|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Varsågod, mina damer, spektaklet (om ni gillar det) förtsätter lite till... I Botaniska trädgården har jag sett en blommande Cryptostephanus vansonii idag  ...Det finns inte många bilder eller information om den här närmaste cliviasläktingen på Internet då är jag glad i alla fall att se denne i blom i verkligheten.  Hoppas att det är intressant för er (som läser den här tråden) också... [attachment=26546:Cryptost...008__BTL.jpg][attachment=26548:Cryptost...t.2008_2. jpg] Lissa, hmm,  citronstora frökapslar...  , jag tycker det räcker med Passiflora macrophylla för närvarande... Therese, nej, jag har inte sått den själv, mitt tålamod är stort men begränsat i alla fall... Det skulle vara mycket intressant om den vore cremefärgad...  (tror inte så mycket på det, tyvärr  )...Jag har sett en sådan chimera på clivia forum...Halvan av blommorna var cremefärgad och halvan orange...mycket snyggt måste jag säga... MVH/clivia
Jag är inte så insatt i Clivior och vilka som är ovanliga och vilka som inte är det.. Bilderna på den här vita är ju väldigt fina, och framför allt lite unika, men jag föredrar nog dina med den konstiga stammen..Färgerna är perfekta enligt min smak, och formen på blommorna också...
nilssontherese
29-10-2008, 10:15
CITAT (clivia @ 28-10-2008, 21:12)  Varsågod, mina damer, spektaklet (om ni gillar det) förtsätter lite till... I Botaniska trädgården har jag sett en blommande Cryptostephanus vansonii idag  ...Det finns inte många bilder eller information om den här närmaste cliviasläktingen på Internet då är jag glad i alla fall att se denne i blom i verkligheten.  Hoppas att det är intressant för er (som läser den här tråden) också... [attachment=26546:Cryptost...008__BTL.jpg][attachment=26548:Cryptost...t.2008_2. jpg] Lissa, hmm,  citronstora frökapslar...  , jag tycker det räcker med Passiflora macrophylla för närvarande... Therese, nej, jag har inte sått den själv, mitt tålamod är stort men begränsat i alla fall... Det skulle vara mycket intressant om den vore cremefärgad...  (tror inte så mycket på det, tyvärr  )...Jag har sett en sådan chimera på clivia forum...Halvan av blommorna var cremefärgad och halvan orange...mycket snyggt måste jag säga... MVH/clivia Wow den där chimera lät onekligen läcker! Jag har några creme på g fröer alltså ska bli spännande att se OM de nånsinn blir creme  .
CITAT (nilssontherese @ 29-10-2008, 10:15)  Wow den där chimera lät onekligen läcker! Jag har några creme på g fröer alltså ska bli spännande att se OM de nånsinn blir creme  . Har du sett den chimeran, Therese? Jag blir överväldigad... http://www.cliviaforum.co.za/forum/index.php?topic=5145.0Det kan bli lite problem med färgerna. Även om du köper frön till cremefärgade klivior kan naturen skapa andra varianter. Man måste vara beredd på överraskningar, tyvärr, också till det negativa hållet. Men hoppet dör sist... (hos mig i alla fall  ) MVH/clivia
Sussie F-Flower
29-10-2008, 11:05
CITAT (clivia @ 18-02-2008, 09:35)  En liten uppdatering.... clivia frön 18.2.2008 [attachment=13587:mina_frö...8.2.2008.jpg] den största clivia bebisen fick röda nyanser... [attachment=13586:det_förs....18.2.08.jpg] och kruka med jord [attachment=13588:Nu_är_de....18.2.08.jpg] Det är svårt att se de röda nyanserna när jag fotar med blixt, tyvärr  , jag ska ta en bild till senare när fröet växer lite till... och här finns två bilder av mina två vinterblommande Clivia gardenii... [attachment=13589:clivia_gardenii.jpg] [attachment=13590:clivia_g...ov._2007.jpg] MVH/clivia Hej igen! Nu är jag här igen! Otroligt vackra clivior som jag sett ni har lagt ut bilder på. Mitt ena frö har groddat sig sedan några veckor. Men bara ett! Var tvungen att gå tillbaka hit för att se hur jag ska plantera fröet, och det var nog tur för annars hade jag nog satt det uppochner... Jag trodde att du bara "lagt" fröet på jorden Clivia! Den vita grodden är alltså roten...? Min rot har vänt sig och är på väg uppåt, som ett "C". Ska man ha plastpåse över krukan sedan, eller...? Varmt? Ljust/soligt? En stor och varm höstkram till dig Clivia samt ni andra för all inspiration som ni ger! edit: Ursäkta, det heter väl inte "groddat", det heter ju grott. Det vet jag ju! Lät dumt i texten...
CITAT (lissa @ 28-10-2008, 22:07)  Jag är inte så insatt i Clivior och vilka som är ovanliga och vilka som inte är det.. Bilderna på den här vita är ju väldigt fina, och framför allt lite unika, men jag föredrar nog dina med den konstiga stammen..Färgerna är perfekta enligt min smak, och formen på blommorna också...  Varsågod, Lissa....  några bilder på den tagna idag... [attachment=26595:C.miniat...0.2008_2.jpg][attachment=26596:C._minia...0.2008_5. jpg] [attachment=26598:C.miniat....2008__5.jpg][attachment=26599:C.miniat...0.2008_4. jpg] MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-10-2008, 11:05)  Hej igen! Nu är jag här igen! Otroligt vackra clivior som jag sett ni har lagt ut bilder på. Mitt ena frö har groddat sig sedan några veckor. Men bara ett! Var tvungen att gå tillbaka hit för att se hur jag ska plantera fröet, och det var nog tur för annars hade jag nog satt det uppochner... Jag trodde att du bara "lagt" fröet på jorden Clivia! Den vita grodden är alltså roten...? Min rot har vänt sig och är på väg uppåt, som ett "C". Ska man ha plastpåse över krukan sedan, eller...? Varmt? Ljust/soligt? En stor och varm höstkram till dig Clivia samt ni andra för all inspiration som ni ger! edit: Ursäkta, det heter väl inte "groddat", det heter ju grott. Det vet jag ju! Lät dumt i texten... Vällkommen tillbaka, Sussie... roten till din klivia hittar säkert jord att växa i .... den är "programmerad" till det, även om du sätter den uppochner, roten kommer att "kräla" på jorden tills den hittar lämpligaste position att växa, "suga" de viktigaste ämnena och förmår plantan på det här sättet att spara lite reserver i fröet för sämre tider... [attachment=26604:clivia_f...ruka.....jpg][attachment=26605:klivia_fr_n_.......j pg] Som du ser på bilderna, har jag alltid plastpåsar över (ja bättre sagt hela krukan finns i plastpåse)...Ja, de bör stå varmt och ljust... (Mig behöver du inte be om ursäkt, jag gör ju många fel själv...  , det viktiga är att jag förstår vad du vill säga...  , det är väl inte en gramatisk övning...  ) MVH/clivia
nilssontherese
29-10-2008, 17:44
CITAT (clivia @ 29-10-2008, 11:29)  Har du sett den chimeran, Therese? Jag blir överväldigad... http://www.cliviaforum.co.za/forum/index.php?topic=5145.0Det kan bli lite problem med färgerna. Även om du köper frön till cremefärgade klivior kan naturen skapa andra varianter. Man måste vara beredd på överraskningar, tyvärr, också till det negativa hållet. Men hoppet dör sist... (hos mig i alla fall  ) MVH/clivia Fick lov att regga mig först! och himmel så snygg den är!!! Hur har de lyckats med en sådan?
CITAT (nilssontherese @ 29-10-2008, 17:44)  Fick lov att regga mig först! och himmel så snygg den är!!! Hur har de lyckats med en sådan? Ojdå, förlåt, har inte tänkt på det...  ...men den clivian är så unik  , att jag bara måste länka till den... Hur har de lyckats med en sådan? De säger det har bara hänt nu...en lycklig slump. Tänk på att du lyckas att ha något sådant av dina frön...Ja är övertygad om att clivior gömmer många hemligheter, de har inte sett sina bästa dagar... det gäller bara att förtsätta leta efter... MVH/clivia
Sussie F-Flower
30-10-2008, 09:08
CITAT (clivia @ 29-10-2008, 17:12)  Vällkommen tillbaka, Sussie... roten till din klivia hittar säkert jord att växa i .... den är "programmerad" till det, även om du sätter den uppochner, roten kommer att "kräla" på jorden tills den hittar lämpligaste position att växa, "suga" de viktigaste ämnena och förmår plantan på det här sättet att spara lite reserver i fröet för sämre tider... [attachment=26604:clivia_f...ruka.....jpg][attachment=26605:klivia_fr_n_.......j pg] Som du ser på bilderna, har jag alltid plastpåsar över (ja bättre sagt hela krukan finns i plastpåse)...Ja, de bör stå varmt och ljust... (Mig behöver du inte be om ursäkt, jag gör ju många fel själv...  , det viktiga är att jag förstår vad du vill säga...  , det är väl inte en gramatisk övning...  ) MVH/clivia Ok!  Clivia för den infon! Har planterat den nu på morgonen och håller båda mina tummar för att jag ska lyckas då det är första gången jag provar. Kram! Sussie.
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-10-2008, 09:08)  Ok!  Clivia för den infon! Har planterat den nu på morgonen och håller båda mina tummar för att jag ska lyckas då det är första gången jag provar. Kram! Sussie. Jag önskar dig lycka till, Sussie... Det är en lång väg du har valt, clivior mognar långsamt och lever länge... Min caulescens har börjat att tappa blommor...(tiden går så snabbt) förhoppningsvis är några nya frön redan på väg men de har hela året att mogna framför sig... : [attachment=26663:blommorn....10.2008.jpg][attachment=26664:blommorn....10.2008. jpg] MVH/clivia
Sussie F-Flower
30-10-2008, 23:56
CITAT (clivia @ 30-10-2008, 20:29)  Jag önskar dig lycka till, Sussie...
Det är en lång väg du har valt, clivior mognar långsamt och lever länge...
MVH/clivia Haha, ja det vet jag nog.... Den enda clivia som jag haft (som iofs har blivit 8 st.) har jag haft sedan jag var i 18-20 års-åldern.... (46 nu) Härstammar från min mormor som dog 1964. Den har endast blommat 2 ggr i min ägo...och det var 2006 och 2007. Då var den ny-omplanterad... (nu är den delad så att mina syskon fått var sin, + att jag har flera... fick såga isär då det inte var lönt att dela pga att muskelkraften tröt...)
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-10-2008, 23:56)  (nu är den delad så att mina syskon fått var sin, + att jag har flera... fick såga isär då det inte var lönt att dela pga att muskelkraften tröt...)  Vad gjorde du med delarna när duväl hade sågat isär den, pudrade du på kanel eller .... ????
Sussie F-Flower
31-10-2008, 00:20
CITAT (lissa @ 31-10-2008, 00:16)   Vad gjorde du med delarna när duväl hade sågat isär den, pudrade du på kanel eller .... ????  God kväll i stugan Lissa! Ingenting.... Inte ett skvatt... Bara planterade som vilka växter som helst.... Alla lever fortfarande. Det bruna brända på bladen avtar mer och mer...
Många gånger är det svårt att dela stora plantor...Sussie har lyckats att dela dem så att alla har åtminstone några rötter kvar och det räcker enligt mina erfarenheter. Jag delade mitt "monster" på sommaren och några av clivior blev helt utan rötter men visst åtminstone en liten del av underjordisk stam...De är verkligen uthålliga och efter några veckor har de bildat nya rötter i vatten... [attachment=26707:clivia_B...okt.2008.jpg][attachment=26708:clivia_B...okt.2008. jpg] Cliviorna tåll mycket men inte allt  ...Om det finns mer rötter än jorden i krukan toppen är nådd...Kliviorna börjar tappa glans och bladen gulnar... [attachment=26709:f_r_m_ng...t.2008_3.jpg][attachment=26710:f_r_m_ng...t.2008_4. jpg] Om de i den här tillståndet inte får vår hjälp då förblir det bara en väg kvar för dem... MVH/clivia
Chivvie
31-10-2008, 16:21
Jo jag håller med om att clivior är tåliga.
I våras när jag skulle dela med mig en bäbis till en kompis, så tog jag tag i den för att dela. Det brukar gå bra om jag drar och lirkar lite. Men inte den här gången. Den gick av precis där de gröna bladen börjar. Så den som var den finaste, kunde jag ju inte ge bort. Det fick bli en annan. Eftersom jag inte kan slänga blommor, tänkte jag testa om det skulle gå att hålla liv i min tvådelade stickling. Jag satte bladdelen i vatten och rotdelen planterade jag. Efter ett tag kom det rötter på bladdelen och blad tittade upp på rotdelen. Inget jag hade förväntat mig, men tänkte att går det så går det.
Sedan en fråga. Köpte mig en pytteliten frösådd planta i våras med bara ett ynka blad och en kort rot. Den fick ganska omgående ett nytt blad och jag kan se flera rötter. Men den har inte fått några fler blad förrän nu! Det börjar växa till ett nytt blad. Jag trodde clivior tog det lugnt under vinterhalvåret? Eller gör fröplantor lite som de vill? Den har hela tiden stått i samma fönster. Det enda som har hänt, är att jag har satt på svag värme på elementet under.
CITAT (Chivvie @ 31-10-2008, 16:21)  Jo jag håller med om att clivior är tåliga.
I våras när jag skulle dela med mig en bäbis till en kompis, så tog jag tag i den för att dela. Det brukar gå bra om jag drar och lirkar lite. Men inte den här gången. Den gick av precis där de gröna bladen börjar. Så den som var den finaste, kunde jag ju inte ge bort. Det fick bli en annan. Eftersom jag inte kan slänga blommor, tänkte jag testa om det skulle gå att hålla liv i min tvådelade stickling. Jag satte bladdelen i vatten och rotdelen planterade jag. Efter ett tag kom det rötter på bladdelen och blad tittade upp på rotdelen. Inget jag hade förväntat mig, men tänkte att går det så går det.
Sedan en fråga. Köpte mig en pytteliten frösådd planta i våras med bara ett ynka blad och en kort rot. Den fick ganska omgående ett nytt blad och jag kan se flera rötter. Men den har inte fått några fler blad förrän nu! Det börjar växa till ett nytt blad. Jag trodde clivior tog det lugnt under vinterhalvåret? Eller gör fröplantor lite som de vill? Den har hela tiden stått i samma fönster. Det enda som har hänt, är att jag har satt på svag värme på elementet under. Vällkommen hit, Chivvie... Vad jag har upplevt är att klivior växer som mest på våren och på hösten...Då sker också blomningen hos en del...Visserligen finns plantor som trotsar dessa perioder och växer lite som de vill men merparten av dem gör så. Efter varje tillväxtperioden följer två, tre månader "lugn i huset" då händer inte så mycket, åtminstone inte något vi kan beskåda. Din fröplanta befinner sig enligt mig i sin hösttillväxtperiod. Hos bebisplantor kommer det en eller två nya blad ut, sedan vilar de igen...Ja, det kan vara svag värme på elementet under som initierade detta...  Jag har en känsla att de gillar kortare dagar med lagom (inte för varmt men inte för kallt heller) temperatur i sina tillväxtperioder... Hoppas det hjälper lite... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 31-10-2008, 16:00)  Många gånger är det svårt att dela stora plantor...Sussie har lyckats att dela dem så att alla har åtminstone några rötter kvar och det räcker enligt mina erfarenheter. Jag delade mitt "monster" på sommaren och några av clivior blev helt utan rötter men visst åtminstone en liten del av underjordisk stam...De är verkligen uthålliga och efter några veckor har de bildat nya rötter i vatten... [attachment=26707:clivia_B...okt.2008.jpg][attachment=26708:clivia_B...okt.2008. jpg] Cliviorna tåll mycket men inte allt  ...Om det finns mer rötter än jorden i krukan toppen är nådd...Kliviorna börjar tappa glans och bladen gulnar... [attachment=26709:f_r_m_ng...t.2008_3.jpg][attachment=26710:f_r_m_ng...t.2008_4. jpg] Om de i den här tillståndet inte får vår hjälp då förblir det bara en väg kvar för dem... MVH/clivia Clivia..Om det finns mer rötter än jord....Hm..trots att det inte syns på fotot så är det nog lite väl trångt om rötterna..men eftersom den står ute, så borde dom väl hålla ut tills tidig vår för omplanteringen, eller hur ? Jag menar att det antagligen kan vara tillräckligt varmt för att göra det i mars någon gång. Behöver man verkligen inte behandla dom delade bitarna med något ? Jag har ju i tankarna att dom kan ruttna eller få någon sjukdom när man låter så pass stora delar komma i direkt kontakt med jord ? Dom verkar vara mycket tåligare än vad jag trodde, och då finns det ju hopp om att min kommer att klara sig fint när jag tar bort telning och syskonet, för det finns ju ingen anledning att ha 3 i samma kruka....men egentligen skulle det ju bli bättre om plats på balkongen om dom fortsätter att vara tillsammans, men i en mycket större kruka förstås..
CITAT (lissa @ 31-10-2008, 23:48)  Clivia..Om det finns mer rötter än jord....Hm..trots att det inte syns på fotot så är det nog lite väl trångt om rötterna..men eftersom den står ute, så borde dom väl hålla ut tills tidig vår för omplanteringen, eller hur ? Jag menar att det antagligen kan vara tillräckligt varmt för att göra det i mars någon gång. Behöver man verkligen inte behandla dom delade bitarna med något ? Jag har ju i tankarna att dom kan ruttna eller få någon sjukdom när man låter så pass stora delar komma i direkt kontakt med jord ? Dom verkar vara mycket tåligare än vad jag trodde, och då finns det ju hopp om att min kommer att klara sig fint när jag tar bort telning och syskonet, för det finns ju ingen anledning att ha 3 i samma kruka....men egentligen skulle det ju bli bättre om plats på balkongen om dom fortsätter att vara tillsammans, men i en mycket större kruka förstås..  Ja, Lissa, man kanske inte ser det på fotot (att det finns mer rötter än jord i krukan, jag vet faktiskt inte om det överhuvudtaget finns någon jord i krukan) men titta på växten, hur den mår och bedöm själv...Den står inte ute, den står i växthuset och enligt mig är den i skriande behov av omplantering... När bladen börjar tappa glans då är det någonting på gång...här har det kommit lite längre fram och du kan se att bladen inte längre orkar stå emot sjukdomar och insektsangrepp...På den andra bilden kan du se hur nya blad äldrar mycket fortare än i vanliga fall, man kan ju undra varför...det är inte plötsligt död som dessa växter är utsatta för det är en långsam väg utför...Dessa växter kämpar för att överleva till sista stund,... [attachment=26737:klivia_B...t.2008_3.jpg][attachment=26738:klivia_B...ept.2008. jpg] Det skriver jag inte för att klaga, Lissa,...Men jag är lite besviken och ledsen när jag ser hur tex. orkideér är ompysslade som små princessor i jämförelse med en enda till synes gammal clivia som finns i hela arealen tillgängligt för allmänheten... Vad gäller dina clivior behöver du inte dela dem, du kan mycket väl plantera dem alla i en större kruka på våren...Det skulle vara en magnifik syn när alla blommar tillsammans...Det är inte alls omöjligt....(Nej, de delade bitarna behöver man inte behandla med någonting, åtminstone jag har aldrig gjort det...) MVH/clivia
Hej, Det var längesedan jag skrev någonting här..., i alla fall verkar det att det finns några här i Sverige som har lite djupare intresse för clivior. Säsongen har redan börjat hos mig, lite tidigare än förra året, och första cliviorna skjuter sina blomstjälkar... Jag har skördat lite frön också... Bild på tre "cliviadamerna" som är så lika och ändå olika... [attachment=30141:tre_cliv...jan.2009.jpg] En av de gula clivior (dotter (treårig skott) och mor (8 år, 15 knoppar) [attachment=30146:den_gula...jan.2009.jpg][attachment=30147:den_gula...jan.2009. jpg] Frön från min variegerade clivia korsat med en av mina gula clivior (spännande att vänta hur många av dem kommer att bli variegerade plantor)... [attachment=30143:clivia_f...jan_2009.jpg][attachment=30144:sk_rden__jan.2009.jp g] Lycka till med era clivior...jag önskar många blommor till alla som äger dessa "damer"... MVH/clivia
Kan Clivian ärva färgteckningen? Jag menar, såsom jag fått lära mig kan inte en ampellilja göra det, därav min fråga.
CITAT (Kee @ 28-01-2009, 22:12)  Kan Clivian ärva färgteckningen? Jag menar, såsom jag fått lära mig kan inte en ampellilja göra det, därav min fråga. Har du provat, Kee? Hos clivior är det alltid något antal av frön som ärver färgteckningen. Problemet bara är att det måste vara moderväxt som är variegerad. Enligt mina erfarenheter kan pollen inte överföra det här anlaget till sina "barn" men jag har kanske inte gjort tillräckligt många försök. Den andra regeln är att moderplantan måste vara bara lite variegerad annars kan du få för många albiner och för lite fint variegerade plantor. Idag har jag planterat om ett av "barnen" till min lite variegerad "cliviamamma". Frön du har sett uppe är från denna clivian. På den första bilden kan du se moderplantan med dotterskott (mer varieg.), på den andra bilden är en fröplanta från febr. 2007. [attachment=30195:varieger...jan.2009.jpg][attachment=30196:fr_plant...ebr.2007. jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 28-01-2009, 17:45)  Lycka till med era clivior...jag önskar många blommor till alla som äger dessa "damer"...  Takk ! Nå kommer det 2 blomsterstilker på min gule Clivia. Den ble kjøpt i blomst våren 2005 , men den har ikke blomstret siden den tid. Den insikt og inspirasjon jeg har fått her i denne tråden , har fått meg til å "do the right thing" for mine 3 Cliviaer. Kanskje får jeg blomster også på de andre 2 nå i vår ...  .
Grattis, Sunny... Jag blev så glad för din skull...och två stjälkar dessutom...du är en lycklig människa Visst är det en fantastisk känsla när man lyckas att "övertala" dem...Jag önskar dig att hon fortsätter i dessa spår många, många år framöver... det kan hon göra minst 70 år till... I dessa mörka dagar väntar jag också på att min första "solstråle" öppnar sina knoppar men det tar lite tid tills detta alltid upprepade miraklet sker... "mor och dotter"... [attachment=30204:den_gula...jan.2009.jpg][attachment=30205:tre_rig_...jan.2009. jpg] En gång till, lycka till i fortsättningen, Sunny... MVH/clivia
[size="2"][/size]Hej Allesammans! Är helt ny här i forumet (förstår inte varför jag aldrig kommit på att rega mig innan). Är en total blomsteridiot, både inne och ute. Nu när jag läst denna tråd förstår jag att jag måste haft "nybörjartur" med Clivia frön. Fick en sprängfull kapsel förra vintern, klippte av den och glömde bort den på ett bord. Hittade den några månader senare, delade den i frön, satte ner dom i såjord, i miniväxthus, höll koll på fuktigheten, och vips så hade alla grott! Har nu 8 småplantor som är omplanterade en gång. Så kan det gå när man inte vet vad man gör Har inget foto på blomman just nu, men åtekommer med det. (Den brukar blomma i början på Mars). Om någon är sugen på en liten Clivia och har något kul att byta med vore det spännande.
Hej igen clivia och alla andra i den här tråden, oh vad roligt att de börjar röra på sig här igen.. Min/mina har inte rör på sig alls, med undantag av ett gult blad efter spöregnen vi hade..men jag tror nog att den minsta som jag har i krukan har blivit lite större. Jag säger tror, eftersom man blir lite "hembilind" och så växer dom ju så sakta dessutom, men nu kommer ju solen tillbaka under längre tid, så nu hoppas jag på en blomma igen, men tills dess njuter jag av era blommor....
nilssontherese
31-01-2009, 14:12
hej hej! allesammans! Nu ska jag äntligen skriva några rader...har tjuvläst lite innan  . Vilka underbara knoppar du har clivia! Mina kapslar på min gula börjar bli färdiga  Men inga blommor i sikte på nån av mina än..  . Mina bebisar har växt ytterst lite undrar om jag göder dem för lite?? Min största orange clivia har fått rotförlust finns det nått bra sätt att få nya rötter fort? Har för mig att du clivia satte dem i vatten??.Jag måste lära mig att de kräver lite lite vatten på vintern  . I nästa vecka väntar jag troligen fröer från Afrika! En grön x grön korsning av clivia gardenii  .
CITAT (clivia @ 30-01-2009, 19:08)  Takk !  Ja , jeg er mycket glad for disse blomstjälkar ... Slik er situasjonen i dag : 31. jan. -09 001 form..JPG 31. jan. -09 004 form..JPG Jeg må inn på gjesterommet og hilse på mine blomstjälkar hver dag ...
nilssontherese
31-01-2009, 14:25
wow sunny! vad kul grattis!
CITAT (Idomin @ 30-01-2009, 22:44)  [size="2"][/size]Hej Allesammans! Är helt ny här i forumet (förstår inte varför jag aldrig kommit på att rega mig innan). Är en total blomsteridiot, både inne och ute. Nu när jag läst denna tråd förstår jag att jag måste haft "nybörjartur" med Clivia frön. Fick en sprängfull kapsel förra vintern, klippte av den och glömde bort den på ett bord. Hittade den några månader senare, delade den i frön, satte ner dom i såjord, i miniväxthus, höll koll på fuktigheten, och vips så hade alla grott! Har nu 8 småplantor som är omplanterade en gång. Så kan det gå när man inte vet vad man gör Har inget foto på blomman just nu, men åtekommer med det. (Den brukar blomma i början på Mars). Om någon är sugen på en liten Clivia och har något kul att byta med vore det spännande. Välkommen hit, Idomin... Om du vore en total blomsteridiot, hade du lämnat dina putsade frön att torka i ett varmt rum...Trots allt har ditt "sjätte sinne" sagt dig att fröna måste vänta i sin "skål" tills du använder dem...därför skrumplade de inte ihop och du kunde använda dem efter en tid...  ...Resten beror ju på dina "gröna fingrar" som du har ärvt efter dina "grönare" förfäder...  (Grattis, förresten, till dina 8 cliviabebisar, håller tummarna att du lyckas att hitta ett ny hem för dem om du inte vill fortsätta att pyssla med dem...) Annars är jag mycket nyfiken på dina bilder, jag gillar ju klivior, du vet nu... MVH/clivia
CITAT (lissa @ 31-01-2009, 02:09)  Hej igen clivia och alla andra i den här tråden, oh vad roligt att de börjar röra på sig här igen.. Min/mina har inte rör på sig alls, med undantag av ett gult blad efter spöregnen vi hade..men jag tror nog att den minsta som jag har i krukan har blivit lite större. Jag säger tror, eftersom man blir lite "hembilind" och så växer dom ju så sakta dessutom, men nu kommer ju solen tillbaka under längre tid, så nu hoppas jag på en blomma igen, men tills dess njuter jag av era blommor....  Det var längesedan, Lissa, du skrev i tråden, välkommen tillbaka... Jag har funderat lite över din klivia som inte blommade förra året...  Har den inte för mycket vatten på vintern? Du har ju den på balkongen, som jag förstått, temperaturen är helt OK, det måste vara vatten som är boven. Clivian MÅSTE vara nästan torr på vintern (om den vilar förstås), jag anar att det är ännu viktigare än lägre temperatur. Jag skulle inte vattna den tills blommorna tittar fram. Hoppas att klivian kommer att blomma detta året!!!! MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 31-01-2009, 14:12)  hej hej! allesammans! Nu ska jag äntligen skriva några rader...har tjuvläst lite innan  . Vilka underbara knoppar du har clivia! Mina kapslar på min gula börjar bli färdiga  Men inga blommor i sikte på nån av mina än..  . Mina bebisar har växt ytterst lite undrar om jag göder dem för lite?? Min största orange clivia har fått rotförlust finns det nått bra sätt att få nya rötter fort? Har för mig att du clivia satte dem i vatten??.Jag måste lära mig att de kräver lite lite vatten på vintern  . I nästa vecka väntar jag troligen fröer från Afrika! En grön x grön korsning av clivia gardenii  . Välkommen tillbaka, Therese... Mina cliviabebisar göder jag inte alls nu, de finns på balkongen med några enstaka plus grader...men jag skulle inte ge dem någon gödning även om de var placerade i rummet, jag tror att det är för tidigt, de sover, de har inte börjat växa på allvar...Det är mörkt fortfarande, även om dagen har blivit lite längre, solen är sparsamt med sina strålar... då tiden är inte riktigt mogen för gödning, Therese, ja, enligt mig måste jag säga... Det är inte bara du som lider av rotförluster nu...Häromdagen slängde jag resterna av min största ananas, jag var så arg på mig själv som övervattnade den, jag, som ivrigt väntade på blommorna...  ...en och halvmeterlånga fina gröna blad slutade i soporna, ja, du anar ingenting tills bladen lossnar i din hand...  Lyckligtvis har jag andra ananasplantor också (annars skulle jag gråta ett år till...  ) Hoppas att din klivia har inte kommit så långt och går att rädda...Har du bild på den? Jag satte i vattnet några clivior som jag hade tagit bort utan rötter från en av mina största clivior i sommras, de har rötter nu... Men vänta, släng inte rötterna, vattna inte krukan med jorden och resterna. På det sättet har jag räddat en clivia som gick bort fyra år tillbaka och har nu tre nya skott i krukan...  Den gröna delen lyckades jag inte att rädda då... Nya fröer, Therese,...Så småningom måste vi öppna ett "cliviadagis".... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 31-01-2009, 14:17)  Takk !  Ja , jeg er mycket glad for disse blomstjälkar ... Slik er situasjonen i dag : 31. jan. -09 001 form..JPG 31. jan. -09 004 form..JPG Jeg må inn på gjesterommet og hilse på mine blomstjälkar hver dag ...  Grattis, Sunny..., fina växter  , jag är myyyycket nyfiken på blommorna!!!! MVH/clivia
CITAT (clivia @ 31-01-2009, 15:21)  Välkommen hit, Idomin... Om du vore en total blomsteridiot, hade du lämnat dina putsade frön att torka i ett varmt rum...Trots allt har ditt "sjätte sinne" sagt dig att fröna måste vänta i sin "skål" tills du använder dem...därför skrumplade de inte ihop och du kunde använda dem efter en tid...  ...Resten beror ju på dina "gröna fingrar" som du har ärvt efter dina "grönare" förfäder...  (Grattis, förresten, till dina 8 cliviabebisar, håller tummarna att du lyckas att hitta ett ny hem för dem om du inte vill fortsätta att pyssla med dem...) Annars är jag mycket nyfiken på dina bilder, jag gillar ju klivior, du vet nu... MVH/clivia Tack för välkomnandet!  Lovar att ta kort på "mamman" när hon blommar. Hos mig är det ett underbart vårtecken. Ikväll skall det pysslas med lite andra sorter. Skall sätta 4 olika sorters "Passis" fröer, samt vit & svart Tacca. Ops, där gled jag visst lite utanför tråden.  Önskar alla en trevlig Lördags-kväll!
CITAT (clivia @ 31-01-2009, 15:45)  Det var längesedan, Lissa, du skrev i tråden, välkommen tillbaka... Jag har funderat lite över din klivia som inte blommade förra året...  Har den inte för mycket vatten på vintern? Du har ju den på balkongen, som jag förstått, temperaturen är helt OK, det måste vara vatten som är boven. Clivian MÅSTE vara nästan torr på vintern (om den vilar förstås), jag anar att det är ännu viktigare än lägre temperatur. Jag skulle inte vattna den tills blommorna tittar fram. Hoppas att klivian kommer att blomma detta året!!!! MVH/clivia Hej igen Clivia och tack för ditt välkomnande, du är lika omtänksam som vanligt  , Du har säkert rätt i fråga om vatten, det har varit svårt att hålla den torr pga oväntade skyfall, typ såna som fyller en stor hink på 30 min..markisen är nästan alltid nervevad just för att hålla vissa växter torra, men när det blåser hårt går det inte att ha dom nere eftersom dom är stora. Just nu regnar det, och jag blev sjöblöt bara av att veva ner den, och clivian var också sjöblöt. Jag får nog ge mig till tåls och vårda den ordentligt så att den kan blomma nästa år. Passar på att dela dom, eller sätta om dom i en större kruka.. Jag visste inte att vi hade en tidsgräns för att skriva, för jag fick allt raderat och det stod bara att tiden hade expirerat...konstigt.. Det ska bli roligt att se alla era vackra blommor, jag får sätta in mina i andra trådar i år, men jag fortsätter att beundra era lökar och blommor
nilssontherese
31-01-2009, 18:21
Här kommer en bild på min clivia med rotförlust [attachment=30221:clivia.jpg] [attachment=30222:clivia1.jpg]
Planten til vänster i mitt bilde er av "ordinær orange typ". De 2 andre har gule blommor. Da jeg kjøpte de 2 gule la jeg merke til at alle gule Cliviaer i butikken hadde lite olika blommor. - Helt klart frøplanter. - Så jeg kjøpte givetvis 2 som var "så olika som möjlig".
På alle web-sites om Clivia taler man om frøplanter. - På ChinaClivia har visse planter ( frøplanter med visse attraktive kvaliteter ... ) en helt tokig pris ...
Hva som undrer meg er : Er det noen som formerer Clivia på andre sett ... Hvorfor ikke formere Clivia av små blad-stycker i reagens-rør. Så kan man få attraktive planter ( hybrider med namn ) til en låg pris.
Hva sier dere som har bøker om Clivia , er det ingen som har forsøkt å formere Clivia på det settet ?
CITAT (nilssontherese @ 31-01-2009, 18:21)  Här kommer en bild på min clivia med rotförlust [attachment=30221:clivia.jpg] [attachment=30222:clivia1.jpg] Therese, jag skulle spola clivian ordentligt vartannan dag och emellanåt låta den vara bara torr i glaset du har på bilden...Man måste försoka att bota bort rötan, den kan man motverka bäst med torrare, varmare och luftigare förhållanden. Det funkar inte att sätta den i jorden nu, för att du inte har koll på rötterna i så fall. Jag försökte med omplantering i sandblandad jord men i jorden förtsatte rötan sin förödelse, tyvärr. Nu är de sämsta månaderna att bota rötan, vårsolen brukar hjälpa i läkningsprocessen. Håller tummarna att du lyckas att rädda den, Therese,jag vet hur det svider när någonting sådant händer, särskilt om det händer de äldre plantorna.... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 31-01-2009, 19:44)  Planten til vänster i mitt bilde er av "ordinær orange typ". De 2 andre har gule blommor. Da jeg kjøpte de 2 gule la jeg merke til at alle gule Cliviaer i butikken hadde lite olika blommor. - Helt klart frøplanter. - Så jeg kjøpte givetvis 2 som var "så olika som möjlig".
På alle web-sites om Clivia taler man om frøplanter. - På ChinaClivia har visse planter ( frøplanter med visse attraktive kvaliteter ... ) en helt tokig pris ...
Hva som undrer meg er : Er det noen som formerer Clivia på andre sett ... Hvorfor ikke formere Clivia av små blad-stycker i reagens-rør. Så kan man få attraktive planter ( hybrider med namn ) til en låg pris.
Hva sier dere som har bøker om Clivia , er det ingen som har forsøkt å formere Clivia på det settet ? Om det vore så lätt, Sunny, då tror jag inte att de attraktiva hybriderna skulle ha så högt pris...Det är svårt (till rimligt pris) att föröka clivian i provrör (men nu vet jag inte om jag förstått dig riktigt  ) med hennes unika egenskaper hos några hybrider, det är mycket dyrare än att föröka den med frö och skott. Kanske bidrar också att marknaden med clivior är inte tillräckligt stor för "blomindustrin" att använda in-vitro sätt. Allt måste vara i stor skala...Det är mest clivia enthusiaster som kommer med nya och spännande hybrider... För att inte glömma, du har rätt det finns många gula klivior med olika blommor. Jag själv har tre olika i blomstorleken...ja, det är fröplantor. MVH/clivia
CITAT (Idomin @ 31-01-2009, 17:09)  Tack för välkomnandet!  Lovar att ta kort på "mamman" när hon blommar. Hos mig är det ett underbart vårtecken. Ikväll skall det pysslas med lite andra sorter. Skall sätta 4 olika sorters "Passis" fröer, samt vit & svart Tacca. Ops, där gled jag visst lite utanför tråden.  Önskar alla en trevlig Lördags-kväll!  Tack, detsamma, Idomin!!! MVH/clivia
CITAT (clivia @ 31-01-2009, 21:03)  Kanske bidrar också att marknaden med clivior är inte tillräckligt stor för "blomindustrin" att använda in-vitro sätt. Allt måste vara i stor skala...Det är mest clivia enthusiaster som kommer med nya och spännande hybrider... In-vitro sätt heter det , ja ... I Norden kunne marknaden vært større om man kunne få kjøpe spennende hybrider på butikken ... Så hadde helt sikkert flere blitt enthusiaster ... Selv visste jeg ikke at det finnes så mange fantastiske Cliviaer før jeg leste denne tråden ...
CITAT (lissa @ 31-01-2009, 18:11)  Hej igen Clivia och tack för ditt välkomnande, du är lika omtänksam som vanligt  , Du har säkert rätt i fråga om vatten, det har varit svårt att hålla den torr pga oväntade skyfall, typ såna som fyller en stor hink på 30 min..markisen är nästan alltid nervevad just för att hålla vissa växter torra, men när det blåser hårt går det inte att ha dom nere eftersom dom är stora. Just nu regnar det, och jag blev sjöblöt bara av att veva ner den, och clivian var också sjöblöt. Jag får nog ge mig till tåls och vårda den ordentligt så att den kan blomma nästa år. Passar på att dela dom, eller sätta om dom i en större kruka.. Jag visste inte att vi hade en tidsgräns för att skriva, för jag fick allt raderat och det stod bara att tiden hade expirerat...konstigt.. Det ska bli roligt att se alla era vackra blommor, jag får sätta in mina i andra trådar i år, men jag fortsätter att beundra era lökar och blommor  Tack, Lissa, jag håller verkligen tummarna att du lyckas!!! Det är inte särskilt roligt att titta på icke-blommande clivia damer år efter år.... En till dig... [attachment=30228:andra_bl...1.1.2009.jpg] MVH/clivia
Oh, tack Clivia, den ser verkligen ut att trivas med glansiga blad och vackra blommor...är bladen verkligen så mörkgröna, eller kan det vara ljuset? Lagom långa blad också, jag ska nog visa mina bilden så att den lär sig hur den ska se ut...
nilssontherese
01-02-2009, 12:24
CITAT (Sunny @ 31-01-2009, 21:20)  In-vitro sätt heter det , ja ... I Norden kunne marknaden vært større om man kunne få kjøpe spennende hybrider på butikken ... Så hadde helt sikkert flere blitt enthusiaster ... Selv visste jeg ikke at det finnes så mange fantastiske Cliviaer før jeg leste denne tråden ...  istämmer sunny TÄNK OM de kunde börja odla upp clivior och sälja mer spännande sorter i butikerna CITAT (clivia @ 31-01-2009, 20:37)  Therese, jag skulle spola clivian ordentligt vartannan dag och emellanåt låta den vara bara torr i glaset du har på bilden...Man måste försoka att bota bort rötan, den kan man motverka bäst med torrare, varmare och luftigare förhållanden. Det funkar inte att sätta den i jorden nu, för att du inte har koll på rötterna i så fall. Jag försökte med omplantering i sandblandad jord men i jorden förtsatte rötan sin förödelse, tyvärr. Nu är de sämsta månaderna att bota rötan, vårsolen brukar hjälpa i läkningsprocessen. Håller tummarna att du lyckas att rädda den, Therese,jag vet hur det svider när någonting sådant händer, särskilt om det händer de äldre plantorna.... MVH/clivia Tusen tack för ditt utförliga svar! Nu är rötterna avspolade och jag har tagit bort allt ruttet.Nu är det bara att hålla tummarna för att den överlever  . Som plåster på såren inhandlade jag en ny idag  .Dock inte lika stor men fin ändå.Tur att jag fått presentkort
Men en sak ; hvor lange skal blomsterstilkene være før man skal gi mer vann og flytte planten til et varmere rom ?
CITAT (lissa @ 01-02-2009, 03:32)  Oh, tack Clivia, den ser verkligen ut att trivas med glansiga blad och vackra blommor...är bladen verkligen så mörkgröna, eller kan det vara ljuset? Lagom långa blad också, jag ska nog visa mina bilden så att den lär sig hur den ska se ut...  Det är mörkt i rummet, jag måste använda blixt  ...men ändå tycker jag att de är mörkgröna. Jag försäkrar dig att det är en vanlig klivia, en av dem jag köpte någon tid tillbaka på Tradera för billig peng för att den var i bedrövligt skick. Just därför köpte jag den för att säljaren själv gick ut med att clivian inte hade det bästa omhändertagandet. Du vet en liten utmaning....  Det hände ingenting på nästan ett år...Men sen började hon "lyssna" och "lyssnar" tills idag, fjärde blomningen på tre år...Jag är mycket tacksam för varje blomma hon "skänker" till mig, Lissa... Njut lite till, du också, det är bara en begränsad tid blommorna varar... [attachment=30255:blommor__1.2.2009.jpg] Jag tror att dina går också att "övertala", bara lite tålamod... Ja, du har rätt den blommande clivian är lagom stor i jämförelse med tex. min äldsta variegerade planta och daruma clivior... [attachment=30253:olika_cl...1.2.2009.jpg] MVH/clivia CITAT (nilssontherese @ 01-02-2009, 12:24)  istämmer sunny TÄNK OM de kunde börja odla upp clivior och sälja mer spännande sorter i butikerna Tusen tack för ditt utförliga svar! Nu är rötterna avspolade och jag har tagit bort allt ruttet.Nu är det bara att hålla tummarna för att den överlever  . Som plåster på såren inhandlade jag en ny idag  .Dock inte lika stor men fin ändå.Tur att jag fått presentkort  Sådana "plåster" gillar jag också...  Har du bilden på den, Therese, jag anar att den kommer att blomma eller har du köpt en utan blommor? MVH/clivia
nilssontherese
01-02-2009, 16:53
CITAT Sådana "plåster" gillar jag också...  Har du bilden på den, Therese, jag anar att den kommer att blomma eller har du köpt en utan blommor? MVH/clivia Japp den hade blommor! Har inte tagit nån på hela plantan ännu men här kommer blommorna! Och kolla vad jag hittade i klasen [attachment=30259:clivia_multi.jpg] [attachment=30260:multi.jpg] CITAT (clivia @ 31-01-2009, 20:37)  Therese, jag skulle spola clivian ordentligt vartannan dag och emellanåt låta den vara bara torr i glaset du har på bilden...Man måste försoka att bota bort rötan, den kan man motverka bäst med torrare, varmare och luftigare förhållanden. Det funkar inte att sätta den i jorden nu, för att du inte har koll på rötterna i så fall. Jag försökte med omplantering i sandblandad jord men i jorden förtsatte rötan sin förödelse, tyvärr. Nu är de sämsta månaderna att bota rötan, vårsolen brukar hjälpa i läkningsprocessen. Håller tummarna att du lyckas att rädda den, Therese,jag vet hur det svider när någonting sådant händer, särskilt om det händer de äldre plantorna.... MVH/clivia Har du nått tips vad jag ska göra efter den fått torka upp och OM jag lyckas bota rötan? Ska den stå i vatten då? Ska hela glaset vara fullt då? Eller bara lite? TACK! på förhand!
CITAT (Sunny @ 01-02-2009, 14:45)  Men en sak ; hvor lange skal blomsterstilkene være før man skal gi mer vann og flytte planten til et varmere rom ?  Sunny, behöver du byta plats egentligen, jag tror att det inte är mycket kallt i rummet du förvarar dem, eller?...Clivian kommer att blomma där också...Den enda skillnaden är att om du byter plats till varmare rummet kommer clivian att blomma fortare...Ibland gör jag så att jag låter clivian att gå i blom i varmare rummet och sen finns den på balkongen med utslagna blommor...Ju kallare rummet desto längre varar blommorna (ja, i rimliga gränser förstås). Om det är 10-15 gr. i rummet kan klivian blomma 2-3 veckor utan problem. Du måste prova och välja själv vad som du föredrar. Vad ska jag säga om vattningen? Ja, vattna med förnuft, clivia gillar inte stående vatten runt fötterna. Jag väntar också med spänning...(den variegerade orangea och den gula clivian) [attachment=30261:knoppar__1.2.2009.jpg][attachment=30262:den_gula...1.2.2009.jp g] Håller tummarna att du njuter läääänge av blommorna och hoppas att du delar din glädje med oss... MVH/clivia
nilssontherese
01-02-2009, 17:15
CITAT (clivia @ 01-02-2009, 17:11)  Sunny, behöver du byta plats egentligen, jag tror att det inte är mycket kallt i rummet du förvarar dem, eller?...Clivian kommer att blomma där också...Den enda skillnaden är att om du byter plats till varmare rummet kommer clivian att blomma fortare...Ibland gör jag så att jag låter clivian att gå i blom i varmare rummet och sen finns den på balkongen med utslagna blommor...Ju kallare rummet desto längre varar blommorna (ja, i rimliga gränser förstås). Om det är 10-15 gr. i rummet kan klivian blomma 2-3 veckor utan problem. Du måste prova och välja själv vad som du föredrar. Vad ska jag säga om vattningen? Ja, vattna med förnuft, clivia gillar inte stående vatten runt fötterna. Jag väntar också med spänning...(den variegerade orangea och den gula clivian) [attachment=30261:knoppar__1.2.2009.jpg][attachment=30262:den_gula...1.2.2009.jp g] Håller tummarna att du njuter läääänge av blommorna och hoppas att du delar din glädje med oss... MVH/clivia himmel så spännande!! speciellt den variegerade
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|