Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Anna i Sala
CITAT (Sunny @ 29-04-2011, 17:06) *
De tillhör gruppen "jättefina kinesiske klivor" !!! bravo.gif

Sunny:
Haha, så kan man också definiera dem, jag håller med dig giggle.gif

Lite mer på alvar ; jeg har ikke lest noen eksakta definisjoner på disse gruppene. Jeg har sett bilder på olika nettsider med ordene du nemner ( og flera ) og så får man helt enkelt se , og tolka / tyda hva ordene betyder ut fra bildene. I min Cliviabok finner jeg bara ett par sider om dette , den fokuserer ikke mycket på desse definisjonene.

Jeg postet en link på förre sidan i denne tråden. Der finner man en del bilder med dessa gruppnamnene som text til bildene ( men utan definisjoner ).

CITAT (Sunny @ 29-04-2011, 17:06) *
Grattis med de vackre plantene , det ser ut til at de mår mycket bra. wub.gif
Man forstår så väl at du er jätteglad ! yes.gif

Tack Sunny!
Nu har de börjat utveckla och komma med varsitt nytt blad, så nu är de verkligen etablerade.
Jag är sååå jätteglad!

Mvh Anna
Anna i Sala
Här kommer två bilder utav mina frösådda Clivior, de är 6 veckor gamla. Fotade de två som kommit längst.
De ska bli Variegerade om de blir vad de ska.
Lite roligt att iaktta dem, en är rosa och en är grön...

Sunny

Så söta !!! bravo.gif yahoo.gif

boxer2
Tyvärr tror jag inte mina frö från gul clivia kommer att klara sig. sad.gif
Jag vill verkligen att dom gör det, för den gula är så jätte fin och så är det kul att "föda upp" dom själv.
Vilket som ej syns på bilden, så har dom tillräckligt med vatten.
clivia
CITAT (boxer2 @ 06-06-2011, 13:07) *
Tyvärr tror jag inte mina frö från gul clivia kommer att klara sig. sad.gif
Jag vill verkligen att dom gör det, för den gula är så jätte fin och så är det kul att "föda upp" dom själv.
Vilket som ej syns på bilden, så har dom tillräckligt med vatten.

Var inte ledsen, boxer2, trostar.gif , med lite erfarenhet kommer du att klara det nästa år...

MVH/clivia

boxer2
CITAT (clivia @ 06-06-2011, 19:36) *
Var inte ledsen, boxer2, trostar.gif , med lite erfarenhet kommer du att klara det nästa år...
MVH/clivia

jag ger inte upp dem än, jag klarade ju frön förra året.
Dom växer sig stora. tummenupp.gif
Emily
Fantastiskt fina clivior ni har! Skulle gärna ha en stor gul i köket!

Men har lite funderingar. Jag bor i lägenhet med enbart söderfönster så temperaturen är ganska hög, även på vintern. Skulle clivia kunna trivas hos mig?

Förstår att de helst vill ha kallare på vintern. Hur är det med ljus, ska dom stå mörkt eller ljust? Om mörkt så kanske den skulle funka vid källarfönstret i förrådet på vintern. Vad tror ni?
Anna i Sala
Antalet bara växer hos mig smile.gif
Jag håller på och nischar mig på Clivior.

Jag har importerat från Kina.
De som står i vita hyllan är till kommande försäljning...
Tycker detta är himla roligt!!
Eva i Skåne
Jag hade tre clivior i våras när jag skulle flytta. Kan inte säga att jag var vän med dom, aldrig blommade dom utan stod där bakom gardinen och tog plats och jag bestämde mig för att det inte var en blomma för mig.
Jag tog med dom på loppis och sålde två av dom och den som blev över fick ena sonen. Vad hände med den??? Jo, efter 3-4 veckor hade han en praktfull blomma. Jag ger mig katten på att de andra två också blommar nu. ohmy.gif

Tror jag ska nöja mig med att njuta av clivior på bild och hos andra.
Sunny

CITAT (Anna i Sala @ 21-06-2011, 19:27) *
Antalet bara växer hos mig smile.gif

WOW ,
ja , du har verkligen blivit Clivia-entusiast !!! bravo.gif biggrin.gif yahoo.gif

boxer2
CITAT (Emily @ 08-06-2011, 17:00) *
Fantastiskt fina clivior ni har! Skulle gärna ha en stor gul i köket!

Men har lite funderingar. Jag bor i lägenhet med enbart söderfönster så temperaturen är ganska hög, även på vintern. Skulle clivia kunna trivas hos mig?

Förstår att de helst vill ha kallare på vintern. Hur är det med ljus, ska dom stå mörkt eller ljust? Om mörkt så kanske den skulle funka vid källarfönstret i förrådet på vintern. Vad tror ni?

Jag bor oxå i lägenhet med enbart söder fönster, min trivs.
Emily
CITAT (boxer2 @ 22-06-2011, 12:23) *
Jag bor oxå i lägenhet med enbart söder fönster, min trivs.

Åh så bra! Men hur behandlar du din över vinterhalvåret?
fvd
Tack så mycket rena kunskapsbanken ! Jag klickade på tråden för att jag precis upptäckte en svamp i jorden bredvid min clivia. Jag delade den här clivian för ett par år sedan och min son fick andra halvan hans blommade i våras men inte min. Den har i alla år (20) stått inne i rummet och blommat snällt utan att jag gjort något alls. Har inte gödslat heller bara planterat om den vartannat år. För två månader ställde jag den i ett söderfönster och vattnade med blomstra och nu kom svampen. Den är ljusgul toppig fast och stadig med några kompisar omkring. Vad har hänt ?
clivia
CITAT (fvd @ 02-07-2011, 10:12) *
Tack så mycket rena kunskapsbanken ! Jag klickade på tråden för att jag precis upptäckte en svamp i jorden bredvid min clivia. Jag delade den här clivian för ett par år sedan och min son fick andra halvan hans blommade i våras men inte min. Den har i alla år (20) stått inne i rummet och blommat snällt utan att jag gjort något alls. Har inte gödslat heller bara planterat om den vartannat år. För två månader ställde jag den i ett söderfönster och vattnade med blomstra och nu kom svampen. Den är ljusgul toppig fast och stadig med några kompisar omkring. Vad har hänt ?

Välkommen hit, fvd!!! blomma.gif

Det är inte ovanlig med svampar av olika slag om du vattnar rikligt och jorden inte torkar ut mellan vattningarna... Jag har själv haft olika slags svampar på min balkong på sommaren. Varma vädret, fuktighet det är rena drömmen för dessa oinbjudna gäster men de skadar inte clivior... Vattna lite mindre, vänta mellan vattningarna och de kommer att försvinna. Jag har inte vattnat mina blommor på 16 dagar på grund av semester och de lever allihopa några av dem blommar... Clivior är tåliga vad torkan gäller, det är sämre åt andra hålet, de ruttnar ganska fort även på sommaren. Det kan hända att de inte blommar av olika anledningar på våren men blomningen kan ske närsomhelst på året, just nu blommar en variegerade Daruma hos mig...den har väntat med sina första blommor tills nu.

[attachment=62322:Clivia_m...2.7.2011.jpg]

Fröhus har vuxit till sig också men de har ganska lång period framför sig tills fröna de blir mogna...

[attachment=62323:fr_hus__...2.7.2011.jpg]

Hoppas jag har svarat tillräckligt på din fråga... smile.gif om inte kan du fråga vidare.

Lycka till!

MVH/clivia

fvd
Ja det har d jag behöver inte göra någotu Tack. Fast jag suktar efter att få reda på vilken sorts svamp det är, jag har aldrig sett något liknande ! Igår var den pytteliten lite toppig ljusgul och lite knottrig och kompakt. Idag är den tio ggr så stor med en utbredd hatt 5x5 cm. Tyvärr har jag ingen kamera ännu men skall lösa det så småningom.
boxer2
CITAT (Emily @ 02-07-2011, 00:46) *
Åh så bra! Men hur behandlar du din över vinterhalvåret?

Inget vatten alls mellan ca september till och med februari och ställer den i vardagsrummet, där den får det svalare.
Lokan
fvd : din svamp är antagligen gul veckskivling och den gör ingen skada åt växten i krukan! smile.gif
Emily
Nu blev jag verkligen sugen på en clivia! Är det någon här som har en gul klivia stickling eller frön att sälja?
boxer2
CITAT (Emily @ 03-07-2011, 21:08) *
Nu blev jag verkligen sugen på en clivia! Är det någon här som har en gul klivia stickling eller frön att sälja?

Du söker samma som jag. wink.gif
LadyClive

kompiskram.gif

Hei!
Så gøy å finne flere entusiaster! Har desverre ikke rukket å lese alle postene men nok til at jeg ser at her finnes det flere som meg. bravo.gif
Jeg er fra Kristiansand, Norge.
Jeg har holdt på med disse plantene siden jeg kjøpte min første for 12 år siden. Så ble det å plante frø fra den. I 2006/2007 skulle min datter flytte inn på et studentkollektiv, og forrige leietaker hadde reist i fra en plante. Jeg synes det liknet en Clivia og begynnte å google. Det var da jeg oppdaget at det finnes flere. Så da var jeg solgt. Siden har det blitt flere....eh...for mange! Jeg har Clivia overalt! Drivhus, innedrivhus, i stua, på jobben, planterom, og overalt jeg kan få plassert en.

Jeg prøvde å lage en Cliviaklubb via Hagegalforumet i Norge men det var ikke flere entusiaster. En håndfull som hadde noen planter og som nok kunne tenke seg flere men ikke flere med fullstendig dilla. Skjønt et par stykker er kanskje i komminga, så er det kanskje jeg som er den ivrigste. I hvertfall av forumtroll.

Jeg er mest interessert i å krysse "og se hva det blir".
Håper å få frem noe fint. De første egne kryssene er fra vår 09, og har ennå ikke blomstret. Så har jeg frø og planter som er kjøpt utenlands, noen med fine navn. Noen har blomstret men det er ennå mange jeg er spent på.
Ser det er noen her som etterlyser gul. Jeg har disse til salgs. En voksen, småplanter 2,5 1,5 og 0,5 år og frø fra forskjellige gule (modne snart).
MVH
Siri
LadyClive på Hagegal, Hagepraten og Cliviaforum( Sør Afrika)
niggle
Jag hade en kraftig klivia som blommade fint i somras. Den bodde i trädgården under sommaren och fick antagligen för mycket regn på sig, för det dog ganska plötsligt.
Det är väldigt saknad.
Finns det någon som kan sälja en stickling till mig?
Jag skulle gärna vilja ha en vit (lär finnas) , annars går det bra med orange också.
Jag har ett frostfritt uterum. Kan den bo där på vintern, eller blir det för kallt?

Jag är novis på klivior..... kul med ett nytt område.

niggle
Anna i Sala

LadyClive/Siri:

Välkommen hit! blomma.gif
Jag har skickat ett meddelande till dig!

Mvh
Anna

boxer2
Om någon har en gul/vit Clivia frö/stickling, så snälla hör av er. Söker med ljus och lyckta.
LadyClive
Hei igjen!

Takk for velkomsten. Hyggelig med plantevenner!

Det er et veldig flott forum dere har. Her er mye jeg vil lese etterhvert.

Niggle: Sto planten din i solen, så har den kanskje blitt svidd. Da dør den ikke alltid selv om bladene vissner bort. Det same med frost. Har hatt Clivia stående som har fryst. Jeg trodde de var døde men de kom igjen med nye blad.
Jeg har også hatt mange Clivia ute i sommer i regnet. Det har gått bra.

boxer2 : pm er sendt

Anna i Sala: Veldig hyggelig å bli kjendt med flere "Cliviagærne". Har sendt pm

Her er noen bilder av min favorittgul:

Uploaded with ImageShack.us
LadyClive
CITAT (Lokan @ 01-03-2011, 19:29) *
Vilka otroligt fina Clivior!!! wub.gif Sunnys eldröda har ju en härlig färg!
Måste bara fråga - doftar era Clivior?

Hei!
Leser igjennom tråden her. Mange flotte bilder og mye artig lesning!

Denne posten tenkte jeg at jeg ville svare på.

+1 på den røde fargen!

Min ca 16 år gamle Belgisk Oransje lukter ingenting. Men når jeg selvpollinerer den så dufter ca 3 av 10 av avkommet. Lukter noe liknenede Fresia.

Jeg har også en frøplante på gang som ifølge kjøperen skal lukte godt. Men det vil vise seg. Den har ikke blomstret ennå.

Så det går an men er relativt sjeldent.
Anna i Sala
Här kommer bilder på några av mina Variegerade plantor.

Bassam
Hej

vi kan öka kaktus växter på 3 sätt :
1 Division : vi kan göra det på vinter ,ta hela växter från kruka sen borta alla jorden from rötter , nu kan vi plantera varje del i kruka och lägga krukor i skugga för att minska avdunstning.
2 Ymp: den är mycket fint och lätt, vem som helst behöver mera informationen om den, Det skriver bara .
3 frö : den behöver mycket tid ock vi får dåliga resultat.

H.Bassam
LadyClive
Skjønner ikke helt hvor du vil hen Bassam. Clivia er ingen orkide, så det du skriver har ikke noe i denne tråden å gjøre og stemmer heller ikke med Clivia.

Det står nok mye tidligere i denne tråden regner jeg med. Men for dem som ikke vil lese 57 sider skal jeg ta en kortversjon:

1. Clivia formeres ved avleggere, små skudd som kommer opp i krukken. Kan fradeles når de har ca 6-7 blad. De vokser litt fortere enn frøplantene og blir som regel lik morplanten.

2. Frø. Mest spennende metoden da det her er mulig å krysse frem varianter. Hva man får avhenger av morplanten og pollenplanten. En frøplante tar vanligvis fra 2,5 -4 år før den blomstrer.

For øyeblikket har jeg ferske frø fra Gul, Lys Oransje/fersken og Rød
Emmajae
Oj, vad mycket fina clivior ni har här. Själv köpte jag en stooor kruka med två stora plantor på en loppis för ett år sedan, är väldigt spänd på vad den kan tänkas ha för färg på sina blommor :-)

Jag söker med ljus och lykta efter frön/ småplantor av olika sorters clivior. Om det är någon som har att sälja alt. vet vart man kan finna clivior, förutom den vanliga sorten som finns i affärerna, så får ni hemskt gärna tipsa mig :-)
KRT
Var får man tag på clivior med variegerade blad???? Har aldrig sett det innan, och jag är helt såld på alla växter som är variegerade smile.gif

Var nyligen i Melbourne och utanför Royal Women's hospital fanns hela rabatter m clivior i alla gula och röda nyanser. Jag spanade efter mogna fröer, men fann tyvärr inga sad.gif Vackert var det iaf, och väldigt exotiskt för någon som är van att se clivior i kruka inomhus.....
Lokan
Tog du ingen bild av härligheten?
Anna i Sala

Jag har ett 20-tal plantor i min samling, de flesta av dem är variegerade.
Har även frösått och har ca 240 st småbebisar på gång, de är korsningar som förädlare i bl.a Sydafrika och Kina tagit fram.
Jag har även drygt 150 st variegarade småplantor som är 2-3 år som väntar på att få byta ägare i vår/sommar.

Så nu vet ni som undrar var det finns wink.gif

/Anna

clivia
Våren är på väg tillbaka även om det är minusgrader ute...

Min clivia som jag köpt på Tradera 2005 har vuxit och nu börjar den blomma med 6 stjälkar. Det finns tre blommande klivior i krukan och två nya skott på väg... Den här klivian har blommat varje år hos mig, de två nya skott (2009) har blommat två senaste år, förra året med en stjälk, det här året med två stjälkar... Blomningen av den här plantan i 2007 kan ni se på sidan tre i den här tråden... nya skott kommer inte varje år men när de väl kommer är de två och växer på varje sidan mellan de cliviablad...

[attachment=67747:clivia_f...era_2005.jpg]

[attachment=67746:clivia_f...ari_2012.jpg]

[attachment=67750:Molly_oc..._2__2012.jpg]

[attachment=67754:clivia_2_2012.jpg]

Hoppas att era clivior har också börjat vakna och visa sina gömda skatter... shy.gif

MVH/clivia
Emmajae
Men gud vad med blommor Clivia, hur gör du? Min clivia här hemma får bara en massa nya blad, den blev omplanterad i somras och står i ett söderfönster. Dock ej i direkt solljus då det är gardiner framför.
Rebecca
CITAT (Anna i Sala @ 30-01-2012, 06:48) *
Jag har ett 20-tal plantor i min samling, de flesta av dem är variegerade.
Har även frösått och har ca 240 st småbebisar på gång, de är korsningar som förädlare i bl.a Sydafrika och Kina tagit fram.
Jag har även drygt 150 st variegarade småplantor som är 2-3 år som väntar på att få byta ägare i vår/sommar.

Så nu vet ni som undrar var det finns wink.gif

/Anna

Åh! Vad härligt det låter. Jag är klart intresserad när det blir lite varmare! Har en clivia jag fick för två år sedan som jag tycker är så vacker. Hade hemskt gärna velat ha fler, och väldigt gärna variegerade!

happy.gif
KRT
CITAT (Rebecca @ 11-02-2012, 16:37) *
Åh! Vad härligt det låter. Jag är klart intresserad när det blir lite varmare! Har en clivia jag fick för två år sedan som jag tycker är så vacker. Hade hemskt gärna velat ha fler, och väldigt gärna variegerade!

happy.gif

Samma här!!!
clivia
CITAT (Emmajae @ 11-02-2012, 15:52) *
Men gud vad med blommor Clivia, hur gör du? Min clivia här hemma får bara en massa nya blad, den blev omplanterad i somras och står i ett söderfönster. Dock ej i direkt solljus då det är gardiner framför.

Ibland är det svårt att svara... Hur gör man? Kanske är det som med violinister... Att ge lite av sin själ i spelet, vara ödmjuk och lyssna på cliviornas språk. Tålamod ett måste. Du vet säkert vad jag menar... Helt enkelt räcker det inte bara med facit i handen (det har jag lärt mig med åren) även om det hjälper i början... Jag har läst mycket om clivior och ägnat massor av tid att förstå dem ändå tror jag att ju mer jag vet om dem desto mer frågor dyker upp... ja, det är det som är spännande med clivior och motiverande, det driver mig framåt...

Min liten cliviagård...

Nästan alla plantor på bilden är fröplantor (2005, 2006)...

[attachment=67838:clivior__2.2012.jpg]

[attachment=67839:clivior_2.2012_2.jpg]

Variegerade plantor, den största Clivia miniata "Striata", Shima Fu variegated Daruma x miniature Hime Daruma, två broadleaf Light of Buddha x Clivia nobilis och en fröplanta av min största variegerade som är med i tråden men inte på denna bilden...

[attachment=67840:varieger...__2.2012.jpg]

Shia Fu variegated Daruma x miniature Hime Daruma med sitt " fröhus"...

[attachment=67841:Hime_Dar...__2.2012.jpg]

Din klivia kommer säkert att blomma, allt bara behöver sin tid... shy.gif

MVH/clivia

clivia
Lite blommor igen...

Chubbs peach och daruma fröplantor....

[attachment=68272:chubbs_p...9.2.2012.jpg]

[attachment=68273:chubbs_p...__2.2012.jpg]

peach selection, fröplanta...

[attachment=68274:clivia__...br._2012.jpg]

De som blommar nu...

[attachment=68275:clivior_...._2.2012.jpg]

En av de gula fröplantor...

[attachment=68276:en_av_de...._2.2012.jpg]

MVH/clivia
stennie
Och 4 år senare...........
[attachment=68683:clivia.jpg]

Blommar den första av frösådderna, än en gång, Tack Clivia kompiskram.gif
clivia
CITAT (stennie @ 22-03-2012, 18:38) *
Och 4 år senare...........
[attachment=68683:clivia.jpg]

Blommar den första av frösådderna, än en gång, Tack Clivia kompiskram.gif

Den är fin, Stennie, tummenupp.gif men inte gul!!! Hur stora är blommorna, den ser ut att ha ärvt "mammas" utseende men inte färg... Kommer de andra fröplantor blomma det här året? Jag är mycket nyfiken vilken färg kommer de att ha... Om du självpollinerar den här kommer du säkert att få några frön med gröna basen. Om du vill kan jag skicka dig en fröplanta med gröna basen, den kommer från mina gula sydafrikanska fröplantor, deras avkommor är alla med grön bas, hoppas den kommer att bli gul, men ja mutation kan jag aldrig utesluta.

MVH/clivia
stennie
CITAT (clivia @ 22-03-2012, 22:17) *
Den är fin, Stennie, tummenupp.gif men inte gul!!! Hur stora är blommorna, den ser ut att ha ärvt "mammas" utseende men inte färg... Kommer de andra fröplantor blomma det här året? Jag är mycket nyfiken vilken färg kommer de att ha... Om du självpollinerar den här kommer du säkert att få några frön med gröna basen. Om du vill kan jag skicka dig en fröplanta med gröna basen, den kommer från mina gula sydafrikanska fröplantor, deras avkommor är alla med grön bas, hoppas den kommer att bli gul, men ja mutation kan jag aldrig utesluta.

MVH/clivia

Blommorna är ca 5-6 cm tvärs över, nej gul är den inte men jag tycker den är jättefin, hoppas att några av dom andra är gula, men jag tror inte att det är fler som kommer att blomma i år, Nu har jag provat att polinera, hoppas att det funkar.... smiley_small_hug.gif
boxer2
CITAT (clivia @ 07-02-2012, 09:34) *
Våren är på väg tillbaka även om det är minusgrader ute...

Min clivia som jag köpt på Tradera 2005 har vuxit och nu börjar den blomma med 6 stjälkar. Det finns tre blommande klivior i krukan och två nya skott på väg... Den här klivian har blommat varje år hos mig, de två nya skott (2009) har blommat två senaste år, förra året med en stjälk, det här året med två stjälkar... Blomningen av den här plantan i 2007 kan ni se på sidan tre i den här tråden... nya skott kommer inte varje år men när de väl kommer är de två och växer på varje sidan mellan de cliviablad...

[attachment=67747:clivia_f...era_2005.jpg]

[attachment=67746:clivia_f...ari_2012.jpg]

[attachment=67750:Molly_oc..._2__2012.jpg]

[attachment=67754:clivia_2_2012.jpg]
Hoppas att era clivior har också börjat vakna och visa sina gömda skatter... shy.gif

MVH/clivia

Skaffat valp??? Grattis. Min Clivia ha sina blommor så långt ner i "stammen" dom kan komma, varför fastna dom? Mina sticklingar som jag odlade från frö växer på bra. Jag hade ca 5 som klarade sig ,så jag satte ihop dem i samma kruka.
Emmajae
Blåser liv i den här tråden igen :-)

Clivian jag köpte på en loppis för två år sen har haft sin första blomstängel hos mig, den blommade med vackra röda blommor. Självklart passade jag på att pollinera blommorna så nu har jag ett gäng gröna frökapslar som jag väntar på ska bli röda. Hur lång tid tar det typ? Dom har sett likadana ut i typ fyra månader nu tror jag..

O hur sår ni fröna? Har läst runt lite och det verkar som att många använder vitmossa som man hålls fuktig.
Jerrie
Nu hittade jag den här enorma kliviatråden och passar på att ställa en kort fråga: Måste de stå svalt under vinterhalvåret? Jag bor i lägenhet och kan inte ordna till någon sval vinterförvaring, och jag har för mig att jag läste någonstans att de ska stå svalt under vintern. Måste de? Annars vill jag skaffa! smile.gif
malcolm
Nej det är iget krav att de skall stå svalt under vintern men man kan spara på vattningen lite.
Bassam
Hej

Du kan innehålla dem hela år inne, men du kommer inte få en bra mängd blommor.

H.Bassam
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 02-12-2012, 23:45) *
Hej

Du kan innehålla dem hela år inne, men du kommer inte få en bra mängd blommor.

H.Bassam

Mina har blommat utmärkt utan någon särskild vinterförvaring. Vattnar lite mindre på vintern, annars inget särskilt. Visst mår många krukväxter bättre av lite svalare än vi har i moderna bostäder, men det brukar ordna sig om de står hyfsat ljust.
Bassam
Hej

Problemet är att de måste utsättas för låga temperaturer och brist på vatten och ljus på vintern, för att  ge en hel del blommor knoppar, och detta gäller för växter ljus-älskande och värme.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon