|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (Sunny @ 26-07-2009, 13:03)  I dag firar vi 2 jubileum , mine Clivia-frø og jeg ! De ankom og ble sådd 26. juni , så i dag er det exact en måned siden. Sist søndag upptäckte jeg de 2 første spirene , så de har "en veckas jubileum" just i dag. Status nu er : - de lengste spirene er 1 cm. - 23 av 29 frø har spire ( alla de resterende 6 har rot , men har ikke startat gro spire ). Så har man ju lært lite undervegs ... - - Man skal så mycket grundt. Den kraftiga roten drager frøet djupare ned. Om jeg sår i jord nesta gong skal jeg legge frøene på jorden og drysse tunnt med jord på toppen , i stellet for å gjøra en grop , som jeg gjorde denne gongen. - - Man skal passa på å legge frøet med spirepunktet åt sidan. Når roten kommer under frøet har spiren en lång väg før den kommer til jordytan ... ............................... Edit : Ändrade talen efter inspeksjon nu i eftermiddag. Clivia från frö er kuuuuuuuuul ...  Grattis, Sunny...  .... visst är det kul att upptäcka nya "vägar" på egen hand och sedan dela erfarenheter med andra likasinnade... Jag har planterat om mina Cryptostephanus vansonii fröplantor... De ser nästan likadant ut som clivia småplantor, bara deras blad är mycket smalare... Nästan ett år gamla fröplantor Cryptostephanus vansonii... [attachment=39270:Cryptost...uli_2009.jpg] Min Clivia cyrtanthiflora blommar fortfarande, idag har jag duschat lite henne (det gillar hon...  ) [attachment=39271:C._cyrta...7.7.2009.jpg][attachment=39272:den_andr...uli_2009. jpg] Och min Clivia miniata med smala blad på väg att blomma den andra gången detta året (det är första gången den här plantan gör det  )... [attachment=39273:Clivia_m...7.7.2009.jpg][attachment=39274:Clivia_m...7.2009_2. jpg] Hållet tummarna att småttingarna växer fort och visar sin skönhet snart... MVH/clivia
Gunthwaite
28-07-2009, 08:53
Clivia Når jeg ser hvor vakker din Cyrtanthiflora er så angrer jeg litt på at jeg ikke skaffet frø av denne varianten også. Men det får jeg spare til neste år. Først må jeg vel konsentrere meg om det jeg redan har skaffat, og se til at det lykkes.
CITAT (clivia @ 27-07-2009, 18:42)  Hållet tummarna att småttingarna växer fort och visar sin skönhet snart... MVH/clivia Takk for det , jeg tycker jeg ser skillnad från dag til dag ... Kanskje er et par av de variegerade "albinos"  , de er i alle fall tröga med å få pigment ... Det er vel det enda "problemet" just nu. .......................................... Gunthwaite , så fint at dine frø også har begynt å sette rot & skott. Det må være intressant å følge frøenes spiring slik som du og clivia gjør , men det er ikke alle som kan ta med spirende frø på resa ...
CITAT (Gunthwaite @ 28-07-2009, 09:53)  Clivia Når jeg ser hvor vakker din Cyrtanthiflora er så angrer jeg litt på at jeg ikke skaffet frø av denne varianten også. Men det får jeg spare til neste år. Først må jeg vel konsentrere meg om det jeg redan har skaffat, og se til at det lykkes.  Gunthwaite, du kommer att ha fina plantor själv... kanske ännu finare... det är bara en tidsfråga... Klivior är som ekonomi... om man vårdar dem kommer de att blomma de och ge tillväxt... Du är säkert på väg att lyckas... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 28-07-2009, 23:27)  Takk for det , jeg tycker jeg ser skillnad från dag til dag ... Kanskje er et par av de variegerade "albinos"  , de er i alle fall tröga med å få pigment ... Det er vel det enda "problemet" just nu. .......................................... Gunthwaite , så fint at dine frø også har begynt å sette rot & skott. Det må være intressant å følge frøenes spiring slik som du og clivia gjør , men det er ikke alle som kan ta med spirende frø på resa ...  Om du har fått albinos, är det tid att ta bort dem hos clivior, Sunny... de kan få pigment lite senare när bladet blir äldre och mognare,... därmed inte sagt att det händer hos alla exemplar men tillräckligt många att ha det i åtanke... Hoppas att det är ditt fall för att variegerade clivior är mycket fina plantor även utan blommor (åtminstone i mina ögon)... MVH/clivia
Gunthwaite
29-07-2009, 04:50
Hei Sunny, jag tørs inte at la mine frø vara ensamma hemma i frykt for at de skal bli tatt av møgel eller råta. Man måste jo passa på dom. Alla frøene som jag fikk fra Plants of distinction har gått till himmelen nu Men de var jo sjuka redan når jag fikk dom  Det har ikke varit antydning til liknande problem med mina australienska frø... Og nu er det 3 timer til vi åker iveg søderut med jernbanan. Vi skal stanna hos min son, så det blir et stabilt og lugnt miljø for små frøene at vara i. Takk Clivia for snille og oppmuntrende ord. Hvis mina tummar en dag skulle bli lika mørkt grøna som dina, oj vad lykkelig jag ville bli
Gunthwaite, din omsorg kommer att löna sig, jag lovar  , clivior är mycket tacksama "damer", .... de behöver inte mycket... bara en smula kärlek varje dag för att upptäcka vad de saknar för tillfället... se till att de mår bra,... ja, det gäller förresten alla "gröna vänner"... som har sin plats i vårt hjärta... Min smalbladig clivia börjar visa sina blommor, den blommade i mars detta året, nu "skänker" hon mig en bonus till... blomningen i mars och nu... (den första bilden är utan blixt, man ser bättre den verkliga färgen på blommorna) [attachment=39722:den_smal...3.3.2009.jpg][attachment=39721:den_andr...4.8.2009. jpg] C. cyrtanthiflora, blommorna faller, vi får väll se hur många fröhus kommer det att utvecklas... [attachment=39724:Clivia_c...uli_2009.jpg][attachment=39723:Clivia_c...aug.2009. jpg] Fröhus på andra clivior är fortfarande gröna... [attachment=39725:clivia_f...aug.2009.jpg][attachment=39726:clivia_f...aug.2009. jpg] [attachment=39727:clivia_f...aug.2009.jpg] Hoppas att det går bra för era "clivia damer" och "clivia bebisar".... MVH/clivia
Din smalbladiga er jättesöt , clivia ! Og om man får gissa , så tror jeg ditt første frøhus-foto er av Dynaplant gul ... Eller ? .................................Mine små frøplanter växer ... De två første bildene er av bredbladiga variegerade røda , de två er altså syskon , men mycket olika. Den første er den av mine frøplanter som var den trøgaste med at utveckla pigment , den var gul-vit ganska länge.  Några av de andra :  .................................Og så PROBLEMBARNET ...  Spiran kommer mellan frøet og roten , eller hur man nu skal förklara det ... Man kan se litt av den mørk grønne spiran från båda sider av roten. Den kan visst ikke besluta "vilken väg" den skal komma fram ... Kan man gjøre noe ? Jeg har tänkt man kanskje kan skära bort frøet , hva tror dere , tåler planten det ?
CITAT (Sunny @ 09-08-2009, 14:33)  Din smalbladiga er jättesöt , clivia ! Og om man får gissa , så tror jeg ditt første frøhus-foto er av Dynaplant gul ... Eller ? .................................Mine små frøplanter växer ... De två første bildene er av bredbladiga variegerade røda , de två er altså syskon , men mycket olika. Den første er den av mine frøplanter som var den trøgaste med at utveckla pigment , den var gul-vit ganska länge.  Några av de andra :  .................................Og så PROBLEMBARNET ...  Spiran kommer mellan frøet og roten , eller hur man nu skal förklara det ... Man kan se litt av den mørk grønne spiran från båda sider av roten. Den kan visst ikke besluta "vilken väg" den skal komma fram ... Kan man gjøre noe ? Jeg har tänkt man kanskje kan skära bort frøet , hva tror dere , tåler planten det ? dina fröplantor utvecklar sig till fina unga "damer", Sunny... Ta inte bort fröet  ... du kommer att göra det svårare för den unga plantan att växa... det är inget ovanligt att den växer på det här sättet och kommer säkert att hitta vägen till solen... ( det är reserver som hjälper i början av uppväxt, plantor är ibland smartare än människor...  eller har de ännu inte upptäckt att det går att växa på "lånade medel" utan fara... vem vet...  ) Du gissar rätt, ja, den första är Dyna´s yellow...  Den smalbladiga (tack för beröm...) har redan öppnat några blommor till...tillsammans har den 14 blommor den här gången... Varje morgon kommer nya blommor som man kan beskåda och njuta av... [attachment=40022:n_r_sole...8.8.2009.jpg][attachment=40021:den_smal...9.8.2009. jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 10-08-2009, 09:09)  Ta inte bort fröet  ... du kommer att göra det svårare för den unga plantan att växa... det är inget ovanligt att den växer på det här sättet och kommer säkert att hitta vägen till solen... Takk for svar ! - OK , jeg gjør som du rekommenderar , spiran skal få "ordna saken" selv , så får vi se ...
Gunthwaite
25-08-2009, 20:05
Hei igjen! Jag vil bare fortelle at her går det riktigt bra med alla mina små Clivia-bebisar, førutom frøerna fra good red x great red. Her er det bare 4 av 7 som viser den minsta lille vilje til at spira. Vet inte vad jag skal tro eller gøra, alla dom andra frøerna er ju jettenøyda med exact samma behandling och trivs utmerket... Det er så utrolig roligt at følge med på hur dom andra vokser, pytte bitte småa Clivia-miniatyrer från førsta blad! Det her er dom gulligaste frøplantor jeg har varit med om någonsin!  edit: 11/9-2009 : nå har 100 % av good red x great red spiret og er sterke og fine! Jeg har også fått 22 frøplanter fra en duktig Clivia-entusiast i Norge  Alle med to-tre blad på gang, startet for 9 mnd siden. For to dager siden fikk jeg frø av "appleblossom" , Chubbs Peach "godess" og Chubbs Peach "exhibition", så nu er det STOPP på å kjøpe flere frø. (Med 100 % spiring kommer det till at bli trångt her etterhvert)
Grattis, Gunthwaite du kommer att uppleva mycket glädje med dina clivior  , de växer lite långsamt i början men när de uppnår en viss ålder kommer de att växa ganska snabbt... De varierar i storleken, inte alla kommer att bli monsterclivior...men, ja, plats kräver de i alla fall, de ockuperar nästan hel balkong 7x2,20 m hos mig... Idag har jag börjat duscha dem lite kanske sista gången före kommande vintern... Den stora gula clivian "Dyna´s yellow" med frukter nu i september... [attachment=42011:den_gula...4.9.2009.jpg][attachment=42012:den_gula...4.9.2009. jpg] Förra veckan var jag i Botaniska trädgården och för första gången såg jag frukter hos Cryptostephanus vansonii... [attachment=42013:Cryptost...ept.2009.jpg][attachment=42014:Cryptost...ept.2009. jpg] Mycket intressant växt som liknar clivior... Mina ettåriga fröplantor (från Sydafrika) är ganska små ännu... [attachment=42015:Cryptost...4.9.2009.jpg] MVH/clivia
Gunthwaite
14-09-2009, 21:49
Tack clivia Så spennende småplanter du har, veldig søte Jeg har lagt merke til at mine clivia-planter også liker å få en dusj av og til... det er virkelig tydelig at de liker det kjempegodt. Så det kommer jeg til å fortsette med. Ha ha... Ja jeg vet at de kommer til å bli store og kommer til å ta plass, men jeg hadde ikke regnet med at ALLE frøene skulle spire og vokse (med utgangspunkt i hva som skjedde med de første frøene jeg fikk). Men det er så gøy å følge med på alt som skjer, det er noe nytt hver eneste dag. Og så er det jo lenge til at de blir store, rekker kanskje å bygge ut huset til den tid
Så fint at det går bra med dine frøplanter , Gunthwaite ! Nå venter jeg bare på bilder ... ..............................................Takk for fine bilder , clivia ! Hvilken temperatur tycker du frøplanter skal ha om vinteren ? Min største frøplante er nå 8 cm , dom flesta er vel mellan 4 og 6 cm.
CITAT (Sunny @ 17-09-2009, 19:11)  Så fint at det går bra med dine frøplanter , Gunthwaite ! Nå venter jeg bare på bilder ... ..............................................Takk for fine bilder , clivia ! Hvilken temperatur tycker du frøplanter skal ha om vinteren ? Min største frøplante er nå 8 cm , dom flesta er vel mellan 4 og 6 cm. Hmm... vilken temperatur på vintern...  Jag har provat att övervintra dem kallt och varmt också, de överlever båda två och växer sedan på våren men jag har observerat att det går aningen bättre för dem på balkongen även om temperaturen sjunker ibland till nästan 0 gr... tror faktiskt att det är fuktighet som gör den lilla skillnaden inte temperatur... Fröplantor (febr.2008) som övervintrade på balkongen... [attachment=42151:fr_plant...8.9.2009.jpg] rötterna hos en av dessa fröplantor gick bort, jag slutade vattna den omedelbart och titta vad som har hänt... Naturen har fantastiska kraftor i sig det är bara lämna den i fred... Sjuka rötter har vissnat...och nya är på väg nu... [attachment=42152:sjuka_r_...8.9.2009.jpg][attachment=42153:....och_...8.9.2009. jpg] Såren har läkt sig fint... [attachment=42154:sj_lva_s...8.9.2009.jpg][attachment=42155:sj_lva_s...9.2009_2. jpg] [attachment=42156:sj_lva_s...9.2009_3.jpg] Nu vilar plantan i vatten tills nya rötter är lite större...Ja, man lär sig att lyssna hela tiden... Min variegerade planta har fått sin dusch idag...ett barn till har den fått det här året  ...det är variegerat men inte så mycket som det första... [attachment=42157:den_vari...8.9.2009.jpg][attachment=42158:ett_barn...8.9.2009. jpg] MVH/clivia
Hei , clivia ! Ut fra hva du skriver får mine planter det kanskje best i et rum med 10 - 15 grader , enn i alternativet som er vardagsrummet med 22 grader natt og dag ... Grunnen til at jeg var usikker er jo dette at de er så små ... Det kjens liksom ikke rett at de skal ha det kaldt ... Plantene på ditt bilde er mycket større enn mine planter er nå. CITAT (clivia @ 18-09-2009, 10:06)  Fröplantor (febr.2008) som övervintrade på balkongen... ..................................................Fin bilde-historie om planten som "ble frisk igjen" !
CITAT (Sunny @ 18-09-2009, 17:37)  Hei , clivia ! Ut fra hva du skriver får mine planter det kanskje best i et rum med 10 - 15 grader , enn i alternativet som er vardagsrummet med 22 grader natt og dag ... Grunnen til at jeg var usikker er jo dette at de er så små ... Det kjens liksom ikke rett at de skal ha det kaldt ... Plantene på ditt bilde er mycket større enn mine planter er nå. ..................................................Fin bilde-historie om planten som "ble frisk igjen" !  Sunny, 10 - 15 grader förefaller idealt för dem i mina ögon, man bör ha i åtanke att ljuset inte är det bästa i vintermånaderna så om du har möjlighet att sänka temperaturen är det bara ett plus för deras välbefinande... men som sagt de överlever i vardagsrummet också, tillväxten bromsas när det blir som mörkast även där, problemet inne blir fuktighet... Mina fröplantor på bilden är (nästan) två år gamla redan, en vinter på balkongen har dem bakom sig...  De är bara bevis att det går att övervintra de i temperatur som närmar sig 0 grader utan skada, ja, man måste följa temperaturen att den inte sjunker under 0 gr., de "sover" på vintern enligt mig även om de är så unga... Här finns några fröplantor från jan.2009, de är betydligt mindre (fyra st. i krukan) med två blad och tredje på väg... du behöver inte oroa dig dina växer som de ska... [attachment=42181:fr_plant...8.9.2009.jpg] MVH/clivia
Nå har jeg flyttet mine frøplanter til "10 til 15 grader-rummet" , just i dag er det faktisk like varmt der som i vardagsrummet , tack vara varmt og soligt väder. Er frøplantene på bildet barn av din store variegerade ?
CITAT (Sunny @ 18-09-2009, 20:38)  Nå har jeg flyttet mine frøplanter til "10 til 15 grader-rummet" , just i dag er det faktisk like varmt der som i vardagsrummet , tack vara varmt og soligt väder. Er frøplantene på bildet barn av din store variegerade ? Ja, Sunny, de är barn till min stora variegerade clivia... alla fyra även om bara ett av dem är variegerat. Plantan är rätt så stor den längsta bladen är 102 cm lång... Jag är förtjust i denna damens blommor...  har fotat den ganska flitigt detta året... [attachment=42204:den_vari....blommor.jpg][attachment=42205:den_vari...ommor.... jpg] och här med sitt barn i februari... [attachment=42206:den_vari..._barn....jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 19-09-2009, 19:09)  Jag är förtjust i denna damens blommor...  Det förstår jeg mycket väl , de blommorna er fantastiske ! Jeg har ikke tagit plante-bilder siden sist jeg satte bilder inn i denne tråden , men det har varit en bra utveckling på mine fröplanter sedan den gong , så nå må snart kameraet fram ...
CITAT (Sunny @ 19-09-2009, 19:38)  Det förstår jeg mycket väl , de blommorna er fantastiske ! Jeg har ikke tagit plante-bilder siden sist jeg satte bilder inn i denne tråden , men det har varit en bra utveckling på mine fröplanter sedan den gong , så nå må snart kameraet fram ...  Tack, Sunny... Jag är myyyyycket nyfiken på dina småttingar... Alltid kul att titta på bilder, det kan aldrig bli för mycket bilder i en tråd... Min liten småtting utan rötter visar redan 2mm pytteliten ny rot... [attachment=42249:Sm_tting...0.9.2009.jpg][attachment=42250:Ny_liv.....0.9.2009. jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 20-09-2009, 10:55)  Jag är myyyyycket nyfiken på dina småttingar... Det kommer , det kommer ... Nästa lördag har de nytt stoooort jubileum  , då kan det väl vara passande med lite bilder her i tråden ... ( Om ikke noe annet stjäler min tid den dagen. ) Dine bilder er en påminning om at vattna försiktigt nu på høsten / vinteren , even om man kan få rötter på dem igjen med mycket omsorg. Min tendens er å vattna för mycket , så jeg trenger påminning , ja , - spesielt nu som mina frøplanter står kyligare ...
Clivian ska ju stå svalt och torrt över vintern,men gäller för en clivia som har frökapslar med? Kommer inte den stängeln att vissna ner då? Det gör den ju om det inte finns några frökapslar på. Hoppas på svar!
CITAT (boxer2 @ 20-09-2009, 17:18)  Clivian ska ju stå svalt och torrt över vintern,men gäller för en clivia som har frökapslar med? Kommer inte den stängeln att vissna ner då? Det gör den ju om det inte finns några frökapslar på. Hoppas på svar! Ja, boxer2, clivian gillar att stå svalt och torrt över vintern, det gäller alla klivior även de som har frökapslar. Fröna mognar hos mig omkring november-december och då tar jag bort cca halvan av stängeln, andra halvan vissnar ner så småningom. Stängeln kommer inte att vissna ner tills frökapslarna är mogna eller tills du tar bort delen med frökapslarna. På bilden ser du min klivia med frökapslar från första blomningen och uttorkad resten av stängeln efter andra blomningen (jag klippte bort kapslarna strax efter sista blommorna fallit av) [attachment=42266:n_gra_m_...0.9.2009.jpg][attachment=42267:tv__st_n...0.9.2009. jpg] Plantan "vet" vad hon ska göra... vatten ska verkligen göra mer skada en torka i vinterperioden... Som du ser på min fröplanta lite högre upp lyckades jag övervattna även på sommaren... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 20-09-2009, 14:49)  Det kommer , det kommer ... Nästa lördag har de nytt stoooort jubileum  , då kan det väl vara passande med lite bilder her i tråden ... ( Om ikke noe annet stjäler min tid den dagen. ) då längtar jag redan efter nästa lördag... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 20-09-2009, 20:25)  Ja, boxer2, clivian gillar att stå svalt och torrt över vintern, det gäller alla klivior även de som har frökapslar. Fröna mognar hos mig omkring november-december och då tar jag bort cca halvan av stängeln, andra halvan vissnar ner så småningom. Stängeln kommer inte att vissna ner tills frökapslarna är mogna eller tills du tar bort delen med frökapslarna. På bilden ser du min klivia med frökapslar från första blomningen och uttorkad resten av stängeln efter andra blomningen (jag klippte bort kapslarna strax efter sista blommorna fallit av)
[attachment=42266:n_gra_m_...0.9.2009.jpg][attachment=42267:tv__st_n...0.9.2009. jpg]
Plantan "vet" vad hon ska göra... vatten ska verkligen göra mer skada en torka i vinterperioden... Som du ser på min fröplanta lite högre upp lyckades jag övervattna även på sommaren...
MVH/clivia Okej då låter jag naturen ha sin gång. visar bilder om något förändrar sig.  tack snälla för hjälpen.
Så firar vi igjen , mine små Clivia-bebisar og jeg …
26. juni kom de ( og ble planterat senere samme dag ) : Alla har spirat. Og i dag , just 3 månader senere , er situasjonen slik : Några av sorterna : Nakamura Red X Bing Wiese Red (the cross of our two best reds) ; vackra breda blad , tycker jeg :  Variegated Broad Leaf Red X Nakamura Red ; två med god variegering og en med antydan til striper :  Alick's variegated peach X similar ; bara en med variegering , jeg undras om det kan bli variegering senare på de som er grønne nå :  Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow ; mycket kraftigväxande , två med rödpigment en utan :  Alick's Pink (F2 Wittig's Pink) - cross of similar plants ; de minste frøene , men 3 av dem var blant de 5 første som spirade , og de er blant de längste plantene nu , det er smala blad på dem :
Gunthwaite
26-09-2009, 15:58
De ser veldig vakre og friske ut, Sunny! Variegeringen kan komme etter 2. eller 3. blad, det er ikke uvanlig. Jeg kommer til å legge bilde ut av mine vakre clivia-babier når jeg får kjøpt meg et Camera,som tidligere nevnt. Håper dere virkelig ikke blir fornærmet på meg pga jeg ikke kan legge noe før den tid Har fått frø av "Oz Nobilis" nå, greit å få startet en interspesific også i høst. Jeg kommer til å følge de anbefalte retningslijer for overvintring av frøplanter hos Clivia
CITAT (Gunthwaite @ 26-09-2009, 16:58)  Variegeringen kan komme etter 2. eller 3. blad, det er ikke uvanlig. Så bra , da er det fortfarande hopp ... CITAT (Gunthwaite @ 26-09-2009, 16:58)  Håper dere ikke blir fornærmet på meg pga jeg ikke kan legge ut noe før den tid  Neida , men det er så kjekt å se andres bilder , at jeg har nu tillåtit meg å "puffa till lite" , så om noen skulle være förnärmad , så var det vel deg ...
CITAT (Sunny @ 26-09-2009, 15:00)  Så firar vi igjen , mine små Clivia-bebisar og jeg …
26. juni kom de ( og ble planterat senere samme dag ) : Alla har spirat. Og i dag , just 3 månader senere , er situasjonen slik : Några av sorterna : Nakamura Red X Bing Wiese Red (the cross of our two best reds) ; vackra breda blad , tycker jeg :  Variegated Broad Leaf Red X Nakamura Red ; två med god variegering og en med antydan til striper :  Alick's variegated peach X similar ; bara en med variegering , jeg undras om det kan bli variegering senare på de som er grønne nå :  Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow ; mycket kraftigväxande , två med rödpigment en utan :  Alick's Pink (F2 Wittig's Pink) - cross of similar plants ; de minste frøene , men 3 av dem var blant de 5 første som spirade , og de er blant de längste plantene nu , det er smala blad på dem :   Vilka söta cliviabebisar....  Stort grattis till dem, Sunny!!!!! Nu gäller det bara att inte övervattna... ja, ja... ibland är det svårt och jag är alltid arg på mig när det händer i mina krukor... Men det sista försöket att rädda den unga cliviaplantan verkar ha lyckats.... [attachment=42570:Sm_tting...8.9.2009.jpg][attachment=42571:Sm_tting...8.9.2009. jpg] Dagarna börjar bli kortare och en av mina Clivia caulescens visar utan tvekan att hösten är på väg.... [attachment=42572:Clivia_c...8.9.2009.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 28-09-2009, 14:11)  Takk ! CITAT (clivia @ 28-09-2009, 14:11)  Nu gäller det bara att inte övervattna... Just det , jeg kjenner på vikten av krukkene , de skal väga "nästan ingenting" för jeg vattnar ... Så får vi se ... CITAT (clivia @ 28-09-2009, 14:11)  Dagarna börjar bli kortare och en av mina Clivia caulescens visar utan tvekan att hösten är på väg.... Hoppas vi får se blommorna !
Får jeg fråga om en sak ...
De variegerade frøplantene , skal de stå nærmest eller lengst ifrån fönsteret ?
Mine planter står fortfarande på brickan som på bildet , så ingen av dem får "dåligt ljus" , men det er ju alltid så at ljuset er allra sterkast helt næra fönsteret ...
Gunthwaite
09-10-2009, 18:26
Hei Sunny Variegerte planter skal ha bra lys, men tåler direkte sol dårlig. Håper dette hjelper, ser at det er noen dager siden du spurte om råd....
CITAT (Sunny @ 07-10-2009, 13:20)  Får jeg fråga om en sak ...
De variegerade frøplantene , skal de stå nærmest eller lengst ifrån fönsteret ?
Mine planter står fortfarande på brickan som på bildet , så ingen av dem får "dåligt ljus" , men det er ju alltid så at ljuset er allra sterkast helt næra fönsteret ... Jag ber om ursäkt, Sunny, jag är sent med svaret... Dina variegerade clivior är lite känsligare mot solen men jag tror inte att det är problem här i Norden, solen är inte så stark på vintern... Det spelar inte så stor roll var de är placerade... de får tillräckligt med ljus ändå... Viktigare för dem är dagens längd... Så smånningom börjar dem sakta i sin tillväxt och övergå till vinterdvala oavsett om de befinner sig närmast eller längst från fönstret, de bara lyssnar på Naturens lag som alla växter... MVH/clivia
Takk for svar , Gunthwaite og clivia ! Frøplantene växer fortfarande , flere av dem har nytt blad på veg , og på de nye bladene ser man så lett at de växer  , men det er vel sakta nu ...
Gunthwaite
16-10-2009, 14:36
Hei Sunny
Jeg har fått forklart at frøplanter skal ikke ha en kald periode over vinteren, men holdes på ca 24 grader med godt lys (24/7) og i vekst-modus. Ideelt sett skal temperaturen senkes til 16-18 grader om natten og gå opp til 24 grader på dagtid.
Hva tror du er rett, at de skal hvile kaldt eller holdes i aktiv vekst?
Clivia, vet at du mener de skal holdes kjølig. Hva skjer hvis jeg følger de retningslinjene som jeg har fått fra Kina, Sør Afrika og Australia?
Er det helt feil å overvintre frøplanter på samme måte her i norden, som det Clivia-spesialistene gjør ellers i verden over vintersesongen ?
CITAT (Gunthwaite @ 16-10-2009, 15:36)  Hei Sunny
Jeg har fått forklart at frøplanter skal ikke ha en kald periode over vinteren, men holdes på ca 24 grader med godt lys (24/7) og i vekst-modus. Ideelt sett skal temperaturen senkes til 16-18 grader om natten og gå opp til 24 grader på dagtid.
Hva tror du er rett, at de skal hvile kaldt eller holdes i aktiv vekst?
Clivia, vet at du mener de skal holdes kjølig. Hva skjer hvis jeg følger de retningslinjene som jeg har fått fra Kina, Sør Afrika og Australia?
Er det helt feil å overvintre frøplanter på samme måte her i norden, som det Clivia-spesialistene gjør ellers i verden over vintersesongen ? Gunthwaite, jag vet faktiskt inte om de klarar i långa loppet att växa utan problem i artificiella förhållanden som jag, lekman, kan erbjuda... Ja, de överlever men det fattas någonting...  en gnista, kanske... Du vet den här skillnaden mellan att trivas och att överleva... Tyvärr kan jag inte erbjuda dem som de har i Sydafrika, det är svårt... och jag tror inte på att belysningen jag har till förfågande klarar samma arbete som solen gör och då pratar jag inte om fuktighet de behöver för att utveckla sina glansiga blad... Min övertygelse är att jag bör samarbeta med naturen i högsta möjliga grad... Och naturen här i Norden sover på vintern. Det är mycket lättare för mig att låta clivior sova på balkongen... Några som jag har inne sover också för att de inte har tillräckligt med ljus och vatten tillför jag inte så ofta... Jag vågar inte säga vad som är rätt och vad som är fel, det kan bara experiment uppvisa... Clivia caulescens nu i oktober (på den inglasade balkongen)... [attachment=43272:Clivia_c....10.2009.jpg] Fuchsia gör sällskap... [attachment=43274:Fuchsia_....10.2009.jpg] MVH/clivia
CITAT (Gunthwaite @ 16-10-2009, 15:36)  Hei Sunny ... Hva tror du er rett, at de skal hvile kaldt eller holdes i aktiv vekst? Jeg er ju nybörjare med frøplanter av Clivia ... Jeg fikk ingen odlingsanvisning tillsammans med mine frö , så jeg vet ikke hva "min frösäljare" rekommenderar. Men skal man ha hög temperatur , må man også ha en passende mengde ljus ( til høg temperatur ) , og det kan ikke jeg gi dem. Når det gjelder andre planter er det ofte så at de som er mycket intensivt odlade ikke er så sterke som de som "har fått härdat sig lite" mens de vokste til ...
nu är det dags för mina Clivia caulescens....
[attachment=44005:tv__caul....11.2009.jpg][attachment=44006:fyra_dam....11.2009. jpg]
[attachment=44008:C.caules....11.2009.jpg][attachment=44009:C.caules....11.2009. jpg]
Frökapslar på en av mina C. miniata börjar mogna och få färg...medan andra är fortfarande gröna...
[attachment=44011:gula_fr_....11.2009.jpg][attachment=44012:kapslarn....11.2009. jpg]
C. miniata variegata två stänglar...
[attachment=44013:C._minia....11.2009.jpg][attachment=44014:C._minia....11.2009. jpg]
En av mina C. miniata blommar tredje gången det här året... januari, juni och november... dessutom växer den ganska kraftigt i sonens rum...den har inte varit ute...
[attachment=44039:andra_bl...1.1.2009.jpg][attachment=44038:blomning...uni_2009. jpg]
[attachment=44040:blomning...nov.2009.jpg][attachment=44041:blommorna_nov.2009.j pg]
C. gardenii är lite snål det här året...
[attachment=44015:C.garden....11.2009.jpg]
MVH/clivia
Gunthwaite
07-11-2009, 18:34
Tusen takk for svarene, Clivia og Sunny! Clivia, jeg blir aldri lei av å se hur vakre plantene dine er. Takk igjen for at du deler bildene med oss Hos meg er 6 stk Oz Nobilis godt igang med å vokse. Disse er vel egentlig ikke Nobilis, men er interspesifics og høstblomstrende. Gleder meg til de blir voksne og kommer i blomst (om fire-fem år?)  Edit: Oz Nobilis er vel Cyrtantiflora... Uansett virkelig vakre! prøver å legge ved en link: http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/page6/Titta! : http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/...ith/3270179003/
clivia , vakre bilder , som alltid ! Mine frøhus , er fortfarande helt grønne , så jeg blir jo litt avundsjuk ... Guntwaite , hvordan valgte du å oppbevare dine planter i vinter ?
CITAT (Gunthwaite @ 07-11-2009, 18:34)  Tusen takk for svarene, Clivia og Sunny! Clivia, jeg blir aldri lei av å se hur vakre plantene dine er. Takk igjen for at du deler bildene med oss Hos meg er 6 stk Oz Nobilis godt igang med å vokse. Disse er vel egentlig ikke Nobilis, men er interspesifics og høstblomstrende. Gleder meg til de blir voksne og kommer i blomst (om fire-fem år?)  Edit: Oz Nobilis er vel Cyrtantiflora... Uansett virkelig vakre! prøver å legge ved en link: http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/page6/Titta! : http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/...ith/3270179003/Tack för länken, Gunthwaite... mycket fina bilder på "cliviadamer".... Clivia nobilis är ganska svårt att driva fram från frö..., jag har en hemma som jag köpte förra året som en mycket liten fröplanta och den har vuxit ganska blygsamt... Som nästan tvååring ser den ut så här: [attachment=44091:C.nobili....11.2009.jpg] . 6-månader gammal caulescens är större...Cyrthantiflora växer i alla fall fortare och blommar tidigare. Fem års väntan på blommor i snitt hos Cyrthantiflora, hos Nobilis kan det bli 10. Jag har tagit lite bilder på min tredje gång blommande clivia (även från andra sidan).... [attachment=44092:C._minia....11.2009.jpg][attachment=44093:C.miniat....11.2009. jpg] På en av mina clivior har det utvecklats ett dubbelt fröhus... [attachment=44094:clivior_....11.2009.jpg][attachment=44095:ett_stor....11.2009. jpg] Och lite OT... de säger att julen kommer snart... Jag är mycket glad för att det här är mina första apelsiner på en planta som jag importerade från Turkiet fyra år tillbaka... [attachment=44102:mina_ape....11.2009.jpg][attachment=44103:mina_ape....11.2009. jpg] MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 07-11-2009, 19:27)  clivia , vakre bilder , som alltid ! Mine frøhus , er fortfarande helt grønne , så jeg blir jo litt avundsjuk ... Guntwaite , hvordan valgte du å oppbevare dine planter i vinter ? Jag är myyyyyyyyyycket avundsjuk på dina Schlumbergeror, Sunny, .... Hoppas på mååånga bilder i Novemberkaktustråden... MVH/clivia
Kan man någonsin ha för många bilder på clivior... den blomvilliga clivian.... [attachment=44153:Clivia__9.11._2009.jpg][attachment=44154:clivia_2....11.2009.j pg] den gula clivian.... [attachment=44155:den_gula....11.2009.jpg][attachment=44156:den_gula....11.2009. jpg] den andra gula clivian... [attachment=44157:den_andr....11.2009.jpg][attachment=44158:den_andr....11.2009. jpg] den tredje gula clivian med bara ett frö.... [attachment=44159:den_tred....11.2009.jpg][attachment=44160:den_tred....11.2009. jpg] Två och två... [attachment=44169:tv__och_....11.2009.jpg][attachment=44170:lite_f_r....11.2009. jpg] MVH/clivia
Lite bilder till... mamma och dotter och två sistrar som blommar den första gången.... (C. caulescens) [attachment=44199:mamma_oc....11.2009.jpg][attachment=44200:tv__sist....11.2009. jpg] Clivian som fortfarande inte har bestämmt sig hur den ska växa... [attachment=44201:ocks__cl....11.2009.jpg][attachment=44202:ocks__cl....2009__2. jpg] Clivia i sonens rum blommar fortfarande... [attachment=44203:min_blom....11.2009.jpg][attachment=44204:den_blom....11.2009. jpg] C. gardenii... och en OT fuchsia blomma.... [attachment=44205:C.garden....11.2009.jpg][attachment=44206:fuchsia_....11.2009. jpg] MVH/clivia
Clivia gardenii och Clivia caulescens, blomma....
[attachment=44274:Clivia_g....11.2009.jpg][attachment=44275:Clivia_c....11.2009. jpg]
Det finns bara liten skillnad mellan de två vad gäller blommorna. Hos Clivia gardenii är de mer böjda och lite mindre...
Clivia i min sons rum är nästan i full blom...
[attachment=44276:den_blom....11.2009.jpg]
Cryptostephanus vansonii ettåriga fröplantor (frön Sydafrika), den närmaste släkting till clivia...
[attachment=44277:Cryptost....11.2009.jpg][attachment=44278:Cryptost....11.2009. jpg]
[attachment=44279:Cryptost...onii__BT.jpg]
MVH/clivia
Clivia caulescens och C.gardenii blommar fortfarande...
[attachment=44464:C._caule....11.2009.jpg][attachment=44465:C.garden....11.2009. jpg]
I sonens rum några blommor har fallit av...
[attachment=44466:C._minia....11.2009.jpg]
Mogna fröhus...
[attachment=44467:mogna_fr....11.2009.jpg][attachment=44468:mogna_fr....11.2009. jpg]
[attachment=44469:mogna_fr....11.2009.jpg]
MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 18-11-2009, 16:59)  Titta på dessa bilder, Sunny, båda två sålda och odlade under namnet "Dyna`s yellow"....båda bilder tagna 17.11.2009 [attachment=44496:fr_hus__17.11.2009.jpg][attachment=44497:mogna_fr....11.2009.j pg] Kan man egentligen säga att detta är sorten "Dyna`s yellow" ? Vilken? Vilka egenskaper är gemensamma utöver det att båda är gula? Mitt svar - inga. MVH/clivia
Hej
Varför har ni sådana där "pärlor" i änden av era stänglar ? Och inte jag??? :ranting: Kommer dom senare ? Det är ju flera månader min slutade blomma.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|