|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Gossen Ruda
21-10-2011, 17:41
CITAT (Huggorm @ 21-10-2011, 15:34)  Fast Rudan ville ju ha antibiotika istället för ett ROT-utdrag   För att återgå till grunden till tråden så har nu alla utredningar mot Juholt lagts ner enligt Rapport. Högerfalangen gnisslar tänder, det kanske blir kollektivt tandläkarbesök så småningom.
Huggorm
23-10-2011, 08:09
25,5%, ja så lågt var stödet för S i senaste sifo-undersökningen. En del väljare återgår nog så småningom, men andra är säkert förlorade för gott. Och de enda partier som egentligen ökat är M som gått upp 6% och SD som ökat 2,8%. I princip inga väljare har alltså flytt åt vänster. Intressant http://www.dn.se/nyheter/sverige/juholtstormen-sankte-s
malarmaster
23-10-2011, 08:48
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 09:09)  25,5%, ja så lågt var stödet för S i senaste sifo-undersökningen. En del väljare återgår nog så småningom, men andra är säkert förlorade för gott. Och de enda partier som egentligen ökat är M som gått upp 6% och SD som ökat 2,8%. I princip inga väljare har alltså flytt åt vänster. Intressant http://www.dn.se/nyheter/sverige/juholtstormen-sankte-ssom jag förutspådde,25% o att en del sticker till sd,att sveriges arbetarparti ökar förvånar inte mig,den som lyssnade på reinfeldt tal från moderatstämman förstår varför moderaterna blivit så stora. tufft både för vänstern o de andra allianspartierna.att sossarna ska lyckas med konststycket att sega sig upp över 30 % till nästa val med nuvarande partiledare o avsaknad av modern politik tvivlar jag på,men vi får se. Ulf
*Stintan*
23-10-2011, 10:21
Moderaterna kommer ALDRIG att bli Sveriges arbetarparti! Surgubben Reinfeldt verkar trött på sitt jobb!
Red Top
23-10-2011, 10:29
CITAT (malarmaster @ 23-10-2011, 09:48)  som jag förutspådde,25% o att en del sticker till sd,att sveriges arbetarparti ökar förvånar inte mig,den som lyssnade på reinfeldt tal från moderatstämman förstår varför moderaterna blivit så stora. tufft både för vänstern o de andra allianspartierna.att sossarna ska lyckas med konststycket att sega sig upp över 30 % till nästa val med nuvarande partiledare o avsaknad av modern politik tvivlar jag på,men vi får se. Ulf Jag lyssnade och blev mörkrädd. Liknade demagogiskt dravel har inte hörts i Europa sedan 30-talets Tyskland. [attachment=65708:th_havingafit.gif] Och runt 30% av svenska folket sväljer allt han säger utan utan att lyssna kritiskt.  [attachment=65709:vomit.gif]
CITAT (Red Top @ 23-10-2011, 11:29)  Jag lyssnade och blev mörkrädd. Liknade demagogiskt dravel har inte hörts i Europa sedan 30-talets Tyskland. [attachment=65708:th_havingafit.gif] Och runt 30% av svenska folket sväljer allt han säger utan utan att lyssna kritiskt.  [attachment=65709:vomit.gif] Ja, jag har sagt det förr och säger det igen. När socialdemokraterna varit i makten har alltid även socialdemokrater kritiserat. Reinfeldt och co kan göra i princip vad som helst, ingen protesterar? Alla tycker att allting är helt fantastiskt? Ja, vi får väl se hur det slutar. Jag lovar att inte säga vad var det jag sa. För det står alldeles för mycket på spel för sådana trivialiteter.
Huggorm
23-10-2011, 10:38
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2011, 11:21)  Moderaterna kommer ALDRIG att bli Sveriges arbetarparti! Surgubben Reinfeldt verkar trött på sitt jobb! Fast av de som förvärvsarbetar är det ju många fler som röstar på moderaterna än på det gamla arbetarpartiet socialdemokraterna?
Farbror Blå
23-10-2011, 10:46
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 11:38)  Fast av de som förvärvsarbetar är det ju många fler som röstar på moderaterna än på det gamla arbetarpartiet socialdemokraterna? Ja det tror jag med. Oavsett tankar om solidaritet, gemenskap och förendae krafter, som tillhört arbetarrörelsen sedan heden-hös, finns det bara EN sak som biter. ETT argument OM en regering kange oss en liiten förbättring i ekonomin, nån hundralapp i månade mer, så slår det faktiskt ut alla andra argument.
CITAT (Farbror Blå @ 23-10-2011, 11:46)  Ja det tror jag med. Oavsett tankar om solidaritet, gemenskap och förendae krafter, som tillhört arbetarrörelsen sedan heden-hös, finns det bara EN sak som biter. ETT argument
OM en regering kange oss en liiten förbättring i ekonomin, nån hundralapp i månade mer, så slår det faktiskt ut alla andra argument. Ja, man är sig själv alltid närmast. Sen att en miljon svenskar eller vad det nu kan vara (sjuka och arbetslösa) slås ut mer och mer, det rör inte dem som inte drabbas.
malarmaster
23-10-2011, 10:51
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 11:38)  Fast av de som förvärvsarbetar är det ju många fler som röstar på moderaterna än på det gamla arbetarpartiet socialdemokraterna? du menar väl bidragspartiet,jobb har de aldrig varit intresserade av att skapa.i alla fall har de aldrig underlättat för nya jobb att växa fram. och jo de flesta förvärvsarbetande röstar allians. ulf
CITAT (malarmaster @ 23-10-2011, 11:51)  du menar väl bidragspartiet,jobb har de aldrig varit intresserade av att skapa.i alla fall har de aldrig underlättat för nya jobb att växa fram. och jo de flesta förvärvsarbetande röstar allians. ulf Snicksnack. Arbetslöshetssiffrorna talar för sig själva. Men ha era skygglappar på. Var så goda.
Farbror Blå
23-10-2011, 10:56
Tänka sej, bråkar ni? *fniss*
Jag röstar Alliansen i alla fall.
CITAT (Farbror Blå @ 23-10-2011, 11:56)  Tänka sej, bråkar ni? *fniss*
Jag röstar Alliansen i alla fall. Jag bråkar inte, men jag har förstått att man uppfattas som att man bråkar för att man inte röstar på alliansen. *fniss*
Farbror Blå
23-10-2011, 11:02
CITAT (Anma @ 23-10-2011, 12:00)  Jag bråkar inte, men jag har förstått att man uppfattas som att man bråkar för att man inte röstar på alliansen. *fniss* Nej inte då , kära tomtemor=) Man får naturligtvis rösta som man vill grundlagsskyddad rättighet i detta landet ju =) Sedan kan jag u hoppas att atta alla demokratiska partier från KD till V vlir kvar och att SD åker ur riksdagen, men det är Sveriges Folk som bestämmer
Huggorm
23-10-2011, 11:05
CITAT (Farbror Blå @ 23-10-2011, 12:02)  Nej inte då , kära tomtemor=) Man får naturligtvis rösta som man vill grundlagsskyddad rättighet i detta landet ju =) Sedan kan jag u hoppas att atta alla demokratiska partier från KD till V vlir kvar och att SD åker ur riksdagen, men det är Sveriges Folk som bestämmer SD är väll lika demokratiskt som alla andra partier i riksdagen? Varför skulle de inte vara det?
malarmaster
23-10-2011, 11:06
CITAT (Anma @ 23-10-2011, 11:54)  Snicksnack. Arbetslöshetssiffrorna talar för sig själva. Men ha era skygglappar på. Var så goda. det finns nog skygglappar både här o där,jag har funderat på hur hög arbetslöshet vi haft om inte alliansen tagit över? för någon politik att råda bot på det hade inte persson,alliansen har iallafall fått fart på flera sektorer,sen att nyföretagandet o nya jobb inte växer fram i den takt som är önskvärd beror ju på många faktorer,en är omvärlden,en annan utflyttning av industri,en annan är brist på kompetent arbetskraft som gör att många företag drar sig för att investera o utöka i sverige. Ulf
Farbror Blå
23-10-2011, 11:07
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 12:05)  SD är väll lika demokratiskt som alla andra partier i riksdagen? Varför skulle de inte vara det? De är helt riktigt invalda demokratiskt i riksdagen som alla anda partier och deltar också i debatter som dessa. Jag tror däremot inte ett dugg på deras demokratiska värderingar, men det är ju min egen tolkning.
CITAT (malarmaster @ 23-10-2011, 12:06)  det finns nog skygglappar både här o där,jag har funderat på hur hög arbetslöshet vi haft om inte alliansen tagit över? för någon politik att råda bot på det hade inte persson,alliansen har iallafall fått fart på flera sektorer,sen att nyföretagandet o nya jobb inte växer fram i den takt som är önskvärd beror ju på många faktorer,en är omvärlden,en annan utflyttning av industri,en annan är brist på kompetent arbetskraft som gör att många företag drar sig för att investera o utöka i sverige. Ulf Enligt statistiken sjönk arbetslösheten sakta men säkert innan Alliansen tog över, men sånt kan man ju också glömma om man vill.
Huggorm
23-10-2011, 11:18
CITAT (Anma @ 23-10-2011, 12:12)  Enligt statistiken sjönk arbetslösheten sakta men säkert innan Alliansen tog över, men sånt kan man ju också glömma om man vill.  Liksom man kan välja att bortse från den globala finanskris som varit sedan 2008. Från att alliansen fick makten till att finanskrisen kom sjönk arbetslösheten snabbt. Ett intressant faktum är att det är fler som är i arbete nu än innan alliansen tog vid, men befolkningen har ökat mycket kraftigt också så andelen arbetande har inte ökat.
malarmaster
23-10-2011, 11:19
CITAT (Farbror Blå @ 23-10-2011, 12:07)  De är helt riktigt invalda demokratiskt i riksdagen som alla anda partier och deltar också i debatter som dessa. Jag tror däremot inte ett dugg på deras demokratiska värderingar, men det är ju min egen tolkning. jag är benägen att tro du har en poäng här,men att de skulle bli så stora att de på något vis kan göra en "kupp" är i dagsläget osannolikt,men man vet inte hur framtiden ser ut,skulle nu eu/europa hamna i en finanskrasch o vi får 1930-talet i repris har de en chans..Hitler,Franco,Mussolini började också från noll o tog sig fram tack vare demokratins tillkortakommande. ulf
Farbror Blå
23-10-2011, 11:23
Alliansen har fått bära hundhuvudet för den ekonomiska nedgången, vilket är lite orättvist. Om man ser på Island, Portugal, grekland så ser man att Sverige ekonomiskt sett är tämligen välskött och att vår ekonomi är starkare än deras.
Arbetslösheten är mindre i vårt land än många andra EU-länder. Man ska vara rättvis och konstatera att den var det även på HSB:s tid, före Alliansen.
Sedan tror jag man måste konstatera att just nu ÄR Alliansen mer förtroendeingivande än motparten, så enkelt är det. Dom går hem hos väljarna bättre.
Huggorm
23-10-2011, 11:25
CITAT (Farbror Blå @ 23-10-2011, 12:23)  Sedan tror jag man måste konstatera att just nu ÄR Alliansen mer förtroendeingivande än motparten, så enkelt är det. Dom går hem hos väljarna bättre.[/b] Ställer man Juholt jämte Reinfeldt så blir ju jämförelsen närmast komisk
Beror nog på vad man lägger i just ordet arbetarparti. M ser nog mer till den enskilde arbetaren medan S ser till kollektivet av arbetare. Båda har sina för o nackdelar tror jag. Förtroendet för regeringen baseras mycket på hur det ser ut ute i Europa idag och mindre på inrikespolitiken.Misstroendet mot S har nog mer med >Juholt att göra än politiken i sig.Men alliansen får se upp. Framgångar kan göra en alltför självsäker. Lite ödmjukhet är aldrig fel. S reser sig säkert om än inte till fornstora dagar. Men med diffus politik o svagt ledarskap blir det utan tvivel svårt. Klockan tickar på för Juholt. Kan han inte vända partiets nedåtgående trend är han nog körd. Men det är ju upp till partiet hur man vill forma politiken. I dagsläget ratas den av dom flesta väljare oavsett bakgrund.
*Stintan*
23-10-2011, 12:42
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 11:38)  Fast av de som förvärvsarbetar är det ju många fler som röstar på moderaterna än på det gamla arbetarpartiet socialdemokraterna? Ja tyvärr har nog många som tidigare röstade på socialdemokraterna blivit soffliggare. Man kan inte heller säga att alla som förvärvsarbetar är arbetare i den bemärkelsen. Det har alltid varit skillnad på arbetare och tjänstemän t.ex. trots att båda förvärvsarbetar. Lärare var ofta folkpartister och bönder centerpartister. Om man tittar på hur valdeltagandet såg ut förra valet så var det mycket högre bland höginkomsttagare (allra högs låg kvinnliga sådana) än bland låginkomsttagare. Rienfeldts fjanterier om att moderaterna är ett arbetarparti är bara löjligt för det kommer det aldrig att bli!
Gossen Ruda
23-10-2011, 13:00
Att hänvisa till eller ens göra en SIFO-mätning efter den uppblåsta och i grunden felaktiga mediestormen mot Juholt är patetiskt. Helt utan värde i det långsiktiga politiska arbetet. Alla partier har en grupp inbitna kärnväljare som sällan byter parti. Sen finns det grupp som rör sig hit och dit, vallade av media som en fårskock. Det räcker med att Reilfeldt skulle köra för fort så flyr de M. Fram mot våren har läget lugnat ner sig och blivit stabilare, tills dess stannar jag i vassen. Till högerfalangen vill jag bara påpeka att S m.fl. höll på att vinna förra valet, detta TROTS den utskällda Toblerone-Mona vid rodret.
Blomstertanten
23-10-2011, 14:35
Nu försöker M till och med göra om historieskrivningen!!!! Lögn och verklighet”Kampen för rättvisa har också historiskt varit en stark drivkraft för rösträtt, mot apartheid, för jämställdhet, mot diskriminering och för rättsstat. För Moderaterna är rättviseperspektivet ständigt närvarande.” Verklig historieskrivning de senaste 40 åren:• 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63. • 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej. • 1976: Nej till femte semesterveckan. • 1983: Nej till löntagarfonderna. • 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella. • 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej. • 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna. • 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning. • 2006: Nej till gröna jobb. • 2006: Nej till sex timmars arbetsdag. • 2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn. • 2006: Nej till höjd a- kassa. • 2006: Ja till sänkt a-kassa. • 2006: Nej till höjd sjukersättning. • 2007: Ja till sänkt sjukersättning.
Las är att diskriminera ungdomarna på arbetsmarknaden.
Ramaskri från vänsterpartier om las ifrågasetts, när de lata och inkompetenta sparkas istället för en ung och kompetent,hur kan det komma sig är det rättvist???De som presterar sämst MÅSTE gå först oavstt kön,hudfärg sexualitet eller ålder måste alla ha samma möjligheter.
Huggorm
23-10-2011, 16:22
CITAT (Vippan @ 23-10-2011, 17:19)  Las är att diskriminera ungdomarna på arbetsmarknaden.
Ramaskri från vänsterpartier om las ifrågasetts, när de lata och inkompetenta sparkas istället för en ung och kompetent,hur kan det komma sig är det rättvist???De som presterar sämst MÅSTE gå först oavstt kön,hudfärg sexualitet eller ålder måste alla ha samma möjligheter. Som jag förstår det är vänsterns argument att om LAS skrotas så kommer takten öka generellt på arbetsmarknaden eftersom alla blir oroliga för att vara den svagaste länken.
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 17:22)  Som jag förstår det är vänsterns argument att om LAS skrotas så kommer takten öka generellt på arbetsmarknaden eftersom alla blir oroliga för att vara den svagaste länken. Vänsterpartiet tycker väl det är helt galet när företagen gynnas
Huggorm
23-10-2011, 16:28
Ja, det är nog där skon klämmer
andersen
23-10-2011, 16:31
CITAT (Vippan @ 23-10-2011, 17:19)  Las är att diskriminera ungdomarna på arbetsmarknaden.
Ramaskri från vänsterpartier om las ifrågasetts, när de lata och inkompetenta sparkas istället för en ung och kompetent,hur kan det komma sig är det rättvist???De som presterar sämst MÅSTE gå först oavstt kön,hudfärg sexualitet eller ålder måste alla ha samma möjligheter. Så du tycker att 55+ are borde få gå om dom presterar sämre? inte en tanke på att dom har blivit utslitna på jobbet? eller att det är svårt för 55+ are att hitta ett nytt jobb? och om det är så att äldre är inkompetenta är det inte en fråga som borde belasta arbetsgivaren något borde ju ha brustit i möjligheten att hela tiden vidar utbilda sin personal.
En aspekt i det hela är att gynna företagets bästa och att ha de anställda som gynnar företaget mest.
Hungriga vargar jagar bäst...........................
CITAT (Blomstertanten @ 23-10-2011, 15:35)  Nu försöker M till och med göra om historieskrivningen!!!! Lögn och verklighet”Kampen för rättvisa har också historiskt varit en stark drivkraft för rösträtt, mot apartheid, för jämställdhet, mot diskriminering och för rättsstat. För Moderaterna är rättviseperspektivet ständigt närvarande.” Verklig historieskrivning de senaste 40 åren:• 1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63. • 1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej. • 1976: Nej till femte semesterveckan. • 1983: Nej till löntagarfonderna. • 1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella. • 1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej. • 2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom moderaterna. • 2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning. • 2006: Nej till gröna jobb. • 2006: Nej till sex timmars arbetsdag. • 2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn. • 2006: Nej till höjd a- kassa. • 2006: Ja till sänkt a-kassa. • 2006: Nej till höjd sjukersättning. • 2007: Ja till sänkt sjukersättning. Ja där ser man vad de prioriterar och inte prioriterar!
*Stintan*
23-10-2011, 16:47
Ramaskri från vänsterpartier om las ifrågasetts, när de lata och inkompetenta sparkas istället för en ung och kompetent,hur kan det komma sig är det rättvist???De som presterar sämst MÅSTE gå först oavstt kön,hudfärg sexualitet eller ålder måste alla ha samma möjligheter. Finns väl inget som säger att man är mer kompetent och mindre lat för att man är ung än en som är gammal i gården. Men du kanske tycker att det är OK för arbetsgivare att slita ut folk på löpande band för det är ju bara att byta ut dom. Inget ansvar ska tydligen läggas på arbetsgivarna när det gäller fortbildning eller rehabilitering.
Blomstertanten
23-10-2011, 16:49
Om man tycker att arbetsgivare ska kunna göra sig av med sjuka, äldre, obekväma och om man tycker att den som kräver en bra och dräglig arbetsmiljö ska kunna sparkas då tycker man att LAS ska avskaffas!!!! En del har åsikter som gör mig mörkrädd!!!!
Tror inte LAS är något större problem. Både M o S vill ju behålla nuvarande LAS-regler. Höga ingångslöner tror jag däremot kan vara ett problem. En anställd är ju en investering som måste ge avkastning i slutändan. Företagen sållar noga idag. Registerutdrag om en platssökandes vandel sker väl regelbundet idag. Har du varit i klammeri med rättvisan någon gång eller hamnat hos kronofogden så ligger du risigt till hos dom flesta arbetsgivare. Tror inte företagen är särskilt hämmade av LAS. Undantagen är många.
malarmaster
23-10-2011, 17:54
CITAT (gnon49 @ 23-10-2011, 18:04)  Tror inte LAS är något större problem. Både M o S vill ju behålla nuvarande LAS-regler. Höga ingångslöner tror jag däremot kan vara ett problem. En anställd är ju en investering som måste ge avkastning i slutändan. Företagen sållar noga idag. Registerutdrag om en platssökandes vandel sker väl regelbundet idag. Har du varit i klammeri med rättvisan någon gång eller hamnat hos kronofogden så ligger du risigt till hos dom flesta arbetsgivare. Tror inte företagen är särskilt hämmade av LAS. Undantagen är många. LAS är inga större problem för företag som minska personal,det finns så många kryphål o i värsta fall kan man köpa sig fri.Facket brukar heller inte bråka som förr,det finns många exempel där turordningsregler sätts på undantag. (regeringskansliet i färskt minne),kompetens måste gå före anställningstid,så är det bara. det är inte bara arbetsgivaren som är skyldig att ge den anställde kompetenshöjande utbildning,det måste väl också ligga i den anställdes intresse att hela tiden följa med o utbilda sig. men det är som vanligt från vänstern,arbetsgivaren har alltid ansvaret,den anställde har inget. som en företagare sa till mig en gång när han var trött på situationen på jobbet,(tandläkarmottagning,c.a 10 anställda)man får vara som en dålig far för dem,de vill ta mig fan ha hjälp att knyta skorna. Ulf
Gossen Ruda
23-10-2011, 18:15
Jo, LAS är ett såll. Telia lyckades med att avskeda mig som var äldst på avdelningen med kreativ indelning av turordningarna på gruppen. Nåja, jag klagar inte, just jag har det bra. Utan LAS hade det dock blivit som Andersen skriver, alla äldre hade åkt först.
Sen finns det ju MBL. Som nån sa, tuta-lagen. Förut kunde arbetsgivaren bara köra över facket, nu är de tvungna att tuta först innan överkörningen.
Är säker på att dom flesta företag ser dom äldre som en tillgång, inte en belastning. Erfarenheten kan man inte läsa sig till. Utbildning sker nog fortlöpande på företagen idag och det kostar att lära upp nya unga anställda. Vill företag säga upp äldre så erbjuds ofta avtalspension o bra villkor. Vi lever ju inte på 1800-talet längre. Både företag o anställda har rättigheter o skyldigheter mot varandra. Sverige ligger troligen i topp när det gäller den lagstiftningen. Se bara på företagshälsovården. Fast i slutändan driver ju inga företag social verksamhet. Då får samhället träda in.
CITAT (malarmaster @ 23-10-2011, 18:54)  LAS är inga större problem för företag som minska personal,det finns så många kryphål o i värsta fall kan man köpa sig fri.Facket brukar heller inte bråka som förr,det finns många exempel där turordningsregler sätts på undantag. (regeringskansliet i färskt minne),kompetens måste gå före anställningstid,så är det bara. det är inte bara arbetsgivaren som är skyldig att ge den anställde kompetenshöjande utbildning,det måste väl också ligga i den anställdes intresse att hela tiden följa med o utbilda sig. men det är som vanligt från vänstern,arbetsgivaren har alltid ansvaret,den anställde har inget. som en företagare sa till mig en gång när han var trött på situationen på jobbet,(tandläkarmottagning,c.a 10 anställda)man får vara som en dålig far för dem,de vill ta mig fan ha hjälp att knyta skorna. Ulf Jag håller inte riktigt med dej där. På mitt jobb får vi ofta höra att "verksamheten kan tyvärr inte avvara dej just då/nu". Är det konstigt att man till slut tappar lusten när man hela tiden får "nej, det går inte"?? (F.ö. måste jag säga att den där tandläkaren inte verkar speciellt trevlig att ha som chef med en sådan inställning till sin personal. Tycker däremot att ju högre upp i hierarkin man sitter, desto mer behövs vederbörande curlas.)
malarmaster
23-10-2011, 20:28
CITAT (Cacki @ 23-10-2011, 20:55)  Jag håller inte riktigt med dej där. På mitt jobb får vi ofta höra att "verksamheten kan tyvärr inte avvara dej just då/nu". Är det konstigt att man till slut tappar lusten när man hela tiden får "nej, det går inte"?? (F.ö. måste jag säga att den där tandläkaren inte verkar speciellt trevlig att ha som chef med en sådan inställning till sin personal. Tycker däremot att ju högre upp i hierarkin man sitter, desto mer behövs vederbörande curlas.) själv har jag vidareutbildat mig många gånger på egen bekostnad o på fritid,förstår att inte alla kan det men visst går det att gå kvällskurser o liknande. tandläkaren är omtyckt o riktigt trevlig men jag förstår honom då jag själv haft både anställda och jobbat som anställd arbetsledare,många människor är vana att behöva hjälp med allt,egen initiativförmåga saknas. kanske jag inte heller är någon bra chef,jag kräver mycket ,men i min bransch är just initiativförmåga o ansvar jätteviktigt. folk som inte funkar får söka annat jobb. ulf
CITAT (malarmaster @ 23-10-2011, 21:28)  själv har jag vidareutbildat mig många gånger på egen bekostnad o på fritid,förstår att inte alla kan det men visst går det att gå kvällskurser o liknande. tandläkaren är omtyckt o riktigt trevlig men jag förstår honom då jag själv haft både anställda och jobbat som anställd arbetsledare,många människor är vana att behöva hjälp med allt,egen initiativförmåga saknas. kanske jag inte heller är någon bra chef,jag kräver mycket ,men i min bransch är just initiativförmåga o ansvar jätteviktigt. folk som inte funkar får söka annat jobb. ulf Jag har också gått på vidareutbildningar kvällstid, men oftast är de utbildningar man är intresserad av förlagda på dagtid och vad gör man då med en motsträvig chef? Det är inte alls säkert att det funkar även om utbildningen är förlagd på kvällstid, om man jobbar som vi i sjukvården eftersom vi även jobbar mycket kvällspass. Initiativförmåga och ansvar.....det skulle många chefer också behöva vara lite bättre på. Huruvida en chef är bra eller inte handlar inte om krav på initiativförmåga och ansvar, det handlar om attityd och inställning till sina underordnade. En bra chef ska själv vara positiv och motiverande och faktiskt se sin personal som en tillgång och inte som ett problem. En chef som har sådan inställning ska kanske ifrågasättas om lämpligheten som chef istället och inte lägga "skulden" på de anställda. Ledningen är oerhört viktig för att verksamheten ska fungera och få personalen motiverad.
Red Top
23-10-2011, 21:49
Ramaskri från vänsterpartier om las ifrågasetts, när de lata och inkompetenta sparkas istället för en ung och kompetent,hur kan det komma sig är det rättvist???De som presterar sämst MÅSTE gå först oavstt kön,hudfärg sexualitet eller ålder måste alla ha samma möjligheter. För en gångs skull håller jag med Reinfeld. Han säger så här angående kraven på förändring eller avskaffande av LAS: "Det är bara de som inte är pålästa och insatta i vad LAS innebär, som skriker om att lagen borde avskaffas." CITAT (Vippan @ 23-10-2011, 17:27)  Vänsterpartiet tycker väl det är helt galet när företagen gynnas  Du yttrar dig som en som aldrig satt sin fot på arbetsmarknaden. För de som är pålästa och insatta, är det en självklarhet att även socialister värnar om företagen. Fanns inte företagen så fanns det ju inga jobb.
malarmaster
24-10-2011, 05:55
CITAT (Red Top @ 23-10-2011, 22:49)  För de som är pålästa och insatta, är det en självklarhet att även socialister värnar om företagen. Fanns inte företagen så fanns det ju inga jobb. roligt att se att det finns folk på vänstersidan som inser det.det är nämligen ingen självklarhet när man diskuterar med vänsterfolk,o den politik som förts i sverige sedan 30-talet o framåt har ju inte precis gynnat nyföretagande.man har värnat storföretagen som har kunnat bära kostnader men inte brytt sig om att se till att det blir nya företag,sverige har nästan lägst andel företagare i europa.nu ökar glädjande entreprenörskapet o framförallt de unga går i bräschen,det är här nya jobb växer fram. nu återståt att man också anpassar skattetryck efter eu o sänker arbatsgivaravgifter m.m Ulf
tomas99
24-10-2011, 07:14
CITAT (malarmaster @ 24-10-2011, 06:55)  nu återståt att man också anpassar skattetryck efter eu o sänker arbatsgivaravgifter m.m Ulf Varför då? är det inte bättre att vi har ett högre skattetryck här. och har ett bättre socialt välstånd? så vill jag ha det.
Blomstertanten
24-10-2011, 13:25
CITAT (tomas99 @ 24-10-2011, 08:14)  Varför då? är det inte bättre att vi har ett högre skattetryck här. och har ett bättre socialt välstånd? så vill jag ha det.  Man kan ju inte bara stirra sig blind på hur mycket skatt man får betala, man måste ju också se vad vi alla får för skatten!
Huggorm
24-10-2011, 14:38
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2011, 14:25)   Man kan ju inte bara stirra sig blind på hur mycket skatt man får betala, man måste ju också se vad vi alla får för skatten! Som att gå in på Lidl och köpa precis allt man ser, för det är ju så billigt
Gossen Ruda
24-10-2011, 14:41
Är det någon som sett i den senaste SIFO-mätningen hur stor andel osäkra det är? Det står inte i GP. Procenttalen är bara på de som gjort ett val när SIFO ringt. Fö fick jag ett samtal från SIFO föraa veckan man jag var inte hemma.
Red Top
24-10-2011, 15:09
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 09:09)  25,5%, ja så lågt var stödet för S i senaste sifo-undersökningen. En del väljare återgår nog så småningom, men andra är säkert förlorade för gott. Och de enda partier som egentligen ökat är M som gått upp 6% och SD som ökat 2,8%. I princip inga väljare har alltså flytt åt vänster. Intressant http://www.dn.se/nyheter/sverige/juholtstormen-sankte-sCITAT (Gossen Ruda @ 24-10-2011, 15:41)  Är det någon som sett i den senaste SIFO-mätningen hur stor andel osäkra det är? Det står inte i GP. Procenttalen är bara på de som gjort ett val när SIFO ringt. Fö fick jag ett samtal från SIFO föraa veckan man jag var inte hemma. Med tanke på att jag förlorat allt förtroende för våra medier, gjorde jag en sökning på just denna Sifo-undersökning. Den går förstås inte att hitta, eftersom den är specialbeställd av Svenska Dagbladet(och är därför deras egendom). Den kan lika gärna vara ett hopkok av SvD, för att påverka opinionen. Det vet väl alla att det är många som styrs av opinionsundersökningar och inte av partiernas ideologi och partiprogram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|