Full version: Diskutera sport
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50
Netha
Charlotte Kalla ... vilken prestation att ta in 38 sek och öka på med ytterligare 8,5 sek på en sträcka av 10 km. bravo.gif

Oj vad vi höll tummar och hejade. smile.gif
Lika hårt kommer vi att hålla i morgondagens klassiska. tummenupp.gif

Aqvakul
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 22:02) *
Charlotte Kalla ... vilken prestation att ta in 38 sek och öka på med ytterligare 8,5 sek på en sträcka av 10 km. bravo.gif

Oj vad vi höll tummar och hejade. smile.gif
Lika hårt kommer vi att hålla i morgondagens klassiska. tummenupp.gif

jajamensan!
Gunilla T
CITAT (Gunilla T @ 01-01-2008, 19:32) *
Det som hände under VM i Lahtis är oförsvarbart men vi får utgå att hon idag är lika ren som alla andra som tävlat i Tour De Ski. Skulle kunna satsa en liten peng på Aino Kaisa Saarinen också, kanske en pallplats?

Inte så feltippat!
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 02-01-2008, 13:49) *
Inte så feltippat!

Närmast felfri analys!!
Samtidigt gör Charlotte ytterligare en jätteinsats. Utan diverse tramsbonusar i klassiskt och bonus för chansartad sprint så hade hon varit i rejäl ledning.
Helt underbart att se henne! yahoo.gif
aanderss
elfsborg har en ny spelare
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-01-2008, 14:14) *
elfsborg har en ny spelare

Hmm, ryktas om både Lucic och Allbäck
aanderss
lucic har skrivit på o allbäck lär komma i sommar för han nobbar fck
Aqvakul
Inga ytterligare nya till BOIS eller SBK?
Gunilla T
Mats Larsson gjorde väl en suverän insats idag när så många av de stora inte orkade alls. Något av spänningen försvinner onekligen när någon som Lucas Bauer blir så dominant.

Men vad har hänt i det norska laget? Går inte så bra varken för damer eller herrar. Vi är ju så vana vid att se röda dräkter i tätklungan.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 02-01-2008, 16:03) *
Mats Larsson gjorde väl en suverän insats idag när så många av de stora inte orkade alls. Något av spänningen försvinner onekligen när någon som Lucas Bauer blir så dominant.

Men vad har hänt i det norska laget? Går inte så bra varken för damer eller herrar. Vi är ju så vana vid att se röda dräkter i tätklungan.

Nej, norskor och norrmän står inte riktigt att känna igen. Skönt att de är lite mänskliga också.
Det tyska laget verkar också ha hittat en rejäl formsvacka!
krellus
CITAT (aanderss @ 02-01-2008, 15:31) *
lucic har skrivit på o allbäck lär komma i sommar för han nobbar fck

Allbäck tror jag inte på... Lucic lär ju göra nytta hur som helst.
Hoppas på förstärkningar till mitt kära Djurgården.
Annars så har ju IFK Norrköping värvat klokt så här långt.
aanderss
ja norköping har kevin amuneke gammal boisare
Aqvakul
CITAT (krellus @ 02-01-2008, 16:20) *
Allbäck tror jag inte på... Lucic lär ju göra nytta hur som helst.
Hoppas på förstärkningar till mitt kära Djurgården.
Annars så har ju IFK Norrköping värvat klokt så här långt.

Ja, Djurgårn kunde gott behöva lite förstärkningar. Vi har tappat en massa bra spelare de sista åren.
Pirum
Bra igen av Kalla, nu är hon nästan favorit. Vet inte hur bra Follis är uppför sista backen dock, hon ser ut att ha en frekvens som ska kunna passa.
Johaug kan väl ta in en 5 minuter också...smile.gif I det norska Horgi-loppet, som liknar avslutningsdelen av Tour de Ski, så slog hon flera herrar, bland dem Tor-Arne Hetland, hon var inte heller långt efter åkare som Jens Arne Svartedal smile.gif

De 15 första i Horgi Opp :
Kristen Skjeldal 00:41:19
Eirik Kurland Olsen 00:43:35
Frode Andresen 00:44:08
Jens Arne Svartedal 00:45:13
Anders Aukland 00:45:37
Sjur Røthe 00:45:47
Therese Johaug 00:46:23
Thomas Fenne 00:47:05
Andre Botnen 00:48:08
Torgeir Skare Thygesen 00:48:26
Odd Ivar Medhus 00:48:50
Ørjan Hov 00:49:04
Tor Arne Hetland 00:49:17
Egil Gjelland 00:49:41

Astrid Uhrenholdt Jacobsen kom på 20 plats, ca 53 minuter. Nu kan man inte jämföra lopp och åkare rakt av, men om Johaug slår Jacobsen med 7 minuter i detta lopp, så kan hon säkert slå många andra damer med 2-3 minuter på avslutningen av Tour de Ski. Dock får väl Johaug ett jobbigt utgångsläge, med många åkare att passera på vägen.
Aqvakul
Therese Johaug är en liten energisk sak. Tror dock att Charlotte Kalla har något bättre form. Hur det än går så är hennes genombrott som världsåkare underbart att skåda.
aanderss
CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 16:43) *
Ja, Djurgårn kunde gott behöva lite förstärkningar. Vi har tappat en massa bra spelare de sista åren.

ja men de kan väll köpa in gammla romario rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-01-2008, 20:46) *
ja men de kan väll köpa in gammla romario rotfl.gif

Jag har hört glunkas att han är på gång till SBK. De gillar ju gamla dyra avdankade stjärnor.
aanderss
ja han hadev säkert gjort nytta där om han varir gratis
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-01-2008, 20:54) *
ja han hadev säkert gjort nytta där om han varir gratis

Du tror alltså att han vill ha betalt. crazy.gif
aanderss
mm
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-01-2008, 20:59) *
mm

i choklad? confused.gif
aanderss
hehe nä ja han vill nog ha betalt
Aqvakul
Får väl satsa på nån billig transa istället, då? crazy.gif
aanderss
kanske maradona i bastjol
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 02-01-2008, 23:09) *
kanske maradona i bastjol

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
krellus
CITAT (Pirum @ 02-01-2008, 18:10) *
Bra igen av Kalla, nu är hon nästan favorit.

Kalla är bara för skön. Kämpar HELA loppet. Snacka om vinnarskalle ala carro.
Pirum
Ja. Fast vi får inte glömma bort Mats Larssons prestation, den var inte sämre den - kanske till och med bättre.
Aqvakul
Är det ngn mer än jag som börjar bli ordentligt trött på Christer Ulfbåge. Idag refererade han skidskytte. Han pladdrar hela tiden. Det är tiondelar hit och tiondelar dit. Dessutom tar han fel på åkare mest hela tiden. Han är, enligt min mening, en minst lika stor katastrof när han kommenterar golf. Nej, pensionera Ulfbåge, han pratar alldeles för mkt och saknar känsla för det väsentliga i sporten.
Pirum
Han är på en femgradig skala en tvåa ungefär. Vilket med svenska mått mätt är rätt ok. Jag föredrar dock alltid herrar Rike och Carlsen på NRK. Helt oslagbart kommentatorspar, och NRK har i tillägg 2-3 andra superproffs som rapporterar från skjutvallen, etc.

NRK in i vårt digitala marknät, nu!
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 03-01-2008, 19:40) *
Han är på en femgradig skala en tvåa ungefär. Vilket med svenska mått mätt är rätt ok. Jag föredrar dock alltid herrar Rike och Carlsen på NRK. Helt oslagbart kommentatorspar, och NRK har i tillägg 2-3 andra superproffs som rapporterar från skjutvallen, etc.

NRK in i vårt digitala marknät, nu!

Är det inte att gå över ån efter vatten? whistling.gif
Pirum
Nja, jag kan ju redan se NRK, men tänker på folk som inte har den möjligheten alltså...det är ett obestridligt faktum att norrmännen är abnormt löjligt mycket bättre på att kommentera skidskytte och skidåkning än vad svenskarna är. Även backhoppning, där Arne Scheie regerar; nu tillsammans med Espen Bredesen, tidigare med den allerstädes närvarande Jon Herwig Carlsen. Sverige är dock bättre på att kommentera alpint, ishockey och konståkning.
Aqvakul
Kan det inte bli lite mkt med all norsk segeryra? Björndalen vinner ju nästan jämt.
Pirum
CITAT (aq42 @ 03-01-2008, 19:53) *
Kan det inte bli lite mkt med all norsk segeryra? Björndalen vinner ju nästan jämt.

Ja, de blir ju alldeles till sig ibland, och då ilsknar man såklart till, men man får ta det onda med det goda. Deras glädje, och entusiasm, är äkta. Jag har sett dem kommentera sen 80-talet, de är suveräna. Inga andra förmår att hålla en sådan hög kvalitet timme ut och timme in, helg efter helg, hela vintern. Ibland svävar de iväg i gamla anekdoter från 60-talet, men, vem kan klaga på det? Ska man titta på en femmil så blir det ju dödtid ibland, då krävs det att kommentatorerna inte enbart har ögonen på datorskärmen och berättar precis det som vi tittare faktiskt också ser.

Till svenska kommentatorers försvar ska sägas att de ofta sitter i en studio i Stockholm, inte är med på plats. SVT har ju genom åren dessutom sänt väldigt lite skidåkning, det är väl mest bara på VM och OS de sänt 'allt'. Och då är det inte lätt att konkurrera med Rike/Carlsen som kommenterar flera lopp varje vecka under vinterhalvåret - och har gjort så i decennier.
Aqvakul
Lite skillnad på skidkultur! Föreslår att vi inkorpereras i kungariket Norge. Då blir vi säkert rikare såväl rent ekonomiskt som på sportsliga framgångar.
krellus
CITAT (aq42 @ 03-01-2008, 20:52) *
Lite skillnad på skidkultur! Föreslår att vi inkorpereras i kungariket Norge. Då blir vi säkert rikare såväl rent ekonomiskt som på sportsliga framgångar.

Nä, nä... nu ska vi inte bli desperata. Dessutom så känns det som att norrbaggarnas framgångar börjar mattas av. Eller?
Vi har ju Kalla och några bra skidskyttar på "g". Vårt hockeylag är fortfarande överlägset deras. Vi kan köra med "flygande" målvakt och ändå vinna naughty.gif
Aqvakul
CITAT (krellus @ 04-01-2008, 08:26) *
Vi kan köra med "flygande" målvakt och ändå vinna naughty.gif

Minns från min barndoms spontanfotboll att det ofta var svårt att få folk att stå i mål. Möjligen kunde någon övertalas om de fick spela "flygande". Undrar om det uttrycket förekommer nuförtiden?

edit: stavfel
Aqvakul
Charlotte Kalla!
SUPERDUPERBRA

smiley_small_hug.gif
leygreen
Kul!!!Här kan man hitta nåt för alla.Är själv en sportidiot som visserligen inte sportar så mycket själv men är intresserad av det mesta i den världen.
Netha
CITAT (aq42 @ 04-01-2008, 13:35) *
Charlotte Kalla!
SUPERDUPERBRA

smiley_small_hug.gif

Jesses vilken rysare ... jag var alldeles svettig ... sen kom glädjetårar. Hon är ju bara sååå wub.gif
tummenupp.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif v bravo.gif bravo.gif v bravo.gif bravo.gif bravo.gif v bravo.gif v bravo.gif vv bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif vvv bravo.gif v bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif v bravo.gif v bravo.gif v bravo.gif v bravo.gif v bravo.gif bravo.gif bravo.gif v bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif v bravo.gif v bravo.gif vv bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Pirum
Bra, men det är på lördag och söndag agnarna ska skiljas från vetet smile.gif Hoppas det går vägen, hon är i superform åtminstone. Blir det topp-3 är det fantastiskt. (Enligt min mening är det intervallstart som säger mest om åkarnas kapacitet)

Tillägg : Aftonbladet har en webfråga
Vem är Sveriges största idrottstjej vintertid?
Ställningen just nu:Charlotte Kalla (57.6 %)
Anja Pärson (37.8 %)
Anna-Carin Olofsson (4.6 %)

Det säger en hel del om hur populär Kalla är. Fast, frågan måste rimligen tolkas som att endast de senaste dagarnas resultat räknas, för både Anja och Anna-Carin har ju mycket större meriter än Kalla, givetvis, eftersom de hållt på längre.

Sen inbillar jag mig att konkurrensen inom damskidåkningen just detta år inte är lika starkt som tidigare, faktiskt, så vi ska inte dra för stora växlar på resultaten än. Vi ska låta Kalla skynda långsamt innan vi hänger drottningkronan på hennes huvud. Det finns ingen Neumannova med, ingen Smigun, ingen Belmondo, ingen Tschepalova, Björgen är HELT ur form. Och en sådan som Larissa Lazutina hade parkerat Kalla uppför backarna. Men Lazutina hade väl åtminstone under delar av sin karriär preparerat inte bara skidorna med specialvalla...
Aqvakul
Pirum mfl intresserade:

Håller med om att det är för tidigt att utropa Kalla till skiddrottning efter en vecka av framgångar. Det är säkert också riktigt att konkurrensen är lite svagare just nu. Samtidigt är sättet hon gör det på så oerhört imponerande. Riktigt stora idrottare brukar slå igenom med dunder och brak och visa sitt allra bästa när det verkligen gäller. Jag tror och hoppas att Charlotte Kalla är av det "virket".
Aqvakul
Med risk för att bli tjatig:

[attachment=11254:Kalla.jpg]

Charlotte Kalla - vilken skidåkerska - vilken kämpe
aanderss
men annat var de på mora nisses tid

man kan ju undra om dagens åkare hade varit lika bra som mora nisse om vi säger att mora nisse skulle varit född 1980
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 05-01-2008, 13:12) *
men annat var de på mora nisses tid

man kan ju undra om dagens åkare hade varit lika bra som mora nisse om vi säger att mora nisse skulle varit född 1980

Det får vi aldrig veta - och lika bra är väl det
aanderss
mm kanske de
Pirum
Bra kört av Kalla idag, att hon tappade på Kuitunen var ju bara väntat, så det var bra att avståndet inte blev värre än det blev. Synd att hon ramlade bara, annars kanske hon hade varit ännu 10 sekunder närmare. Men tur att det snöade, så inte Kuitunen kunde rycka på allvar redan tidigt i loppet. (Vilket också visar på en av nackdelarna med gemensam start i skidor)
LadyG
GRYMT spännande final i junior-VM!

Krolliljan
2-2 och 38 sekunder kvar tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 05-01-2008, 22:08) *
2-2 och 38 sekunder kvar tummenupp.gif

Helt otroligt! Nu igen.... yahoo.gif
Krolliljan
Väldans duktigt att ta silver. bravo.gif ( lite snöpligt mål det sista)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon