prova att pollinera den nån gång just nu har jag ju inget annat som blommar dessvärre angry.gif

Försök använda samma blomman...Ibland går det på det här sättet... flirting.gif

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:55) *
Försök använda samma blomman...Ibland går det på det här sättet... flirting.gif

MVH/clivia

aha! Då ska jag prova på samma blomma.Ska det vara pollen från samma blomma på märket heter det va? Eller måste jag ta pollen från en annan blomma??
clivia
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 18:29) *
aha! Då ska jag prova på samma blomma.Ska det vara pollen från samma blomma på märket heter det va? Eller måste jag ta pollen från en annan blomma??

Jag skulle försöka med en och samma blomma. Du har ju ingenting att förlora, bara att lära sig om det går eller inte...

Håller tummarna!!!!

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 19:22) *
Jag skulle försöka med en och samma blomma. Du har ju ingenting att förlora, bara att lära sig om det går eller inte...

Håller tummarna!!!!

MVH/clivia

känner mig lite knäpp nu *skrattar* givetvis skulle jag göra så giggle.gif
jag provar! biggrin.gif
Idomin
Min Clivia måste ha fått oväntad hjälp av någon förvirrad fluga
eller annan insekt förra vintern. Har ju bara den så hos mig fungerade
pollinering från en blomma iaf.

Hoppas det fungerar för dig också!

Skickar med ett foto på mina "bebisar".

[attachment=30268:Bebbar.JPG]

MvH Idomin
nilssontherese
åhh vilka fina idomin!! tummenupp.gif
Sunny
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:11) *
Sunny, behöver du byta plats egentligen, jag tror att det inte är mycket kallt i rummet du förvarar dem, eller?...Clivian kommer att blomma där också...Den enda skillnaden är att om du byter plats till varmare rummet kommer clivian att blomma fortare...Ibland gör jag så att jag låter clivian att gå i blom i varmare rummet och sen finns den på balkongen med utslagna blommor...Ju kallare rummet desto längre varar blommorna (ja, i rimliga gränser förstås). Om det är 10-15 gr. i rummet kan klivian blomma 2-3 veckor utan problem. Du måste prova och välja själv vad som du föredrar. Vad ska jag säga om vattningen? Ja, vattna med förnuft, clivia gillar inte stående vatten runt fötterna.

Jag väntar också med spänning...(den variegerade orangea och den gula clivian)

[attachment=30261:knoppar__1.2.2009.jpg][attachment=30262:den_gula...1.2.2009.jp
g]

Håller tummarna att du njuter läääänge av blommorna och hoppas att du delar din glädje med oss... yes.gif smile.gif

kram2.gif
MVH/clivia

Når den blommar skal den til vardagsrummet så jeg kan njuta den til sammans med god kaffe og god sjokolade ! yahoo.gif

Men hva jeg frykter er at om jeg gjør noen fel nå , så vokser ikke stilken tilrekkelig og blommorna kommer nede i planten.
Det har hendt førut med min "ordinære orange". Men jeg tror jeg skal la planten stå i det kjølige gjesterummet en stund til , så får den flytte til vardagsrummet.
Jeg skal sette inn bilde av blommorna , hoppas bare at de blir like fine som de som var på planten da jeg kjøpte den i 2005 ...

Ps. 1 I gjesterummet er det ca. 12 grader , på de 2 gule har det vært litt bladvekst i vinter , men ikke på den orange. Kanskje har jeg gitt for mye vatten ... confused.gif

Ps. 2 Dine bilder er som vanlig fantastiske. - mange blommor på varje stilk ... bravo.gif
Idomin
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 20:12) *
åhh vilka fina idomin!! tummenupp.gif

Tack så mycket! blush.gif

Synd man inte har en aning om vad "mamman" är för sort exakt.
Det enda jag vet är att den är riktigt gammal. Tog en del hemma
hos min mamma när jag planterade om hennes för några år sedan.
Den plantan härstammar från min mormors som, enligt mamma,
fanns redan på 40-talet. Kul när man kan hålla gamla växter vid
liv tycker jag. smile.gif

MvH Idomin
clivia
CITAT (Sunny @ 01-02-2009, 20:16) *
Når den blommar skal den til vardagsrummet så jeg kan njuta den til sammans med god kaffe og god sjokolade ! yahoo.gif

Men hva jeg frykter er at om jeg gjør noen fel nå , så vokser ikke stilken tilrekkelig og blommorna kommer nede i planten.
Det har hendt førut med min "ordinære orange". Men jeg tror jeg skal la planten stå i det kjølige gjesterummet en stund til , så får den flytte til vardagsrummet.
Jeg skal sette inn bilde av blommorna , hoppas bare at de blir like fine som de som var på planten da jeg kjøpte den i 2005 ...

Ps. 1 I gjesterummet er det ca. 12 grader , på de 2 gule har det vært litt bladvekst i vinter , men ikke på den orange. Kanskje har jeg gitt for mye vatten ... confused.gif

Ps. 2 Dine bilder er som vanlig fantastiske. - mange blommor på varje stilk ... bravo.gif

Tack, Sunny... blush.gif om de hjälper andra att bevara och sköta sina växter längre än bara några år, då har de fyllt sin funktion här på forumet...Klivior är min hjärtesak och jag är förberedd att göra mycket för att väcka intresse för dessa glömda hemlighetsfulla damerna... flirting.gif

Det är svårt att säga om den orangea clivia har fått mycket vatten...Men jag tänker alltid på: Clivian dödar du mycket fortare med vatten än torka...Om den inte får vatten nu (särskilt om du misstänker att det verkligen har fått mycket) i en månad, kommer den snarare att blomma än att dö, tänk på du har bara 12 gr. i gästrummet...Som jag ser på bilden har den stor kruka, det är ingen fara....Du kan alltid fråga här om något problem uppstår... yes.gif

Vad gäller den gula clivian, skulle jag också vänta lite till, även om jag inte är särskillt övertygad om att högre temperatur skulle hämna tillväxten (jag menar cca. 22 gr)...Jag gör nu storstädning på balkongen och var tvungen att lämna clivior några dagar i vardagsrummet, många börjar skjuta sina blomstjälkar redan nu...Då är det inte sant att detta ska på något sätt skada utvecklingen av blommorna...Till och med den clivian som blommade med den tjocka siamesiska stjälken på hösten (bilder lite högre ovan, med citrusfrukterna) skjuter ytterligare 2 blomstjälkar...det betyder 5 blomstjälkar på ett år...Är detta inte fantastiskt??? Titta på den....en bakom tjocka stjälken och en på andra sidan....(jag kommer med bättre bilder när de blir större)

[attachment=30286:clivian__2.2.2009.jpg][attachment=30288:clivian_...2.2009_2.jp
g]

Vad gäller detta - stjälken stannar i utvecklingen - har jag inte kommit på lösningen ännu. Det händer hos mig också ibland, titta bara på den tjocka stjälken... (även om jag inte kan klaga den blomningen var mycket fint i verkligheten smile.gif ). Men jag håller på att studera fenomenet... shy.gif yes.gif

kram2.gif

MVH/clivia

CITAT (Idomin @ 01-02-2009, 19:49) *
Min Clivia måste ha fått oväntad hjälp av någon förvirrad fluga
eller annan insekt förra vintern. Har ju bara den så hos mig fungerade
pollinering från en blomma iaf.

Hoppas det fungerar för dig också!

Skickar med ett foto på mina "bebisar".

[attachment=30268:Bebbar.JPG]

MvH Idomin

Söta "cliviabebisar" du har, Idomin.... wub.gif Har du bild på "cliviamamman" också? shy.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 19:28) *
känner mig lite knäpp nu *skrattar* givetvis skulle jag göra så giggle.gif
jag provar! biggrin.gif

Jag tror att det heter självpollinering, Therese... flirting.gif Det är inte bara du som känner sig lite knäpp ibland slap.gif

MVH/clivia

Idomin
CITAT (clivia @ 02-02-2009, 11:58) *
Söta "cliviabebisar" du har, Idomin.... wub.gif Har du bild på "cliviamamman" också? shy.gif
MVH/clivia

Tack så mycket Clivia! blush.gif

Tyvärr har jag ingen bild på "mamman" än. Lovar att ta en när den blommar. yes.gif

MvH Idomin
Sunny
Tack, Sunny... blush.gif om de hjälper andra att bevara och sköta sina växter längre än bara några år, då har de fyllt sin funktion här på forumet...Klivior är min hjärtesak och jag är förberedd att göra mycket för att väcka intresse för dessa glömda hemlighetsfulla damerna... flirting.gif

Du gjør en mycket bra jobb som Clivia-inspirator ! thanks.gif
Mine 3 planter har fått et betre liv tack vara deg og de andre Clivia-damene her.
Jeg hoppas jeg kan få tak i flere planter , jeg hadde en frø-order hos en stor Clivia-odlare førre året ,
men det ble til at jeg kansellerte orderen.
Jeg tenkte på hvor store disse plantene blir med tiden.
- Nå ångrar jeg naturligtvis ... -cry-.gif crying.gif slap.gif

Vad gäller detta - stjälken stannar i utvecklingen - har jag inte kommit på lösningen ännu. Det händer hos mig också ibland, titta bara på den tjocka stjälken... (även om jag inte kan klaga den blomningen var mycket fint i verkligheten smile.gif ). Men jag håller på att studera fenomenet... shy.gif yes.gif

Dette er vel et av de store Clivia-mysterium ... g.gif

Man undras om "vatten eller temperatur" er den mest betydande faktor.
Om någon redan har en teori om saken så vore det interessant ... shy.gif
Rossi
CITAT (Sunny @ 03-02-2009, 15:08) *
CITAT (clivia @ 02-02-2009, 11:58)
Vad gäller detta - stjälken stannar i utvecklingen - har jag inte kommit på lösningen ännu. Det händer hos mig också ibland, titta bara på den tjocka stjälken... (även om jag inte kan klaga den blomningen var mycket fint i verkligheten ). Men jag håller på att studera fenomenet...

Man undras om "vatten eller temperatur" er den mest betydande faktor.
Om någon redan har en teori om saken så vore det interessant ... shy.gif

I min Clivia-bok står det att anledningen till att blomstängeln inte växer sig lång och att blommorna därmed istället slår ut nere i blomvecket beror på att växten inte har fått sin vintervila på ca. 12 veckor. Under dessa veckor ska Clivian stå svalare och inte få mycket vatten alls. Kan vara värt att testa om du har möjligheter att sätta den lite svalare. Jag har mina Clivior i 8-11 grader under ca. 12 veckor under vintern. Då får de bara en slurk vatten någon gång i månaden.
Sunny
Takk for svar , Rossi ! biggrin.gif

Ut fra hva du skriver er det vila og en svalare temperatur som er viktigste faktor.

Så er jeg vel på rett veg med hur jeg gjør det nå ... yes.gif
clivia
CITAT (Rossi @ 03-02-2009, 17:27) *
I min Clivia-bok står det att anledningen till att blomstängeln inte växer sig lång och att blommorna därmed istället slår ut nere i blomvecket beror på att växten inte har fått sin vintervila på ca. 12 veckor. Under dessa veckor ska Clivian stå svalare och inte få mycket vatten alls. Kan vara värt att testa om du har möjligheter att sätta den lite svalare. Jag har mina Clivior i 8-11 grader under ca. 12 veckor under vintern. Då får de bara en slurk vatten någon gång i månaden.

Välkommen hit, Rossie... rose.gif

Ja, det står i några böcker, tyvärr, händer det också när Clivian får sin vintervila.

MVH/clivia
clivia
[quote name='Sunny' date='03-02-2009, 14:08' post='970313']
Du gjør en mycket bra jobb som Clivia-inspirator ! thanks.gif
Mine 3 planter har fått et betre liv tack vara deg og de andre Clivia-damene her.
Jeg hoppas jeg kan få tak i flere planter , jeg hadde en frø-order hos en stor Clivia-odlare førre året ,
men det ble til at jeg kansellerte orderen.

Tack ännu en gång, Sunny... jag håller tummarna att de två andra clivior också visar sin skönhet...och du kommer att bli förälskad i dem många, många år framöver... shy.gif för att när de äntligen börjat "lyssna" på dig, grips du av en förtrollande känsla som du inte kan fly från... flirting.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia
lissa
Spännande med alla CLivior på gång, det kommer verkligen att finnas CLivior att njuta av inom en snar framtid, och jag bara bugar och tackar för att jag är med.
Det jag har börjat göra nu när jag har någon som blommar, är att jag sätter blomman utanför fönstret, men på ett sätt som gör att den kan njutas av inifrån. Jag har en stor kista för att förvara prylar i precis där,och i rätt höjd men innan det använde jag mig av stolar, hinkar, ja vad som helst för att få in höjden. Och det är ju som Clivia säger, om dom har det kyligt så håller dom sig ju så mycket längre..Om ni visste vad jag saknar min jasmin som alltid blommade nu, (ursäkta att det blev lite utanför ämnet)
clivia
CITAT (lissa @ 04-02-2009, 02:18) *
Spännande med alla CLivior på gång, det kommer verkligen att finnas CLivior att njuta av inom en snar framtid, och jag bara bugar och tackar för att jag är med.
Det jag har börjat göra nu när jag har någon som blommar, är att jag sätter blomman utanför fönstret, men på ett sätt som gör att den kan njutas av inifrån. Jag har en stor kista för att förvara prylar i precis där,och i rätt höjd men innan det använde jag mig av stolar, hinkar, ja vad som helst för att få in höjden. Och det är ju som Clivia säger, om dom har det kyligt så håller dom sig ju så mycket längre..Om ni visste vad jag saknar min jasmin som alltid blommade nu, (ursäkta att det blev lite utanför ämnet)

Det var lite sorgligt, Lissa... sad.gif Jag förstår att jasminen med sin underbara doft har fortfarande plats i din hjärta..., trostar.gif

liten "plåster" för din själ... av mina blommor shy.gif
[attachment=30362:jasminum_sambac....jpg][attachment=30361:bougainv...lomma....j
pg]

Ja, väl utanför ämnet.... yes.gif

klivia-blommorna växer varje dag en liten bit, de blir allt större...för varje timme som går... wink.gif
Det här exemplaret har ett särskilt värde för mig för att den har vuxit från cliviarötter efter en planta vars överdel gick bort för fyra år sen... Men istället för en har det blivit tre stycken men bara en blommar nu med två stjälkar...Snacka om tacksamhet för att jag inte slängde den då av ren tur...Även om de är vanliga orangea är de än smula ovanliga för mig... blush.gif

[attachment=30363:en_slock...4.2.2009.jpg][attachment=30364:clivia_b...4.2.2009.
jpg]

Den gula clivian har också vuxit lite...Den är verkligen stor i jämförelse med den vanliga orangea...

[attachment=30365:den_gula...4.2.2009.jpg][attachment=30366:gula_cli...4.2.2009.
jpg]

Jag väntar med spänningen...

Hoppas, Lissa, att du också kommer att njuta av dina cliviablommor i snar framtid...

kram2.gif

MVH/clivia

lissa
Wow, Clivia...Ja det är verkligen stor skillnad i storlek, men jag förstår kärleken till dom du lyckades rädda , och 2 blomstjälkar är ingen dålig bedrift från nägon som nästan kom på komposten, dom andra två kommer säkert också att ge dig flera stjälkar med underbara blommor i framtiden......
Tack för dels dom bilderna plus tröstebilderna, men Bouganvillan blommar väl inte nu ?? thanks.gif
nilssontherese
Ljuuvliga bilder clivia! och visst är det fantastiskt vad växter är starka och överlever torts nära döden upplevelse!
clivia
CITAT (lissa @ 05-02-2009, 00:54) *
Wow, Clivia...Ja det är verkligen stor skillnad i storlek, men jag förstår kärleken till dom du lyckades rädda , och 2 blomstjälkar är ingen dålig bedrift från nägon som nästan kom på komposten, dom andra två kommer säkert också att ge dig flera stjälkar med underbara blommor i framtiden......
Tack för dels dom bilderna plus tröstebilderna, men Bouganvillan blommar väl inte nu ?? thanks.gif

Nej, Lissa, verkligen inte... biggrin.gif ...men det räcker med hennes blad nu, jag har inte så höga krav på mina växter... shy.gif

[attachment=30394:Bougainv...5.2.2009.jpg]

Ja, du har rätt ingen dålig bedrift från någon som nästan kom på komposten...jag är mycket tacksam för hennes blommor, för att de visar att den mår utmärkt och allt vad jag har gjort för henne är i rätt väg. Inte alltid lyckas man att tillgodogöra cliviornas behov... Det är inte lätt att vänta och ha tålamod år efter år...Men jag kan försäkra dig att det lönar sig...speciellt hos clivior, när du förstår deras livscirkel, kommer du aldrig att välja bort dessa plantor, de är verkligen som familjemedlemmar som kan överleva många år och gå i arv...Inte alla rumsväxter har sådan förmåga, anar jag...

Titta bara vilket liv i plantorna i dessa trista dagar i Sverige...
Den variegerade clivian och clivian med smala blad (gammaldags clivia)

[attachment=30396:den_vari...5.2.2009.jpg][attachment=30397:clivian_...5.2.2009.
jpg]

Clivian som blommade i oktober, du kommer säkert ihåg henne...

[attachment=30398:blommorn...5.2.2009.jpg][attachment=30399:blommorn...5.2.2009.
jpg]

Och inte bara blommorna kan man beskåda i dessa dagar...

Clivia gardenii med sina frukter, och Clivia caulescens med frukterna på väg...

Clivia gardenii

[attachment=30402:Clivia_g...5.2.2009.jpg][attachment=30403:C._garde...5.2.2009.
jpg]

Clivia caulescens

[attachment=30400:Clivia_c...5.2.2009.jpg][attachment=30401:Clivia_c...2.2009_2.
jpg]

kompiskram.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (nilssontherese @ 05-02-2009, 12:42) *
Ljuuvliga bilder clivia! och visst är det fantastiskt vad växter är starka och överlever torts nära döden upplevelse!

Tack, Therese... thanks.gif

Ja, viljan att överleva är mycket starkt...Men ibland räcker det inte emot oss, människor...

kram2.gif

Om clivian trivs, 42 blad är inget problem att bära... shy.gif

[attachment=30404:42_blad....5.2.2009.jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
jisses jag blir alldeles STUM

av dina bilder clivia!! WOW 42 blad yeeeeeesus.Gud vad jag önskar att jag hade samma snits på dem som du och andra verkar ha! BRAVO!! bravo.gif
Rossi
Mycket ljuvliga Clivia!

Ingen av mina Clivior behagar att blomma för tillfället men jag är full av tillförsikt inför våren!

Trevlig helg på alla!

Ps. Hur noga anteckningar/förteckningar har ni andra över era Clivior? Har ni ordning på vilken som är vilken, var de kommer ifrån o.s.v.?

Vissa har jag koll på men inte andra. I höstas så sådde jag tre frön och jag kom på mig själv idag med att inte veta om jag tog fröna från en orange- eller gulblommande Clivia. Hm! Å andra sidan - när man tar fröer från sina egna Clivior så vet man väl inte riktigt vad man får för blommor så det kan ju vara spännande i sig.

Hursomhelst, jag har nu gjort en förteckning över mina Clivior och kommer att notera när de blommar, om jag tar frön från dem etc.
clivia
Tack både två, Therese och Rossi.... thanks.gif thanks.gif

Tålamod, Therese, det kommer....Sådana önsknigar brukar uppfyllas... flirting.gif

Rossi, jag skriver på alla klivior som jag har vilka de är, varifrån de kommer och hur gamla de är om jag känner till deras ålder, ja, till och med (om jag inte glömmer) omplanteringsdag....Vad gäller frön från Sydafrika, de har ett nummer som jag skrev i ett häfte för att veta vad var det för korsning...Det är svårt att bara komma ihåg sådana saker, särskilt om man har mer växter...åtminstone för mig...Men att inte ljuga har jag inte gjort det från början, tyvärr...Sådant behov kom med åren...

Lite bilder till...

Den andra clivian börjar öppna sina blommor och första passiflorablomman det här året också...

[attachment=30437:blommorn...6.2.2009.jpg][attachment=30438:f_rsta_p...6.2.2009.
jpg]

Det är intressant att jämföra blommorna...

[attachment=30436:blommor__6.2.2009.jpg]

Den variegerade cliviablommorna växer varje dag en bit... yes.gif

[attachment=30439:blommor_...6.2.2009.jpg]

Ja, trevlig helg också från mig till alla odla fans... shy.gif

rose.gif

MVH/clivia

Rossi
CITAT (clivia @ 06-02-2009, 22:27) *
Vad gäller frön från Sydafrika, de har ett nummer som jag skrev i ett häfte för att veta vad var det för korsning...

Clivia! De fröer jag köpte från Sydafrika hade inga nummer såvitt jag kan minnas. Jag köpte dem från Cape Seeds and Bulbs. Det var Clivia cyrtanthtiflorus jag köpte och jag undrar hur det är med korsningar där.

Nåja, det ska i alla fall bli kul att se när de blommar!

Och från och med nu har jag också full statistik på mina Clivior! tummenupp.gif
clivia
CITAT (Rossi @ 07-02-2009, 09:20) *
Clivia! De fröer jag köpte från Sydafrika hade inga nummer såvitt jag kan minnas. Jag köpte dem från Cape Seeds and Bulbs. Det var Clivia cyrtanthtiflorus jag köpte och jag undrar hur det är med korsningar där.

Nåja, det ska i alla fall bli kul att se när de blommar!

Och från och med nu har jag också full statistik på mina Clivior! tummenupp.gif

Rossi, jag köpte mina frön genom www.clivias.com, när det fungerade nu ser jag att de inte har uppdaterat sidan en längre tid...men gå på den här sidan klicka "The Clivia Store" och sedan "Seed Lists" sedan "Historic Stock" och du kan se vilka korsningar de sålde och vilka nummer korsningar hade... Jag har bara ett fåtal av dem...De har inte blommat ännu...

Ja, Clivia cyrtathiflora är själv korsningen mellan C.nobilis och C. miniata om jag minns rätt nu, då kan det vara någon ny korsning mellan de två eller C. cyrtathiflora som är självpollinerad, tror i alla fall jag.

Det är spännande att vänta hur den kommer att blomma... yes.gif

MVH/clivia
Rossi
CITAT (clivia @ 07-02-2009, 19:01) *
Ja, Clivia cyrtathiflora är själv korsningen mellan C.nobilis och C. miniata om jag minns rätt nu, då kan det vara någon ny korsning mellan de två eller C. cyrtathiflora som är självpollinerad, tror i alla fall jag.

Det är spännande att vänta hur den kommer att blomma... yes.gif

MVH/clivia

Jag trodde också att det var den korsningen fast titta på den här sidan från Cape Seed and Bulbs där jag köpt mina cyrtanthiflorus-frön:

http://www.capeseedandbulb.com/

(Klicka på Clivias i vänsterspalten och sen klicka på Hybrids uppe till höger. Scrolla sen ner till hur en hybrid skapas.)

Där står att cyrtanthiflorus skulle vara korsning mellan caulescens och miniata.

Det ska bli MYCKET intressant att se hur blommorna kommer att se ut! Hoppas att de blommar i år eller nästa år.
Rossi
Och kolla sen in den här sidan där det längst ner till vänster står att i Japan kallar man cyrtanthiflorus för nobilis .... Det är inte lätt att hänga med! ohmy.gif

http://homepage3.nifty.com/plantsandjapan/page074.html
clivia
CITAT (Rossi @ 07-02-2009, 18:25) *
Jag trodde också att det var den korsningen fast titta på den här sidan från Cape Seed and Bulbs där jag köpt mina cyrtanthiflorus-frön:

http://www.capeseedandbulb.com/

(Klicka på Clivias i vänsterspalten och sen klicka på Hybrids uppe till höger. Scrolla sen ner till hur en hybrid skapas.)

Där står att cyrtanthiflorus skulle vara korsning mellan caulescens och miniata.

Det ska bli MYCKET intressant att se hur blommorna kommer att se ut! Hoppas att de blommar i år eller nästa år.

Jag är inte säkert, Rossi att de har rätt, jag har C. cyratnthiflora, C. caulescens och C. nobilis även om den sista är liten men hybrid ser lite ut efter sina föräldrar, skulle jag tro...och om jag jämför de emellan....nej, det kan inte vara sant...
Jag är lite förvirrad och därför tittar jag i boken om clivior av Graham Duncan (den nyaste) och där står:

Grop name:Clivia Caulgard Group Parentage: C.gardenii x C.caulescens
Group name:Clivia Cyrtanthiflora Group Parentage:C.nobilis x C.miniata
Group name:Clivia Minicyrt Group Parentage: C.(cyrtanthiflora Group) x miniata
Group name:Clivia Minigard Group Parentage: C.gardenii x C. miniata
Group name:Clivia Minilescent Group Parentage:C.miniata x C.caulescens
Group name:Clivia Nobilescent Group Parentage:C.nobilis x C.caulescens
Group name:Clivia Nobile Guard Group Parentage:C.gardenii x C.nobilis

New Group name: Clivia Minirabiliscent Group Parentage:C.mirabilis x C.miniata

Jag känner mig inte tillräckligt erfaren att avgöra... men jag lutar mig åt åsikten att det är C.nobilis x C.miniata, den är enligt mig mer trolig...

Hoppas det hjälper lite...

MVH/clivia
clivia
CITAT (Rossi @ 07-02-2009, 18:36) *
Och kolla sen in den här sidan där det längst ner till vänster står att i Japan kallar man cyrtanthiflorus för nobilis .... Det är inte lätt att hänga med! ohmy.gif

http://homepage3.nifty.com/plantsandjapan/page074.html

jag tror att det var före, Rossi, inte nu, åtminstone de seriösa odlarna har koll på det, enligt mig...Hos oss är det också många som inte vet skillnaden mellan cliviorna, den första nobilis som jag köpte visade sig vara caulescens... och caulescens som jag köpte visade sig vara gardenii... g.gif smile.gif

MVH/clivia
lissa
Nu är det sista försöket...Jag har försökt skriva i flera dagar, men alltid har det varit strul..
Först av alt tacka Clivia för hennes fantastiska " Damer" och bilder blomma.gif otroligt att man kan få fram en så perfekt 42-bladare confused.gif
Och innan något händer igen...Vad har du vid roten på din C Gardenii ? Är det för att hålla ihop bladen så att den ska få bättre stöd eller har den någon annan användning??
Tog en bild på min stackare..Nu står den tryggt under tak för att inte få mer vatten...här kan vi aldrig vara lagom, antingen så störtregnar det, eller också har vi nästan vattenransonering som förra våren/sommaren..
[attachment=30570:DSCN7777.JPG]
clivia
CITAT (lissa @ 09-02-2009, 02:55) *
Nu är det sista försöket...Jag har försökt skriva i flera dagar, men alltid har det varit strul..
Först av alt tacka Clivia för hennes fantastiska " Damer" och bilder blomma.gif otroligt att man kan få fram en så perfekt 42-bladare confused.gif
Och innan något händer igen...Vad har du vid roten på din C Gardenii ? Är det för att hålla ihop bladen så att den ska få bättre stöd eller har den någon annan användning??
Tog en bild på min stackare..Nu står den tryggt under tak för att inte få mer vatten...här kan vi aldrig vara lagom, antingen så störtregnar det, eller också har vi nästan vattenransonering som förra våren/sommaren..
[attachment=30570:DSCN7777.JPG]

Tack, Lissa... blush.gif

Vad har jag vid roten på min C.gardenii?? Titta på lite närmare du kommer säkert på vad det är... giggle.gif (om inte kommer jag att skriva det senare)
Varför jag använder det? Första hjälpen vid brutet blad i det här fallet...

Din clivia måste torka ut, Lissa, den kommer inte att blomma om det finns ständigt vatten i krukan, när den bör ha en torrperiod egentligen. Växer redan nya blad eller sover den fortfarande? g.gif Hon kommer att blomma vi måste bara finna vägen hur tillfredställa hennes behov... trostar.gif Jag lägger några bilder till men det känns inte så kul när jag ser att du inte har lyckats ännu... no.gif

Den andra clivian är nästan i full blom...
[attachment=30597:den_andr...9.2.2009.jpg]

Jag har gjort lite ordning på balkongen i "clivialandet":
[attachment=30598:cliviala...9.2.2009.jpg][attachment=30599:clivior_...9.2.2009.
jpg]

Den gula clivian med några andra...och den variegerade
[attachment=30600:olika_kl...9.2.2009.jpg][attachment=30601:den_vari...9.2.2009.
jpg]

Gammaldags smalbladiga clivian och clivian med två stjälkar på väg...
[attachment=30602:gammalda...9.2.2009.jpg][attachment=30603:clivian_...9.2.2009.
jpg]

Hoppas verkligen att vi hittar vägen att väcka din "sovande dam"... slap.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Rossi
Clivia! Det är helt otroligt vilken blomkraft du har i dina blommor! Jag bugar och bockar och tackar för att du delar med dig i form av bilderna. Det ger inspiration!!!

Har du dina clivior på en inglasad balkong året runt eller hur sköter du dem?

clivia
CITAT (Rossi @ 10-02-2009, 12:27) *
Clivia! Det är helt otroligt vilken blomkraft du har i dina blommor! Jag bugar och bockar och tackar för att du delar med dig i form av bilderna. Det ger inspiration!!!

Har du dina clivior på en inglasad balkong året runt eller hur sköter du dem?

Tack, Rossi... blush.gif

Ja, Rossi, de finns där hela året runt...men nu blommar de lite tidigare för att de har varit lite inne...Ibland måste man göra ordnig där också yes.gif ...och jag har för många växter att göra det på en gång. Även merparten av småttingar finns där, här kan du se plantor som jag sådde förra året...

[attachment=30614:ett_ring...9.2.2009.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia
nilssontherese
Jag blir lika stum varje gång du visar dina samlingar clivia!! JÖSSES! Det växer ju så det knakar hos dig! Även de små ser jag! Vad ger du dem? *fniss* hemligt gödsel??
Lissa: hoppas att din clivia blommar snart hos dig!
Rossi
CITAT (clivia @ 10-02-2009, 14:24) *
Tack, Rossi... blush.gif

Ja, Rossi, de finns där hela året runt...men nu blommar de lite tidigare för att de har varit lite inne...Ibland måste man göra ordnig där också yes.gif ...och jag har för många växter att göra det på en gång. Även merparten av småttingar finns där, här kan du se plantor som jag sådde förra året...

[attachment=30614:ett_ring...9.2.2009.jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

OK! Har du någon värmekälla i form av fläkt eller så för det kan ju förstås bli frostgrader på vintern? Jag har våra clivior i ett garage i 8-11 grader några veckor under vintern.

Jättefina små ettåringar!
clivia
CITAT (Rossi @ 10-02-2009, 14:05) *
OK! Har du någon värmekälla i form av fläkt eller så för det kan ju förstås bli frostgrader på vintern? Jag har våra clivior i ett garage i 8-11 grader några veckor under vintern.

Jättefina små ettåringar!

Tack, Rossi...

Nej, någon värmekälla har jag inte. Klivior klarar allt som är över 0 gr utan vatten. Jag bor på tredje våningen och aldrig har upplevt någon frost på min inglasade balkong, den är stängd nästan hela vintern. Nu har jag några av clivior väckt lite tidigare, vi ska se hur det slutar... Om det blir kallare måste jag ta dem in för att de börjar blomma nu...men ännu så länge är de på balkongen...och den gula clivian börjar öppna sin första blomma...

[attachment=30620:balkonge...0.2.2009.jpg][attachment=30621:den_gula...0.2.2009.
jpg]

Håller tummarna att dina "cliviadamer" också kommer att blomma snart...Det är alltid en upplevelse...

blomma.gif

MVH/clivia
nilssontherese
åh, vad ljuvlig den gula är! ohmy.gif
En fråga:
När ett frö grott och själva "reserven" ruttnar men själva roten och nått blad klarar sig.Finns det nån chans i alla fall att det kan bli en stor planta av den? Trots att "reserven" är borta?
Jag har två som det blivit så med....de växer lååååååååååååångsamt....
Om jag skulle vilja få tag på fröer från en intensiv rosa clivia har du några tips då clivia? Har du nån frösådd? *nyfiken*
Kolla den här bilden:
http://cliviasociety.org/gallery/d/1379-2/...ck_s_Declan.jpg
clivia
CITAT (nilssontherese @ 11-02-2009, 18:53) *
åh, vad ljuvlig den gula är! ohmy.gif
En fråga:
När ett frö grott och själva "reserven" ruttnar men själva roten och nått blad klarar sig.Finns det nån chans i alla fall att det kan bli en stor planta av den? Trots att "reserven" är borta?
Jag har två som det blivit så med....de växer lååååååååååååångsamt....
Om jag skulle vilja få tag på fröer från en intensiv rosa clivia har du några tips då clivia? Har du nån frösådd? *nyfiken*
Kolla den här bilden:
http://cliviasociety.org/gallery/d/1379-2/...ck_s_Declan.jpg

Therese,

om den har litet blad och en liten rot kan den klara sig, reserven fungerar hos oss som någon sorts "godis" efter att växten har utvecklat roten och blad och börjar själv att ta näring från jorden, det räcker att betrakta fröplantor i olika stadier av deras utveckling för att se - om de mår bra räcker reserven lång,6 månader är inget undantag..., jag tror snarare att reserven är så stor för att förhållandena i hennes hemtrakter är många gånger bistra och därför behöver fröplantan lite "mat" över att klara sig och etablera ... Har du bild på den?

Intensiv rosa clivia...Du måste vara förberedd på besvikelse när det gäller frön, Therese, allt som säljs är frö eller fröplantor och de kan skiljas mycket från sina föräldrar även till det negativa hållet...Det är en loteri även om fröna kommer från en "drömplanta" i våra ögon, tyvärr...Om du vill ha en viss intensiv rosa clivia måste du köpa hennes skott och där finns mycket mer potentiella köpare än plantor till salu...Då pratar jag inte om att någon mutation kan uppstå där också...

Ja, clivian på bilden är sagolik, Therese... tummenupp.gif men kanske någon av dina fröplantor kommer att bli ännu vackrare, vem vet... shy.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia

Den variegerade clivian och den gula finns nu i vardagsrummet...Jag är rädd att blommorna inte klarar det kalla vädret som kommit...Ståndare i den gula klivian öppnar sig inte, när det är för kallt... no.gif

[attachment=30675:den_vari...1.2.2009.jpg][attachment=30679:den_gula...1.2.2009.
jpg]
lissa
Hej och tack för dina ord Clivia, men just när man inte har egna blommor så uppskattar man att få se andras, speciellt dina underbara, och som du vet uppskattar jag alla kort du sätter in..det är underbart att se rad på rad med välvårdade Clivior av alla slag på din inglasade balkong. Det märks verkligen att dom blir omvårdade och att dom får mycket kärlek...
giggle.gif Nu såg jag vad det var vid roten, men den måste vara lite knepig att trä på ?? för bladen är ju inte direkt smala, även om dom inte är så breda som dom variegerade..eller hur ? Så jag fattar inte hur du har lyckats med det knepet, och hoppas på förklaring. help.gif
Du har det som bladräddare, men det borde väl fungera även´till att bladen håller ihop bättre nedtill, dvs rotbladsförstärkare ??
Jag tar det lugnt, nu vet jag att pga att den har fått vatten i vinter så får jag vänta med blommor, men eftersom den har blommat förut så vet jag att den kommer att göra det igen..>Det enda vattnet den skulle kunna få nu är om markisen släpper igenom, men den har bara några få år på nacken så det ska den inte göra... Och nästa vinter, icke en droppe.. rolleyes.gif
nilssontherese
CITAT (clivia @ 11-02-2009, 21:12) *
Therese,

om den har litet blad och en liten rot kan den klara sig, reserven fungerar hos oss som någon sorts "godis" efter att växten har utvecklat roten och blad och börjar själv att ta näring från jorden, det räcker att betrakta fröplantor i olika stadier av deras utveckling för att se - om de mår bra räcker reserven lång,6 månader är inget undantag..., jag tror snarare att reserven är så stor för att förhållandena i hennes hemtrakter är många gånger bistra och därför behöver fröplantan lite "mat" över att klara sig och etablera ... Har du bild på den?

Intensiv rosa clivia...Du måste vara förberedd på besvikelse när det gäller frön, Therese, allt som säljs är frö eller fröplantor och de kan skiljas mycket från sina föräldrar även till det negativa hållet...Det är en loteri även om fröna kommer från en "drömplanta" i våra ögon, tyvärr...Om du vill ha en viss intensiv rosa clivia måste du köpa hennes skott och där finns mycket mer potentiella köpare än plantor till salu...Då pratar jag inte om att någon mutation kan uppstå där också...
Ja, clivian på bilden är sagolik, Therese... tummenupp.gif men kanske någon av dina fröplantor kommer att bli ännu vackrare, vem vet... shy.gif
kompiskram.gif

MVH/clivia

Den variegerade clivian och den gula finns nu i vardagsrummet...Jag är rädd att blommorna inte klarar det kalla vädret som kommit...Ståndare i den gula klivian öppnar sig inte, när det är för kallt... no.gif

[attachment=30675:den_vari...1.2.2009.jpg][attachment=30679:den_gula...1.2.2009.
jpg]

Jag misstänkte det *suck*.Nåja, jag ska nog beställa några bra rosa korsningar så får väll ödet avgöra om det blir en riktigt tjusig dam eller ej giggle.gif kanske har jag redan en urtjusig av de jag redan har småplantor av?! vem vet!
Tusen tack för förklaringen om "fröreserven".Nu när du berättade om hur de har det i verkliga miljön så fattar jag direkt! Jag ska fotografera dem omgående!
Vad tråkigt att den gula clivian inte öppnar sig riktigt....nedrans snö som kom och kyla!
nilssontherese
Här kommer bilder på clivia bebisarna med förlorad "reserv".Ursäkta den dåliga skärpan på en av dem.Kamerans batteri la av angry.gif .Roten på den ena är lite högt ovanför jord har satt om den nu katterna har puttat på den kiss.gif
[attachment=30704:bebis_clivia.jpg]
[attachment=30705:clivia_bebis.jpg]
clivia
CITAT (lissa @ 11-02-2009, 23:50) *
Hej och tack för dina ord Clivia, men just när man inte har egna blommor så uppskattar man att få se andras, speciellt dina underbara, och som du vet uppskattar jag alla kort du sätter in..det är underbart att se rad på rad med välvårdade Clivior av alla slag på din inglasade balkong. Det märks verkligen att dom blir omvårdade och att dom får mycket kärlek...
giggle.gif Nu såg jag vad det var vid roten, men den måste vara lite knepig att trä på ?? för bladen är ju inte direkt smala, även om dom inte är så breda som dom variegerade..eller hur ? Så jag fattar inte hur du har lyckats med det knepet, och hoppas på förklaring. help.gif
Du har det som bladräddare, men det borde väl fungera även´till att bladen håller ihop bättre nedtill, dvs rotbladsförstärkare ??
Jag tar det lugnt, nu vet jag att pga att den har fått vatten i vinter så får jag vänta med blommor, men eftersom den har blommat förut så vet jag att den kommer att göra det igen..>Det enda vattnet den skulle kunna få nu är om markisen släpper igenom, men den har bara några få år på nacken så det ska den inte göra... Och nästa vinter, icke en droppe.. rolleyes.gif

Tack, Lissa...jag är verkligen rörd av dina ord wub.gif wub.gif ... faktum är att utan människor som du och några andra skulle jag aldrig förtsätta att skriva på detta forum ...

jag är ingen trollkarl, Lissa, saxen hjälper i det här fallet... shy.gif
Men nu är "toarullen" borta... yes.gif

[attachment=30708:nu__r_den_borta....jpg]

Nej, Lissa, ingen rotbladförstärkare för min del, jag tror att plantan måste vara tillräckligt stark att hålla bladen ihop själv, mina plantor har inget problem med det men jag är ibland klumpig vid hantering och då skador uppstår... crying.gif

Jag önskar dig, Lissa, att dina clivior (du har inte bara en i krukan) får sin dos av torka tills våren värmer jorden och vid första varma strålar visar de den verkliga skönheten av sina blommor... blomma.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia

[attachment=30710:blommar_...2.2.2009.jpg]

clivia
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2009, 15:13) *
Här kommer bilder på clivia bebisarna med förlorad "reserv".Ursäkta den dåliga skärpan på en av dem.Kamerans batteri la av angry.gif .Roten på den ena är lite högt ovanför jord har satt om den nu katterna har puttat på den kiss.gif
[attachment=30704:bebis_clivia.jpg]
[attachment=30705:clivia_bebis.jpg]

Therese,

jag tror att de kan klara sig..., speciellt nu när våren kommer och livet kommer bli lite lättare för dem..., de har ju rot och gröna delar, den enda som kan ta livet av dem är övervattning enligt min åsikt...Hur gamla är de när du påstår att de växer så långsamt ? Det är vinter och inte så mycket hänt hos mig heller med fröplantorna... trostar.gif

kram2.gif

MVH/clivia

PS: Den gula clivian öppnade sig riktigt i värmen, jag är mycket glad.... happy.gif och den variegerade kommer att visa blommorna kanske imorgon...

[attachment=30712:Den_vari...2.2.2009.jpg][attachment=30713:den_vari...2.2009_2.
jpg]

[attachment=30714:blommorn...2.2.2009.jpg][attachment=30715:den_gula...2.2.2009.
jpg]
Sunny
Wow , så vakre blomster ... bravo.gif

Den nyansen av "soft orange" er virkelig spesiell.
Der er en gledje å lese i denne tråden og se alle de vakre plantene. thanks.gif

Jeg kan nå se blomsterknopp på min orange ,
men den har tyvärr en skarp orange farge som jeg egentligen ikke tycker så godt om ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon