|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Red Top
28-10-2011, 08:24
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 07:54)  Men du klipper bara in det som passar dig... du tar inte upp anledning och orsak till det hela. Jag klippte in det väsentliga. Hela innehållet finns ju i länken, så jag försökte inte dölja något. Faktum kvarstår ju, att siffran, som presenterades var uppåt väggarna fel.
*Stintan*
28-10-2011, 08:50
CITAT (Gita @ 28-10-2011, 09:01)  Snyggt och sakligt debattinlägg ? Gita
Ännu ett snyggt och sakligt debattinlägg! Gita Du är knappast den rätta att yttra dig om sakliga och snygga debattinlägg!
Gossen Ruda
28-10-2011, 09:07
CITAT (Gita @ 28-10-2011, 09:01)  Snyggt och sakligt debattinlägg ? Gita Ännu ett snyggt och sakligt debattinlägg! Gita Ser man på, astroturfen har återvänt. Tycker du verkligen att ditt inlägg är snyggare och sakligare än mitt och stintans? Tänker du svara på min stående fråga: Vem har påstått att HJ är den store ledaren?
Nej med den väljarundersökning som presenterades idag kan man inte med bästa vilja i världen säga att Juholt är den store ledaren.
Gossen Ruda
28-10-2011, 11:14
CITAT (gnon49 @ 28-10-2011, 12:01)  Nej med den väljarundersökning som presenterades idag kan man inte med bästa vilja i världen säga att Juholt är den store ledaren.  Var då?
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2011, 12:14)  Var då? I AB,DN o Expressen.
CITAT Den borgerliga alliansen samlar 50 procents väljarstöd mot 43,9 för de rödgröna partierna. SD ligger still på fem procent. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-tappar...rst_6589716.svd
*Stintan*
28-10-2011, 13:02
CITAT (gnon49 @ 28-10-2011, 12:01)  Nej med den väljarundersökning som presenterades idag kan man inte med bästa vilja i världen säga att Juholt är den store ledaren.  Vem mer än Gita har påstått att han är "den store ledaren"?
Gossen Ruda
28-10-2011, 13:17
Men trenden är ju uppåtgående, S var nere på 25% alldeles nyss. 28% är ju en rejäl återhämtning. Hur räknar ni?
CITAT (gnon49 @ 27-10-2011, 23:15)  Men slog inte det stora antalet socialbidragstagare mot just svaga när S regerade. Var man en lyckligare socialbidragstagare när S styrde. Tror knappast det. Det där med jämlikhet o solidaritet gällde nog inte dom utslagna, som faktiskt inte bara poppade upp efter S-nederlaget 2006. Vi är fortfarande långt ifrån det antal utslagna, som det var när det var som högst. Ökar arbetslösheten ökar nog bidragsberoendet från samhället. Det går i cykler. Tror inte vi behöver oroa oss alltför mycket. Sverige är än så länge starkt rustat ekonomiskt. Har vi tur kanske vi aldrig märker av någon kris liknande den i andra länder. Ökar arbetslösheten lär väl bidragsdelen inte öka nämnvärt, nästan ingen är ju berättigad för bidrag längre enligt de nya reglerna. i det här fallet menar jag a-kassa när jag säger bidrag. Ni högerfolk tycker ju att det är samma sak. Sjukpenningen också, oavsett om du är sjuk eller frisk blir du utförsäkrad efter max 550 dagar. Klart sjuktalen går ner. På pappret.
Tror inte S kan sjunka djupare utan det måste gå åt andra hållet. Trots allt så röstar många på S även om man inte är nöjd med valet av partiledare. Kärnväljarna förlorar man inte i första taget. Det där berömda halmstrået behåller nog greppet om många S-väljare. Någon gång måste det ju vända till mer stabila siffror i väljarbarometrarna.
Bengalow
28-10-2011, 15:37
Jag blir förundrad av överskriften till denna tråd. Motti skriver "handen i kakburken för sossarna". Det heter väl syltburken? Nå, så sossarna har haft handen i kakburken? Vilka sossar? Du försöker att få oss, som inte är alliansanhängare, till ett tjyvpack, som stjäler där vi kommer åt! Du är så fräck, att det nästan svider i näsan, när man läser dina insändare. Dina slutsatser är rent ut sagt infantila. Du har bott i Sverige i hur många år som helst, och inte ens brytt dig om att lära dig språket. Det är för dåligt. Men klaga på den höga standard, som Socialdemokraterna genom många år har byggt upp i landet, det kan du, för du är en omättlig kapitalist. Du rapar gott efter en god middag, och svär över att det är dyrt med allting. Din man "kan sina knep" med bokföring, har du berättat, m.m. m.m. Jo du, en RIKTIG moderat är du. Om nu moderaterna backar, så är det sådana som du, som ställt till det för dom. Jag närmast äcklas av dina "insikter".
CITAT (Bengalow @ 28-10-2011, 16:37)  Jag blir förundrad av överskriften till denna tråd. Motti skriver "handen i kakburken för sossarna". Det heter väl syltburken? Nå, så sossarna har haft handen i kakburken? Vilka sossar? Du försöker att få oss, som inte är alliansanhängare, till ett tjyvpack, som stjäler där vi kommer åt! Du är så fräck, att det nästan svider i näsan, när man läser dina insändare. Dina slutsatser är rent ut sagt infantila. Du har bott i Sverige i hur många år som helst, och inte ens brytt dig om att lära dig språket. Det är för dåligt. Men klaga på den höga standard, som Socialdemokraterna genom många år har byggt upp i landet, det kan du, för du är en omättlig kapitalist. Du rapar gott efter en god middag, och svär över att det är dyrt med allting. Din man "kan sina knep" med bokföring, har du berättat, m.m. m.m. Jo du, en RIKTIG moderat är du. Om nu moderaterna backar, så är det sådana som du, som ställt till det för dom. Jag närmast äcklas av dina "insikter". Vilket förfärligt inlägg och vilka förfärliga åsikter du redovisar. Är man invandrare så har man tydligen enl. dig inte rätt till egna åsikter man skall bara vara tacksam och hålla käften. Och ingen annan har några invändningar. Ynkligt, riktigt ynkligt. Gita
herkules
28-10-2011, 17:21
vem är invandraren?
*Stintan*
28-10-2011, 18:01
Motti är väl ingen invandrare
CITAT (Gita @ 28-10-2011, 18:00)  Vilket förfärligt inlägg och vilka förfärliga åsikter du redovisar. Är man invandrare så har man tydligen enl. dig inte rätt till egna åsikter man skall bara vara tacksam och hålla käften.
Och ingen annan har några invändningar. Ynkligt, riktigt ynkligt. Gita Varför bemöda sig att svara. Det är ju S som backar, inte M. Så varför bry sig egentligen.
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 19:01)  Motti är väl ingen invandrare  Vet inte, men hur skall man annars tolka detta påhopp från Bengalow ? "Du har bott i Sverige i hur många år som helst, och inte ens brytt dig om att lära dig språket. Det är för dåligt." Gita
*Stintan*
28-10-2011, 19:12
CITAT (Gita @ 28-10-2011, 19:27)  Vet inte, men hur skall man annars tolka detta påhopp från Bengalow ? "Du har bott i Sverige i hur många år som helst, och inte ens brytt dig om att lära dig språket. Det är för dåligt." Gita Antagligen som en irriterad reaktion på Mottis återkommande virriga svar. Hon har själv sagt att hon inte läser inläggen i trådarna utan bara skriver ändå. Vi är många som bett henne läsa vad som skrivits innan eftersom hennes inlägg ofta verkar aningens förvirrade. Det kanske är bättre att Bengalow svara själv på din fråga.
Huggorm
28-10-2011, 19:20
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 20:12)  Det kanske är bättre att Bengalow svara själv på din fråga. Ja, det skall bli spännande.
Gossen Ruda
28-10-2011, 20:40
Jag blev lite nyfiken på mätningen igen men det är omöjligt för mig att gå in på någon tidnings sida från sommarstugan för all jävla reklam får min gamla PC att tvärstanna. Kan någon vänlig själ kolla undersökningen och skriva upp procentsatserna här och samtidigt med ett plus eller minus bakom visa hur det förändrats?
Bengalow
28-10-2011, 20:44
Motti verkar inte veta, vad hon skriver om - när hon börjar ett inlägg, så slutar det med ett svar på sin egen fråga. Virrpanna? Hade hon följt med i skolan från dag ett, så hade det blivit förståeligt, men icke nu! Ack, man klagar på dagens ungdom, men när man har sådana läromästare, så kan det inte gå annat än utför!
Red Top
28-10-2011, 21:10
CITAT (Gossen Ruda @ 28-10-2011, 21:40)  Jag blev lite nyfiken på mätningen igen men det är omöjligt för mig att gå in på någon tidnings sida från sommarstugan för all jävla reklam får min gamla PC att tvärstanna. Kan någon vänlig själ kolla undersökningen och skriva upp procentsatserna här och samtidigt med ett plus eller minus bakom visa hur det förändrats? Det här var det enda jag hittade. Överallt pratas det bara om "socialdemokraternas stora ras". Saxat från expressen: "Så här fördelar sig väljarnas stöd visar Synovates väljarbarometer i oktober med förändringen från september inom parentes. Moderaterna 34,0 procent (+2,3) Folkpartiet 6,7 procent (+1,2) Centerpartiet 5,3 procent (–0,1) Kristdemokraterna 4,0 procent (+0,2) Socialdemokraterna 28,1 procent (–6,0) Vänsterpartiet 5,8 procent (+0,9) Miljöpartiet 10,0 procent (+1,7) Sverigedemokraterna 5,1 procent (0,0) 2 699 väljare fick den 10–26 oktober frågan : Om det var riksdagsval i dag, vilket parti skulle du rösta på då? Källa: Synovate (TT)"
Gossen Ruda
28-10-2011, 21:19
Tack Red Top
Det är lite lustigt hur man kan fokusera på olika saker. Alla pratar om fallet för S och fallet är stort men någon katastrof är det knappast. Jag tycker att man mer kan kolla KD, precis på spärren. Nu stundar snart en pertiledarstrid där vilket knappast kommer att gagna partiet. Båda kandidaterna är fö lika tråkiga. C fortsätter att backa trots partiledarbyte. Det finns stor risk att allianser bara kommer att vara en duo nästa val och då är ställningen den ombytta. Intressant.
herkules
28-10-2011, 21:19
synovates undersökningar har inte så mycket med verkligheten att göra.
Gossen Ruda
28-10-2011, 21:21
CITAT (herkules @ 28-10-2011, 22:19)  synovates undersökningar har inte så mycket med verkligheten att göra. Iofs sant men i brist på bättre...
Här är siffrorna från Synovates pdf. CITAT I Synovates väljarbarometer för november noteras signifikanta uppgångar i förhållande till valresultaten för Moderaterna och Miljöpartiet.
Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna ligger signifikant under valresultatet.
Moderaterna får 37,5 procent, en signifikant ökning i förhållande till valresultatet på 7,4 procentenheter. I förhållande till oktober månads väljarbarometer (35,2 %) ökar partiet, inom felmarginalen, med 2,3 procentenheter. Noteringen är den högsta för moderaterna i väljarbarometerns 31-åriga historia.
Miljöpartiet hamnar på 9,1 procent. Resultatet innebär en signifikant uppgång i förhållande till valresultatet på 1,8 procentenheter. I förhållande till oktober månads väljarbarometer (9,4 %) innebär noteringen en minskning inom felmarginalen på 0,3 procentenheter.
Socialdemokraterna får 27,7 procent, noteringen innebär en signifikant minskning på 3,0 procentenheter i fårhållande till valresultatet. Noteringen är den lägsta noteringen sedan februari 1997 då partiet var nere på 27,0 procent. I förhållande till oktober månads mätning minskar partiet, inom felmarginalerna, med 0,7 procentenheter.
Folkpartiet noteras på 6,2 procent. Resultatet innebär en nedgång inom felmarginalerna på 0,9 procentenheter i förhållande till valresultatet (7,1 %) och en nedgång på 1,6 procentenheter i förhållande till väljarbarometern i oktober (7,8 %).
Vänsterpartiet får 5,3 procent. En nedgång inom felmarginalerna i förhållande till valresultatet med 0,3 procentenheter. I förhållande till oktober månads mätning (4,2 %) innebär en noteringen en icke signifikant uppgång på 1,1 procentenheter.
Centerpartiet landar på 5,2 procent vilket innebär ett signifikant tapp på 1,4 procentenheter i jämförelse med valresultatet (6,6 %). I jämförelse med oktober månads väljarbarometer minskar partiet med 0,1 procentenheter.
Kristdemokraterna får samma resultat som i oktober månads mätning, 3,8 procent. Siffraninnebär ett signifikant tapp i förhållande till valresultatet (5,6 %) med 1,8 procentenheter.
Sverigedemokraterna minskar med 1,4 procentenheter i förhållande till valresultatet (5,7 %). Nedgången är statistiskt säkerställd. I förhållande till oktobermätningen så minskar partiet inom felmarginalen med 0,3 procentenheter.
Övriga partier hamnar på 0,8 procent. En nedgång på 0,6 procentenheter i föhållande till både valresultatet (1,4 %) och oktober månads mätning (1,4 %).
Det samlande stödet för allianspartierna ökar signifikant från 49,3 procent i valet till 52,7 procent idag (+0,6 procentenheter sedan oktober). De rödgröna partierna får tillsammans 42,2 procent, en icke signifikant nedgång på 1,4 procentenheter i förhållande till valresultatet (+0,6 procentenheter sedan oktober). Andelen osäkra väljare ökar från 12,4 till 14,3 procent.
Intressant att Sossarna hade 27,0% i Februari 1997 men fick 36,39% av rösterna i valet september 1998.
Detta visar tydligt precis det jag sagt att siffror 3 år valet före betyder absolut noll och ingenting.
Huggorm
29-10-2011, 08:09
CITAT (Anma @ 28-10-2011, 22:40)  Intressant att Sossarna hade 27,0% i Februari 1997 men fick 36,39% av rösterna i valet september 1998.
Detta visar tydligt precis det jag sagt att siffror 3 år valet före betyder absolut noll och ingenting. Visst är det så. Förutom att folk är lättpåverkade av media, så är det många som även "straffar" sitt parti genom att uppge i opinionsundersökningarna att de kommer rösta på någon annan. Men när valet väl kommer så röstar det ändå som de brukar, i hopp om att partiet kommer skärpa till sig. En markering helt enkelt, över vad man tycker om det som hänt.
CITAT (Anma @ 28-10-2011, 22:40)  Intressant att Sossarna hade 27,0% i Februari 1997 men fick 36,39% av rösterna i valet september 1998.
Detta visar tydligt precis det jag sagt att siffror 3 år valet före betyder absolut noll och ingenting. Visst, de redovisade siffrorna visar bara stämmningsläget just nu, men resultatet i de senaste valen kanske man kan våga sig på att kalla en trend och att socialdemokratin är inne i en nedåtgående spiral kan väl ingen förneka. Att man under Juholts ledning skulle klara av att vända trenden har i alla fall jag svårt att tro. Förstås, jag kan ha fel, den som lever får se. Gita
Nu tycker jag ni ska sluta klanka ner på Håkan Bråkan han är mannen som för Alliansen till ytterligare en mandatperiod. Han är tydligen ingen drömman för oss kvinnor. http://www.dn.se/nyheter/politik/kvinnorna...-ledaren-ryggen
CITAT (Vippan @ 29-10-2011, 11:05)  Nu tycker jag ni ska sluta klanka ner på Håkan Bråkan han är mannen som för Alliansen till ytterligare en mandatperiod. Han är tydligen ingen drömman för oss kvinnor. http://www.dn.se/nyheter/politik/kvinnorna...-ledaren-ryggenNej, han är verkligen inte min typ, men nu skall ha få vara i fred ett tag för jag skall gå ut och njuta av det vackra höstvädret samt göra lite nytta i trädgården. Gita
CITAT (Gita @ 29-10-2011, 11:11)  Nej, han är verkligen inte min typ, men nu skall ha få vara i fred ett tag för jag skall gå ut och njuta av det vackra höstvädret samt göra lite nytta i trädgården. Gita Nej inte min heller tycker han ser lite stalinistisk ut
Verkar som MP varken säger bu eller bä när det gäller att samarbeta med alliansen inför valet. Intressant om KD faller ur totalt. Har statsministern en riktig stor morot att locka med så kanske.
Gossen Ruda
29-10-2011, 11:03
Förstår fortfarande inte varför man ogillar ett parti bara för att man ogillar partiordföraren, särskilt dennes personliga attribut och egenskaper? Är folk så personfixerade? "Staten, det är jag" lär någon ha sagt men det var länge sen. Man får väl se helheten.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-10-2011, 12:03)  Förstår fortfarande inte varför man ogillar ett parti bara för att man ogillar partiordföraren, särskilt dennes personliga attribut och egenskaper? Är folk så personfixerade? "Staten, det är jag" lär någon ha sagt men det var länge sen. Man får väl se helheten. En partiledare formar ju partiets politik. Förtroendet för partiets politik avgörs ju av hur partiledaren styr skutan, vilka uttalanden h*n gör, hur trovärdigt det framförs. Så visst har partiledaren i sin hand hur partiet uppfattas av väljarna.
Gossen Ruda
29-10-2011, 12:26
CITAT (gnon49 @ 29-10-2011, 12:17)  En partiledare formar ju partiets politik. Förtroendet för partiets politik avgörs ju av hur partiledaren styr skutan, vilka uttalanden h*n gör, hur trovärdigt det framförs. Så visst har partiledaren i sin hand hur partiet uppfattas av väljarna. Varje parti håller partikongresser där partiets frågor dryftas och inriktningen bestäms och partiledningen har bara att rätta sig efter detta. Partiordföranden får också rätta sig efter partiledningen.
andersen
29-10-2011, 12:46
CITAT (gnon49 @ 29-10-2011, 12:17)  En partiledare formar ju partiets politik. Förtroendet för partiets politik avgörs ju av hur partiledaren styr skutan, vilka uttalanden h*n gör, hur trovärdigt det framförs. Så visst har partiledaren i sin hand hur partiet uppfattas av väljarna. Inte i Sverige där formar kongressen partiets politik.
En partiledare är ju en frontfigur i sitt parti och därmed en nyckelfigur ,hur han eller hon uppför sig utåt och vad som kommer ur deras mun är ju därför viktigt lika så när det gäller trovärdighet en partiledare som ljuger för att klara sitt eget skin är väl knappast en bra frontfigur i vilket parti det än må vara.
herkules
29-10-2011, 21:44
håller med där motti, en partiledare som ljuger är skit, Reinfeldt ljuger så han tror sig själv, när ska du börja sopa golvet med honom?
Han har inte givit mig någon anlednig att sopa golvet med honom !mig veterligen så har inte han suttit och blåljuget i TV om bostadsbidrag och resebidrag han har heller aldrig påståt att han och Fillipa är "kulbo".OM det visar sig att han lurat till sig bostadsbidrag och resebidrag på skattebetalarnas bekostnad då lär jag bli jäkligt besviken på honom och kommer inte att lägga fingrarna emellan !men än har ingen hitta något fusk när det gäller honom eller någon annan i den borgeliga regeringen !I mina ögon är Fredrick och de borgeliga väldigt trovärdiga  Rent mjöl i påsen ska man ha även som politiker.
Blomstertanten
29-10-2011, 22:54
Jag går och diskuterar med en vägg, för den går att föra vettigare diskusioner med
*Stintan*
29-10-2011, 23:05
CITAT (Motti @ 29-10-2011, 23:46)  Han har inte givit mig någon anlednig att sopa golvet med honom !mig veterligen så har inte han suttit och blåljuget i TV om bostadsbidrag och resebidrag han har heller aldrig påståt att han och Fillipa är "kulbo".OM det visar sig att han lurat till sig bostadsbidrag och resebidrag på skattebetalarnas bekostnad då lär jag bli jäkligt besviken på honom och kommer inte att lägga fingrarna emellan !men än har ingen hitta något fusk när det gäller honom eller någon annan i den borgeliga regeringen !I mina ögon är Fredrick och de borgeliga väldigt trovärdiga  Rent mjöl i påsen ska man ha även som politiker. Du låter som den värsta rötungens förälder på föräldramötet som säger "Mitt barn skulle ALDRIG göra något sånt". Du är uppenbarligen både blind och döv Motti! Jag tycker faktiskt synd om dig.
Den nivån har jag inte kommit till att jag behöver prata med en vägg  å andra sidan så är det ju heller ingen som säger emot en så i längden skulle det vara trist att konvesera med en vägg ! blir ju lite som så här:vad tycker du jag tycker som du osv.Men det är klart fixar man inte att höra andras åsikter så kanske man ska prata med en vägg
herkules
29-10-2011, 23:24
ok motti, men om jag ber dig titta lite utanför den där fyrkantiga lådan du verkar befinna dig i, om du tänker på dina medmänniskor, du vet de där som blev lovade att allt skulle bli så jävla bra iom nya sjukförsäkringen, du vet de där som till slut tog sina liv för att dom inte orkade längre? och de som skulle få nya arbeten men som blev fas3:are istället? han har inte lurat dom?
Jag anser inte att regeringen lurat någon hittils !men en sak håller jag med dig om och det är sjukförsäkringen den gillar jag inte alls,har en bekant som är högt uppsatt politiker inom Moderaterna i Jönköping jag skrev ett mail till honom och sa att ni måste ta tag i det här annars misster ni väljare stort !men nu ska ju den borgeliga regeringen se över sjukförsäkringen har de lovat .Tror det slår olika också beroende vart man bor !har en granne som är döende i cancer och ingen har begärt att han ska gå tillbaks till jobbet !tvärt om så har han massor av stöd från alla håll .Min bästa vän dog i februari i cancer ingen begärde att hon skulle gå till jobbet heller ! Men många har fuskat och sjukskrivit sig när de inte varit sjuka och det drabbar jualla andra i sista ändan .,dom som sköter sig .
herkules
29-10-2011, 23:48
de sparar in på sjuka för att kunna sänka skatter - det vet alla så det handlar inte om att några fuskar. Reinfeldt säger att människor ska enbart hållas över svältgränsen med statens hjälp, resten får de fixa själva. han må vara din idol, för mig är han en koögd och empatilös parasit som inte gjort ett skit för det här landet.
Jag fattar inte det här med fas 3 och arbetslösheten som påstås finnas... jag har ingen extrem utbildning... kommer från en socialdemokratisk familj där alla har jobbat häcken av sig med utsliten kropp som tack och lön för det slitet. Min mor jobbade 25% under de senaste 5 åren mot slutet innan hon nu gick i pension. Utbildningen jag har är en 2-årig teknisk utbildning och jag gick ut med usla betyg... 2,1 i medel hade jag men med högsta poäng i det tekniska ämnet.
Sen jag slutade plugget för dryga 20 år sedan så har jag haft dryga tio olika arbeten och det längsta jag har varit utan arbete är en månad i sträck... då bytte jag arbete under sommaren och valde at ta en månads semester.
Jag är aktiv i mitt arbetssökande och bara för att jag har ett arbete så slutar jag inte se mig om efter nya utmaningar. Nu senast så valde jag att flytta från sthlm till en mindre ort i Östergötland... det var många som skakade på huvet när jag avsa mig tjänsten i sthlm... "det är ju så hög arbetslöshet på orten... hur ska du få ett arbete där?"
Jag förlitade mig inte på arbetsförmedlingen... jag sökte aktivt upp företag på egen hand... jag gjorde mina egna val... vill jag ha ett arbete så är det JAG som måste ordna det... på tre veckor blev jag erbjuden tre olika arbeten av ett tjugotal sökta. Just ja... jag glömde ju säga att jag har ett handikapp som under sossarnas tid gav mig förtidspension... jag tackade dock nej till det förslaget...
Är man så jävla bekväm så man förlitar sig på att någon annan ska ordna allt för en så ska man fan i mig enbart ha det sämst!
*Stintan*
30-10-2011, 07:40
Jisses det är tydligen mycket du inte fattar!
CITAT (*Stintan* @ 30-10-2011, 07:40)  Jisses det är tydligen mycket du inte fattar! Absolut, och det förnekar jag inte... alla kan inte vara lika fulländade som du är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|