|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (lissa @ 24-05-2009, 03:07)  Vilken mängd med härliga kort som ni har satt in..jättefina.. Måste bara fråga en sak angående fröhus..Jag har ju satt den under ett spjälobrd för att den ska få lite ljus och vara ifred och för att låta fröhusen avancera i sin egen takt.. Men ska det verkligen ta så lång tid?? Dom har ju svullnat, så tomma är dom inte  . Kan det bero på att dom kanske får för lite ljus??? Om det är så så måste jag leta fram ett nytt ställe till Klivian.... Tack för att ni visar era bilder Lissa... Frön hos clivia utvecklas mycket långsamt, man måste vänta nästan ett år tills de är mogna... Jag har tagit lite bilder för att visa dig hur långt har de kommit hos mig... Mogna frön hos en röd clivia, de är ett och halv år gamla (jag har ännu inte plockat de även om de är mogna en längre tid). På bilden ser du att tomma fröhus också mognar ibland, ... På den andra bilden ser du fröhus från detta årets blomningen, också några tomma fröhus där... [attachment=35286:mogna_fr...3.5.2009.jpg][attachment=35287:gr_na_fr...4.5.2009. jpg] Några bilder till på fröhus hos olika clivior idag: [attachment=35288:fr_hus__24.5.2009.jpg][attachment=35289:fr_hus2__24.5.2009.jpg ] [attachment=35290:fr_hus3__24.5.2009.jpg][attachment=35291:fr_hus4__24.5.2009.jp g] Hur ser dina fröhus ut nu? De kan vara tomma även om de har svullnat lite som du ser på bilden... MVH/clivia
Just nu har jag inga bilder på dom, men dom ser ganska så exakta ut som på den tredje och fjärde bilden du har satt in..Passar på att fråga, hur ser su om fröhusen är tomma, kan man öht se det i ett tidigt stadium ?? Tack snälla Clivia för svar och bilder
Hei ! Slik ser mine frøhus ut i dag :  Jeg pollinerade helt i børjan av mars , så frøhusene er nesten 3 måneder nå. Den gulblommande nedenfor ble pollinerat med den orange.  Jeg pollinerade bare de 4 frøhusene vi ser på første bilde. De andre frøhusene ble tatt bort når blomstene var visne. De blir spennende å se hvor lang tid det tar før frøene modner. Siden morplanten er gulblommande skal vel frøhusene bli gule ?
Er det flere enn clivia som har blommande clivor nå ?
Sussie F-Flower
25-05-2009, 19:11
-Jo, Jag! -Jag såg i förrgår att jag fått ett vackert besök i mitt sovrum... En stängel som hade kommit upp en decimeter och flera småknoppar låg bredvid, på bordet.....  (vita största krukan) Jag tror att det beror på att jag duschade alla clivior för några veckor sedan och glömde  (pga brådis) att tömma ur denna kruka, som inte har några dräneringshål, på vatten. Det växte ett gäng med ljusgula svampar på jorden så det har nog varit så pass blött att knopparna tagit skada, gissar jag. Idag har den slagit ut! Får väl glädjas åt dessa som är kvar  . Den större av cliviorna som jag har i köket (den bakre terracottafärgade krukan) och som jag har trott så länge att det skulle komma en knopp gav jag ju upp för någon/några vecka sedan... Den har varit "bulig" nere vid själva stammen en längre tid, bladen har liksom glesat sig. Men så trodde jag inte att det skulle bli något... I morse såg jag något där nere mellen bladen...  EN KNOPP TILL!!! Och då tror jag att även den lilla som jag har i köket (den svarta krukan), också kommer med en knopp snart för den är också lite "bulig" i stammen och "gles" i bladen, precis som att dom ska lossna utifrån... Åsså har vi mina små småttingar då  . Dom (blivande gulblommande) som är i kaffekoppen... Det tar då verkligen tid för dom att växa, tycker jag... Gav dom faktiskt lite gödning för första gången idag men jag ska ta och sätta om dom i större kruka samt bättre jord. Då ska det nog bli fart på dom. Har inte velat rört dom så mycket efs jag varit rädd att jag skulle skada deras små rötter. Ska dom få fortsätta vara tillsammans eller ska jag sära på dom tro? (Tack ännu en gång Lissa, för att du lärde mig att använda förstoringsglaset...  ) B C
CITAT (lissa @ 25-05-2009, 03:36)  Just nu har jag inga bilder på dom, men dom ser ganska så exakta ut som på den tredje och fjärde bilden du har satt in..Passar på att fråga, hur ser su om fröhusen är tomma, kan man öht se det i ett tidigt stadium ?? Tack snälla Clivia för svar och bilder  Lissa, de som inte är pollinerade stannar i utvecklingen (ibland brukar de falla ner), du kommer att se skillnaden så småningom... I ett tidigt stadium är det svårt att urskilja på gränsen till omöjligt för en lekman... men på den tredje och fjärde bilden kan du se några som säkert inte är pollinerade resp. man kan ana att på den tredje bilden är 4 pollinerade och på den fjärde 8 (hoppas att jag gissar rätt ) ... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 25-05-2009, 18:36)  Hei ! Slik ser mine frøhus ut i dag :  Jeg pollinerade helt i børjan av mars , så frøhusene er nesten 3 måneder nå. Den gulblommande nedenfor ble pollinerat med den orange.  Jeg pollinerade bare de 4 frøhusene vi ser på første bilde. De andre frøhusene ble tatt bort når blomstene var visne. De blir spennende å se hvor lang tid det tar før frøene modner. Siden morplanten er gulblommande skal vel frøhusene bli gule ?  Sunny, grattis!!!... du pollinerade flitigt, bättre än bi  Det finns många frön i dina fröhus som kommer att bli gula så småningom... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 25-05-2009, 21:56)  Sunny, grattis!!!... du pollinerade flitigt, bättre än bi  Det finns många frön i dina fröhus som kommer att bli gula så småningom... MVH/clivia Hei , clivia ! Takk for svar ! Så bra å få bekreftet at jeg skal vente på frøene til frøhusene blir gule. - Pollinerade flitigt , sier du , ha ha , ja , det gjorde jeg virkelig ... - Jeg pollinerade hver av de 4 frøhusene 3 - 4 ganger i løpet flere dager for å være sikker på at det ble ordentlig ...
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-05-2009, 20:11)  -Jo, Jag! -Jag såg i förrgår att jag fått ett vackert besök i mitt sovrum... En stängel som hade kommit upp en decimeter och flera småknoppar låg bredvid, på bordet.....  (vita största krukan) Jag tror att det beror på att jag duschade alla clivior för några veckor sedan och glömde  (pga brådis) att tömma ur denna kruka, som inte har några dräneringshål, på vatten. Det växte ett gäng med ljusgula svampar på jorden så det har nog varit så pass blött att knopparna tagit skada, gissar jag. Idag har den slagit ut! Får väl glädjas åt dessa som är kvar  . Den större av cliviorna som jag har i köket (den bakre terracottafärgade krukan) och som jag har trott så länge att det skulle komma en knopp gav jag ju upp för någon/några vecka sedan... Den har varit "bulig" nere vid själva stammen en längre tid, bladen har liksom glesat sig. Men så trodde jag inte att det skulle bli något... I morse såg jag något där nere mellen bladen...  EN KNOPP TILL!!! Och då tror jag att även den lilla som jag har i köket (den svarta krukan), också kommer med en knopp snart för den är också lite "bulig" i stammen och "gles" i bladen, precis som att dom ska lossna utifrån... Åsså har vi mina små småttingar då  . Dom (blivande gulblommande) som är i kaffekoppen... Det tar då verkligen tid för dom att växa, tycker jag... Gav dom faktiskt lite gödning för första gången idag men jag ska ta och sätta om dom i större kruka samt bättre jord. Då ska det nog bli fart på dom. Har inte velat rört dom så mycket efs jag varit rädd att jag skulle skada deras små rötter. Ska dom få fortsätta vara tillsammans eller ska jag sära på dom tro? (Tack ännu en gång Lissa, för att du lärde mig att använda förstoringsglaset...  ) B C Grattis till blommorna, Sussie!!! De ser lite ledsna ut men det kommer att bli bättre när nästa blomningen dyker up  ... Man lär sig mycket med tiden, jag skulle titta lite på rötterna efter blomningen för säkerhetens skull... Det är roligt med klivior... ibland kommer blommorna när vi minst förväntar dem... Min clivia, den som blommar den tredje gången har inte bara ett skott med knoppar, det finns två till som kommer att blomma... Skott växer mycket nära moderplantan... [attachment=35362:clivia_m...5.5.2009.jpg][attachment=35363:clivia_m...5.5.2009. jpg] Men, ja, inte alla är så blomvilliga som detta exemplar... Fröplantor växer långsamt, Sussie... Två-tre blad per år första två år, tredje årets tillväxt brukar bli bättre... Ännu kan de två småttingar utan problem att leva tillsammans... Jag ska ta några bilder på mina småttingar imorgon, det är mörkt nu... MVH/clivia
Killensomvillhagrönafingrar
25-05-2009, 22:17
Jag har en klivia som jag fick för 6 år sedan. Har planterat om den 1 gång under denna tid och den har blommat ungefär vartannat år.
Nu är det 4 plantor i och den har inte blommat i år.
Tänkte göra ett försök att plantera om den samt ställa ut den nu på sommaren.
När kan man ställa ut den om man som jag bor i Gbg?
Något man bör tänka på?
Hej
Ingen trodde väl nånsin att ni skulle få se Tepa här. Inte med sin åttiåriga Clivia, som hon fick av sin granne i alla fall. Men nu är jag här och ska visa er en par bilder. Tanten jag fick den av sa . att den blommade inte iår. det var ifjol höstas. Hon visste inte varför. Nu fick jag överta denna gamla växt, vilken jag har berättat om i någon tråd tidigare. Det är så att denna växt är född och uppvuxen i mitt hus. Grannen jag fick den av är ättling till de tidigare ägarna av både växt och hus. Nu ska ni få se :
Hälsn Tepa
Hörde av en släkting att clivian bara blommar en gång om året, men min unga planta får sin andra blomstängel för i år och med kort mellanrum. Min dryga 4åriga planta har för vana att bara blomma vart annat år, varför gör den så? Hur ofta bör jag omplantera mina clivior? Den äldre clivian har också ett sidoskott som blivit ganska stort nu, skall det sitta kvar vid omplantering eller måste jag dela på dem? Vilken tid på året är bäst att omplantera dem?
Grattis Tepa...jättefin, och nu kommer du att kunna njuta av blommor under en lååång tid framöver
Hej
En ny bild på min Clivia, nu med tre blommande stänglar och en fjärde på gång!
Mvh Tepa
Oj då Tepa..inte dåligt 4 stänglar som kommer att ge dig blommor under en lång tid framöver...grattis
Tack, Lissa.
Javisst är jag glad. Och Clivian också, tydligen. För den fick ju komma "hem". Denna ca åttiåriga växt blommade inte ifjolsomras, sa tanten jag fick den av i höstas. Den har varit hennes farmors. Du har väl hört storyn hur den kom i min ägo. Vi bor nu i tantens farmors hus, vi köpt och renoverat. Clivian är uppvuxen här.
Hälsn Tepa
Det var längesedan jag skrev i den här tråden... Grattis, Tepa, till fina blommor... killensomvillhagrönafingrar... hoppas att du har löst problemet, jag tror att det är bara solen du måste tänka på när clivian kommer ut på försommaren... boxer2, klivian kan blomma några gånger på året, beror på omständigheterna och genetiska anlag, inte varje planta gör det... Hos mig blommar en clivia fortfarande men alla andra bara växer, några med sina fröhus... blommande inneclivia... [attachment=36853:clivia_b...jun_2009.jpg][attachment=36854:clivia_b...n_2009_2. jpg] fröhus blir större och större... gul clivia, 2 sorter [attachment=36855:fr_hus__...jun_2009.jpg][attachment=36856:fr_hus__...jun_2009. jpg] varieg. clivia, "mor och dotter"... [attachment=36857:varieger...jun_2009.jpg][attachment=36858:varieg._...jun_2009. jpg] den variegerade clivian pollinerade jag inte så flitigt det här året men några frön kommer den att ge... två bilder på mina småttingar.... (febr. 2008, jan. 2009) [attachment=36859:tv__ring...uni_2009.jpg][attachment=36860:sm_tting...uni_2009. jpg] MVH/clivia
några bilder till... Min variegerade clivia och hennes fröplantor 2009, 2008, 2007, 2006... [attachment=36940:den_var....uni_2009.jpg][attachment=36943:var._cli...uni_2009. jpg] C. cyrtanthiflora är på väg att blomma, det finns några stycken i krukan, en av dem blommade i okt. 2008, blommorna finns på den andra bilden... [attachment=36960:C.cyrtan...5.6.2009.jpg][attachment=36961:C._cyrta...okt.2008. jpg] lite OT... påskkaktusblommor i juni.... [attachment=36941:p_skkakt...r_i_juni.jpg][attachment=36942:p_skkakt...i_juni_2. jpg] Hoppas det går bra för alla kliviavänner.... [attachment=36945:klivia_i...solen....jpg] MVH/clivia
Takk for fine bilder , clivia ! - Har saknat deg i denne tråden ... Nå har jeg fått mail fra New Zealand om at mine frø er på veg , så nå er det er det med spenning jeg går til postlådan hver dag ... Mine 4 frøkapsler på den gule Cliviaen som jeg har polinerat vokser , men er fremdeles helt grønne just som dine.
Gunthwaite
26-06-2009, 17:55
Hvilken fantastisk tråd!
Clivia og alle dere andre er veldig flinke til å dele råd og bilder.
For øyeblikket prøver jag å få frø fra PoD til å spire. Men de har sendt meg rotne frø. Jeg er ikke så lite skuffet nå. Jeg kommer nok ikke til å bestille derfra igjen.
Frøene kom faktisk i dag ! - Og jeg fikk noen ekstra frø som bonus ! Fargen på frøene var litt lysere i virkeligheten , og de mørkere feltene var ikke als så mørke , men det er for sent å ta nye bilder nå , de er jo kommet i jorden ...
Gunthwaite
27-06-2009, 06:55
CITAT (Sunny @ 26-06-2009, 23:12)  Frøene kom faktisk i dag ! - Og jeg fikk noen ekstra frø som bonus ! Fargen på frøene var litt lysere i virkeligheten , og de mørkere feltene var ikke als så mørke , men det er for sent å ta nye bilder nå , de er jo kommet i jorden ...  Slik skal friske og fine cliviafrø se ut! Du har vært heldig og funnet en seriøs selger
CITAT (Gunthwaite @ 27-06-2009, 07:55)  Slik skal friske og fine cliviafrø se ut! Du har vært heldig og funnet en seriøs selger  Välkommen hit, Gunthwaite Det är synd att du inte fick tag i friska frön, ja, det händer ibland, tyvärr... Håller tummarna att det inte händer nästa gång... men jag måste varna dig, klivior är beroendeframkallande och många sorter kräver plats...  ... Clivia caulescens efter duschningen... [attachment=37024:clivia_c...uni_2009.jpg] Lycka till!!! MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 26-06-2009, 23:12)  Frøene kom faktisk i dag ! - Og jeg fikk noen ekstra frø som bonus ! Fargen på frøene var litt lysere i virkeligheten , og de mørkere feltene var ikke als så mørke , men det er for sent å ta nye bilder nå , de er jo kommet i jorden ...  Grattis, Sunny... många fina "pärlor" har du fått....  Om man får fråga, vilka sorter är de? MVH/clivia
Gunthwaite
27-06-2009, 09:11
Tusen takk for velkomstordene, Clivia.
Du har helt sikkert rett i at man kan bli avhengig, jeg har ihvertfall blitt ganske clivia-gal etter at min første blomstret for noen uker siden.
Det ser ut til at kanskje fire av de frøene jeg fikk fra england klarer seg. Det er jo mitt første forsøk, og jeg prøver å behandle dem etter alle de gode rådene dere har skrevet i denne tråden.
CITAT (clivia @ 27-06-2009, 09:44)  Grattis, Sunny... många fina "pärlor" har du fått....  Om man får fråga, vilka sorter är de? MVH/clivia Jo visst får du fråga ... Her er de , helt enkelt kopiert fra fakturaen : Other Cameron's Peach (NB Max 5 seeds per order) Various Chubb's Peach Strain (green throat) Alick's variegated peach X similar (NB Max 5 seeds per order) Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow Alick's Pink (F2 Wittig's Pink) - cross of similar plants (NB Max 5 seeds per order) Sibling Cross: McLeman Broad Yellow 'My Goodness' (extra large florets) Nakamura Red X Bing Wiese Red (the cross of our two best reds) Variegated Broad Leaf Red X Nakamura Red (NB Max 5 seeds per order) Select Yellow (group 1) Keith Hammet #8221 x Alick's BBY ( gave fra odlaren ) Og i 2 av posene hadde han lagt 1 ekstra frø som gave. De 2 dyraste sortene som jeg hadde bestilt fikk jeg ikke , for de hadde han redan "overbookad" når jeg skickade min order. Jeg tycker det bekreftar at han er seriøs , han kunne jo sendt noe annet , og jeg ville ikke merket det ... Her ser dere bilder av foreldrene til mine frø : http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/...57603997349227/Og så en fråga clivia ...Jeg har sådd frøene i jord , men ikke vannet jorden. Dette er frø som lett kan rotne ... Jeg åpnet en ny pose med blomjord og den var fin og luftig og litt fuktig. Jeg har dekket krukkene med plast. Tycker du det var rett av meg å ikke vanne ? Jeg la frøene i kopper og dekket dem halvveis med vann i 3 - 4 timer før jeg sådde.
Her er en del av samme bilde som jeg postet i går.  Dette formatet viser bedre hvordan disse frøene så ut i virkeligheten.
CITAT (Gunthwaite @ 27-06-2009, 10:11)  Det ser ut til at kanskje fire av de frøene jeg fikk fra england klarer seg. Det er jo mitt første forsøk, og jeg prøver å behandle dem etter alle de gode rådene dere har skrevet i denne tråden. Hei , Gunthwaite ! Hvem var det du handlet hos ? Hvor mange frø kjøpte du ? ... jeg mener om 4 av 10 spirer så er kanskje ikke så verst , men om bare 4 av 30 spirer så er det definitivt "noe feil" ... Så frøene dårlige ut da du mottok dem ?
Gunthwaite
27-06-2009, 14:04
Jeg kjøpte ni frø, og det er kommet spire på to. To til ser ok ut, men har ikke spiret ennå. Kanske det ikke er så ille likevel, da? De frøene som var ødelagte var enten mørkebrunsvarte og innskrumpete, eller hadde myke råtne partier. Jeg lot dem ligge i vann etpar døgn, og deretter i spireboks. Etter en uke ble disse frøene tatt av mugg, men det har ikke skjedd med de fire som i utgangspunktet så ok ut. Jeg blir ihverfall kjempeglad hvis jeg får til en frøplante av hver sort ("Lana" og "Butterball"). Kjøpte de fra Plants of Distinction. Sunny, det var en veldig spennende frøpakke du har fått. Håper det blir mange søte Clivia-babyer hos deg etterhvert
Hei igjen , Gunthwaite ! Clivia-frø mister raskt sin förmåga at spire , kanskje har det hendt i ditt fall ... PoD kan ha hatt frøene på magasin siden sist höst ... Spesialister ( de som bare odlar C. og sender direkte til sine kunder ) sender ut sine frø straks de er mogne. Mange av dem , deriblandt min leverandør , tvättar frøene i en "vätska" som skal hindra röta. Jeg må også si at i mitt fall var det bare tur ( norsk ; flaks ) at jeg bestilte fra denne leverandøren , man må bare gjøre et val  og i det her fallet gikk det bra ...
CITAT (Sunny @ 27-06-2009, 13:48)  Jo visst får du fråga ... Her er de , helt enkelt kopiert fra fakturaen : Other Cameron's Peach (NB Max 5 seeds per order) Various Chubb's Peach Strain (green throat) Alick's variegated peach X similar (NB Max 5 seeds per order) Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow Alick's Pink (F2 Wittig's Pink) - cross of similar plants (NB Max 5 seeds per order) Sibling Cross: McLeman Broad Yellow 'My Goodness' (extra large florets) Nakamura Red X Bing Wiese Red (the cross of our two best reds) Variegated Broad Leaf Red X Nakamura Red (NB Max 5 seeds per order) Select Yellow (group 1) Keith Hammet #8221 x Alick's BBY ( gave fra odlaren ) Og i 2 av posene hadde han lagt 1 ekstra frø som gave. De 2 dyraste sortene som jeg hadde bestilt fikk jeg ikke , for de hadde han redan "overbookad" når jeg skickade min order. Jeg tycker det bekreftar at han er seriøs , han kunne jo sendt noe annet , og jeg ville ikke merket det ... Her ser dere bilder av foreldrene til mine frø : http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/...57603997349227/Og så en fråga clivia ...Jeg har sådd frøene i jord , men ikke vannet jorden. Dette er frø som lett kan rotne ... Jeg åpnet en ny pose med blomjord og den var fin og luftig og litt fuktig. Jeg har dekket krukkene med plast. Tycker du det var rett av meg å ikke vanne ? Jeg la frøene i kopper og dekket dem halvveis med vann i 3 - 4 timer før jeg sådde. Det kan fungera på många olika sätt, viktigare enligt mig är att kontrolera frön och tillföra frisk luft, Sunny... Vattna eller inte vattna... om jorden är tillräckligt fuktig (tror jag) behöver man inte vattna om man har plastpåse över dem... Många spännande sorter hos dig... hoppas vi får följa deras utveckling tills de blommar... På de nedre bilderna ser du en av mina fröplantor i början (5.11.2005) och nu (juni 2009)... [attachment=37040:PB050038.JPG][attachment=37042:clivia_0...7.6.2009.jpg] Det tar lång tid, det är sant men å andra sidan kan du glädja dig åt olika faser i cliviornas liv och sedan...om du står ut alla dessa juvenila år, kommer du att uppskatta dina plantor och deras "gröna liv" mycket mer, det kan jag garantera... Lycka till, Sunny MVH/clivia
clivia , din variegerade er bare fantastisk ! Og takk for ditt svar ! Egentlig hadde jeg tenkt å prøve din tallrik-metod på mine frø , men den krever at man er hjemme hver dag og kan se til dem. Og nå på sommeren kan det bli svårt å få til ... Jeg har lest tråden från børjan og var mycket frestad , det vore kult å se utviklingen som man kan gjøre med den metoden , men det får bli om jeg noen gang kjøper C.-frø om høsten ...
CITAT (Sunny @ 27-06-2009, 21:38)  clivia , din variegerade er bare fantastisk ! Og takk for ditt svar ! Egentlig hadde jeg tenkt å prøve din tallrik-metod på mine frø , men den krever at man er hjemme hver dag og kan se til dem. Og nå på sommeren kan det bli svårt å få til ... Jeg har lest tråden från børjan og var mycket frestad , det vore kult å se utviklingen som man kan gjøre med den metoden , men det får bli om jeg noen gang kjøper C.-frø om høsten ...  Tack, Sunny... den variegerade clivian kommer från korsningen Shima Fu Daruma x Miniature Hime Daruma (Sydafrika), har jag glömt att skriva. Det andra fröet gick bort, fröplantan var helt vit. MVH/clivia
Gunthwaite
28-06-2009, 08:40
CITAT (Sunny @ 27-06-2009, 17:35)  Hei igjen , Gunthwaite ! Clivia-frø mister raskt sin förmåga at spire , kanskje har det hendt i ditt fall ... PoD kan ha hatt frøene på magasin siden sist höst ... Spesialister ( de som bare odlar C. og sender direkte til sine kunder ) sender ut sine frø straks de er mogne. Mange av dem , deriblandt min leverandør , tvättar frøene i en "vätska" som skal hindra röta. Jeg må også si at i mitt fall var det bare tur ( norsk ; flaks ) at jeg bestilte fra denne leverandøren , man må bare gjøre et val  og i det her fallet gikk det bra ...  De frøene som gikk bort så veldig gamle ut, ja. Nå må jeg bare krysse fingrene for at de som er igjen skal klare seg. Hvis ikke skal jeg prøve å bestille direkte fra en Clivia spesiaist slik som du har gjort. De har jo så mye fint! Da jeg er nybegynner tenkte jeg at det var lurt å ikke bruke en liten formue på frø, men nå tror jeg at det hadde vært bedre faktisk. Når kvaliteten på frøene ikke er bra nok, blir det jo vanskeligere å lykkes.
Bilder som jeg tok da jeg dusjet den gule C. ute i dag : 
CITAT (Sunny @ 28-06-2009, 20:43)  Bilder som jeg tok da jeg dusjet den gule C. ute i dag :   tack för dina fina bilder, Sunny... Cliviafrö utvecklas långsamt och dina fröhus kommer att vara fortsatt gröna cca tre månader till och sen kommer de att gulna så småningom... Åtminstone mina uppför sig på detta sätt... Mina ser ut så här för närvarande... de två sorters gula.... [attachment=37147:den_gula...9.6.2009.jpg][attachment=37148:gula_cli...9.6.2009. jpg] den variegerade... [attachment=37149:den_vari...9.6.2009.jpg] Clivia cyrtanthifloras blomstängel har också vuxit lite... [attachment=37151:clivia_c...9.6.2009.jpg] MVH/clivia
Min unga clivia ser ut att få frökapslar, och den ska ju ha undervärme. Har köpt oasis som jag ska lägga dom på, kan ställa dem på balkongen, inglasat med stängda fönster, eller blir det för varmt?
Hoppas på svar!
Gunthwaite
30-06-2009, 14:15
I dag er jeg veldig optimistisk, de fire frøene jeg har ser ut til å trives godt Og så har jeg bestillt frø på ebay, fra en dame i Australia. En rød sort (Good Red x Great red, 6 stk), en rosa sort (Pinky Pastel x Pink Ghost, 6 stk) og en rød med mye hvitt (Cowlishaw hybrid x Big Bicolor, 4 stk). Den siste er rettere sagt en krysning av rød x rød/hvit bicolor, blir spennende. Kanskje jeg er heldigere nå, vi får se  Ps Boxer: Håper noen andre kan hjelpe deg, jeg er veldig nybørjare ser du...
CITAT (boxer2 @ 30-06-2009, 12:56)  Min unga clivia ser ut att få frökapslar, och den ska ju ha undervärme. Har köpt oasis som jag ska lägga dom på, kan ställa dem på balkongen, inglasat med stängda fönster, eller blir det för varmt?
Hoppas på svar! Jag tror inte, Boxer2, att cliviafrön behöver undervärme på sommaren för att gro. Nu vet jag inte var i Sverige du bor men att ställa frön på den inglasade balkongen med stängda fönster... ja, när solen skiner kan det bli för varmt... MVH/clivia
[quote name='Gunthwaite' date='30-06-2009, 15:15' post='1049115'] I dag er jeg veldig optimistisk, de fire frøene jeg har ser ut til å trives godt Og så har jeg bestillt frø på ebay, fra en dame i Australia. En rød sort (Good Red x Great red, 6 stk), en rosa sort (Pinky Pastel x Pink Ghost, 6 stk) og en rød med mye hvitt (Cowlishaw hybrid x Big Bicolor, 4 stk). Den siste er rettere sagt en krysning av rød x rød/hvit bicolor, blir spennende. Kanskje jeg er heldigere nå, vi får se  Har du bild på dina bebisplator? Håller tummarna, intressanta korsningar har du beställt!!! MVH/clivia
CITAT (clivia @ 01-07-2009, 07:03)  Jag tror inte, Boxer2, att cliviafrön behöver undervärme på sommaren för att gro. Nu vet jag inte var i Sverige du bor men att ställa frön på den inglasade balkongen med stängda fönster... ja, när solen skiner kan det bli för varmt...
MVH/clivia Någon som vet vad max tempraturen är för clivia frö? Bilder kommer lite senare
Gunthwaite
01-07-2009, 17:00
Hei clivia De frøene jeg har nå er ennå ikke blitt bebisplanter, det er såvidt spire på to av dem. Eller var det boxers bebisar du tenkte på? Når det blir noe å vise frem skal jeg læra meg å legge inn bilder her. Og nå har jeg googlet selgeren, hun har en høy stjerne i the Global Clivia Enthusiast Forum (og som en ærlig selger på Ebay). Takk for at du krysser tummarna for meg. Boxer, så spennende at du får egne frø! Hvis du skal ha frøene til å spire nå, tror jeg at ideal temperatur er 24 - 26 grader celcius. Ikke la solen stå og steke på dem, det er nok ikke bra. Jeg holder mine inne, det er ca 25-26 grader og bra lys men ikke sol på dem
Den andra blomstängeln hos C. cyrtanthiflora är på väg.... [attachment=37357:den_andr...2.7.2009.jpg] ... lite blommor... till alla blomälskare... [attachment=37358:lite_blo...2.7.2009.jpg][attachment=37359:lite_blo...7.2009_2. jpg] MVH/clivia
CITAT (Gunthwaite @ 01-07-2009, 18:00)  Hei clivia De frøene jeg har nå er ennå ikke blitt bebisplanter, det er såvidt spire på to av dem. Eller var det boxers bebisar du tenkte på? Når det blir noe å vise frem skal jeg læra meg å legge inn bilder her. Og nå har jeg googlet selgeren, hun har en høy stjerne i the Global Clivia Enthusiast Forum (og som en ærlig selger på Ebay). Takk for at du krysser tummarna for meg. Boxer, så spennende at du får egne frø! Hvis du skal ha frøene til å spire nå, tror jeg at ideal temperatur er 24 - 26 grader celcius. Ikke la solen stå og steke på dem, det er nok ikke bra. Jeg holder mine inne, det er ca 25-26 grader og bra lys men ikke sol på dem   Ja jag hoppas jag lyckas med de små, har aldrig gjort det förr. Sätter in lite bilder sen efterhand så ni kan se och ge råd på vägen. Ha det bra alla i värmen.
Gunthwaite
03-07-2009, 06:00
Clivia, Vakre planter og bilder som alltid!
Tack, Gunthwaite, du kommer säkert ha fina klivior i framtiden... bara lite tålamod... Min C. cyrtanthiflora har vuxit lite till, här kan man se henne efter duschningen, hon är redan en "mogen dam" med några år på nacken...  och inte ensam i krukan... [attachment=37565:C._cyrta...5.7.2009.jpg][attachment=37566:C.cyrtan...5.7.2009. jpg] Ja, vacker i varje ögonblick  ... MVH/clivia
Nu har jag duschat alla mina clivior på balkongen... Barnen till min "monsterclivia" har börjat visa ny tillväxt, hoppas att de kommer att blomma så småningom... bilder tagna idag och 10.3.2009 [attachment=37669:cliviaba...7.7.2009.jpg][attachment=37670:cliviaba...0.3.2009. jpg] Clivian med lite underlig tillväxt har inte ändrat sig och växer som hon vill fortfarande... [attachment=37671:clivian_...7.7.2009.jpg][attachment=37672:clivian_...7.2009_2. jpg] Cryptostephanus vansonii, den närmaste släkten till Clivia, frön Sydafrika, sept.2008 [attachment=37673:Cryptost...7.7.2009.jpg] Lite OT... Passiflora curiosa på balkongen börjar blomma... [attachment=37674:Passiflo...7.7.2009.jpg][attachment=37676:Passiflo...7.2009_2. jpg] Påskkaktus blommar fortfarande... [attachment=37680:P_skkakt...7.7.2009.jpg] MVH/clivia
Gunthwaite
08-07-2009, 10:23
Hei Clivia Dine monster-barn kommer til å bli en fantastisk plante! Jeg synes (tycker?) at clivior er aller vakrest når det er mer enn en plante i beholderen, så jeg håper at min voksne plante (5-6 år gammel) også skal sette sideskudd snart. Da skal de få lov til å bo sammen med sin mamma så lenge det er plass i potten Nå har jeg gått litt amok på ebay igjen. Klarte ikke å stoppe meg selv fra å bestille 5 frø av en intense greencentre korsning. Båda foreldrene er rød/orange green centre. Men nu får det være nok, har jo ennå ikke fått de første frøene
Dine bilder er så inspirerende , clivia ! Gunthwaite , jeg håper du kan sette inn bilder av dine frø. Mine frø er fra New Zealand og det tok nøyaktig 1 uke fra jeg fikk mail om at "i dag sender jeg frøene" til jeg hadde dem i postkassen hjemme hos meg. Kanskje får du spiring før meg , i fall du bruker "eksperimentelle metoder" , jeg har bare sådd på tradisjonell måte med frøene så vidt dekket av jord. ................... Min største Clivia sto ute en tid , på västersidan av huset , jeg trodde ikke solen var så sterk der ... Men det var den ... Det ble fula skader på bladene , jeg måtte klippe bort en del ... At man kan være så dum ...
Gunthwaite
08-07-2009, 20:56
Hei Sunny Det var veldig synd at planten din ble skadet, ta godt vare på den nå fremover slik at den kommer seg...! Skal prøve å lære meg å legge inn bilder her, har jo selv hatt stor glede og nytte av å se de bildene dere legger ut. Så det er klart at jeg får lyst til å bidra med noen selv. Skal se om jeg får lånt meg et digitalkamera, slik at jeg får tatt bilder av frøene. De første frøene jeg kjøpte fra australia ble sendt derfra 5/7. Så de er på vei Og så fikk jeg noen fra Chiltern seeds som jeg hadde glemt helt vekk. De kom i dag, og ser veldig fine ut heldigvis. Sunny, det blir nok til at jeg spirer frøene på fuktig papir i zip-lock poser. Det er mest praktisk, for de skal jo være med meg på ferie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|