Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
boxer2
CITAT (clivia @ 17-02-2010, 14:49) *
Nej, Boxer2, du behöver inte vända på fröet men om du gör det någon gång (jag förstår att du är nyfiken smile.gif ) gör det ingen skada bara du inte rör det varje dag....

MVH/clivia

bra för jag har kollat. shy.gif
Sätter in en bild på vad min nya clivia minata håller på att göra.
Tänk om den med får frökapslar??? smile.gif Ska pollinera den med sig själv varje dag och hoppas på det bästa. flirting.gif
boxer2
Såg att mitt frö är lite brunt på toppen, är det normalt eller varför är det det?

Lite bilder på den som förhoppningsvis ska bli mamma. Om det kommer frökapslar på denna med vill säga. Men jag pollinerar den varje dag, så får la hoppas på det bästa. smile.gif
clivia
[quote name='boxer2' date='20-02-2010, 15:56' post='1178891']
Såg att mitt frö är lite brunt på toppen, är det normalt eller varför är det det?
/quote]

Det är ingen fara, boxer2... Det händer. Varför? Vet inte, tyvärr... no.gif

[attachment=47428:clivia_fr_n....jpg]

MVH/clivia
boxer2
men den fortfarande få rötter och bli en växt till slut ändå?
Sunny

CITAT (boxer2 @ 21-02-2010, 15:52) *
men den fortfarande få rötter och bli en växt till slut ändå?

Mine frö har også den brune flekken , og de har alle fått rötter.
Det er nok normalt. flirting.gif

Det er også så at hele fröet får mörkere färg med tiden ,
om du ser på bildene av mine frö på förre side her i tråden ,
så ser du at de er gulvita når de er ferske från fröhuset ,
med tiden har de blivit orangebrune / brune.

Grunner for dette ... confused.gif Kanskje en reaksjon på ljus confused.gif

boxer2
CITAT (Sunny @ 21-02-2010, 16:11) *
Mine frö har også den brune flekken , og de har alle fått rötter.
Det er nok normalt. flirting.gif

Det er også så at hele fröet får mörkere färg med tiden ,
om du ser på bildene av mine frö på förre side her i tråden ,
så ser du at de er gulvita når de er ferske från fröhuset ,
med tiden har de blivit orangebrune / brune.

Grunner for dette ... confused.gif Kanskje en reaksjon på ljus confused.gif

Ja det är det kanske, en reaktion på ljus???? confused.gif
Har så svårt för att vänta på att mitt första clivia expriment ska börja sträcka på benen. whistling.gif
Motti
Det var väl en Lady Clivia i England som är upphovet till vår Clivia som vi har i dag,jag fick alltid rotskott på min som jag planterade om men som sakt det tog nog ett par år innan de blommade.Nu har jag ingen men annars hade jag min mormors i många år som jag fick ärva och då var den säkert 30 år,så dom kan leva länge.Vad jag inte visste var att de tydligen finns i olika färger !
boxer2
har bara lyckats hitta den oranga. Hur många/vilka färger finns det på clivia?
Sunny

Man kan ha tur og få kjøpe gul Clivia på butikker eller steder som Plantagen.

Internasjonalt fins det manger flere farger. Man kan kjøpe frö og odla dem fram selv.

Denne odlaren har jeg kjøpt frö ifrån
( der er flere sider med bilder , klikk på tallene nede på siden ) :

http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/

--- Så får man se om noen år om plantene verkligen blir så fantastiske ... shy.gif wub.gif
boxer2
CITAT (Sunny @ 23-02-2010, 15:31) *
Man kan ha tur og få kjøpe gul Clivia på butikker eller steder som Plantagen.

Internasjonalt fins det manger flere farger. Man kan kjøpe frö og odla dem fram selv.

Denne odlaren har jeg kjøpt frö ifrån
( der er flere sider med bilder , klikk på tallene nede på siden ) :

http://www.flickr.com/photos/alicksclivia/

--- Så får man se om noen år om plantene verkligen blir så fantastiske ... shy.gif wub.gif

Ska kolla länken du skickade med. Jag vore lycklig om jag hittade en med annan färg. Dom öppnar plantagen där jag bor, så jag måste dit och kolla så fort dom har öppnat. shy.gif g.gif
boxer2
Vill bara berätta en super glad nyhet. rotfl.gif Mitt första expriment har sträck på benen nu. rolleyes.gif En liten rot är påväg ut nu. Såg det nu när jag luftade den i 10 min. Lade tillbaka roten nedåt. Villket håll ska roten ligga åt?
Sunny

Grattis ! yaay.gif
Nå vil du se utvikling fra dag til dag ,
det går fort når roten først er "kommet igjennom". flirting.gif

Roten växer uavhengig av villket håll den vender emot ,
men mest praktisk er det kanskje om den ligger mot siden , men også "lite nedåt" ,
da blir det lätt for stengelen at växa fram.

boxer2
CITAT (Sunny @ 25-02-2010, 12:24) *
Grattis ! yaay.gif
Nå vil du se utvikling fra dag til dag ,
det går fort når roten først er "kommet igjennom". flirting.gif

Roten växer uavhengig av villket håll den vender emot ,
men mest praktisk er det kanskje om den ligger mot siden , men også "lite nedåt" ,
da blir det lätt for stengelen at växa fram.

Så nu när roten har kommit, så kommer snart ett blad, eller? blomma.gif thanks.gif
Sunny

Bladet kommer ut från basis av roten ,
på den minste fröplanten har bladet just kommet igjennom :

[attachment=47564:25.02.10_utsnitt.JPG]

.......................................................

Mine äldsta fröplanter , som jeg sådde i 28. juni 2009 , ser såhär ut i dag :

[attachment=47565:25.02.10_utsnitt_2.JPG]

De fikk en rätt kort växtsesong fordi de ble sådd så sent ,
og står i et rum som er kyligt ( 10 - 15 grader ) på senhösten og vinteren.

Nu kan jeg se at årets växt har startet.
Det har vært mycket sol i det siste , som värmer rummet , og her er snö , som gjer godt ljus.

Jeg hadde tenkt å plantera dem til större "riktiga krukker" nu i vår.
Men på söndag hadde jeg en "olyckshändelse" og tappade brickan med mine planter.
Vilket kaos ! Men ingen planter fikk skada ...
Mycket av jorden fall ut av mine "plastbägare-krukker" , så jeg fikk se vilken storlek röttene hadde ... De var så små at plantene behöver ikke nye krukker i vår ,
- kanskje i sommer om de växer mycket.

Det blir interessant å se hur mycket mer mine nye fröplanter ( på förste bilde ) växer i sin förste växtsesong , som ju blir mycket längre. shy.gif
boxer2
CITAT (Sunny @ 25-02-2010, 18:05) *

Det har vært mycket sol i det siste , som värmer rummet , og her er snö , som gjer godt ljus.

Men på söndag hadde jeg en "olyckshändelse" og tappade brickan med mine planter.
Mycket av jorden fall ut av mine "plastbägare-krukker" , så jeg fikk se vilken storlek röttene hadde ... De var så små at plantene behöver ikke nye krukker i vår ,

Det blir interessant å se hur mycket mer mine nye fröplanter ( på förste bilde ) växer i sin förste växtsesong , som ju blir mycket längre. shy.gif

Grattis och tur att ingen skada sig efter fallet.
Min rot är mycker längre idag. Var tvungen att kika. shy.gif
Ja det ska bli kul att följa den nu. tummenupp.gif
boxer2
Tänkte bara visa min nu fullt blommande klivia som jag hoppas på fröer då jag pollinerat.
Visar även moderplantan till mitt nuvarande frö. Det växer och står i, det har nästan puttat upp "ägget" ovanpå oasisen nu, så mycket växer det. bravo.gif

clivia
CITAT (boxer2 @ 28-02-2010, 18:33) *
Tänkte bara visa min nu fullt blommande klivia som jag hoppas på fröer då jag pollinerat.
Visar även moderplantan till mitt nuvarande frö. Det växer och står i, det har nästan puttat upp "ägget" ovanpå oasisen nu, så mycket växer det. bravo.gif

Grattis, Boxer 2, nu har du sett du att det inte är så svårt att lyckas med clivia frön... tummenupp.gif bravo.gif det kommer att växa ganska snabbt i början...

Din moderplantan kommer att växa nu på våren... och kanske blomma också...och clivian som du pollinerat kommer säkert att göra några fröhus... men nu är det mest spännande att observera "lillen" som har grott... yes.gif

-------

Jag har en clivia som blommar på balkongen... (lite mörkt har tagit bilder nu)

[attachment=47673:balkonge...8.2.2010.jpg][attachment=47671:clivia_b...8.2.2010.
jpg]

ett par amaryllisar i köket och en av mina 5-åriga fröplantor från Sydafrika (på väg att blomma äntligen!!! yahoo.gif) förgyllar vardagen också...

[attachment=47675:amarylli...8.2.2010.jpg][attachment=47677:fr_plant...8.2.2010.
jpg]

MVH/clivia

clivia
CITAT (Sunny @ 25-02-2010, 18:05) *

Vilka fina plantor har de blivit, Sunny... tummenupp.gif ... Jag tror inte de behöver nya krukor, de två första åren räcker det med sådana du har, till och med är det bättre att lämna de i fred tills rötterna inte är tillräckligt stora... Jag har märkt att mina Cryptostephanus (clivia släktingar) som jag planterade om i somras växer lite långsamare än de som jag lämnade i fred, jag misstänker att rotsystemet inte var tillräckligt utvecklat... hos clivior har jag märkt det samma, de trivs och växer bättre om de inte planteras om de första två år... Tredje året blir tillväxten kraftigare och då är det bra att plantera om tidigt på våren... Omplanteringar på sommaren och hösten var inte så lyckade hos mig...

MVH/clivia

boxer2
CITAT (clivia @ 28-02-2010, 20:57) *
Grattis, Boxer 2, nu har du sett du att det inte är så svårt att lyckas med clivia frön... tummenupp.gif bravo.gif det kommer att växa ganska snabbt i början...

Din moderplantan kommer att växa nu på våren... och kanske blomma också...och clivian som du pollinerat kommer säkert att göra några fröhus... men nu är det mest spännande att observera "lillen" som har grott... yes.gif

-------

Jag har en clivia som blommar på balkongen... (lite mörkt har tagit bilder nu)

[attachment=47673:balkonge...8.2.2010.jpg][attachment=47671:clivia_b...8.2.2010.
jpg]

ett par amaryllisar i köket och en av mina 5-åriga fröplantor från Sydafrika (på väg att blomma äntligen!!! yahoo.gif ) förgyllar vardagen också...

[attachment=47675:amarylli...8.2.2010.jpg][attachment=47677:fr_plant...8.2.2010.
jpg]

MVH/clivia

Tänkte visa hur långt roten tagit sig ut.(dålig bild, ingen bra fotograf hehe)
När slipper den ligga i plast?
Är så lycklig över den. yahoo.gif Jag misslyckas alltid med frö annars. crying.gif Såg här om dagen när jag tittade på andra sidan, att roten är brun i toppen, är det normalt?
boxer2
Såg att det börjar komma ett blad nu. biggrin.gif (syns kanske inte på bilden).[attachment=47798:PICT0011.JPG]

Kan jag ta bort oasisen och låta den ligga på bara fatet i lite vatten? Den rullar omkring nu när jag ska lufta den.tongue.gif
boxer2
Snart dags att få fler "småttingar" tummenupp.gif
[attachment=47885:PICT0018.JPG]
Jag pollinerade inte varje dag, men var flitig med det i början. Varje blomma blev i alla fall pollinerade. Fast med nästa frö, ska prova att föda upp på ett fat med lite vatten utan oasis. Se hur jag lyckas med det. rolleyes.gif
pialotta
hej alla cliviaälskare, vill bara säga att den här tråden är underbar! Började från början att läsa alla inlägg och satt till sidan 30 tongue.gif men då hoppade jag lite generat till sista sidan...
boxer2
Clivia och Sunny, var är ni, vad har hänt med min lille?
Blivit brun och konstig i toppen på roten. Skickar bild när jag sett ni varit här.
Sunny
Hei , boxer2 !

Jeg er jo selv nybörjare når det gjelder Clivia från frö ...

Jeg ser at mine fröplanter er lite orange i enden av roten ,
se bilder på förre side i tråden ,
er det dette du merner ?
boxer2
CITAT (Sunny @ 10-03-2010, 21:31) *
Hei , boxer2 !

Jeg er jo selv nybörjare når det gjelder Clivia från frö ...

Jeg ser at mine fröplanter er lite orange i enden av roten ,
se bilder på förre side i tråden ,
er det dette du merner ?

Sätter in en bild så kan du själv se. smile.gif
[attachment=47978:PICT0021.JPG]
[attachment=47979:PICT0020.JPG]
Kan jag ta bort oasisen och bara ha den på fatet med lite vatten på?
När slipper den ligga i plast?
Sunny

Oj , dette har jeg ikke erfarenhet med ... confused.gif
Dette er ikke samma sak som jeg ser på mine fröplanter.

Jeg ville legge den i vatten , om jeg var deg.
Den har kanskje haft det för torrt ???

Det ser tyvärr ikke bra ut , hva vi ser på ditt bilde unsure.gif ,
men du må ju forsöka at rädda fröplanten !
boxer2
CITAT (Sunny @ 11-03-2010, 13:03) *
Oj , dette har jeg ikke erfarenhet med ... confused.gif
Dette er ikke samma sak som jeg ser på mine fröplanter.

Jeg ville legge den i vatten , om jeg var deg.
Den har kanskje haft det för torrt ???

Det ser tyvärr ikke bra ut , hva vi ser på ditt bilde unsure.gif ,
men du må ju forsöka at rädda fröplanten !

Kan det vaför att roten har stått emot oasisen hela tiden?
Hur länge ska den ha plast över sig?
Tack för all hjälp du ger mig. Det uppskattar jag verkligen. confused.gif
Sunny

CITAT (boxer2 @ 12-03-2010, 12:14) *
Kan det vaför att roten har stått emot oasisen hela tiden?

Vet ikke , men jeg undras om oasisen har varit för torr ...

CITAT (boxer2 @ 12-03-2010, 12:14) *
Hur länge ska den ha plast över sig?

Man må ha plast över helt til man planterar i jord.
boxer2
CITAT (Sunny @ 12-03-2010, 12:59) *
Vet ikke , men jeg undras om oasisen har varit för torr ...

Man må ha plast över helt til man planterar i jord.

Tror inte den varit för torr, för jag hade alltid lite vatten på fatet.
clivia
Våren har redan börjat...även på min balkong...

De första vanliga orangea clivior är på väg att blomma med två stänglar var...

[attachment=48428:p__v_g_a...8.3.2010.jpg][attachment=48429:p__v_g_a...8.3.2010.
jpg]

Två av de sju cliviasistrar som finns i en kruka börjar också visa sina skatter...

[attachment=48430:p__v_g_a...8.3.2010.jpg][attachment=48431:p__v_g_a...8.3.2010.
jpg]

Den första gula clivian på väg att blomma...

[attachment=48432:p__v_g_a...8.3.2010.jpg]

Denna clivian blommade med två stänglar och fick två skott förra året och redan nu är en av de på väg att blomma... mamman blommade i januari (man ser rester på bilden) med en stängel nu är den andra på väg...

[attachment=48437:en__ldre...8.3.2010.jpg][attachment=48438:ett_rigt...8.3.2010.
jpg]

Inne har cliviorna blommat ganska länge och en liten gullig clivia (fröplanta, 4 år gammal) blommar fortfarande...

[attachment=48433:en_liten...8.3.2010.jpg][attachment=48434:i_j_mf_r...8.3.2010.
jpg]

Nu har vi april framför dörren, cliviornas månad.... happy.gif

------

PS: Boxer2 hur går det för lillen? Var inte ledsen om den gick bort... trostar.gif Det händer så många gånger att jag slutade räkna det... Skicka ett PM jag har ännu några över... De har grott redan, då är det kanske lite mindre fara att du misslyckas... Det är alltid svårt att börja med lite material, jag har själv upplevt det...

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 28-03-2010, 18:45) *
Våren har redan börjat...även på min balkong...

De första vanliga orangea clivior är på väg att blomma med två stänglar var...

[attachment=48428:p__v_g_a...8.3.2010.jpg][attachment=48429:p__v_g_a...8.3.2010.
jpg]

Två av de sju cliviasistrar som finns i en kruka börjar också visa sina skatter...

[attachment=48430:p__v_g_a...8.3.2010.jpg][attachment=48431:p__v_g_a...8.3.2010.
jpg]

Den första gula clivian på väg att blomma...

[attachment=48432:p__v_g_a...8.3.2010.jpg]

Denna clivian blommade med två stänglar och fick två skott förra året och redan nu är en av de på väg att blomma... mamman blommade i januari (man ser rester på bilden) med en stängel nu är den andra på väg...

[attachment=48437:en__ldre...8.3.2010.jpg][attachment=48438:ett_rigt...8.3.2010.
jpg]

Inne har cliviorna blommat ganska länge och en liten gullig clivia (fröplanta, 4 år gammal) blommar fortfarande...

[attachment=48433:en_liten...8.3.2010.jpg][attachment=48434:i_j_mf_r...8.3.2010.
jpg]

Nu har vi april framför dörren, cliviornas månad.... happy.gif

------

PS: Boxer2 hur går det för lillen? Var inte ledsen om den gick bort... trostar.gif Det händer så många gånger att jag slutade räkna det... Skicka ett PM jag har ännu några över... De har grott redan, då är det kanske lite mindre fara att du misslyckas... Det är alltid svårt att börja med lite material, jag har själv upplevt det...

MVH/clivia

Jo clivia, jag har laggt den på bara fatet i vatten, men det verkar som den slutat växa.
Den har blivit grönaktig inne vid "ägget" och ett litet blad har visat sig. Men tror dock den har slutat växa. Du kan se bilder på den ovan på denna sidan. Tror du jag kan "begrava" den lilla eller ska jag försöka rädda den? Min andra clivia har blommat slut, så då får jag en ny chans att försöka igen. Och då ska jag bara ha den på fatet och vatten, ej oasis.
Bassam
Hej
clivia tycker inte mycket vatten om man ger dom mycket vatten ska blir dom dåliga.
H:Bassam
clivia
CITAT (boxer2 @ 30-03-2010, 12:12) *
Jo clivia, jag har laggt den på bara fatet i vatten, men det verkar som den slutat växa.
Den har blivit grönaktig inne vid "ägget" och ett litet blad har visat sig. Men tror dock den har slutat växa. Du kan se bilder på den ovan på denna sidan. Tror du jag kan "begrava" den lilla eller ska jag försöka rädda den? Min andra clivia har blommat slut, så då får jag en ny chans att försöka igen. Och då ska jag bara ha den på fatet och vatten, ej oasis.

Kasta den inte om den inte har förändrats... Om den är grön och inte rutten lever den i alla fall. Vänta. Den kan skicka en ny rot precis där var den sjuka roten börjar växa. Vi skall aldrig underskatta självläkande kraften och överlevnadförmågan hos växter. Spola den försiktigt med ljumet vatten, tvätta skålen som det groende fröet ligger i och lämna naturen göra sin del. Inte alltid men ibland hjälper det.

[attachment=48475:ny_rot__30.3.2010.jpg]

MVH/clivia
boxer2
CITAT (clivia @ 30-03-2010, 13:55) *
Kasta den inte om den inte har förändrats... Om den är grön och inte rutten lever den i alla fall. Vänta. Den kan skicka en ny rot precis där var den sjuka roten börjar växa. Vi skall aldrig underskatta självläkande kraften och överlevnadförmågan hos växter. Spola den försiktigt med ljumet vatten, tvätta skålen som det groende fröet ligger i och lämna naturen göra sin del. Inte alltid men ibland hjälper det.

[attachment=48475:ny_rot__30.3.2010.jpg]

MVH/clivia

Där ser man. Då försöker jag det. Tack clivia.
boxer2
Har nu tvättat fatet i diskmedel och skäljt av fröet i ljummet vatten, tog bort lite av det mjuka lösa svarta på rotspetsen, utan att skada den naturligtvis. Luftar den 10min varje dag, ca. Lägger in lite bilder på hur den ser ut idag. Har den lagom mycket vatten? smile.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 02-04-2010, 16:22) *
Har nu tvättat fatet i diskmedel och skäljt av fröet i ljummet vatten, tog bort lite av det mjuka lösa svarta på rotspetsen, utan att skada den naturligtvis. Luftar den 10min varje dag, ca. Lägger in lite bilder på hur den ser ut idag. Har den lagom mycket vatten? smile.gif

Jag tror att du kan ta bort ännu mer vatten, det är fuktigheten som räknas och då räcker det med några droppar... Har ingen bra bild på detta men här kan du se åtminstone lite hur jag menar...

[attachment=48583:clivia_f...2.2.2008.jpg]

MVH/clivia

boxer2
CITAT (clivia @ 02-04-2010, 17:11) *
Jag tror att du kan ta bort ännu mer vatten, det är fuktigheten som räknas och då räcker det med några droppar... Har ingen bra bild på detta men här kan du se åtminstone lite hur jag menar...

[attachment=48583:clivia_f...2.2.2008.jpg]

MVH/clivia

Jo jag förstår precis hur du menar Clivia. smile.gif
Då tar jag bort lite vatten i morgon när den ändå ska luftas.
Jag trode den behövde vatten för att växa, men det är alltså för att det ska bli fuktigt???
Då förstår jag bättre. smile.gif Hur tycker du den ser ut för övrigt? Tror du på att den ska kunna bli en planta till slut? Mitt hopp lever vidare....annars gör jag ett nytt försök med de kommande fröerna på min adnra planta. smile.gif Skamm den som ger sig. tongue.gif
clivia
CITAT (boxer2 @ 02-04-2010, 17:45) *
Jo jag förstår precis hur du menar Clivia. smile.gif
Då tar jag bort lite vatten i morgon när den ändå ska luftas.
Jag trode den behövde vatten för att växa, men det är alltså för att det ska bli fuktigt???
Då förstår jag bättre. smile.gif Hur tycker du den ser ut för övrigt? Tror du på att den ska kunna bli en planta till slut? Mitt hopp lever vidare....annars gör jag ett nytt försök med de kommande fröerna på min adnra planta. smile.gif Skamm den som ger sig. tongue.gif

Tror du på att den ska kunna bli en planta till slut?

Det beror på omständigheter, Boxer2... Det finns alltid möjlighet med positiv utgång. Vägen till att känna växter lite djupare är alltid krokig enligt mig. Ingen kan göra jobbet åt någon annan och det känns ganska rättvist. Om viljan är stark, mod inte saknas och de två har uthållighet som kompanjon då resultat visar sig så småningom var så säker. slap.gif

-------

Utvecklingen av blomställningar på min balkong fortsätter... April är verkligen kliviornas månad... yes.gif happy.gif

[attachment=48627:clivia_p...4.4.2010.jpg][attachment=48631:naturen_...4.4.2010.
jpg]

Clivia 16.2.2010 och nu 4.4.2010, det är clivian som finns lite högre upp fotat från andra sidan med ettåriga skott som är också på väg att blomma...

[attachment=48629:clivia__16.2.2010.jpg][attachment=48628:clivia_2...4.4.2010.jp
g]

Den gula clivia är på väg att blomma... men tydligen räcker det inte med en stängel...

[attachment=48634:andra_bl...4.4.2010.jpg]

MVH/clivia
boxer2
Jag satte om min älsta klivia i går i en lite större kruka och den har fått 3 nya blad bara i år nu sen den började att växa. Kanske kommer en stängel på den år. smile.gif Min andra yngre klivia skall jag plantera om i veckan, den oxå i en lite större kruka. smile.gif Så här blev resultatet efter omplanteringen. biggrin.gif
Ramona
Hej
Jag undrar var man kan få tag i clivia frön, jag har den vanliga orange/röda clivian men skulle vilja ha några fler gärna med varigerade blad och annan färg på blommorna. tycker der verkar spänande att odla dom från frön . Det kanske finns någon här på forumet som har frön som dom vill byta eller sälja, eller om någon vet var man kan beställa från.......

Kram Ramona
Rebecca
Jag är helt ny på clivior och fick min första för någon månad sen. Då skulle den precis spricka upp i blom, och när blomningen sen kom var den fantastiskt fin. Nu vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag klippa ner stängeln eller finns det chans att jag får frön? Det sitter små frökapslar men de är gröna och har inte vuxit speciellt mycket sedan blommorna trillade av. Hur sköter jag min blomma på bästa sätt?
boxer2
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 15:22) *
Jag är helt ny på clivior och fick min första för någon månad sen. Då skulle den precis spricka upp i blom, och när blomningen sen kom var den fantastiskt fin. Nu vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag klippa ner stängeln eller finns det chans att jag får frön? Det sitter små frökapslar men de är gröna och har inte vuxit speciellt mycket sedan blommorna trillade av. Hur sköter jag min blomma på bästa sätt?

Den ska ha ljus men ej stark sol. Hållas fuktig hela tiden. Inget vatten alls mellan Augusti till och med Februari. Gödning vid vattning. Frö kanske du får beroende på hur gammal plantan är. Du kan ju oxå läsa genom hela tråden och se om du hittar något där. Nu menar jag inte läsa vart ända ord i tråden, uttan ögna igenom och se om du hittar nått användbart. smile.gif Hoppas du blev lite klokare. smile.gif Lycka till och välkomen hit. biggrin.gif
Rebecca
CITAT (boxer2 @ 05-04-2010, 18:12) *
Den ska ha ljus men ej stark sol. Hållas fuktig hela tiden. Inget vatten alls mellan Augusti till och med Februari. Gödning vid vattning. Frö kanske du får beroende på hur gammal plantan är. Du kan ju oxå läsa genom hela tråden och se om du hittar något där. Nu menar jag inte läsa vart ända ord i tråden, uttan ögna igenom och se om du hittar nått användbart. smile.gif Hoppas du blev lite klokare. smile.gif Lycka till och välkomen hit. biggrin.gif

Tack, det var många användbara tips. Vad för slags gödning; vanlig kruktväxtnäring eller? Jag har försökt kika igenom större delen av tråden men 48 sidor var lite väl mäktigt för mig så jag hoppas att det inte gjorde allt för mycket att jag frågade saker som säkerligen tagits upp någonstans i tråden. innocent.gif Jag vet faktiskt inte hur gammal plantan är eftersom jag fått den och personen som köpte den inte tänkte på att fråga i butiken. I vilket fall, tack, kommer kika in här mycket för bästa vård av min lilla clivia! tummenupp.gif
lissa
Hej igen efter en lång tid. Mina har just börjat blomma ordentligt och dom lyser verkligen upp tillvaron.
förra året penslade jag frömjölet mellan dom jag har, och det blev först bara om gröna små små knoppar som fick sitta kvar. Det har nog gått snart ett år, och för en månad sedan öppnade jag en som hade blivit röd. Eftersom jag inte trodde det skulle vara något i den var jag lite ovarsam, och förstörde fröet som mot alla odds fanns. Nu ska jag ta den sista kapseln och öppna den och försöka få den att gro. Ska ta lite kort på vad som kommer att hända i framtiden..
Om du inte har problem med utrymme etc så kan du ju vänta några månader och se vad som händer med frökapslarna....lycka till
clivia
CITAT (boxer2 @ 04-04-2010, 17:58) *
Jag satte om min älsta klivia i går i en lite större kruka och den har fått 3 nya blad bara i år nu sen den började att växa. Kanske kommer en stängel på den år. smile.gif Min andra yngre klivia skall jag plantera om i veckan, den oxå i en lite större kruka. smile.gif Så här blev resultatet efter omplanteringen. biggrin.gif

Den ser fint ut, boxer2.... tummenupp.gif

Vänta nu tills jorden i krukan blir nästan torr... Övervattning gillar de verkligen inte. Större krukor är bra för klivior, de växer där mycket bätre när de väl etablerar sig men de måste ha ordentliga hål på botten för att överflödigt vatten rinner bort. Det lönar sig att ägna lite tid åt dem och duscha dem ordentligt i badrummet när de behöver sin klunk, sen vänta och ta de tillbaka på sin plats när vatten slutat droppa... Rötterna gillar inte att bada i vatten några dagar i sträck som kan hända ganska ofta när vi vattnar med en kanna... Jag tror att efterlikna naturen lite är det bästa sättet att se efter clivior, de får glänsande gröna blad och insekter brukar hålla sig tillbaka för att de inte gillar den sorts behandling. Jag är ganska säkert att du inte behöver vattna på minst två veckor... Ja, och en sak till, rör inte på krukan i onödan... Varje gång du rör på den måste plantan anpassa sig de nya förhållanden och tillväxten är inte så stark som hos växter som man inte stör för mycket.

MVH/clivia
clivia
CITAT (Ramona @ 05-04-2010, 15:10) *
Hej
Jag undrar var man kan få tag i clivia frön, jag har den vanliga orange/röda clivian men skulle vilja ha några fler gärna med varigerade blad och annan färg på blommorna. tycker der verkar spänande att odla dom från frön . Det kanske finns någon här på forumet som har frön som dom vill byta eller sälja, eller om någon vet var man kan beställa från.......

Kram Ramona

Hej och välkommen hit, Ramona.... blomma.gif

Det finns många sidor på internet som erbjuder cliviafrön till salu... Jag köpte mina på en internetsida som tyvärr slutat existera... www.clivias.com. Om du läser den här tråden lite tillbaka det finns säkert information om några andra internetförsäljare, Sunny köpte på det här sättet ovanligare cliviafrön förra året... Mina fröplantor från Sydafrika har inte bahagat sig blomma ännu..., de är fyra, fem år gamla och jag hoppas på några blomningar redan i år... För mig är frösäsongen slut nu, jag hade några frön på gula clivior och några på min variegerade clivia i januari, februari och de har hittat nytt hem redan... Måste tillägga att med variegerade är det lite knepigt för att inte alla frön är variegerade, bara några % av varje skörd blir brokbladiga plantor, man måste bli medveten om det för att inte bli förvånad när variegering uteblir.
Hoppas det hjälper lite...

MVH/clivia
clivia
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 18:58) *
Tack, det var många användbara tips. Vad för slags gödning; vanlig kruktväxtnäring eller? Jag har försökt kika igenom större delen av tråden men 48 sidor var lite väl mäktigt för mig så jag hoppas att det inte gjorde allt för mycket att jag frågade saker som säkerligen tagits upp någonstans i tråden. innocent.gif Jag vet faktiskt inte hur gammal plantan är eftersom jag fått den och personen som köpte den inte tänkte på att fråga i butiken. I vilket fall, tack, kommer kika in här mycket för bästa vård av min lilla clivia! tummenupp.gif

Välkommen hit, Rebecca... rose.gif

Ja, det räcker med vanlig krukväxtnäring i tillväxtsäsongen. Fråga så mycket du behöver... yes.gif Har du någon bild på din nya lilla vän? shy.gif

MVH/clivia
boxer2
CITAT (Rebecca @ 05-04-2010, 18:58) *

Du får fråga hur mycket du vill smile.gif Välkommen hit.
Jag har även okchidéer, så jag har en orchidénäring på 20-20-20 npk.
Och det använder jag till alla mina blommor och dom växer som bara den.
Annars kan du säkert oxå använda vanlig blomsternäring, det gjorde jag i början.
Lycka till med din clivia. wink.gif
clivia
CITAT (lissa @ 06-04-2010, 01:18) *
Hej igen efter en lång tid. Mina har just börjat blomma ordentligt och dom lyser verkligen upp tillvaron.
förra året penslade jag frömjölet mellan dom jag har, och det blev först bara om gröna små små knoppar som fick sitta kvar. Det har nog gått snart ett år, och för en månad sedan öppnade jag en som hade blivit röd. Eftersom jag inte trodde det skulle vara något i den var jag lite ovarsam, och förstörde fröet som mot alla odds fanns. Nu ska jag ta den sista kapseln och öppna den och försöka få den att gro. Ska ta lite kort på vad som kommer att hända i framtiden..
Om du inte har problem med utrymme etc så kan du ju vänta några månader och se vad som händer med frökapslarna....lycka till

Välkommen tillbaka, Lissa... det var länge sedan jag läste något inlägg från dig... Hoppas att allt går bra för dig och dina blommor... Kliviorna är trogna vänner och snällt återkommer varje vår... yes.gif när vi mest behöver lite värme för själen och fröjd för ögat... Det finns massor av nya blommor men det är något speciellt med dessa gamla, ibland lite glömda mönjeliljor...

Jag är mycket nyfiken på dina bilder och hur dina clivior har utvecklats...

Min äldsta clivia här i Sverige blommar snällt varje år, 12 år hos mig blir det på sommaren... Den har inte gjort ett enda skott... men massor av blommor producerar den varje år....

[attachment=48712:min__lds...6.4.2010.jpg]

MVH/clivia
Rebecca
CITAT (clivia @ 06-04-2010, 11:03) *
Välkommen hit, Rebecca... rose.gif

Ja, det räcker med vanlig krukväxtnäring i tillväxtsäsongen. Fråga så mycket du behöver... yes.gif Har du någon bild på din nya lilla vän? shy.gif

MVH/clivia

Tack! Vad gulliga alla är i det här forumet! Jag blir helt glad varje gång jag kikar in! kram1.gif

Då ska krukväxtnäring införskaffas. Så tillväxtsäsong är alltså... nu? Mellan februari till augusti? Och sen vintervila alltså. Känns läskigt att inte vattna en växt på flera månader, det har jag aldrig varit med om förut. Men det blir spännande!

Jag har bara en bild på några av blommorna från när den blommade, men såhär fin var den då:

[attachment=48717:2_mars_021.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon