|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
*Stintan*
05-12-2011, 18:39
CITAT (Gunilla T @ 05-12-2011, 18:17)  Mycket intressanta tankegångar. Liknande tankar förs fram från många håll av människor som inser vad överkonsumtionen så småningom kommer att kosta oss alla och vilka påfrestningar det blir att ta hand om avfallsprodukterna. Många hantverksyrken skulle kunna återuppstå - finns det några skomakare kvar någonstans?
Ett annat sätt vore att utveckla leasingsystem till olika produkter. Tillverkaren skulle då vara mera mån om produkten eftersom hållbarheten är direkt kopplad till lönsamhet och inte som idag, att man bygger in ett för tidigt åldrande i produkterna för att öka konsumtionen. Skomakare oj vad jag tyckte det luktade gott hos skomakaren  . Men då måste nog nästan all skofabrikation läggas om för de går väl knappt att halvsula en sko idag t.ex.
Gunilla T
05-12-2011, 19:03
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2011, 18:39)  Skomakare oj vad jag tyckte det luktade gott hos skomakaren  . Men då måste nog nästan all skofabrikation läggas om för de går väl knappt att halvsula en sko idag t.ex. Japp, jag minns tom hur farbrorn såg ut. Förmodligen är det så med skorna men det finns massor av andra viktiga produkter som borde gå att reparera om det var lönsamt vill säga eller om vi konsumenter ändrade våra vanor och krav.
Gossen Ruda
05-12-2011, 19:27
Jo, så här kunde det se ut. Här sitter skomakarmäster Oscar Nilsson i sin verkstad, tillika min morfar. Lukten går aldrig ur minnet. 
malarmaster
05-12-2011, 19:52
det var ett fint foto,ruda.jag älskar gamla miljöer.tack för att du ville dela det med oss. Ulf
CITAT (Gunilla T @ 05-12-2011, 18:17)  Mycket intressanta tankegångar. Liknande tankar förs fram från många håll av människor som inser vad överkonsumtionen så småningom kommer att kosta oss alla och vilka påfrestningar det blir att ta hand om avfallsprodukterna. Många hantverksyrken skulle kunna återuppstå - finns det några skomakare kvar någonstans?
Ett annat sätt vore att utveckla leasingsystem till olika produkter. Tillverkaren skulle då vara mera mån om produkten eftersom hållbarheten är direkt kopplad till lönsamhet och inte som idag, att man bygger in ett för tidigt åldrande i produkterna för att öka konsumtionen. Törs man svara på dina inlägg? Men visst jag tror att du har rätt att vi får vänta oss ett minskat utrymme för konsumtion,både privat och offentlig. Är det inte så att människor i det vi kallar låglöneländerna tröttnat på att arbeta ihop vår överkonsumtion och kommer att kräva livsvillkor på samma nivå som våra? Är det inte så att vi på sikt blir tvungna att krympa både privat konsumtion och våra välfärdssystem.? Är det inte så att en utjämning för eller senare måste ske? Och mot vilka tror du att detta kommer att slå hårdast? Sannolikt mot dem som vi valt att kalla samhällets svagaste grupper, Gita
*Stintan*
05-12-2011, 20:37
CITAT (Gita @ 05-12-2011, 19:55)  Törs man svara på dina inlägg? Men visst jag tror att du har rätt att vi får vänta oss ett minskat utrymme för konsumtion,både privat och offentlig. Är det inte så att människor i det vi kallar låglöneländerna tröttnat på att arbeta ihop vår överkonsumtion och kommer att kräva livsvillkor på samma nivå som våra? Är det inte så att vi på sikt blir tvungna att krympa både privat konsumtion och våra välfärdssystem.? Är det inte så att en utjämning för eller senare måste ske? Och mot vilka tror du att detta kommer att slå hårdast? Sannolikt mot dem som vi valt att kalla samhällets svagaste grupper, Gita Tänk att jag tror att de du kallar samhällets svagaste grupper kommer att vara de som klarar sig bäst. De är nämligen vana att klara sig på lite dvs utan överkonsumtion. Det är inte heller i den gruppen som det har någon effekt på helheten att krympa.
Gossen Ruda
05-12-2011, 21:09
CITAT (malarmaster @ 05-12-2011, 19:52)  det var ett fint foto,ruda.jag älskar gamla miljöer.tack för att du ville dela det med oss. Ulf Varsågod. Det är min bror som tagit fotot. Har glömt när men förmodligen på 60-talet nån gång.
niklaswik
05-12-2011, 21:21
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2011, 16:11)  Det krävs en balans. Blir det för dyrt att handla köper man bara det nödvändigaste. Bättre då med lite lägre priser. Frågan är dock om man inte skulle beskatta lån. Det lånas för mycket, jag har inga lån alls. Och vad är problemet med det? Skulle du förespråka beskattning av lån även om du själv hade en massa lån? Svårt att veta förstås men värt att fundera på. CITAT (Huggorm @ 05-12-2011, 17:55)  Man behöver inte ens beskatta lån, det räcker att ta bort eller begränsa avdragsmöjligheterna av räntan Det vore ett steg i rätt riktning. CITAT (Gunilla T @ 05-12-2011, 18:17)  Mycket intressanta tankegångar. Liknande tankar förs fram från många håll av människor som inser vad överkonsumtionen så småningom kommer att kosta oss alla och vilka påfrestningar det blir att ta hand om avfallsprodukterna. Många hantverksyrken skulle kunna återuppstå - finns det några skomakare kvar någonstans?
Ett annat sätt vore att utveckla leasingsystem till olika produkter. Tillverkaren skulle då vara mera mån om produkten eftersom hållbarheten är direkt kopplad till lönsamhet och inte som idag, att man bygger in ett för tidigt åldrande i produkterna för att öka konsumtionen. Att företag tillverkar "dåliga" produkter med flit för att tjäna mer pengar är ren bullshit. Om det skulle vara så, hur kommer det sig att ingen tillverkar lite bättre produkter som håller lite längre (= fler kunder = större inkomster)? Är det en gigantisk kartell? CITAT (Gita @ 05-12-2011, 19:55)  Törs man svara på dina inlägg? Men visst jag tror att du har rätt att vi får vänta oss ett minskat utrymme för konsumtion,både privat och offentlig. Är det inte så att människor i det vi kallar låglöneländerna tröttnat på att arbeta ihop vår överkonsumtion och kommer att kräva livsvillkor på samma nivå som våra? Är det inte så att vi på sikt blir tvungna att krympa både privat konsumtion och våra välfärdssystem.? Är det inte så att en utjämning för eller senare måste ske? Och mot vilka tror du att detta kommer att slå hårdast? Sannolikt mot dem som vi valt att kalla samhällets svagaste grupper, Gita Definiera "överkonsumtion". Resten förstår jag inte riktigt heller, krympa privat konsumtion och "välfärdssystem" - kanske på kort sikt (1-15 år) och kanske längre beroende på hur "finanskrisen" hanteras. Fortsätter de trolla fram pengar lär det bli långvarigt. Men det vet förstås varken jag eller nån annan säkert.
Gossen Ruda
05-12-2011, 21:25
På något sätt måste man nog strypa lånekarusellen. Att plötsligt fördyra alla nuvarande lån är ingen lösning, det kommer att få många människors ekonomi att krascha. Alltså måste det ska en långsiktig lösning som alla är med på.
Huggorm
05-12-2011, 21:27
Man har ju redan börjat strypa lånekarusellen genom att kräva större egenandel. Annars kan man inför regler som börjar gälla om tio år, då kan folk förbereda sig.
Bästa sättet att dämpa tillväxt o välfärd är ju att höja skatterna. Det brukar fungera, åtminstone för en tid. Sedan vänjer sig folk. Goda tider betyder ju oftast ökad konsumtion. Vi vill ju kunna använda lönen vi arbetar ihop. Att frivilligt ställa om ett samhälle har väl aldrig gjorts och kommer knappast att lyckas ens idag. Vi kör säkert på tills krig, naturkatastrofer eller massvält decimerar oss som ras. Människan har ju aldrig backat i sin utveckling av andra orsaker.
malarmaster
06-12-2011, 06:41
[quote name='niklaswik' date='05-12-2011, 21:21' post='1490956'] . Att företag tillverkar "dåliga" produkter med flit för att tjäna mer pengar är ren bullshit. Om det skulle vara så, hur kommer det sig att ingen tillverkar lite bättre produkter som håller lite längre (= fler kunder = större inkomster)? Är det en gigantisk kartell?
På sätt o vis är det det.många affärskedjor bygger sin verksamhet på lågprisvaror med dålig kvalitet. Det fanns en tid då företag jobbade på att tillverka högkvalitet och det finns fortfarande sådana produkter. Jag kan ta min bransch,måleri/hantverk där det är en enorm skillnad på kvalitetspensel o den du köper på lågprisvaruhuset.jag kan betala 200-300 för en bra pensel som jag vårdar o har länge,vanlig konsument väljer en för 50-lappen o under.oftast tillverkad i kina med dålig borst,dålig infästning m.m den penseln är för mig att betrakta som engångsverktyg,om den överhuvudtaget är användbar. det är likadant över hela linjen,det finns fortfarande kvalitet tillverkad i västeuropa men den kostar. Vi översköljs av lågpris från framförallt kina,produkter som inte håller särskilt länge. folk köper men det beror oftast bara för prisets skull. att tillverka produkter som håller länge är ingen bra affärside,det ger i långa loppet färre kunder,dyra varor och brukar sluta med utkonkurrens av billigare alternativ. Ett kylskåp har en begränsad livslängd,beräknad på fabrik,delar i en bil är beräknade så pass att man nästan på milen kan säga när delen behöver bytas,elektronik skall vi inte tala om. Det gäller att tillverka o sälja,nya produkter tas fram,de skall gå sönder lagom till nästa modell,det är så marknaden fungerar idag.den gamla ideen att grejen skall vara länge gäller inte idag. Ulf
niklaswik
06-12-2011, 11:13
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2011, 21:25)  På något sätt måste man nog strypa lånekarusellen. Att plötsligt fördyra alla nuvarande lån är ingen lösning, det kommer att få många människors ekonomi att krascha. Alltså måste det ska en långsiktig lösning som alla är med på. Visst bör det göras lite försiktigt, men att på sikt ta bort ränteavdragen är väl ändå ett steg åt rätt håll? Man kan ju minska det i 10%-steg för att på tre år ta bort den helt. Då hinner folk ställa om sina prioriteringar.
niklaswik
06-12-2011, 11:24
CITAT (malarmaster @ 06-12-2011, 06:41)  CITAT (niklaswik @ 05-12-2011, 21:21)  . Att företag tillverkar "dåliga" produkter med flit för att tjäna mer pengar är ren bullshit. Om det skulle vara så, hur kommer det sig att ingen tillverkar lite bättre produkter som håller lite längre (= fler kunder = större inkomster)? Är det en gigantisk kartell?
På sätt o vis är det det.många affärskedjor bygger sin verksamhet på lågprisvaror med dålig kvalitet. Det fanns en tid då företag jobbade på att tillverka högkvalitet och det finns fortfarande sådana produkter. Jag kan ta min bransch,måleri/hantverk där det är en enorm skillnad på kvalitetspensel o den du köper på lågprisvaruhuset.jag kan betala 200-300 för en bra pensel som jag vårdar o har länge,vanlig konsument väljer en för 50-lappen o under.oftast tillverkad i kina med dålig borst,dålig infästning m.m den penseln är för mig att betrakta som engångsverktyg,om den överhuvudtaget är användbar. det är likadant över hela linjen,det finns fortfarande kvalitet tillverkad i västeuropa men den kostar. Vi översköljs av lågpris från framförallt kina,produkter som inte håller särskilt länge. folk köper men det beror oftast bara för prisets skull. att tillverka produkter som håller länge är ingen bra affärside,det ger i långa loppet färre kunder,dyra varor och brukar sluta med utkonkurrens av billigare alternativ. Ett kylskåp har en begränsad livslängd,beräknad på fabrik,delar i en bil är beräknade så pass att man nästan på milen kan säga när delen behöver bytas,elektronik skall vi inte tala om. Det gäller att tillverka o sälja,nya produkter tas fram,de skall gå sönder lagom till nästa modell,det är så marknaden fungerar idag.den gamla ideen att grejen skall vara länge gäller inte idag. Ulf Att det finns billiga alternativ som inte är lika bra som de dyra är väl inget dåligt? Den som köper en pensel för 50kr tycker sig förmodligen inte ha behov av en pensel för 250kr. Du kan (bör) inte tvinga alla att köpa lyxpenslar bara för att det är vad du föredrar. Med tanke på vad du säger, hur kan t.ex. Lamborghini fortfarande sälja bilar? Handbyggda lyxbilar som håller och är ordentligt dyra, de borde ju konkurreras ut av Dacia eller Skoda på några månader. Men så sker inte. Det är nämligen helt olika produkter, även om det är samma slags produkt. En högtalare från China-cheap-electro och BOSE är olika produkter och konkurrerar egentligen inte med varandra. Många värdesätter kvalitet och kan betala nästan vad som helst för det. Vissa tar det billigaste oavsett kvalitet och blir ofta missnöjda, medan förmodligen merparten väger pris mot kvalitet och tar det som de själva bedömer ger bäst kvalitet per krona. (Nu är det förstås också annat än kvalitet som väger in men allt annat lika.) Om det nu trots allt är så som du säger, att företag med flit gör dåliga produkter har vi ju en enorm möjlighet att tjäna storkovan! Att ingen har sett den möjligheten och dragit igång tillverkning av lite bättre produkter och därigenom konkurrera ut alla andra...
*Stintan*
06-12-2011, 11:36
CITAT (niklaswik @ 06-12-2011, 11:24)  På sätt o vis är det det.många affärskedjor bygger sin verksamhet på lågprisvaror med dålig kvalitet. Det fanns en tid då företag jobbade på att tillverka högkvalitet och det finns fortfarande sådana produkter. Jag kan ta min bransch,måleri/hantverk där det är en enorm skillnad på kvalitetspensel o den du köper på lågprisvaruhuset.jag kan betala 200-300 för en bra pensel som jag vårdar o har länge,vanlig konsument väljer en för 50-lappen o under.oftast tillverkad i kina med dålig borst,dålig infästning m.m den penseln är för mig att betrakta som engångsverktyg,om den överhuvudtaget är användbar. det är likadant över hela linjen,det finns fortfarande kvalitet tillverkad i västeuropa men den kostar. Vi översköljs av lågpris från framförallt kina,produkter som inte håller särskilt länge. folk köper men det beror oftast bara för prisets skull. att tillverka produkter som håller länge är ingen bra affärside,det ger i långa loppet färre kunder,dyra varor och brukar sluta med utkonkurrens av billigare alternativ. Ett kylskåp har en begränsad livslängd,beräknad på fabrik,delar i en bil är beräknade så pass att man nästan på milen kan säga när delen behöver bytas,elektronik skall vi inte tala om. Det gäller att tillverka o sälja,nya produkter tas fram,de skall gå sönder lagom till nästa modell,det är så marknaden fungerar idag.den gamla ideen att grejen skall vara länge gäller inte idag. Ulf
Att det finns billiga alternativ som inte är lika bra som de dyra är väl inget dåligt? Den som köper en pensel för 50kr tycker sig förmodligen inte ha behov av en pensel för 250kr. Du kan (bör) inte tvinga alla att köpa lyxpenslar bara för att det är vad du föredrar.
Med tanke på vad du säger, hur kan t.ex. Lamborghini fortfarande sälja bilar? Handbyggda lyxbilar som håller och är ordentligt dyra, de borde ju konkurreras ut av Dacia eller Skoda på några månader. Men så sker inte. Det är nämligen helt olika produkter, även om det är samma slags produkt. En högtalare från China-cheap-electro och BOSE är olika produkter och konkurrerar egentligen inte med varandra. Många värdesätter kvalitet och kan betala nästan vad som helst för det. Vissa tar det billigaste oavsett kvalitet och blir ofta missnöjda, medan förmodligen merparten väger pris mot kvalitet och tar det som de själva bedömer ger bäst kvalitet per krona. (Nu är det förstås också annat än kvalitet som väger in men allt annat lika.)
Om det nu trots allt är så som du säger, att företag med flit gör dåliga produkter har vi ju en enorm möjlighet att tjäna storkovan! Att ingen har sett den möjligheten och dragit igång tillverkning av lite bättre produkter och därigenom konkurrera ut alla andra... Finns alltid folk som vill förnya och förändra och hellre köper en billigare soffa och byter efter några år än köper en dyr kvalitetssoffa som håller dubbelt så länge. Massor av prylar utvecklas fort, inte minst teknikprylar, och många vill ha senaste tekniken även om den inte håller så länge. Dessutom har alla inte råd att köpa dyra kvalitetssaker utan får nöja sig med billigare.
niklaswik
06-12-2011, 11:57
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 11:36)  Finns alltid folk som vill förnya och förändra och hellre köper en billigare soffa och byter efter några år än köper en dyr kvalitetssoffa som håller dubbelt så länge. Massor av prylar utvecklas fort, inte minst teknikprylar, och många vill ha senaste tekniken även om den inte håller så länge.
Dessutom har alla inte råd att köpa dyra kvalitetssaker utan får nöja sig med billigare. Precis, så är det. Så du håller med mig om att det inte finns nåt problem med saker som inte håller tillräckligt länge och "överkonsumtion" osv?
*Stintan*
06-12-2011, 13:23
CITAT (niklaswik @ 06-12-2011, 11:57)  Precis, så är det. Så du håller med mig om att det inte finns nåt problem med saker som inte håller tillräckligt länge och "överkonsumtion" osv? Nej jag håller inte med dig. Jag ser överkonsumtion som ett stort problem och personligen väljer jag kvalitté om jag har möjlighet framför slitosläng och resursslöseri. Dessutom gillar jag återanvändning så det jag konsumerar gör ingen rik! Det är ju inte så att det antingen finns jättebra hållbara produkter eller urdåliga billiga utan det finns nog hela spannet däremellan också just därför att det finns folk som upptäckt att det går att tjäna storkovan på folks konsumtion och olika behov.
niklaswik
06-12-2011, 21:06
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2011, 13:23)  Det är ju inte så att det antingen finns jättebra hållbara produkter eller urdåliga billiga utan det finns nog hela spannet däremellan också just därför att det finns folk som upptäckt att det går att tjäna storkovan på folks konsumtion och olika behov. Folk har upptäckt att det går att tjäna pengar på att uppfylla folks behov, finns det något dåligt med det?
När jag byter dator så är det inte för att den gått sönder utan för att det börjar bli svårt att få tag i delar. Utvecklingen går såpass fort att mycket av det som var nytt idag är gammalt ganska snart. Man är helt enkel tvungen att konsumera o köpa nytt. Snart är 3g-mobilerna omoderna och hamnar, fullt fungerande, på återvinningen. Vi älskar ny teknik här i Sverige. Undrar hur många surfplattor som säljs till jul. Om det är överkonsumtion eller inte låter jag vara osagt.
Måste nog allt hålla med Stintan :)vi överkonsumera helt klart därför att vi tror att världen går under om vi inte har det senaste tex i eloktronic eller möbler leksaker mm .Personligen tycker jag det är en lite otäck utveckling då sopbergen växer sig större hela tiden .Vi skaffar oss så många" måste h" så det är ruskigt .För skaffade man sig grejer som skulle hålla länge och vara slitstarka nu är det nästan bara slit och släng .Jag kan fösrtå att folk som jobbar med data och ha det som yrke måste förnya sig hela tiden men att privatpersoner anser att de inte kan leva utan det senaste i allt tycker jag är lite skrämande och mycket i tanke på miljön .För tex köppte man en TV som man hade i tio år !i dag måste man tydligen köpa ny vart tredje år för att inte bli mobbad av vänner och bekanta,7 åringar springer omkring med mobiltelefoner och I-pads ,vad ska det sluta ?inte nog med de de flesta köper all elektronic på kredit och avbetalning med höga räntor .Lyxkök ska det va med för en så där hundra-hundra femtiotusen men det lagas aldrig någon mat i dom ,ja mickron brukar vara flitigt använd .Säger en del om hur vi lever i dag tycker jag .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|