|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Du har säkert rätt, nilssontherese. För någon månad sen hade jag aldrig hört talas om Clivia. Nu har jag en hemma, Clivia Miniata, med orange blommor.
Hälsn Tepa
Både två har ni rätt jag citerar från boken av H. Koopowitz: The common name for Clivia in South Africa`s Afrikaans language is boslelie, which translates into English as Forest lily, an apt epithet. The old name for the countryside around Grahamstown where C. nobilis was first found was Caffraria. The name was derived from Caffer or Kaffir, an Arabian word signifying unbeliever or infidel and was used to refer to the black peoples who lived in the region. Outside of Africa Clivia became known as the Kaffir lilly, and it is still marketed around the world and particularly in America and China under that name. In South Africa the word`s meaning gradually changed and it became more and more defamatory until in recent times it became synonymous with the "n" word as used in the United States. Today no one in South Africa would refer to the plant by its American common name, but unaware of the name`s derogatory significance, those in the American trade continue to use it. The name has also surfaced in English translations of recent Chinese books on clivias. MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 09:32)  hmmm jag vet inte Tepa.Googlade lite och kanske är det samma som clivia nobilis ett gammalt namn man använde förut.Har för mig att det finns en äldre tråd om dessa namn men hittar den inte  .Kollar man på bladbilder så ska ju nobilis ha en konstigt rundad topp med en nedskärning i mitten....denna har precis som gardenii spetsiga blad men mycket mycket smalare....bild kommer! Ja, Clivia nobilis har rundad topp med en nedskärning i mitten i olika variationer...men många i Sverige säljer Clivia gardenii som Clivia nobilis och det är problem... Jag har också Clivia miniata smalbladig form och Clivia gardenii...Om vi jämför de två är de till syns nästan likadana den enda skillnaden är kanske att smalbladig Clivia miniata har lädartade blad...ja, och Clivia gardenii blommar huvudsakligen på hösten med annorlunda blommor... Clivia gardenii [attachment=14616:clivia_g...i_3.2008.jpg] Clivia miniata smalbladig form [attachment=14617:smalblad...a_3.2008.jpg] MVH/clivia
Jag har också en smalbladig sort som jag bytt till mig i tron att det var en Nobilis, men den har spetsiga bladtoppar. Ska bli mycket spännande att se vad det blir för blommor på den, men den är lite för ung än. Den har lite ljusare gröna blad än den vanliga miniatan också. Jag har köpt frön till Nobilis nu i år, och de första två har precis börjat gro. Fröna var mycket mindre än vanliga, så jag hoppas och tror att det är den äkta Nobilisen! Hoppas bara jag lyckas driva fram dem så långt att man kan se bladen, de har varit nära att mögla för mig flera gånger. Men nu har jag stenkoll och vädrar och fjäskar som bara den, så det ska nog gå vägen! Mvh Lena
nilssontherese
07-03-2008, 13:48
Här kommer en jämförelse på min smalbladiga clivia som har mer "läderaktiga" blad än gardeniin som jag jämförde med. [attachment=14623:jämförelse.jpg]
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 13:48)  Här kommer en jämförelse på min smalbladiga clivia som har mer "läderaktiga" blad än gardeniin som jag jämförde med. [attachment=14623:jämförelse.jpg] Vilket blad tillhör C.gardenii...  (är det det smalare bladet som tillhör miniata, jag bara gissar, den ser ut mer "läderaktig"  )... Du har inspirerat mig lite  så jag tog bild på mina blad, det nedre är Clivia gardenii och den högre är smalbladig C. miniata... Hos dig ser jag skillnaden vad gäller bladbredden, det ser jag inte hos mig...Jag har exakt samma bredd på dem... Bladjämförelse hos mig: [attachment=14625:smalblad...gardenii.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
07-03-2008, 14:55
Det bakre tillhör gardenii det främre är den smalbladiga vad det nu är för nått
CITAT (bippo @ 07-03-2008, 13:04)  Jag har också en smalbladig sort som jag bytt till mig i tron att det var en Nobilis, men den har spetsiga bladtoppar. Ska bli mycket spännande att se vad det blir för blommor på den, men den är lite för ung än. Den har lite ljusare gröna blad än den vanliga miniatan också. Jag har köpt frön till Nobilis nu i år, och de första två har precis börjat gro. Fröna var mycket mindre än vanliga, så jag hoppas och tror att det är den äkta Nobilisen! Hoppas bara jag lyckas driva fram dem så långt att man kan se bladen, de har varit nära att mögla för mig flera gånger. Men nu har jag stenkoll och vädrar och fjäskar som bara den, så det ska nog gå vägen! Mvh Lena Om din smalbladig clivia har lite ljusare gröna blad än miniata, misstänker jag att det kan vara gardenii eller caulescens, de är lite svåra att skilja på, om de inte blommar... ja, men blommorna kommer säkert att lösa denna gåtan, tror jag... Ja fröna till C. nobilis är de minsta bland clivia frön. Jag har tyvärr inga erfarenheter med dem. Det ska vara mycket spännande att följa dina...och jämföra med andra frön hur de utvecklas... Håller tummarna att du lyckas med dem !!!!!  MVH/clivia CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 14:55)  Det bakre tillhör gardenii det främre är den smalbladiga vad det nu är för nått  Den är kanske ung och smal, du vet, med åren kommer den vara äldre och bredare äldre och yngre blad på smalbladig klivia: [attachment=14638:gammalt_...sus_nytt.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
07-03-2008, 16:27
Aha!  så är det nog då! Men då är min en clivia miniata smalbladig då eller? Kanske svårt att avgöra?
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2008, 16:27)  Aha!  så är det nog då! Men då är min en clivia miniata smalbladig då eller? Kanske svårt att avgöra? Det kan vara smalbladig form av Clivia miniata. Men det är svårt att avgöra om den inte har blommat, i alla fall är blad smalare än hos andra klivior även om bladen kommer att bli bredare med åren, aldrig blir de så breda som hos de andra Clivia miniata plantor, åtminstone hos mig. MVH/clivia
Nilssontherese, här har du jämförelse på blommorna hos smalbladiga och bredbladiga klivior, ja, men ta det med en nypa salt, jag vet inte om det gäller generellt, det är mina erfarenheter Blomman hos smalbladiga clivior: [attachment=14640:blomman_...g_clivia.jpg] Blomman hos bredbladiga clivior: [attachment=14643:blomman_...g_clivia.jpg] MVH/clivia
stennie
08-03-2008, 11:57
Här kommer bilden...Börjar bli dags att plantera nu va?
nilssontherese
08-03-2008, 13:35
vad smart att ha dem i oasis stennie! clivia: tack för bilder! Nu får jag bara vänta på att min ska blomma!
CITAT (stennie @ 08-03-2008, 11:57)  Här kommer bilden...Börjar bli dags att plantera nu va?  Ja, stennie, jag tror att du kan börja med krukor för dina småttingar, åtminstone de största. MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 08-03-2008, 13:35)  vad smart att ha dem i oasis stennie! clivia: tack för bilder! Nu får jag bara vänta på att min ska blomma!  Hur länge har du haft den smalbladiga klivian, Nilssontherese, den kan börja blomma efter 4-5 år om du odlar den från frö...  men ja, du har en planta, vet du, hur gammal är den ungefär? MVH/clivia
Denne tråden har åpnet en ny planteverden for meg. Man finner mye interessant om Clivia når man søker på nettet , og jeg har bestilt mine første frø. De variegerede er flotte. clivia , er dine variegerede av kinesisk eller av afrikansk/oceansk type ? Jeg håper dere fortsetter å fortelle om deres erfarenheter med frøplanter og at vi får se mange flotte blomsterbilder etter hvert som deres Clivia-planter kommer i blomst!
nilssontherese
09-03-2008, 16:56
CITAT (clivia @ 08-03-2008, 17:02)  Hur länge har du haft den smalbladiga klivian, Nilssontherese, den kan börja blomma efter 4-5 år om du odlar den från frö...  men ja, du har en planta, vet du, hur gammal är den ungefär? MVH/clivia Plantan är nog 2½år gammal.Fick den som miniplanta 06
CITAT (Sunny @ 09-03-2008, 15:27)  Denne tråden har åpnet en ny planteverden for meg. Man finner mye interessant om Clivia når man søker på nettet , og jeg har bestilt mine første frø. De variegerede er flotte. clivia , er dine variegerede av kinesisk eller av afrikansk/oceansk type ? Jeg håper dere fortsetter å fortelle om deres erfarenheter med frøplanter og at vi får se mange flotte blomsterbilder etter hvert som deres Clivia-planter kommer i blomst!  Hjärtligt välkommen bland klivia-entusiaster, Sunny!!! Vilka frön har du beställt?  Mina variegerade är både av chinesisk-japansk och afrikansk-oceansk typ, några kommer av Mr. Nakamura korsningar... Men som sagt, jag måste vänta, clivior växer inte så snabbt.... Nu njuter vi av den här cca 6-åriga "damen", föra året 6 blommor, det här året 17... [attachment=14753:en_till_...iast.....jpg] Jag önskar dig lycka till!!! MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 09-03-2008, 16:56)  Plantan är nog 2½år gammal.Fick den som miniplanta 06  Väntetiden känns alltid kortare om man har andra plantor att njuta av Och du har ju andra blommor och då är det mycket lättare att vänta .... MVH/clivia
nilssontherese
10-03-2008, 09:49
hihi ja det känns lite lättare att vänta nu när jag har haft både den orangea och den gula som blommar!
soolroos
10-03-2008, 10:07
Kanske en dum fråga - vars bildas fröna ?  Min clivia blommar nu, ska jag låta stängeln vara kvar länge innan det bildas frön, och vars bildas dem, överst där blommorna suttit ? Tacksam för svar, för efter att ha läst den här tråden blir jag sugen på att 'föda upp' flera clivior En parentes - denna clivia blommade som bäst ett år när jag hade haft den stående på köksbordet i ett lerkrus med vatten i ca 10 mån - alltså ingen jord !! Fast nu har den fått sätta fötterna i jord igen.
Vägen till frön... Mars-april: [attachment=14761:Vägen_ti...frön.....jpg][attachment=14762:vägen_ti...rön....2. jpg] Maj-juni: [attachment=14767:vägen_ti...ön....31.jpg][attachment=14766:vägen_ti...rön....3. jpg] Augusti: [attachment=14764:vägen_ti...P8220043.JPG] Januari, 31.1.2008: [attachment=14765:vägen_ti...1.1.2008.jpg] en bild på gul clivia frön utveckling (maj-juni): [attachment=14763:vägen_ti...frön...3.jpg] Hela utvecklingen tar nästan ett år... Lycka till Soolroos!!! MVH/clivia
nilssontherese
10-03-2008, 14:10
superbra och utförligt clivia!
soolroos
10-03-2008, 15:27
Tack Clivia, vilken perfekt beskrivning Nu när jag vet och förstår detta ångrar jag bittert att jag klippte bort förra årets alla blomstänglar efter de hade vissnat... Finns det någon fördel med att klippa bort dem ? (eller var jag bara helt korkad  )
CITAT (clivia @ 10-03-2008, 09:14)  Hjärtligt välkommen bland klivia-entusiaster, Sunny!!! Vilka frön har du beställt?  Mina variegerade är både av chinesisk-japansk och afrikansk-oceansk typ, några kommer av Mr. Nakamura korsningar... Men som sagt, jag måste vänta, clivior växer inte så snabbt.... Jag önskar dig lycka till!!! MVH/clivia Takk for trevliga velkomstord ! Frøene jeg har bestilt ( for leverans i mai/juni ) er av afrikansk-oceansk typ. Jeg kommer kanskje til å bestille fra flere leverandører. Når det tar så lang tid å få plantene i blomst , så er det bare å komme igang med å så masser av frø ! Den enda leverandøren av kinesisk frø som jeg kjenner til er : http://www.clivia.net.cn/default.aspx Minste order hos honom er $ 100.- !!! Det er mye penger å sende ut i verden til et foretak man ikke kjenner til !!! Men jeg ser at de variegerede Kina-Cliva-plantene har spesielle kvaliteter. Det ser ut som frø er modne i november i Kina , så kanskje kjenner jeg til flere leverandører av kinesisk-japansk frø innen den tid. MVH/Sunny
CITAT (soolroos @ 10-03-2008, 15:27)  Tack Clivia, vilken perfekt beskrivning Nu när jag vet och förstår detta ångrar jag bittert att jag klippte bort förra årets alla blomstänglar efter de hade vissnat... Finns det någon fördel med att klippa bort dem ? (eller var jag bara helt korkad  ) Soolroos  , ångra inte vad du har gjort, du kan inte ändra på det ... livet går vidare och ger andra chanser  . Dina trogna plantor har inte vissnat, de växer vidare och blommar, varför oroa sig? Varje år har vi chans att leka bi och betrakta det eviga miraklet av förändring från blomma till frö och försöka odla nya clivia plantor... Den chansen har du just nu, när clivior blommar... Du klipper bort stänglar om du inte vill ha frön eller om kapslar inte utvecklas, då är de onödiga...Någon fördel med borttagning av blomstänglar?  Kanske främjar detta på något sätt nästa års blomutveckling men jag har aldrig sett att clivior inte blommar nästa år bara för att de bär några frön från året innan... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 10-03-2008, 20:00)  Takk for trevliga velkomstord ! Frøene jeg har bestilt ( for leverans i mai/juni ) er av afrikansk-oceansk typ. Jeg kommer kanskje til å bestille fra flere leverandører. Når det tar så lang tid å få plantene i blomst , så er det bare å komme igang med å så masser av frø ! Den enda leverandøren av kinesisk frø som jeg kjenner til er : http://www.clivia.net.cn/default.aspx Minste order hos honom er $ 100.- !!! Det er mye penger å sende ut i verden til et foretak man ikke kjenner til !!! Men jeg ser at de variegerede Kina-Cliva-plantene har spesielle kvaliteter. Det ser ut som frø er modne i november i Kina , så kanskje kjenner jeg til flere leverandører av kinesisk-japansk frø innen den tid. MVH/Sunny Visst har de kineserna fina och lockande blad på sina klivior  ... åratals arbete bakom det, de har enormt tålamod med dessa växter, jag beundrar dem mycket...afrikansk-oceanska sorter är mer intressanta för sina blommor som du har säkert redan sett på internet, massor med information, man kan läsa och njuta i timmar, ja, varför går tiden så snabbt... Ibland kan man köpa kinesiska frön också från sydafrikanska och amerikanska leverantörer...Jag har köpt alla mina frön genom clivias.com, den sidan säljer frön från juli till september...Jag köper varje år några, kan inte motstå, de är så vackra... Jag har sett den kinensiska sidan men har inga erfarenheter med att köpa frön direkt från Kina, tyvärr  ... du har rätt det är för mycket pengar att göra order för hos någon vi inte känner till...Å andra sidan skulle det vara spännande och intressant att ha några frön av Light of Buddha plantor, eller några Henglan eller Short leaf Monk i sammlingen från Kina... En hemsida till från Kina finns här http://clivia.topcn.cn/Index.htmMVH/clivia
CITAT (clivia @ 10-03-2008, 21:41)  En hemsida till från Kina finns här http://clivia.topcn.cn/Index.htmMVH/clivia På den siden var der mye interessant informasjon om de ulike kategorier av kinesisk Clivia ! Hva jeg redan har av Clivia er 2 ordinære C. minata ( orange ) og 2 gule som jeg kjøpte for 2 år siden. De gule har ikke blomstret siden det året de ble kjøpt. Men plantene har vokset seg store og flotte. Kanskje er det viktigere med en kjølig periode for de gule ? Eller kanskje omplanterade jeg til altfor stor krukke ... I min store glede over å finne gul Clivia på butikken plantet jeg direkte fra liten krukke til krukker som er 20 cm vide og 16 høye ... Det var vel noe drastisk ! MVH/Sunny
CITAT (Sunny @ 11-03-2008, 16:46)  På den siden var der mye interessant informasjon om de ulike kategorier av kinesisk Clivia ! Hva jeg redan har av Clivia er 2 ordinære C. minata ( orange ) og 2 gule som jeg kjøpte for 2 år siden. De gule har ikke blomstret siden det året de ble kjøpt. Men plantene har vokset seg store og flotte. Kanskje er det viktigere med en kjølig periode for de gule ? Eller kanskje omplanterade jeg til altfor stor krukke ... I min store glede over å finne gul Clivia på butikken plantet jeg direkte fra liten krukke til krukker som er 20 cm vide og 16 høye ... Det var vel noe drastisk ! MVH/Sunny Ja, Sunny, optimalt för klivia är att sova på vintern, när det är mörkt och kallt. Min regel är kallt och torrt över 0 gr till 15. Aldrig frost, den tål den inte. Om du inte kan ge clivian kallare förhållanden måste den ha åtminstone torrt runt fötterna i cca 6 veckor och så kallt som möjligt...men det är svårt att ge några råd här det som funkar hos mig, behöver inte fungera överallt, man måste prova sig fram och försöka hitta vägen... Ja tror inte att problemet ligger i den större krukan...Den är faktiskt inte alls så stor... Den gula clivian har nästan en meter långa blad...nej, problemet kan ligga i att jorden innehåller mycket kväve och inte tillräckligt med kalium och fosfor, så den har fina blad, växer men inte blommar... det är min antagande...men detta kan du tänka på först efter du har försökt åtminstone med torrare period och helst också lite svalare... Du kommer att hitta vägen, säkert, utan hinder skulle det inte bli så intressant... Lycka till, Sunny! MVH/clivia
clivia , takk for dine gode råd !
Ja har tagit bilder (för dem som älskar clivia blommor  ) Clivia med två stjälkar fortfarande blommar på balkongen... [attachment=14895:klivia_m...0.3.2008.jpg][attachment=14897:klivia_m..._2....PG. jpg] Gula clivior har också vaknat: [attachment=14896:gula_cli...3.3.2008.jpg] Min clivia bebis från talriken växer [attachment=14898:min_cliv...3.3.2008.jpg] En till orange clivia på väg att slå ut sina blommor [attachment=14899:en_till_...P3110048.JPG] Inte bara clivior blommar nu: [attachment=14900:november.....3.2008.jpg][attachment=14901:clivia...3.2008.jpg] [attachment=14902:vit_nove.....3.2008.jpg][attachment=14903:gul_nove.....3.2008. jpg] MVH/clivia
nilssontherese
13-03-2008, 13:58
oj så mycket fint! tack för dom bilderna!
Jag är mitt uppe i omplanteringstagen, har inte planterat om mina klivior på flera år, bara bytt ut det övre jordskiktet i krukorna. Det var verkligen dags för omplantering, krukorna var fullständigt fulla av tjocka rötter och knappt någon jord. Inte undra på att de blommat lite på senare år... Visst är det OK att reducera mängden rötter, men hur stor procent kan jag ta bort? Ska jag kapa av rötter eller ta av dem hela, alldeles under bladrosetten?
CITAT (Betty @ 13-03-2008, 15:08)  Jag är mitt uppe i omplanteringstagen, har inte planterat om mina klivior på flera år, bara bytt ut det övre jordskiktet i krukorna. Det var verkligen dags för omplantering, krukorna var fullständigt fulla av tjocka rötter och knappt någon jord. Inte undra på att de blommat lite på senare år... Visst är det OK att reducera mängden rötter, men hur stor procent kan jag ta bort? Ska jag kapa av rötter eller ta av dem hela, alldeles under bladrosetten? Jag brukar rensa ordentligt, ta bort alla gamla fula ihåliga rötter och bara lämna de finaste unga rötterna. Och då tar jag hela roten.
CITAT (Tosan @ 13-03-2008, 22:24)  Jag brukar rensa ordentligt, ta bort alla gamla fula ihåliga rötter och bara lämna de finaste unga rötterna. Och då tar jag hela roten. Tack för svaret Tosan.
mamamaggan
14-03-2008, 00:27
Tänkte bara att jag skulle berätta att mina cliviafrön är på G . En av de vita har fått en liten stängel och de gula har små groddar. Dem har jag " satt " i kruka med såjord nu.
CITAT (Betty @ 13-03-2008, 15:08)  Jag är mitt uppe i omplanteringstagen, har inte planterat om mina klivior på flera år, bara bytt ut det övre jordskiktet i krukorna. Det var verkligen dags för omplantering, krukorna var fullständigt fulla av tjocka rötter och knappt någon jord. Inte undra på att de blommat lite på senare år... Visst är det OK att reducera mängden rötter, men hur stor procent kan jag ta bort? Ska jag kapa av rötter eller ta av dem hela, alldeles under bladrosetten? Betty, du kan ta bort rötter som är ruttna, bruna, torra och på annat sätt skadade, ja, som Tosan redan har skrivit... Om det inte räcker (hos stora plantor) kan du reducera mängden av rötter, men det är svårt att säga hur stor procent kan du ta bort. Om du vill att clivian ska blomma nästa år måste detta ske på känsligt sätt. Skär inte mycket och undvik att ta bort unga rötter som sticker med sina huvud och ser ut som unga ormar... annars clivian slutar att växa och alla sina styrkor inriktar den på att återskapa harmoni mellan rötterna och sina gröna delar...Om den är mycket stor, är det bättre att dela den, inte reducera mängden av hennes friska rötter...Det är min syn på saken... Rotsystem hos clivian med två stjälkar förra året: [attachment=14977:klivia_m...m...2007.jpg] Unga rötter som letar efter bättre plats: [attachment=14978:unga_röt.......2007.jpg] MVH/clivia
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 00:27)  Tänkte bara att jag skulle berätta att mina cliviafrön är på G . En av de vita har fått en liten stängel och de gula har små groddar. Dem har jag " satt " i kruka med såjord nu. Lycka till i fortsättningen!!! MVH/clivia
nilssontherese
14-03-2008, 09:53
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 00:27)  Tänkte bara att jag skulle berätta att mina cliviafrön är på G . En av de vita har fått en liten stängel och de gula har små groddar. Dem har jag " satt " i kruka med såjord nu. Lycka till så kul ser fram emot uppdatering av den vita
nilssontherese
14-03-2008, 10:00
underbart med fler bilder!!! VÅRRRRRRRR YES!  idag ska jag hämta en clivia jag köpt från kina......som blev fruktansvärt dyr! Hoppas nu bara att den är i liv
Jag skulle vilja fråga om det är någon här på "Odla nu" som säljer egna nästan 8-åriga hybrider från korsningen Gigas Gold x Jaffa c. miniata citrina av Kirstenbosch typ 1 på Tradera? Mitt intresse för klivior är mycket djupt men tyvärr har aldrig hört talas om Gigas Gold och Jaffa clivia miniata citrina av Kirstenbosch. Om någon kan lägga här bilder på dessa cliviaplantor skulle jag vara mycket tacksam.
MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 10:00)  underbart med fler bilder!!! VÅRRRRRRRR YES!  idag ska jag hämta en clivia jag köpt från kina......som blev fruktansvärt dyr! Hoppas nu bara att den är i liv  Gratulerar till den nya clivian!!!!  Är mycket nyfiken på hur den ser ut och håller tummarna att den inte har fått livshotande skador på vägen till dig!!! Om allt lyckas, hoppas på en bild snart...  En fråga till: Är den variegerad? MVH/clivia
nilssontherese
14-03-2008, 15:30
Nu har den anlänt!Blev ett asdyrt kalas men värt vartenda spänn!! jag går inte på korgen eller spenderar pengar på så mycket annat! Här kommer bilder på min underbara variegerade clivia som är 2 år gammal! suveränt packad! Fick en bonus med men vet inte vad det är?? [attachment=14994:clivia2.jpg] [attachment=14992:clivia.jpg] [attachment=14993:clivia1.jpg] blad på den lilla bonus clivian [attachment=14995:clivia_mini.jpg]
CITAT (clivia @ 14-03-2008, 09:43)  Betty, du kan ta bort rötter som är ruttna, bruna, torra och på annat sätt skadade, ja, som Tosan redan har skrivit... Om det inte räcker (hos stora plantor) kan du reducera mängden av rötter, men det är svårt att säga hur stor procent kan du ta bort. Om du vill att clivian ska blomma nästa år måste detta ske på känsligt sätt. Skär inte mycket och undvik att ta bort unga rötter som sticker med sina huvud och ser ut som unga ormar... annars clivian slutar att växa och alla sina styrkor inriktar den på att återskapa harmoni mellan rötterna och sina gröna delar...Om den är mycket stor, är det bättre att dela den, inte reducera mängden av hennes friska rötter...Det är min syn på saken...
MVH/clivia Nu har jag planterat om mina klivior!  Ungefär så här såg det ut i alla krukorna: [attachment=14997:Kopia_av...3_14_001.jpg] Blev förvånad över att det var ytterst lite torra och döda rötter i krukorna, speciellt med tanke på att jag inte planterat om dem på flera år. I just den här krukan tog jag bort ca 10% rötter, bara av äldre rötter, inte någon av de unga "ormlika" rötterna som var lite rosaaktiga i topparna.
CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 15:30)  Nu har den anlänt!Blev ett asdyrt kalas men värt vartenda spänn!! jag går inte på korgen eller spenderar pengar på så mycket annat! Här kommer bilder på min underbara variegerade clivia som är 2 år gammal! suveränt packad! Fick en bonus med men vet inte vad det är?? [attachment=14994:clivia2.jpg] [attachment=14992:clivia.jpg] [attachment=14993:clivia1.jpg] Nilssontherese, den är fantastisk, båda är mycket fina, båda två!!!! Äntligen något kinesisk "blod" .... Jag ser fram emot att se fler blilder...är törstig på dem... Den liten, tror jag, är någon sorts Daruma,... kan du ta en närmare bild på bladet? MVH/clivia
nilssontherese
14-03-2008, 15:59
visst är den! jag går här i ett saligt rus  jag la till en bild till på bladet på den lilla.Kanske det är en monk clivia??
CITAT (nilssontherese @ 14-03-2008, 15:59)  visst är den! jag går här i ett saligt rus  jag la till en bild till på bladet på den lilla.Kanske det är en monk clivia?? Det kan vara den.  Du kan se lite på kinesiska sidan och jämföra med bilderna där.  Grattar en gång till!!! MVH/clivia
nilssontherese
14-03-2008, 16:14
Tack!  jag är så lycklig nu! har skrivit och frågat säljaren vad det är för sort hoppas att jag får ett vettigt svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|