Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Sunny

clivia , vet du noe om skilnaden mellan desse 2 plantene ?

[attachment=48725:april__10.JPG]

Den store tror jeg er 10 - 15 år. Den er hva jeg reknar som en "vanlig Clivia".
( Bladene ble skadet da den stod ute en tid i fjor sommar ... )

Den lille kjøpte jeg våren 2009 , den har fått mange nye blad ,
men er fortfarande "kompakt" og bladene er bredere og blankere enn på den gamle.

Her er blomster på den lille i mars 2010 :

[attachment=48729:kompakt__10.JPG]

Den lille er pollen-forelder til de frø som jeg odlade på min gule plante.

.............................................

Her er min gule med blommor i mars 2010.

[attachment=48726:21.03.10_form._006.JPG]

[attachment=48727:mars_2010.JPG]

Det blir spennande hur mine frøplanter blir når mammaen og pappaen er så olika ...

Så langt ser det ut som de deler seg i 3 grupper :

[attachment=48728:egne_fr__april__10.JPG]

Helt grønne brede blad , men rødpigment ved basis. ( Til venstre. )

Blad med mycket rødpigment , smale nederst , helt røde / brune nederst. ( Til høgre. )

Brede blad med lite rødpigment. ( I mitten. )

Skilnaden på dem er større "in real life" enn på bildet... shy.gif
Sunny

Hei , Ramona ! smile.gif

Jeg kjøpte frø från denne leverandøren i 2009 :

http://www.clivia.net.nz/

Frøene hadde god kvalitet og Alick gir sine kunder mycket god service.

Frøene leveres når de er mogne ; i juli.

Jeg vet ikke om noen leverandør som har frø nu ,
og frøene skal man kjøpe og så når de er ferske.

clivia
CITAT (Sunny @ 06-04-2010, 21:39) *
clivia , vet du noe om skilnaden mellan desse 2 plantene ?

[attachment=48725:april__10.JPG]

Den store tror jeg er 10 - 15 år. Den er hva jeg reknar som en "vanlig Clivia".
( Bladene ble skadet da den stod ute en tid i fjor sommar ... )

Den lille kjøpte jeg våren 2009 , den har fått mange nye blad ,
men er fortfarande "kompakt" og bladene er bredere og blankere enn på den gamle.

Her er blomster på den lille i mars 2010 :

[attachment=48729:kompakt__10.JPG]

Den lille er pollen-forelder til de frø som jeg odlade på min gule plante.

Her er min gule med blommor i mars 2010.

[attachment=48726:21.03.10_form._006.JPG]

[attachment=48727:mars_2010.JPG]

Det blir spennande hur mine frøplanter blir når mammaen og pappaen er så olika ...

Så langt ser det ut som de deler seg i 3 grupper :

[attachment=48728:egne_fr__april__10.JPG]

Helt grønne brede blad , men rødpigment ved basis. ( Til venstre. )

Blad med mycket rødpigment , smale nederst , helt røde / brune nederst. ( Til høgre. )

Brede blad med lite rødpigment. ( I mitten. )

Skilnaden på dem er større "in real life" enn på bildet... shy.gif

Sunny,

Jag tror att den första stora clivian tillhör de tyska hybriderna före andra världskriget, de var ganska utbredda då. Om den andra är jag ganska övertygat att det är en av belgiska hybriden som numera har nästan monopolställning på marknaden. Du kan läsa om historien i den här länken:

http://www.cliviadecoster.com/hysbel2.htm

Vad gäller ursprungen av belgiska hybriderna ser det ganska mörkt ut. Ingen kan säga med all säkerhet varifrån de första stora bredbladiga klivior som belgarna började arbeta med kommit. Några anar att de kan komma från den belgiska Kongo, där belgien hade sin koloni en gång i tiden. Det har hittats några exemplar där men det kan vara naturaliserade clivior från Sydafrika, som de första kristna missionärerna tog med sig till sina stationer, det är inte bekräftat att de växer i skogarna där från början.

---------

Du har redan haft blomsäsongen... De blommade finfint tummenupp.gif , hur stora var blommorna? Har du pollinerat dem? Jag har tre de där Dynas Yellow och alla är olika, vad gäller storleken, formen av blommor eller mängden av blommor i blomställningen... Skott gör de varje år en eller två... Numera tar jag inte bort de som jag gjort i början, jag vill ha blommor med många blomstänglar i varje kruka... Cliviorna ser fantastiskt ut (i mina ögon smile.gif ) när de blir äldre med mer skott i krukan och har bra omhändertagande...
Min blomsäsong har inte börjat ännu, då lite bilder från våren förra året...

Min största Dynas yellow i full blom förra året

[attachment=48751:blomning...ril_2009.jpg]

den andra Dynas yellow med blommande skottet (i år kommer det att bli tre blomstänglar hos denne)

[attachment=48752:Mother_w...1.4.2009.jpg]

Den variegerade i februari 2009...

[attachment=48754:den_vari...br._2009.jpg]

Är den gamla clivian din eller har du "adopterat" den?

Att leva med cliviafröplantor är spännade... och beroendeframkallande naughty.gif Jo mer du odlar desto mer vill du veta... om färger, ärftlighet... osv. Det finns ganska stora skillnader mellan fröplantor... och det är bara plats som begränsar mig att göra fler och fler korsningar....

MVH/clivia
clivia
CITAT (Rebecca @ 06-04-2010, 18:29) *
Tack! Vad gulliga alla är i det här forumet! Jag blir helt glad varje gång jag kikar in! kram1.gif

Då ska krukväxtnäring införskaffas. Så tillväxtsäsong är alltså... nu? Mellan februari till augusti? Och sen vintervila alltså. Känns läskigt att inte vattna en växt på flera månader, det har jag aldrig varit med om förut. Men det blir spännande!

Jag har bara en bild på några av blommorna från när den blommade, men såhär fin var den då:

[attachment=48717:2_mars_021.jpg]

Lysande blommor, Rebecca!!!! tummenupp.gif bravo.gif

tänk på det var första blomningen, det kommer att bli mer blommor nästa år... ännu mer lysande i solen...

[attachment=48755:clivia_i...en__2009.jpg]

Ja, Rebecca, tillväxtsäsongen har börjat, man kan säga att generellt har de två tillväxtsäsonger, en på våren och en på hösten. De vilar lite på sommaren även om ibland är det lite individuellt det kan hända att någon exemplar blommar och växer på sommaren också, men allmänt är de inte så aktiva på sommaren....

Lycka till med din lilla vän!!!!

MVH/clivia

Rebecca
CITAT (clivia @ 07-04-2010, 15:26) *
Lysande blommor, Rebecca!!!! tummenupp.gif bravo.gif

tänk på det var första blomningen, det kommer att bli mer blommor nästa år... ännu mer lysande i solen...

[attachment=48755:clivia_i...en__2009.jpg]

Ja, Rebecca, tillväxtsäsongen har börjat, man kan säga att generellt har de två tillväxtsäsonger, en på våren och en på hösten. De vilar lite på sommaren även om ibland är det lite individuellt det kan hända att någon exemplar blommar och växer på sommaren också, men allmänt är de inte så aktiva på sommaren....

Lycka till med din lilla vän!!!!

MVH/clivia

Åh så fin din är! Jag har nog fastnat lite för det här med clivior nu tror jag... wub.gif
Mycket mer spännande nu när jag faktiskt har en egen att ta hand om. Och det känns skönt att det finns så bra stöd här på forumet, som te x du Clivia, som vet så mycket.

Såhär ser min ut nu. Den är lite sned, men det kanske ska vara så? Tycker i alla fall den är fin med sitt bladverk... gör inte så mycket att blommorna trillat bort. Den tillför så mycket i alla fall! yes.gif

[attachment=48756:7_april_010.jpg]
Sunny

Hei , clivia !
Takk for din leksjon uti Clivia-historikk , den var interessant for meg ! thanks.gif

CITAT (clivia @ 07-04-2010, 11:16) *
Du har redan haft blomsäsongen... De blommade finfint tummenupp.gif , hur stora var blommorna? Jag har tre de där Dynas Yellow och alla är olika, vad gäller storleken, formen av blommor eller mängden av blommor i blomställningen... Skott gör de varje år en eller två... Numera tar jag inte bort de som jag gjort i början, jag vill ha blommor med många blomstänglar i varje kruka...

Ja , mine 2 orange , som ni ser på bildene , har blomstret.

Og 1 av mine 2 Dyna's Yellow , just i dag oppdaget jeg at den andre har knoppar , man ser det så vidt når man leter mellan bladene. Det blir spennende å få blomster på den. Den blomstret da jeg kjøpte den våren 2005 og senere har den ikke blomstret. Jeg har ikke bilder av blomstene på den , jeg kommer bare i håg at mine 2 gule var ganske olika ... Oh , jeg ser fram til de blomstene ... shy.gif

Mine DJ gör ikke sideskott ... Hvilken tur du har som får sideskott ...
Men det er vel ikke tur , heller dyktighet ... giggle.gif

CITAT (clivia @ 07-04-2010, 11:16) *
Att leva med cliviafröplantor är spännade... och beroendeframkallande naughty.gif Jo mer du odlar desto mer vill du veta... om färger, ärftlighet... osv. Det finns ganska stora skillnader mellan fröplantor... och det är bara plats som begränsar mig att göra fler och fler korsningar....

Jeg har ikke pollinerat mine planter i år. Det ville bli den samme korsningen som i 2009 ( Og den har jeg redan 35 av !!! ) eller selvpollinering. Jeg har også mine New Zealand planter fra sommeren 2009. Og fine frøplanter av 2 olika gula og 1 variegerad från høsten 2009. Disse variegerade er mycket spennande , det er 5 små planter og de er så utrolig olika ...

Nu er mitt fokus at dessa som jeg redan har skal växa bra ...
Jeg skulle gjerne hatt flere frö / planter , men det er som du sier plats som begränsar ... whist.gif
lissa
Hej igen allihop, och tack för ditt välkomnande Clivia.
I en av mina sista inlägg vill jag minnas att jag just hade satt cliviakrukan under ett bord på terrassen, och där har den stått tills för ett par dagar sedan, för även om jag vet att den måste återanpassa sig så vill jag njuta av blommorna och flyttar fram den till fönstret så att jag ser den, men sen åker den nog tillbaka under bordet efersom den verkar ha trivts trots styvmodersbehandling, men den vill ju ha det så för att trivas, och 2 har gett mig blommor..snart tar jag ner fröet som är rött och nästan börjar torka..hoppas bilden kan laddas idag, men har lite problem med nätet så vi får se om det går.....det gick, men dom är inte så bra, tar nya i morgon
[attachment=48765:DSCN9432.JPG][attachment=48766:DSCN9433.JPG].
clivia
CITAT (lissa @ 08-04-2010, 00:38) *
Hej igen allihop, och tack för ditt välkomnande Clivia.
I en av mina sista inlägg vill jag minnas att jag just hade satt cliviakrukan under ett bord på terrassen, och där har den stått tills för ett par dagar sedan, för även om jag vet att den måste återanpassa sig så vill jag njuta av blommorna och flyttar fram den till fönstret så att jag ser den, men sen åker den nog tillbaka under bordet efersom den verkar ha trivts trots styvmodersbehandling, men den vill ju ha det så för att trivas, och 2 har gett mig blommor..snart tar jag ner fröet som är rött och nästan börjar torka..hoppas bilden kan laddas idag, men har lite problem med nätet så vi får se om det går.....det gick, men dom är inte så bra, tar nya i morgon
[attachment=48765:DSCN9432.JPG][attachment=48766:DSCN9433.JPG].

De ser ut att de har fått allt vad de behöver, Lissa ... Jag skulle inte kalla detta styvmodersbehandling... Att finnas under bordet hos dig i Spanien ger lite svalka och välbehövlig skugga... Och på vintern spelar det väl ingen roll var de befinner sig, de sover ändå även hos dig... Man måste ha i åtanke att för mycket modersbehandling skadar också... Alla levande skapelser behöver först och främst frihet för att utvecklas... shy.gif

--------

några bilder på två just blommande clivior....

[attachment=48899:clivior__10.4.2010.jpg][attachment=48901:den_gula...0.4.2010.j
pg]

[attachment=48902:den_gula...0.4.2010.jpg][attachment=48903:den_vanl...0.4.2010.
jpg]

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 06-04-2010, 10:07) *
Den ser fint ut, boxer2.... tummenupp.gif

Vänta nu tills jorden i krukan blir nästan torr... Övervattning gillar de verkligen inte. Större krukor är bra för klivior, de växer där mycket bätre när de väl etablerar sig men de måste ha ordentliga hål på botten för att överflödigt vatten rinner bort. Det lönar sig att ägna lite tid åt dem och duscha dem ordentligt i badrummet när de behöver sin klunk, sen vänta och ta de tillbaka på sin plats när vatten slutat droppa... Rötterna gillar inte att bada i vatten några dagar i sträck som kan hända ganska ofta när vi vattnar med en kanna... Jag tror att efterlikna naturen lite är det bästa sättet att se efter clivior, de får glänsande gröna blad och insekter brukar hålla sig tillbaka för att de inte gillar den sorts behandling. Jag är ganska säkert att du inte behöver vattna på minst två veckor... Ja, och en sak till, rör inte på krukan i onödan... Varje gång du rör på den måste plantan anpassa sig de nya förhållanden och tillväxten är inte så stark som hos växter som man inte stör för mycket.

MVH/clivia

Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet. smile.gif brukar vattna en gång per vecka, ska dom duscha så ofta? Nnär ska jag då tillföra näring? jag vänder ändast på krukorna när dom går förmycket mot fönstret, annars står dom orörda. wink.gif Tack för alla tips. jo, förrästen...... på min yngsta som jag omplanterad igår för första gången sen jag köppte den......så fick jag klippa den ut ur sin kruka, den hade aldeles för många rötter än där var jord i krukan, men alla rötterna var jätte fina. shy.gif Stängeln klippte jag oxå av.......alla dom där som suttit blommor hade gulnat.
Mitt frö jag exprimenterar med ser ut att ha nått på g........där det lilla bladet försöker komma fram.....ser ut att hända nått......en öppning eller nått.....biggrin.gif
Sunny

Fine bilder , clivia !

......................

Jeg har satt sammen en liten "bildeserie" som følger mine frö / fröplanter.

Jeg pollinerade 4 av blommorne på min gule Clivia våren 2009.

Og 15. januar 2010 höstet jeg frøhusene :

Det ble 35 frö. Fröene ble lagt i vatten og etter 1 vecka hadde 8 startet rotväxt :

En månad etter at fröene ble höstet :

11. mars , nästan 2 månader etter at fröene ble høstet ,
nå var röttene så lange at jeg måtte plantera dem i jord :

11. april fikk de komme ut og bli dusjet :

.................................

Her er mine variegerade "New Zealand - fröplanter" från sommaren -09.
Alle har variegering , det var så kult å se at den som hadde dårlig / oklar variegering nu får finare varigering på sitt tredje blad. wub.gif

Kan jeg begynne å gi gødning til mine 2009-planter neste gong jeg gir vatten ,
eller er det for tidig ?
clivia
CITAT (boxer2 @ 12-04-2010, 12:21) *
Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet. smile.gif brukar vattna en gång per vecka, ska dom duscha så ofta? Nnär ska jag då tillföra näring? jag vänder ändast på krukorna när dom går förmycket mot fönstret, annars står dom orörda. wink.gif Tack för alla tips. jo, förrästen...... på min yngsta som jag omplanterad igår för första gången sen jag köppte den......så fick jag klippa den ut ur sin kruka, den hade aldeles för många rötter än där var jord i krukan, men alla rötterna var jätte fina. shy.gif Stängeln klippte jag oxå av.......alla dom där som suttit blommor hade gulnat.
Mitt frö jag exprimenterar med ser ut att ha nått på g........där det lilla bladet försöker komma fram.....ser ut att hända nått......en öppning eller nått.....biggrin.gif

Boxer2, g.gif , vad ska jag svara... jag tror att det är bäst om man själv hittar vägen till hur man sköter sina växter... Min väg är en av många... Jag antar att det inte gör så stor skillnad om man duschar en gång i veckan eller använder kanna till vattningen om man gör det på rätt sätt ( jag är dålig på det) och om man gör det när det verkligen är nödvändigt att vattna så ofta ( varmt och torrt väder). Problemen uppstår nästan alltid vid övervattningen. Det är det enda man måste tänka på. Vattna aldrig om du är osäker. När temperaturen stiger till 35 gr. och det kan hända i lägenheten på sommaren, slutar växten att växa, börjar bli "ledsen", det gillar den absolut inte... Förväxla inte detta tillstånd med brist på vatten... öppna fönstret eller försök att placera den svalare, ... Annars ta mina rekomendationer eller råd med en nypa salt... (jag lär mig fortfarande) och anpassa dem till dina möjligheter och villkor för odlingen. Dina växter ser mycket fina ut... yes.gif bravo.gif , det är bevis att du har tagit den rätta vägen... yes.gif

Vad gäller gödningen... om du nyss har omplanterat dem behöver de inte något mer än vatten i minst en månad.... (enligt mig shy.gif )

MVH/clivia
clivia
CITAT (Sunny @ 12-04-2010, 17:15) *
Fine bilder , clivia !

......................

Jeg har satt sammen en liten "bildeserie" som følger mine frö / fröplanter.

Jeg pollinerade 4 av blommorne på min gule Clivia våren 2009.

Og 15. januar 2010 höstet jeg frøhusene :

Det ble 35 frö. Fröene ble lagt i vatten og etter 1 vecka hadde 8 startet rotväxt :

En månad etter at fröene ble höstet :

11. mars , nästan 2 månader etter at fröene ble høstet ,
nå var röttene så lange at jeg måtte plantera dem i jord :

11. april fikk de komme ut og bli dusjet :

.................................

Her er mine variegerade "New Zealand - fröplanter" från sommaren -09.
Alle har variegering , det var så kult å se at den som hadde dårlig / oklar variegering nu får finare varigering på sitt tredje blad. wub.gif

Kan jeg begynne å gi gødning til mine 2009-planter neste gong jeg gir vatten ,
eller er det for tidig ?

Tack, Sunny...

-------------------

Jag gillar dina bildserier!!!! tummenupp.gif bravo.gif De förklarar sakerna på ett lätt och begripligt sätt... och dina växter ser fantastiskt ut!!! Jag längtar att se de i blomningsåldern... happy.gif happy.gif happy.gif
Det är alltid spännande att följa utvecklingen från början...ännu bättre i bilder... Tiden går fort...

Om de inte är omplanterade nyligen och om de har förbrukat sina kapsuler, ja, då skulle jag ge dem lite näring...

--------

några bilder skadar väl aldrig....

[attachment=48957:den_vanl...4.4.2010.jpg][attachment=48958:v_r_i_cl...4.4.2010.
jpg]

[attachment=48959:clivian_...4.4.2010.jpg][attachment=48960:clivian_...4.4.2010.
jpg]

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 13-04-2010, 09:47) *
Boxer2, g.gif , vad ska jag svara... jag tror att det är bäst om man själv hittar vägen till hur man sköter sina växter... Min väg är en av många... Jag antar att det inte gör så stor skillnad om man duschar en gång i veckan eller använder kanna till vattningen om man gör det på rätt sätt ( jag är dålig på det) och om man gör det när det verkligen är nödvändigt att vattna så ofta ( varmt och torrt väder). Problemen uppstår nästan alltid vid övervattningen. Det är det enda man måste tänka på. Vattna aldrig om du är osäker. När temperaturen stiger till 35 gr. och det kan hända i lägenheten på sommaren, slutar växten att växa, börjar bli "ledsen", det gillar den absolut inte... Förväxla inte detta tillstånd med brist på vatten... öppna fönstret eller försök att placera den svalare, ... Annars ta mina rekomendationer eller råd med en nypa salt... (jag lär mig fortfarande) och anpassa dem till dina möjligheter och villkor för odlingen. Dina växter ser mycket fina ut... yes.gif bravo.gif , det är bevis att du har tagit den rätta vägen... yes.gif

Vad gäller gödningen... om du nyss har omplanterat dem behöver de inte något mer än vatten i minst en månad.... (enligt mig shy.gif )

MVH/clivia

Då hoppar jag på gödningen en tid då. biggrin.gif Ja enligt mig blir man aldrig färdig lärd. wink.gif Jag brukar vattna med kanna och duscha när dom blivigt för dammiga. Ja dom verkar verkligen trivas hos mig. tummenupp.gif Och det är mycket tack vare er här på odla.nu smiley_small_hug.gif
Rebecca
Nu har min clivia tappat alla "frökapslar". Ska jag klippa bort hela blomstängeln då eller vad är nästa steg?
boxer2
CITAT (Rebecca @ 16-04-2010, 10:23) *
Nu har min clivia tappat alla "frökapslar". Ska jag klippa bort hela blomstängeln då eller vad är nästa steg?

Rebeka.....om alla frökapslar är bort då kan du klippa bort stängeln......den kommer ändå bara vissna ner och dö.
clivia
CITAT (Rebecca @ 16-04-2010, 10:23) *

Ja, Rebecca... du kan klippa den bort, som Boxer2 redan har skrivit. Den kommer att vissna även om du inte gör det, för att fröhus har redan fallit ner. Jag klipper bort den snart efter blomningen om jag inte vill ha några frön på den. Det lönar sig att vänta tills clivian är tillräckligt stor att producera frön, minst tio, tolv blad ska finnas på plantan. Annars riskerar man att tillväxten urholkas. Välmående clivior producerar minst sex blad per säsong, hos fröplantor är det fyra blad från och med tredje året. Om blad tillkommer i mindre takt är det kanske på plats att ta bort blomstängeln efter blomningen och inte låta plantan at göra frön. Min äldsta clivian har gått från 36 blad till tio när jag inte varit tillräckligt observant och lät henne att producera frön tre år i rad... Nu är vi uppe i 26 men det gick mycket långsamt att återvända till en positiv spiral. Jag var verkligen rädd att förlora henne, den var min första här i Sverige och i början betydde mycket för mig rent känslomäsigt. Det här året kommer den att blomma med 32 blommor om jag räknar rätt...och bär 2 stora röda frökapslar från maj förra året.

[attachment=49041:min__lds...6.4.2010.jpg][attachment=49036:den__lds...6.4.2010.
jpg]

Den har en till blomstängel på väg...

[attachment=49044:en_till_...6.4.2010.jpg]

Den här clivian har kommit det här året till mig på grund av lite annorlunda blomstänglar. Ingen ville ha henne för 279 kr när den blommade, så jag fick henne för 50 efter blomningen... Jag är nyfiken hur den kommer att utvecklas, om sådana blomstänglar kommer att uprepas eller är det bara en engångföreteelse... Om man tittar närmare ser man att den har två blomstänglar med enstaka blommor... Idag har jag klippt bort det mesta... Här kan du se, Rebecca, hur jag gör det...

[attachment=49042:clivia.....6.4.2010.jpg]

[attachment=49038:clivia_p...6.4.2010.jpg][attachment=49039:clivian....6.4.2010.
jpg]

Det rinner ganska mycket vätska av den i början, det är kanske bra att hjälpa lite till...

[attachment=49040:clivian__16.4.2010.jpg][attachment=49037:clivian....6.4.2010.j
pg]

MVH/clivia
Rebecca
CITAT (boxer2 @ 16-04-2010, 12:15) *
Rebeka.....om alla frökapslar är bort då kan du klippa bort stängeln......den kommer ändå bara vissna ner och dö.

Tack tack, då gör jag så. Kan inte låta bli att påpeka något som jag såg att du skrivit tidigare. "Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet"

Har du hål i botten av krukan? Isåfall hjälper inte lecan nånting med att leda bort vattnet. Vattnet binds istället till jordlagret som finns ovanför lecan och kan ge din växt syrebrist. Kan vara värt att tänka på. Om krukan inte har hål i botten blir det en annan situation.
Rebecca
CITAT (clivia @ 16-04-2010, 20:18) *
Ja, Rebecca... du kan klippa den bort, som Boxer2 redan har skrivit. Den kommer att vissna även om du inte gör det, för att fröhus har redan fallit ner. Jag klipper bort den snart efter blomningen om jag inte vill ha några frön på den. Det lönar sig att vänta tills clivian är tillräckligt stor att producera frön, minst tio, tolv blad ska finnas på plantan. Annars riskerar man att tillväxten urholkas. Välmående clivior producerar minst sex blad per säsong, hos fröplantor är det fyra blad från och med tredje året. Om blad tillkommer i mindre takt är det kanske på plats att ta bort blomstängeln efter blomningen och inte låta plantan at göra frön. Min äldsta clivian har gått från 36 blad till tio när jag inte varit tillräckligt observant och lät henne att producera frön tre år i rad... Nu är vi uppe i 26 men det gick mycket långsamt att återvända till en positiv spiral. Jag var verkligen rädd att förlora henne, den var min första här i Sverige och i början betydde mycket för mig rent känslomäsigt. Det här året kommer den att blomma med 32 blommor om jag räknar rätt...och bär 2 stora röda frökapslar från maj förra året.

Den här clivian har kommit det här året till mig på grund av lite annorlunda blomstänglar. Ingen ville ha henne för 279 kr när den blommade, så jag fick henne för 50 efter blomningen... Jag är nyfiken hur den kommer att utvecklas, om sådana blomstänglar kommer att uprepas eller är det bara en engångföreteelse... Om man tittar närmare ser man att den har två blomstänglar med enstaka blommor... Idag har jag klippt bort det mesta... Här kan du se, Rebecca, hur jag gör det...

Det rinner ganska mycket vätska av den i början, det är kanske bra att hjälpa lite till...

MVH/clivia

Tack, mycket intressant att se hur andra sköter om sina små sötnosar. Och du verkar ju kunna massor inom ämnet, så jag kan inte annat än att tacka och bocka för alla råd och tips. blomma.gif
Sunny

Takk for fine bilder , clivia ! smile.gif

CITAT (clivia @ 16-04-2010, 20:18) *
Det här året kommer den att blomma med 32 blommor om jag räknar rätt...och bär 2 stora röda frökapslar från maj förra året.

Hva gjör du for å få så mange blommor på stjälken ??? wacko.gif ???
clivia
CITAT (Sunny @ 17-04-2010, 16:36) *
Takk for fine bilder , clivia ! smile.gif
Hva gjör du for å få så mange blommor på stjälken ??? wacko.gif ???

Ja, Sunny, det har jag ännu inte kommit på... Just den här clivian har aldrig haft över 30 blommor, max 28 och då är den 12 år gammal. Men den blommade ganska flitigt, oftast tre stjälkar per år inne i lägenheten. Det här året är den ute på den inglasade balkongen från februari... Om det har inverkan på detta årets blomning det vågar jag inte uttrycka mig om. Jag vet inte till vilken grad är det genetisk betingat, skulle gärna vilja veta hur man kan påverka detta... En annan sak är multipetala blommor, som har utvecklats på den här clivian... Inte alla men två av dem som jag har sparat frön till... Multipetala blommor dyker upp då och då har jag märkt även hos de gula cliviorna. Ja, vad beror detta på? Det finns många saker i cliviorna`s värld som väntar på sina upptäckare... shy.gif

fröhus till multipetala blommor...

[attachment=49072:fr_hus__17.4.2010.jpg]

Bilden på "sju systrar" som jag omplanterade i augusti förra året, två av dem visar 16 resp. 21 blommor i sin första blomningsperiod... Det är barn till en annan clivia som är flitigt att producera skott till skillnad från min äldsta planta... Ja, den brukar ha omkring 20 blommor...

[attachment=49076:sju_syst...7.4.2010.jpg][attachment=49077:sju_syst...7.4.2010.
jpg]

MVH/clivia
Sunny

CITAT (clivia @ 17-04-2010, 18:15) *
Multipetala blommor dyker upp då och då har jag märkt även hos de gula cliviorna. Ja, vad beror detta på? Det finns många saker i cliviorna`s värld som väntar på sina upptäckare... shy.gif

Min "vanlige orange" hadde 1 multipetal blomme dette året.
Jeg har ikke sett det för , men jeg har vel ikke studert hver blomme så noga tidigare ... flirting.gif

Bildet ble tyvärr tagit lite sent , blommen med 10 kronblad har begynt å vissna ... slap.gif

Når det bara er 1 blom som er multipetal ,
så skuldas vel dette en av naturens tilfeldigheter / variasjoner ,
i andre fall er det stabilt og kan "odlas på" , eller confused.gif

clivia
CITAT (Sunny @ 17-04-2010, 21:39) *
Min "vanlige orange" hadde 1 multipetal blomme dette året.
Jeg har ikke sett det för , men jeg har vel ikke studert hver blomme så noga tidigare ... flirting.gif

Bildet ble tyvärr tagit lite sent , blommen med 10 kronblad har begynt å vissna ... slap.gif

Når det bara er 1 blom som er multipetal ,
så skuldas vel dette en av naturens tilfeldigheter / variasjoner ,
i andre fall er det stabilt og kan "odlas på" , eller confused.gif

Jag är fascinerad över dessa tillfälligheter, Sunny... Varför händer de? Var kommer den första multipetala clivian ifrån? Först var det väl också en tillfällighet... eller? Logiken säger mig om jag vill ha några multipetala växter måste jag arbeta med den här tillfälligheten... g.gif

Jag har en bild på min multipetala gula från 2008 (också 10 kronblad), föra året var det inga multipetala hos denna plantan.

Tyvärr kan jag inte hitta bilden på den röda... no.gif

[attachment=49078:blomningen___2008.jpg]

MVH/clivia

boxer2
CITAT (Rebecca @ 16-04-2010, 20:21) *
Tack tack, då gör jag så. Kan inte låta bli att påpeka något som jag såg att du skrivit tidigare. "Vid omplantering av de båda två lade jag ett lager leca i botten på krukan för att leda bort vattnet"

Har du hål i botten av krukan? Isåfall hjälper inte lecan nånting med att leda bort vattnet. Vattnet binds istället till jordlagret som finns ovanför lecan och kan ge din växt syrebrist. Kan vara värt att tänka på. Om krukan inte har hål i botten blir det en annan situation.

Ja det är ju hl i botten på alla krukor vad jag vet.
Clivia vill ha det fuktigt men det får ändå inte blir för fuktigt en längre tid. Det som sugs upp av jorden räcker bra.....för mina iafl. smile.gif Det funkar för mig och då fortsätter jag ha det så..... wink.gif Finns många bra sätt att odla på och jag har mitt och andra har sitt smile.gif Alla odlar vi på det sätt som funkar bra för oss.... Där emmelan får vi råd och tips av varrandra. Vilket jag tycker är super. tummenupp.gif
boxer2
Då jag är lite bekväm av mig, så orkar jag inte läsa genom forumet fast jag vet att svaret finns här. angel_not.gif Varför har min stängel för första gången fastnat nere i bladvecket?
clivia
CITAT (boxer2 @ 18-04-2010, 18:35) *
Då jag är lite bekväm av mig, så orkar jag inte läsa genom forumet fast jag vet att svaret finns här. angel_not.gif Varför har min stängel för första gången fastnat nere i bladvecket?

I vintras hade jag samma problem med en av mina clivior. Vad som orsakade detta problemet var att jag väckte den för tidigt med varmare temperatur i lägenheten när det varit för kylligt ute på balkongen. De hade varit inne i kanske två veckor i streck och sedan placerade jag dem tillbaka... utan att märka att en av mina plantor är på väg att blomma. Som tur är, kontrolerar jag ibland dem även på vintern... annars skulle jag aldrig upptäcka blommor mellan bladen. Genast kom den tillbaka och som du kan se på bilder gick den att rädda...

clivia 14.1.2010

[attachment=49122:clivian__14.1.2010.jpg]
clivia 19.1.2010
[attachment=49123:clivian__19.1.2010.jpg]
clivia 22.1.2010
[attachment=49124:clivian__22.1.2010.jpg]
clivia 15.2.2010
[attachment=49125:clivian__15.2.2010.jpg]

Att clivian blommar nere mellan bladen är alltid resultat av ändringar i förhållandena i tidigt skede av blomställningsutvecklingen. I denna kritiska fasen behöver clivian trygg miljö utan att byta plats, utan omplantering, utan branta ändringar i temperatur (det sker ganska lätt bakom glaset), utan skifte i vattenregim... annars blommar den mellan bladen i bästa fallet men i många fall torkar blommorna utan att vi märker någonting...

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 19-04-2010, 08:51) *
I vintras hade jag samma problem med en av mina clivior. Vad som orsakade detta problemet var att jag väckte den för tidigt med varmare temperatur i lägenheten när det varit för kylligt ute på balkongen. De hade varit inne i kanske två veckor i streck och sedan placerade jag dem tillbaka... utan att märka att en av mina plantor är på väg att blomma. Som tur är, kontrolerar jag ibland dem även på vintern... annars skulle jag aldrig upptäcka blommor mellan bladen. Genast kom den tillbaka och som du kan se på bilder gick den att rädda...

clivia 14.1.2010

[attachment=49122:clivian__14.1.2010.jpg]
clivia 19.1.2010
[attachment=49123:clivian__19.1.2010.jpg]
clivia 22.1.2010
[attachment=49124:clivian__22.1.2010.jpg]
clivia 15.2.2010
[attachment=49125:clivian__15.2.2010.jpg]

Att clivian blommar nere mellan bladen är alltid resultat av ändringar i förhållandena i tidigt skede av blomställningsutvecklingen. I denna kritiska fasen behöver clivian trygg miljö utan att byta plats, utan omplantering, utan branta ändringar i temperatur (det sker ganska lätt bakom glaset), utan skifte i vattenregim... annars blommar den mellan bladen i bästa fallet men i många fall torkar blommorna utan att vi märker någonting...

MVH/clivia

Hur fick du din stängel att växa upp?
Kan den få frökapslar ändå?
Min lilla "bebis" har "bullat upp" sig vid rotspetsen...... den verkar verkligen ha nått på g.. wink.gif
Se bilder fast dom är dåliga. biggrin.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 19-04-2010, 11:53) *
Hur fick du din stängel att växa upp?
Kan den få frökapslar ändå?
Min lilla "bebis" har "bullat upp" sig vid rotspetsen...... den verkar verkligen ha nått på g.. wink.gif
Se bilder fast dom är dåliga. biggrin.gif

I mitt fall hjälpte det att ta den tillbaka till varma rummet där clivian stod förre och ge henne lite tid... Ja, frökapslar kan du få även mellan bladen om blommorna är full utvecklade, stängelhöjd spelar inte så stor roll.

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 20-04-2010, 09:35) *
I mitt fall hjälpte det att ta den tillbaka till varma rummet där clivian stod förre och ge henne lite tid... Ja, frökapslar kan du få även mellan bladen om blommorna är full utvecklade, stängelhöjd spelar inte så stor roll.

MVH/clivia

Då återstår det bara att vänta och se. Ja det har jag gjort många gånger......Tack alla för hjälpen. smile.gif
boxer2
Verkar visst som den ska ta sig upp i alla fall. Sätter in bilder på vad jag tror är att den är påväg upp........ biggrin.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 21-04-2010, 11:43) *
Verkar visst som den ska ta sig upp i alla fall. Sätter in bilder på vad jag tror är att den är påväg upp........ biggrin.gif

Jag tror också att den är på väg upp yes.gif , tänk bara på att den vill ha lagom (omkring 20 gr.) temperatur inte för varmt...

Håller tummarna att du lyckas!!!! tummenupp.gif

MVH/clivia

------

Sista blomningsdagar för en av mina clivior... men andra är på väg att blomma...

[attachment=49215:den_vanl...1.4.2010.jpg][attachment=49216:den_vanl...1.4.2010.
jpg]

[attachment=49218:2_av_sju...1.4.2010.jpg]

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 21-04-2010, 19:17) *
Jag tror också att den är på väg upp yes.gif , tänk bara på att den vill ha lagom (omkring 20 gr.) temperatur inte för varmt...

Håller tummarna att du lyckas!!!! tummenupp.gif

MVH/clivia

------

Sista blomningsdagar för en av mina clivior... men andra är på väg att blomma...

[attachment=49215:den_vanl...1.4.2010.jpg][attachment=49216:den_vanl...1.4.2010.
jpg]

[attachment=49218:2_av_sju...1.4.2010.jpg]

MVH/clivia

Visar senare hur långt hon kommit. smile.gif Är sååå avis på hur många blommor ni får på en blommning, super fina tummenupp.gif Såg du satt två stänglar i vatten, klarar dom det? Varför har du gjort det? Nyfiken. whistling.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 22-04-2010, 11:58) *
Visar senare hur långt hon kommit. smile.gif Är sååå avis på hur många blommor ni får på en blommning, super fina tummenupp.gif Såg du satt två stänglar i vatten, klarar dom det? Varför har du gjort det? Nyfiken. whistling.gif

Tack, Boxer2... rose.gif

Var inte avis,... Det är bara åren som gör skillnaden. Jag gillar clivior för att de ger belöning till dem som verkligen anstränger sig för att förstå växternas behov, dem som låter sina plantor utvecklas och inte slänger ut clivior efter första blomningen, dem som inte tröttnar med tiden som går... De kan växa till bedårande exemplar, stora fantastiska fontaner av eldröda eller solgula blommor där ögonen fastnar och själen njuter...bara man står ut, lyssnar och förstår. Ja, de klarar stå i vatten ganska länge. Varför gör jag det? Om jag inte vill ha frön på dem, kan de göra tjänst på det här sättet... shy.gif

----

Den största gula clivian på väg att blomma....

[attachment=49250:den_stor...3.4.2010.jpg][attachment=49249:den_stor...3.4.2010.
jpg]

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 23-04-2010, 07:21) *
Tack, Boxer2... rose.gif

Var inte avis,... Det är bara åren som gör skillnaden. Jag gillar clivior för att de ger belöning till dem som verkligen anstränger sig för att förstå växternas behov, dem som låter sina plantor utvecklas och inte slänger ut clivior efter första blomningen, dem som inte tröttnar med tiden som går... De kan växa till bedårande exemplar, stora fantastiska fontaner av eldröda eller solgula blommor där ögonen fastnar och själen njuter...bara man står ut, lyssnar och förstår. Ja, de klarar stå i vatten ganska länge. Varför gör jag det? Om jag inte vill ha frön på dem, kan de göra tjänst på det här sättet... shy.gif

----

Den största gula clivian på väg att blomma....

[attachment=49250:den_stor...3.4.2010.jpg][attachment=49249:den_stor...3.4.2010.
jpg]

MVH/clivia

Ja det kanske kommer med åren. Att inte slänga en clivia när den blommat slut, nej vem gör det???? confused.gif Tyvärr så slängde jag min älsta clivia utan att kolla forumet först, när jag läste genom hela tråden visade sig att den bara behövde omplanteras i en lite större kruka. whistling.gif Jaja så är det....Men nu hoppas jag inte göra om det misstaget.....som dom säger man lär av sina misstag och det har jag gjort denna gången. yes.gif Visar även hur min blomma lyckats tagit sig upp ...... rose.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 23-04-2010, 11:49) *
Ja det kanske kommer med åren. Att inte slänga en clivia när den blommat slut, nej vem gör det???? confused.gif Tyvärr så slängde jag min älsta clivia utan att kolla forumet först, när jag läste genom hela tråden visade sig att den bara behövde omplanteras i en lite större kruka. whistling.gif Jaja så är det....Men nu hoppas jag inte göra om det misstaget.....som dom säger man lär av sina misstag och det har jag gjort denna gången. yes.gif Visar även hur min blomma lyckats tagit sig upp ...... rose.gif

Den har vuxit upp fint... bravo.gif stängeln växer hela tiden tills blommorna slår ut om cliviorna mår bra... du kommer att observera detta själv nu... shy.gif

Hos mig är våren i full gång... cliviorna börjar lysa upp balkongen... happy.gif

[attachment=49278:v_ren_i_...3.4.2010.jpg]

[attachment=49279:clivia__23.4.2010.jpg]

[attachment=49280:en_av_sj...3.4.2010.jpg][attachment=49282:sju_syst...3.4.2010.
jpg]

[attachment=49281:den_gula...3.4.2010.jpg]

Hos denna clivian råkade jag bryta en av tre stänglar... crying.gif

[attachment=49283:en_annan...3.4.2010.jpg]

----------

lite bilder tagna idag 26.4.2010...

[attachment=49372:clivior_26.4.2010.jpg][attachment=49373:clivior_...6.4.2010.jp
g]

[attachment=49374:detalj__26.4.2010.jpg][attachment=49375:solen_sk...6.4.2010.jp
g]

MVH/clivia
boxer2
Weeehhhooooo! bravo.gif Den tog sig upp. Kolla själv! biggrin.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 28-04-2010, 11:41) *
Weeehhhooooo! bravo.gif Den tog sig upp. Kolla själv! biggrin.gif

Ja, du har lyckats att rädda blomningen!!! tummenupp.gif yes.gif ... Visst är det en fantastisk känsla när plantorna "svarar"... Du kan pollinera nu utan problem och sedan observera hur fröhus växer... ja, det eviga kretsloppet genom åren... År efter år... Tänk, clivior är millioner år gamla... Dina plantor kommer att växa, Boxer2, och du kommer att glädja dig åt mer och mer blomningar... de är trogna vänner om man bara anstränger sig lite att förstå deras "språk"... och är beredd att offra lite av sig själv, sitt hjärta kan man säga... då växer cliviadamer utan problem och skänker dig kaskader av blommor som belöning för mödan varje år...

april i Sverige är verkligen cliviornas månad....

april 2007... (tre "cliviasystrar" som jag skrev om i början av tråden, två blommade med två stjälkar det här året, en av dem blommade i februari med en stjälk, på den andra bilden högersida finns min blommande smalbladig clivia, den gillar inte att vara inne)

[attachment=49443:april_2007.jpg]
april 2010...

[attachment=49442:april_2010.jpg]

februari 2010 blomningen hos en av tre "cliviasystrar"...

[attachment=49444:en_av_tr...uar_2010.jpg]

Lycka till!!! blomma.gif

kram2.gif

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 29-04-2010, 10:16) *
Ja, du har lyckats att rädda blomningen!!! tummenupp.gif yes.gif ... Visst är det en fantastisk känsla när plantorna "svarar"... Du kan pollinera nu utan problem och sedan observera hur fröhus växer... ja, det eviga kretsloppet genom åren... År efter år... Tänk, clivior är millioner år gamla... Dina plantor kommer att växa, Boxer2, och du kommer att glädja dig åt mer och mer blomningar... de är trogna vänner om man bara anstränger sig lite att förstå deras "språk"... och är beredd att offra lite av sig själv, sitt hjärta kan man säga... då växer cliviadamer utan problem och skänker dig kaskader av blommor som belöning för mödan varje år...

april i Sverige är verkligen cliviornas månad....

april 2007... (tre "cliviasystrar" som jag skrev om i början av tråden, två blommade med två stjälkar det här året, en av dem blommade i februari med en stjälk, på den andra bilden högersida finns min blommande smalbladig clivia, den gillar inte att vara inne)

[attachment=49443:april_2007.jpg]
april 2010...

[attachment=49442:april_2010.jpg]

februari 2010 blomningen hos en av tre "cliviasystrar"...

[attachment=49444:en_av_tr...uar_2010.jpg]

Lycka till!!! blomma.gif

kram2.gif

MVH/clivia

Ja det är en härlig känsla när allt går som man vill. biggrin.gif
Ja då får jag väl börja pollinera och se vad som händer. wink.gif
Tur jag hittat en pollen medicin som funkar, det är ju en del pollen i clivior. Men det är det värt. smile.gif
boxer2
Jag kan ha fel... men vissnar blommorna och trillar av fortare om man pollinerar dom, än om man inte pollinerar?
Maebel
Jag har läst här och blivit fascinerad. Jag vill också dra upp en klivia från frö, men var kan man få tag i frön så man har någonting att börja med?
boxer2
CITAT (Maebel @ 10-05-2010, 21:34) *
Jag har läst här och blivit fascinerad. Jag vill också dra upp en klivia från frö, men var kan man få tag i frön så man har någonting att börja med?

Det får du om du pollinerar din klivia och sen när blommorna trillat av, kommer där frö. smile.gif
För du har väl klivior? Om inte, så kan säkert någon skicka dig som har frö över. wink.gif
Maebel
CITAT (boxer2 @ 11-05-2010, 11:46) *
Det får du om du pollinerar din klivia och sen när blommorna trillat av, kommer där frö. smile.gif
För du har väl klivior? Om inte, så kan säkert någon skicka dig som har frö över. wink.gif

Nej, jag har inge klivia, och tyvärr ingen i bekantskapskretsen heller. Någon här som har ett eller ett par frö till övers?
clivia
lite bilder på klivior i maj....

gula klivior blommar tillsammans med några orangea...

[attachment=49919:alla_blo...2.5.2010.jpg]

[attachment=49920:blommand...2.5.2010.jpg]

De två har det största antalet blommor på en stjälk det här året...

[attachment=49921:den_stor...2.5.2010.jpg][attachment=49922:omkring_...2.5.2010.
jpg]

14.5.2010...

[attachment=49968:32_blomm...4.5.2010.jpg][attachment=49969:solen_sk...4.5.2010.
jpg]
.....

boxer2,

det har jag inte märkt... men å andra sidan har jag inte observerat dem för att ta reda på om de verkligen gör det... du kan ha rätt...

Maebel,

det är slut på cliviafrön hos mig men det finns cliviasidor på interntet där du kan köpa några frön... Om du inte haft några clivior tidigare är det kanske bättre att börja med plantor för att det tar för lång tid från ett frö till blommande växt och inte alltid finns tålamod till att vänta... Jag fick tex. första blommor på min cliviafrö från Azorerna (2004) först nu efter sex års väntan...

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 12-05-2010, 20:19) *
lite bilder på klivior i maj....

gula klivior blommar tillsammans med några orangea...

[attachment=49919:alla_blo...2.5.2010.jpg]

[attachment=49920:blommand...2.5.2010.jpg]

De två har det största antalet blommor på en stjälk det här året...

[attachment=49921:den_stor...2.5.2010.jpg][attachment=49922:omkring_...2.5.2010.
jpg]

.....

boxer2,

det har jag inte märkt... men å andra sidan har jag inte observerat dem för att ta reda på om de verkligen gör det... du kan ha rätt...

Maebel,

det är slut på cliviafrön hos mig men det finns cliviasidor på interntet där du kan köpa några frön... Om du inte haft några clivior tidigare är det kanske bättre att börja med plantor för att det tar för lång tid från ett frö till blommande växt och inte alltid finns tålamod till att vänta... Jag fick tex. första blommor på min cliviafrö från Azorerna (2004) först nu efter sex års väntan...

MVH/clivia

Clivia,

Jag tror dom försvinner tidigare om man pollinerar, för i år så föll blommorna innan dom ens vissnat, där va två som hade börjat dra ihopsig innan de föll, men de andra var fina när de föll. Så på nästa blommning ska jag inte pollinera, för att se om blommorna sitter kvar längre då. Håller på att ge upp mitt frö,för det händer iget mer....Roten är visserligen grön, så jag antar den lever, men är brun/svart i toppen. Gör nog nytt försök med nya frö......men jag är inte besviken, har ju två vuxna plantor som blommar, så jag lär ju få många chanser till att försöka. wink.gif
boxer2
Mitt örsta fröprojekt är nu slut. Vid dagens luftning hade den torkat helt, trots att där fanns fukt på plastet. Det svarta ni ser på bilden, där är ett hål så man kan se rakt igenom den. tongue.gif Roten är fortfarande grön, men nu ger jag mig, har ju nu på gång. biggrin.gif
Maebel
CITAT (clivia @ 12-05-2010, 20:19) *
Maebel,

MVH/clivia

Tålamod har jag gott om, och det är just projektets långsiktighet som tilltalar mig. Jag har googlat lite efter frön, men hittar bara sydafrikanska sidor där fraktkostnaden är snudd på hutlös. Har du något tips?
Sunny

CITAT (Maebel @ 16-05-2010, 14:52) *
Tålamod har jag gott om, och det är just projektets långsiktighet som tilltalar mig. Jag har googlat lite efter frön, men hittar bara sydafrikanska sidor där fraktkostnaden är snudd på hutlös. Har du något tips?

Jeg er ikke clivia , men jeg har et tips ... flirting.gif

Jeg kjöpte frö från denne profesjonelle odlaren på New Zealand i 2009 :

Fröene hadde god kvalitet og alt var seriöst og ordentlig , fraktkostnaden var ikke spesielt stor.
Han sender sine frö midt på sommaren , då er de mogna på den siden av jorden ...

Jeg har postet bilder av fröene og senare fröplantene i denne tråden.

Du finner det på side 37 , og så på side 41 og vidare ,
om du nu har interesse av det. smile.gif
Maebel
CITAT (Sunny @ 16-05-2010, 17:03) *
Jeg er ikke clivia , men jeg har et tips ... flirting.gif

Jeg kjöpte frö från denne profesjonelle odlaren på New Zealand i 2009 :

Fröene hadde god kvalitet og alt var seriöst og ordentlig , fraktkostnaden var ikke spesielt stor.
Han sender sine frö midt på sommaren , då er de mogna på den siden av jorden ...

Jeg har postet bilder av fröene og senare fröplantene i denne tråden.

Du finner det på side 37 , og så på side 41 og vidare ,
om du nu har interesse av det. smile.gif

Mycket tack, jag ska ta en titt där.
clivia
CITAT (boxer2 @ 16-05-2010, 14:20) *
Mitt örsta fröprojekt är nu slut. Vid dagens luftning hade den torkat helt, trots att där fanns fukt på plastet. Det svarta ni ser på bilden, där är ett hål så man kan se rakt igenom den. tongue.gif Roten är fortfarande grön, men nu ger jag mig, har ju nu på gång. biggrin.gif

Jag är övertygat om, Boxer2, att du kommer att lyckas nästa år. Å ena sidan kommer du att ha mer frö att göra försök med, å andra sidan har du redan erfarenhet med ditt första frö. Det är verkligen bara tålamod du måste beväpna dig med. Klivior kommer aldrig att svika dig... shy.gif de är tacksama och kräver inte så mycket av oss...

[attachment=50059:den_gula...6.5.2010.jpg][attachment=50062:den__lds...6.5.2010.
jpg]

[attachment=50063:en__verr...6.5.2010.jpg]

MVH/clivia
clivia
CITAT (Maebel @ 16-05-2010, 14:52) *

Hoppas att tipset från Sunny hjälper dig, Maebel. Jag har inte köpt frön på nästan tre år och sidan där jag köpte frön sista gången i 2006 existerar inte nuförtiden rättare sagt inte säljer frön. Jag var mycket nöjd med dem men tiderna har förändrats och jag kan bara säga tyvärr i detta fallet... Men säkert finns andra möjligheter som jag inte har provat...

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 16-05-2010, 21:19) *
Jag är övertygat om, Boxer2, att du kommer att lyckas nästa år. Å ena sidan kommer du att ha mer frö att göra försök med, å andra sidan har du redan erfarenhet med ditt första frö. Det är verkligen bara tålamod du måste beväpna dig med. Klivior kommer aldrig att svika dig... shy.gif de är tacksama och kräver inte så mycket av oss...

[attachment=50059:den_gula...6.5.2010.jpg][attachment=50062:den__lds...6.5.2010.
jpg]

[attachment=50063:en__verr...6.5.2010.jpg]

MVH/clivia

Clivia....Som det ser ut nu så har jag sex frö att exprimentera med. Ska bli kul. Tålamod har jag redan så det blir inga problem....erfarenhet av mitt misslyckandes...ja det har jag oxå. smile.gif Och så verkar det som jag ska köpa en valp till. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon