|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Himmel o pannkaka...nu sitter jag och försöker räkna blad isf blommor, och som vanligt har du helt rätt, jag tror att den blommar på bekostnad av blad, för nu har ett till börjar att gulna...Dessutom...som ni kommer ihåg så har den ju fått för mycket vatten, och jag lovade att den skulle kunna torka upp ordentligt, och det har den nog gjort, lite FÖR mycket dessutom. Jorden var helt snustorr idag ( det har ju blåst också  ) Jag får nog kallas Cliviaplågare om man lägger ihop alla fel jag har gjort...Om man dessutom tänker på att jag hade haft den lite åtsidosatt innan den för första gången blommade, så är det ju ett mirakel att den öht lever än.. Men nu undrar jag, ska jag inte ta bort bladen, åtminstonde det som är värst..jag får en känsla av att växten gör av med en massa energi på att försöka få dom gula bladen att bli friska igen...men med tanke på alla mina tabbar , så är det säkert fel det med-....En annan sak som jag undrat över ofta är varför man aldrig ska klippa bort bladen som man gör på dom flesta lökväxter ? Det SKULLE faktiskt kunna vara så att jag har klippt ner dom totalt vid något tillfälle....jag tror faktiskt att det är så... Idag är läget så här [attachment=31488:DSCN8018.JPG][attachment=31489:DSCN8041.JPG], Höll på att glömma bort att tacka dig för att du generöst delar med dig av ditt "vetande" eller hur man ska uttrycka det..., och för att du låter oss njuta av dina vackra bilder också
CITAT (lissa @ 03-03-2009, 23:31)  Himmel o pannkaka...nu sitter jag och försöker räkna blad isf blommor, och som vanligt har du helt rätt, jag tror att den blommar på bekostnad av blad, för nu har ett till börjar att gulna...Dessutom...som ni kommer ihåg så har den ju fått för mycket vatten, och jag lovade att den skulle kunna torka upp ordentligt, och det har den nog gjort, lite FÖR mycket dessutom. Jorden var helt snustorr idag ( det har ju blåst också  ) Jag får nog kallas Cliviaplågare om man lägger ihop alla fel jag har gjort...Om man dessutom tänker på att jag hade haft den lite åtsidosatt innan den för första gången blommade, så är det ju ett mirakel att den öht lever än.. Men nu undrar jag, ska jag inte ta bort bladen, åtminstonde det som är värst..jag får en känsla av att växten gör av med en massa energi på att försöka få dom gula bladen att bli friska igen...men med tanke på alla mina tabbar , så är det säkert fel det med-....En annan sak som jag undrat över ofta är varför man aldrig ska klippa bort bladen som man gör på dom flesta lökväxter ? Det SKULLE faktiskt kunna vara så att jag har klippt ner dom totalt vid något tillfälle....jag tror faktiskt att det är så... Idag är läget så här [attachment=31488:DSCN8018.JPG][attachment=31489:DSCN8041.JPG], Höll på att glömma bort att tacka dig för att du generöst delar med dig av ditt "vetande" eller hur man ska uttrycka det..., och för att du låter oss njuta av dina vackra bilder också  Ge henne en riktig dusch och vänta sedan tills allt överflödigt vatten rinner ut... Den kommer nog att överleva...och som sagt vänta med att ta bort bladen, naturen kan sin konst, bara vänta och observera lite när saker händer... Jag har hittat ett par bilder på skadade blad, du kan se själv hur plantan "bestämmer" vilka delar av bladen är ännu i användning... Vi är inte smartare än växter vad gäller deras eget liv, de själv vet bäst vad är viktigt för att överleva... [attachment=31506:l_kt_sol...3.3.2009.jpg][attachment=31507:mer_sols...4.3.2009. jpg] Varför vill du egentligen ta bort bladen, Lissa?  Varför vill du ta bort en del av "energifabriken"? Även skadade blad producerar energi...Varför vill du ta bort bladen hos en clivia...den är ingen lökväxt, kanske bara mellansteg på väg till en lök om vi tittar på utvecklingshistori av lökväxter. Clivior är städsegröna växter...När du klipper bort bladen kommer de att överleva ändå men det tar en massa tid att komma tillbaka och blomma... MVH/clivia
Rädslan att gula blad tär på deras energi har jag nog med mig i arv från mamma. Hon sa alltid att man skulle ta bort dom för att spara på deras energi, och när jag sen ser att dom blir gulare och gulare så kommer rädslan. Tur att du har tålamod med oss som dels inte vet och dels har med oss en massa skrock (?) i bagaget... Idag regnar det, och åtminstonde hitintills har det varit mjukt strilande regn, högst ovanligt här. Så jag har ställt den så att regnet kommer på bladen, och eftersom den står nära väggen är den lite mer skyddad när det blir kallare, för det kommer det att bli..
.
Måste be om ursäkt Clivia Jag trode att pollineringen stod i text inte i bilder. Men nu har jag kollat en gång till och nu tror jag att jag vet hur man pollinerar, så nu väntar jag bara på att den skall blomma med. När tror du eller någon annan jag kan ta frö på min unga planta? Någon som vet hur gammal en clivia kan bli? Ingen fara...Det kan hända oss alla ibland... Det beror inte på ålder, när du kan göra det...Plantor måste vara tillräckligt starka att bära frön. Några är det när de är fyra, andra när de är sex, sju år... när du köper plantan har den minst tre år på nacken... Det beror på förhållandena och anpassningsförmåga hos enskilda clivior när vi tillåter att bära dem frön... Man kan förstås göra vad man vill men man måste vara förberedd på följderna av ens agerande... Clivior är långlivande växter, inget problem att hitta exemplar med 20 år på nacken, då tänker jag inte på cliviaskott man ärver eller köper, det är själva cliviaplantan som kan leva länge... MVH/clivia
CITAT (lissa @ 04-03-2009, 19:37)  Rädslan att gula blad tär på deras energi har jag nog med mig i arv från mamma. Hon sa alltid att man skulle ta bort dom för att spara på deras energi, och när jag sen ser att dom blir gulare och gulare så kommer rädslan. Tur att du har tålamod med oss som dels inte vet och dels har med oss en massa skrock (?) i bagaget... Idag regnar det, och åtminstonde hitintills har det varit mjukt strilande regn, högst ovanligt här. Så jag har ställt den så att regnet kommer på bladen, och eftersom den står nära väggen är den lite mer skyddad när det blir kallare, för det kommer det att bli..
. Du behöver inte vara rädd, Lissa...Inte ens i naturen är allt optimalt. Växten måste kämpa för att överleva, den har sina gömda krafter och kan till viss grad rätta våra fel... Se till att den inte får för mycket vatten...den måste ha luft runt rötterna, fuktigt men inte blött. Om den var snustorr, är det kanske bättre att vattna den rikligt på en gång, vänta tills vatten rinner ut och inte uttsätta den långvariga strilande regn... men, men...solen kanske skiner idag... Mina orangea "damer" blommar..., i mitten en av mina fröplantor 2004 [attachment=31543:clivior_...5.3.2009.jpg] Kommer du ihåg den här clivian (köpt 2005 på Tradera), tredje året i rad blommar den med två stjälkar...dessutom blommade den i oktober lite konstigt men ändå... blomningen 2007 [attachment=31544:clivia_m...ebr.2007.jpg] blomningen mars 2008 och okt. 2008 [attachment=31545:clivia_m...mar.2008.jpg][attachment=31547:clivia__....10.2008. jpg] blomningen mars 2009 [attachment=31546:clivia_m...5.3.2009.jpg] Som du ser, clivior kan blomma varje år och dina clivior kommer också att göra det... det krävs bara lite, lite tålamod, Lissa.... MVH/clivia
nilssontherese
05-03-2009, 13:39
Tack tack alla för att ni delar med er från era bilder och erfaranheter! Clivia igen helt makalösa exemplar du har!
nilssontherese
05-03-2009, 17:38
Liten uppdatering på mina småttingar från min gula clivia egenpollinerad!  [attachment=31564:froer_2009.jpg]
Sussie F-Flower
05-03-2009, 18:15
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2009, 17:38)  Liten uppdatering på mina småttingar från min gula clivia egenpollinerad!  [attachment=31564:froer_2009.jpg] Nämen vad Gulligt du har gjort Therese! Det var riktigt dekorativt ju! Grattis till att du lyckats med detta! Idag tänkte jag på ER ALLA som skriver i den här tråden och som är så väldigt förtjust i clivior... Jag var nämligen på Plantagen och dom sålde blommande Clivior (miniata) för 129 kr st. Det var bara en planta i varje kruka med ca 8-10 blad, och det var EN stängel. Inget xtra skott på gång i någon endaste kruka... Alla clivior var ungefär som en enkrona grov nere vid jordytan... Då kunde jag inte låta bli att tänka på vilka värden vi har hemma hos oss alla. Jag vet inte om clivia har flest med Clivior, men jag fick liksom för mig att det var så... å då är hennes Clivior inte så pyttiga som dom jag såg idag... (läs: dina Clivior, clivia...) Blir lite struligt ibland med kvinnan clivia eller växten Clivia...
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2009, 17:38)  Liten uppdatering på mina småttingar från min gula clivia egenpollinerad!  [attachment=31564:froer_2009.jpg] Så kult ! Jeg tyckte jeg just hadde sett bilder av dine frø fra den dagen du åpnet frøkapslene og nå spirer de så flott redan ! Jeg måtte kolla hvilken dato du hadde åpnet kapslene , 23. februar var det. Wow , så raskt de spirer ! Jeg har pollinerat min gule som blommar nu ! I morgen har trolig alle blommane åpnet seg , da skal jeg sette inn bilde her i tråden. Takk for alle inspirerende bilder dere andre Clivia-venner også !!!
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2009, 17:38)  Liten uppdatering på mina småttingar från min gula clivia egenpollinerad!  [attachment=31564:froer_2009.jpg] Therese, De ser ut att vara gula...  Grattis till dem, Therese!!!! MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 18:15)  Idag tänkte jag på ER ALLA som skriver i den här tråden och som är så väldigt förtjust i clivior... Jag var nämligen på Plantagen och dom sålde blommande Clivior (miniata) för 129 kr st. Det var bara en planta i varje kruka med ca 8-10 blad, och det var EN stängel. Inget xtra skott på gång i någon endaste kruka... Alla clivior var ungefär som en enkrona grov nere vid jordytan... Då kunde jag inte låta bli att tänka på vilka värden vi har hemma hos oss alla. Jag vet inte om clivia har flest med Clivior, men jag fick liksom för mig att det var så... å då är hennes Clivior inte så pyttiga som dom jag såg idag... (läs: dina Clivior, clivia...) Blir lite struligt ibland med kvinnan clivia eller växten Clivia...  Inget problem, Sussie... jag förstår... Jag tror inte att jag har flest med clivior, det finns säkert i det här avlånga landet folk som odlar dem men inte deltar i den här debatten men kanske läser tråden. Den första clivian här i Sverige köpte jag på loppis för 5 kronor. Tills idag har jag den i samlingen, den är lite speciell...och betyder mycket för mig. Clivior är dyra för att det tar lång tid att driva upp dem från frö och In-vitro metod är inte specielt billig hos clivior heller. Nuförtiden vill nästan alla ha färdiga plantor med blommor på och det är svårt att sälja plantor utan blommor. Jag hittade några år tillbaka klivior i butiken i november för 15 kr styck...De var så ledsna, nästan utan liv... jag köpte dem alla tre som fanns där ute i kylan länge för att ingen ville ha dem..., ja, det är de som blommar nu med 26, 24 och 17 blommor...snacka om tacksamhet... Vanliga clivior går att köpa ganska billigt även på Tradera men man måste vara förberedd att ägna sin tid åt dessa plantor om man vill ha fina blommande skapelser. MVH/clivia Även hos vanliga clivior är blommorna olika och i mina ögon mycket vackra... varje på sitt sätt...Nu kan du se tre olika... [attachment=31573:clivia_b...5.3.2009.jpg][attachment=31574:clivia_b...5.3.2009. jpg][attachment=31575:clivia_b...5.3.2009.jpg]
Sussie F-Flower
05-03-2009, 22:22
Ja, den första man har, blir ju alltid lite speciell.  Det tror jag gäller det mesta faktiskt. Jag har också tidigare sett att blommorna kan se lite olika ut i kronbladen även fast det är samma sort. Men jag fick lite olika färger i blommorna på min clivia fast det var rotskott. Borde inte dessa ha sett ut som sin "mamma". Ena stängeln har mest vitt/ljusgult i sina blommor medans de andra två stänglarna är mera orange-gula. Knepigt...
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 22:22)  Ja, den första man har, blir ju alltid lite speciell.  Det tror jag gäller det mesta faktiskt. Jag har också tidigare sett att blommorna kan se lite olika ut i kronbladen även fast det är samma sort. Men jag fick lite olika färger i blommorna på min clivia fast det var rotskott. Borde inte dessa ha sett ut som sin "mamma". Ena stängeln har mest vitt/ljusgult i sina blommor medans de andra två stänglarna är mera orange-gula. Knepigt... Sussie, kan du göra en närmare bild på enskilda blommor? Jag tror att det är inte bara färgen som skiljer dem...Det kan vara en mutation. Inte alltid behöver skottet se ut som mamman... MVH/clivia
Vackra vackra underbart vackra...Men är det inte lite väl ungt för att ha så många blommor, för för att vara en 4-5 års fröplanta är den väl nästan lite unik ? Och den sista bilden, vilken vacker rothals !!! Tänk vad man kan lära sig att beundra andra delar av en växt än själva blomman..Det märks att du har lyssnat noga på dom under många år för att kunna få så bra resultat... Nu är jag lugn, ingen bladklippning, om bladen ska bort så får dom lossna av sig själva..Regnet strilade inte ner så länge, och dessutom stod den inte mitt i regnet, utan det kom bara på bladen , och inte ens så mycket att det kunde rinnna ut ur krukan..den ska få lite uppsamlat regnvatten , men eftersom temperaturen har brakat rakt ner trodde jag att det var bäst att vänta lite, idag har vi haft lite sol, men samtidigt full storm, som har lugnat ner sig lite nu verkar det som, åtminstonde hör jag inte att markisväven slår som i natt Ska den inte ha lite gödsel ? Tänkte ev ge den lite humus, och dom ska nog få ny kruka, eller krukor, för 4 i samma kruka är kanske är lite väl mycket..samma som att jag kanske frågar lite väl mycket Therese, jag trodde först att det var helstekta smålökar på en spagettibädd,  men det var bara vid första ögonkastet, och utan glasögonen på plats....Dom är jättesöta med sina små groddar, det blir många Clivior som jag hoppas att vi kan få följa genom åren..
Sussie F-Flower
06-03-2009, 00:16
CITAT (clivia @ 05-03-2009, 23:08)  Sussie, kan du göra en närmare bild på enskilda blommor? Jag tror att det är inte bara färgen som skiljer dem...Det kan vara en mutation. Inte alltid behöver skottet se ut som mamman...
MVH/clivia Nä clivia, det går tyvärr inte. Bilden är tagen i april 2006. Den blommar inte just nu. Det var ju den här som jag delade i augusti för att mina syskon skulle få varsina plantor. De ville ju också ha ett "minne" efter vår mormor som dog 1964. Mina syskon fick inte dom kraftigaste plantorna. Dom behöll jag själv. Alltså har jag kvar alla de tre som blommar på bilden men för tillfälligt finns inte tillstymmelse till knopp, vad jag kan se. Misstänker ev EN planta som kan ha knopp på gång. Den har "bulat ut" på ena sidan av stammen. Jag kikar var och varannan dag men ser ingen knopp, än.
nilssontherese
06-03-2009, 10:55
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 18:15)  Nämen vad Gulligt du har gjort Therese! Det var riktigt dekorativt ju! Grattis till att du lyckats med detta! Idag tänkte jag på ER ALLA som skriver i den här tråden och som är så väldigt förtjust i clivior... Jag var nämligen på Plantagen och dom sålde blommande Clivior (miniata) för 129 kr st. Det var bara en planta i varje kruka med ca 8-10 blad, och det var EN stängel. Inget xtra skott på gång i någon endaste kruka... Alla clivior var ungefär som en enkrona grov nere vid jordytan... Då kunde jag inte låta bli att tänka på vilka värden vi har hemma hos oss alla. Jag vet inte om clivia har flest med Clivior, men jag fick liksom för mig att det var så... å då är hennes Clivior inte så pyttiga som dom jag såg idag... (läs: dina Clivior, clivia...) Blir lite struligt ibland med kvinnan clivia eller växten Clivia...  Hihi  det var det fatet som fanns till hands så utan att jag tänkte på det blev det kanske lite dekorativt *fniss*. Lissa: haha ja, det kan lätt se ut som pasta haha!
nilssontherese
06-03-2009, 11:02
CITAT (clivia @ 05-03-2009, 22:06)  Inget problem, Sussie... jag förstår... Jag tror inte att jag har flest med clivior, det finns säkert i det här avlånga landet folk som odlar dem men inte deltar i den här debatten men kanske läser tråden. Den första clivian här i Sverige köpte jag på loppis för 5 kronor. Tills idag har jag den i samlingen, den är lite speciell...och betyder mycket för mig. Clivior är dyra för att det tar lång tid att driva upp dem från frö och In-vitro metod är inte specielt billig hos clivior heller. Nuförtiden vill nästan alla ha färdiga plantor med blommor på och det är svårt att sälja plantor utan blommor. Jag hittade några år tillbaka klivior i butiken i november för 15 kr styck...De var så ledsna, nästan utan liv... jag köpte dem alla tre som fanns där ute i kylan länge för att ingen ville ha dem..., ja, det är de som blommar nu med 26, 24 och 17 blommor...snacka om tacksamhet... Vanliga clivior går att köpa ganska billigt även på Tradera men man måste vara förberedd att ägna sin tid åt dessa plantor om man vill ha fina blommande skapelser. MVH/clivia Även hos vanliga clivior är blommorna olika och i mina ögon mycket vackra... varje på sitt sätt...Nu kan du se tre olika... [attachment=31573:clivia_b...5.3.2009.jpg][attachment=31574:clivia_b...5.3.2009. jpg][attachment=31575:clivia_b...5.3.2009.jpg] Vilken härligt berättelse!  Tänk att en växt kan belöna med så vackra blommor trots att den varit bortglömt och misskött innan! Personligen så är de växter som jag fyndat "bortglömda" i butiker mina favoriter.De får som du sa clivia en speciell plats i ens hjärta  .Clivian är verkligen en underskattad blomma.Väldigt pampig och vacker! Jag har börjat att övertala en blomsterbutik här i närheten att leta efter större plantor i ovanligare färger *hehe*.Hon i butiken visste inte ens att det fanns flera färger än den vanliga orangea  så när hon fick länkar till andra bilder så vart hon stum  . CITAT (Sussie F-Flower @ 05-03-2009, 22:22)  Ja, den första man har, blir ju alltid lite speciell.  Det tror jag gäller det mesta faktiskt. Jag har också tidigare sett att blommorna kan se lite olika ut i kronbladen även fast det är samma sort. Men jag fick lite olika färger i blommorna på min clivia fast det var rotskott. Borde inte dessa ha sett ut som sin "mamma". Ena stängeln har mest vitt/ljusgult i sina blommor medans de andra två stänglarna är mera orange-gula. Knepigt... grattis till en jättefin planta hoppas att den blommar snällt så vi får se underverket igen!
CITAT (lissa @ 05-03-2009, 23:58)  Vackra vackra underbart vackra...Men är det inte lite väl ungt för att ha så många blommor, för för att vara en 4-5 års fröplanta är den väl nästan lite unik ? Och den sista bilden, vilken vacker rothals !!! Tänk vad man kan lära sig att beundra andra delar av en växt än själva blomman..Det märks att du har lyssnat noga på dom under många år för att kunna få så bra resultat... Nu är jag lugn, ingen bladklippning, om bladen ska bort så får dom lossna av sig själva..Regnet strilade inte ner så länge, och dessutom stod den inte mitt i regnet, utan det kom bara på bladen , och inte ens så mycket att det kunde rinnna ut ur krukan..den ska få lite uppsamlat regnvatten , men eftersom temperaturen har brakat rakt ner trodde jag att det var bäst att vänta lite, idag har vi haft lite sol, men samtidigt full storm, som har lugnat ner sig lite nu verkar det som, åtminstonde hör jag inte att markisväven slår som i natt Ska den inte ha lite gödsel ? Tänkte ev ge den lite humus, och dom ska nog få ny kruka, eller krukor, för 4 i samma kruka är kanske är lite väl mycket..samma som att jag kanske frågar lite väl mycket Therese, jag trodde först att det var helstekta smålökar på en spagettibädd,  men det var bara vid första ögonkastet, och utan glasögonen på plats....Dom är jättesöta med sina små groddar, det blir många Clivior som jag hoppas att vi kan få följa genom åren..  Tack, Lissa... Det är inte hennes första blomningen, den blommade för första gången med 9 blommor förra året som första av "syskonplantor" sådda 19.2.2004. Några kommer att blomma för första gången det här året men fortfarande inte alla. Här finns fyra fröplantor-sistrar som tänker att blomma så småningom...tillsammans med redan välutväcklade "cliviasistern": På första bilden den väutvecklade sistern, andra bilden fyra syskon, sista bilden knoppar på väg hos den fjärde clivian... [attachment=31586:fr_plant...6.3.2009.jpg][attachment=31587:syskon__...6.3.2009. jpg][attachment=31589:clivia_p...6.3.2009.jpg] Vad gäller dina clivior, Lissa, du kan ge dem gödsel för blommande krukväxter... vänta med omplanteringen tills de blommar ut, de behöver "tänka" på blommor nu, inte på sina "fötter" som måste vara i bruk just nu för att plantan ska utvecklas optimalt tillsammans med nya blad...annars kan tillväxten stanna halvvägs för att plantan kommer först att göra ordning med sina rötter för att hitta optimala positioner att växa i den nya jorden de får och alla "styrkor" kommer att riktas dit. Hela plantan kommer att vänta tills rötterna anpassar sig till de nya förhållandena. Jag tror inte att du frågar för mycket...  MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 06-03-2009, 00:16)  Nä clivia, det går tyvärr inte. Bilden är tagen i april 2006. Den blommar inte just nu. Det var ju den här som jag delade i augusti för att mina syskon skulle få varsina plantor. De ville ju också ha ett "minne" efter vår mormor som dog 1964.
Mina syskon fick inte dom kraftigaste plantorna. Dom behöll jag själv. Alltså har jag kvar alla de tre som blommar på bilden men för tillfälligt finns inte tillstymmelse till knopp, vad jag kan se. Misstänker ev EN planta som kan ha knopp på gång. Den har "bulat ut" på ena sidan av stammen. Jag kikar var och varannan dag men ser ingen knopp, än. Hoppas, Sussie, att de kommer att blomma den närmaste tiden...Håller tummarna!!! Är själv mycket nyfiken vilka blommor kommer den att få... Grattis till ett levande minne...Din mormor tittar säkert belåten från himlen...  MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 06-03-2009, 11:02)  Vilken härligt berättelse!  Tänk att en växt kan belöna med så vackra blommor trots att den varit bortglömt och misskött innan! Personligen så är de växter som jag fyndat "bortglömda" i butiker mina favoriter.De får som du sa clivia en speciell plats i ens hjärta  .Clivian är verkligen en underskattad blomma.Väldigt pampig och vacker! Jag har börjat att övertala en blomsterbutik här i närheten att leta efter större plantor i ovanligare färger *hehe*.Hon i butiken visste inte ens att det fanns flera färger än den vanliga orangea  så när hon fick länkar till andra bilder så vart hon stum  . grattis till en jättefin planta hoppas att den blommar snällt så vi får se underverket igen!  Tack, Therese... Jag tror på att växterna är levande organismer som kan besvara vårt bemötande åt båda hål... Clivior är inget undantag... Du kan ha blommande underverk eller döende stackare, det är du som bestämmer, ingen annan ... Clivior i ovanligare färger och former är mycket dyra fortfarande för att ha dem i en vanlig blomsterbutik och när de kommer att bli billigare och mer tillgängliga då kommer dem säkert inte att vara så eftertraktade... men jag håller tummarna ändå att du lyckas övertala dem i butiken till beställningen åtminstone några styck clivior med annan färg än röd, orange eller gul... MVH/clivia
Riktiga kap som ni har fått tag i, och som nu dessutom belönar er tillbaka, jag är verkligen glad , för nu får ju resten av oss också njuta...
Sussie F-Flower
06-03-2009, 19:29
    I dag har alle blommorna på min gule Clivia åpnet seg. Så nu firar jeg med kaffe og sjokolade. Den orange har jeg just kjøpt. Den har mer rød-pigment enn hva min gamle orange har ( jeg tror den gamle var mer appelsin-orange ). Jeg har brukt pollen fra den til å pollinere 4 blommor på den gule. Har dere noen mening om hur resultatet av en slik pollinering vil bli ?
Sussie F-Flower
07-03-2009, 16:18
Åhh, vilken vacker närbild på den vita, Sunny.  Det är inte så ofta som man ser de vita, tycker jag. Grattis till ännu en!
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-03-2009, 16:18)  Åhh, vilken vacker närbild på den vita, Sunny.  Det är inte så ofta som man ser de vita, tycker jag. Grattis till ännu en!  Takk , Sussie ! Bildene ljuger nog lite , blommorna er lite mer gule enn hva bildene viser. Det var svårt å få fram den rätta färgen , bildene ble best med blitz ( flashlight ), men de ble lite "bleka" ...
nilssontherese
07-03-2009, 17:50
CITAT (clivia @ 06-03-2009, 16:18)  Tack, Therese... Jag tror på att växterna är levande organismer som kan besvara vårt bemötande åt båda hål... Clivior är inget undantag... Du kan ha blommande underverk eller döende stackare, det är du som bestämmer, ingen annan ... Clivior i ovanligare färger och former är mycket dyra fortfarande för att ha dem i en vanlig blomsterbutik och när de kommer att bli billigare och mer tillgängliga då kommer dem säkert inte att vara så eftertraktade... men jag håller tummarna ändå att du lyckas övertala dem i butiken till beställningen åtminstone några styck clivior med annan färg än röd, orange eller gul... MVH/clivia Jag hoppas att de kommer hitta några i alla fall.Jag hittade den här firman när jag googlade: CliviaDe har en del sorter men om det är stora ex det vet jag inte? Nån som handlat därifrån? CITAT (Sunny @ 07-03-2009, 15:59)      I dag har alle blommorna på min gule Clivia åpnet seg. Så nu firar jeg med kaffe og sjokolade. Den orange har jeg just kjøpt. Den har mer rød-pigment enn hva min gamle orange har ( jeg tror den gamle var mer appelsin-orange ). Jeg har brukt pollen fra den til å pollinere 4 blommor på den gule. Har dere noen mening om hur resultatet av en slik pollinering vil bli ? Vilka bilder!!! himmel!! ÅHHHHH så snygg den gula är men även det nya inköpet! Tack för att du delar med dig!!
CITAT (Sunny @ 07-03-2009, 15:59)      I dag har alle blommorna på min gule Clivia åpnet seg. Så nu firar jeg med kaffe og sjokolade. Den orange har jeg just kjøpt. Den har mer rød-pigment enn hva min gamle orange har ( jeg tror den gamle var mer appelsin-orange ). Jeg har brukt pollen fra den til å pollinere 4 blommor på den gule. Har dere noen mening om hur resultatet av en slik pollinering vil bli ? Grattis till blommorna, Sunny, och den nyskaffade röda skönheten!!!! Känner du till sorten (den gula clivian) du har? Jag misstänker att det är samma sort som dom exporterar i hela Norden och det är "Dyna`s yellow". Eller har jag fel? Jag har tre av dessa och alla tre har olika blommor även om det skulle vara samma sort... Vad gäller pollinering... Om du vill ha gula clivior försök pollinera pistillen med pollen av den gula clivian, även om det kan hända att blommorna är självsterila men tyvärr går det inte att veta i förväg... märk korsningar annars kommer du att glömma (som jag i början) vilka korsningar du har gjort... Om du pollinerar den gula clivian med pollen av den röda clivian är jag inte säkert att du kommer att få gula clivior i första generationen... Enligt mig kommer det att bli med största sannolikhet avkommor med röda nyanser... Hoppas, Sunny, att du kommer att njuta av blommorna minst en vecka till!!! MVH/clivia Liten uppdatering på mina clivior: P.S: blommor på den variegerade och gula cliviorna börjar falla...(den här gången har jag bara självpollinerat och är nyfiken om det kommer att funka speciellt hos den gula...) [attachment=31632:blommorn...7.3.2009.jpg][attachment=31633:blommorn...7.3.2009. jpg] Men två andra gula är på väg att blomma... [attachment=31634:p__v_g_a...7.3.2009.jpg][attachment=31635:p__v_g_a...7.3.2009. jpg] Och min monsterclivia som jag planterade om i augusti är också på väg att visa sin skönhet...även om knoppar ännu inte är ute ordentligt... [attachment=31636:p__v_g_a...7.3.2009.jpg][attachment=31637:p__v_g_a...7.3.2009. jpg]
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2009, 17:50)  Jag hoppas att de kommer hitta några i alla fall.Jag hittade den här firman när jag googlade: CliviaJag har tittat på den sidan, det är kanske blommande clivior de säljer... i alla fall erbjuder de mer än här i Sverige... Håller tummarna att du lyckas övertala damerna i din blomsterbutik, Therese, till beställningen av åtminstone några!!! MVH/clivia
clivia og Therese , mine Cliviaer og jeg takker for deres kommentarer ! clivia , ja , du har rett , det er Dyna's Yellow. Jeg har to av dem og de er ganske olika. Jeg har pollinerat den gule Cliviaplanten med pollen fra den rød-orange derfor at jeg ønsker planter som er olika båda den gule och den rød-orange ... Jeg regner med at rød er dominant farge , men kanskje kan man få frøplanter som er helt olika de plantene jeg redan har , spesielt når den gule er morplante for frøene ? ? ? clivia , dine bilder er så inspirerende !!!
nilssontherese
07-03-2009, 21:10
CITAT (clivia @ 07-03-2009, 18:47)  Jag har tittat på den sidan, det är kanske blommande clivior de säljer... i alla fall erbjuder de mer än här i Sverige... Håller tummarna att du lyckas övertala damerna i din blomsterbutik, Therese, till beställningen av åtminstone några!!!
MVH/clivia Jag ska nog prova att maila och fråga dem om de är stora Vi får se vad hon svarar kvinnan i blomsterbutiken! Hoppas hon får napp! Jag måste bara få berätta om en clivia som tillhör mina svärföräldrar.Den var jättedassig och hade nästan förlorat rötterna.De satte om den och satte den ute på sommaren det tog 2 år och nu när jag var och hälsade på vem blommade!! Om inte den vackra clivian! Vilken klase säger jag bara! åh, vad jag önskar att jag hade haft kameran i högsta hugg! Igen tänker jag på hur "sega" de är på att överleva!  helt fantastiskt vilken livskraft! Nu hoppas jag på att kunna rädda min ena orangea.Det ser lovande ut hittills!
Snålvattnet rinner till när man ser dessa skönheter, kan bara fortsätta att gratulera och tacka ..interssant experiment...ska bli roligt att se vad som händer. Mina knoppar fortsätter att svälla....om värmen vi hade idag fortsätter så kanske dom öppnar sig i början av veckan
CITAT (Sunny @ 07-03-2009, 18:57)  clivia og Therese , mine Cliviaer og jeg takker for deres kommentarer ! clivia , ja , du har rett , det er Dyna's Yellow. Jeg har to av dem og de er ganske olika. Jeg har pollinerat den gule Cliviaplanten med pollen fra den rød-orange derfor at jeg ønsker planter som er olika båda den gule och den rød-orange ... Jeg regner med at rød er dominant farge , men kanskje kan man få frøplanter som er helt olika de plantene jeg redan har , spesielt når den gule er morplante for frøene ? ? ? clivia , dine bilder er så inspirerende !!!  Tack, Sunny... Om du har lust och tid kan du läsa det här: http://etd.uovs.ac.za/ETD-db//theses/avail...ed/GagianoA.pdfIntressant läsning enligt mig... MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 07-03-2009, 21:10)  Jag ska nog prova att maila och fråga dem om de är stora Vi får se vad hon svarar kvinnan i blomsterbutiken! Hoppas hon får napp! Jag måste bara få berätta om en clivia som tillhör mina svärföräldrar.Den var jättedassig och hade nästan förlorat rötterna.De satte om den och satte den ute på sommaren det tog 2 år och nu när jag var och hälsade på vem blommade!! Om inte den vackra clivian! Vilken klase säger jag bara! åh, vad jag önskar att jag hade haft kameran i högsta hugg! Igen tänker jag på hur "sega" de är på att överleva!  helt fantastiskt vilken livskraft! Nu hoppas jag på att kunna rädda min ena orangea.Det ser lovande ut hittills!  Enligt prislista kostar de 200-600 kr, det måste vara större plantor enligt mig men är inte säkert om de är blommande... Det är synd att du inte hade kameran, Therese....  Men i alla fall grattis till dina svärföräldrar!!! Vet du hur många blommor hade den i klasen och var de har skaffat sin planta och hur gammal är den och...? Ja, ja...jag frågar föööör myyycket!!!!  MVH/clivia Första vårblomman på den gula novemberkaktusen bland nu blommande clivior....  hoppas att det kommer att vara äntligen lite varmare ute.... Jag är trött på det här vädret... [attachment=31673:f_rsta_b...8.3.2009.jpg][attachment=31675:november...8.3.2009. jpg] CITAT (lissa @ 07-03-2009, 23:43)  Snålvattnet rinner till när man ser dessa skönheter, kan bara fortsätta att gratulera och tacka ..interssant experiment...ska bli roligt att se vad som händer. Mina knoppar fortsätter att svälla....om värmen vi hade idag fortsätter så kanske dom öppnar sig i början av veckan Vi väntar tålmodigt, Lissa... MVH/clivia
nilssontherese
08-03-2009, 12:00
CITAT (clivia @ 08-03-2009, 09:17)  Enligt prislista kostar de 200-600 kr, det måste vara större plantor enligt mig men är inte säkert om de är blommande... Det är synd att du inte hade kameran, Therese....  Men i alla fall grattis till dina svärföräldrar!!! Vet du hur många blommor hade den i klasen och var de har skaffat sin planta och hur gammal är den och...? Ja, ja...jag frågar föööör myyycket!!!!  MVH/clivia Första vårblomman på den gula novemberkaktusen bland nu blommande clivior....  hoppas att det kommer att vara äntligen lite varmare ute.... Jag är trött på det här vädret... [attachment=31673:f_rsta_b...8.3.2009.jpg][attachment=31675:november...8.3.2009. jpg] Vi väntar tålmodigt, Lissa... MVH/clivia Nu har jag frågat och den härstammar troligen från 40-talet!! Men de är inte säkra på om detta är en delning från moderplantan som härstammar från 40-talet eller om det är en urmoder! Jag bara gapade wow! Den kommer från min sambos farmor som oxå hade ett makalöst blommande ex i finrummet på hennes 80-års kalas! Hon fick sina första ex på just 40-talet. Tyvärr kan jag inte minnas hur många blommor det var men säkerligen mer än 20 det var den största klase jag sett! Hihi, inte frågar du fööööööööööör mycket så som vi alla andra frågar  . Underbar gul novemberkaktus! och underbara clivior som vanligt!
nilssontherese
08-03-2009, 13:50
Nu fick jag svar från den där friman i Danmark.Det är stora blomdugliga ex svarar han och är de mindre så är priset billigare! Han skulle skicka en katalog!
CITAT (clivia @ 08-03-2009, 08:29)  Tack, Sunny... Om du har lust och tid kan du läsa det här: http://etd.uovs.ac.za/ETD-db//theses/avail...ed/GagianoA.pdfIntressant läsning enligt mig... MVH/clivia Takk for linken , clivia ! Mycket interessant , rød / orange er nog mycket dominant , even gul krossad med gul kan gi orange ... Jeg har pollinerat 4 blommor på den største stilken , det er "nog börda" for planten , tenker jeg. Jeg vil jo den skal vokse godt og gi meg mange blommor neste år. CITAT (nilssontherese @ 08-03-2009, 12:00)  Hihi, inte frågar du fööööööööööör mycket så som vi alla andra frågar  . God kommentar , Therese ! La oss høre hva som blir resultat av "din danske kontakt" , jeg mener ; når katalogen kommer , om den sier noe mer enn prislisten på internett.
nilssontherese
08-03-2009, 20:08
CITAT (Sunny @ 08-03-2009, 14:16)  Takk for linken , clivia ! Mycket interessant , rød / orange er nog mycket dominant , even gul krossad med gul kan gi orange ... Jeg har pollinerat 4 blommor på den største stilken , det er "nog börda" for planten , tenker jeg. Jeg vil jo den skal vokse godt og gi meg mange blommor neste år. God kommentar , Therese ! La oss høre hva som blir resultat av "din danske kontakt" , jeg mener ; når katalogen kommer , om den sier noe mer enn prislisten på internett. Jag lovar att hålla er uppdaterade! Hoppas att jag får katalogen i veckan! Jag pollinernade min gula med på vad var det fyra/fem blommor.Jag antar att min lider lite pga det
CITAT (nilssontherese @ 08-03-2009, 12:00)  Nu har jag frågat och den härstammar troligen från 40-talet!! Men de är inte säkra på om detta är en delning från moderplantan som härstammar från 40-talet eller om det är en urmoder! Jag bara gapade wow! Den kommer från min sambos farmor som oxå hade ett makalöst blommande ex i finrummet på hennes 80-års kalas! Hon fick sina första ex på just 40-talet. Tyvärr kan jag inte minnas hur många blommor det var men säkerligen mer än 20 det var den största klase jag sett! Hihi, inte frågar du fööööööööööör mycket så som vi alla andra frågar  . Underbar gul novemberkaktus! och underbara clivior som vanligt! Tack för svaret, Therese... Nästa gång glöm inte kameran när du åker dit...  Du måååste fota den.... en bild på de orangea damerna som fortfarande blommar... [attachment=31821:Mina_ora...1.3.2009.jpg] Några bilder till: Rötterna som har utveklats i vatten efter ett halvår på balkongen, nu har cliviorna fått en kruka...På den andra bilden finns några av de cliviorna fotade i augusti förra året... I början var cliviorna helt utan rötter... [attachment=31823:r_tterna...1.3.2009.jpg][attachment=31824:n_gra_av...1.3.2009. jpg] [attachment=31822:...har_f...1.3.2009.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
12-03-2009, 15:20
Igen vilka fina clivior du har! Clivia!  Och vilka rötter de fått!! Jag ska försöka fota den nästa gång den blommar för nu var skådespelet över Den Danska firman tja, vad ska jag säga det var samma katalog som den på nätet....och det är höga priser på växling 50dk och så frakten säkerligen 100dk eller mer  så det blir för dyrt! Tycker jag
nilssontherese
12-03-2009, 17:03
Nu blir jag tokig!  hur ofta vattnar ni era clivior? Jag gjorde tabben att vattna min variegerade för mycket tydligen trots att den inte fått vatten på hemskt länge flera veckor...en del rötter var torkade och föll bort när jag tog upp den...och en rot var lite mjuk/rutten och den delen trillade bort  .Jag fattar inte hur man ska vattna!
CITAT (nilssontherese @ 12-03-2009, 17:03)  Nu blir jag tokig!  hur ofta vattnar ni era clivior? Jag gjorde tabben att vattna min variegerade för mycket tydligen trots att den inte fått vatten på hemskt länge flera veckor...en del rötter var torkade och föll bort när jag tog upp den...och en rot var lite mjuk/rutten och den delen trillade bort  .Jag fattar inte hur man ska vattna! Det är mycket lätt att övervattna klivior, Therese... lite svårt att säga hur ofta vattna, man kan säga efter behov, om jorden fortfarande känns fuktig och du är osäker vattna inte...Problemet med klivior är att man inte ser vad man gjort för fel omedelbart, det kan dröja ett halvår att upptäcka att växten inte mår bra...Det största problemet är med nya växter som byter medium de växer i och sina existensvilkor på en gång... Anpassningen till de nya förhållanden är en lång process särskilt för växter som kommer från växthus och förhållanden som närmar sig super optimala till våra hem, ... jag har två variegerade clivior som jag väntade i två år tills de visade någon tillväxt alls... och det första som de gjorde var att tappa halvan av rötterna..., kanske övervattning, kanske inte, svårt att säga... Variegerade plantor är lite känsligare än de gröna, ... Det är min erfarenhet men det är svårt att generalisera, jag skulle gärna höra de andra som odlar klivior en längre tid, vad har de för tips för att underlätta anpassningen av nya klivior... Nakamura variegated och Clivia "striata" (köpta 2005 som små växter, 4-5 blad)... [attachment=31883:tv__vari...3.3.2009.jpg] Therese, har du en bild på den variegerade plantan och hennes rötter? Hur många av de är skadade eller torkade? Visar den nya blad? MVH/clivia
nilssontherese
13-03-2009, 14:45
CITAT (clivia @ 13-03-2009, 09:30)  Det är mycket lätt att övervattna klivior, Therese... lite svårt att säga hur ofta vattna, man kan säga efter behov, om jorden fortfarande känns fuktig och du är osäker vattna inte...Problemet med klivior är att man inte ser vad man gjort för fel omedelbart, det kan dröja ett halvår att upptäcka att växten inte mår bra...Det största problemet är med nya växter som byter medium de växer i och sina existensvilkor på en gång... Anpassningen till de nya förhållanden är en lång process särskilt för växter som kommer från växthus och förhållanden som närmar sig super optimala till våra hem, ... jag har två variegerade clivior som jag väntade i två år tills de visade någon tillväxt alls... och det första som de gjorde var att tappa halvan av rötterna..., kanske övervattning, kanske inte, svårt att säga... Variegerade plantor är lite känsligare än de gröna, ... Det är min erfarenhet men det är svårt att generalisera, jag skulle gärna höra de andra som odlar klivior en längre tid, vad har de för tips för att underlätta anpassningen av nya klivior...
Nakamura variegated och Clivia "striata" (köpta 2005 som små växter, 4-5 blad)... [attachment=31883:tv__vari...3.3.2009.jpg]
Therese, har du en bild på den variegerade plantan och hennes rötter? Hur många av de är skadade eller torkade? Visar den nya blad?
MVH/clivia Tack clivia för dina lugnande ord! Alla mina småttingar är inga problem att vattna dock! Men som du sa att det kan ju vara omställningen till de nya förhållanderna som tar kraft.Tyvärr tog jag ingen bild på rötterna.Den är du omplanterad och får vara utan vatten ett tag nu. Om jag säger som så, att rötterna var inte urdåliga och de var nog ungefär så som du beskrev att dina rötter var.Halva rotmassan hade liksom torkat in.Men många andra rötter var köttiga och fina  . Den visar två nya blad så så illa är hon nog inte åtgången! och det är ju toppen! Men lite lessen blir man.När man önskar att den skulle blomma .....gärna snabbt!! . Kruxet är väll att komma på HUR ofta just jag ska vattna.Hoyor de vill i regel ha mycket mera vatten och jag odlar alla mina i mossa vilket suger upp överskottet av vatten.Kanske borde jag tillsätta detta i clivia jorden?
Förlåt att jag hoppar in så här, men kunde inte låta bli att fråga ...Odlar du i mossa ?? Vad för sorts mossa, och enbart mossa eller uppblandad i jorden ??
Har massor med bilder på mina knoppar, trodde att den skulle ha åtminstode 1 öppen idag, men hon låter vänta på sig... [attachment=31906:DSCN8130__Medium_.JPG]
nilssontherese
14-03-2009, 15:32
CITAT (lissa @ 13-03-2009, 23:52)  Förlåt att jag hoppar in så här, men kunde inte låta bli att fråga ...Odlar du i mossa ?? Vad för sorts mossa, och enbart mossa eller uppblandad i jorden ??
Har massor med bilder på mina knoppar, trodde att den skulle ha åtminstode 1 öppen idag, men hon låter vänta på sig... [attachment=31906:DSCN8130__Medium_.JPG] Ingen fara alls Lissa! underbar bild! Längtar tills din skönhet slår ut! Jag odlar hoyorna i vitmossa uppblandat med perlite jord och leca i botten
Tack för svaret blomkronan, jag ska nämligen till blomsterlandet i veckan och då tänkte jag försöka få tag på det...beroende på vad Clivia svarar dig, för jag tycker också att en del växter är känsligare än andra, och det är svårt att veta hur mycket dom vill ha..
CITAT (nilssontherese @ 13-03-2009, 14:45)  Tack clivia för dina lugnande ord! Alla mina småttingar är inga problem att vattna dock! Men som du sa att det kan ju vara omställningen till de nya förhållanderna som tar kraft.Tyvärr tog jag ingen bild på rötterna.Den är du omplanterad och får vara utan vatten ett tag nu. Om jag säger som så, att rötterna var inte urdåliga och de var nog ungefär så som du beskrev att dina rötter var.Halva rotmassan hade liksom torkat in.Men många andra rötter var köttiga och fina  . Den visar två nya blad så så illa är hon nog inte åtgången! och det är ju toppen! Men lite lessen blir man.När man önskar att den skulle blomma .....gärna snabbt!! . Kruxet är väll att komma på HUR ofta just jag ska vattna.Hoyor de vill i regel ha mycket mera vatten och jag odlar alla mina i mossa vilket suger upp överskottet av vatten.Kanske borde jag tillsätta detta i clivia jorden? Jag vet inte, Therese, om det är bättre att odla klivior i mossa... Problemet är att de måste förvaras torrt och kallt på vintern och då är det bättre att ha de i jorden enligt mig. Det är den största skillnaden gentemot hoyor... Sedan när jag tänker på stabilitet...klivior är ganska tunga växter, hoyor kanske också är det men de har en spajlé som stöd...Jag tror att mossa är för lätt substrat... Om jag tänker på förhållanden i vilka clivior och hoyor växer är de ganska annorlunda...att tillsätta mossa i jorden...  .... jag tror att det är bättre att tillsätta grövre sand för klivior om man vill förböttra jorden för dem...för att jorden man köper har tillräckligt med organisk massa...men, men...som sagt, jag har inte provat och vad jag tror på behöver inte alltid vara sant...Men experiment skulle jag göra först på någon fröplanta för att de är mest anpassbara... Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda... [attachment=31991:mitt_lit...4.3.2009.jpg][attachment=31982:fyra_dam...4.3.2009. jpg] [attachment=31995:clivia_m...5.3_2009.jpg][attachment=31996:inte_m_n...5.3.2009. jpg][attachment=31997:tulpanfo...4.3.2009.jpg] MVH/clivia
CITAT (lissa @ 13-03-2009, 23:52)  Förlåt att jag hoppar in så här, men kunde inte låta bli att fråga ...Odlar du i mossa ?? Vad för sorts mossa, och enbart mossa eller uppblandad i jorden ??
Har massor med bilder på mina knoppar, trodde att den skulle ha åtminstode 1 öppen idag, men hon låter vänta på sig... [attachment=31906:DSCN8130__Medium_.JPG] Den kommer att blomma snart, Lissa... MVH/clivia
nilssontherese
15-03-2009, 14:04
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 08:22)  Jag vet inte, Therese, om det är bättre att odla klivior i mossa... Problemet är att de måste förvaras torrt och kallt på vintern och då är det bättre att ha de i jorden enligt mig. Det är den största skillnaden gentemot hoyor... Sedan när jag tänker på stabilitet...klivior är ganska tunga växter, hoyor kanske också är det men de har en spajlé som stöd...Jag tror att mossa är för lätt substrat... Om jag tänker på förhållanden i vilka clivior och hoyor växer är de ganska annorlunda...att tillsätta mossa i jorden...  .... jag tror att det är bättre att tillsätta grövre sand för klivior om man vill förböttra jorden för dem...för att jorden man köper har tillräckligt med organisk massa...men, men...som sagt, jag har inte provat och vad jag tror på behöver inte alltid vara sant...Men experiment skulle jag göra först på någon fröplanta för att de är mest anpassbara... Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda... [attachment=31991:mitt_lit...4.3.2009.jpg][attachment=31982:fyra_dam...4.3.2009. jpg] [attachment=31995:clivia_m...5.3_2009.jpg][attachment=31996:inte_m_n...5.3.2009. jpg][attachment=31997:tulpanfo...4.3.2009.jpg] MVH/clivia Tack för dina kloka ord Clivia! Jag ska nog allt ta och prova med en frösådd att blanda i mossa! Underbara bilder igen!! Kan inte få nog av alla vackra bilder nu delar med er!
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 08:22)  Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda...  Oj , så mange blommor du har på dine planter , clivia ! Min gamle tradisjonelle orange får en stilk med 6 blommor i år. Men jeg skal være nöjd , den hadde nesten ingen røtter kvar da jeg omplanterade den forrige sommer. Så alle blommor i år er "bonus" og ikke förtjänt. Slik ser den ut i dag :
nilssontherese
15-03-2009, 14:05
Underbar bild Sunny! och vilken bonus!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|