|
Full version: gnäll för alla
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
Lars-Olof Arvids
13-06-2006, 12:30
Jag vill gnälla på att det gnälls för mycket - jag hinner ju inte med att hålla "bra saker-tråden" ovanför den här! Olle
CITAT (Scrollan @ 13-06-2006, 13:36) *knuff*...
Farbror Blå
13-06-2006, 12:51
men vad ni gnäller!!! bifogar en länk till några som vet detta med gnäll och diskussion och bråk (obs! språkkunskaper nödvändiga) The argument sketch
CITAT (Farbror Blå @ 13-06-2006, 13:51) men vad ni gnäller!!! Vad du gnäller!!
Månskensbonden
13-06-2006, 22:49
CITAT (Farbror Blå @ 13-06-2006, 13:51) men vad ni gnäller!!! bifogar en länk till några som vet detta med gnäll och diskussion och bråk (obs! språkkunskaper nödvändiga) The argument sketch Hillarious!!! (No, it isn´t...)
Recykling i all ära.....men att återuppväcka flera år gammla trådar  Lite förbaskad man blir när man efter att inte ha fattat hur det kunde ungå en, inser att det va´flera år innan min tid och dessutom ska behöva läsa igenom flera sidor för att få ett hum om trådens innehåll. Näe, fram för nyskapande och ett levande forum
*Stintan*
14-06-2006, 16:56
Skulle precis gnälla över detsamma. Usch va dåligt att plocka fram gamla tråkiga trådar som inte gör någon glad.
vart tog mitt fina sommarväder vägen Det var 27 grader då jag klev upp,,, soligt o fint. Nu är det bara 18 och regnar som bara den
CITAT (yenny @ 14-06-2006, 18:00) vart tog mitt fina sommarväder vägen Det var 27 grader då jag klev upp,,, soligt o fint. Nu är det bara 18 och regnar som bara den  Tänk den som hade fått lite regn.. Temperaturen sjönk några grader, det kom ett par droppar regn.. Men nu är det lika varmt och molnfritt som i går. Det blir till att ge sig ut och vattna i kväll igen då..
*Felix matte*
15-06-2006, 22:57
CITAT (Felix matte @ 15-06-2006, 23:57) Regn och regn....man kan väl vattna själv... eller  Regn??? Det kom en snabb skur i förrgår...som dock var snabbt över. Termometern klättrar obönhörligt mot 30-strecket idag........och jag som jobbar precis HELA helgen.
Jag vill gnälla på... *att det inte har regnat här på evigheter, är så trött på att vattna. *att min annars så fina hägg är full av äckliga nät med massor av ännu äckligare larver i. *att min snöbollsbuske har en massa svarta bladlöss. *att den jättestora granen som står ca en meter utanför vår tomt och bara sex meter från vårt hus, är full av hästmyror! *och att det blåser så mycket - idag igen...
Lady Hamilton
16-06-2006, 11:05
 Jag skriver under på "punkterna" 1-3 o 5
Biggan_
18-06-2006, 09:33
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 09:44) Du får väl köra med spenaträtter på matsedeln! Hade det inte varit för att det är lite för långt bort, så hade jag kommit och hjälpt dig. Du behöver ju inte heller ha den färdig på en eftermiddag, om du tar lite i taget så är det ju inte så jobbigt för kroppen. Lägg dig på en planka och sola, vila och njut emellanåt!
CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 10:33) CITAT (pejori @ 18-06-2006, 09:44) måste gnälla på mina muskler, som inte pallar för att bygga en sketen altan  :angry: :angry: känner mej som Karl-Alfred med träningsvärk just nu  :angry: Du får väl köra med spenaträtter på matsedeln! Hade det inte varit för att det är lite för långt bort, så hade jag kommit och hjälpt dig. Du behöver ju inte heller ha den färdig på en eftermiddag, om du tar lite i taget så är det ju inte så jobbigt för kroppen. Lägg dig på en planka och sola, vila och njut emellanåt!  Här kommer ett smarrigt recept 1 Fläskfilé eller 1 kyckling 5 dl. Creme fraiche 200 g. hackad spenat 2 vitlöksklyftor Stek valfritt kött, värm upp creme fraichen så den smälter och lägg i spenaten och pressa vitlöksklyftorna i det. Lägg i köttet och låt det värmas upp tills det börjar sjuda. Klart! Serveras med ris eller spaghetti, en god sallad och gärna vitlöksbröd Smaklig måltid!!
Nu ska jag gnälla här för första gången... Tycker att värmen kan sjunka 5 grader på min baksida...har haft som mest 40,3 och hela baksidan ligger i lä...  *phu*... det är ca 35 grader i snitt där jämnt nu och nästan alltid vindstilla...och det får gärna komma en liten regnskur också för att svalka moder jord... Ska dessutom flytta nu denna vecka och städa nästa vecka... så det vore skönt med ca 20-25 grader nu framöver i 2 veckor... Det blir kul å flytta men det blir hemskt jobbigt eftersom jag har dragits med diskbrock i 4 år nu... ...men jag tänker avsluta mitt gnäll med att mitt opererade knä är helt återställt till 80%... lite ostabilt och vingligt och ibland viker det sig och gör ont...men det är miljoner gånger bättre än innan operationen...
CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 10:33) CITAT (pejori @ 18-06-2006, 09:44) måste gnälla på mina muskler, som inte pallar för att bygga en sketen altan  :angry: :angry: känner mej som Karl-Alfred med träningsvärk just nu  :angry: Du får väl köra med spenaträtter på matsedeln! Hade det inte varit för att det är lite för långt bort, så hade jag kommit och hjälpt dig. Du behöver ju inte heller ha den färdig på en eftermiddag, om du tar lite i taget så är det ju inte så jobbigt för kroppen. Lägg dig på en planka och sola, vila och njut emellanåt!  och det säger du nu!!! nu är det ju bara staketet kvar, resten är klart jö
Biggan_
18-06-2006, 20:43
Vad duktig du har varit i dag Pejori! Skönt att ha det värsta gjort då, men kan du nu röra dej i morgon?
*Felix matte*
18-06-2006, 21:32
Enda gnället jag kan komma på... det är att jag inte orkade gå ut i ösregnet Sååå skönt det hade varit...
CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 21:43) Vad duktig du har varit i dag Pejori! Skönt att ha det värsta gjort då, men kan du nu röra dej i morgon?  det är mycket tveksamt, men jag ska handla virke och en ny skruvdragare, (den gamla har tagit slut) så jag måste upp lite beslag ska jag nog få plats med i korgen också....och en ny matta till underverket samt två klätterrosor till staketet
CITAT (Felix matte @ 18-06-2006, 22:32) Enda gnället jag kan komma på... det är att jag inte orkade gå ut i ösregnet Sååå skönt det hade varit...  stackars dej.... hoppas du har mer kraft nästa regn
Biggan_
18-06-2006, 21:53
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 22:48) CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 21:43) Vad duktig du har varit i dag Pejori! Skönt att ha det värsta gjort då, men kan du nu röra dej i morgon? :unsure: :unsure: det är mycket tveksamt, men jag ska handla virke och en ny skruvdragare, (den gamla har tagit slut) så jag måste upp lite beslag ska jag nog få plats med i korgen också....och en ny matta till underverket samt två klätterrosor till staketet  Det låter bra! Lite bilder kanske? ...och några jädra anamma-kramar är ju lite stärkande!
CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 22:53) Det låter bra! Lite bilder kanske? ...och några jädra anamma-kramar är ju lite stärkande!  ja...sådana kramar går åt som smör i solsken här just nu.... 26 gr. i skuggan och min nya altan ligger i söderläge.... bilder kommer när alstret är klart...på tisdag någon gång.
Biggan_
18-06-2006, 21:57
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 22:55) CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 22:53) Det låter bra! Lite bilder kanske? :unsure: :unsure: ...och några jädra anamma-kramar är ju lite stärkande! :wub: :wub:
ja...sådana kramar går åt som smör i solsken här just nu.... 26 gr. i skuggan och min nya altan ligger i söderläge.... bilder kommer när alstret är klart...på tisdag någon gång.  Ok, det ser jag fram emot!
*Felix matte*
18-06-2006, 21:58
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 22:48) CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 21:43) Vad duktig du har varit i dag Pejori! Skönt att ha det värsta gjort då, men kan du nu röra dej i morgon? :unsure: :unsure: det är mycket tveksamt, men jag ska handla virke och en ny skruvdragare, (den gamla har tagit slut) så jag måste upp lite beslag ska jag nog få plats med i korgen också....och en ny matta till underverket samt två klätterrosor till staketet  Vi köpte en jättebra skruvdragare Selekta 14,4 volt... 49kr i en nyöppnad butik i Borås... minns inte vad den hette Den skruvdragaren är jättebra.. har voima så det räcker till att skruva i timmar innan man behöver ladda batteriet.
Diabolique
20-06-2006, 10:29
Det regnar här...  Typiskt... Jag som tänkte njuta av min lunchrast ute i friska luften...
Nu måste jag klaga..... ....här går man och längtar efter sommaren eftersom vi nyligen blivit med sommarstuga. Igår var jag på väg upp till stugan på en snabbvisit och fick tips av svärmor att skaffa mig en myggjacka eftersom det tydligen var extremt mycket mygg nu. Sagt och gjort, jag köpte en sån på vägen upp. Hör och häpna, jag blev tvungen att använda den igår och idag då jag planterade i trädgården!!
Snöflinga
21-06-2006, 09:40
Men vad BRA  (ursäkta) fast det stod inget om vad den kostade  ???
Biggan_
21-06-2006, 10:14
CITAT (pejori @ 18-06-2006, 22:55) CITAT (Birgitta P @ 18-06-2006, 22:53) Det låter bra! Lite bilder kanske? :unsure: :unsure: ...och några jädra anamma-kramar är ju lite stärkande! :wub: :wub:
ja...sådana kramar går åt som smör i solsken här just nu.... 26 gr. i skuggan och min nya altan ligger i söderläge.... bilder kommer när alstret är klart...på tisdag någon gång.  Hmm... Du sa inte vilken tisdag!
CITAT (Birgitta P @ 21-06-2006, 11:14) äsch...hittade inga rosor ju!!!! och nu regnar det...så bilder kommer snart...
blir så förbannad på alla som kör på djur men inte tar reda på dem hittade en rävunge påkörd mitt på vägen i morse. inte hade de orkat gå ur bilen för att kolla om den levde eller för att flytta på den. nu fick jag ta undan den från vägen istället  hatar att ta reda på andras "skit"
I morron bitti kommer det ett par kommungubbar med grävmaskin för att gräva ett hål och laga en vattenledning som går inne på våran tomt. Vi upptäckte läckan på lördagsmorron och sen dess har det sipprat och runnit och fyllt marken till bredden med kommunalt dricksvatten. Eftersom jag bor uppe i höga nord där tjälen går djupt så ligger ledningen på 2½ meters djup, gissa om det kommer att bli ett stort hål mitt i gräsmattan... Den här grävningen är en repris på den slarviga(?) lagningen de gjorde för sex år sen, läckan är på precis samma ställe. Jag har fått lov att gräva upp ett par klätterrosor som höll på att drunkna i den vattensjuka gräsmattan och har fått ta bort portalen de växte vid. Rosorna är fulla av knoppar som snart skulle slå ut, nu står de i krukor och stampar...
CITAT (Betty @ 25-06-2006, 23:58) I morron bitti kommer det ett par kommungubbar med grävmaskin för att gräva ett hål och laga en vattenledning som går inne på våran tomt. Vi upptäckte läckan på lördagsmorron och sen dess har det sipprat och runnit och fyllt marken till bredden med kommunalt dricksvatten. Eftersom jag bor uppe i höga nord där tjälen går djupt så ligger ledningen på 2½ meters djup, gissa om det kommer att bli ett stort hål mitt i gräsmattan... :( Den här grävningen är en repris på den slarviga(?) lagningen de gjorde för sex år sen, läckan är på precis samma ställe. Jag har fått lov att gräva upp ett par klätterrosor som höll på att drunkna i den vattensjuka gräsmattan och har fått ta bort portalen de växte vid. Rosorna är fulla av knoppar som snart skulle slå ut, nu står de i krukor och stampar...  Suck, pust och stön! Det där lät inte alls kul Det är ju viss skillnad på att gräva nya rabatter än och få gården uppgrävd Stackars rosor  . Hoppas att dom överlever
CITAT (Scrollan @ 27-06-2006, 17:39) det tar hemförsäkringen
CITAT (pejori @ 27-06-2006, 18:23) CITAT (Scrollan @ 27-06-2006, 17:39) *Ööörk*.....*stööön*.....*suuuck*....eländes elände!! Efter att ha varit bortrest i helgen och hemkommandes söndag kväll så visade det sig att kylskåpsdörren hade stått på glänt. Nåja, lite mer i elkostnad, men å andra sidan så fanns det inget i kylen som kom till skada. Precis nyss upptäckte jag att allt det som låg i frysen däremot, har blivit skadat. (kylen och frysen är ihopkopplade, och när temperaturen skönt i kylen så trodde frysen tydligen att det var avfrostning på G) *suuuuuck*.....  :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( det tar hemförsäkringen  Gör det?
Inga från Närke
27-06-2006, 19:43
Är trött på allt regnande, vår uppgrävning för dränering håller på att rasa igen p.g.a av att det blir så blött i kanterna. Dubbelarbete för min kära sambo, handgrävning i helgen för grävaren är tillbaka till sin rätta ägare. Fy vad det är trist när man ska göra sådant arbete och det bara blir motgångar. Lite ljusning semestern börjar på måndag.
*Felix matte*
27-06-2006, 20:23
CITAT (stina @ 27-06-2006, 20:18) Jag har munsår + att imorgon ska jag till kiropraktorn och få min bäckenförskjutning rätt-ryckt och jag är RÄDD!!!!! Vet inte hur det går till - men kan föreställa mig!  Har varit hos kotknackaren förr!!! :unsure: :unsure: :unsure: Jag har gått hos kiropraktor i olika omgångar... så otroligt skönt att få kotorna tillrättalagda. Efter att ha varit mer eller mindre stel i ryggen (trots flera års behandlingar hos Landstingets sjukgymnaster) kom jag till kiropraktor och efter bara 4 - 5 behandlingar kunde jag få fingertopparna i golvet Likadant med min skadade nacke (whiplash)...Domningarna och smärtan är ett minimum efter att hon gav mig några "skott" med stålkula på sidan om nackkotpelaren. Det har gått många år sedan dess men fortfarande består lindringen. Var inte rädd... det brukar aldrig "göra ont" hos kiropraktor. Lycka till!
*Felix matte*
27-06-2006, 20:24
CITAT (Scrollan @ 27-06-2006, 20:13) CITAT (pejori @ 27-06-2006, 18:23) CITAT (Scrollan @ 27-06-2006, 17:39) det tar hemförsäkringen  Gör det?  Japp... men självrisken är väl normalt 1500 kr å så vill de att man fotar det som blivit förstört. Iaf så har sonen fått göra så när de haft strömavbrott i några dygn och allt blev förstört.
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-06-2006, 20:36
CITAT (Felix matte @ 27-06-2006, 21:23) CITAT (stina @ 27-06-2006, 20:18) Jag har gått hos kiropraktor i olika omgångar... så otroligt skönt att få kotorna tillrättalagda. Efter att ha varit mer eller mindre stel i ryggen (trots flera års behandlingar hos Landstingets sjukgymnaster) kom jag till kiropraktor och efter bara 4 - 5 behandlingar kunde jag få fingertopparna i golvet Likadant med min skadade nacke (whiplash)...Domningarna och smärtan är ett minimum efter att hon gav mig några "skott" med stålkula på sidan om nackkotpelaren. Det har gått många år sedan dess men fortfarande består lindringen. Var inte rädd... det brukar aldrig "göra ont" hos kiropraktor. Lycka till! Min Sambo har ju svår whiplashskada och även var hos kiropraktorn men det hjälpte inte och han själv erkände att han inte kan hjälpa honom. Jag skulle aldrig gå till en kiropraktor efter att ha blivit opererat några gånger i ryggen. Man skall inte heller göra för många manipulationer i ryggen, det blir sedan bara värre och värre Edelweiss
CITAT (Evgeni @ 26-06-2006, 07:04) CITAT (Betty @ 25-06-2006, 23:58) I morron bitti kommer det ett par kommungubbar med grävmaskin för att gräva ett hål och laga en vattenledning som går inne på våran tomt. Vi upptäckte läckan på lördagsmorron och sen dess har det sipprat och runnit och fyllt marken till bredden med kommunalt dricksvatten. Eftersom jag bor uppe i höga nord där tjälen går djupt så ligger ledningen på 2½ meters djup, gissa om det kommer att bli ett stort hål mitt i gräsmattan... Den här grävningen är en repris på den slarviga(?) lagningen de gjorde för sex år sen, läckan är på precis samma ställe. Jag har fått lov att gräva upp ett par klätterrosor som höll på att drunkna i den vattensjuka gräsmattan och har fått ta bort portalen de växte vid. Rosorna är fulla av knoppar som snart skulle slå ut, nu står de i krukor och stampar...  Suck, pust och stön! Det där lät inte alls kul Det är ju viss skillnad på att gräva nya rabatter än och få gården uppgrävd Stackars rosor  . Hoppas att dom överlever  Det var inte bara ett par rosor som fick stryka på foten här igår... Min ganska fina (faktiskt!) hägg stod i vägen... Har inte ännu bestämt mig för vad jag ska välja för ersättningsträd. Ett par bilder från igår: Så var det då dax... Här ska grävas en jättegrop...Halva gropen grävd...Uppgrävt ända bort till huset på andra sidan gatan...I vanliga fall står vår Volvo på infarten - i natt rymdes den inte... Återställningen påbörjad. Som synes är det tomt och trist...kommer att ta tid innan det blir lummigt igen...
*Felix matte*
27-06-2006, 20:56
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-06-2006, 21:36) CITAT (Felix matte @ 27-06-2006, 21:23) CITAT (stina @ 27-06-2006, 20:18) Jag har gått hos kiropraktor i olika omgångar... så otroligt skönt att få kotorna tillrättalagda. Efter att ha varit mer eller mindre stel i ryggen (trots flera års behandlingar hos Landstingets sjukgymnaster) kom jag till kiropraktor och efter bara 4 - 5 behandlingar kunde jag få fingertopparna i golvet Likadant med min skadade nacke (whiplash)...Domningarna och smärtan är ett minimum efter att hon gav mig några "skott" med stålkula på sidan om nackkotpelaren. Det har gått många år sedan dess men fortfarande består lindringen. Var inte rädd... det brukar aldrig "göra ont" hos kiropraktor. Lycka till! Min Sambo har ju svår whiplashskada och även var hos kiropraktorn men det hjälpte inte och han själv erkände att han inte kan hjälpa honom. Jag skulle aldrig gå till en kiropraktor efter att ha blivit opererat några gånger i ryggen. Man skall inte heller göra för många manipulationer i ryggen, det blir sedan bara värre och värre Edelweiss Så klart är det olika från person till person och också beroende på vad skada du har, men för mig var kiropraktorn till stor hjälp... vet inte hur jag skulle orkat annars.
*Felix matte*
27-06-2006, 21:01
CITAT (Betty @ 27-06-2006, 21:42) CITAT (Evgeni @ 26-06-2006, 07:04) CITAT (Betty @ 25-06-2006, 23:58) I morron bitti kommer det ett par kommungubbar med grävmaskin för att gräva ett hål och laga en vattenledning som går inne på våran tomt. Vi upptäckte läckan på lördagsmorron och sen dess har det sipprat och runnit och fyllt marken till bredden med kommunalt dricksvatten. Eftersom jag bor uppe i höga nord där tjälen går djupt så ligger ledningen på 2½ meters djup, gissa om det kommer att bli ett stort hål mitt i gräsmattan... Den här grävningen är en repris på den slarviga(?) lagningen de gjorde för sex år sen, läckan är på precis samma ställe. Jag har fått lov att gräva upp ett par klätterrosor som höll på att drunkna i den vattensjuka gräsmattan och har fått ta bort portalen de växte vid. Rosorna är fulla av knoppar som snart skulle slå ut, nu står de i krukor och stampar...  Suck, pust och stön! Det där lät inte alls kul Det är ju viss skillnad på att gräva nya rabatter än och få gården uppgrävd Stackars rosor  . Hoppas att dom överlever  Det var inte bara ett par rosor som fick stryka på foten här igår... Min ganska fina (faktiskt!) hägg stod i vägen... Har inte ännu bestämt mig för vad jag ska välja för ersättningsträd. Ett par bilder från igår: Så var det då dax... Här ska grävas en jättegrop...Halva gropen grävd...Uppgrävt ända bort till huset på andra sidan gatan...I vanliga fall står vår Volvo på infarten - i natt rymdes den inte... Återställningen påbörjad. Som synes är det tomt och trist...kommer att ta tid innan det blir lummigt igen... Men herreje  borde ni inte få ersättning för all förstörelse... jag menar... är jobbet gjort också för 6 år sedan så måste de ju förstå att här har slarvats.
Den enda ersättning man får i såna här fall, när kommunens vattenledning går inne på vår tomt, är att de "återställer alltihop" som det så fint heter... hur nu det ska gå till... Vi får nytt grus på uppfarten, ett nytt träd och så sår de in nytt gräsfrö - som jag själv får vattna och sköta om så det blir nåt. Marken kommer att sjunka efter en vinter så jag kommer att kalla hit dem nästa sommar för att fylla på med mer matjord och ev. nysådd. Vet inte hur lång tid det kommer att ta innan det blir fint igen...
*Felix matte*
27-06-2006, 21:19
CITAT (Betty @ 27-06-2006, 22:08) Den enda ersättning man får i såna här fall, när kommunens vattenledning går inne på vår tomt, är att de "återställer alltihop" som det så fint heter... hur nu det ska gå till... Vi får nytt grus på uppfarten, ett nytt träd och så sår de in nytt gräsfrö - som jag själv får vattna och sköta om så det blir nåt. Marken kommer att sjunka efter en vinter så jag kommer att kalla hit dem nästa sommar för att fylla på med mer matjord och ev. nysådd. Vet inte hur lång tid det kommer att ta innan det blir fint igen...  Men då tycker jag att du ska kontakta Petersen (heter han så?) .. kommunalrådet och ta ett snack med han. Berätta precis hur ni upplever hela situationen och hur mycket ledsamma dagar, extra jobb och kostnader det fört med sig. Tror säkert att han tar sig en tankeställare och agerar på ett eller annat vis.
CITAT (Felix matte @ 27-06-2006, 21:24) CITAT (Scrollan @ 27-06-2006, 20:13) CITAT (pejori @ 27-06-2006, 18:23) CITAT (Scrollan @ 27-06-2006, 17:39) det tar hemförsäkringen  Gör det?  Japp... men självrisken är väl normalt 1500 kr å så vill de att man fotar det som blivit förstört. Iaf så har sonen fått göra så när de haft strömavbrott i några dygn och allt blev förstört. Aha.....ja, då lär jag inte få någon ersättning, eftersom värdet av det förstörda håller sig under 1500kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|