Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
clivia
CITAT (nilssontherese @ 15-02-2008, 12:04) *
Åh så snygga blad!! rolleyes.gif Roligt med uppdatering på dina groddar! Idag såg jag att 3 av mina fröer börjar att gro!!! YIPEEEE!! biggrin.gif
Superfin stor planta du har som ska blomma! underbar!
Förstår att det tar mycket tid att sammanställa all information till en hemsida och så ska man ha tillräckligt med! blink.gif duktig är du i alla fall!

Grattis!!! Du ser själv att dina frön mår utmärkt bravo.gif nu gäller det att vara på vakt att inte mögel tar dem till himlen, det har jag upplevt några gånger, man måste vädra och kontrollera sådder minst varannan dag...Men visst är det roligare när vi ser att de vaknar upp och lyssnar på våra tankar slap.gif

Den plantan som du ser på bilden är lite speciellt, den är köpt på Tradera i 2005, sen har den blommat förra året med två stjälkar samtidigt och det här året kommer den göra detsamma blink.gif... Jag har några som varje år blommar med två stjälkar men inte som tvillingar... Först kommer en och sedan den andra några dagar försenad, den här plantan gör det på en gång det andra året i rad...

Blomningen 2/2007:
[attachment=13487:blomningen_2007.jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
Himmel så häftigt! Den jag köpte nyligen som jag hade blombild på har ytterligare en stängel på g.Men som sagt inte blommar de som tvillingar inte! Grattis till den! tongue.gif
Ja, nu ska jag kolla mina groddar varje dag för att hålla borta mögel och annat otyg! crazy.gif
Gudrun i Göteborg
Tack för den här tråden och särskilt tack till Clivia. Jag har en sådan som förökat sig en hel del och då har jag delat den och gett bort. Men jag har aldrig tagit han om fröna crying.gif Nu skall jag göra det! Japp.
mamamaggan
Tänkte fråga om hur man gör för att hålla mögel borta ? Har satt nårga fröer dels vit clivia dels gul. De gula fröerna var mögliga redan när jag fick dem , låg i fuktig sand, men hur förhindrar jag att även de andra fröerna möglar?
clivia
CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 21:54) *
Tänkte fråga om hur man gör för att hålla mögel borta ? Har satt nårga fröer dels vit clivia dels gul. De gula fröerna var mögliga redan när jag fick dem , låg i fuktig sand, men hur förhindrar jag att även de andra fröerna möglar?

Har du inte bild på dina frön, mamamaggan? Cliviaodlare brukar behandla sina frön med någon sorts fungicid så att de inte möglar när de ska skickas iväg men om du är misstänksam och tror att du redan har mögel i din substrat, kan det hjälpa att plocka bort fröna och byta substratet eller behandla substratet med kokande vatten och sen när den svalnat ta fröna som inte är angripna tillbaka och sedan observera fröna och vädra, vädra, vädra minst varannan dag...Du kan även använda en svag lösning av någon sorts desinfektions medel eller fungicid för att hålla mögel borta men det har jag aldrig gjort hos clivia frön no.gif Det finns säkert andra sätt att behandla frön, det gäller bara att prova sig fram, vad som hjälper. Jag håller tummarna att du lyckas rädda dina frön från mögel och att de gror!!! trostar.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (nilssontherese @ 15-02-2008, 16:01) *
Himmel så häftigt! Den jag köpte nyligen som jag hade blombild på har ytterligare en stängel på g.Men som sagt inte blommar de som tvillingar inte! Grattis till den! tongue.gif
Ja, nu ska jag kolla mina groddar varje dag för att hålla borta mögel och annat otyg! crazy.gif

thanks.gif
Det är alltid roligt när den blommar en gång till... tummenupp.gif Kanske besvarar den vår kärlek och omsorg shy.gif ... rose.gif
Grattis, det händer inte alltid... smile.gif

MVH/clivia

CITAT (Gudrun i Göteborg @ 15-02-2008, 19:57) *
Tack för den här tråden och särskilt tack till Clivia. Jag har en sådan som förökat sig en hel del och då har jag delat den och gett bort. Men jag har aldrig tagit han om fröna crying.gif Nu skall jag göra det! Japp.

Lycka till, Gudrun i Göteborg, det är mycket spännande... blomma.gif

MVH/clivia
nilssontherese
Som sagt jag är nybörjare på clivia men har läst nånstans att man kan använda nån droppe diskmedel och lite vatten att skölja fröerna i?? Kanske har jag fel? wacko.gif
stennie
Jag har duchat mina med svag atamon lösning...hoppas det ska hålla möglet borta!
clivia
En liten uppdatering....

clivia frön 18.2.2008
[attachment=13587:mina_frö...8.2.2008.jpg]

den största clivia bebisen fick röda nyanser...
[attachment=13586:det_förs....18.2.08.jpg]

och kruka med jord
[attachment=13588:Nu_är_de....18.2.08.jpg]

Det är svårt att se de röda nyanserna när jag fotar med blixt, tyvärr no.gif , jag ska ta en bild till senare när fröet växer lite till...

och här finns två bilder av mina två vinterblommande Clivia gardenii...
[attachment=13589:clivia_gardenii.jpg]
[attachment=13590:clivia_g...ov._2007.jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
Urtjusigt!! Superkul med uppdateringen! yahoo.gif oj vad vacker gardenii var jag har en jag med så det blir nått att drömma om.
nilssontherese
Nu är jag superlycklig! biggrin.gif blomsterlandet här där jag bor ringde nyss och sa att de fått hem stora gula clivia plantor!!!!!Och en är undanställd till mig!! JIPEEEEE! laugh.gif
bahia1
Tack för frön som kom idag Clivia!
Jag lägger mina i jord direkt men ser att du har dom på en tallrik är det bättre än i jord?
Nu har jag fullt upp med att få ner dina och sköta om dom ordentligt.
Kram
clivia
CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 10:07) *
Nu är jag superlycklig! biggrin.gif blomsterlandet här där jag bor ringde nyss och sa att de fått hem stora gula clivia plantor!!!!!Och en är undanställd till mig!! JIPEEEEE! laugh.gif

De är jättesnygga, jag förstår dig... bravo.gif ... titta, så här kan den se ut efter några år till...28 blommor på en stjälk...en gång till grattis!!! du kommer att ha en stor glädje med den... yes.gif

[attachment=13633:gul_cliv...ing_2007.jpg]

MVH/clivia
clivia
CITAT (bahia1 @ 19-02-2008, 11:31) *
Tack för frön som kom idag Clivia!
Jag lägger mina i jord direkt men ser att du har dom på en tallrik är det bättre än i jord?
Nu har jag fullt upp med att få ner dina och sköta om dom ordentligt.
Kram

Du kan lägga de på jorden, de har varit där före, några redan börjat gro hos mig..., du kan också hälften av de lägga på jorden och hälften på tallriken och observera vad som går fortare... det är du som avgör slap.gif Lycka till med ditt försök!!! yes.gif

MVH/clivia
nilssontherese
Himmel vilken gigantisk gul clivia planta!! bravo.gif bravo.gif sådär hoppas jag att min kommer se ut! biggrin.gif
nilssontherese
Tänkte på gödning och jordblandning hur ofta göder du? och med vad? och hur ofta planterar du om Clivia?
Sunny
Hvilken interessant tråd !

Takk til Cliva og dere andre for all den kunnskap dere gir oss ! bravo.gif

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe Cliva-planter med røde blommor som de på bildet fra Cliva-utstillingen ( på side 3 i denne tråden ) ?
mamamaggan
CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 12:14) *
Himmel vilken gigantisk gul clivia planta!! bravo.gif bravo.gif sådär hoppas jag att min kommer se ut! biggrin.gif

Det var en av de snyggaste clivior jag någonsin sett !

Köpte ju frön till både gul och vit clivia men de gula var mögliga så jag väntar på nya som jag blivit lovad. De vita däremot gror så jag hoppas att de kan bli fina plantor.
clivia
CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 17:48) *
Tänkte på gödning och jordblandning hur ofta göder du? och med vad? och hur ofta planterar du om Clivia?

Första tre år planterar jag om varje år, sedan var tredje...Jag tror inte på att clivian inte blommar om vi planterar den om och ger den lite mer livsutrymme runt fötterna, jag gör det varje år och de blommar varje år, de har reagerar absolut inte på det viset... Du har sett fotot på min clivia från Tradera. Förra året efter blomningen planterade jag om denne i maj, jag har till och med tagit bilderna på detta:

Utblommade clivian, maj 2007
[attachment=13662:utblomma..._Tradera.jpg]

Clivian får större kruka:
[attachment=13661:större_kruka.jpg]

Tre clivia plantor efter omplanteringen i maj 2007:
[attachment=13663:tre_cliv...antering.jpg]

Som du ser på bilden använder jag P-jord men tror absolut inte att det fungerar bara med det här substratet. Det finns säkert andra lösningar som är minst lika bra för clivior. Kanske existerar bättre lösningar också. Vad gäller gödningen, den använder jag bara ibland på sommaren och det är en vanlig gödning för krukväxter. Hos äldre växter byter jag den yttersta lagret av jorden i krukan varje år när jag planterar om yngre växter. smile.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (Sunny @ 19-02-2008, 18:43) *
Hvilken interessant tråd !

Takk til Cliva og dere andre for all den kunnskap dere gir oss ! bravo.gif

Er det noen som vet hvor man kan kjøpe Cliva-planter med røde blommor som de på bildet fra Cliva-utstillingen ( på side 3 i denne tråden ) ?

Sunny, "clivia damer" på bilden är utställnings exemplar med namn i högre prisklass än vanliga clivior som vi kan köpa i affären. Du kan köpa sådana hos clivia odlare i USA, Sydafrika, Japan eller China. Många är urtjusiga med "astronomiska" priser i våra ögon... rolleyes.gif Ja, men de är frukt på många års arbete med dessa plantor...Det är inte lätt att odla fram en utställnings exponat...

MVH/clivia
nilssontherese
Stort tack clivia för infot om omplanteringen!
Anledningen till att jag frågade om gödningen var att med de fröer jag köpt följde så råd och tips. Där stod det att clivior är törstande på näring. flirting.gif
Så då borde jag alltså plantera om de nyinköpta nu efter blomningen? De står hemskt trångt tyckte jag i alla fall???????? Jag menar mer rötter ger större planta och mer blomstänglar?Eller??Jag tycker det borde gynna i alla fall smile.gif
Sunny
Takker for svar ! smile.gif

Ja , jeg trodde vel det ville være svårt å finne de mest spesielle Cliva-plantene ... crying.gif

Er det noen som kjenner til noen web-sites så man kan få se hvilke priser man taler om ?
clivia
CITAT (nilssontherese @ 19-02-2008, 20:58) *
Stort tack clivia för infot om omplanteringen!
Anledningen till att jag frågade om gödningen var att med de fröer jag köpt följde så råd och tips. Där stod det att clivior är törstande på näring. flirting.gif
Så då borde jag alltså plantera om de nyinköpta nu efter blomningen? De står hemskt trångt tyckte jag i alla fall???????? Jag menar mer rötter ger större planta och mer blomstänglar?Eller??Jag tycker det borde gynna i alla fall smile.gif

Ja, det är absolut nödvändigt att göra. Gula klivior är lite större plantor än de röda som säljs i affären. Nyinköpta plantor har aldrig överflöd av jorden i sina krukor, tror i alla fall jag. Själva omplanteringen skadar aldrig växten om den görs försiktigt, den ger mer utrymme att etablera sig och skapa rotsystemet som kommer att ge en välnärd växt. Ja, men det är min åsikt. flirting.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (Sunny @ 19-02-2008, 21:06) *
Takker for svar ! smile.gif

Ja , jeg trodde vel det ville være svårt å finne de mest spesielle Cliva-plantene ... crying.gif

Er det noen som kjenner til noen web-sites så man kan få se hvilke priser man taler om ?

Du kan titta på den här webbsidan, den erbjuder top quality växter och frön i China, det finns säkert top quality växter med namnet i USA och andra länder också men de är sällan till salu...det finns helt enkelt inte så många exemplar av dem i världen...

http://www.clivia.net.cn/c23.aspx

MVH/clivia
clivia
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 18:56) *
Det var en av de snyggaste clivior jag någonsin sett !
Köpte ju frön till både gul och vit clivia men de gula var mögliga så jag väntar på nya som jag blivit lovad. De vita däremot gror så jag hoppas att de kan bli fina plantor.

Tack, mamamaggan thanks.gif och lycka till med clivia växter, deras blommor värmer i hjärtat när det är kallt ute. blomma.gif

MVH/clivia
Gudrun i Göteborg
Hädanefter skall jag bry mig mycket mer om mina clivior än vad jag hittills gjort. Plantera om, ta hand om frön...

Skall bli spännande. Tack Clivia smiley_small_hug.gif
Sunny
CITAT (clivia @ 19-02-2008, 21:37) *
Du kan titta på den här webbsidan, den erbjuder top quality växter och frön i China, det finns säkert top quality växter med namnet i USA och andra länder också men de är sällan till salu...det finns helt enkelt inte så många exemplar av dem i världen...

http://www.clivia.net.cn/c23.aspx

MVH/clivia

På den websiden var der mye informasjon !

Takk igjen , cliva ! biggrin.gif
Betty
Jätteintressant Kliviatråd det här tummenupp.gif .
Jag har några krukor med en gammal smalbladig sort:

ärvda av min mor, de blommar för det mesta på senhösten - om de blommar alls. Det är tre bladrosetter i varje kruka - men om jag har förstått saken rätt så ska det vara bara en/kruka och omplantering var 3:e år..?
Jag har dessutom en stor kruka med en vanlig bredbladig, med 9 (!) bladrosetter i... Antar att jag bör plantera om dem så de får varsin kruka allihop - det kommer att bli trångt på fönsterbrädan... whist.gif
Kummin
Och jag har två klivior. En är rotskott från en som min mormor hade. Det är 37 år sedan hon levde, och då var hennes växter gamla.
Den andra är nyare. Jag håller liv i dem och har klarat av en svår attack av bomullslöss för några år sedan. Och nu kämpar jag mot sköldlöss på den gamla bredbladiga växten. Men har också haft blommor, senast i november. Härliga växter!
clivia
CITAT (Betty @ 19-02-2008, 23:17) *
Jätteintressant Kliviatråd det här tummenupp.gif .
Jag har några krukor med en gammal smalbladig sort:

ärvda av min mor, de blommar för det mesta på senhösten - om de blommar alls. Det är tre bladrosetter i varje kruka - men om jag har förstått saken rätt så ska det vara bara en/kruka och omplantering var 3:e år..?
Jag har dessutom en stor kruka med en vanlig bredbladig, med 9 (!) bladrosetter i... Antar att jag bör plantera om dem så de får varsin kruka allihop - det kommer att bli trångt på fönsterbrädan... whist.gif

Jag misstänker, Betty, att din clivia inte är någon vanlig clivia miniata, inte ens smalbladig, det är någon korsning mellan clivia miniata och clivia gardenii eller nobilis...Blommor ser ut inte alls som de hos clivia miniata...Men de är mycket fina och inte så vanliga i Sverige!! tummenupp.gif Grattis till den! bravo.gif
Det är upp till var och en hur många skott av clivia det finns i en kruka, beror på, hur det är med plats hos en och hur pass fort clivia skjuter nya blad rosetter, det är individuellt, finns plantor som inte är så villiga att göra nya skott och finns plantor som gör nya skott som galna, ser nästan som ogräs bland krukväxter...(jag har bara en av de "riktigt galna" tack och lov...) Jag skulle bara säga att alla behöver omplantering var tredje år men du behöver inte dela på dem om du vill ha mer rosetter i en kruka, bara se till att de har tillräckligt med plats och att de trivs och blommar. smile.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (Kummin @ 19-02-2008, 23:31) *
Och jag har två klivior. En är rotskott från en som min mormor hade. Det är 37 år sedan hon levde, och då var hennes växter gamla.
Den andra är nyare. Jag håller liv i dem och har klarat av en svår attack av bomullslöss för några år sedan. Och nu kämpar jag mot sköldlöss på den gamla bredbladiga växten. Men har också haft blommor, senast i november. Härliga växter!

Kummin, jag tror att du äger en riktig skatt ärvd av din mormor, det är någonting mer än bara clivia blomman yes.gif ...gamla växter med historien bakom sig väcker alltid beundran hos mig, de är en del av vårt hjärta...Grattis!!! Nu "skriver" du historien hos den andra clivian också, jag håller tummarna att den ska leva minst så många år som den "gamla damen"... yes.gif
Bekämpa sköldlöss med Provado pinnar... shy.gif

MVH/clivia
Betty
CITAT (clivia @ 20-02-2008, 08:35) *
Jag misstänker, Betty, att din clivia inte är någon vanlig clivia miniata, inte ens smalbladig, det är någon korsning mellan clivia miniata och clivia gardenii eller nobilis...Blommor ser ut inte alls som de hos clivia miniata...Men de är mycket fina och inte så vanliga i Sverige!! tummenupp.gif Grattis till den! bravo.gif
Det är upp till var och en hur många skott av clivia det finns i en kruka, beror på, hur det är med plats hos en och hur pass fort clivia skjuter nya blad rosetter, det är individuellt, finns plantor som inte är så villiga att göra nya skott och finns plantor som gör nya skott som galna, ser nästan som ogräs bland krukväxter...(jag har bara en av de "riktigt galna" tack och lov...) Jag skulle bara säga att alla behöver omplantering var tredje år men du behöver inte dela på dem om du vill ha mer rosetter i en kruka, bara se till att de har tillräckligt med plats och att de trivs och blommar. smile.gif

MVH/clivia

Tack för ditt svar! Så skönt att höra att jag slipper plantera dem en i varje kruka för att de ska trivas, tror inte att jag hade haft plats för så många (18 st) i mina fönster. sweatingbullets.gif man vill ju ha lite andra sorter med. Det blir till att skaffa några större krukor och fortsätta med samplanteringen.

Vi har här på forumet en gång tidigare för några år sen diskuterat vad det kan vara för sorts klivia jag har. Om jag minns rätt så enades vi den gången om att det troligen är en C. cyrtanthiflora jag har, alltså en hybrid mellan C. miniata och C. nobilis. Jag tycker att den stämmer bra på den beskrivningen när man Googlar den.
nilssontherese
CITAT (clivia @ 19-02-2008, 21:17) *
Ja, det är absolut nödvändigt att göra. Gula klivior är lite större plantor än de röda som säljs i affären. Nyinköpta plantor har aldrig överflöd av jorden i sina krukor, tror i alla fall jag. Själva omplanteringen skadar aldrig växten om den görs försiktigt, den ger mer utrymme att etablera sig och skapa rotsystemet som kommer att ge en välnärd växt. Ja, men det är min åsikt. flirting.gif

MVH/clivia

Då ska jag plantera om dem i större krukor efter blomningen rolleyes.gif tack igen för alla råd och tips! smiley_small_hug.gif
nilssontherese
Har ett litet förslag.Jag har en kontakt i USA som kan sälja stora plantor.Vad exakt har jag inte frågat om men jag köpte fröer av honom tidigare och han är toppen att ha att göra med! Han sa att ifall vi går ihop flera stycken så blir ju inte kostnaderna för sundhets certifikatet och porto så himla dyrt...nu är ju dollarn dålig med och allt.
Han sa att piset för en full stor planta med variegerade blad skulle kosta runt 20-60 dollar beroende på hur ovanlig den var.Även peach färgade går till ett hyggligt pris. Men visst det är dyrare än att så lite fröer rolleyes.gif tåls att fundera på giggle.gif
stennie
thanks.gif så jättemycket för fröerna, Clivia. Nu ska jag försöka sköta om dom på allra bästa sätt! thanks.gif
clivia
CITAT (Betty @ 20-02-2008, 10:24) *
Tack för ditt svar! Så skönt att höra att jag slipper plantera dem en i varje kruka för att de ska trivas, tror inte att jag hade haft plats för så många (18 st) i mina fönster. sweatingbullets.gif man vill ju ha lite andra sorter med. Det blir till att skaffa några större krukor och fortsätta med samplanteringen.

Vi har här på forumet en gång tidigare för några år sen diskuterat vad det kan vara för sorts klivia jag har. Om jag minns rätt så enades vi den gången om att det troligen är en C. cyrtanthiflora jag har, alltså en hybrid mellan C. miniata och C. nobilis. Jag tycker att den stämmer bra på den beskrivningen när man Googlar den.

Ja, Betty, det är svårt att avgöra vad för sorts clivia det är när det gäller hybrider. Enligt en enda boken om clivior från H. Koopowitz kan vi dela korsningar i sådana här grupper:

Clivia Caulgard Group.......................... C. gardenii x C.caulescens
Clivia Cyrtanthiflora Group................... C. miniata x C. nobilis
Clivia Minicyrt Group............................ C. (Cyrtanthiflora Group) x C. miniata
Clivia Minigard Group........................... C. gardenii x C. miniata
Clivia Minilescent Group....................... C. miniata x C. caulescens
Clivia Nobilescent Group...................... C. nobilis x C. caulescens
Clivia Noble Guard Group.................... C. gardenii x C. nobilis

Från boken:
"Flowers in the Clivia Cyrtanthiflora Group are completely tubular and pendelous, and they are as long as those of C. miniata. The color is red with green tips. The plant show leaf characteristics of both parents. They grow much faster than C. nobilis and are an overall imrovement on C. nobilis....
...It took only two generations to go from the less desirable Cyrtanthiflora Group to the very desirable flowers of the Minicyrt Group; some very fine and unusual plants have emerged from the C. Minicyrt Group, which are the backkrosses of C. Cyrtanthiflora Group with C. miniata.
It is worth examining some of the older Clivia Cyrtanthiflora Group hybrids to see how far this type of breeding has come. One plant of the old C. Cyrtanthiflora Group growing i the Huntington Botanical Gardens had narrow pendent tubes of mid to deep orange flowers with almost no flaring at the mouth of the flower. It carried about twenty-five flowers in the umbel."
Jag tror att du har en clivia av Clivia Minicyrt Group. Men säkert kan man aldrig vara om vi inte känner till din clivians föräldrar.

I BT i Lund finns det en korsning mellan Clivia miniata x Clivia gardenii om någon är intresserad:

[attachment=13775:C.miniat..._BT_Lund.jpg]
[attachment=13776:C.miniat...T_Lund_2.jpg]

MVH/clivia

CITAT (stennie @ 20-02-2008, 15:34) *
thanks.gif så jättemycket för fröerna, Clivia. Nu ska jag försöka sköta om dom på allra bästa sätt! thanks.gif

Lycka till, Stennie!!! blomma.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (nilssontherese @ 20-02-2008, 13:11) *
Har ett litet förslag.Jag har en kontakt i USA som kan sälja stora plantor.Vad exakt har jag inte frågat om men jag köpte fröer av honom tidigare och han är toppen att ha att göra med! Han sa att ifall vi går ihop flera stycken så blir ju inte kostnaderna för sundhets certifikatet och porto så himla dyrt...nu är ju dollarn dålig med och allt.
Han sa att piset för en full stor planta med variegerade blad skulle kosta runt 20-60 dollar beroende på hur ovanlig den var.Även peach färgade går till ett hyggligt pris. Men visst det är dyrare än att så lite fröer rolleyes.gif tåls att fundera på giggle.gif

Det är mycket lockande, Nilssontherese....Jag har börjat fyra år tillbaka den här längre och krokigare vägen med mina småttingar och det finns inte så mycket plats hos mig längre... no.gif -cry-.gif Men det är alltid roligt att ha möjlighet att skaffa fina växter i lite ovanligare färger och blad...och njuta av dem omedelbart happy.gif ... Tack för ditt förslag i alla fall. thanks.gif

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 21-02-2008, 10:30) *
Det är mycket lockande, Nilssontherese....Jag har börjat fyra år tillbaka den här längre och krokigare vägen med mina småttingar och det finns inte så mycket plats hos mig längre... no.gif -cry-.gif Men det är alltid roligt att ha möjlighet att skaffa fina växter i lite ovanligare färger och blad...och njuta av dem omedelbart happy.gif ... Tack för ditt förslag i alla fall. thanks.gif

MVH/clivia

Så lite så smiley_small_hug.gif jag tror jag med tar den långa och krokiga vägen *fniss*.Lite billigare än att köpa fullstora plantor giggle.gif men vem vet man kanske ångrar sig naughty.gif :confused:Det är ju en viss tjusning med att odla upp nått från frö tycker jag i alla fall.
Betty
CITAT (clivia @ 21-02-2008, 10:16) *
Ja, Betty, det är svårt att avgöra vad för sorts clivia det är när det gäller hybrider. Enligt en enda boken om clivior från H. Koopowitz kan vi dela korsningar i sådana här grupper:

Clivia Caulgard Group.......................... C. gardenii x C.caulescens
Clivia Cyrtanthiflora Group................... C. miniata x C. nobilis
Clivia Minicyrt Group............................ C. (Cyrtanthiflora Group) x C. miniata
Clivia Minigard Group........................... C. gardenii x C. miniata
Clivia Minilescent Group....................... C. miniata x C. caulescens
Clivia Nobilescent Group...................... C. nobilis x C. caulescens
Clivia Noble Guard Group.................... C. gardenii x C. nobilis

Från boken:
"Flowers in the Clivia Cyrtanthiflora Group are completely tubular and pendelous, and they are as long as those of C. miniata. The color is red with green tips. The plant show leaf characteristics of both parents. They grow much faster than C. nobilis and are an overall imrovement on C. nobilis....
...It took only two generations to go from the less desirable Cyrtanthiflora Group to the very desirable flowers of the Minicyrt Group; some very fine and unusual plants have emerged from the C. Minicyrt Group, which are the backkrosses of C. Cyrtanthiflora Group with C. miniata.
It is worth examining some of the older Clivia Cyrtanthiflora Group hybrids to see how far this type of breeding has come. One plant of the old C. Cyrtanthiflora Group growing i the Huntington Botanical Gardens had narrow pendent tubes of mid to deep orange flowers with almost no flaring at the mouth of the flower. It carried about twenty-five flowers in the umbel."
Jag tror att du har en clivia av Clivia Minicyrt Group. Men säkert kan man aldrig vara om vi inte känner till din clivians föräldrar.

I BT i Lund finns det en korsning mellan Clivia miniata x Clivia gardenii om någon är intresserad:

[attachment=13775:C.miniat..._BT_Lund.jpg]
[attachment=13776:C.miniat...T_Lund_2.jpg]

MVH/clivia

Tack än en gång för all information! Ja det är helt omöjligt att få reda på mer exakt vad jag har för en klivia, men det lutar starkt åt Clivia Cyrtanthiflora Group eller Clivia Minicyrt Group.

Den fanns i mitt barndomshem redan för mer än 50 år sedan och varifrån min mamma fått tag i den, eller vilka föräldrar den har, kommer vi aldrig att få veta.
mamamaggan
Nu har jag fått mina ersättningsfrön för de gula cliviorna som var mögliga när jag fick dem.

Vilket sätt är bäst , ska jag lägga dem på en tallrik med lite vatten och sätta dem i jord när de grott eller ska jag sätta dem i jord direkt?
clivia
CITAT (mamamaggan @ 21-02-2008, 11:49) *
Nu har jag fått mina ersättningsfrön för de gula cliviorna som var mögliga när jag fick dem.

Vilket sätt är bäst , ska jag lägga dem på en tallrik med lite vatten och sätta dem i jord när de grott eller ska jag sätta dem i jord direkt?

Det är du som avgör, mamamaggan. Mitt försök med tallriken är bara ett sätt att få dem gro. Jag har sått frön i jorden också och har en känsla att det går en aning fortare på tallriken. Ja, men detta är mitt första försök och det går inte att dra några långt gående slutsatser av detta. Det finns inte frön från samma växt på tallriken och jorden även om försöket är påbörjat samma dag.

Du kan titta på bilder:

Mina frön på tallriken idag 21.2.2008 (de ska få egna krukor snart) och fem av de har inte grott ännu:
[attachment=13778:clivia_f...allriken.jpg]

Clivia frön i jorden idag 21.2.2008
[attachment=13777:clivia_f...1.2.2008.jpg]
De är i överlag så här stora och ungefär en tredjedel har inte grott ännu:
[attachment=13782:ett_frö_...1.2.2008.jpg]

Den första clivia bebisen från tallriken i jorden 21.2.2008:
[attachment=13781:den_förs...1.2.2008.jpg]

MVH/clivia

clivia
CITAT (nilssontherese @ 21-02-2008, 10:33) *
Så lite så smiley_small_hug.gif jag tror jag med tar den långa och krokiga vägen *fniss*.Lite billigare än att köpa fullstora plantor giggle.gif men vem vet man kanske ångrar sig naughty.gif :confused:Det är ju en viss tjusning med att odla upp nått från frö tycker jag i alla fall.

Jag vet inte om det är så mycket billigare i slutändan... naughty.gif I alla fall säger jag inte hur mycket jag har spenderat på mina frön whist.gif ... det är min hobby och det är lätt att falla för fina och ovanliga växter... och ännu mer för "spännande" cliviafrön crazy.gif ...Ja, det är ju en viss tjusning med att odla upp nått från frö... och vänta på någon sorts mirakel... yes.gif shy.gif naughty.gif

MVH/clivia
stennie
Måste bara fråga shy.gif Hur många clivior har du?
mamamaggan
thanks.gif Clivia för dina råd!
clivia
CITAT (stennie @ 21-02-2008, 15:49) *
Måste bara fråga shy.gif Hur många clivior har du?

Stennie, jag har begränsade möjligheter som alla andra. För närvarande finns det 18 varje år blommande clivior och omkring 50 fröplantor i varierande ålder och storlekar. Jag måste tänka på min "ananas plantage" också, den tar rätt så mycket plats men jag är förtjust i hemmaodlade ananaser även om det inte är så pass ekonomiskt i Sverige...Ja, några citrus och kaffeträd till...oj, glömde mina passis...

Hur går det med clivia frön? Hoppas att de inte har frusit ihjäl på vägen till dig... unsure.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (mamamaggan @ 21-02-2008, 18:28) *
thanks.gif Clivia för dina råd!

Håller tummarna att du lyckas med dina gula och vita clivior, mamamaggan!!! Detta är bara början...jag har inte hjälpt dig mycket... no.gif

MVH/clivia
nilssontherese
Jösses såååååå många clivor du hade !!18 blommande blink.gif och 50 fröplantor! w00t.gif nu blev jag imponerad! bravo.gif
stennie
CITAT (clivia @ 22-02-2008, 08:56) *
Hur går det med clivia frön? Hoppas att de inte har frusit ihjäl på vägen till dig... unsure.gif

MVH/clivia

Jodå! Dom ser ut att må bra!!
nilssontherese
Clivia sätter du fröerna direkt i jord så fort de grott? Eller väntar du till de är så stora som de största på fatet? blush.gif blush.gif
clivia
CITAT (nilssontherese @ 22-02-2008, 18:58) *
Clivia sätter du fröerna direkt i jord så fort de grott? Eller väntar du till de är så stora som de största på fatet? blush.gif blush.gif

Jag väntar tills de är cca 3 cm, de hanteras bättre då i egna krukor enligt mig men det finns säkert andra sätt att göra det också, inte alla vägar har vi utförskat ännu... smile.gif

MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon