Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Sunny
CITAT (nilssontherese @ 15-03-2009, 14:05) *
Underbar bild Sunny! och vilken bonus!!!

Takk , Therese ! kram2.gif

Denne planten kjøpte jeg for et par uker siden.
Knoppene var så runde at jeg trodde kanskje blomstene hadde fler enn de vanlige 6 kronbladene ...
Men så viste det seg at at blomstene var misformede , bare 1 blomst var helt normal :

Den normale blomsten tyckte jeg var meget vakker. MEN kan det være noen sykdom , et virus eller ... crying.gif
Bør jeg kasta denne planten ???

Jeg kjøpte denne planten på samme ställe , den har jeg vist bilde av förut , jeg brukte pollen fra den til å pollinere min gule.

Nå blir jeg redd at det kan være noe fel med den også , der er noe brunt på blomstjelken , men blommorna var ok ...

Hva sier dere som har Cliviabøker , fins det noe virus eller annet man skal akta seg for ??? help.gif
nilssontherese
Sunny! Tråkigt att blommorna inte utvecklade sig som de skulle.Tyvärr har jag inget bra svar på vad det beror på kanske Clivia har det!
Kanske är det nån mutation? Ändring i temperatur ljusförhållanden som varit för kraftiga?
Jag har en fråga jag med.Läste runt lite och man kan doppa rötterna på clivian om de håller på att ruttna.För att stoppa förruttnelsen.Nån som har erfarenhet av detta medel? Vad heter det? Antifungicide på engelska blink.gif .
Finns det nån "hemma mix" man kan göra.Har hört talas om Atamon, bakpulver??
lissa
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 08:22) *
Jag vet inte, Therese, om det är bättre att odla klivior i mossa... Problemet är att de måste förvaras torrt och kallt på vintern och då är det bättre att ha de i jorden enligt mig. Det är den största skillnaden gentemot hoyor... Sedan när jag tänker på stabilitet...klivior är ganska tunga växter, hoyor kanske också är det men de har en spajlé som stöd...Jag tror att mossa är för lätt substrat... Om jag tänker på förhållanden i vilka clivior och hoyor växer är de ganska annorlunda...att tillsätta mossa i jorden... g.gif .... jag tror att det är bättre att tillsätta grövre sand för klivior om man vill förböttra jorden för dem...för att jorden man köper har tillräckligt med organisk massa...men, men...som sagt, jag har inte provat och vad jag tror på behöver inte alltid vara sant...Men experiment skulle jag göra först på någon fröplanta för att de är mest anpassbara... shy.gif

Alla mina klivior växer i jorden... Jag har provat rododendronjord, P-jord båda uppblandade med kogödsel i påse och lite sand, de växer bra i båda... yes.gif

[attachment=31991:mitt_lit...4.3.2009.jpg][attachment=31982:fyra_dam...4.3.2009.
jpg]

[attachment=31995:clivia_m...5.3_2009.jpg][attachment=31996:inte_m_n...5.3.2009.
jpg][attachment=31997:tulpanfo...4.3.2009.jpg]

kram2.gif

MVH/clivia

ohmy.gif bravo.gif Helt oroligt..hur många blommor är det på den längst ner, det måste väl vara runt 20 eller så, drägel drägel drägel, fantastiskt..
Kan jag kopiera den bilden för att visa min vänina som gav mig mina Clivior ? Inte för att hänga upp den på nätet eller så, bara att skicka henne en mail så att hon kan se vad som kan ske när växterna får det dom behöver..

Sunny, jag kan inget om virusar o dyl, men ibland har det hänt att en del blommor har blivit lite missformade för att plantan har blivit utsatt för dåliga förhållanden när den skulle forma sig..med blad kan det ju också hända..Jag hoppas på att det ska vara den anledningen och ingen virus kram2.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 15-03-2009, 14:24) *
Takk , Therese ! kram2.gif

Denne planten kjøpte jeg for et par uker siden.
Knoppene var så runde at jeg trodde kanskje blomstene hadde fler enn de vanlige 6 kronbladene ...
Men så viste det seg at at blomstene var misformede , bare 1 blomst var helt normal :

Den normale blomsten tyckte jeg var meget vakker. MEN kan det være noen sykdom , et virus eller ... crying.gif
Bør jeg kasta denne planten ???

Jeg kjøpte denne planten på samme ställe , den har jeg vist bilde av förut , jeg brukte pollen fra den til å pollinere min gule.

Nå blir jeg redd at det kan være noe fel med den også , der er noe brunt på blomstjelken , men blommorna var ok ...

Hva sier dere som har Cliviabøker , fins det noe virus eller annet man skal akta seg for ??? help.gif

Nej, Sunny, jag tror inte att det är något virus... Om det skulle vara det man kan se något på blad också...Och plantan är nöjd nu och så tacksam mot dig att hon ändå har visat åtminstone en verkligen vacker blomma för dig... wub.gif

men för att lugna ner dig lite slap.gif läser jag i min bok om Clivias från Graham Duncan:

Symptoms of viral disease are seen as short or long, dark and light green streaks across the upper surface of the leaf blade and the scape, and may also cause colour-breaking in flowers.

Ingen av dina plantor är sjuk enligt mig... och nästa år kommer de att blomma som de ska både två yes.gif, ja om du inte låter dem att göra frö. Den andra plantan har ganska många blommor för att vara en fröplanta, det signalerar oftast att det år ett rikligt blommande exemplar... tummenupp.gif Har du en bild på den bruna fläcken på blomstjälken hos den?

kram2.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (nilssontherese @ 15-03-2009, 14:49) *
Sunny! Tråkigt att blommorna inte utvecklade sig som de skulle.Tyvärr har jag inget bra svar på vad det beror på kanske Clivia har det!
Kanske är det nån mutation? Ändring i temperatur ljusförhållanden som varit för kraftiga?
Jag har en fråga jag med.Läste runt lite och man kan doppa rötterna på clivian om de håller på att ruttna.För att stoppa förruttnelsen.Nån som har erfarenhet av detta medel? Vad heter det? Antifungicide på engelska blink.gif .
Finns det nån "hemma mix" man kan göra.Har hört talas om Atamon, bakpulver??

Therese, det kallas fungicid enligt mig,... antifungicid... existerar det?... Ja, Atamon kan du använda... men jag har inga erfarenheter hur den fungerar i praktiken... dunno.gif... jag har inte så många erfarenheter med fungicider överhuvudtaget...

MVH/clivia
clivia
CITAT (lissa @ 15-03-2009, 19:07) *
ohmy.gif bravo.gif Helt oroligt..hur många blommor är det på den längst ner, det måste väl vara runt 20 eller så, drägel drägel drägel, fantastiskt..
Kan jag kopiera den bilden för att visa min vänina som gav mig mina Clivior ? Inte för att hänga upp den på nätet eller så, bara att skicka henne en mail så att hon kan se vad som kan ske när växterna får det dom behöver..

Sunny, jag kan inget om virusar o dyl, men ibland har det hänt att en del blommor har blivit lite missformade för att plantan har blivit utsatt för dåliga förhållanden när den skulle forma sig..med blad kan det ju också hända..Jag hoppas på att det ska vara den anledningen och ingen virus kram2.gif

Tack, Lissa... och förresten alla... jag glömmer att tacka ibland även för era fina bilder ni lägger här, när jag är helt fokuserad på svaret, ber verkligen om ursäkt...

Den cliviadamen har haft 26 blommor det här året... Och det är inget problem att visa blommorna om jag vore rädd om bilderna då skulle jag inte lägga ut dem på internet... smile.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 19:38) *
Therese, det kallas fungicid enligt mig,... antifungicid... existerar det?... Ja, Atamon kan du använda... men jag har inga erfarenheter hur den fungerar i praktiken... dunno.gif... jag har inte så många erfarenheter med fungicider överhuvudtaget...

MVH/clivia

Tack!
hihi, ja jag tänkte inte så långt men hittade detta:
http://www.biology-online.org/dictionary/Antifungicide
Hmmm, vågar inte behandla några rötter ifall att det skulle blir fel confused.gif .
Hittade detta på forumet som nån skrivit:
CITAT
Atamonvatten ca 1/10 flaska atamon till 1 liter vatten.

Bikarbonatvatten 0,5-3% bikarbonat/bakpulver + vatten + en skvätt såpa (olika växter klarar olika koncentraktioner av bikarbonat så man bör testa och se hurpass stark blandning växten tål ex. gurkans tunna blad klarar inte speciellt stark bikarbonatlösning)

(Utomhus på squash/gurka exempelvis kan man faktiskt även få bra resultat mot ex. svampsjukdomen mjöldagg gemom att spruta med en blandning av vatten och mjölk ifall man börjar så fort man ser minsta symptom eller sprutar i förebyggande syfte)
Sunny
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 19:22) *
Nej, Sunny, jag tror inte att det är något virus... Om det skulle vara det man kan se något på blad också...Och plantan är nöjd nu och så tacksam mot dig att hon ändå har visat åtminstone en verkligen vacker blomma för dig... wub.gif

men för att lugna ner dig lite slap.gif läser jag i min bok om Clivias från Graham Duncan:

Symptoms of viral disease are seen as short or long, dark and light green streaks across the upper surface of the leaf blade and the scape, and may also cause colour-breaking in flowers.

Ingen av dina plantor är sjuk enligt mig... och nästa år kommer de att blomma som de ska både två yes.gif, ja om du inte låter dem att göra frö. Den andra plantan har ganska många blommor för att vara en fröplanta, det signalerar oftast att det år ett rikligt blommande exemplar... tummenupp.gif Har du en bild på den bruna fläcken på blomstjälken hos den? kram2.gif

MVH/clivia

Takk , Therese , Lissa og clivia !

Dere har alle "lugnat ner mig" ganske mycket faktisk ... shy.gif smile.gif

Symtomene som er skildret i clivia sin bok har mine planter definitivt ikke. sweatingbullets.gif

Jeg skal ta bilde på den brune flekken i morgen , clivia , så kan du kanskje "tolka" den for meg.

- Så bra at jeg ikke må kasta mine planter , men når de har blomstret ferdig skal jeg definitivt plantera om dem så jeg får inspisere røttene. - Og frø skal de ikke få produsere , nei.
Sunny
Det brune på stilken :

confused.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 16-03-2009, 19:41) *
Det brune på stilken :

confused.gif

Jag tror inte att det är någon fara, Sunny... För mig ser det ut som skada vid manipulation när stjälken växte ut...

MVH/clivia
clivia
Lissa, jag vet inte av vilken anledning syns inte din fråga och mitt svar (15.3. 19.07 och 15.3. 19.56) om man väljer att läsa forum med alternativ trådat... Vilket använder du Standard eller trådat ? Hur går det för dina klivia knoppar, har de öppnat sig redan?

MVH/clivia

här finns ännu en bild på den stora vanliga orangea och en bild på de gula cliviorna som kommer att blomma i ett par dagar....

[attachment=32092:den_stor...7.3.2009.jpg][attachment=32093:dem_gula...7.3.2009.
jpg]
lissa
unsure.gif blush.gif Clivia...jag vet inte vad som menas med trådat och standard blush.gif
Redigerar...Nu har jag kollat vad det gäller, och jag har standard...
Som vanligt visar du fantastiska blommor och bilder, tack för dom..
Passar på att fråga en sak..Nästan alla dina klasar verkar ha knopparna utslagna samtidigt, men mina har ett par eller tre som är mycket före sina "samboende", Tror du att dom kommer att komma ifatt varandra, så att man ser en "boll" ,eller kommer dom första att vara nästan vissna när dom sista behagar öppna sig ???
lissa
Eftersom jag inte ville tjata så tänkte jag vänta tills flera skulle vara utslagna i samma klase, men ....
[attachment=32120:DSCN8186.JPG]
clivia
CITAT (lissa @ 18-03-2009, 00:14) *
Eftersom jag inte ville tjata så tänkte jag vänta tills flera skulle vara utslagna i samma klase, men ....
[attachment=32120:DSCN8186.JPG]

OK, Lissa... Jag skulle bara vilja veta om du har läst svaret... Du behöver absolut inte svara om du inte vill... unsure.gif Men är det inte lite underligt att trådad visar inte detsamma som standard... g.gif Kanske är det bara jag som inte ser det confused.gif dunno.gif , förlåt...

Vad gäller din klase... det beror på vädret, Lissa, hur länge kommer blomorna att vara utslagna... Om det är kallt kan du beundra dem en längre tid tillsammans om det är varmare går allt fortare...

Titta på den här clivian... blommorna är från 8.3 och 14.3.2009... och idag 18.3 med solen och ännu en knopp outslagen...

[attachment=32123:8.3.2009.jpg][attachment=32124:14.3.2009.jpg]

[attachment=32125:18.3.2009.jpg]

Ja, och den sista blomman på min variegerade som adjö av henne för den här blomningsäsongen...

[attachment=32126:sista_bl...3.2009_2.jpg][attachment=32127:sista_bl....3.2009G.
jpg]

[attachment=32128:den_vari...7.3.2009.jpg]

Hoppas att det hjälper dig lite...

MVH/clivia

Sunny
CITAT (clivia @ 16-03-2009, 20:46) *
Jag tror inte att det är någon fara, Sunny... För mig ser det ut som skada vid manipulation när stjälken växte ut...

MVH/clivia

Så bra ! Takk for svar , clivia ! thanks.gif

Takk også for fine bilder !
Du viser så fint hur olika blommorna på disse plantene kan være.
Dette var også hva fasinerte meg med bildene fra din inglassade balkong ,
- olika farger og fasonger på blomstene og hur fina de er når de er flere blommande til sammans. bravo.gif
nilssontherese
Lissa: Tjata på!! Jag gillar det! Mera bilder! Grattis till fina knoppar! smiley_small_hug.gif
Clivia: makalösa bilder igen!
nilssontherese
Här kommer lite bilder på mina "egna" fröer!(egen korsning) Jag har märkt att några fröer jag sått i enbart vitmossa de växer i rasande fart! Så nu kommer jag göra ett experiment.Några fröer av mina "egna" i en liten kruka och resten i jordblandning!
[attachment=32148:clivia_egen_2009.jpg]
[attachment=32149:clivia_egna_2009.jpg]
Clivia gardenii 'Green glade x Green garnet'
[attachment=32150:clivia_g...n_garnet.jpg]
blomma.gif
lissa
CITAT (clivia @ 15-03-2009, 19:56) *
Tack, Lissa... och förresten alla... jag glömmer att tacka ibland även för era fina bilder ni lägger här, när jag är helt fokuserad på svaret, ber verkligen om ursäkt...

Den cliviadamen har haft 26 blommor det här året... Och det är inget problem att visa blommorna om jag vore rädd om bilderna då skulle jag inte lägga ut dem på internet... smile.gif

kompiskram.gif

MVH/clivia

>Clivia...jag förstår inte riktigt vad jag eventuellt har missat....jag visste inte att man kunde se annat än standard, och efter att jag hade svarat dig så började jag exprimentera med trådat etc..Jag tycker att det verkar väldigt rörigt , men man kanske vänjer sig.. Har du standard eller trådat ?? Men nu blev jag lite orolig att jag har missat något, ... menar du det jag har citerat här uppe, eller någon annan text ?? Det finns inte något som jag inte skulle vilja svara dig på, så om jag har missat något så ber jag väldigt mycket om ursäkt, och blir tacksam om du talar om vad det gäller...

Jag mailade dina bilder med den 26 blommor, den med "monsterstammen" och bilden där du har en hel massa uppställda till väninnan jag fick mina Clivias av.. Jag fick just svar där hon sa att jag skulle gratulera och att hon aldrig hade sett något liknande ( precis vad jag också tycker) så tack för att jag fick visa henne dom blomma.gif

Underbara bilder...den sista lilla blomman ser lite ensam och övergiven ut när man ser hela växten, det är en vacker effekt, nästan lite höstaktigt...kommer den att få frön??

Det är otroligt vad det går fort när det är vackert väder...så här ser dom ut idag, och jag har hur många bilder som helst.. Förut hade jag ett program som kunde göra gif. och jag ska se om jag kan få ihop det med utvecklingen av Clivian, men tiden är mitt problem, för sånt tar lång tid att göra...iaf för mig, hihihi
[attachment=32161:minskad_clivi.JPG][attachment=32160:mini_clivbraa.JPG]
lissa
Vad söta fröna ser ut där dom ligger på sin "spagettibädd" giggle.gif .. Har alla samma ljus förhållanden, för skillnaden är ju verkligen stor...Bra att du har så pass många frön att du kan tillåta dig att exprimentera lite..du kanske har kommit på en ny metod att gro Cliviafrön tummenupp.gif

Eftersom du inte verkar ha tröttnat kommer 1 till
[attachment=32167:DSCN8212.JPG]
I går tittade jag lite i tråden om foton, men mina blir trots alla råd inte alls så klara när dom väl kommer in, i min dator är dom mycket skarpare..
clivia
CITAT (lissa @ 19-03-2009, 00:09) *
>Clivia...jag förstår inte riktigt vad jag eventuellt har missat....jag visste inte att man kunde se annat än standard, och efter att jag hade svarat dig så började jag exprimentera med trådat etc..Jag tycker att det verkar väldigt rörigt , men man kanske vänjer sig.. Har du standard eller trådat ?? Men nu blev jag lite orolig att jag har missat något, ... menar du det jag har citerat här uppe, eller någon annan text ?? Det finns inte något som jag inte skulle vilja svara dig på, så om jag har missat något så ber jag väldigt mycket om ursäkt, och blir tacksam om du talar om vad det gäller...

Jag mailade dina bilder med den 26 blommor, den med "monsterstammen" och bilden där du har en hel massa uppställda till väninnan jag fick mina Clivias av.. Jag fick just svar där hon sa att jag skulle gratulera och att hon aldrig hade sett något liknande ( precis vad jag också tycker) så tack för att jag fick visa henne dom blomma.gif

Underbara bilder...den sista lilla blomman ser lite ensam och övergiven ut när man ser hela växten, det är en vacker effekt, nästan lite höstaktigt...kommer den att få frön??

Det är otroligt vad det går fort när det är vackert väder...så här ser dom ut idag, och jag har hur många bilder som helst.. Förut hade jag ett program som kunde göra gif. och jag ska se om jag kan få ihop det med utvecklingen av Clivian, men tiden är mitt problem, för sånt tar lång tid att göra...iaf för mig, hihihi
[attachment=32161:minskad_clivi.JPG][attachment=32160:mini_clivbraa.JPG]

Du har inte missat någonting, Lissa... slap.gif Om jag inte hamnade på "trådat" av någon anledning (jag vet verkligen inte varför confused.gif ) då skulle jag aldrig fråga dig... Leta inte efter någonting annat, det var just bara en fråga... kram2.gif

...många blommor på en stjälk g.gif ,...nej, Lissa, det tror jag inte, har sett 60 st ohmy.gif , ett naturunderverk... , jag har säkert sparat bild någonstans men kan inte hitta den nu no.gif ... Mitt rekord är 28 på en stjälk...
Om min variegerade kommer att få frön det kan jag säga kanske om en månad, när jag ser det...

Dina blommor är också sagolika... Alla klivior är mycket fina när de blommar,... ja, nuförtiden finns det många nya sorter men de gamla sorter som ännu i dag lever "genom sina barn" har någonting annat i sig... det är kanske svårt att uttrycka men jag tror att vi inte kan glömma dem no.gif ... På något sätt är det vår skyldighet att föra det här levande arvet vidare... och vårda dem... yes.gif

En till av de gamla som kommer att blomma... De har fått lite dusch...

[attachment=32174:den_ena_...7.3.2009.jpg][attachment=32176:den_ena_...3.2009_2.
jpg]

... och när allt blommande slutar kommer jag att beskåda och beundra den levande konsten... det slutar jag aldrig att göra...

[attachment=32175:den_vari...3.2009_2.jpg][attachment=32177:den_vari...3.2009_3.
jpg]

Tack, Lissa för dina ord... du och din vännina kan också ha sådana skapelser, tänk på det är vanliga klivior jag pratar om,... de bara gömmer sina hemligheter för dem som verkligen vill se... shy.gif

blomma.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (Sunny @ 18-03-2009, 16:23) *
Så bra ! Takk for svar , clivia ! thanks.gif

Takk også for fine bilder !
Du viser så fint hur olika blommorna på disse plantene kan være.
Dette var også hva fasinerte meg med bildene fra din inglassade balkong ,
- olika farger og fasonger på blomstene og hur fina de er når de er flere blommande til sammans. bravo.gif

blomma.gif

Sunny... du kommer också att ha en blommande oas, det är bara en tidsfråga... mest fascinerande med dessa blommor är att de blir vackrare och vackrare med åren... Du kan åldra med dem,... de blir som balsam på själen när du sitter mellan dem och tänker om livet... de äldre exemplar kan bli mycket fina... ja, det är levande konst du beskådar i olika årstider...

En bild på mina "glada kliviablommor" när vårsolen tittar fram... flirting.gif

[attachment=32185:glada_bl...ars_2009.jpg]

Lycka till, Sunny, i fortsättningen...

MVH/clivia

lissa
WOOOOW, den där sista bilden är underbar, fantastiska färger..!!!! bravo.gif

Jag vet inte riktigt, men jag har en känsla av att min har väldigt stora blommor confused.gif har tagit ett kort med min hand för att ni ska kunna se storleken, men det blev inte så bra, och dessutom tycker jag att man inte riktigt ser storleken ändå..Men så här ser dom ut idag..och du har så rätt Clivia i det du säger om gamla växter, jag tycker också att det är speciellt med gamla växter öht..och när det gäller "prydnads blommor" så är det ju nästan otroligt att dom kan bli så gamla som dom verkar kunna bli med rätt skötsel, och det är ju tur att åtminstonde en del personer tar hand om växterna som deras släktingar lämnar efter sig. Här har jag en känsla av att folk är mer för att kasta bort dom på ett helt annat sätt än i Sverige..Utom dom som är palmfrälsta, dom har t om egna forum, ungefär som hoyorna i Sverige..
[attachment=32198:clivi19mars.JPG][attachment=32200:clivihand.jpg]
nilssontherese
makalös färg Lissa! *dreggel*!!!
clivia
CITAT (lissa @ 20-03-2009, 00:54) *
WOOOOW, den där sista bilden är underbar, fantastiska färger..!!!! bravo.gif

Jag vet inte riktigt, men jag har en känsla av att min har väldigt stora blommor confused.gif har tagit ett kort med min hand för att ni ska kunna se storleken, men det blev inte så bra, och dessutom tycker jag att man inte riktigt ser storleken ändå..Men så här ser dom ut idag..och du har så rätt Clivia i det du säger om gamla växter, jag tycker också att det är speciellt med gamla växter öht..och när det gäller "prydnads blommor" så är det ju nästan otroligt att dom kan bli så gamla som dom verkar kunna bli med rätt skötsel, och det är ju tur att åtminstonde en del personer tar hand om växterna som deras släktingar lämnar efter sig. Här har jag en känsla av att folk är mer för att kasta bort dom på ett helt annat sätt än i Sverige..Utom dom som är palmfrälsta, dom har t om egna forum, ungefär som hoyorna i Sverige..
[attachment=32198:clivi19mars.JPG][attachment=32200:clivihand.jpg]

bravo.gif tummenupp.gif bravo.gif
Du kan mätta dina blommor, Lissa... flirting.gif deras storlek kan variera mellan cca 6cm till 11cm i vanliga fall... ja, det är klart att överaskningar förekommer åt båda håll ibland... yes.gif

...men det spelar faktiskt ingen roll, Lissa, de är så fantastiska ändå, enkla och fina... happy.gif happy.gif , njut av dem... våren är här utan tvekan.... smile.gif smile.gif smile.gif

[attachment=32220:solen_ly...morna....jpg]

MVH/clivia
lissa
Dom tackar så mycket för era komplimanger thanks.gif

Jag tycker också att dom har en underbar färg, mörkt orange och gula i tratten med långa ståndare..Det blev 9 blommor på båda två, och dom är verkligen plåtade från alla håll och kanter...och nu blir det nog dom sista bilderna för i år eftersom dom nu är helt utslagna, så gott som iaf..om det blir någon förändring så kommer genast nya kort rolleyes.gif
[attachment=32231:DSCN8230.JPG][attachment=32232:DSCN8240.JPG][attachment=32234:
IMG_1183.JPG]
nilssontherese
Lissa:
tummenupp.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif ursnygga bilder!!
clivia
CITAT (lissa @ 21-03-2009, 01:05) *
Dom tackar så mycket för era komplimanger thanks.gif

Jag tycker också att dom har en underbar färg, mörkt orange och gula i tratten med långa ståndare..Det blev 9 blommor på båda två, och dom är verkligen plåtade från alla håll och kanter...och nu blir det nog dom sista bilderna för i år eftersom dom nu är helt utslagna, så gott som iaf..om det blir någon förändring så kommer genast nya kort rolleyes.gif
[attachment=32231:DSCN8230.JPG][attachment=32232:DSCN8240.JPG][attachment=32234:
IMG_1183.JPG]

Ja, Lissa de är underbara och stora tillräckligt, så du behöver inte mätta dem (som jag skrev sist)... det räcker att mäta om du vill... flirting.gif

Tack för fina bilder!!!!

MVH/clivia
lissa
thanks.gif thanks.gif Tack igen för beröm... Idag har jag "mättat" dom med vatten och mätt blommorna ( naughty.gif )som tydligen inte är så stora som jag trodde med tanke på måtten du sa Clivia..för den största mäter 8 cm, och resten mellan 6 o 7cm,men det räcker gott och väl. Eftersom dt har blivit kyligare igen tycker jag att det ser ut som om dom har "rest" på sig lite mer...kan det vara så ?? Det är lite synd att färgerna inte kommer riktigt till sin rätt, dom blir lite för gula , men det första kortet är nog det som mest liknar verkligheten..
Än en gång ett STORT TACK Clivia, för du har hjälpt mig så mycket och för att du berättar oh förklarar på ett sätt som verkligen gör allt intressant och att man vill ägna mer tid med dom
[attachment=32252:IMG_1184.JPG]
clivia
CITAT (lissa @ 21-03-2009, 20:37) *
thanks.gif thanks.gif Tack igen för beröm... Idag har jag "mättat" dom med vatten och mätt blommorna ( naughty.gif )som tydligen inte är så stora som jag trodde med tanke på måtten du sa Clivia..för den största mäter 8 cm, och resten mellan 6 o 7cm,men det räcker gott och väl. Eftersom dt har blivit kyligare igen tycker jag att det ser ut som om dom har "rest" på sig lite mer...kan det vara så ?? Det är lite synd att färgerna inte kommer riktigt till sin rätt, dom blir lite för gula , men det första kortet är nog det som mest liknar verkligheten..
Än en gång ett STORT TACK Clivia, för du har hjälpt mig så mycket och för att du berättar oh förklarar på ett sätt som verkligen gör allt intressant och att man vill ägna mer tid med dom
[attachment=32252:IMG_1184.JPG]

Jag är glad för din skull, Lissa... att du har slutligen lyckats att "förmå" dina klivior att visa blommor för att det är den största uppmuntran som dessa plantor kan ge oss, den första gnistan som väcker intresse, det första steget på väg till någon slags symbios mellan oss och dessa underbara "damer"... Ja, de gillar kylligare väder och växer bäst när temperaturer inte överstiger 20-22 grader..., därför är det våren och höst som de "gillar" mest...och därför har du en känsla att de har "rest" på sig lite mer... deras livslust är tillbaka vid lägre temperaturer...

En av mina vanliga orangea på balkongen nu på morgonen:

[attachment=32259:en_av_de...2.3.2009.jpg]

Hos mig växer fortfarande knoppar, det är kallare och därför dröjer utvecklingen längre:

[attachment=32258:gula_kli...2.3.2009.jpg]

Min augusti-omplanterade monster clivia på väg att blomma:

[attachment=32260:monster_...2.3.2009.jpg]

Lycka till i fortsättningen, Lissa....

MVH/clivia

lissa
Tack för dom uppmuntrande orden...och grattis igen tilldina kommande och blommande Clivior.
De är väl egentligen rätt bra att knopparna växer mer, för då blir väl stängeln lite längre också..
Det ska bli roligt att se hur monsterclivian blommar, för det får vi väl se hoppas jag.
Det blir ändå ett par kort till härifrån, dels för att visa er att den har blivit lite mer boll-liknande, och dels för att visa att jag helt plötsligt kom ihåg hur man tar ordentliga närbilder utan att ha en bra macro..men det ska jag väl skriva om i kamera tråden antar jag...enda felet är att dom alltid förlorar lite med mitt snabbprogram för förminskningar..men man ser iaf frömjölet helt klart...
Innan jag glömmer det igen, hur kommer det sig att du inte vet om den ska få frön, ?? Brukar du inte hjälpa till på traven lite med en pensel eller liknande ??
Mina Freesior drar till sig en madda bin och lite längre fram även getigar, och härom dagen såg jag t om en humla !!!

Blomsterkronan...hur går det för dig??? Du har inte lagt in något på ett tag nu...
[attachment=32301:DSCN8253.JPG][attachment=32302:DSCN8263.JPG]
clivia
CITAT (lissa @ 22-03-2009, 20:54) *
Tack för dom uppmuntrande orden...och grattis igen tilldina kommande och blommande Clivior.
De är väl egentligen rätt bra att knopparna växer mer, för då blir väl stängeln lite längre också..
Det ska bli roligt att se hur monsterclivian blommar, för det får vi väl se hoppas jag.
Det blir ändå ett par kort till härifrån, dels för att visa er att den har blivit lite mer boll-liknande, och dels för att visa att jag helt plötsligt kom ihåg hur man tar ordentliga närbilder utan att ha en bra macro..men det ska jag väl skriva om i kamera tråden antar jag...enda felet är att dom alltid förlorar lite med mitt snabbprogram för förminskningar..men man ser iaf frömjölet helt klart...
Innan jag glömmer det igen, hur kommer det sig att du inte vet om den ska få frön, ?? Brukar du inte hjälpa till på traven lite med en pensel eller liknande ??
Mina Freesior drar till sig en madda bin och lite längre fram även getigar, och härom dagen såg jag t om en humla !!!

Blomsterkronan...hur går det för dig??? Du har inte lagt in något på ett tag nu...
[attachment=32301:DSCN8253.JPG][attachment=32302:DSCN8263.JPG]

Tack Lissa,... hoppas att dina clivior kommer att blomma nästa år med ännu fler lysande blommor tummenupp.gif ...

Vad gäller monsterclivian är jag själv mycket nyfiken hur många blommor kommer den att ha nu efter omplanteringen... Ja, varför jag inte vet om clivian kommer eller inte kommer att få frön,... jag har inte pollinerat henne med pollen från andra clivior och är inte säkert att det går att självpollinera henne... men jag hoppas på det, jag vill ha mer variegerade plantor för mina försök... yes.gif

Förresten... jag blir lite avundsjuk på våren, värme och Freesior med bin hos dig... sick.gif flirting.gif men jag har citrusarna på balkongen och de doftar också tongue.gif dock utan bin ännu så länge... no.gif

Lite bilder till...

Frökapslar så här året...

Clivia caulescens, mogna frökapslar från 2007 års blomningen, och frökapslar från höstens 2008 blomningen...

[attachment=32345:Clivia_c...3.3.2009.jpg][attachment=32342:Clivia_c...3.3.2009.
jpg]

Frökapslar hos den utblommade gula och variegerade clivior....

[attachment=32343:Den_f_rs...3.3.2009.jpg][attachment=32344:fr_kapsl...3.3.2009.
jpg]

MVH/clivia

P.S: Lissa, vem är Blomsterkronan... unsure.gif unsure.gif... jag har inte sett sådant namn i den här tråden... blink.gif
nilssontherese
Måste applådera till alla ljuvliga clivia bilder ni delar med er av!!
Monsterclivian ska bli såååå spännande att se blommorna på!
Sussie F-Flower
Åhhh, vad mycket vackert att se i den här tråden!!! Spelar ingen roll NÄR man tittar så har det alltid kommit in så fantastiska bilder i inläggen...

Lissa: vad roligt att du fick njuta av dina blommor till slut. wub.gif Grattis! Visst var det väl din blommande clivia som var lite bränd och som du inte visste, om den skulle klara sig eller inte...? (Och sedan allt regn på det...? Hualigen...) Har du någon fler som är på gång att blomma kanske..?

Therese: Dina frön verkar ju växa så det knakar! Vilken fart dom har! Jätte kul att du har korsat och grejat. Ska bli kul att se dessa också om ett par år, sisådär... shy.gif

Sunny: Dina clivior var också väldigt vackra. Hoppas nu att det inte är något fel på den där röda utan att det bara var något tillfälligt som gjorde att blommorna var lite konstig. Håller tummarna för nästa år. wub.gif

clivia: Ja, nu är det väl bara du kvar som har hur många som helst att visa upp... laugh.gif Alltid så kul att se alla dina bilder och alla (nästan) regnbågens färger i dina blommor... wub.gif Sååå underbart tjusigt, gäller förresten ALLAs bilder!

Tyvärr så tror jag inte att jag kommer att få några blommor själv i år. I och för sig så var jag väl inte så inställd på det heller efs jag delade och planterade om alla i augusti.
Min tjockaste clivia "bular" fortfarande på den ena sidan, längst nere där den är som tjockast. Men nu har den gjort det så länge och ingen knopp syns till... Däremot så upptäckte jag idag, ett rotskott som blivit ca 2-3 cm på en av cliviorna på övervåningen.
Jag får väl hålla tummarna att alla blommar nästa år istället. smiley_small_hug.gif
clivia
Tack alla för era vänliga ord... thanks.gif blomma.gif mer bilder kommer om ni inte är trötta på klivior... naughty.gif

Sussie,... jag tror att det är fullt möjligt att cliviorna kommer att blomma lite senare detta året... men är nästan säker på att det sker senast nästa vår... Hursomhelst håller jag tummarna!!! tummenupp.gif tummenupp.gif yes.gif

För alla som är trogna till den här tråden:

Lite av naturkonsten...

Variegation "Naka-fu" (fröplanta från min variegerade clivia) och "Shima-fu" (daruma frö från Sydafrika)

[attachment=32369:Naka_fu_...4.3.2009.jpg][attachment=32370:Shima_fu...4.3.2009.
jpg]

"Genpei-fu" (min fröplanta)

[attachment=32371:Genpei_f...4.3.2009.jpg]

Gula clivior har vuxit lite... och en till av de orangea kommer att blomma så småningom...

[attachment=32372:gula_cli...4.3.2009.jpg][attachment=32373:en_till_...3.3.2009.
jpg]

Lycka till alla som ägnar en smula av sin dyrbara tid dessa hemlighetsfulla damer! shy.gif

rose.gif

MVH/clivia

nilssontherese
oh du milde! w00t.gif vilka rariteter clivia !! jisses!!
Den där genpei-fu är det samma som "duck clivia"?? Eller har jag fel? Nakafu är ju oherhört vacker!! vräk på med bilder alla!! Tangentbordet dryper i dreggel nu *skrattar*
lissa
shy.gif Ups, det blev fel namn, jag menade Therese när jag sa blomsterkronan, antagligen för att jag såg skylten med blomsterfeber, så det var dina blommor jag frågande efter therese..
Vilka underbara varigerade blad Clivia..och även knopparna är ju väldigt dekorativa..Lite konstigt att den gula har så intensivt röda kapslar, man väntar sig nog mer att dom oranga ska ha så färg..
Och nu så är det bara att gratta till härliga bilder i vanlig ordning..Ja jag passar också på att tacka alla som lägger in bilder, för dt är ju så roligt att se allas juveler..och dessutom tackar jag för beröm ..igen thanks.gif
clivia
CITAT (nilssontherese @ 24-03-2009, 21:32) *
oh du milde! w00t.gif vilka rariteter clivia !! jisses!!
Den där genpei-fu är det samma som "duck clivia"?? Eller har jag fel? Nakafu är ju oherhört vacker!! vräk på med bilder alla!! Tangentbordet dryper i dreggel nu *skrattar*

Ja, Therese, det är det samma. Kineserna kallar den "duck-clivia" och japanerna kallar den "Genpei-fu" clivia.

MVH/clivia
Sunny
I dag tok jeg bilder av min "ordinære" orange :

Ikke noe spesielt med den , men jeg sa jo tidligere at jeg skulle sette inn bilder i tråden ...

Om dere kommer ihåg bildet av clivias Clivia ( !!! ) som var nästan uten røtter ,
så var det ungefär slik denne planten var da jeg omplanterade den forrige sommer.

Man kan si at det er denne tråden som har reddet planten , for nå mår den bra , tror jeg ! bravo.gif
........................

Takk Sussie for dine vänliga ord ! blomma.gif

Takk dere andre for fantastiske bilder ! thanks.gif
lissa
Sunny, gratulerar till den vackra blomman som verkligen ser ut att må bra, härliga färger.. dom så mörkt gröna bladen ihop med en intensivt oranga blommorna....verkligen läckert..
Egentligen är de lite konstigt att det inte verkar finnas 2 växter som är likadana , även om dom tillhör samma art,familj etc.. Det är nästan som med våra fingeravtryck, alla är olika...Men nu när jag tänker efter så har jag ju 2 i krukan ( som blommar nu) och dom är faktiskt precis likadana...Oj, i morgon vet jag en som kommer att ta till luppen för att kontrollera om dom verkligen är exakta....
Therese...hur går det med dina småttingar??
clivia
CITAT (Sunny @ 25-03-2009, 18:42) *
I dag tok jeg bilder av min "ordinære" orange :

Ikke noe spesielt med den , men jeg sa jo tidligere at jeg skulle sette inn bilder i tråden ...

Om dere kommer ihåg bildet av clivias Clivia ( !!! ) som var nästan uten røtter ,
så var det ungefär slik denne planten var da jeg omplanterade den forrige sommer.

Man kan si at det er denne tråden som har reddet planten , for nå mår den bra , tror jeg ! bravo.gif
........................

Takk Sussie for dine vänliga ord ! blomma.gif

Takk dere andre for fantastiske bilder ! thanks.gif

Sunny...

din planta är magnifik, det är inte bara blommor som räknas..., föreställ dig clivian med några stjälkar och mängden av blommor på dem..., tänk på framtiden... slap.gif Om du inte gör några fel, kommer den att blomma fantastiskt nästa år och då kommer du se dennes verkliga skönhet... Blommorna är fina men det är kanske antal som du inte är nöjd med, tror jag... flirting.gif Titta här på en av mina som blommar nu inte många blommor, helt vanlig miniata, men jag gillar den ändå... shy.gif

[attachment=32604:en_av_de...1.3.2009.jpg]

Lite bilder på mina gula som ännu inte hunnit blomma...

[attachment=32607:Mor_och_...1.3.2009.jpg][attachment=32609:...komme...1.3.2009.
jpg]

Den tredje och sista gula klivian i blommande ålder med sin lilla dotter blommar nu...

[attachment=32610:den_tred...1.3.2009.jpg][attachment=32611:den_tred...1.3.2009.
jpg]

Lycka till, Sunny...

MVH/clivia
nilssontherese
CITAT (lissa @ 26-03-2009, 03:46) *
Sunny, gratulerar till den vackra blomman som verkligen ser ut att må bra, härliga färger.. dom så mörkt gröna bladen ihop med en intensivt oranga blommorna....verkligen läckert..
Egentligen är de lite konstigt att det inte verkar finnas 2 växter som är likadana , även om dom tillhör samma art,familj etc.. Det är nästan som med våra fingeravtryck, alla är olika...Men nu när jag tänker efter så har jag ju 2 i krukan ( som blommar nu) och dom är faktiskt precis likadana...Oj, i morgon vet jag en som kommer att ta till luppen för att kontrollera om dom verkligen är exakta....
Therese...hur går det med dina småttingar??

Jo det går fin fint! De växer på men sakta...hihi.
Sunny!! otroligt fina bilder!!
clivia
Den vanliga clivian och fyra "cliviabarn" på väg... smile.gif våren är verkligen här.... yes.gif

[attachment=32640:Den_vanl...1.4.2009.jpg][attachment=32641:cliviaba...1.4.2009.
jpg]

frökapslar hos den variegerade clivian växer...stjälken är ocksä variegerad

[attachment=32642:fr_kapsl...1.4.2009.jpg][attachment=32643:varieger...1.4.2009.
jpg]

Lycka till!!!

MVH/clivia

lissa
Jättesöta bebisar !! Har du satt dom eller har dom skött sig själva...nej det måste väl nästan vara du som har satt dom...eller unsure.gif
När vet du om det har blivit frön i den varigerade, eller måste du vänta och se om dom kommer att svullna upp?? Vilka vackra blad den har...och stammen också, så jag gratulerar till både växter och bilder i vanlig ordning wub.gif

Min har bara tappat 1 blomma hitintills...antagligen kan jag tacka kylan för det...Du sa att jag inte skulle låta den utveckla frökapslar för att det tar hårt på den, men skulle man inte kunna låta bara 1 enda kapsel vara kvar ( om det nu skulle bli en ) och ta bort resten..eller ramlar dom bort själva ??
Uff, jag bara frågar och frågar shy.gif
clivia
CITAT (lissa @ 02-04-2009, 00:43) *
Jättesöta bebisar !! Har du satt dom eller har dom skött sig själva...nej det måste väl nästan vara du som har satt dom...eller unsure.gif
När vet du om det har blivit frön i den varigerade, eller måste du vänta och se om dom kommer att svullna upp?? Vilka vackra blad den har...och stammen också, så jag gratulerar till både växter och bilder i vanlig ordning wub.gif

Min har bara tappat 1 blomma hitintills...antagligen kan jag tacka kylan för det...Du sa att jag inte skulle låta den utveckla frökapslar för att det tar hårt på den, men skulle man inte kunna låta bara 1 enda kapsel vara kvar ( om det nu skulle bli en ) och ta bort resten..eller ramlar dom bort själva ??
Uff, jag bara frågar och frågar shy.gif

Tack, Lissa.... Nej, jag har inte satt dem själv, det är nya skott som växer från jorden... Vad gäller den variegerade frökapslar har redan svullnat upp lite...men det viktigaste i detta läget är blad, 6 nya varav 4 är ganska stora redan... jag tror att man måste reducera frökapslar om man ser att tillväxten inte är tillräckligt stark... Hur många nya blad har du på väg? Om du har minst fyra (två på varje sida) då kan du låta henne att bära en kapsel utan att äventyra nästa års blomningen... De andra kapslarna (blommorna som inte blivit pollinerade) ramlar ibland, ibland ramlar de inte, jag vet inte vad detta beror på, men de händer att tomma kapslar mognar också... en planta kan bära två års gamla frökapslar utan problem... (ja om den inte är "trött")

Den variegerade clivian med frökapslar som sakta utvecklas...

[attachment=32675:fr_kapsl...2.4.2009.jpg] [attachment=32676:Clivia_v...2.4.2009.jpg]

här kan du se nya och gamla frökapslar hos C. caulescens och miniata....

[attachment=32678:Clivia_c...2.4.2009.jpg] [attachment=32679:Clivia_m...2.4.2009.jpg]

Att du fortfarande har blommor beror verkligen på det kyligare vädret... Jag har fortfarande några blommor på min clivia med två stjälkar...

[attachment=32680:Clivia_m...2.4.2009.jpg]

Lissa, fråga hur mycket du vill, jag svarar om jag kan... shy.gif

MVH/clivia

lissa
Oh, dom röda kapslarna dekorerar verkligen, visst är dom fina som dom är, men kapslarna pryder den på något vis.
Spännande med kapslarna, T.om jag ser att den varigerades kapslar börjar svullna till sig lite...jätteroligt, och att få följa med i den utvecklingen också.
Aha, är det rotskott, jag trodde att du planterade fler i krukan.. men nu när jag tänker...min minsta är också ett rotskott (tror jag) men dina är mycket längre ifrån resten av växten..men dom kommer väl där dom ska vara, för naturen är klok..
Den sista bilden, är det inte monsterklivian, eller har du fler med så stora rotstammar ?? Är alla bladen som man ser i rotstammen kvar på växten, eller blir den delen större och högre med tiden ?? Vet inte om jag har förklarat mig, för det var lite svårt att formulera den frågan.... rolleyes.gif
Bugar och tackar för både dina svar och bilderna kram2.gif
clivia
CITAT (lissa @ 05-04-2009, 03:02) *
Oh, dom röda kapslarna dekorerar verkligen, visst är dom fina som dom är, men kapslarna pryder den på något vis.
Spännande med kapslarna, T.om jag ser att den varigerades kapslar börjar svullna till sig lite...jätteroligt, och att få följa med i den utvecklingen också.
Aha, är det rotskott, jag trodde att du planterade fler i krukan.. men nu när jag tänker...min minsta är också ett rotskott (tror jag) men dina är mycket längre ifrån resten av växten..men dom kommer väl där dom ska vara, för naturen är klok..
Den sista bilden, är det inte monsterklivian, eller har du fler med så stora rotstammar ?? Är alla bladen som man ser i rotstammen kvar på växten, eller blir den delen större och högre med tiden ?? Vet inte om jag har förklarat mig, för det var lite svårt att formulera den frågan.... rolleyes.gif
Bugar och tackar för både dina svar och bilderna kram2.gif

Nej, Lissa, den sista bilden är inte monsterclivian (Belgian hybrid), den har inte börjat blomma ännu... Men knoppar är redan högt upp och blommningen kommer igång inom några dagar... Tyvärr har den inte så många blommor på grund av lite "drastisk" omplantering förra året...Den som du tror är monsterclivian är plantan som blommade med fem stjälkar inom ett år, den brukar blomma med två stjälkar varje vår och förra året var det bonusblomman i höstas:

Monsterclivian och clivian med tre stjälkar just nu:

[attachment=32763:monsterc...5.4.2009.jpg][attachment=32764:clivia_m...5.4.2009.
jpg]

blomningen hos monsterclivian i 2008, 22.4., den brukar ha bara en stjälk med blommor...och hos clivian med två stjälkar i mars 2008:

[attachment=32768:blomning...2.4.2008.jpg][attachment=32769:clivia_m...r_i_2008.
jpg]

jag vet inte hur många blad kan dessa plantor bära, de tappar någon ibland... men det är sant att de är mer breda än höga med tiden som går enligt min uppfattning hittils...

vad gäller rotskott, de kan mycket väl uppstå var som helst i krukan, de behöver absolut inte växa mycket nära till moderplantan...men de kan växa mycket tätt också...De här gula cliviorna växer ganska tätt bredvid varandra även om de inte är så generösa vad gäller nya skott, det finns just nu bara tre styck i krukan, två stora och ett "cliviabarn", den första bilden är tagen nu, den andra är lite äldre...

[attachment=32765:gula_cli...5.4.2009.jpg][attachment=32767:gula_cli..._bild....
jpg]

MVH/clivia

lissa
thanks.gif för bilder och svar...Allt är ju bara så vackert..
Nu kom jag just ihåg att jag måste kolla upp hur många nya blad dom har...OM dom har några nya, för dom är inte så där väkdigt pigga på att fabrikera nya blad...
Ta i trä, men det verkar som om det inte blir fler gula blad iaf, men jag har börjar klippa av det torra på dom gula bladen, för där får dom ju garanterat inte mer näring, och det är ju synd att se det torra isf att se blommorna..Nu börjar dom trilla av så smått, och det kommer att bli trist utan dom, för dom lyser verkligen upp...jag ser dom så fort jag lyfter på huvidet när jag sitte i soffan , så jag har verkligen kunnat njuta av dom i år..... biggrin.gif
Sunny
Frøkapslene på min gule Clivia vokser ganske raskt.
Når man har få frøkapsler ( og her er bare 4 ) får de mye energi fra planten ,
det er en erfarenhet jeg har fra andre planteslekter ...

..........................................

clivia , dine bilder er som vanlig fantastiske. blomma.gif
clivia
CITAT (Sunny @ 09-04-2009, 21:05) *
Frøkapslene på min gule Clivia vokser ganske raskt.
Når man har få frøkapsler ( og her er bare 4 ) får de mye energi fra planten ,
det er en erfarenhet jeg har fra andre planteslekter ...

..........................................

clivia , dine bilder er som vanlig fantastiske. blomma.gif

Tack, Sunny....

Det här med förbrukad energi... g.gif det är lite individuelt enligt min åsikt, stora plantor med många blad tar ingen skada att bära pollinerade frökapslar (ja, sunt förnuft säger att inte alla), kanske känns det lite på mängden av blommor nästa år (men inte alltid måste jag säga)... Jag har frökapslar varje år och det har inte hänt att cliviorna inte blommar nästa år..., Jag tror att blomningen beror på andra saker och helt säkert kommer clivian inte blomma om den är försvagad... men jag är lite tveksam att helt naturlig sak som förökning kan vara orsaken till försvagning... Det är förstås omständigheterna plantorna befinner sig i och inte är nöjda med som plågar dem och påverkar blomningen...Det kan vara vad som helst: inte tillräckligt med plats, fattig jord, temperatur, ljusförhållandena osv. Plantan alltid söker efter någon slags harmoni...

Fina kapslar har du redan... yes.gif 000.gif Grattis till dem!!!!

Mina största gula clivior fortfarande blommar....ännu inte i full blom...

[attachment=33083:Gula_cli...0.4.2009.jpg][attachment=33084:klivior__10.4.2009.j
pg]

Kapslarna på den variegerade clivian växer...

[attachment=33085:kapslarn...0.4.2009.jpg]

En av de gula cliviorna i full blom, 5.4.2009

[attachment=33086:En_av_de...5.4.2009.jpg]

Glad Påsk till alla!!!! blomma.gif blomma.gif blomma.gif Värmen är äntligen här!!!! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Första tulpaner blommar i Botaniska trädgården...

[attachment=33087:tulpaner...0.4.2009.jpg]

MVH/clivia

bippo
Hej!
Jag undrar om någon har ett supertips för att få tjuriga cliviadamer att blomma? Har en planta som är sju år, den har ca. tjugo friska fina blad men vägrar att blomma. De senaste fyra åren har jag haft den på sval vintervila i två månader men det har inte heller hjälpt.

Den ska enligt säljaren vara gul och när jag köpte den var det fortfarande lite ovanligt med gula clivior. Eftersom den aldrig har velat blomma har jag köpt en annan gul som blommar här hemma nu. Men jag vill ju ändå ha blommor på den tjuriga också, tänk om den är helt annorlunda...!

Hoppas någon har något bra tips till mig!

/Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon