Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Gossen Ruda
Tom media har tappat fart, Rapport 19:30 nämnde inte ens Juholt. yahoo.gif
Blomstertanten
Nu är det en namninsamling på gång med krav på faktabaserad journalistik, att Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin ber om ursäkt och avgår
Vi kräver demokratisk och faktabaserad journalistik
gnon49
CITAT (Cacki @ 16-10-2011, 19:33) *
Nu verkar det som att Juholtdebatten har klingat av lite här på Odla och även om det är helt OT, vill jag ändå passa på att dels be er andra som inte varit inblandade om ursäkt för mitt ibland ganska hetsiga temprament och för att jag därför varit delaktig i att sänka och förstöra debatten. Dessutom vill jag även försöka reda ut ev missförstånd som kan ha uppstått i.o.m. Gitas och min dispyt.

För att ingen ska tro att jag för evigt fördömer någon som gjort fel så behöver jag få förklara hur jag menar.
Alla kan göra fel. Somliga fel är naturligtvis allvarligare än andra, men jag tror ändå på att alla förtjänar en andra chans. Att stå för det man gjort innebär för mej mer än att bara erkänna, man behöver även bekräfta att man insett att det var fel och då duger det inte med någon slags "jag har gjort bla bla bla, men so what" -attityd. Innan man kan räkna med någon förlåtelse eller överseende behöver man visa att man även ångrar det man gjort. Det sänder signaler om ökade odds att felet inte kommer att upprepas. Kan man dessutom kompensera sitt fel är det ännu bättre och då bör man givetvis även göra det. Har man exempelvis stulit ska man lämna tillbaks det man tagit. Sedan har man gjort vad man kan och eftersom ingenting kan göras ogjort får det vara bra så.

Sedan sambandet mellan trovärdighet och felaktiga handlingar är för mej ganska självklar. För varje fel man gör så sjunker ens trovärdighet, that´s it. Sätter man sej dessutom till doms över andra, blir bara patetiskt...

Att sedan bli kallad för präktig och skenhelig och påstå att jag skulle se mej själv som någon övermänniska och gud vet allt bara för att man försöker vara en hederlig medborgare, det tar jag bara inte stillatigande. Jag är inte ett dugg bättre än de flesta andra och det är jag fullt medveten om.

(Gita, om du ser detta och väljer att kommentera mitt inlägg, så ska du inte räkna med något mer svar från mej i alla fall. Vi är båda fullt medvetna om vad vi tycker om varann och det får vara bra med det.)

Inte behöver du be om ursäkt, men gesten var så fin att den stämmer till eftertanke, och samtidigt tillför tråden något vi egentligen vet, att ingen har fel o ingen har rätt. Bara Juholt vet hur det ligger till i den här affären. Så visst spekulerar vi bara om skuld eller inte skuld. Vilket som är sanningen får vi nog aldrig veta. Men visst är det kul att spekulera o dra slutsatser. yes.gif Spekulerar själv om han sitter kvar till valet, eller gör någon mer Juholtare. Den som lever får se.
Huggorm
CITAT (Blomstertanten @ 16-10-2011, 20:39) *
Nu är det en namninsamling på gång med krav på faktabaserad journalistik, att Aftonbladets chefredaktör och ansvarige utgivare Jan Helin ber om ursäkt och avgår
<a href="http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5948" target="_blank" rel="nofollow">Vi kräver demokratisk och faktabaserad journalistik </a>

Jag signerar av princip inga namninsamlingar, men den där är frestande. Jan Helin har varit ett störningsmoment ganska länge nu.
Blomstertanten
CITAT (Huggorm @ 16-10-2011, 20:51) *
Jag signerar av princip inga namninsamlingar, men den där är frestande. Jan Helin har varit ett störningsmoment ganska länge nu.

Jag är väldigt restriktiv med sånt, men den här kunde jag inte motstå tongue.gif Det blir om inte annat en markering att det finns många som är trötta på oseriösa tidningar och journalister som inte kollar upp fakta och som skvallrar och spekulerar utan att ha så värst mycket på fötterna! Så det är bara att hoppas att många skriver på!
gnon49
CITAT (Blomstertanten @ 16-10-2011, 20:39) *
<a href="http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5948" target="_blank" rel="nofollow">Vi kräver demokratisk och faktabaserad journalistik
</a>

Men det AB skrev var väl fakta o ingen lögn. Den ende som kan göra något är väl Juholt själv om han vill stämma tidningen för förtal. Eller att tidningen själv agerar genom att sparka folk. Utomstående får aldrig försöka kväsa eller sätta press på den fria pressen , då är vi illa ute.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 16-10-2011, 21:01) *
Men det AB skrev var väl fakta o ingen lögn. Den ende som kan göra något är väl Juholt själv om han vill stämma tidningen för förtal. Eller att tidningen själv agerar genom att sparka folk. Utomstående får aldrig försöka kväsa eller sätta press på den fria pressen , då är vi illa ute.

Det var inte fakta överhuvud taget, vilket åklagaren, Björn Ericson, också konstaterade:

"Vad vi såg var att det egentligen inte fanns några regler om ersättning vad gäller samboförhållanden utan att det egentligen är den faktiska kostnaden som ska ersättas."
(14/10 2011)

Jag har inte heller för vana att skriva på, men den här gången tvekade jag inte en sekund. Framförallt inte efter att dessutom ha lyssnat på det utmärkta programmet Medierna på P1, där Jan Helin slingrade sig som en giftorm för att slippa erkänna att de hade fel och att det inte fanns något faktaunderlag till deras artiklar.
Gossen Ruda

Skall utomstående gå in och försöka tvinga en partiledare att avgå, även om det är den fria pressen? Det hela var uppblåst.
malarmaster

det är på tiden att media lär sig veta hut!.lagen skulle ändras så att de inte får skriva om riksdagsmän,partiledare,regering samt statschefen o hans/hennes familj i ngt sammanhang. fri press är ett otyg o bör kväsas,behöver väl på sin höjd en tidning i landet,kanske styrd av ett ministerium,tv o radio förbjuds,det är ju ändå bara reklam o annat skräp. hur skall man annars kunna styra landet i lugn o ro,alla dessa partier bör också rensas upp,behöver vi så många ?räcker väl med ett,på sin höjd två. det handlar ju bara om folkbildning,folk måste lära sig tro på rätt åsikt.det finns ju bara en,eller?de obildbara måste vi förstås hitta en lösning till,emigration? eller ngt läger i övre norrland? det är dags för Storebror att ta ledningen o visa var skåpet ska stå. ulf

(obs, ironi ) annars kommer väl påhoppen
nej,allvarligt ,fri press är demokratins styrka och skydd,ang juholt så är väl inget faktafel påvisat?
han har ju bevisligen fifflat,att lagen är olika på politiker o medborgare är ju inget nytt,försök fiffla med bostadsbidraget eller det värsta brottet,fiffla med momsen om du är företagare,näst intill dödsstraff.
Cacki
Jag tvekade inte heller. Även om det hade varit någon annan ur något annat parti hade jag skrivit på. Det är sanningen och endast sanningen man vill veta och inte att pressen sätter igång någon katt och råttalek endast för att skapa folkstorm.
Speciellt inte på enskilda personer, vem det än vara månde.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2011, 21:12) *
Skall utomstående gå in och försöka tvinga en partiledare att avgå, även om det är den fria pressen? Det hela var uppblåst.

Det får ju alla politiker leva med. AB tog ju bara fram faktauppgifter om hans bidrag o reseersättningar och sedan var cirkusen igång. Om Juholt gjort rätt eller fel är en annan historia. Där friar ju åklagaren. Nu är det bara etik o moral som Juholt erkänner han brustit i. Han har förhoppningsvis lärt sig av misstagen och inte upprepar sig. Då glöms det säkerligen så småningom bort av oss väljare när viktigare saker kommer på tapeten.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 16-10-2011, 21:32) *
Det får ju alla politiker leva med. AB tog ju bara fram faktauppgifter om hans bidrag o reseersättningar och sedan var cirkusen igång. Om Juholt gjort rätt eller fel är en annan historia. Där friar ju åklagaren. Nu är det bara etik o moral som Juholt erkänner han brustit i. Han har förhoppningsvis lärt sig av misstagen och inte upprepar sig. Då glöms det säkerligen så småningom bort av oss väljare när viktigare saker kommer på tapeten.

så länge juholt är politiker kommer det aldrig att glömmas bort,sahlinskan fick lida för sitt "misstag" i alla år,kom ihåg senaste valrörelsen, där poppade det upp igen,o hennes trovärdighet o förtroende bland väljarna var lågt,för juholt kommer det att bli likadant,socialdemokratins misstag är att inte byta ut honom nu,så att de hinner arbeta in en ny partiledare.händer ngt längre fram är de definitivt körda även nästa val.
att juholt sitter kvar är alliansens vinst o sd.kanske vänstern vinner lite på det också,sossarna ett fd 30% parti till 25 ? ulf
Red Top
CITAT (malarmaster @ 16-10-2011, 21:42) *
så länge juholt är politiker kommer det aldrig att glömmas bort,sahlinskan fick lida för sitt "misstag" i alla år,kom ihåg senaste valrörelsen, där poppade det upp igen,o hennes trovärdighet o förtroende bland väljarna var lågt,för juholt kommer det att bli likadant,socialdemokratins misstag är att inte byta ut honom nu,så att de hinner arbeta in en ny partiledare.händer ngt längre fram är de definitivt körda även nästa val.
att juholt sitter kvar är alliansens vinst o sd.kanske vänstern vinner lite på det också,sossarna ett fd 30% parti till 25 ? ulf

Han har ju inte gjort något fel!!!

Om man bortser från att han bad om ursäkt för något han inte gjort och inte rimligen kunde ha gjort. Eftersom det inte fanns några regler.
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 16-10-2011, 21:48) *

Om man bortser från att han bad om ursäkt för något han inte gjort och inte rimligen kunde ha gjort. Eftersom det inte fanns några regler.

Tyvärr Red Top. Det är som att hälla vatten på en gås. Från ett högerperspektiv är allt Juholt och hela S gör fel hur de än gör. Det är inte sakfrågan det gäller utan bara moderatsvammel.
Huggorm

Han har inte brutit mot några skrivna regler, men däremot oskrivna, etiska regler. Regeringen kommer fortsätta driva sin arbetslinje och hävda att S står för en bidragslinje, och där står Juholt som förgrundsfigur som kvitterat ut stora bidragssummor trots 144000kr i månadslön. Det ser helt enkelt inte bra ut.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 16-10-2011, 21:54) *
Han har inte brutit mot några skrivna regler, men däremot oskrivna, etiska regler. Regeringen kommer fortsätta driva sin arbetslinje och hävda att S står för en bidragslinje, och där står Juholt som förgrundsfigur som kvitterat ut stora bidragssummor trots 144000kr i månadslön. Det ser helt enkelt inte bra ut.

Då får vi vid min gud hoppas att det inte finns några alliansare som lyfter så mycket som en krona i bidrag! Om man nu ska leva som man lär för att behålla sin trovärdighet menar jag...eller vad säger ni??
gnon49

Nu kom jag att tänka på Tage Danielsson o harrisburg. w00t.gif
Cacki
CITAT (gnon49 @ 16-10-2011, 22:01) *

Kan du förklara kopplingen?
Gossen Ruda
Alliansen kommer att hålla käft, en C-riksdagsman var vänlig nog att desarmera all kritik om bidragsfusk. Detta kommer snart att vara glömt och vad än alla moderatväljare försöker få till det är det inte de som röstar på S. Folk är klokare när de väl får tänka efter.
Anma
CITAT (Huggorm @ 16-10-2011, 21:54) *

För det första. Han har inte haft den lönen under hela perioden som han fick felaktigt bidrag. Innan han blev partiledare hade han precis samma lön som alla andra riksdagsledamöter. Jag tror att det är 90000 mindre.

Juholt har vid flertal tillfällen förklarat varför han anser att det principiellt är viktigt att han och alla andra riksdagsledamöter som inte bor i Stockholm bör och ska ha övernattningsbostaden i sthlm betald. Innan jag hörde denna förklaring tyckte jag att det inte var nå bra med detta bidrag, men nu håller jag faktiskt med Juholt (och alla andra ledamöter oavsett parti som lyfter detta bidrag) att det faktiskt är rätt och riktigt.

Att han inte avsäger sig bidraget nu är just för att det principiellt är viktigt för honom att alla utomstockholmare ska få samma förutsättningar att jobba i riksdagen som stockholmarna. Och var ska man dra gränsen, när blir lönen liten nog för att inte bli ersatt för övernattningslägenheten? Den som är född och bosatt i Sthlm har ju inte någon extrakostnad för en bostad så som en utomstockholmare har.
Så Juholt gör helt rätt i att ta emot detta "bidrag". Löneförmån skulle det väl hellre kallas, eller förutsättning för lika villkor för alla som arbetar i riksdagen.
Piccante
Kan inte riktigt instämma i att det är principiellt riktigt att ge bidrag för riksdagsledamöter som inte bor i Stockholm att få bidrag för övernattningslägenhet. En sådan ersättning borde vara behovsprövad precis som bostadsbidrag. Tjänar du 144000kr dvs nästan 3ggr mer än en riksdagsledamot och hyr 3 rum på 100kvm så vet i sjutton om man ska ha halva hyran betald när det finns övernattningsrum i riksdagen att hyra för en billigare peng.

Riksdagsmän har ingen övertidsersättning men obekväm arbetstid som nobelfester o dyl kompenseras med en ganska väl tilltagen lön. Så jag tycker inte an ska krusa för mycket för dom.
Lokan
Men hallå!!!! Den där lönen är nog lite väl tilltagen....

http://www.expressen.se/nyheter/1.1731958/...ronor-i-manaden
Anma
CITAT (Markus_H @ 16-10-2011, 22:55) *
Kan inte riktigt instämma i att det är principiellt riktigt att ge bidrag för riksdagsledamöter som inte bor i Stockholm att få bidrag för övernattningslägenhet. En sådan ersättning borde vara behovsprövad precis som bostadsbidrag. Tjänar du 144000kr dvs nästan 3ggr mer än en riksdagsledamot och hyr 3 rum på 100kvm så vet i sjutton om man ska ha halva hyran betald när det finns övernattningsrum i riksdagen att hyra för en billigare peng.

Riksdagsmän har ingen övertidsersättning men obekväm arbetstid som nobelfester o dyl kompenseras med en ganska väl tilltagen lön. Så jag tycker inte an ska krusa för mycket för dom.

Man få max 8000 ersatt. I Juholts fall har det handlat om lite drygt 3000 kronor i månaden. Nu har han ju fått för mycket och också betalat tillbaka den delen.
Vid vilket belopp ska man dra gränsen? Jag menar, tjänar du som en riksdagsledamot torde du också ha råd med dubbelt boende, även om det nu är tre gånger mindre än en partieldare för socialdemokraterna tjänar. Och varför ska då stockholmsboende riksdagsledamöter gynnas av att råka bo i den stad som riksdagen ligger i?
Eller kanske ska man ha en flyttbar riksdag som flyttar från stad till stad för rättvisans skull?

Jag tycker numer att det är helt korrekt att övernattningslägenheten för dessa utomstockholmare betalas.
Det är precis samma sak som när en tidning skickar en reporter till ett annat land för en längre tid. Inte är det reportern som betalar för dubbelt boende, oavsett lönen. Eller vilket företag som helst. När Forsmark har revision, vilket de ju har i princip för jämnan, ja, då tjänar folk häromkring storkovan på att hyra ut sina lägenheter och stugor till överpris till Vattenfall. De arbetare som bor där under revisionen, inte betalar de något för de bostäderna, eller för alla 300 hyreshusvagnar som fyllde vår camping i våras fram till midsommar. Det var vattenfall som hyrde, arbetarna bodde där gratis. Vi fick frågan om vi ville hyra ut lägenheten i stan. För dubbelt så mycket som den kostar oss. Vi tackade nej.
Anma
CITAT (Lokan @ 16-10-2011, 23:19) *
Men hallå!!!! Den där lönen är nog lite väl tilltagen....

http://www.expressen.se/nyheter/1.1731958/...ronor-i-manaden

Som partiledare för Socialdemokraterna tjänar Juholt 144000:-/mån. Om jag inte är helt ute och cyklar är det Socialdemokratiska partiet som betalar 89000:- resten är lön från riksdagen.
kerstinbern
Nu behöver man ju inte ens vara riksdagsledamot för att bo i riksdagens lägenheter:

"Landsbygdsminister Eskil Erlandsson © lämnade riksdagen för fem år sedan - men bor kvar i en riksdagslägenhet i Gamla stan."

Så kanske kan även t ex bostadslösa studenter ansöka om att få en av riksdagens lägenheter?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/statsrad...i-c_6556835.svd
Blomstertanten
CITAT (Anma @ 16-10-2011, 23:19) *
Man få max 8000 ersatt. I Juholts fall har det handlat om lite drygt 3000 kronor i månaden. Nu har han ju fått för mycket och också betalat tillbaka den delen.

Men fick han verkligen för mycket???? Beror ju lite på hur man ser på det! Eftersom det inte fanns några regler om att man bara får halva hyran om man bor ihop med någon så fick han ju INTE för mycket flirting.gif Han betalade tillbaks det han trodde han fått för mycket sleep.gif Rätt ska vara rätt! flirting.gif
malarmaster
CITAT (Blomstertanten @ 17-10-2011, 07:46) *
Men fick han verkligen för mycket???? Beror ju lite på hur man ser på det! Eftersom det inte fanns några regler om att man bara får halva hyran om man bor ihop med någon så fick han ju INTE för mycket flirting.gif Han betalade tillbaks det han trodde han fått för mycket sleep.gif Rätt ska vara rätt! flirting.gif

och det kommer aldrig att bli utrett om vad som gällde då åklagaren la sig.det finns regler men gäller bara vissa lägenheter ? varför var sossekansliet o juholt överens om att han fått för mkt o betalade tillbaks? går de pengarna tillbaks till juholt eller ?måste också vara skönt för de 2 andra som gjort liknande,de får då behålla vad de fått ut,eller??
det är ju bara rörigt,det finns regler o det går att läsa vad som gäller,men inte om de har egen lägenhet?
är det lika snårigt avseende andra ersättningar så kan man göra vad man vill. ulf

i mina ögon är ljugholt moraliskt körd o inte trovärdig.
Gossen Ruda
Om det är så att men INTE skulle få betalt för övernattningsbostad utan hänvisa till den höga lönen är det nog tveksamt om det skulle vara så populärt. Vill vi ha en riksdag med enbart stockholmare? -fear-.gif Samma med små övernattningsbostäder på ett rum och kokvrå. Riksdagen kostar ändå så jäkla mycket att detta är ingen kostnad i sammanhanget.
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 16-10-2011, 22:01) *

rotfl.gif huvudet på spiken. ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 09:14) *

Jag har tappat räkningen på hur många gånger du skrivit detta och liknande, det liknar ett mantra som skall upprepas i oändlighet för att i framtiden bli sant. Eftersom du ändå aldrig skulle rösta på S saknar din åsikt värde. Låt andra tro och rösta som de själva vill.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2011, 09:22) *
Jag har tappat räkningen på hur många gånger du skrivit detta och liknande, det liknar ett mantra som skall upprepas i oändlighet för att i framtiden bli sant. Eftersom du ändå aldrig skulle rösta på S saknar din åsikt värde. Låt andra tro och rösta som de själva vill.

det är inte socialdemokratin eller pertiet som jag tycker är lögnare,utan endast juholt.
jag delar inte sossarnas politik i vissa stycken men jag respekterar dem som parti o att folk givetvis får ha sin åsikt.
men just juholt har jag ingen respekt för längre,han är ytterst tvivelaktig avseende moral o etik,det är inte bara hyran,hans resebidrag är inte avklarade o likaså hans minnesbilder av "semesterresor"(vitryssland) och polenresa(om jag förstått före hans riksdagsinträde) samt hans behandling av nära medarbetare som sätts på pottkanten men sammantaget ger det en bild av en ytterst obehaglig person. Ulf
Blomstertanten
och det kommer aldrig att bli utrett om vad som gällde då åklagaren la sig.det finns regler men gäller bara vissa lägenheter ? varför var sossekansliet o juholt överens om att han fått för mkt o betalade tillbaks? går de pengarna tillbaks till juholt eller ?måste också vara skönt för de 2 andra som gjort liknande,de får då behålla vad de fått ut,eller??
det är ju bara rörigt,det finns regler o det går att läsa vad som gäller,men inte om de har egen lägenhet?
är det lika snårigt avseende andra ersättningar så kan man göra vad man vill. ulf

För det första så heter han Juholt!!!!!
Det är väl ändå inte hans fel att reglerna är dumma eller ofullständiga????? Han har gjort precis rätt när han skickade in de uppgifter som skulle skickas in!!! Det framgick klart och tydligt vad lägenheten kostade per månad och det framgick klart och tydligt av kontraktet att de var två som delade lägenheten, så vad har han gjort för fel??? Han har dessutom betalat tillbaks hälften av de pengar han fick eftersom han trodde att han fått för mycket! Dessutom har han bett om ursäkt för att han gjort fel, fast han faktiskt intehar gjort något fel!
Lägg skulden för otydliga eller icke existerande regler där den hör hemma!!!!
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 09:37) *
det är inte socialdemokratin eller pertiet som jag tycker är lögnare,utan endast juholt.
jag delar inte sossarnas politik i vissa stycken men jag respekterar dem som parti o att folk givetvis får ha sin åsikt.
men just juholt har jag ingen respekt för längre,han är ytterst tvivelaktig avseende moral o etik,det är inte bara hyran,hans resebidrag är inte avklarade o likaså hans minnesbilder av "semesterresor"(vitryssland) och polenresa(om jag förstått före hans riksdagsinträde) samt hans behandling av nära medarbetare som sätts på pottkanten men sammantaget ger det en bild av en ytterst obehaglig person. Ulf

Du tyder allt till det värsta. Frågan är om du hade gjort detsamma om en högerpolitiker? Gita har redan visat att hon bedömer folk efter politisk tillhörighet och jag tror nog att det gäller hos dig också. Eller hur?
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2011, 10:03) *
Du tyder allt till det värsta. Frågan är om du hade gjort detsamma om en högerpolitiker? Gita har redan visat att hon bedömer folk efter politisk tillhörighet och jag tror nog att det gäller hos dig också. Eller hur?

nej,tvärtom.jag är ändå hårdare mot de som representerar min röst.övriga partier behandlar jag lika.
skillnaden mellan juholt o de tidigare affärerna som borgare varit inblandade i är att de avgår innan det blir till skada för partiet.
jag tror på en hög moral bland våra toppolitiker men livet har också lärt mig att det tydligen är svårt för vissa att vara hederliga o ärliga.skall man då ha överseende med vissa överträdelser? mitt eget svar är nej,som toppolitiker skall man ha hög moral,följa lagar o regler samt givetvis stå för sin politiska uppfattning.
Ruda,jag har när jag var yngre trott på sossarna o tom varit politiker i min f.d hemkommun,i 2 år stod jag ut,sedan hade jag sett hur det gick till bakom kulisserna.då är det som händer i riksdagen inte mycket o skriva om,men lokaltidningarna tiger.
lite läcker,se göteborg,men sådant förekommer i många kommuner,för att inte nämna landsting.
jag omvärderade min syn på politik o är inte längre aktiv inom ngt parti utan har utvecklat ett politikerförakt,de alla är i stort lika goda kålsupare,frågan är bara när de blir avslöjade.det gäller att roffa åt sig,om inte pengar så förmåner o tjänster,lite gratis asfalt på garageinfarten eller en ny fin tv nu när det ändå beställs nya till äldreboendet?verkstan servar bilen gratis,om inte väljer vi en ny till kommunens bilar m.m listan kan göras hur lång som helst. Ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 10:26) *
nej,tvärtom.jag är ändå hårdare mot de som representerar min röst.övriga partier behandlar jag lika.
skillnaden mellan juholt o de tidigare affärerna som borgare varit inblandade i är att de avgår innan det blir till skada för partiet.
jag tror på en hög moral bland våra toppolitiker men livet har också lärt mig att det tydligen är svårt för vissa att vara hederliga o ärliga.skall man då ha överseende med vissa överträdelser? mitt eget svar är nej,som toppolitiker skall man ha hög moral,följa lagar o regler samt givetvis stå för sin politiska uppfattning.
Ruda,jag har när jag var yngre trott på sossarna o tom varit politiker i min f.d hemkommun,i 2 år stod jag ut,sedan hade jag sett hur det gick till bakom kulisserna.då är det som händer i riksdagen inte mycket o skriva om,men lokaltidningarna tiger.
lite läcker,se göteborg,men sådant förekommer i många kommuner,för att inte nämna landsting.
jag omvärderade min syn på politik o är inte längre aktiv inom ngt parti utan har utvecklat ett politikerförakt,de alla är i stort lika goda kålsupare,frågan är bara när de blir avslöjade.det gäller att roffa åt sig,om inte pengar så förmåner o tjänster,lite gratis asfalt på garageinfarten eller en ny fin tv nu när det ändå beställs nya till äldreboendet?verkstan servar bilen gratis,om inte väljer vi en ny till kommunens bilar m.m listan kan göras hur lång som helst. Ulf

Jag förstår dock inte varför S blir inblandat. Så är det lite olika, Juholt har inte begått något lagbrott. Littorin var väl misstänkt för sexköp vilket är straffbart. Sen var det nårga av Reinfelds första ministrar som försvann men även där var det straffbara handlingar. Du har inte heller nämnt något om C-riksdagsmannen som är värre än Juholt.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 10:26) *

Så Calle Bildts lögner ska gömmas i garderoben? Varför tystas hans förehavanden ned? Dessa är ju sju resor värre än vad någon annan politiker eventuellt gjort sig skyldig till. Är journalisterna rädda för honom tro?
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2011, 10:41) *
Jag förstår dock inte varför S blir inblandat. Så är det lite olika, Juholt har inte begått något lagbrott. Littorin var väl misstänkt för sexköp vilket är straffbart. Sen var det nårga av Reinfelds första ministrar som försvann men även där var det straffbara handlingar. Du har inte heller nämnt något om C-riksdagsmannen som är värre än Juholt.

tja,finns det inte några regler gällande lägenheter utanför riksdagens egna så är väl c-riksdagsmannen lika oskyldig som juholt? eller skyldig? nu är vi där igen,vad gäller,lika för alla tycker jag. Ulf
Vippan
Det komiska i den här parodin är att nu har Juholt fått en förmyndare som heter Ingvar.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 10:55) *
tja,finns det inte några regler gällande lägenheter utanför riksdagens egna så är väl c-riksdagsmannen lika oskyldig som juholt? eller skyldig? nu är vi där igen,vad gäller,lika för alla tycker jag. Ulf

Just det!!!!!

Nu har ju reglerna ändrats den 10 oktober iof så att det framgår vad som gäller för egna lägenheter utanför riksdagen.
Gita
CITAT (Red Top @ 16-10-2011, 00:01) *
Lägg ner nu Gita. Du varken imponerar eller irriterar. Du låter bara som en sprucken grammofonskiva.

Hur skulle det vara om du kunde svara på frågan istället för kalla mig för det ena eller andra.
Nå, tror du verkligen Juholt lyckas med det påde Persson och Sahlin misslyckats totalt med, dvs vända den nedåtgående trenden för S.

Sen skulle jag i ditt ställe ( enl. ett senare inlägg från dig) vara lite försiktig med att anklaga andra för något som du frekvent gör själv.)
Gita
*Stintan*
CITAT (Vippan @ 17-10-2011, 10:59) *
Det komiska i den här parodin är att nu har Juholt fått en förmyndare som heter Ingvar.

Är du dum eller? Vad är det för komiskt eller för den delen konstigt med att Juholt samtalar med en tidigare partiordförande?
Gita
CITAT (Cacki @ 16-10-2011, 19:33) *
Nu verkar det som att Juholtdebatten har klingat av lite här på Odla och även om det är helt OT, vill jag ändå passa på att dels be er andra som inte varit inblandade om ursäkt för mitt ibland ganska hetsiga temprament och för att jag därför varit delaktig i att sänka och förstöra debatten. Dessutom vill jag även försöka reda ut ev missförstånd som kan ha uppstått i.o.m. Gitas och min dispyt.

För att ingen ska tro att jag för evigt fördömer någon som gjort fel så behöver jag få förklara hur jag menar.
Alla kan göra fel. Somliga fel är naturligtvis allvarligare än andra, men jag tror ändå på att alla förtjänar en andra chans. Att stå för det man gjort innebär för mej mer än att bara erkänna, man behöver även bekräfta att man insett att det var fel och då duger det inte med någon slags "jag har gjort bla bla bla, men so what" -attityd. Innan man kan räkna med någon förlåtelse eller överseende behöver man visa att man även ångrar det man gjort. Det sänder signaler om ökade odds att felet inte kommer att upprepas. Kan man dessutom kompensera sitt fel är det ännu bättre och då bör man givetvis även göra det. Har man exempelvis stulit ska man lämna tillbaks det man tagit. Sedan har man gjort vad man kan och eftersom ingenting kan göras ogjort får det vara bra så.

Sedan sambandet mellan trovärdighet och felaktiga handlingar är för mej ganska självklar. För varje fel man gör så sjunker ens trovärdighet, that´s it. Sätter man sej dessutom till doms över andra, blir bara patetiskt...

Att sedan bli kallad för präktig och skenhelig och påstå att jag skulle se mej själv som någon övermänniska och gud vet allt bara för att man försöker vara en hederlig medborgare, det tar jag bara inte stillatigande. Jag är inte ett dugg bättre än de flesta andra och det är jag fullt medveten om.

(Gita, om du ser detta och väljer att kommentera mitt inlägg, så ska du inte räkna med något mer svar från mej i alla fall. Vi är båda fullt medvetna om vad vi tycker om varann och det får vara bra med det.)

Jovisst förstår jag att du har ett stort behov att förklara/försvara dig.Fast en aning mer ödmjukhet inför dem som inte är/tänker som du skulle inte skada.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 17-10-2011, 11:06) *
Jovisst förstår jag att du har ett stort behov att förklara/försvara dig.Fast en aning mer ödmjukhet inför dem som inte är/tänker som du skulle inte skada.
Gita

Genom sig själv känner man andra påstås det och det ligger mycket i det.
Anma

Han betalade tillbaka för att han tog på sig hela skulden själv för sitt misstag. Han gör en fullständig pudel, större än han behöver. Det ska han ha eloge för.
Juholt var körd redan tidigare i dina ögon antar jag så vad du tycker gör ingen skillnad. wink.gif
xlxl67
Läs kommentererna på Aftonbladets artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13790642.ab

Nu börjar det jäsa av missnöje över den snedvinklade rapporteringen av politikernas förehavanden.
malarmaster
CITAT (Anma @ 17-10-2011, 11:21) *
Han betalade tillbaka för att han tog på sig hela skulden själv för sitt misstag. Han gör en fullständig pudel, större än han behöver. Det ska han ha eloge för.
Juholt var körd redan tidigare i dina ögon antar jag så vad du tycker gör ingen skillnad. wink.gif

nej,min röst hade han inte fått ändå,men vad jag menar är att han inte förtjänar den respekt som jag ger alla människor generellt.
jag lyssnar på debatter o läser olika inlägg i media o kan visst ta till mig o begrunda olika åsikter vare sig de kommer från hö eller vä,en som ofta imponerade på mig var t.ex gudrun schyman,en kvinna som jag fortfarande beundrar och nuvarande statsminister lyssnar jag gärna på även om jag inte röstar på honom.
men juholt är i mna ögon omoralisk o honom lyssnar jag inte på längre.
vad beträffande namnet Ljugholt som jag använder har jag uppsnappat det av vår lokale fackpamp,ja hela lunchrummet använder det o en stor del av folk på gatan vad jag förstått,det är spritt på nätet m.m
fel? ja,inte i mina ögon o många med mej. Ulf
Anma
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 11:40) *
nej,min röst hade han inte fått ändå,men vad jag menar är att han inte förtjänar den respekt som jag ger alla människor generellt.
jag lyssnar på debatter o läser olika inlägg i media o kan visst ta till mig o begrunda olika åsikter vare sig de kommer från hö eller vä,en som ofta imponerade på mig var t.ex gudrun schyman,en kvinna som jag fortfarande beundrar och nuvarande statsminister lyssnar jag gärna på även om jag inte röstar på honom.
men juholt är i mna ögon omoralisk o honom lyssnar jag inte på längre.
vad beträffande namnet Ljugholt som jag använder har jag uppsnappat det av vår lokale fackpamp,ja hela lunchrummet använder det o en stor del av folk på gatan vad jag förstått,det är spritt på nätet m.m
fel? ja,inte i mina ögon o många med mej. Ulf

Jag tycker att Reinfeldt är omoralisk som låter sjuka och arbetslösa gå på försörjningsstöd och hamna i permanent fattigdom och dessutom sett till att endast var tredje arbetslös är berättigad till a-kassa samtidigt som han totalt misslyckats med sin arbetslinje. Han har ingen som helst respekt hos mig att hämta.

malarmaster
CITAT (Anma @ 17-10-2011, 11:47) *
Jag tycker att Reinfeldt är omoralisk som låter sjuka och arbetslösa gå på försörjningsstöd och hamna i permanent fattigdom och dessutom sett till att endast var tredje arbetslös är berättigad till a-kassa samtidigt som han totalt misslyckats med sin arbetslinje. Han har ingen som helst respekt hos mig att hämta.

kan till viss del hålla med dej,nej han får inte min röst han heller,men respekt betyder tydligen olika för oss. du tycker att hans politik är omoralisk,alltså tappar han som människa din respekt.
vi har olika syn på detta,jag respekterar alla oavsett åsikt,det är när de personligen gör fel som det kan ifrågasättas.jag har t.ex aldrig ifrågasatt vä politik,det jag ifrågasätter är moralen hos en partiföreträdare,inte hans politik. ulf
Gossen Ruda
Men ingen HAR lyckats beslå honom med lögn. Det är bara skitsnack tills det bevisats och bara en del av det allmänna politikerföraktet plus högerförtal.
Red Top
Det här har jag saxat från ilsemarie.wordpress.com

Det är så bra skrivet att jag önskar jag hade den förmågan. Det verkar vara en mycket klok och sansad människa, som har förmågan att se verkligheten som den är, och inte som vissa här på forumet genom mörkblå sammetsgobelänger.

oktober 13, 2011
"

Fredrik Reinfeldt rasade i går, röd i ansiktet och med vevande armar, mot ”de arbetsföra människor” som uförsäkrats – ”bidragstagarna” (underförstått – fuskarna);

- Vi har haft en uttalad utgångspunkt; att minska bidragsutbetalningar tll arbetsföra människor /…/NU ÄR DET NOG!!!!/…/ 180 000 långtidssjukkrivna har nu sjunkit ned till 110 000. Jag är stolt över denna förändring av Sverige. Vi ska ta ytterliggare steg. Vi ska göra tydligt att det är inte bidrag till arbetsföra människor som bygger det här landet starkt.

Håkan Juholt svar till Fredrik Reinfeldt i partiledardebatten;

– Du har lett ett land en tid där människor som drabbas av cancersjukdom inte bara ska känna ångesten för vad den sjukdomen innebär. Inte bara ska gå igenom den behandling sjukdomen innebär. Du har dessutom, med berått mod, valt kasta ut dem i fattigdom därför att du istället har valt skattesänkningar för sådana som dig själv. Det är djupt omoraliskt.

Ja, visst kan man fråga sig vad som är omoraliskt…

Att kasta ut svårt sjuka från sjukförsäkringen, att med berått mod fattiggöra, fuskanklaga och förnedra dessa människor. Och sedan – dessutom – vara stolt över dessa handlingar.
eller….

Att följa föreskrivna regler och sedan bli anklagad av ett kompakt mediadrev för ”bidragsfusk” – utan att drevet ens granskar fakta.

P.S. Till sist en personlig kommentar…..

Nej, jag är inte socialdemokrat. Visst har jag hjärtat till vänster – men jag är inte medlem i något parti. Anledningen till att jag reagerar så starkt på detta mediadrev (liksom alla tidigare meningslösa mediadrev – med enda syfte att krossa) är att jag är allergisk mot orättvisor, falska rykten, orättfärdiga anklagelser, och mot alla försök till att krossa människor – vare sig man gör det offentligt eller privat. Det är stor skillnad på att granska politiker och deras politik – mot att bedriva rovjakt på ett utvalt offer.

Juholt är en hård nöt att knäcka för mobben och mediadrevet, men jag tvivlar inte på att de kommer att fortsätta att försöka. Om de lyckas är det en stor olycka för vår demokrati, och mer därtill – detta drev kan krossa många utsatta människors hopp om en bättre framtid. Ni ”hemliga källor” och oreflekterande journalister kommer att ha många krossade människors drömmar på era samveten, och av ingen annan anledning än – makt, makt och åter makt. Till vilken nytta?
"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon