Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
boxer2
CITAT (clivia @ 17-12-2010, 20:56) *
Har den inte för kallt runt fötterna och varmt runt bladen, boxer2? Jag bara gissar för det är svårt från min position att exakt veta vad det är som din clivia saknar... Om du har en känsla att den behöver lite vatten, är det bättre att duscha med ljummet vatten så att bladen får sin del den här vägen... det kan vara så att bladen är aktiva och rötterna inte om de har för kallt. Fröhus kan du plocka bort om de börjar få färg, fröna kommer att gro de är redan färdiga och försök placera clivian på golvet. Det skulle jag göra som första hjälpen.

MVH/clivia

ja jag kan duscha över den med en sprayflaska, sen kan jag sätta den på golvet, blir det bra att sätta den precis framför ett ellement? Tack för tipsen, allt prövas. wink.gif
boxer2
Efter duschen igår plaserades den på golver vit elemntet. Och ett frö med färg togs, såhär ser det ut nu. wink.gif Den står ovanpå datorlådan, men ingen fuktighet har kommit än, hoppas det funkar ändå. smile.gif Har fler frö som börjar få lite färg de med, men väntar tills de fått mer färg innan de tas av.
clivia
CITAT (boxer2 @ 20-12-2010, 12:08) *
Efter duschen igår plaserades den på golver vit elemntet. Och ett frö med färg togs, såhär ser det ut nu. wink.gif Den står ovanpå datorlådan, men ingen fuktighet har kommit än, hoppas det funkar ändå. smile.gif Har fler frö som börjar få lite färg de med, men väntar tills de fått mer färg innan de tas av.

Ta bort alla frön, Boxer2, klipp bort stängeln (använd bomullstuss på den öppna såren för att det rinner ganska mycket vätska) och placera den på en plats där du kan förvara den tills våren kommer och inte behöver störa eller röra på den. Om det går, placera den inte för nära elementet. Jag tror den behöver vila nu och samla krafter. Alla frön kan du placera på den plats du har ovanpå datorn men när första blad dyker upp, behöver de mer ljus. Hoppas det hjälper.

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 20-12-2010, 14:24) *
Ta bort alla frön, Boxer2, klipp bort stängeln (använd bomullstuss på den öppna såren för att det rinner ganska mycket vätska) och placera den på en plats där du kan förvara den tills våren kommer och inte behöver störa eller röra på den. Om det går, placera den inte för nära elementet. Jag tror den behöver vila nu och samla krafter. Alla frön kan du placera på den plats du har ovanpå datorn men när första blad dyker upp, behöver de mer ljus. Hoppas det hjälper.

MVH/clivia

Men kan jag ta bort fröna redan nu innan alla fått sin färg?
Jag menar, kan de gro ändå?
Jag kommer klippa bort stängeln och plocka ut fröna ur sina kapslar och hoppas på att de gror ändå. Annars får jag säkert fler nästa år. wink.gif Behöver den större kruka eller klarar den sig i denna några år till? Jag chansar med fröna och hoppas på det bästa. wink.gif thanks.gif för hjälpen, clivia.
boxer2
Två av mina frö har fått början till rötter. Stor framgång för mig. Gott nytt år!
clivia
CITAT (boxer2 @ 28-12-2010, 15:33) *
Två av mina frö har fått början till rötter. Stor framgång för mig. Gott nytt år!

Grattis, boxer2 och tack... Gott nytt år själv! blomma.gif

MVH/clivia
boxer2
Det är idag endast tre av tio frön som ännu inte fått rötter, men det kommer kanske. Hoppas bara på att dom klarar sig också.
fuchsian
Nu när vi var på Teneriffa, såg jag dessa blommor i flera färger och även fanns det förpackningar att kunna ta med sig.
Hade nog läst i tråden innan för namnet fastnade och jag kunde inte ta med allt jag ville, men kanske vid nästa resa. Era blommor ser så fina ut, likväl de som jag såg där nere. ... Fuchsian .....
boxer2
Ett av mina frö har fått något vitt ludd på sig....mögel confused.gif
Vad ska jag göra åt det?
clivia
CITAT (boxer2 @ 05-01-2011, 15:24) *
Ett av mina frö har fått något vitt ludd på sig....mögel confused.gif
Vad ska jag göra åt det?

Om det är vitt och ludigt då tror jag att det är kapillära rötter på din blivande clivia ...

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 09-01-2011, 14:08) *
Om det är vitt och ludigt då tror jag att det är kapillära rötter på din blivande clivia ...

MVH/clivia

Inte för att jag vet vad kapillära är, men det gick bort när jag tog på det, så det var nog inget.
Ett av fröna har fått början till ett blad. wink.gif Så de står nu i fönsterkarmen. smile.gif Hur länge ska de ha plast om sig?
Det börjar bli riktigt spännande nu, det är 9 av 10 frö som fått rötter. biggrin.gif Det är tackvare er här på clivia forumet som jag har denna framgång. thanks.gif så mycket för all er hjälp!
boxer2
Ville bara visa min framgång, ett blad är på väg. biggrin.gif
Sussie80
Hej!
Jobbar med att sköta växter på företag och kliviorna blommar väldigt ofta och då med en vattning var 4:e vecka och med näring april-oktober.

Lycka till!
boxer2
Hur länge ska dom ligga i plast?
När är det dags att plantera i jord?
såhär ser de ut idag.
clivia
CITAT (boxer2 @ 23-01-2011, 12:51) *
Hur länge ska dom ligga i plast?
När är det dags att plantera i jord?
såhär ser de ut idag.

Jag ber om ursäkt, boxer2 att mitt svar kommer så sent men det finns så mycket annat att göra, ibland hinner man inte...

Du kan sätta dem i jorden när som helst... Det är kanske bra att vänta tills de blir tillräckligt stora att hantera dem men annars tror jag inte att några begränsningar finns. Mina frön har jag haft på tallriken ganska länge nu, för att jag inte hunnit att sätta dem i jorden. Om de har tillräckligt med fuktighet är det inget fara med dem i plast... de överlever lite torka också, det har jag upplevt det här året när jag glömde dem att vattna lite då och då. Deras nya unga rötter nästan torkade och skrumpnade men när de fick vatten började de växa igen. De är kapabla att reparera skador till viss del, skjuta nya rötter om de gamla är skadade eller ruttnar. Du kan se på bilderna nere mina fröplantor...

Livet på tallriken... 4.2.2011
[attachment=57919:clivior_...4.2.2011.jpg]

En rot började ruttna då en annan frisk rot började växa fram... 4.2.2011
[attachment=57920:clivia__...4.2.2011.jpg]

En bit av roten torkade bort, två nya har vuxit fram...
[attachment=57921:clivia_f...4.2.2011.jpg]

Den tredje plantan på bilden har tappat en hel rot, ja, det var mitt fel, men en ny har vuxit fram...
[attachment=57922:clivior_...4.2.2011.jpg]

MVH/clivia

boxer2
CITAT (clivia @ 04-02-2011, 23:17) *
Jag ber om ursäkt, boxer2 att mitt svar kommer så sent men det finns så mycket annat att göra, ibland hinner man inte...

Du kan sätta dem i jorden när som helst... Det är kanske bra att vänta tills de blir tillräckligt stora att hantera dem men annars tror jag inte att några begränsningar finns. Mina frön har jag haft på tallriken ganska länge nu, för att jag inte hunnit att sätta dem i jorden. Om de har tillräckligt med fuktighet är det inget fara med dem i plast... de överlever lite torka också, det har jag upplevt det här året när jag glömde dem att vattna lite då och då. Deras nya unga rötter nästan torkade och skrumpnade men när de fick vatten började de växa igen. De är kapabla att reparera skador till viss del, skjuta nya rötter om de gamla är skadade eller ruttnar. Du kan se på bilderna nere mina fröplantor...

Livet på tallriken... 4.2.2011
[attachment=57919:clivior_...4.2.2011.jpg]

En rot började ruttna då en annan frisk rot började växa fram... 4.2.2011
[attachment=57920:clivia__...4.2.2011.jpg]

En bit av roten torkade bort, två nya har vuxit fram...
[attachment=57921:clivia_f...4.2.2011.jpg]

Den tredje plantan på bilden har tappat en hel rot, ja, det var mitt fel, men en ny har vuxit fram...
[attachment=57922:clivior_...4.2.2011.jpg]
MVH/clivia

Okej, då vet jag precis. wink.gif
Mitt ena frö tappade oxå sin rot helt, men jag låter den ligga för att se om den får en ny.
Såhär ser mina ut idag.[attachment=57997:001.JPG] Tycker det ser lovande ut wink.gif Det gör inget att ditt svar dröjde, jag ett svar i alla fall. Bättre sent än aldrig. wink.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 07-02-2011, 13:03) *
Okej, då vet jag precis. wink.gif
Mitt ena frö tappade oxå sin rot helt, men jag låter den ligga för att se om den får en ny.
Såhär ser mina ut idag.[attachment=57997:001.JPG] Tycker det ser lovande ut wink.gif Det gör inget att ditt svar dröjde, jag ett svar i alla fall. Bättre sent än aldrig. wink.gif

De är fina "små gröna bebisar", boxer2 !! tummenupp.gif

Våren är äntligen på väg... Clivior börjar vakna till livet och visa blomknoppar... happy.gif

Den här har jag visat i början av tråden som en liten växt med två blomstänglar och den brukar ha två samtidigt nästan varje år, det här året även båda två skott är på väg att blomma ...
[attachment=58008:clivia_m...t_blomma.jpg][attachment=58009:clivia_m...8.2.2011.
jpg]
[attachment=58011:clivia_m...8.2.2011.jpg]

Den stora variegerade clivian är på väg att blomma också, den har tre skott och tre blomstänglar på väg, en av dem finns på bilden nedan...
[attachment=58012:den_vari...8.2.2011.jpg][attachment=58013:den_vari....2011__2.
jpg]

MVH/clivia

boxer2
CITAT (clivia @ 08-02-2011, 12:32) *
De är fina "små gröna bebisar", boxer2 !! tummenupp.gif

Våren är äntligen på väg... Clivior börjar vakna till livet och visa blomknoppar... happy.gif

Den här har jag visat i början av tråden som en liten växt med två blomstänglar och den brukar ha två samtidigt nästan varje år, det här året även båda två skott är på väg att blomma ...
[attachment=58008:clivia_m...t_blomma.jpg][attachment=58009:clivia_m...8.2.2011.
jpg]
[attachment=58011:clivia_m...8.2.2011.jpg]

Den stora variegerade clivian är på väg att blomma också, den har tre skott och tre blomstänglar på väg, en av dem finns på bilden nedan...
[attachment=58012:den_vari...8.2.2011.jpg][attachment=58013:den_vari....2011__2.
jpg]

MVH/clivia

Helt underbara Clivia. tummenupp.gif
Tror du att du kommer ha några frö över på en gul Clivia i år? Om du får det, så var snäll och tänk på mig. Jag letar med ljus och lyckta efter en, men för gäves. Jag bör nog vänta lite till med att plantera mina småttingar va?
clivia
CITAT (boxer2 @ 12-02-2011, 18:56) *
Helt underbara Clivia. tummenupp.gif
Tror du att du kommer ha några frö över på en gul Clivia i år? Om du får det, så var snäll och tänk på mig. Jag letar med ljus och lyckta efter en, men för gäves. Jag bör nog vänta lite till med att plantera mina småttingar va?

Tack, boxer2, jag har inte pollinerat så mycket förra året men ett "fröpacket" finns på en av mina gula clivior i alla fall. Jag kommer att spara den för dig... shy.gif
[attachment=58139:clivia_m...4.2.2011.jpg]

Vad gäller dina småttingar allt beror på dig... Jag skulle sätta dem i jorden i början av mars men se till att de inte får direkt sol, den kan vara ganska stark bakom fönstret på våren.

-----

Sakta men säkert... happy.gif happy.gif

[attachment=58140:_nnu_blo...4.2.2011.jpg]

Vico yellow x Vico peach nr. 6, en av sydafrikaner på väg att blomma...
[attachment=58141:sakta_me...4.2.2011.jpg]

Shima Fu variegated large orange split for yellow x self
[attachment=58142:Shima_Fu...4.2.2011.jpg]

MVH/clivia
boxer2
[quote name='clivia' date='14-02-2011, 13:49' post='1363274']
Tack, boxer2, jag har inte pollinerat så mycket förra året men ett "fröpacket" finns på en av mina gula clivior i alla fall. Jag kommer att spara den för dig... shy.gif
[attachment=58139:clivia_m...4.2.2011.jpg]

Vad gäller dina småttingar allt beror på dig... Jag skulle sätta dem i jorden i början av mars men se till att de inte får direkt sol, den kan vara ganska stark bakom fönstret på våren.
-----
Sakta men säkert... happy.gif happy.gif
[attachment=58140:_nnu_blo...4.2.2011.jpg]

Vico yellow x Vico peach nr. 6, en av sydafrikaner på väg att blomma...
[attachment=58141:sakta_me...4.2.2011.jpg]

Shima Fu variegated large orange split for yellow x self
[attachment=58142:Shima_Fu...4.2.2011.jpg]
MVH/clivia
[/quote

Tackar, hur mycket ska du ha för fröpaketet?
Hur skickar du det? biggrin.gif
clivia

Tackar, hur mycket ska du ha för fröpaketet?
Hur skickar du det? biggrin.gif
[/quote]

Skicka ett PM med din address, boxer2... jag kommer att skicka det när fröna mognar och väder tillåter det, nu är det ändå för kallt att posta cliviafrön...

-------

blomsäsongen har redan börjat...
[attachment=58309:blomning...2.2.2011.jpg][attachment=58310:blomning....2011__2.
jpg]
[attachment=58311:bloms_so...2.2.2011.jpg][attachment=58312:Shima_fu...2.2.2011.
jpg]
[attachment=58314:Vico_yel...2.2.2011.jpg][attachment=58315:clivia_m...2.2.2011.
jpg]

Hoppas det börjar vakna till livet också hos er, cliviavänner!!!

MVH/clivia

Sunny

Vakkert , clivia !

Tenk , 4 kraftige stjelkar på en plante !!! bravo.gif

Hos meg blommer den lille orange , og den ene av de gule har store knopper.

Min eldste orange har blomstret ferdig ,
det ble ikke til at jeg tok bilder av den ... crying.gif

Frøplantene mår bra , tror jeg ,
det er sol nå , så det blir bra varmt om dagen i rummet hvor de står ,
jeg tycker det ser ut som de "rör på sig" ... flirting.gif

Skal se om jeg får tatt noen bilder senere i veckan.
boxer2
Ja visst börjar det vakna här med. sleeping.gif När jag såg att denna fått början till ett nytt blad, så omplanterade jag den i en lite större kruka, men är dock lite orolig för den även om den nu har börjat resa på bladen lite. Den är modern till mina småttingar. [attachment=58321:004.JPG] confused.gif Jag tog även chansen att plantera mina småttingar och hoppas på det bästa. [attachment=58322:002.JPG] tummenupp.gif en jag särskilt nyfiken på är denna, eftersom den har mycket ljusare blad än de andra. shy.gif [attachment=58323:003.JPG]
Iren
CITAT (Sussie80 @ 16-01-2011, 15:45) *
Hej!
Jobbar med att sköta växter på företag och kliviorna blommar väldigt ofta och då med en vattning var 4:e vecka och med näring april-oktober.

Lycka till!

Hej! Då får jag försöka med det! Jag har lyckats ha en Clivia i två! år och den har inte blommat än. Den är ganska stor, växer inte så fort. Jag glömmer nog att vattna den ibland men som jag förstår är väl det bättre än det motsatta... Behöver den svalare på vintern?? Tacksam för tips hälsar Irene
Sunny
CITAT (irdalen @ 22-02-2011, 13:03) *
Behöver den svalare på vintern??

Om du vil ha blommer på den så ; JA ! rose.gif
Sunny

Her kommer så noen bilder. smile.gif

Min "småväxade" orange ( kjøpt med blommor 2009 ) og min vanlige orange :

[attachment=58359:uke_8__1...09_form..JPG]

Den "småväxande" orange og den gule med knopper :

[attachment=58353:uke_8__1...01_form..JPG]

[attachment=58354:uke_8__1...02_form..JPG]

[attachment=58355:uke_8__1...03_form..JPG]

På den gule kommer et nytt skott : yahoo.gif

[attachment=58356:nytt_skott.JPG]

Frøplanter från våren 2010 , gul plante som mamma og den lille orange som pappa :

[attachment=58357:uke_8__1...05_form..JPG]

Bladene på de små plantene er breda , faktisk ungefär lika breda som de på den gule stora planten:

[attachment=58358:uke_8__1...06_form..JPG]

clivia
CITAT (Sunny @ 24-02-2011, 17:36) *
Her kommer så noen bilder. smile.gif

Min "småväxade" orange ( kjøpt med blommor 2009 ) og min vanlige orange :

[attachment=58359:uke_8__1...09_form..JPG]

Den "småväxande" orange og den gule med knopper :

[attachment=58353:uke_8__1...01_form..JPG]

[attachment=58354:uke_8__1...02_form..JPG]

[attachment=58355:uke_8__1...03_form..JPG]

På den gule kommer et nytt skott : yahoo.gif

[attachment=58356:nytt_skott.JPG]

Frøplanter från våren 2010 , gul plante som mamma og den lille orange som pappa :

[attachment=58357:uke_8__1...05_form..JPG]

Bladene på de små plantene er breda , faktisk ungefär lika breda som de på den gule stora planten:

[attachment=58358:uke_8__1...06_form..JPG]

Är din "småväxande" clivia inte röd, Sunny ? Skulle den inte växa snabbare i en större kruka, jag tror att den har för lite plats att utvecklas, krukan ser på bilden ganska liten ut i jämförelse med plantan... Den gula clivian har utvecklat mer blommor det här året, häftigare blomningen på väg tummenupp.gif tummenupp.gif

Grattis till din lilla skott, hos mig brukar de blomma det tredje året, kortare tid att vänta än hos fröplantor, den kommer att utvecklas ganska snabbt om du inte avlägsnar det.

Intressant att följa dina småttingar... Tiden går oerhört snabbt. Jag ser det på mina afrikanska fröplantor... merparten av dem kommer att blomma det här året,( jag kommer att lägga lite bilder på dem), ganska häftigt att vänta på de första blommorna även om det kan bli en besvikelse, jag gillar mycket den här perioden av året, överraskningar i form av blommor, pollinera några och vänta på frön...

Mina gamla plantor, "Sju sistrar" i en kruka (4 stjälkar, 3 plantor blommar inte ) och den variegerade i full blom (tre stjälkar på tre skott)... Den som ännu inte blommar är en gul fröplanta... Jag har de inne på grund av det mycket kalla vädret annars skulle de blomma lite senare på året på den inglasade balkongen...

[attachment=58439:klivior__27.2.2011.jpg]

-----

Har den gula clivian börjat blomma redan, Sunny? Jag är mycket nyfiken på blommor... Mina stora kommer också blomma men lite senare än din...

MVH/clivia

clivia
CITAT (boxer2 @ 22-02-2011, 12:01) *
Ja visst börjar det vakna här med. sleeping.gif När jag såg att denna fått början till ett nytt blad, så omplanterade jag den i en lite större kruka, men är dock lite orolig för den även om den nu har börjat resa på bladen lite. Den är modern till mina småttingar. [attachment=58321:004.JPG] confused.gif Jag tog även chansen att plantera mina småttingar och hoppas på det bästa. [attachment=58322:002.JPG] tummenupp.gif en jag särskilt nyfiken på är denna, eftersom den har mycket ljusare blad än de andra. shy.gif [attachment=58323:003.JPG]

Småtingar ser fina ut, boxer2... tummenupp.gif men moderplantan, har du inte övervattnat den lite? Har den bra dränering ?

MVH/clivia
Rebecca
Min fina clivia har börjat blomma, men jag har nog gjort nåt fel under vintern. Den blommar ju nere i bladrosetten... Ställde den i ett annat fönster över ett element och började vattna med näring för jag tänkte att det kanske får den att komma igång ordentligt och skicka upp en stängel i alla fall. Är detta en helt dum tanke eller kan det fungera...?
boxer2
CITAT (clivia @ 27-02-2011, 23:02) *
Småtingar ser fina ut, boxer2... tummenupp.gif men moderplantan, har du inte övervattnat den lite? Har den bra dränering ?

MVH/clivia

övervattnat, nej knappast. Den blev så under torr perioden. ja den har bra dränering. är lite orolig för den, hoppas på det bästa. shy.gif
Sunny

CITAT (clivia @ 27-02-2011, 22:56) *
Är din "småväxande" clivia inte röd, Sunny ? Skulle den inte växa snabbare i en större kruka, jag tror att den har för lite plats att utvecklas, krukan ser på bilden ganska liten ut i jämförelse med plantan...

Den har en mörk orange farge , helt röd er den vel ikke ... flirting.gif
Her kan man jämföra med en röd tulipan , från buketten vi kjöpte til helgen :

[attachment=58455:uke_8__1...12_form..JPG]

Den skal få större krukke når blomsten er visnet , men jeg tror den er en "miniatyrsort" , de jeg har sett på butikker i år har vært den vanlige storväxande lysere orange typen.

CITAT (clivia @ 27-02-2011, 22:56) *
Har den gula clivian börjat blomma redan, Sunny? Jag är mycket nyfiken på blommor...

2 1/2 giggle.gif klokke har åpnet seg , det kommer , det kommer ... smile.gif

En annen sak clivia , hvilken typ jord använder du ?

Jeg tenker å använda p-jord från Plantagen , men blande inn Leca-kuler.
Min tendens er å vatne för mycket ... Hva tror du ?
Sunny

CITAT (boxer2 @ 22-02-2011, 12:01) *
Jag tog även chansen att plantera mina småttingar och hoppas på det bästa.

Dine småttingar er så söta , bravo.gif

så man får lyst til å så flere frö , naughty.gif

hadde man bare hatt plats ... cool.gif

clivia
CITAT (Rebecca @ 28-02-2011, 08:15) *
Min fina clivia har börjat blomma, men jag har nog gjort nåt fel under vintern. Den blommar ju nere i bladrosetten... Ställde den i ett annat fönster över ett element och började vattna med näring för jag tänkte att det kanske får den att komma igång ordentligt och skicka upp en stängel i alla fall. Är detta en helt dum tanke eller kan det fungera...?

Rebecca, att clivia börjar blomma nere i bladrosetten är ett ständigt återkommande problem. Min erfarenhet är att det händer även hos växter som har en sval övervintring. Svängningar i temperatur kan orsaka att blomman vaknar för tidigt även om vi inte märker det. Om det händer förtsätter utvecklingen av blommorna även om temperaturen sjunker tillbaka. Utan tillräckligt vatten och värme har den inte tillräckligt med energi att växa och mognar för tidigt mellan bladena. Avgörande i denna fas är just vatten och värme, då tror jag att du gjorde rätt och växten kommer att skicka stjälken lite högre upp.

Den här blomman har varit i kylan för länge, jag upptäckte den när en blomma var nästan utvecklat... men när den har kommit till varmare förhållanden och fått vatten börjar den utveckla stjälken...

[attachment=58456:f_r_tidi...1.3.2011.jpg][attachment=58457:f_r_tidi...1.3.2011.
jpg]

MVH/clivia

clivia
CITAT (Sunny @ 01-03-2011, 17:46) *
Den har en mörk orange farge , helt röd er den vel ikke ... flirting.gif
Her kan man jämföra med en röd tulipan , från buketten vi kjöpte til helgen :

[attachment=58455:uke_8__1...12_form..JPG]

Den skal få större krukke når blomsten er visnet , men jeg tror den er en "miniatyrsort" , de jeg har sett på butikker i år har vært den vanlige storväxande lysere orange typen.
2 1/2 giggle.gif klokke har åpnet seg , det kommer , det kommer ... smile.gif

En annen sak clivia , hvilken typ jord använder du ?

Jeg tenker å använda p-jord från Plantagen , men blande inn Leca-kuler.
Min tendens er å vatne för mycket ... Hva tror du ?

Sunny, jag tror inte att det är något större skillnad mellan jorder man säljer i butiken, är ganska skeptisk, enligt mig är alla nästan samma och tomma på nyttiga ämnen i ett halvår kanske... jag blandar grövre sand i denna (torv) jord för att tillhandahålla lite resurser i form av riktiga mineraler...

----
Vico yellow x vico peach n.6 börjar blomma, den är gul med ganska stora blommor (9 cm)
[attachment=58460:Vico_yel...1.3.2011.jpg]
[attachment=58461:vico_yel...1.3.2011.jpg]

MVH/clivia
Sunny

Takk for svar på min jord-fråga. rose.gif

CITAT (clivia @ 01-03-2011, 18:30) *
Vico yellow x vico peach n.6 börjar blomma, den är gul med ganska stora blommor (9 cm).

Vakker !
Har du , som jeg tror , odlat den från frö ?
clivia
CITAT (boxer2 @ 28-02-2011, 11:52) *
övervattnat, nej knappast. Den blev så under torr perioden. ja den har bra dränering. är lite orolig för den, hoppas på det bästa. shy.gif

Ge henne en dusch varje vecka nu men lämna henne lite längre tid i badrummet för att all överflödigt vatten rinner bort, kanske orkar hon senare att lyfta bladen och vakna...

MVH/clivia

CITAT (Sunny @ 01-03-2011, 18:50) *
Takk for svar på min jord-fråga. rose.gif
Vakker !
Har du , som jeg tror , odlat den från frö ?

Ja, Sunny, tack, 5 år har gått och nu blommar den...

MVH/clivia
Lokan
Vilka otroligt fina Clivior!!! wub.gif Sunnys eldröda har ju en härlig färg!
Måste bara fråga - doftar era Clivior?
Sunny

Den orange doftar ikke.

Den gule doftar lite när man setter nesen helt bort till ! giggle.gif
boxer2
CITAT (Sunny @ 01-03-2011, 17:56) *
Dine småttingar er så söta , bravo.gif

så man får lyst til å så flere frö , naughty.gif

hadde man bare hatt plats ... cool.gif

jag förstår vad du menar giggle.gif
och Jag som ska få gul Clivia med.
boxer2
CITAT (clivia @ 01-03-2011, 18:57) *
Ge henne en dusch varje vecka nu men lämna henne lite längre tid i badrummet för att all överflödigt vatten rinner bort, kanske orkar hon senare att lyfta bladen och vakna...

MVH/clivia
Ja, Sunny, tack, 5 år har gått och nu blommar den...

MVH/clivia

Jag kan ge henne en dusch en dag i veckan. Hur gör jag med näring, behöver hon inte det?
Sunny

Jeg skulle aldeles ikke ... nono.gif

Men nå har jeg gjort det ... slap.gif

- Pollinerat min lille orange med pollen från den gule ... sweatingbullets.gif

Hva denne tråden får meg til å gjøre ... wacko.gif rotfl.gif w00t.gif

clivia
CITAT (boxer2 @ 02-03-2011, 11:54) *
Jag kan ge henne en dusch en dag i veckan. Hur gör jag med näring, behöver hon inte det?

Näring behöver den inte nu... Den behöver vakna först.

MVH/clivia
clivia
CITAT (Sunny @ 03-03-2011, 18:43) *
Jeg skulle aldeles ikke ... nono.gif

Men nå har jeg gjort det ... slap.gif

- Pollinerat min lille orange med pollen från den gule ... sweatingbullets.gif

Hva denne tråden får meg til å gjøre ... wacko.gif rotfl.gif w00t.gif

Ja, Sunny, jag gör samma "dumma" saker... trostar.gif naughty.gif ... jag kan inte låta bli... det lockar för mycket...

MVH/clivia
boxer2
när min gula är blomstor, ska jag pröva att korsa den med en orange. smile.gif
boxer2
Tack så mycket * Clivia* för de fina fröerna. Visar en bild på vad som fanns i. Båda kapslarna hade börjat spricka så dom var lätta att öppna. I ena kapseln fanns två frö och ett frö i den andra. så nu står de på ett fat i en plast påse på fönsterkarmen. Hoppas dom ska trivas hos mig. thanks.gif
Sunny

Så er min gule i full blomst ,
den har 15 blommor , det er mer enn förra året ,
men ikke som på clivia's planter whistling.gif :

[attachment=58688:8._mars_...02_form..JPG]

[attachment=58689:8._mars_...01_form..JPG]

Man har planterat om fröplanter til större krukker ,
först mine egne frö från våren -10 :

[attachment=58690:8._mars_...03_form..JPG]

Så mine New Zealand-frö från sommaren -09.
Tidigare stod alle på den röde brickan.
Nu , i 11cm krukker , behöver de mycket mer rum ...

[attachment=58695:8._mars_...04_form..JPG]

[attachment=58693:8._mars_...05_form..JPG]

[attachment=58694:8._mars_...06_form..JPG]

..............................................

Min andre store gule plante ( mamma til mine fröplanter på 3dje bildet i denne meldingen ) får ikke blommor i år.
Den mår ikke så bra ... Den har mistet mange blad.
Då jeg tok planten ut av krukken var ca. 1/5 av rötterna vissna ... blink.gif
Den fikk ny jord , så får vi se hur det går ...
Anna i Sala
Kan någon av er tipsa om länkar till var man kan köpa Clivior?
Även länkar i utlandet är klart intressanta!!

Tacksam för hjälpen!
clivia
[attachment=58724:clivia_m...9.3.2011.jpg]
CITAT (Sunny @ 08-03-2011, 17:56) *
Så er min gule i full blomst ,
den har 15 blommor , det er mer enn förra året ,
men ikke som på clivia's planter whistling.gif :

[attachment=58688:8._mars_...02_form..JPG]

[attachment=58689:8._mars_...01_form..JPG]

Man har planterat om fröplanter til större krukker ,
först mine egne frö från våren -10 :

[attachment=58690:8._mars_...03_form..JPG]

Så mine New Zealand-frö från sommaren -09.
Tidigare stod alle på den röde brickan.
Nu , i 11cm krukker , behöver de mycket mer rum ...

[attachment=58695:8._mars_...04_form..JPG]

[attachment=58693:8._mars_...05_form..JPG]

[attachment=58694:8._mars_...06_form..JPG]

..............................................

Min andre store gule plante ( mamma til mine fröplanter på 3dje bildet i denne meldingen ) får ikke blommor i år.
Den mår ikke så bra ... Den har mistet mange blad.
Då jeg tok planten ut av krukken var ca. 1/5 av rötterna vissna ... blink.gif
Den fikk ny jord , så får vi se hur det går ...

15 blommor... den ser ut perfekt på bilden yes.gif tummenupp.gif , det är det som räknas, jag kommer inte att ha mer på den ena stora clivian och dessutom har jag dem betydligt mindre det här året... vet inte om det är kylan som gjort det eller jorden de växer i. Den andra har inte knopparna fullt utvecklade ännu...
[attachment=58714:de_stora...9.3.2011.jpg]

Hoppas din andra gula clivian kommer att må bättre trostar.gif , det känns alltid lite mer i själen när äldre plantor " säger" adjö... crying.gif

Mina gula fröplantor från Sydafrika är i full blom:
[attachment=58715:nr.1__9.3.2011.jpg][attachment=58716:nr.2__9.3.2011.jpg]
[attachment=58717:nr.3__9.3.2011.jpg][attachment=58718:nr.4__9.3.2011.jpg]
[attachment=58719:tre_till...9.3.2011.jpg][attachment=58720:12_cm__9.3.2011.jpg]

Ja, blomningsäsongen är i full gång nu....

Tre färger tillsammans...
[attachment=58721:tre_f_rg...9.3.2011.jpg]

Den stora variegerade clivian...
[attachment=58722:den_stor...9.3.2011.jpg]

Clivia med fyra blomstänglar...

"7 sistrar"
, förra året 2 stjälkar, detta år 4...
[attachment=58725:7_sistra...9.3.2011.jpg]

fortsättningen följer...

MVH/clivia
boxer2
*clivia* fröna som du skickade mig, har modern något namn?
aldo
CITAT (clivia @ 09-03-2011, 22:27) *
15 blommor... den ser ut perfekt på bilden yes.gif tummenupp.gif , det är det som räknas, jag kommer inte att ha mer på den ena stora clivian och dessutom har jag dem betydligt mindre det här året... vet inte om det är kylan som gjort det eller jorden de växer i. Den andra har inte knopparna fullt utvecklade ännu...
[attachment=58714:de_stora...9.3.2011.jpg]

Hoppas din andra gula clivian kommer att må bättre trostar.gif , det känns alltid lite mer i själen när äldre plantor " säger" adjö... crying.gif

Mina gula fröplantor från Sydafrika är i full blom:
[attachment=58715:nr.1__9.3.2011.jpg][attachment=58716:nr.2__9.3.2011.jpg]
[attachment=58717:nr.3__9.3.2011.jpg][attachment=58718:nr.4__9.3.2011.jpg]
[attachment=58719:tre_till...9.3.2011.jpg][attachment=58720:12_cm__9.3.2011.jpg]

Ja, blomningsäsongen är i full gång nu....

Tre färger tillsammans...
[attachment=58721:tre_f_rg...9.3.2011.jpg]

Den stora variegerade clivian...
[attachment=58722:den_stor...9.3.2011.jpg]

Clivia med fyra blomstänglar...

"7 sistrar"
, förra året 2 stjälkar, detta år 4...
[attachment=58725:7_sistra...9.3.2011.jpg]
fortsättningen följer...

MVH/clivia

Så mycket fint !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon