|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (boxer2 @ 10-03-2011, 11:35)  *clivia* fröna som du skickade mig, har modern något namn? Ja, boxer2, Dyna`s yellow heter den. När den blommar ser den precis ut som den på Sunnys bild. Jag misstänker att de har gemensamma "förfäder". De kanske kommer från samma gård i Holland eller Belgien. [attachment=58733:Dynas_yellow.jpg] Den var köpt i 2005 och på den tiden hade jag inte sett några andra gula clivior i butikerna och tror inte att situationen har blivit bättre, tyvärr. Kanske finns det inte tillräckligt med intresse bland folket, vem vet. ------------ lite bilder till... en av de tre sistrarna jag beskrev någonstans i början av tråden, de två andra är på balkongen och har ännu inte visat sin vilja att blomma... [attachment=58735:en_av_tr...0.3.2011.jpg] Min minsta gula clivian med breda blad och ganska stora blommor (10 cm) från Nakamura breeding mix planterad 25.11. 2005, hennes första blomningen [attachment=58736:den_mins....11.2005.jpg] MVH/clivia
CITAT (Anna i Sala @ 09-03-2011, 11:10)  Kan någon av er tipsa om länkar till var man kan köpa Clivior? Även länkar i utlandet är klart intressanta!!
Tacksam för hjälpen! Hei , Anna ! Planter kan man finne på vanlige blomsterbutikker og på steder som Plantagen nu om våren. Jeg vet ikke om internett-butikker med planter. Men det vet kanskje noen andre. Men om du vil forsöke at odla från frö , så kan du se nedenfor , der ser du hvilke sorter Alick ( som jeg kjöpte min new Zealand frö ifra ) har på sin fröliste i år : http://www.domainnamesanity.com/webumake/w...z/Seed2011.htmlMaila Alick , så sender han "order form" , hans "homepage" med mail-link finner du her : http://www.clivia.net.nz/index.htmlHans frö er mogne i juni , og han sender dem helt ferske , de gror best da. Jeg kjöpte frö av han sommeren -09 , og jeg er mycket nöyd med fröene og med hans service ! - Skulle gjerne kjöpt flera frö , men huset er ikke stort nok ...
CITAT (clivia @ 09-03-2011, 22:27)  ... fortsättningen följer...
MVH/clivia Takk for inspirerende bilder ! Jeg ser fram til alle fortsättningar ! Du viser at man faktisk kan odla "från frö til blommande plante" , det kjennes som lite overklig når jeg ser på mine "barn- / tonåringsplanter" ...
Anna i Sala
12-03-2011, 07:24
Hej Sunny, Tusen tack för ditt tips!! Bra att få rekommendation om någon som är bra. Ska genast titta på hans fröslista. Jag beställde frö från Sydafrika igår, Clivia 'Limone', Clivia 'Snowcap', Clivia variegata 'Blanca'. Spännande! De levereras i April. Jag är på väg att hamna i clivia träsket
Sunny, tiden går oerhört snabbt, plantor kommer att växa och blomma i två-tre år... När de första öppnar sina blommor kommer det att bli enklare att vänta på de andra som är lite segare, jag har också några som ännu inte blommat... Det gäller bara att vara på sin vakt att man inte övervattnar dem men man lär sig med tiden och så småningom blir det en rutin att ta hand om dem. Erfarenheter kan man inte få utan ansträngningar och förluster är normala på vägen dit även om de är obehagliga. Det gäller bara att begränsa förluster och lösa problem direkt.
Här finns några clivior som inte blommat ännu... På den första bilden är det två plantor Clivia miniata "Light of Buddha" x Clivia nobilis (S0933), de ser verkligen ganska annorlunda och ovanligt ut (den mindre plantan växer myycket långsammare), och en planta Hime Daruma x self (S 0929 från 10.10.2006); på den andra bilden finns det Shima Fu Daruma x Miniature Hime Daruma (S0879) från 20.9.2005.
[attachment=58763:tre_cliv...2.3.2011.jpg][attachment=58764:S_0789__12.3.2011.jp g]
Här finns två som blommar en skott av variegerad clivia köpt på Tradera 6.9.2005, blommar första gången, den andra från butiken på Lilla Fiskaregatan i Lund, köpt som utblommad planta på rean förra året ...
[attachment=58765:tv__blom...2.3.2011.jpg][attachment=58766:tv__blom...2.3.2011. jpg]
MVH/clivia
CITAT (Anna i Sala @ 12-03-2011, 07:24)  Jag är på väg att hamna i clivia träsket  Jo , velkommen hit , du ... Så kult at du redan har beställt frö ! Hoppas du holder oss oppdatert med dine erfarenheter. Jeg rekomanderer clivia's tallrik-metod for å starte fröene , du kan lese om den på de förste sidene av denne tråden. ............................................................ Mine egne frö ble startet med den metoden. Den dagen de ble höstet , som var 15.01.10 : [attachment=58792:15.01.10_003_form..JPG] Her er de 2 månader senare , 11.03.10 : [attachment=58791:11.03.10_form..JPG] Og her er de i dag , et år senare 12.03.11 , tallriken de "bodde på" får være med ... [attachment=58793:12._mars...01_form..JPG] Et bilde til fra i dag :
CITAT (clivia @ 12-03-2011, 14:28)  Sunny, tiden går oerhört snabbt, plantor kommer att växa och blomma i två-tre år... ... Så om jeg nu har tur , kan jeg få se de förste blommor på mine New Zealand-planter neste vår ... ... Jeg skulle også gjerne hatt noen planter av de kinesiske sorter ... ... Den "vanlige orange" Cliviaen er en super kontrast til den variegerte med annorlunda blommor ...
CITAT (Sunny @ 12-03-2011, 18:55)  ... Så om jeg nu har tur , kan jeg få se de förste blommor på mine New Zealand-planter neste vår ... ... Jeg skulle også gjerne hatt noen planter av de kinesiske sorter ... ... Den "vanlige orange" Cliviaen er en super kontrast til den variegerte med annorlunda blommor ...  Jag tror Sunny, tidigast om två år, 3 års väntan från frö till blommande plantan är minsta gränsen... Några av mina egna fröplantor blommade efter fyra år, jag har inte lyckats att korta denna tid, tyvärr... Det sägs att fröplantor behöver minst 12 blad för att börja blomma, det kan vara något i det. Nu har jag hittat skillnaden mellan kinesisk monk och japansk daruma på en kinesisk sida... http://clivia.topcn.cn/New%20Cultivars2.htmNär jag tittar på mina  ... ja, de är små... men de skiljer sig från båda beskrivningar (de är inte så breda), kanska har jag fått svenska munkar  , om de bara behagar sig att blomma och sätta frön blir det inget problem att "släcka din törst" efter dvärgarna...  Som jag har förstått det, plantan på vänstersidan kallas en monk och den som står till höger daruma. [attachment=58796:daruma_o...2.3.2011.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 12-03-2011, 20:17)  Jag tror Sunny, tidigast om två år, 3 års väntan från frö till blommande plantan är minsta gränsen... Några av mina egna fröplantor blommade efter fyra år, jag har inte lyckats att korta denna tid, tyvärr... Altså ; det går at få blommor på dem på 3 år , men du har ikke lyckats med det ... Vilken utmaning !!! ....... Reta , reta , reta ....... CITAT (clivia @ 12-03-2011, 20:17)  Det sägs att fröplantor behöver minst 12 blad för att börja blomma, det kan vara något i det. Men på allvar ; på mine störste New Zealand-planter er det 7. bladet på väg upp nu. Det blir spännande hur mycket de kan växa denne sesongen , nu som de har så mycket mer jord og rötterna er "spridat ut" , på de störste plantene fyllte rötterna helt nederste helften de små plast-kopp-krukkene mine ... CITAT (clivia @ 12-03-2011, 20:17)  ... om de bara behagar sig att blomma och sätta frön blir det inget problem att "släcka din törst" efter dvärgarna...  - Hoppas det fortfarande kommer gode råd og eventuelt frö min väg , even om jeg retar lite ... - Og skriver på "skavlandsk" ...
CITAT (Sunny @ 13-03-2011, 10:51)  Altså ; det går at få blommor på dem på 3 år , men du har ikke lyckats med det ... Vilken utmaning !!! ....... Reta , reta , reta ....... Men på allvar ; på mine störste New Zeland-planter er det 7. bladet på väg upp nu. Det blir spännande hur mycket de kan växa denne sesongen , nu som de har så mycket mer jord og rötterna er "spridat ut" , på de störste plantene fyllte rötterna helt nederste helften de små plast-kopp-krukkene mine ... - Hoppas det fortfarande kommer gode råd og eventuelt frö min väg , even om jeg retar lite ... - Og skriver på "skavlandsk" ...  - Og skriver på "skavlandsk" ...  Här finns vi på odla-forum, Sunny, och jag är glad att vi slipper gramatiska övningar, språket är en kommunikationsmedel mellan människor ända gränsen går vid att förstå varandra. Det är synd när strikta åsikter om använt språk och gramatiska fel sätter stopp för användare och enthusiastiska hobbyodlare. Du kan lugnt skriva på "skavlandsk" jag förstår dig utmärkt. Kanske för att jag själv skriver så... Hoppas det fortfarande kommer gode råd og eventuelt frö min väg , even om jeg retar lite ...  Ha, ha... du kan reta mig hur mycket du vill, det gillar jag. Vad är det för planta som har 7 blad hos dig efter ett år, det är ett super resultat...  Har du bild på den? Utmaningar är det som gör livet mer färgefullt något som ger lite vågor med färsktvattenström, jag gillar inte stillastående vatten, den ger inte ut någon livsviktig energi. :-) [attachment=58803:clivior__13.3.2011.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 13-03-2011, 12:06)  Vad är det för planta som har 7 blad hos dig efter ett år, det är ett super resultat... Har du bild på den? På noen få ( 5 - 6 kanskje ) av "mine egne" fra 2010 er 7. blad på väg. På noen få ( 4 - 5 kanskje ) av New Zealand-fröene er 8. blad på väg. Lite märklig att jeg skriver "kanskje" , kanskje , men jeg vil ikke flytte så mycket rundt på plantene för at räkna blad på dem ... Man får klikke på bildet så ser man texten ordentlig ... [attachment=58831:13._mars__11_form..JPG]
Anna i Sala
13-03-2011, 18:12
CITAT (Sunny @ 12-03-2011, 18:48)  Jo , velkommen hit , du ... Så kult at du redan har beställt frö ! Hoppas du holder oss oppdatert med dine erfarenheter. Jeg rekomanderer clivia's tallrik-metod for å starte fröene , du kan lese om den på de förste sidene av denne tråden. ............................................................ Mine egne frö ble startet med den metoden. Den dagen de ble höstet , som var 15.01.10 : [attachment=58792:15.01.10_003_form..JPG] Her er de 2 månader senare , 11.03.10 : [attachment=58791:11.03.10_form..JPG] Og her er de i dag , et år senare 12.03.11 , tallriken de "bodde på" får være med ... [attachment=58793:12._mars...01_form..JPG] Et bilde til fra i dag :  Tack för välkomnandet Sunny! Än dröjer det någon månad innan fröerna levereras. Väntar med spänning! Det finns risk för att du/ni kommer få någon/några nybörjarfrågor utav mig när det är dags... Jag kommer att följa "tallriksmetoden" när det blir dags för sådd, verkar fungera bra. Väldigt roligt att få se dina bilder från sådd till små plantor! Mvh Anna
CITAT (Sunny @ 13-03-2011, 17:04)  På noen få ( 5 - 6 kanskje ) av "mine egne" fra 2010 er 7. blad på väg. På noen få ( 4 - 5 kanskje ) av New Zealand-fröene er 8. blad på väg. Lite märklig att jeg skriver "kanskje" , kanskje , men jeg vil ikke flytte så mycket rundt på plantene för at räkna blad på dem ... Man får klikke på bildet så ser man texten ordentlig ... [attachment=58831:13._mars__11_form..JPG] men jeg vil ikke flytte så mycket rundt på plantene för at räkna blad på dem ...
Det behövs verkligen inte...  , tro inte att jag räknar blad på dem, de blommar ändå när de vill i verkligheten, vissa väntar längre tid och struntar i antal blad som literatur eller andra källor "föreskriver". Men du har ändå förmått mig att gå runt och titta på mina fröplantor som är ungefär i dina plantors ålder; jag har inte sått så mycket på sistone men en har jag hittat  för att jämföra. Det är en variegerad clivia, barn till min äldsta variegerad clivia. den sådde jag 28.1.2009 så den är en växtsäsong äldre men ungefär samma storlek som dina plantor. Det ska bli spännande att vänta och se vilken som kommer att blomma först... På bilden ser du också den segt-växande daruma (S0956-Variegated daruma x self från 19.9.2007 - ja, inte variegerad men daruma är det i alla fall, det är inte så lätt att få variegerade plantor även om fröer kommer från sådana, det kan hända att de dyker upp i den andra generation). [attachment=58838:tv__cliv...3.3.2011.jpg] PS: Mycket fin bild "cliviabarn" med blommande Schlumbergera!!! MVH/clivia
CITAT (clivia @ 10-03-2011, 17:00)  Ja, boxer2, Dyna`s yellow heter den. När den blommar ser den precis ut som den på Sunnys bild. Jag misstänker att de har gemensamma "förfäder". De kanske kommer från samma gård i Holland eller Belgien.
[attachment=58733:Dynas_yellow.jpg]
Den var köpt i 2005 och på den tiden hade jag inte sett några andra gula clivior i butikerna och tror inte att situationen har blivit bättre, tyvärr. Kanske finns det inte tillräckligt med intresse bland folket, vem vet.
------------ lite bilder till...
en av de tre sistrarna jag beskrev någonstans i början av tråden, de två andra är på balkongen och har ännu inte visat sin vilja att blomma...
[attachment=58735:en_av_tr...0.3.2011.jpg]
Min minsta gula clivian med breda blad och ganska stora blommor (10 cm) från Nakamura breeding mix planterad 25.11. 2005, hennes första blomningen
[attachment=58736:den_mins....11.2005.jpg] MVH/clivia Tackar clivia, då får jag köpa skyltar så de får sina namn. De verkar trivas än så länge med min omvårdnad.  än en gång för fröna, ska bli kul att se dem växa upp. Mina egna bebisar växer på och trivs. bilder på dessa kommer senare.
Tack för svaret Sunny! Upprepar frågan eftersom den blivit långt bak och alla kanske inte sett den.... Har ni doftande Clivior och vad heter dom??
här kommer de lovande bilderna. Mina småttingar ser idag ut såhär.
CITAT (boxer2 @ 16-03-2011, 13:14)  här kommer de lovande bilderna. Mina småttingar ser idag ut såhär. De ser friske og fine ut !!!
CITAT (Sunny @ 16-03-2011, 18:58)  De ser friske og fine ut !!!   sunny, dom växer bara lite långsamt. men tålamod är det jag behöver nu. och det är ju ganska kul när dom växer långsamt, för då ser man inte så stor skillnad och rätt som det är så har dom växt rejält.
Oj! Vilken låååång tråd! Har bara läst sista sidan och sett era underbara bilder - och ordgnabbandes!  Jag är så lycklig för att min helt vanliga clivia som jag haft i många herrans år nu idag blommar så fint och doftar underbart när man sticker in nästan i de utslagna blommorna! Första gången den blommade i min omvårdnad (eller brist därav) så blev det ingen stängel utan den började blomma i bladvecket - knäppa blomma. Andra gången för två-tre år sedan blev väl stängeln kanske hela 5 cm. I år är den "exemplarisk"!
CITAT (boxer2 @ 17-03-2011, 11:40)  ... , dom växer bara lite långsamt ... Da jeg så ditt bilde tenkte jeg , oj , så store de har blitt. Men om du er som jeg , så kikker du på dine små underverk varje dag ... Då er det svårt å se hur mycket de faktisk växer ... Man tänker ; sådär har det ju sett ut "i all evighet" ... MEN om du tar bilder med noen vecker mellan varje bilde , SÅ vil du se at de verkligen växer massa ... For meg selv kaller jeg dessa bilder for "registrerings-bilder" og det er av sådanna bilder jeg gör mine bildeserier. ( Men då går det gjerne månader mellan varje bilde , så man ser stor skillnad. )
CITAT (boxer2 @ 16-03-2011, 13:14)  här kommer de lovande bilderna. Mina småttingar ser idag ut såhär. De växer fint, boxer2,  jag vet, det känns som evighet i början... men jag tror att det är ändå mycket mer spännande och givande att börja med frö. Man kommer att uppskatta sina växter mer om man lär sig att ta hand om dem från början. Du vet, visdom som inte kan läsas i böcker kan läsas i blommor som man själv driver upp [attachment=59068:clivior__mars_2011.jpg][attachment=59069:clivia__mars_2011.jpg ] MVH/clivia
Hej , clivia ! - Så fina ! .................................. De 2 plantene ser ungefär lika stora ut , varför har den ena så stor krukke og den andre så liten ? Hur gamle er disse plantene ? Er de odlat från frö ?
CITAT (clivia @ 20-03-2011, 17:25)  De växer fint, boxer2,  jag vet, det känns som evighet i början... men jag tror att det är ändå mycket mer spännande och givande att börja med frö. Man kommer att uppskatta sina växter mer om man lär sig att ta hand om dem från början. Du vet, visdom som inte kan läsas i böcker kan läsas i blommor som man själv driver upp [attachment=59068:clivior__mars_2011.jpg][attachment=59069:clivia__mars_2011.jpg ] MVH/clivia ja jag tror du har rätt. precis som med hundvalpar, det är alltid lika kul att se de små växa upp.
CITAT (Sunny @ 20-03-2011, 17:53)  Hej , clivia ! - Så fina ! .................................. De 2 plantene ser ungefär lika stora ut , varför har den ena så stor krukke og den andre så liten ? Hur gamle er disse plantene ? Er de odlat från frö ? Tack, Sunny... Den ljusare är fröplanta 5 år gammal, första blomningen (S0865- Small compact umbel x best peach selection), omplanterad förra året, kanske blommade den inte tidigare pga för liten kruka, den kunde inte utvecklas till sin fulla potential, och den andra är köpt på rean förra året... Den orangea plantan är lite högre än den ljusare (den kommer inte vara så stor enligt min mening), den fick mindre kruka helt enkelt pga jag inte hade större... Jag gillar inte små krukor för att då måste jag vattna mycket oftare...Jag kommer att byta den snart... En sak måste jag säga... När clivian inte blommar beror det verkligen inte på stora krukor, jag har haft clivior i mycket stora krukor och de blommade varje år utan att bry sig om om de har trångt runt fötterna... Det har hänt att de blommade några månader efter omplanteringen... Vad gäller temperatur måste man vara på sin vakt när den närmar sig 0 grader, min stora gula clivia inte gillat det och tappade delar av sina blad, det har varit för kallt den här vintern helt enkelt. Blomningen den här gången är svagare och blommorna är mindre...  men det finns redan 5 plantor i krukan... [attachment=59075:den_gula...1.3.2011.jpg] lite blommor... [attachment=59076:lite_blo...ars_2011.jpg] mvh/clivia
fifimar
26-03-2011, 15:07
Men herrejisses! Jag har ju en sådan! Måste genast försöka få den att trivas mer, ska testa att ha den kallare på vintern, just nu står den i köksfönstret och där är det ganska varmt tyvärr..
CITAT (clivia @ 20-03-2011, 21:20)  ... Jag gillar inte små krukor för att då måste jag vattna mycket oftare ...
... En sak måste jag säga ... När clivian inte blommar beror det verkligen inte på stora krukor, jag har haft clivior i mycket stora krukor och de blommade varje år utan att bry sig om om de har trångt runt fötterna ... Det har hänt att de blommade några månader efter omplanteringen... Hmmmmmm ... Nu som jeg har omplanterat mine fröplantar til 11 cm kvadratiske krukker , så hadde jeg ett hopp om at de kan växa i disse krukkene til de får blommor ... Jeg har ju 35 planter av samme typ ( eller korsning , om det er rätt ord ? ) ... Og vil se dem med blommor før jeg väljer ut vilka jeg skal behålla ... Jeg hoppas ju der blir variasjon i färg , form og storlek på blommorna ... Kanskje blir det også variasjon i form og storlek på plantene ... .........................................Ditt bilde clivia , jösses så många olika blommor på samma tid ...
Hej , fifimar ! CITAT (fifimar @ 26-03-2011, 15:07)  ... , ska testa att ha den kallare på vintern, just nu står den i köksfönstret och där är det ganska varmt tyvärr ... Du kan ställa den kallare nu , så får du kanskje blommor til sommaren.
fifimar
27-03-2011, 00:28
CITAT (Sunny @ 26-03-2011, 20:09)  Hej , fifimar ! Du kan ställa den kallare nu , så får du kanskje blommor til sommaren.  Härligt att höra! Ska börja ha den ute på dagarna, det är nog lite för kallt på natten än så länge dock!
CITAT (fifimar @ 27-03-2011, 01:28)  ... Ska börja ha den ute på dagarna, ... Oj , det var nog ikke hva jeg mente ... Det blir for tufft for den , tror jeg ... Om du har et rum med lågare temperatur enn hva man brukar ha i köket / vardagsrummet , så er det det beste. Om du kan gje den 10 grader ( eller lite mer / lite mindre ) så er det fint. Frost skal den absolut ikke ha. Ute er vind og skarp vårsol faktorer som kan förstöra din plante. ............................... Min äldste Clivia fikk skader på bladene for ett par år siden , det var midt på sommaren og jeg satte den ut på västsidan av huset. Hva jeg ikke tänkte på var at når solen kommer der , så er den hemskt stark / brännande från första sekund den träffer planten. Brännda blad var resultatet ... Först nu , 2 år senare , begynner den planten å "se bra ut" ... ............................... Clivia er "förlåtande" planter som har förmåga til å bli "friska" igjen om de har har haft problemer !!!
Clivia, har du en bild på modern till mina frö? Vore kul att se den.  Dom ligger på sitt fat i vatten med plast om på datorlådan och dom verkar trivas med det. Plantan som hänger med sina blad tror jag inte kommer överleva, om den inte visat täcken på livsvilja till sommaren så begravs den.
Anna i Sala
06-04-2011, 07:12
Nybörjaren har börjat ge sig på detta Såhär ser mina frön ut efter ca 1 veckas groning i en liten skål med lite vatten i. Det har redan börjat komma ut små groddar på två av dem Ni som är vana med detta, ser detta bra ut eller ska jag ändra på något?? Mvh Anna
CITAT (Anna i Sala @ 06-04-2011, 08:12)  Nybörjaren har börjat ge sig på detta Såhär ser mina frön ut efter ca 1 veckas groning i en liten skål med lite vatten i. Det har redan börjat komma ut små groddar på två av dem Ni som är vana med detta, ser detta bra ut eller ska jag ändra på något?? Mvh Anna Ser bra ut Anna, hoppas du har plast över. Dom ska ha det fuktigt, men det vet du väl redan. Lycka till.
CITAT (Anna i Sala @ 06-04-2011, 08:12)  Nybörjaren har börjat ge sig på detta  Grattis ! Dine frö ser friska og fina ut ! Hoppas vi får följa deres utveckling !
Anna i Sala
06-04-2011, 15:40
CITAT (boxer2 @ 06-04-2011, 11:34)  Ser bra ut Anna, hoppas du har plast över. Dom ska ha det fuktigt, men det vet du väl redan. Lycka till. Skönt att höra att allt ser bra ut
Anna i Sala
06-04-2011, 15:45
CITAT (Sunny @ 06-04-2011, 15:37)  Grattis ! Dine frö ser friska og fina ut ! Hoppas vi får följa deres utveckling ! Självklart får du/ni följa deras utveckling om ni vill det. Dessa frön ska bli en variegerad sort, vet ej namnet. Finns risk att det blir flera nybörjarfrågor, men det kanske ni står ut med  ? De andra fröna jag skrev om tidigare (från Sydafrika) de har inte kommit än, de ska skördas nu i april och sedan skickas till mig, så jag väntar med spänning.
En liten uppdatering till dig clivia. Fröna som jag fick av dig, mår bara bra. en av dem har fått början till en rot. Ser fram emot att plantera dem.
Når man tycker det går sent ... - Man ser ingen skillnad från dag til dag ... - Man ser för ofta til plantene ... Då er det en sak som hjelper ! Å se på bilder man har tatt for en stund sidan. 11. april 2010 tok jeg dette bildet av mine Clivia från egna frö :  I dag , 11. april 2011 tok jeg dette bildet av de samme plantene : ...............................................At odla Clivia från frö er så intressant / kul / roligt / spännande at jeg kan ikke låta bli ... Plats har man vel egentligen ikke , men ... Hva jeg har gjort ? Bestilt Clivia-frö från noen kinesiske odlare ...
Man blir verkligen imponerad av all clivia-kunskap som finns här. Jag har läst igenom det mesta, men undrar ändå följande: Jag fick min clivia för ett år sedan av en god vän. Den stod i trädgården över sommaren, och har stått inomhus (ganska mörkt) nu under vintern. Jag funderar på om den skulle kunna stå i mitt uterum, som jag håller frostfritt på vintern. Hur är det med näring?
niggle
fifimar
14-04-2011, 11:41
CITAT (Sunny @ 27-03-2011, 12:05)  Oj , det var nog ikke hva jeg mente ... Det blir for tufft for den , tror jeg ... Om du har et rum med lågare temperatur enn hva man brukar ha i köket / vardagsrummet , så er det det beste. Om du kan gje den 10 grader ( eller lite mer / lite mindre ) så er det fint. Frost skal den absolut ikke ha. Ute er vind og skarp vårsol faktorer som kan förstöra din plante. ............................... Min äldste Clivia fikk skader på bladene for ett par år siden , det var midt på sommaren og jeg satte den ut på västsidan av huset. Hva jeg ikke tänkte på var at når solen kommer der , så er den hemskt stark / brännande från första sekund den träffer planten. Brännda blad var resultatet ... Först nu , 2 år senare , begynner den planten å "se bra ut" ... ............................... Clivia er "förlåtande" planter som har förmåga til å bli "friska" igjen om de har har haft problemer !!!  Bor i lägenhet så vartenda rum är alldeles för varmt.. Har alltid balkongdörren öppen och något fönster! Men jag ställde ut blomman - under dagarna förstås, i skuggan, och den verkade trivas!  Brukar ha lite blommor utomhus under vår/sommar, t.ex min stora ampellilja och novemberkaktusarna, även murgrönan förstås. Men man får tänka på solen! Ska baskemej skaffa mig lite fler klivior, det var mycket roligt att "ny-upptäcka" en av sina plantor och med tanke på de vackra blommorna de kan få så blir man ju sugen!
Hej , niggle ! CITAT (niggle @ 11-04-2011, 20:29)  Jag fick min clivia för ett år sedan av en god vän. Den stod i trädgården över sommaren, och har stått inomhus (ganska mörkt) nu under vintern. Jag funderar på om den skulle kunna stå i mitt uterum, som jag håller frostfritt på vintern. Om du er säker på at der er frostfritt , så kan planten stå der. CITAT (niggle @ 11-04-2011, 20:29)  Hur är det med näring? De skal ha ganske mycket näring för at växa ; få nya blad , få en eller flera blomstjälkar ( og så mange blommor som möjligt på blomstjälken ). Bruk helst flytande gödningsmedel , "gödningsstavar" ( heter det så ??? ) eller gödningskorn kan brinna rötterna har jeg läst. Bruk hellre svag gödningsblandning ofta än stark gödningblandning "en sällan gong". Det blir som med våre vitaminer , vi äter ikke alle tablettene i glaset på en gong ...
Clivia er egentligen ganska enkle planter att odla. De överlever det mästa ... Det er til exempel et under att min äldsta C. överlevde tiden innan jeg fikk spesiell interesse för klivor … Den var delvis snustorr og delvis för fuktig , og det er tyvärr ingen överdrift ... Men den överlevde , og hadde even blommor ibland … Man behöver ingen egen bok om Clivia för att odla dem ... Men når interessen blir stor vil man kanskje ha en bok för att læra ”alt” om dem ... Min Cliviabok kom ( i brevlådan ) denne veckan. Det visade seg å være en fantastisk bok , en guldgruva av informasjon og fantastiske bilder ( på alla sider ) av båda vildarter og hybrider.   Alla sider har vackre bilder og akvareller , her noen tillfälliga sider :     Boken rekommenderas for dem som er ( eller er på väg til å bli ) Clivia-fans … Men man måste läsa engelska. Her kjøpte jeg boken : http://books.shop.ebay.com/i.html?_nkw=cli...6.c0.m270.l1313 Jeg kjøpte den fra den billigaste av säljerane , han utan bilde i linken ( var det derfor han var billig  ) , den kostet 163.- norske kroner porto inkludert. ........................Redigering : Linken kan ju ändra sig ... Jeg kjöpte altså hos SpeedyHen ( speedyhenuk ) = "raska hönan"
CITAT (Sunny @ 17-04-2011, 15:58)  Clivia er egentligen ganska enkle planter att odla. De överlever det mästa ... Det er til exempel et under att min äldsta C. överlevde tiden innan jeg fikk spesiell interesse för klivor … Den var delvis snustorr og delvis för fuktig , og det er tyvärr ingen överdrift ... Men den överlevde , og hadde even blommor ibland … Man behöver ingen egen bok om Clivia för att odla dem ... Men når interessen blir stor vil man kanskje ha en bok för att læra ”alt” om dem ... Min Cliviabok kom ( i brevlådan ) denne veckan. Det visade seg å være en fantastisk bok , en guldgruva av informasjon og fantastiske bilder ( på alla sider ) av båda vildarter og hybrider.   Alla sider har vackre bilder og akvareller , her noen tillfälliga sider :     Boken rekommenderas for dem som er ( eller er på väg til å bli ) Clivia-fans … Men man måste läsa engelska. Her kjøpte jeg boken : http://books.shop.ebay.com/i.html?_nkw=cli...6.c0.m270.l1313 Jeg kjøpte den fra den billigaste av säljerane , han utan bilde i linken ( var det derfor han var billig  ) , den kostet 163.- norske kroner porto inkludert. ........................Redigering : Linken kan ju ändra sig ... Jeg kjöpte altså hos SpeedyHen ( speedyhenuk ) = "raska hönan"  Underbar bok.  Är den på svenska? Jag har länge letat efter en bok om clivior.
Det växer fint här. En av alla har blivit riktigt stor.
CITAT (boxer2 @ 18-04-2011, 11:49)  Underbar bok.  Är den på svenska? Jag har länge letat efter en bok om clivior. Den fins tyvärr bara på engelska. ................................ Man blir glad av å se dine fröplanter. - Så friske og fine !
CITAT (Sunny @ 17-04-2011, 12:09)  Hej , niggle ! Om du er säker på at der er frostfritt , så kan planten stå der. De skal ha ganske mycket näring för at växa ; få nya blad , få en eller flera blomstjälkar ( og så mange blommor som möjligt på blomstjälken ). Bruk helst flytande gödningsmedel , "gödningsstavar" ( heter det så ??? ) eller gödningskorn kan brinna rötterna har jeg läst. Bruk hellre svag gödningsblandning ofta än stark gödningblandning "en sällan gong". Det blir som med våre vitaminer , vi äter ikke alle tablettene i glaset på en gong ...  Tack för tipsen! Nu går jag i gång med detta. Niggle
CITAT (Sunny @ 19-04-2011, 16:12)  Den fins tyvärr bara på engelska. ................................ Man blir glad av å se dine fröplanter. - Så friske og fine !  Tack så mycket, det ser ut som de små oxå börjar komma nu
Anna i Sala
27-04-2011, 06:41
Här kommer några bilder på mina plantor som jag köpt ifrån Kina. De levererades för precis en 1 vecka sedan och verkat ha klarat transporten och flytten till mig utmärkt, jag är jätteglad:) !!
Undrar om man säga vilken "grupp" de tillhör genom att titta på bladform, variegeringens teckning etc? Jag har förstått att det finns tex Fukurin, Daruma m.m. Någon som kan hjälpa mig?
Mvh Anna
CITAT (Anna i Sala @ 27-04-2011, 07:41)  Undrar om man säga vilken "grupp" de tillhör genom att titta på bladform, variegeringens teckning etc? Jag har förstått att det finns tex Fukurin, Daruma m.m. Någon som kan hjälpa mig? De tillhör gruppen "jättefina kinesiske klivor" !!! Lite mer på alvar ; jeg har ikke lest noen eksakta definisjoner på disse gruppene. Jeg har sett bilder på olika nettsider med ordene du nemner ( og flera ) og så får man helt enkelt se , og tolka / tyda hva ordene betyder ut fra bildene. I min Cliviabok finner jeg bara ett par sider om dette , den fokuserer ikke mycket på desse definisjonene. Jeg postet en link på förre sidan i denne tråden. Der finner man en del bilder med dessa gruppnamnene som text til bildene ( men utan definisjoner ). CITAT (Anna i Sala @ 27-04-2011, 07:41)  Här kommer några bilder på mina plantor som jag köpt ifrån Kina. De levererades för precis en 1 vecka sedan och verkat ha klarat transporten och flytten till mig utmärkt, jag är jätteglad:) !! Grattis med de vackre plantene , det ser ut til at de mår mycket bra. Man forstår så väl at du er jätteglad !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|