|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
CITAT (Gunthwaite @ 08-07-2009, 11:23)  Hei Clivia Dine monster-barn kommer til å bli en fantastisk plante! Jeg synes (tycker?) at clivior er aller vakrest når det er mer enn en plante i beholderen, så jeg håper at min voksne plante (5-6 år gammel) også skal sette sideskudd snart. Da skal de få lov til å bo sammen med sin mamma så lenge det er plass i potten Nå har jeg gått litt amok på ebay igjen. Klarte ikke å stoppe meg selv fra å bestille 5 frø av en intense greencentre korsning. Båda foreldrene er rød/orange green centre. Men nu får det være nok, har jo ennå ikke fått de første frøene  Tack, Gunthwaite, jag hoppas att de kommer att blomma snart... De kunde inte dela plats med mamman i krukan för att den behöver plats för sig själv... [attachment=37793:monsterc...9.7.2009.jpg] Grattis till nya frön!!! Håller tummarna att alla gror och växer till magnifika plantor med iögonfallande blommor... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 08-07-2009, 18:32)  Dine bilder er så inspirerende , clivia ! Gunthwaite , jeg håper du kan sette inn bilder av dine frø. Mine frø er fra New Zealand og det tok nøyaktig 1 uke fra jeg fikk mail om at "i dag sender jeg frøene" til jeg hadde dem i postkassen hjemme hos meg. Kanskje får du spiring før meg , i fall du bruker "eksperimentelle metoder" , jeg har bare sådd på tradisjonell måte med frøene så vidt dekket av jord. ................... Min største Clivia sto ute en tid , på västersidan av huset , jeg trodde ikke solen var så sterk der ... Men det var den ... Det ble fula skader på bladene , jeg måtte klippe bort en del ... At man kan være så dum ...   den kommer tillbaka, säkert, clivior är starka växter, Sunny..., alla gör vi fel ibland...det här felet är inte fatalt... MVH/clivia
Clivia cyrtanthiflora börjar visa sina blommor....
[attachment=38031:C._cyrta...2.7.2009.jpg][attachment=38032:C._cyrta...2.7.2009. jpg]
[attachment=38033:C.cyrtan....7.2009G.jpg][attachment=38034:Clivia_c...2.7.2009. jpg]
MVH/clivia
Så vakre ... Hoppas du kommer med flere bilder når alle blomstene har åpnet seg !
nilssontherese
12-07-2009, 18:35
otroligt vackra plantor!!
Blommorna blir vackrare och vackrare för varje dag som går... [attachment=38152:C._cyrta...3.7.2009.jpg][attachment=38153:C._cyrta...uli_2009. jpg] [attachment=38154:C.cyrtan...3.7.2009.jpg][attachment=38155:C.cyrtan..._7._2009. jpg] MVH/clivia
Gunthwaite
13-07-2009, 21:48
Tusen takk for at du lar oss følge blomstringen hos denne vakre planten!
Første forsendelse med frø fra australia kom i dag, og det er de fineste frøene jeg har fått hittil. Selgeren hadde også puttet et bonusfrø i hver pakke, pluss tre gratis frø av en annen korsning (Relly hybride orange green/white centre X Japanese Daruma green/white centre).
Tänkte visa min unga clivia som nu på andra stängeln hos mig har fått två frökapslar och jag har ej pollinerat den. Tror ni det blir något av dessa frö? Hur lång tid tar det ungefär tills kapslarna fått färg och jag kan ta dem?
CITAT (boxer2 @ 14-07-2009, 14:35)  Tänkte visa min unga clivia som nu på andra stängeln hos mig har fått två frökapslar och jag har ej pollinerat den. Tror ni det blir något av dessa frö? Hur lång tid tar det ungefär tills kapslarna fått färg och jag kan ta dem? Ja, boxer2, det ser lovande ut  ...men du måste vänta några månader till tills de blir mogna... 7-12 månader ibland mer... det beror på omständigheterna... MVH/clivia
Gunthwaite
14-07-2009, 16:14
Hei Boxer
Jeg er enig med Clivia, det ser ut til at du får to kapsler. Da har den blitt pollinert uten din hjelp.
Frøkapsler som ikke er blitt pollinert vokser ikke, og det gjør jo disse to.
Lykke til, nå kan du kose deg med å følge med på utviklingen i mange måneder fremover.
Tack så mycket clivia och guntwhaite. Ja då är det bara att vänta och se då. Spännande, det är första gången jag ska så upp från frö.  Håller er uppdaterade här, så vi kan följa det tillsammans.
CITAT (boxer2 @ 14-07-2009, 18:17)  Tack så mycket clivia och guntwhaite. Ja då är det bara att vänta och se då. Spännande, det är första gången jag ska så upp från frö.  Håller er uppdaterade här, så vi kan följa det tillsammans.  Ja, Boxer2, det är mycket spännande att vänta på sitt första frö... Tänk... du har odlat det själv på egen hand och har möjlighet att observera alla faser i dennes utveckling... Är det inte fascinerande?... Titta här vilka överraskningar kan naturen erbjuda... Det här fröhuset är dubbelt så stort som vanligt, ja, det var också blomman som var dubbelt så stor... [attachment=38313:clivia_f...5.7.2009.jpg][attachment=38314:clivia_f...5.7.2009. jpg] C. cyrtanthiflora fortsätter att blomma, första blomman har öppnat sina ståndare: [attachment=38315:C.cyrtan...5.7.2009.jpg][attachment=38317:C.cyrtan...5.7.2009. jpg] Lycka till med ditt första försök! MVH/clivia
Solen skiner, fåglarna sjunger och blommorna blommar... [attachment=38468:blommorn...7.7.2009.jpg][attachment=38469:blommorn...7.2009_2. jpg][attachment=38470:blommorn...7.2009_3.jpg][attachment=38471:blommorn...7.200 9_4.jpg] MVH/clivia
nilssontherese
17-07-2009, 08:34
ljuvliga bilder igen clivia och vilken läcker tofslilja!
CITAT (clivia @ 15-07-2009, 09:15)  Ja, Boxer2, det är mycket spännande att vänta på sitt första frö... Tänk... du har odlat det själv på egen hand och har möjlighet att observera alla faser i dennes utveckling... Är det inte fascinerande?... Titta här vilka överraskningar kan naturen erbjuda... Det här fröhuset är dubbelt så stort som vanligt, ja, det var också blomman som var dubbelt så stor... [attachment=38313:clivia_f...5.7.2009.jpg][attachment=38314:clivia_f...5.7.2009. jpg] C. cyrtanthiflora fortsätter att blomma, första blomman har öppnat sina ståndare: [attachment=38315:C.cyrtan...5.7.2009.jpg][attachment=38317:C.cyrtan...5.7.2009. jpg] Lycka till med ditt första försök! MVH/clivia Ja visst är det fassinerande att få följa det steg för set  måste jag vänta 7-12 månader????? lång tid för något så underbart.
CITAT (boxer2 @ 17-07-2009, 11:43)  Ja visst är det fassinerande att få följa det steg för set  måste jag vänta 7-12 månader????? lång tid för något så underbart. Tålamod och uthållighet är mycket viktiga egenskaper om man vill lära sig att känna och förstå växternas liv.... MVH/clivia CITAT (nilssontherese @ 17-07-2009, 09:34)  ljuvliga bilder igen clivia och vilken läcker tofslilja! Tack, Therese.... [attachment=38490:blommor__17.7.2009.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 17-07-2009, 14:55)  Tålamod och uthållighet är mycket viktiga egenskaper om man vill lära sig att känna och förstå växternas liv.... MVH/clivia Tack, Therese.... [attachment=38490:blommor__17.7.2009.jpg] MVH/clivia Ja Clivia och tålamod har jag inte mycket av när det gäller något nytt, vill att det ska hända på sekunden.
CITAT (clivia @ 17-07-2009, 07:45)  Fantastisk ! Nu er de vel på sitt allra bästa , eller ?
CITAT (boxer2 @ 17-07-2009, 20:17)  Ja Clivia och tålamod har jag inte mycket av när det gäller något nytt, vill att det ska hända på sekunden.  Om gnistan som "har väckt" din lust att prova en ny sak är tillräckligt stark kommer det inte att bli något problem med ditt tålamod...
CITAT (Sunny @ 17-07-2009, 21:28)  Fantastisk ! Nu er de vel på sitt allra bästa , eller ? Tack, Sunny... Ja, kanske... Blommorna har fortvarande inte alla öppnat sina ståndare.... [attachment=38541:C._cyrta...8.7.2009.jpg][attachment=38542:C.cyrtan...8.7.2009. jpg] Jag lyckades inte att pollinera det här exemplaret i nov. förra året... Jag försöker nu... men jag misstänker att denna clivian behöver en annan för att bli pollinerat med framgång... Vi får väll se... MVH/clivia
Faktisk tror jeg den er enda litt finere i dag ... Det er en vana jeg har med mine egna blommor ; jeg skal liksom finne ut just när de er på sitt bästa ... For Clivia blir det när flest möjlig blommor er öppna , men innan de äldsta har börjat vissna. Men det er kanskje dumt å tenka sådär , man borde vel bara njuta ...
CITAT (Sunny @ 18-07-2009, 11:35)  Faktisk tror jeg den er enda litt finere i dag ... Det er en vana jeg har med mine egna blommor ; jeg skal liksom finne ut just när de er på sitt bästa ... For Clivia blir det när flest möjlig blommor er öppna , men innan de äldsta har börjat vissna. Men det er kanskje dumt å tenka sådär , man borde vel bara njuta ... Jag tror inte att det är dumt, Sunny,... Blommorna är verkligen vackrast i det ögenblicket men det betyder inte att de är fula i andra faser av sin utveckling... Den andra blomstängeln på väg att visa sina skatter: [attachment=38562:den_andr...8.7.2009.jpg] MVH/clivia
CITAT (clivia @ 18-07-2009, 08:34)  Om gnistan som "har väckt" din lust att prova en ny sak är tillräckligt stark kommer det inte att bli något problem med ditt tålamod...  Det har du rätt i clivia, jag väntar tålmodigt håller koll var dag....
nästan alla blommor har öppnat sina ståndare...
[attachment=38599:C.cyrtan...9.7.2009.jpg]
.... hos den andra blomstängeln första blomman har öppnat sina ståndare...
[attachment=38600:den_andr...9.7.2009.jpg]
MVH/clivia
clivia , den førsta blomstängeln er nok even finare i dag ... ....................................................... I dag har jeg inspisert mine frø , som jeg sådde 26. juni. De har stått på det varme badrumsgolvet ( 25 grader ) det mesta av tiden sedan de ble sådd. I dag er det 23 dager sedan de ble sådd , og nu spirer de !!! Två av dem skal få komme til vardagsrummet så de får betre ljus. De andra skal få njuta den gode värmen en stund til. Jeg sådde mine frø på "tradisjonell måte" så vidt täckat med jord. I dag var jeg nyfiken så jeg grävde litt i jorden på en del av dem , alla hadde rot , några også skott under jordytan. Jeg tok et foto innan jeg tok bort de två med synbart skott. -Har inte vågat fotografere innan , jeg har vel haft en känsla av at det bringer "bad luck" ... [attachment=38655:Clivia_fr___09.JPG] [attachment=38656:Clivia_f..._spiring.JPG]
Gunthwaite
19-07-2009, 20:19
Sunny, gratulerer så mye med de to første bebisene Ser veldig sunn og frisk ut den spiren som er kommet lengst. Har du ett frø i hvert sitt beger, eller har du flere i samme? Jeg grubler litt på hva jeg skal plante mine i når de har spiret, selv om det er noen uker igjen til det skal gjøres. Har kjøp inn vermiculite og perlite fra plantasjen, skal visst være bra å blande litt av dette inn i jorden?
CITAT (Sunny @ 19-07-2009, 19:18)  clivia , den førsta blomstängeln er nok even finare i dag ... ....................................................... I dag har jeg inspisert mine frø , som jeg sådde 26. juni. De har stått på det varme badrumsgolvet ( 25 grader ) det mesta av tiden sedan de ble sådd. I dag er det 23 dager sedan de ble sådd , og nu spirer de !!! Två av dem skal få komme til vardagsrummet så de får betre ljus. De andra skal få njuta den gode värmen en stund til. Jeg sådde mine frø på "tradisjonell måte" så vidt täckat med jord. I dag var jeg nyfiken så jeg grävde litt i jorden på en del av dem , alla hadde rot , några også skott under jordytan. Jeg tok et foto innan jeg tok bort de två med synbart skott. -Har inte vågat fotografere innan , jeg har vel haft en känsla av at det bringer "bad luck" ... [attachment=38655:Clivia_fr___09.JPG] [attachment=38656:Clivia_f..._spiring.JPG] tack, Sunny och grattis till framgång!!! Alltid en härlig känsla när fröna börjar "titta upp"  du har nu mååååånga på gång, jag ser fram emot en massa bilder på blivande småttingar,... Nu har jag duschat lite mina (år 2007 och 2009), de gillar ju vatten på sina blad i dessa varma dagar... då postar jag en bild till... de växer fint även om det inte är raketfart... fröplantor (min variegerade x gul clivia) jan. 2007 och jan. 2009... [attachment=38678:fr_plant...9.7.2009.jpg] håller tummarna att alla frön visar sina första blad snart... lite sommarfärger... [attachment=38679:blommorn...9.7.2009.jpg][attachment=38680:blommorn...9.7.2009. jpg][attachment=38681:blommorn...9.7.2009.jpg][attachment=38682:blommorn...9.7.2 009.jpg] MVH/clivia
CITAT (Gunthwaite @ 19-07-2009, 21:19)  Sunny, gratulerer så mye med de to første bebisene  TAKK ! CITAT (Gunthwaite @ 19-07-2009, 21:19)  Har du ett frø i hvert sitt beger, eller har du flere i samme? Jeg grubler litt på hva jeg skal plante mine i når de har spiret, selv om det er noen uker igjen til det skal gjøres. Har kjøp inn vermiculite og perlite fra plantasjen, skal visst være bra å blande litt av dette inn i jorden? Ja , jeg har ett frø i varje bägare. - Skulle egentligen kjøpe svarte plast firkant-krukker , men dette var jo langt ute i juni , og jeg fant ikke rett storlek i butiken , så fikk jeg ideen om å kjøpe plastbägare i stellet. Da jeg skulle plante fant jeg ut at jeg kunne skrive namn på frø-sorten direkte på varje bägare , så det var ikke så dumt ... Jeg gjorde hål i botten på varje bägare og der er lecakulor i botten. Når det gjelder typ jord er jeg ikke den rette til å svare. Dette er første gong jeg sår Clivia ...
CITAT (clivia @ 19-07-2009, 21:50)  TAKK ! CITAT (clivia @ 19-07-2009, 21:50)  Nu har jag duschat lite mina (år 2007 och 2009), de gillar ju vatten på sina blad i dessa varma dagar... då postar jag en bild till... de växer fint även om det inte är raketfart... Dine bilder av frøplanter i olika storleker er til stor inspirasjon !
Gunthwaite
19-07-2009, 22:47
Det er helt klart veeeldig inspirerende å se Clivias planter. De er superfine Sunny, den ideen med plastbeger er faktisk veldig bra. Som du sier så er det jo bare å stikke hull i bunnen og lage drenering. Det er sånne firkantete jeg har tenkt på, og at jeg setter flere frø i hver av dem. Da må det være skikkelig system, for å holde hva som er hva fra hverandre. Men det går sikkert bra Det virker jo som at frøene dine liker jorden du har gitt dem, så du kan ikke ha bommet mye på jordvalget...
CITAT (clivia @ 19-07-2009, 21:50)  - du har nu mååååånga på gång, jag ser fram emot en massa bilder på blivande småttingar,...  De to bilden jeg har postat i dag er nok ikke av de bästa i denne tråden ... Men man blir ju så glad når det "sker någonting" lenge innan man hadde påräknat ... Visst kommer det flere bilder av frøplantene , men nu skal jeg dröja til alla ( eller de fleste ) har grott og er så stora at man ikke behöver piler i bilden ...
nilssontherese
20-07-2009, 08:25
makalösa bilder igen ni visar!
CITAT (Sunny @ 19-07-2009, 23:51)  De to bilden jeg har postat i dag er nok ikke av de bästa i denne tråden ... Men man blir ju så glad når det "sker någonting" lenge innan man hadde påräknat ... Visst kommer det flere bilder av frøplantene , men nu skal jeg dröja til alla ( eller de fleste ) har grott og er så stora at man ikke behöver piler i bilden ...  Det här är ingen fototävling, inga priser delas ut.... För att hålla tålamodet uppe några bilder till... Fröplantor som har börjat livet med denna tråden i jämförelse med fröplantor 2007: [attachment=38706:fr_plantor_2008....jpg][attachment=38708:fr_plant...0.7.2009.j pg] fröplantor 2009,2008,2007 [attachment=38709:fr_plant...0.7.2009.jpg] MVH/clivia
Gunthwaite
20-07-2009, 08:34
Sunny Er jeg konstig hvis jeg sier at bildene dine var kjempefine? Å se de små spirene etter lang tids venting (då tar jeg med tiden helt fra du bestilte frøene) er jo en liten begivenhet i seg selv. Lykke til videre, og måtte hvert eneste ett av alle dine frø komme opp
CITAT (clivia @ 20-07-2009, 09:28)  Fröplantor som har börjat livet med denna tråden i jämförelse med fröplantor 2007: Når jeg ser ditt første bilde undras jeg : Har du plastpåse over dem også etter at de har begynt å gro skott ?
CITAT (Gunthwaite @ 20-07-2009, 09:34)  Er jeg konstig hvis jeg sier at bildene dine var kjempefine?  He , he ... Fine vet jeg nå ikke ... Men de forteller ( til sammans med teksten ) i alla fall om en metod å odla från frø som ikke har vært diskuterat i tråden. CITAT (Gunthwaite @ 20-07-2009, 09:34)  Å se de små spirene etter lang tids venting (då tar jeg med tiden helt fra du bestilte frøene) er jo en liten begivenhet i seg selv.  Jeg samtycker ! CITAT (Gunthwaite @ 20-07-2009, 09:34)  Lykke til videre, og måtte hvert eneste ett av alle dine frø komme opp  Takk ! Jeg skulle egentligen ikke inspisere frøene i dag , men så skulle jeg tvätta badrumsgolvet og måtte flytta på brickan med "frø-bägare" , då måtte man jo titta. Tre nya skott hadde kommet "gjenom jordytan" og de blev med til vardagsrummet , bara etter tre timmar kan man se at de har fått mer pigment ( grønfärga ).
Kan noen förklara termen "split" eller "split for" når det gjelder blom-färga på Clivia Til exempel heter en Clivia-hybrid "Rob's Split Peach" ...
CITAT (Sunny @ 20-07-2009, 15:57)  Når jeg ser ditt første bilde undras jeg : Har du plastpåse over dem også etter at de har begynt å gro skott ? Ja, Sunny, för att fuktighet är mycket låg i vintersäsongen och det är den de växande småttingar behöver mest av... MVH/clivia
CITAT (Sunny @ 20-07-2009, 19:58)  Kan noen förklara termen "split" eller "split for" når det gjelder blom-färga på Clivia Til exempel heter en Clivia-hybrid "Rob's Split Peach" ... Clivia "Split for Yellow ...".... När du korsar en orange clivia med en gul clivia i första generation kommer alla småttingar att bli orangea med anlag för en gul färg och därför säljer man frön från denna korsningen som "orange clivia split for yellow". Sedan när dessa småttingar blommar och du korsar deras orangea blommor med en gul clivia en gång till kommer du att få ett visst antal fröplantor med gula blommor. och det är den här andra generationen som är mest intressant för clivia enthusiaster... MVH/clivia
Takk for et mycket klart og gott svar ! CITAT (clivia @ 20-07-2009, 21:45)  ... Sedan när dessa småttingar blommar och du korsar deras orangea blommor med en gul clivia en gång till kommer du att få ett visst antal fröplantor med gula blommor. och det är den här andra generationen som är mest intressant för clivia enthusiaster... Men jeg når jeg leste det ovan undras jeg dock ... Varför gå "omvägen" om en "extra krossning" med orange , varfor inte krossa gul med gul direkt ? .......................................................... Jeg kjøpte disse frøene : Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow Hva tror dere var avsikten med denna kryss , vilken färga vil han utveckla ?
CITAT (Sunny @ 20-07-2009, 22:17)  Takk for et mycket klart og gott svar ! Men jeg når jeg leste det ovan undras jeg dock ... Varför gå "omvägen" om en "extra krossning" med orange , varfor inte krossa gul med gul direkt ? .......................................................... Jeg kjøpte disse frøene : Rob's Split Peach (extra large floret) X F2 Sir John Thouron group 1 yellow Hva tror dere var avsikten med denna kryss , vilken färga vil han utveckla ?  Vad som var avsikten med just denna korsningen har jag verkligen ingen aning, Sunny. Vad gäller gula clivior finns det flera grupper av dem. Nu kan jag inte hitta länken, men detta med genetik och korsningar mellan olika clivior är mycket intressant läsning och jag ska försöka hitta länken om detta imorgon... oops  idag men först måste jag sova lite.... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 21-07-2009, 00:19)  Vad som var avsikten med just denna korsningen har jag verkligen ingen aning, Sunny. Vad gäller gula clivior finns det flera grupper av dem. Nu kan jag inte hitta länken, men detta med färger och korsningar mellan olika clivior är mycket intressant läsning och jag ska försöka hitta länken om detta imorgon... oops  idag men först måste jag sova lite.... Här finns länken till intressant läsning.... http://www.rudosclivias.co.za/images/Colour%20Breeding.swfMVH/clivia
Takk , clivia ! Den "artikelen"  var mycket intressant läsning , hoppas han jeg har kjøpt frø av "kan sin teori" ...
CITAT (clivia @ 19-07-2009, 21:50)  fröplantor (min variegerade x gul clivia) jan. 2007 och jan. 2009...
[attachment=38678:fr_plant...9.7.2009.jpg] Her var det någonting som jeg ikke upptäckte da jeg leste det første gong , kanskje ikke så märkvärdig , mine frø hadde ju "just grott" ... Men på ditt fotografi er der både vit-variegerade og gul-variegerade ... Er dessa barn av den samma mor ? ................. Edit : Ooops , fotografiet følgde ikke med ...
CITAT (Sunny @ 22-07-2009, 20:17)  Her var det någonting som jeg ikke upptäckte da jeg leste det første gong , kanskje ikke så märkvärdig , mine frø hadde ju "just grott" ... Men på ditt fotografi er der både vit-variegerade og gul-variegerade ... Er dessa barn av den samma mor ? ................. Edit : Ooops , fotografiet følgde ikke med ...  Ja, Sunny, fröplantor är av samma mor... Den gula variegeringen kommer att bli vit så småningom... [attachment=38916:varieger...3.7.2009.jpg] Men det kan hända att gul färg består... koexisterar med de andra och bildar fina "streckkoder"... [attachment=38917:streckko...3.7.2009.jpg] ------ Sunny, jag förstår dina känslor, har självt upplevt det ögonblicket när små "pärlor" förändras till levande "cliviabebisar" många gånger och ändå förundras jag över den här "förvandlingen" fortfarande ... Småttingar är mycket söta när de gror... [attachment=38918:fr_plant...nader....jpg] MVH/clivia
Takk for svar , clivia ! Her lærer jeg noe nytt varje gong ... Nu har jeg kollat alla mina "frø-bägare"  , alla frø har rot , og nu har 11 ( av de 29 ) skott , og er kommet til vardagsrummet. Clivia från frø betyder mycket "underhållning" for pengene ... - Kult å se om de har rødt pigment eller ikke , om de er smala eller breda ... - Har dessutom alltid likt best å så stora frø , gillar ikke så gott de som er "som stoft" ...
CITAT (Sunny @ 23-07-2009, 19:20)  Takk for svar , clivia ! Her lærer jeg noe nytt varje gong ... Nu har jeg kollat alla mina "frø-bägare"  , alla frø har rot , og nu har 11 ( av de 29 ) skott , og er kommet til vardagsrummet. Clivia från frø betyder mycket "underhållning" for pengene ... - Kult å se om de har rødt pigment eller ikke , om de er smala eller breda ... - Har dessutom alltid likt best å så stora frø , gillar ikke så gott de som er "som stoft" ... Grattis till nya småttingar... Hoppas att du lägger ut bilder på dem så småningom....  Ja, clivia betyder mycket "underhållning" för pengarna  och dessutom för många år framåt... De är beroendeframkallande... Stor och liten... [attachment=38986:Stor_och...3.7.2009.jpg] min clivia oas på balkongen... [attachment=38987:min_cliv...3.7.2009.jpg] Den smalbladiga clivian är på väg att blomma för andra gången detta året... [attachment=38988:Den_smal...2.7.2009.jpg] C.cyrtanthiflora den första och den andra blomstängeln 22.7.2009... [attachment=38989:C._cyrta...__7.2009.jpg][attachment=38990:C.cyrtan...2.7.2009. jpg] Clivior kommer att ge dig mycket glädje, Sunny... MVH/clivia
Takk for vakre bilder og inspirasjon , igen , clivia !
I dag firar vi 2 jubileum , mine Clivia-frø og jeg ! De ankom og ble sådd 26. juni , så i dag er det exact en måned siden. Sist søndag upptäckte jeg de 2 første spirene , så de har "en veckas jubileum" just i dag. Status nu er : - de lengste spirene er 1 cm. - 23 av 29 frø har spire ( alla de resterende 6 har rot , men har ikke startat gro spire ). Så har man ju lært lite undervegs ... - - Man skal så mycket grundt. Den kraftiga roten drager frøet djupare ned. Om jeg sår i jord nesta gong skal jeg legge frøene på jorden og drysse tunnt med jord på toppen , i stellet for å gjøra en grop , som jeg gjorde denne gongen. - - Man skal passa på å legge frøet med spirepunktet åt sidan. Når roten kommer under frøet har spiren en lång väg før den kommer til jordytan ... ............................... Edit : Ändrade talen efter inspeksjon nu i eftermiddag. Clivia från frö er kuuuuuuuuul ...
Gunthwaite
26-07-2009, 22:28
Det må feires, veldig bra jobbet Sunny! Takk for nyttig informasjon, den kommer jeg til å huske på når jeg skal plante frøene i jord. Til nå har jeg rot på to frø + tre med spire. Bra at det ikke går så fort, dermed kan jeg vente med å plante til jeg er hjemme igjen fra ferien.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|