|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
nilssontherese
12-02-2009, 19:19
CITAT (clivia @ 12-02-2009, 18:07)  Therese, jag tror att de kan klara sig..., speciellt nu när våren kommer och livet kommer bli lite lättare för dem..., de har ju rot och gröna delar, den enda som kan ta livet av dem är övervattning enligt min åsikt...Hur gamla är de när du påstår att de växer så långsamt ? Det är vinter och inte så mycket hänt hos mig heller med fröplantorna... MVH/clivia PS: Den gula clivian öppnade sig riktigt i värmen, jag är mycket glad....  och den variegerade kommer att visa blommorna kanske imorgon... [attachment=30712:Den_vari...2.2.2009.jpg][attachment=30713:den_vari...2.2009_2. jpg] [attachment=30714:blommorn...2.2.2009.jpg][attachment=30715:den_gula...2.2.2009. jpg] Det låter bra! Då hoppas jag att de ska överleva har ett vakande öga efter mögel hela tiden och att de inte får för mycket vatten  . Hihi, ja de var sådda 2008 alltså förra våren nu när jag kollade så det är ju inget konstigt om de inte växt hihi...men de växer långsamare än de andra jag sådde vid samma tid.... Vad härligt att din gula slog ut i värmen! UNDERBARA bilder tack för att du delar med dig!  CITAT (Sunny @ 12-02-2009, 18:38)  Wow , så vakre blomster ... Den nyansen av "soft orange" er virkelig spesiell. Der er en gledje å lese i denne tråden og se alle de vakre plantene. Jeg kan nå se blomsterknopp på min orange , men den har tyvärr en skarp orange farge som jeg egentligen ikke tycker så godt om ... Hoppas att få se bilder från fig med Sunny!  trots en skarp orange  .Jag ska erkänna att jag är svag för de gula och de pastellfärgade
Clivia, nu blev jag verkligen rörd  , för jag ä så taclksam för allt du skriver, jag lär mig något i varge post du skriver i, och vi är många många som skulle bli verkligen ledsna om du inte var här, så låt inga tankar om att överge oss fara genom din hjärna... Du har alldeles rätt, jag har 3 stora och 1 mindre i krukan, allt mellan 4 bladiga och 7 bladiga, men väldigt långa blad, lite för långa skulle jag vilja säga..men det är för att jag tycker att dom lite kortare och bredare är vackrare, det blir mer kompakt..Den orange du har i svaret till mig tycker jag är perfekt...korta breda vackra blad och underbara oranga blommor med stora ståndare och pistiller. Visst är dom gula underbart vackra, och kanske kommer att tycka bättre om dom gula och dom mer pastellfärgade längre fram, men just nu är det den mörka favoriten....men jag verkar vara ensam om att föredra den färgen ....Har den något speciellt namn ???
CITAT (Sunny @ 12-02-2009, 18:38)  Wow , så vakre blomster ... Den nyansen av "soft orange" er virkelig spesiell. Der er en gledje å lese i denne tråden og se alle de vakre plantene. Jeg kan nå se blomsterknopp på min orange , men den har tyvärr en skarp orange farge som jeg egentligen ikke tycker så godt om ... Tack, Sunny... Alla klivior är vackra speciellt när de blommar, även de med skarp orange färg...  Jag tycker om alla..., har några sådana i min samling också...Njut av den, Sunny, annars kommer den att vara besviken på dig och kommer inte att blomma nästa år...  Och vad gör din gula "cliviadam"? MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2009, 19:19)  Det låter bra! Då hoppas jag att de ska överleva har ett vakande öga efter mögel hela tiden och att de inte får för mycket vatten  . Hihi, ja de var sådda 2008 alltså förra våren nu när jag kollade så det är ju inget konstigt om de inte växt hihi...men de växer långsamare än de andra jag sådde vid samma tid.... Vad härligt att din gula slog ut i värmen! UNDERBARA bilder tack för att du delar med dig!  Therese, om de inte kommer igång ordentligt nu på våren, skulle jag titta på rötterna lite senare... När de växer långsamare än de andra brukar det vara problem med rötterna men de är unga du bör vänta en växtperiod till och sedan avgöra...Hoppas att vårsolen hjälper med sina varmare strålar...(tyvärr ingen i sikte nu...  ) MVH/clivia
Sussie F-Flower
13-02-2009, 00:35
Tack Clivia, för att du är tillbaka här i trådarna.... Jättekul att du är med igen. Jag HAR läst vartenda inlägg i hela tråden även om jag inte skrivit själv... Men jag är så funersam över vad jag ska göra med mina små liv??? jag satte ju 3 frön i ...( var det i augusti...?) ... Av dessa tre dog den första. Kvar är de två sista... Dessa är planterade i krukväxtjord/perlite... men det händer ju inget... Vad kan jag göra i detta stadie, anser du? Behöver de ännu högre värme/ljus? I dagsläget står de i ett skymt söderfönster. Får alltså INTE direkt sol. HAR lampa i fönstret men den är riktad till hyllan ovanpå. Ska jag ge ännu mera ljus kanske...? gödning?
Sussie F-Flower
13-02-2009, 00:41
De små liven... som bara är 2 cm höga...
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-02-2009, 00:41)  De små liven... som bara är 2 cm höga... Gratulerar till dina tvillingar, dom är för söta och har fortfarande "hattarna" på sig, men det kanske Clivia bebisar har kvar en längre tid,...
CITAT (lissa @ 12-02-2009, 23:51)  Clivia, nu blev jag verkligen rörd  , för jag ä så taclksam för allt du skriver, jag lär mig något i varge post du skriver i, och vi är många många som skulle bli verkligen ledsna om du inte var här, så låt inga tankar om att överge oss fara genom din hjärna... Du har alldeles rätt, jag har 3 stora och 1 mindre i krukan, allt mellan 4 bladiga och 7 bladiga, men väldigt långa blad, lite för långa skulle jag vilja säga..men det är för att jag tycker att dom lite kortare och bredare är vackrare, det blir mer kompakt..Den orange du har i svaret till mig tycker jag är perfekt...korta breda vackra blad och underbara oranga blommor med stora ståndare och pistiller. Visst är dom gula underbart vackra, och kanske kommer att tycka bättre om dom gula och dom mer pastellfärgade längre fram, men just nu är det den mörka favoriten....men jag verkar vara ensam om att föredra den färgen ....Har den något speciellt namn ??? Nej, Lissa, mina clivior har inga speciella namn, men de blommar så snällt...de verkar att ha något av din karaktär...  Jag tror att du menar den här med två stjälkar tredje våren: [attachment=30737:clivia_m...3.2.2009.jpg] eller den här  : [attachment=30738:clivian....3.2.2009.jpg] Lissa, är din clivia köpt eller ärvd? Är den inte den smalbladiga sorten? Många av dem har stora fina blommor.... MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-02-2009, 00:35)  Tack Clivia, för att du är tillbaka här i trådarna.... Jättekul att du är med igen. Jag HAR läst vartenda inlägg i hela tråden även om jag inte skrivit själv... Men jag är så funersam över vad jag ska göra med mina små liv??? jag satte ju 3 frön i ...( var det i augusti...?) ... Av dessa tre dog den första. Kvar är de två sista... Dessa är planterade i krukväxtjord/perlite... men det händer ju inget... Vad kan jag göra i detta stadie, anser du? Behöver de ännu högre värme/ljus? I dagsläget står de i ett skymt söderfönster. Får alltså INTE direkt sol. HAR lampa i fönstret men den är riktad till hyllan ovanpå. Ska jag ge ännu mera ljus kanske...? gödning? Nej, Sussi, de behöver ingenting nu de väntar på vårsolen...Jag experimenterar inte med tillfört ljus  då vet jag inte vilken effekt den har på cliviaplantor...Mina clivior alltid väntar på naturligt ljus... MVH/clivia PS: Lycka till med dina småttingar, de kommer att växa snart. De ser ut som de ska, de har till och med "ryggsäckar" med mat, första året växer de långsamt, men sedan är tempot snabbare... oroa dig inte...Förberedd plats för dem de kommer att bli stora.... [attachment=30740:13.2.2009.jpg]
Sussie F-Flower
13-02-2009, 16:30
CITAT (lissa @ 13-02-2009, 02:12)  Gratulerar till dina tvillingar, dom är för söta och har fortfarande "hattarna" på sig, men det kanske Clivia bebisar har kvar en längre tid,...  Tack Lissa! Ja, det hoppas jag med. Dessa kommer från en mamma som är ljusgul och jag vill så gärna ha en sådan!
Tack för frågan
Clivias växer bäst om de får ljus dagsljus men få eller inga direkta söndag - i en nord-vänd fönstret, till exempel, eller i ett öster-eller västerut vända fönster som delvis skuggade av ett lövträd. Du kan sommaren din anläggning utomhus på en skuggig plats. Kom bara ihåg att sätta tillbaka den i innan den första frosten. Clivias inte kommer att uthärda temperaturer som dopp mycket under fryspunkten.
Lycka till- H:Bassam
CITAT (nilssontherese @ 12-02-2009, 19:19)  Hoppas att få se bilder från fig med Sunny!  trots en skarp orange  .Jag ska erkänna att jag är svag för de gula och de pastellfärgade  Jo , jeg skal nok sette inn et bilde av den orange , even om den ikke er så spennende ... Jeg er enig med deg , de pastellfargede har "en annen klasse" , den orange har jeg faktisk hatt ( i mange år ) fordi jeg tycker bladene er fine og det er en lettodlad og dekorativ plante. CITAT (clivia @ 13-02-2009, 00:07)  Alla klivior är vackra speciellt när de blommar, även de med skarp orange färg...  Jag tycker om alla..., har några sådana i min samling också...Njut av den, Sunny, annars kommer den att vara besviken på dig och kommer inte att blomma nästa år...  Och vad gör din gula "cliviadam"?  MVH/clivia Min gule cliviadam växer !!! Nå har den stått ved 15 grader et par dager og i går flyttet jeg den til vardagsrummet , der er det ca. 20 grader. Bildet nedenfor er tatt i dag , stilkene er ganske lange , men fruktansvärd tunna ...
nilssontherese
13-02-2009, 19:29
Åh vilken läcker bild sunny! bravo! Vad kul att den har 2st stänglar! ser fram emot den orangea med!
CITAT (Sunny @ 13-02-2009, 18:10)  Jo , jeg skal nok sette inn et bilde av den orange , even om den ikke er så spennende ... Jeg er enig med deg , de pastellfargede har "en annen klasse" , den orange har jeg faktisk hatt ( i mange år ) fordi jeg tycker bladene er fine og det er en lettodlad og dekorativ plante. Min gule cliviadam växer !!! Nå har den stått ved 15 grader et par dager og i går flyttet jeg den til vardagsrummet , der er det ca. 20 grader. Bildet nedenfor er tatt i dag , stilkene er ganske lange , men fruktansvärd tunna ...  Vilken fin bild...  som i regnskogen, Sunny... Varför tycker du att de har mycket tunna stjälkar...  De är inte färdigt utvecklade ännu...Tyvärr har jag inte fotat mycket i det här stadiumet men kanske du kan se på den här bilden hur ungefär min (tunnare på den första bilden) såg ut i början och hur den ser ut nu...Det beror på hur många blommor den bär, tror jag...Den första starkare stjälken bär 20 blommor (3,5 - 4 cm), den andra tunnare 10 st (cca 2 cm)... Jag har inte tänkt så mycket på stjälkarna men du kan se ungefär hur de ser ut, ja, den sista bilden ser man inte så mycket av stjälken men jag ska försöka att ta en bättre bild imorgon... [attachment=30743:stj_lken...ivian....jpg][attachment=30744:den_gula...ebr.2009. jpg] [attachment=30745:den_gula...3.2.2009.jpg] Lite av den pastelfärgade variegerade plantan: den äldre plantan: [attachment=30746:den_vari...3.2.2009.jpg][attachment=30749:mamman__13.2.2009.jp g] Skott: [attachment=30748:den_vari...2.2009_3.jpg][attachment=30747:den_vari...2.2009_4. jpg] Trevlig helg! MVH/clivia
CITAT (clivia @ 13-02-2009, 21:40)  Vilken fin bild...  som i regnskogen, Sunny... Regnskog , hah , den var ikke dum , der har du mer rett enn du aner ... CITAT (clivia @ 13-02-2009, 21:40)  Varför tycker du att de har mycket tunna stjälkar...  De är inte färdigt utvecklade ännu...Tyvärr har jag inte fotat mycket i det här stadiumet men kanske du kan se på den här bilden hur ungefär min (tunnare på den första bilden) såg ut i början och hur den ser ut nu...Det beror på hur många blommor den bär, tror jag...Den första starkare stjälken bär 20 blommor (3,5 - 4 cm), den andra tunnare 10 st (cca 2 cm)... Jag har inte tänkt så mycket på stjälkarna men du kan se ungefär hur de ser ut, ja, den sista bilden ser man inte så mycket av stjälken men jag ska försöka att ta en bättre bild imorgon... Ok , så växer de seg kanskje tjockare og starkare med tiden. Får man fråga : Din gule Clivia med de enormt store blomstene , er det en plante du har sådd selv ? Og de pastellfargede , hva skal man säga , man blir så klart avundsjuk  , men det låter jo ikke så bra  , så får man heller være saklig  og fråga om det er planter du har sådd selv , og om den du kallar "skott" kommer från "den äldre plantan" ( de har ganske olik farge ... ).
Sussie F-Flower
14-02-2009, 00:59
CITAT (clivia @ 13-02-2009, 16:27)  Nej, Sussi, de behöver ingenting nu de väntar på vårsolen...Jag experimenterar inte med tillfört ljus  då vet jag inte vilken effekt den har på cliviaplantor...Mina clivior alltid väntar på naturligt ljus... MVH/clivia PS: Lycka till med dina småttingar, de kommer att växa snart. De ser ut som de ska, de har till och med "ryggsäckar" med mat, första året växer de långsamt, men sedan är tempot snabbare... oroa dig inte...Förberedd plats för dem de kommer att bli stora.... [attachment=30740:13.2.2009.jpg]  Clivia! (oj då, jag såg inte ditt inlägg tidigare...  ) - Vårsolen var det ja...! Ok, det låter tryggt! Då är det bara att vänta på den då. Man märker ju så väl redan, att solen går högre och högre för varje dag och den har börjat att titta in i mitt fönster där "småtvillingarna" står!!!
CITAT (Sunny @ 13-02-2009, 23:59)  Regnskog , hah , den var ikke dum , der har du mer rett enn du aner ... Ok , så växer de seg kanskje tjockare og starkare med tiden. Får man fråga : Din gule Clivia med de enormt store blomstene , er det en plante du har sådd selv ? Og de pastellfargede , hva skal man säga , man blir så klart avundsjuk  , men det låter jo ikke så bra  , så får man heller være saklig  og fråga om det er planter du har sådd selv , og om den du kallar "skott" kommer från "den äldre plantan" ( de har ganske olik farge ... ). Nej, Sunny, den är inte så enorm...det är den här clivian från förra året, du säkert kommer ihåg henne... [attachment=30775:blomningen_2008.jpg] men det här året blommar hon lite tidigare...bilden är från början av april 2008... Den är köpt i vanlig blomsterbutik... Den pastelfärgade blommar varje år hos mig (nu har jag mor och dotter  ) men nu har skottet blommat för första gången  ...Skillnaden mellan de två är i mängden av variegering, det kan hända hos variegerade plantor, skotten kan vara fint variegerade men också gröna och som du ser på blomman kan den också skiljas en del från moderplantan...Hos gröna plantor händer det inte så ofta men utesluta det vågar jag inte...Min planta var köpt som en liten planta, ja, inte så liten (men den har vuxit enormt), jag kommer inte ihåg odlaren, tyvärr (Sverige var det i alla fall...) det var ett treårigt skott...lite variegerad..., nu har jag några mindre plantor som jag har sådd själv (importerade frön) , de äldsta är 4 år gamla då hoppas jag att nästa år kommer äntligen blommor...Fem års väntan...Fröplantor som börjar blomma detta året är från mina plantor...(inte så exotiska...  ) Jag har lärt mig först att hantera frön för att inte ha stora förluster... Vad jag har glömt att skriva är att färgen på blommorna kan skiljas en del från år till år...ibland är det inte så många soliga och ljusa dagar och då kan clivian ha lite mindre färg i blommorna...Du kan se här - om den blommar på våren är färgningen klarare än hos de som blommar tidigare...Ja, men inte hos alla klivior har jag observerat detta... blomningen 2008 och blomningen 2009 samma plantan: [attachment=30776:den_vari...08_april.jpg][attachment=30779:blomningen_2009_2.jp g] skottet: [attachment=30780:blomning...et__2009.jpg] Helt klart är clivior mycket spännande växter...  , Sunny... och din "regnskog"...  den är jag avundsjuk på... MVH/clivia
Sussie F-Flower
14-02-2009, 16:09
Jag tycker att ni visar upp "regnskogar" båda två!  -Det är bara helt överväldigande!!! Menar du verkligen att du har sååå många clivior Clivia, som blommar samtidigt...? På den sista bilden, med din son, är det exakt lika gula färg som mina "småtvillingar" ska bli. Hoppas jag. Kan det bli så, när man sätter frön, att dessa avkommor inte blir som sin mor?
CITAT (clivia @ 14-02-2009, 15:40)  Nej, Sunny, den är inte så enorm...det är den här clivian från förra året, du säkert kommer ihåg henne... Jeg tycker altså fortfarande at de gule blomstene er store , også på det her bildet sammen med din son ! Jeg tok ikke bilder av mine 2 gule i 2005 , og undras nå , var de verkligen så store ...  ... well , time will show ... CITAT (clivia @ 14-02-2009, 15:40)  Skillnaden mellan de två är i mängden av variegering, det kan hända hos variegerade plantor, skotten kan vara fint variegerade men också gröna och som du ser på blomman kan den också skiljas en del från moderplantan...Hos gröna plantor händer det inte så ofta men utesluta det vågar jag inte... Jaha , da skiller Clivia seg från andre planter , det er jo ellers ganska ovanlig at skott blir annorlunda enn morplanten ... Så interessant , så fikk man lære noe nytt ! CITAT (clivia @ 14-02-2009, 15:40)  Vad jag har glömt att skriva är att färgen på blommorna kan skiljas en del från år till år...ibland är det inte så många soliga och ljusa dagar och då kan clivian ha lite mindre färg i blommorna...Du kan se här - om den blommar på våren är färgningen klarare än hos de som blommar tidigare...Ja, men inte hos alla klivior har jag observerat detta...  Ja , just det der kjenner jeg igjen fra andre krukväxter ; at fargen på blomstene varierer med hur mycket ljus planten har fått ... Stilkene på min gule Clivia växer nå så man ser skilnad från dag til dag. Den lengste stilken har strekt seg 4 - 5 cm sen i går !!! ............................... Sussie og Therese , til er båda ; takk for trevliga ord om min plante !
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-02-2009, 16:09)  Jag tycker att ni visar upp "regnskogar" båda två!  -Det är bara helt överväldigande!!! Menar du verkligen att du har sååå många clivior Clivia, som blommar samtidigt...? På den sista bilden, med din son, är det exakt lika gula färg som mina "småtvillingar" ska bli. Hoppas jag. Kan det bli så, när man sätter frön, att dessa avkommor inte blir som sin mor? Tack Sussie,...  men jag tror inte att de är så många som blommar samtidigt, det är bara några... Ja, det kan bli så...Man måste vara förberedd på besvikelse också men fröplantan kan ha också bättre egenskaper... Tänk positivt, Sussie... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 14-02-2009, 20:27)  Jeg tycker altså fortfarande at de gule blomstene er store , også på det her bildet sammen med din son ! Jeg tok ikke bilder av mine 2 gule i 2005 , og undras nå , var de verkligen så store ...  ... well , time will show ... Jaha , da skiller Clivia seg från andre planter , det er jo ellers ganska ovanlig at skott blir annorlunda enn morplanten ... Så interessant , så fikk man lære noe nytt ! Ja , just det der kjenner jeg igjen fra andre krukväxter ; at fargen på blomstene varierer med hur mycket ljus planten har fått ... Stilkene på min gule Clivia växer nå så man ser skilnad från dag til dag. Den lengste stilken har strekt seg 4 - 5 cm sen i går !!! ............................... Lycka till, Sunny....Håller tummarna att blommorna blir stora och håller lääänge...att du kan i lugn och ro dricka ditt kaffe och njuta av dem...då smakar kaffet mycket bättre... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 13-02-2009, 16:18)  Nej, Lissa, mina clivior har inga speciella namn, men de blommar så snällt...de verkar att ha något av din karaktär...  Jag tror att du menar den här med två stjälkar tredje våren: [attachment=30737:clivia_m...3.2.2009.jpg] eller den här  : [attachment=30738:clivian....3.2.2009.jpg] Lissa, är din clivia köpt eller ärvd? Är den inte den smalbladiga sorten? Många av dem har stora fina blommor.... MVH/clivia Nu har jag suttit och läst , sett alla härliga blommor, i alla olika färger och olika ställningar, samt letat efter mitt inlägg som jag skrev igår. Vet att jag skrev det minst 2 gånger , men det har tydligen försvunnit igen..  , Jag vet inte vad jag gör för fel eftersom det händer så pass ofta.. Tack Clivia  du genomskådar både blommor och personer, för egentligen är jag nog rätt snäll fast inte alla upptäcker det.... Jättefina båda 2 men nummer 2 är favoriten, jag tycker att den är perfekt, kompakt, härlig färg och stora ståndare.. Jag fick ett par av en väninna som hade sina krukor sprängfulla, eftersom dom var rätt små satte jag dom i samma kruka. Sen hände det inte så mycket med den, så den blev lite bortglömd. Efter något/några år tog jag fram den, böt jord, satt den mer i solen och fick sen en vacker blomma förra året..och efter av vad jag just har läst så¨kommer den nog att bli mörk eftersom den står i solen om sommaren... Hur är det där med att vissa växter vill ha trångt om rötterna...är det sant ?? Vad har ni för åsikter/ erfarenheter om det??
CITAT (lissa @ 14-02-2009, 23:34)  Nu har jag suttit och läst , sett alla härliga blommor, i alla olika färger och olika ställningar, samt letat efter mitt inlägg som jag skrev igår. Vet att jag skrev det minst 2 gånger , men det har tydligen försvunnit igen..  , Jag vet inte vad jag gör för fel eftersom det händer så pass ofta.. Tack Clivia  du genomskådar både blommor och personer, för egentligen är jag nog rätt snäll fast inte alla upptäcker det.... Jättefina båda 2 men nummer 2 är favoriten, jag tycker att den är perfekt, kompakt, härlig färg och stora ståndare.. Jag fick ett par av en väninna som hade sina krukor sprängfulla, eftersom dom var rätt små satte jag dom i samma kruka. Sen hände det inte så mycket med den, så den blev lite bortglömd. Efter något/några år tog jag fram den, böt jord, satt den mer i solen och fick sen en vacker blomma förra året..och efter av vad jag just har läst så¨kommer den nog att bli mörk eftersom den står i solen om sommaren... Hur är det där med att vissa växter vill ha trångt om rötterna...är det sant ?? Vad har ni för åsikter/ erfarenheter om det?? Ja, Lissa, denna clivian är ganska vanlig men ändå...man kan se att alla cliviaplantor på något sätt fångar våra ögon... [attachment=30819:clivian__15.2.2009.jpg] alla har något i sig... Vem kom först med påståendet att klivior vill ha trångt runt fötterna? Ibland är det intressant att höra om plantornas "vilja" från människor som inte ens har odlat några växter i mer än kanske några enstaka år med varierande resultat men så duktiga att upprepa för andra "mantra" de har läst i böckerna som många gånger bara skriver om som andra tidigare utgivna böcker redan har skrivit...Och nu har vi Internet till...Nej, Lissa, med åren har jag blivit ödmjuk gentemot naturen och tar avstånd från att påstå någonting utan att prova och tänka själv...Ja, jag kan också fela men sannolikheten med åren och nya erfarenheter om du arbetar och lever med växter en längre tid, sjunker en betydande del...Mina clivior har i alla fall tillräckligt med plats och jag har aldrig upplevt deras strejkande vad gäller blommning...även om de var omplanterade året innan...Därför har jag ingen anledning att tro på detta påstående...Att använda sunt förnuft är aldrig fel... Våren är i luften.... [attachment=30826:gula_och...5.2.2009.jpg][attachment=30827:knoppar_...5.2.2009. jpg] [attachment=30828:knoppar_...5.2.2009.jpg][attachment=30829:knoppar_...5.2.2009. jpg] [attachment=30830:den_andr...5.2.2009.jpg][attachment=30831:gula_cli...5.2.2009. jpg] MVH/clivia
nilssontherese
15-02-2009, 13:29
åter igen jag *bugar och bockar* vilka fantastiska clivor!! Jag har fått riktig clivia mani igen  Letar fröer som en galning!!
clivia , gjør du noe spesielt for å få så mange blommor på en stilk ? Anvender noen spesiell gödning , til exempel ??? ( Min gule får bare 12 på ene og 6 på andre blomsterstilken ... ) Therese , du har jo redan mange spennande Cliviaer , jeg har sett din hemsida ... Men jeg hoppas der kommer bilde av flere av dem !
CITAT (nilssontherese @ 15-02-2009, 13:29)  åter igen jag *bugar och bockar* vilka fantastiska clivor!! Jag har fått riktig clivia mani igen  Letar fröer som en galning!! Tack, Therese... Du har magiska fingrar vad gäller hoyor, det kommer inte att bli något stort problem att "förstå" clivior, hoppas att du finner riktigt häftiga frön som leder till ännu häftigare plantor och blommor... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 15-02-2009, 15:27)  clivia , gjør du noe spesielt for å få så mange blommor på en stilk ? Anvender noen spesiell gödning , til exempel ??? ( Min gule får bare 12 på ene og 6 på andre blomsterstilken ... ) Therese , du har jo redan mange spennande Cliviaer , jeg har sett din hemsida ... Men jeg hoppas der kommer bilde av flere av dem ! Ja, Sunny, jag använder gödning...men inte någon speciell, alltid är det något som finns hemma köpt redan tidigare och använt för andra växter också. Provado pinnar får de nu enligt dosering...Det kommer inte så många sköldlöss och de får gödning med... MVH/clivia
nilssontherese
15-02-2009, 20:03
CITAT (Sunny @ 15-02-2009, 15:27)  clivia , gjør du noe spesielt for å få så mange blommor på en stilk ? Anvender noen spesiell gödning , til exempel ??? ( Min gule får bare 12 på ene og 6 på andre blomsterstilken ... ) Therese , du har jo redan mange spennande Cliviaer , jeg har sett din hemsida ... Men jeg hoppas der kommer bilde av flere av dem ! Åh tack  Jag ska lägga upp biler men de är små ännu dock  CITAT (clivia @ 15-02-2009, 19:24)  Tack, Therese... Du har magiska fingrar vad gäller hoyor, det kommer inte att bli något stort problem att "förstå" clivior, hoppas att du finner riktigt häftiga frön som leder till ännu häftigare plantor och blommor... MVH/clivia Tack igen  nu är jag riktigt generad  Jag drömmer om den dagen alla mina clivor kommer blomma! Jag har nu ett brett antal färger och sorter och mer lär det bli *fniss*.
Jättefina bilder igen, tack för dom, och gratulerar... Förutom blommorna så tycker jag att deras bladfästen är underbart vackra, speciellt när det är med så många blad..Ja egentligen så är alla delar av en växt vackra, det är ju bara att vi automatiskt tittar på blommorna, men egentligen borde vi beundra allt på dom.. Nån gång nästa år ska ni få se mina,från alla håll och kanter
CITAT (lissa @ 15-02-2009, 20:29)  Jättefina bilder igen, tack för dom, och gratulerar... Förutom blommorna så tycker jag att deras bladfästen är underbart vackra, speciellt när det är med så många blad..Ja egentligen så är alla delar av en växt vackra, det är ju bara att vi automatiskt tittar på blommorna, men egentligen borde vi beundra allt på dom.. Nån gång nästa år ska ni få se mina,från alla håll och kanter  Tack, Lissa...jag ser fram emot dina bilder och håller alla mina tummar att de är med blommor också... MVH/clivia [attachment=30865:clivian__16.2.2009.jpg]
CITAT (clivia @ 15-02-2009, 19:42)  Ja, Sunny, jag använder gödning...men inte någon speciell, alltid är det något som finns hemma köpt redan tidigare och använt för andra växter också. Provado pinnar får de nu enligt dosering...Det kommer inte så många sköldlöss och de får gödning med...  MVH/clivia Mine planter har også fått bra med gödning , egentligen ... Men de fikk nok ikke så bra med ljus under sommarsesongen , de sto langt från fönsteret. Kanskje er det faktoren som gjør at der er få blommor på hver stilk ? Kanskje må de slåss med Schlumbergera-plantene om den beste plassen næra fönsteret i framtiden ...
CITAT (Sunny @ 16-02-2009, 17:27)  Mine planter har også fått bra med gödning , egentligen ... Men de fikk nok ikke så bra med ljus under sommarsesongen , de sto langt från fönsteret. Kanskje er det faktoren som gjør at der er få blommor på hver stilk ? Kanskje må de slåss med Schlumbergera-plantene om den beste plassen næra fönsteret i framtiden ...  det kan vara en av faktorerna, Sunny... att den får tillräckligt med ljus (mycket intressant fråga även för mig måste jag säga  ), en av dem är kanske genetiskt arv också men vi bör även lägga till åldern, tror i alla fall jag... jag håller på att göra ett försök med tre vanliga clivior som började blomma med ganska litet antal blommor (7-9) i 2006 (tyvärr har jag ingen dokumentation från detta året men från och med 2007 finns bilder på dem) men i 2007 har antalet nästan fördubblats, år 2008 hade de omkring 15 blommor varje (13-16) och nu tredje året har de ännu mer blommor, hos ena har jag räknat 24 blommor...Vad det hela beror på är fortfarande en fråga, min gissning är att gödning, vatten, utrymme för rötterna, bra dränage spelar varje sin roll...Men jag vet inte hur många blommor är full kapacitet för dem...och i vilken ålder man kan uppnå detta....det skulle jag så gärna vilja veta  ....Men jag är övertygat om att små utrymmen begränsar dem i deras fulla utveckling... [attachment=30889:blomning...6.2.2009.jpg][attachment=30890:clivior_...6.2.2009. jpg] Här kan du titta på bilderna av knoppar hos alla tre i detalj det här året... clivian nr.1 och 2 är placerade i större krukor.... [attachment=30894:clivian_...6.2.2009.jpg][attachment=30895:clivian_...6.2.2009. jpg] clivian nr.3 (lite sämre bild, tyvärr, jag har fotat nu och det är mörkt  ) har fått en mindre kruka, antalet blommor kommer att bli cca 15 eller mindre, det går inte att räkna ännu... [attachment=30893:clivian_...6.2.2009.jpg] MVH/clivia
Fantastiske bilder ! Men jeg ble lite osäker , er de to første ( med flere planter ) fra 2009 eller ... Ps. I dag har jeg bestilt Clivia-frø.
CITAT (Sunny @ 17-02-2009, 17:56)  Fantastiske bilder ! Men jeg ble lite osäker , er de to første ( med flere planter ) fra 2009 eller ... Ps. I dag har jeg bestilt Clivia-frø.  Tack för ditt beröm... Ja, Sunny, det var lite otydligt från min sida...Bilder är ju från 2007 och 2008, jag har bara förminskat dem nu...  , på det här sättet vet jag att jag har bilden redan använt i det här forumet... Var har du beställt dina frön ifrån? Jag är mycket nyfiken vad gäller clivior, du vet... Min variegerade "mor och dotter" är nästan i full blom (man kan fota varje dag, speciellt när vårsolen tittar genom fönstret..., jag är mycket förtjust i dem  ) [attachment=30914:mor_och_...7.2.2009.jpg][attachment=30915:mor_och_...8.2.2009. jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 17-02-2009, 21:07)  Var har du beställt dina frön ifrån? Jag är mycket nyfiken vad gäller clivior, du vet...  Her : http://www.clivia.net.nz/index.htmlJeg sto på hans mailing-liste , så jeg har fått frølisten redan før han legger den på nettet. Jeg vet ikke om dette er en spesielt bra odlare , men hans bilder er fantastiske , så må man bare ta sjansen , eller ...
CITAT (clivia @ 17-02-2009, 21:07)  Tack för ditt beröm... Ja, Sunny, det var lite otydligt från min sida...Bilder är ju från 2007 och 2008, jag har bara förminskat dem nu...  , på det här sättet vet jag att jag har bilden redan använt i det här forumet...  - Så ble de hele klart for meg. - Ser fram til å titte på dine bilder !
Sussie F-Flower
17-02-2009, 21:35
Flikar in en liten fråga här, efs ni pratar om fröer. När man beställer kliviafröer, får man frön som är som de små "spelkulorna" då? (såna som jag också har satt?) Eller finns det något annat också?
CITAT (Sunny @ 17-02-2009, 21:21)  Her : http://www.clivia.net.nz/index.htmlJeg sto på hans mailing-liste , så jeg har fått frølisten redan før han legger den på nettet. Jeg vet ikke om dette er en spesielt bra odlare , men hans bilder er fantastiske , så må man bare ta sjansen , eller ...  Det vet man aldrig om någon är speciellt bra på att odla nya sorter...tills man ser plantor som vuxit fram från dessa frön, Sunny,... Jag ser fram emot dina clivia bebisplantor...  Det är spännande att följa dessa växter utveckling... MVH/clivia PS: Nu har jag sett hans bilder, de är verkligen fantastiska ... Jag gillar att titta på cliviabilder, det ger något att drömma om i nästan fem år... Lycka till, Sunny...
CITAT (Sussie F-Flower @ 17-02-2009, 21:35)  Flikar in en liten fråga här, efs ni pratar om fröer. När man beställer kliviafröer, får man frön som är som de små "spelkulorna" då? (såna som jag också har satt?) Eller finns det något annat också? Sussie, du får sådana som man pratar om i början av detta tråd...ja man kan säga små "spelkulorna"  ...ja, sådana som du har satt... MVH/clivia
Äntligen lyckas jag komma in här, ska skriva och tala om det både på småprat och support, för om jag klagar över något jag inte får, då bör jag säga till när jag har fått det igen tycker jag....Men, jag är lite ivrig nu... Vilka härliga bilder, och intressant det där med varför det blir fler blommor-...kan det kanske bero på åldern?? Igår när jag vände på mina Clivior såg jag den ena har knoppar...det ser ut som en liten hyacint som tar sig uppåt men jag tror inte det blir mer än högst 7st, jag inte kan få upp bilden jag ville lägga in, men jag kan ju iaf skriva, och bilden kan jag sätta in en annan dag Jag måste säga att den är snäll som rots en massa extravatten har valt att blomma...vem vet, dom andra kanske blir lite avundsjuka och sätter fart dom också  ,
Sussie F-Flower
18-02-2009, 00:02
CITAT (clivia @ 17-02-2009, 21:41)  Sussie, du får sådana som man pratar om i början av detta tråd...ja man kan säga små "spelkulorna"  ...ja, sådana som du har satt... MVH/clivia Jag anade det men var inte helt säker... Tack för infon!
Fantastiska bilder - återigen - Clivia!
Jag går och tittar efter knoppar i mina Clivior varje dag men jag får nog vänta ett tag till - april kanske.
CITAT (lissa @ 17-02-2009, 22:53)  Äntligen lyckas jag komma in här, ska skriva och tala om det både på småprat och support, för om jag klagar över något jag inte får, då bör jag säga till när jag har fått det igen tycker jag....Men, jag är lite ivrig nu... Vilka härliga bilder, och intressant det där med varför det blir fler blommor-...kan det kanske bero på åldern?? Igår när jag vände på mina Clivior såg jag den ena har knoppar...det ser ut som en liten hyacint som tar sig uppåt men jag tror inte det blir mer än högst 7st, jag inte kan få upp bilden jag ville lägga in, men jag kan ju iaf skriva, och bilden kan jag sätta in en annan dag Jag måste säga att den är snäll som rots en massa extravatten har valt att blomma...vem vet, dom andra kanske blir lite avundsjuka och sätter fart dom också  , Grattis, Lissa... Clivian har verkligen lyssnat på dina tankar de senaste veckorna... MVH/clivia PS: jag ser fram emot dina bilder, Lissa, det går äntligen att ladda upp bilder utan problem...
CITAT (Rossi @ 18-02-2009, 07:41)  Fantastiska bilder - återigen - Clivia!
Jag går och tittar efter knoppar i mina Clivior varje dag men jag får nog vänta ett tag till - april kanske. Tack, Rossi.... Jag håller tummarna att de kommer att blomma snart, Rossi, de har ju haft sin vila det är bara tålamod som gäller..., min största gula clivia sover fortfarande på balkongen ingen blomknopp i sikte, cliviornas tid här i Sverige är i april som du säger... även om de ibland blommar tidigare eller senare...Hos mig har de slagit ut blommorna lite tidigare än de brukar det här året... MVH/clivia
Tack för hjälpen med att locka fram dom blyga knopparna, det verkar inte vara så många, men vad gör det, den kommer att bli beundrad från alla håll o kanter... Är dom känsliga för ändringar av läge, eller kan jag byta plats utan risk att den stannar upp i blommningen? Det kommer mer bilder vartefter...även om dom bilderna inte kommer att kunna jämföras med dina...' [attachment=30962:DSCN7821.JPG][attachment=30961:klivia.JPG]
CITAT (lissa @ 18-02-2009, 20:36)  Tack för hjälpen med att locka fram dom blyga knopparna, det verkar inte vara så många, men vad gör det, den kommer att bli beundrad från alla håll o kanter... Är dom känsliga för ändringar av läge, eller kan jag byta plats utan risk att den stannar upp i blommningen? Det kommer mer bilder vartefter...även om dom bilderna inte kommer att kunna jämföras med dina...' [attachment=30962:DSCN7821.JPG][attachment=30961:klivia.JPG] Tack att du delar din glädje med oss, Lissa... Jag skulle inte byta deras plats just nu, Lissa...Det ser ut att de får lite sol i alla fall och det räcker för dem. Till vilken grad är de känsliga för ändringar av läge vet jag inte så mycket, det beror på vilka lägen är enligt dem bättre eller sämre, anar jag. Ja, det finns risk att det nya läget kommer kännas som den sämre lösningen och ja den kan stanna upp i blommningen... Lissa, bilderna jag lägger ut här ska finnas på forumet för cliviornas skull inte min...Tänk på att jag har ägnat mig clivior verkligen i många år och då kan du uppleva att mina bilder är aningen bättre än dina just på grund av att jag har växter som har vuxit upp från mina första försök...Jag är absolut inte bättre än du på att ta bilder... Jag ser fram emot nya bilder på dina cliviablommor, det känns alltid som ett litet mirakel när det händer...strunta i antalet blommor, njut av, clivian blommar för dig just nu... Här finns bild på en smalbladig clivia ( din clivia ser ut att vara en gammal sort) som enligt föregående ägare inte hade blommat i 20 år...en av de gamla sorter, som är lite svårare att få blommorna på. Förra året blommade den på våren med tio ganska stora blommor, nu är femton på gång...Hon är fortfarande ganska smal men växer i alla fall...På den andra bilden ser du skillnaden mellan henne och den bredbladiga clivian som blommade på hösten med en stjälk och har två stjälkar på gång igen... [attachment=30988:smalblad...9.2.2009.jpg][attachment=30989:smalblad...9.2.2009. jpg] [attachment=30987:smalblad...9.2.2009.jpg] Det finns ganska stora skillnader mellan enskilda clivior. Och då pratar jag bara om Clivia miniata. MVH/clivia
nilssontherese
19-02-2009, 18:19
Vad kul Lissa att clivian belönade dig med en blomma!! Och igen himmel! vilka bilder ni lägger upp *dreggel*.Ser att fler varit i farten att beställa fröer  .Jag har beställt av samma Sunny  . Jag är nu på jakt efter nån dvärg clivia gärna variegerad kallas de för Sparrow? Nån som vet? Hade vart kul att ha en sådan i samlingen!
CITAT (clivia @ 19-02-2009, 09:19)  Tack att du delar din glädje med oss, Lissa... Lissa, bilderna jag lägger ut här ska finnas på forumet för cliviornas skull inte min...Tänk på att jag har ägnat mig clivior verkligen i många år och då kan du uppleva att mina bilder är aningen bättre än dina just på grund av att jag har växter som har vuxit upp från mina första försök...Jag är absolut inte bättre än du på att ta bilder... Jag ser fram emot nya bilder på dina cliviablommor, det känns alltid som ett litet mirakel när det händer...strunta i antalet blommor, njut av, clivian blommar för dig just nu... Här finns bild på en smalbladig clivia ( din clivia ser ut att vara en gammal sort) som enligt föregående ägare inte hade blommat i 20 år...en av de gamla sorter, som är lite svårare att få blommorna på. Förra året blommade den på våren med tio ganska stora blommor, nu är femton på gång...Hon är fortfarande ganska smal men växer i alla fall...På den andra bilden ser du skillnaden mellan henne och den bredbladiga clivian som blommade på hösten med en stjälk och har två stjälkar på gång igen... [attachment=30988:smalblad...9.2.2009.jpg][attachment=30989:smalblad...9.2.2009. jpg] [attachment=30987:smalblad...9.2.2009.jpg] avsåg Det finns ganska stora skillnader mellan enskilda clivior. Och då pratar jag bara om Clivia miniata. MVH/clivia Tack för hjälpen,då ska jag nog sätta tillbaka dom, det är inte stor skillnad på plats, lite mer sol på den nya platsen bara. Både igår och idag har vi haft strålande sol, men dom står inte mitt i gasset....dessutom såg jag att i den andra stora börjar man också att se början till en stängel=båda kommer att ge mig blommor trots allt vatten den fick, så jag är verkligen Jag tror också att det är en smalbladig jag har, det ser jag ju nu när jag har dina att jämföra med, ..och wow vilka underbart vackra exemplar. Du skriver att den fortfarande är ganska smal, men hon växer iaf...menar du med det att bladen blir bredare eller vad ?? Min väninna som jag fick mina av är på resa, så jag kan inte fråga henne var hon fått mamman till mina från..Det enda jag kommer ihåg är att hon sa var att dom blommade jättemycket och att dom höll på att växa henne över huvudet..hon har verkligen hand med blommor, nästan som du  . Clivia, med det där med att dina bilder är bättre än mina...., med det avsåg jag i första hand motiven och i andra hand bildkvaliteten, men det är inget problem för mig att dina bilder är lite bättre, tvärt om Jag håller med dig om att anledningen till att man lägger in bilder, är för att andra ska få vara med att dela glädjen av att se hur vackra blomorna är när dom är som bäst, och ofta handlar det om växter som man inte har själv som man alltså får möjligheten att kunna se.... Jag ska ta kort på den nya imorgon och lägga in...
Tror jag fått kläm på det här med undervärme, trode dom behövde en viss temperatur för att gro, men om jag förstår rätt så behöver dom inte det, bara dom inte blir kalla, har jag fel? Kan man sätta fatet i en plastpåse och göra några lufthål i? Om jag sätter fatet på datorlådan, håller den värmen ändå fast datorn är stäng kvällar/nätter? min skrivbordslampa med lysrör värmer en hel del, gör det någon skillnad att värmen oxå kommer uppifrån? ska dom ligga på jord på fatet? När är det dags att plantera dem i kruka? Hoppas på svar, då min ena nyinköpta clivia blommar nu och skall pröva att odla mitt första frö från den nu.  kan sätta in lite bilder på fröet och utväcklingen sen, så kan ni kanske ge bättre råd därifrån. men hoppas på hjälpsamma svar på mina frågor.
CITAT (nilssontherese @ 19-02-2009, 18:19)  Vad kul Lissa att clivian belönade dig med en blomma!! Och igen himmel! vilka bilder ni lägger upp *dreggel*.Ser att fler varit i farten att beställa fröer  .Jag har beställt av samma Sunny  . Jag är nu på jakt efter nån dvärg clivia gärna variegerad kallas de för Sparrow? Nån som vet? Hade vart kul att ha en sådan i samlingen!  Jag längtar efter tiden när alla dina cliviafröplantor står i blom, Therese, verkligen... Så många spännande sorter redan... Du är på jakt efter dyrbarheter...  Sparrow och Heglan är riktiga dvärgclivior och används i korsningsarbete just på grund av att de är bärare av starka dvärggener som de kan överföra till blivande växter genom pollen...Fina Heglan och Sparrow clivior är det ont om för att de mycket lätt får "rynkor" på sina blad...de är mycket känsliga för temperatursvägningar... Om du vill ha de här cliviorna är det kanske bara Kina eller Japan du måste vända dig till..., Therese MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|