|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Huggorm
12-10-2011, 19:48
Får man gissa att efterträdaren blir en yngre förmåga, ännu pigg i bäret och utan att ha hunnit fylla garderoben med skelett?
CITAT (Anma @ 12-10-2011, 20:01)  Varför är trovärdigheten noll? För denna affär eller för att man tror att den politik han för inte håller? För han någon politik som håller dagen ut? Jo det gör han kanske men än har han knappast visat på det. Visst är han en vindflöjel.
CITAT (gnon49 @ 12-10-2011, 21:07)  För han någon politik som håller dagen ut? Jo det gör han kanske men än har han knappast visat på det. Visst är han en vindflöjel. Jag tycker nog att politiken håller. Det är inte då problemet ligger. Tror jag. Han nöp åt Reinfeldt ganska duktigt idag.
Som jag ser det var han väl så illa tvungen att visa framfötterna i dagens debbat eftersom bara 16 % har förtroende för honom i sista mätningarna .Han borde ha set till att göra rätt för sig för länge sedan även om inte regelvärket säger rent ut hur det ska va så ska väl inte staten betala bostadsbidrag till hans sambo ops ursäkta "kulbo".Tycker inga politiker ska snika åt sig bidrag på något vis oavset vilket parti de tillhör ,det handlar om att rätt ska vara rätt lika för alla rikstagsmän rätt över .
Fast det är väl ändå mer förlåtligt om en sosse skulle ta emot bidrag än om en borgare skulle göra det i alla fall. De tycker ju så illa om bidragsberoende så man får väl bara ta för givet att inte en enda borgerlig politiker lyfter några bidrag av något slag, om de nu ska leva som de lär menar jag...
Red Top
12-10-2011, 21:52
På tal om bidrag, fick Juholt in en femetta på Reinfeldt i dag. Reinfeldt bröstade sig över att alliansen minskat bidragsberoendet i Sverige under sin regeringsperiod. Varpå Juholt kontrade med att det aldrig har betalats ut så mycket socialbidrag/försörjningsstöd som i dag efter försämringarna i A-kassan och sjukförsäkringen. Men det kanske inte räknas, eftersom det är kommunerna, som får stå för det och inte statskassan.
Finns väl borgeliga vanliga inkomstagare som också drar bidrag som tex bostadsbidrag arbetslöshetskassa osv !det är en myt att alla borgeliga skulle vara rik överklass i dagens samhälle ,finns massor av arbetstager som röstar borgeligt nu mer ,hur skulle vi annars fått en borgelig regering ?
Sydsvenskan"Sverige. Reglerna kring riksdagsledamöternas övernattningsbostäder skiljer sig mycket åt beroende på vilken slags lägenhet ledamöterna väljer. Som riksdagsledamot i behov av övernattningslägenhet i Stockholm, kan man välja mellan två olika alternativ. Antingen bor man i en av de lägenheter som riksdagen äger. Eller så skaffar man en egen bostad och får ersättning för utgifterna av riksdagen. Regelverket skiljer sig ganska stort beroende på vilket alternativ riksdagsledamöterna väljer. De flesta ledamöterna väljer att använda någon av riksdagens drygt 200 lägenheter. Det är gratis för ledamöterna, men det finns bestämda regler: Ingen annan än riksdagsledamoten får bo i lägenheten. Endast familjemedlemmar får tillfälligt sova över i lägenheten. Den som sover över måste betala en avgift för varje natt man väljer att stanna. Men några motsvarande regler finns inte för de 31 ledamöter som, i likhet med Håkan Juholt, har valt att skaffa en egen lägenhet. Inget säger att man inte får ha någon annan boende där, inte heller att riksdagsledamoten måste dela sina kostnader med sin eventuella sambo.– Däremot är det underförstått att vi bara betalar ut ledamotens kostnad, säger Marianne Bjernbäck, enhetschef på riksdagens ledamotsservice. Juholt har betalat tillbaka pengarna. Men även om han inte gjort det, så hade riksdagen inte kunnat kräva någon tillbakabetalning av honom.– Vi har helt enkelt inte någon grund att göra det, säger Marianne Bjernbäck." SKADAN är redan skedd, tyvärr. Juholt kommer aldrig att lyckas få tillbaka något förtroende. De som vill ha bort honom har lyckats, på bekostnad av hela partiet. Hoppas att de tycker att det var värt det. Att alliansare tycker det, det är självklart.
Jag tror att alla vi som röstar vilket parti det än är vi röstar på ska vara hederliga våra riksdagsmän ska uppträda hederliga för det är dom som sätter vad som är rim och reson !om dom börjar mygla ja då kan väl vi också göra det eller ? Juholt som jag ser det är körd som partiledare ,i det här samanhanget var Mona Shalins chockladbitar en skitsak .
Red Top
12-10-2011, 22:39
Läser du a l d r i g andras inlägg, Motti? Du kör ju bara på med dina inlägg som ett skenande lok, oavsett vad som sägs i tråden.
CITAT (Motti @ 12-10-2011, 23:32)  Jag tror att alla vi som röstar vilket parti det än är vi röstar på ska vara hederliga våra riksdagsmän ska uppträda hederliga för det är dom som sätter vad som är rim och reson !om dom börjar mygla ja då kan väl vi också göra det eller ? Juholt som jag ser det är körd som partiledare ,i det här samanhanget var Mona Shalins chockladbitar en skitsak . Hur kan man mygla i något som är "underförstått"? Inte fan myglar man medvetet då! Reifeldt, han anställde barnflickor med aupairvillkor fast de inte var aupair! 65 kr i timmen. Avtalsenligt är 90 kr. Är det ok då i din värld? I min värld är det bra mycket mer omoraliskt än att göra fel fast man tror att man gör rätt.
Har Fredrik blivit fälld för det ?
CITAT (Motti @ 12-10-2011, 23:45)  Har Fredrik blivit fälld för det ? Har Juholt blivit fälld för mygel???
Här står om vår statsministers barnflickor. KÄLLA SVT"Politikern Fredrik Reinfeldt vill ha nya jobb inom tjänstesektorn. Och de ska ha skäliga löner, upprepar han. Arbetsgivaren Reinfeldt däremot, han anställer hemhjälp med löner långt under svenska kollektivavtal. Det viktigaste i moderaternas Sverige är att folk arbetar, gärna med nya jobb i tjänstesektorn. Städning, barnpassning, i trädgården. Det är ett område Fredrik och hans fru Filippa redan har erfarenhet av i det egna hemmet i Täby kommun. Båda jobbar mycket och på oregelbundna tider, båda tjänar bra och har tillsammans valt att lösa markservicen med hjälp av barnflickor, eller au pairer som de också kallar det. Under åren har familjen Reinfeldt haft flera olika barnflickor - Uppdrag granskning har tittat närmare på avtalen som skrivits dem emellan. DEN FÖRSTA BARNFLICKAN kom sommaren 2002 från Estland och stannade ett år. Hon avlöstes direkt av en au pair från Litauen. Fredrik Reinfeldt följde minimirekommendationen för lön - 3500 kronor. Om man räknar med förmånen för kost och logi motsvarar det 57 kronor i timman, annars 32,50 kronor. Filippa Reinfeldt. När flickan från Litauen stannar kvar i Sverige efter att hennes 12-månaderstillstånd löpt ut, anställer Reinfeldt henne som vilken annan arbetstagare som helst. Det kan han göra, eftersom Litauen var på väg in i EU. LITAUISKAN FÅR JOBBET, men vilken lön är skälig? Runt 90 kronor skulle gällande kollektivavtal ge. Reinfeldt betalar exakt samma som när hon var au pair - 57 kronor. - För mig är det ett avtal som strider mot god sed på arbetsmarknaden, säger Toivo Öhman, expert på arbetsrätt."För mig är det ett avtal som strider mot god sed på arbetsmarknaden." -Toivo Öhman, expert på arbetsrätt. I ett exempel som moderaterna själva räknat fram skulle en hemhjälp få en lön på drygt 90 kronor i timman. Reinfeldt själv betalar idag, om man räknar förmånen för kost och logi, 40 procent under den lönen. - Jag följer de regler som finns, säger Fredrik Reinfeldt till Uppdrag granskning och hänvisar samtidigt till förmånen av fri bostad. UNDER HÖSTEN 2004 väljer flickan från Litauen att säga upp sig och familjen Reinfeldt annonserar nu på den öppna arbetsmarknaden - i tidningen Platsjournalen. En ung, asylsökande kvinna från Serbien anställs. Hon har rätt att arbeta under tiden hennes ärende avgörs och hos Reinfeldt kan hon arbeta för samma lön som sin företrädare gjorde: 57 kronor i timman. När hon i september 2005 får avslag på sin asylansökan åker hon hem igen, men återvänder strax därpå - som au pair, helt enligt reglerna. Lönen? 52 kronor i timman - 40 procent under den borgerliga alliansens eget förslag. Och långt under de kollektivavtal Reinfeldt talar sig varm för."
Nä då !men hans trovärdighet har blivit fälld .Att ha Au pair är mig veterligen inget ruffel det är många som har även dom som står till vänster !har många vänner vars döttrar varit i USA både som Au pair och utbutesstudenter ,en bra merit den dagen du ska söka jobb på allvar !Inte ska en 18.20 åring som nys gått ut skolan ha samma lön som en fullt utbildad med många års erfarenhet !Det gäller att jobba sig upp och förtjäna den lön du får så småningom .
Anki på Öland
12-10-2011, 23:01
Säger som Red Top - för sjutton, läs inläggen innan du skriver!
CITAT (Motti @ 12-10-2011, 23:57)  Nä då !men hans trovärdighet har blivit fälld .Att ha Au pair är mig veterligen inget ruffel det är många som har även dom som står till vänster !har många vänner vars döttrar varit i USA både som Au pair och utbutesstudenter ,en bra merit den dagen du ska söka jobb på allvar !Inte ska en 18.20 åring som nys gått ut skolan ha samma lön som en fullt utbildad med många års erfarenhet !Det gäller att jobba sig upp och förtjäna den lön du får så småningom . Men vad är det du inte förstår? En person som inte är aupair ska inte anställas med de villkoren! För mig har Reinfeldts trovärdighet aldrig ens funnits. Jag har aldrig trott på hans politik och tror inte på den ännu. Jag vill inte ha det klassamhälle han skapar.
*Stintan*
13-10-2011, 05:37
CITAT (Motti @ 12-10-2011, 23:57)  Nä då !men hans trovärdighet har blivit fälld .Att ha Au pair är mig veterligen inget ruffel det är många som har även dom som står till vänster !har många vänner vars döttrar varit i USA både som Au pair och utbutesstudenter ,en bra merit den dagen du ska söka jobb på allvar !Inte ska en 18.20 åring som nys gått ut skolan ha samma lön som en fullt utbildad med många års erfarenhet !Det gäller att jobba sig upp och förtjäna den lön du får så småningom . Vad har USA och utbytesstudenter med det här att göra? Reinfeldt har inte haft någon au pair utan han har utnyttjat fattiga människor från öst som hembiträde utan att betala dem skälig lön. Dömer du alltid folk utifrån vad du själv bara tror? Du verkar ju fullständigt strunta i fakta men det är tydligen typiskt moderater. För övrigt tycker jag att Reinfeldt var riktigt obehaglig när han stog i talarstolen under partiledardebatten och högröd i ansiktet skrek ut sitt "budskap".
Blomstertanten
13-10-2011, 07:07
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2011, 06:37)  Vad har USA och utbytesstudenter med det här att göra? Reinfeldt har inte haft någon au pair utan han har utnyttjat fattiga människor från öst som hembiträde utan att betala dem skälig lön.
Dömer du alltid folk utifrån vad du själv bara tror? Du verkar ju fullständigt strunta i fakta men det är tydligen typiskt moderater.
För övrigt tycker jag att Reinfeldt var riktigt obehaglig när han stog i talarstolen under partiledardebatten och högröd i ansiktet skrek ut sitt "budskap". Hans budskap: Arbetslinjen, arbetslinjen, arbetslinjen! Påminner om nåt som någon annan skrek. Var det inte "arbeit macht frei"? Inte för att jag vill jämställa dessa två på något sätt!!!!
Blomstertanten
13-10-2011, 07:13
"Sedan har vi alla de allianspolitiker som gjort misstag, tagit mutor, roffat åt sig, brutit mot lagen – men sitter kvar… •Utrikesminister Carl Bildt står under utredning för ”brott mot folkrätten”. •Annie Lööf med smarta bostadsklipp – 130 000 kronor skattefritt, och mutanklagelser. •Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten har flera bostadsklipp bakom sig och mutbrottsanklagelser. •Centerpartisten Emil Källström gjorde samma misstag med hyresersättningen från riksdagen som Juholt. •Statsminister Fredrik Reinfeldt betalade anställda barnflickor löner som låg 40 procent under kollektivavtalet. •Finansminister Anders Borg använde sig av svart städhjälp under tre år. •Socialförsäkringsminster Ulf Kristersson har varit inblandad i skumma lägenhetsaffärer och stal en bostad från svårt sjuka, hemlösa och utsatta kvinnor. Inga krav på avgång, inga mediadrev, en axelryckning – en jäspning. Vem bryr sig?" Utdrag från Ett hjärta rött
malarmaster
13-10-2011, 07:16
inte läst tråden på ett tag men ser nu att det börjar huggas på reinfeltd,något slags försvarsbeteende?det är ingen nyhet att de flesta politiker mer eller mindre myglar,de är ju politiker o ligger i deras natur. frågan är ju hur mycket de myglar,när passerar de gränsen? nu är juholt under utredning,som det ser ut har han myglat för mycket.mer skit hittas också på honom. nu är det dubbla bilersättningar mm.säkert kommer mer. har skrivit det innan,det finns ett mönster här avseende moral o trovärdighet. såg debatten igår o måste säga att juholt gjorde bra ifrån sig,måhända var det hans svanesång. nu poppar avgångskraven upp även från partiet. ulf
Blomstertanten
13-10-2011, 07:31
Storyn om Juholts fusk är en medialögn"Av påståendet att Juholt fuskat eller bluffat återstår därmed inte ett skit. Att fylla i en blankett enligt instruktionerna på blanketten är inte att fuska eller att bluffa. Och det går inte att bryta mot en regel som inte finns nedskriven någonstans i huvud taget. Att då hävda att Juholt gjort något moraliskt fel är även det tveksamt trotts allt så fort han hade förstått att han fått för mycket bidrag valde han att betalat tillbaka det, och därtill valde han att ta på sig ansvaret för det missförstånd som skett och be om ursäkt för det. Det är möjligt att Juholt i slutändan tvingas avgå på grund av detta. Men då beror det på att media förstört hans rykte och inte på att han gjort något moraliskt fel. Och sker det, då har vi ett demokratiskt problem när ett mediadrev utan substans fäller en politiker." Det är verkligen ett demokratiskt problem att media med lögner, överdrifter och fria fanatsier och spekulationer kan få så stor påverkan på politiken och demokratin!!! Är det ett sånt samhälle vi vill ha, där "tredje statsmakten" ska få bestämma?
malarmaster
13-10-2011, 07:32
CITAT (Blomstertanten @ 13-10-2011, 08:13)  "Sedan har vi alla de allianspolitiker som gjort misstag, tagit mutor, roffat åt sig, brutit mot lagen – men sitter kvar… •Utrikesminister Carl Bildt står under utredning för ”brott mot folkrätten”. •Annie Lööf med smarta bostadsklipp – 130 000 kronor skattefritt, och mutanklagelser. •Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten har flera bostadsklipp bakom sig och mutbrottsanklagelser. •Centerpartisten Emil Källström gjorde samma misstag med hyresersättningen från riksdagen som Juholt. •Statsminister Fredrik Reinfeldt betalade anställda barnflickor löner som låg 40 procent under kollektivavtalet. •Finansminister Anders Borg använde sig av svart städhjälp under tre år. •Socialförsäkringsminster Ulf Kristersson har varit inblandad i skumma lägenhetsaffärer och stal en bostad från svårt sjuka, hemlösa och utsatta kvinnor. Inga krav på avgång, inga mediadrev, en axelryckning – en jäspning. Vem bryr sig?" Utdrag från Ett hjärta röttinga politiker är fläckfria,men du kan ju räkna upp alla skandaler som mest sossar varit inblandade i,lägenhetsaffärer,mygel med fackets fastigheter/bostäder,mutanklagelser m.m. jag försvarar inte några politiker oavsett åsikt,mitt politikerförakt är grundmurat sedan mina egna år i kommunalpolitik,där myglas det nog värre,vill du verkligen söka ohederlighet skall du söka där. riksdagspolitikerna är mer påpassade så de försöker nog hålla garderoben ren,problemet uppkommer när man försöker som i juholts fall ,välja ny partiledare.han är gammal i gården o har säkert utnyttjat div.känningar under åren för att komma fram,då blir det tyvärr lite fuffens på vägen. frågan är bara hur mycket man kan se mellan fingrarna med o hur mycket som är åtalbart. ulf
Blomstertanten
13-10-2011, 07:44
CITAT (malarmaster @ 13-10-2011, 08:32)  inga politiker är fläckfria,men du kan ju räkna upp alla skandaler som mest sossar varit inblandade i,lägenhetsaffärer,mygel med fackets fastigheter/bostäder,mutanklagelser m.m. jag försvarar inte några politiker oavsett åsikt,mitt politikerförakt är grundmurat sedan mina egna år i kommunalpolitik,där myglas det nog värre,vill du verkligen söka ohederlighet skall du söka där. riksdagspolitikerna är mer påpassade så de försöker nog hålla garderoben ren,problemet uppkommer när man försöker som i juholts fall ,välja ny partiledare.han är gammal i gården o har säkert utnyttjat div.känningar under åren för att komma fram,då blir det tyvärr lite fuffens på vägen. frågan är bara hur mycket man kan se mellan fingrarna med o hur mycket som är åtalbart. ulf Svarar med att citera mej själv: CITAT (Blomstertanten @ 13-10-2011, 08:31)  Storyn om Juholts fusk är en medialögn"Av påståendet att Juholt fuskat eller bluffat återstår därmed inte ett skit. Att fylla i en blankett enligt instruktionerna på blanketten är inte att fuska eller att bluffa. Och det går inte att bryta mot en regel som inte finns nedskriven någonstans i huvud taget. Att då hävda att Juholt gjort något moraliskt fel är även det tveksamt trotts allt så fort han hade förstått att han fått för mycket bidrag valde han att betalat tillbaka det, och därtill valde han att ta på sig ansvaret för det missförstånd som skett och be om ursäkt för det. Det är möjligt att Juholt i slutändan tvingas avgå på grund av detta. Men då beror det på att media förstört hans rykte och inte på att han gjort något moraliskt fel. Och sker det, då har vi ett demokratiskt problem när ett mediadrev utan substans fäller en politiker." Det är verkligen ett demokratiskt problem att media med lögner, överdrifter och fria fanatsier och spekulationer kan få så stor påverkan på politiken och demokratin!!! Är det ett sånt samhälle vi vill ha, där "tredje statsmakten" ska få bestämma?
*Stintan*
13-10-2011, 07:58
CITAT (Blomstertanten @ 13-10-2011, 08:31)  Storyn om Juholts fusk är en medialögn"Av påståendet att Juholt fuskat eller bluffat återstår därmed inte ett skit. Att fylla i en blankett enligt instruktionerna på blanketten är inte att fuska eller att bluffa. Och det går inte att bryta mot en regel som inte finns nedskriven någonstans i huvud taget. Att då hävda att Juholt gjort något moraliskt fel är även det tveksamt trotts allt så fort han hade förstått att han fått för mycket bidrag valde han att betalat tillbaka det, och därtill valde han att ta på sig ansvaret för det missförstånd som skett och be om ursäkt för det. Det är möjligt att Juholt i slutändan tvingas avgå på grund av detta. Men då beror det på att media förstört hans rykte och inte på att han gjort något moraliskt fel. Och sker det, då har vi ett demokratiskt problem när ett mediadrev utan substans fäller en politiker." Det är verkligen ett demokratiskt problem att media med lögner, överdrifter och fria fanatsier och spekulationer kan få så stor påverkan på politiken och demokratin!!! Är det ett sånt samhälle vi vill ha, där "tredje statsmakten" ska få bestämma?
malarmaster
13-10-2011, 08:07
jag läste regelverket avseende hyror som du la in,där tyckte jag att det var rätt solklart vad som gäller,du får full ersättning om du bor själv,halv om du delar.du får full ersättning men skall betala tillbaks hälften varje gång om du delar. håller med om att systemet är tillkrånglat men det är faktiskt riksdagsledamoten som är ansvarig för att det blir rätt. juholt har kört såhär sedan -94,om han varit medveten om reglerna eller inte,det är ju det som utreds. har han vetat om det är det bedrägeri. mediadrev? ja det blir det alltid när det är toppolitiker inblandade,konstigt bara att det var aftonbladet som drog igång,de andra låg lågt första dygnet. hörde nyss på radion från juholt att reglerna säger halva hyran(juholts egna ord),alltså finns regler men juholt har tydligen aldrig under alla år tagit del av dem,lite osannolikt då de har genomgång av regelsystemet varje år i riksdagsgrupperna. ulf
*Stintan*
13-10-2011, 08:15
Det är nog bara du malarmäster som tycker det är solklart vad som gäller.
Blomstertanten
13-10-2011, 08:17
CITAT (malarmaster @ 13-10-2011, 09:07)  jag läste regelverket avseende hyror som du la in,där tyckte jag att det var rätt solklart vad som gäller,du får full ersättning om du bor själv,halv om du delar.du får full ersättning men skall betala tillbaks hälften varje gång om du delar. håller med om att systemet är tillkrånglat men det är faktiskt riksdagsledamoten som är ansvarig för att det blir rätt. juholt har kört såhär sedan -94,om han varit medveten om reglerna eller inte,det är ju det som utreds. har han vetat om det är det bedrägeri. mediadrev? ja det blir det alltid när det är toppolitiker inblandade,konstigt bara att det var aftonbladet som drog igång,de andra låg lågt första dygnet. hörde nyss på radion från juholt att reglerna säger halva hyran(juholts egna ord),alltså finns regler men juholt har tydligen aldrig under alla år tagit del av dem,lite osannolikt då de har genomgång av regelsystemet varje år i riksdagsgrupperna. ulf Juholt verkar ju ha fyllt i allt precis som man ska, han har bifogat hyreskontrakt precis som man ska, vad har han då gjort för fel? Det verkar inte som om han har gjort något fel!!!! Felet verkar ju istället ligga hos den som har granskat det insända och betalat ut pengarna!
malarmaster
13-10-2011, 09:07
han har inte betalt tillbaka sambons halva,som det står i reglerna att man skall.medvetet eller omedvetet.det är det som utreds. alltså,riksdagen betalar ut HELA beloppet som står på hyresavin,sedan skall riksdagsledamoten betala tillbaks hälften,om han delar lägenhet. skulle vara enklare om riksdagen bara betalar ut hälften direkt,men så är det tydligen inte upplagt. ulf
Red Top
13-10-2011, 09:18
CITAT (malarmaster @ 13-10-2011, 10:07)  han har inte betalt tillbaka sambons halva,som det står i reglerna att man skall.medvetet eller omedvetet.det är det som utreds. alltså,riksdagen betalar ut HELA beloppet som står på hyresavin,sedan skall riksdagsledamoten betala tillbaks hälften,om han delar lägenhet. skulle vara enklare om riksdagen bara betalar ut hälften direkt,men så är det tydligen inte upplagt. ulf Blomstertanten har lagt in detta tidigare, men det tål att upprepas: 33 § Ledamoten skall på en av riksdagsförvaltningen framtagen blankett anmäla till förvaltningen när logiersättningen enligt 32 § skall reduceras. En sådan anmälan skall göras senast inom en månad från det att övernattningen ägde rum. Utifrån de uppgifter ledamoten lämnat om övernattningen skall riksdagsförvaltningen fakturera ledamoten kostnaden enligt 32 §. En ledamot kan i stället välja att varje månad betala tillbaka en bestämd del av logiersättningen för övernattning av en närstående enligt 32 §. Någon anmälan enligt första stycket behöver då inte göras.” Min fetmarkering. Ergo; Riksdagskansliet har inte fullgjort sina skyldigheter.
*Stintan*
13-10-2011, 09:32
CITAT (Red Top @ 13-10-2011, 10:18)  Blomstertanten har lagt in detta tidigare, men det tål att upprepas:
33 § Ledamoten skall på en av riksdagsförvaltningen framtagen blankett anmäla till förvaltningen när logiersättningen enligt 32 § skall reduceras. En sådan anmälan skall göras senast inom en månad från det att övernattningen ägde rum. Utifrån de uppgifter ledamoten lämnat om övernattningen skall riksdagsförvaltningen fakturera ledamoten kostnaden enligt 32 §. En ledamot kan i stället välja att varje månad betala tillbaka en bestämd del av logiersättningen för övernattning av en närstående enligt 32 §. Någon anmälan enligt första stycket behöver då inte göras."
Min fetmarkering.
Ergo; Riksdagskansliet har inte fullgjort sina skyldigheter. Det där gällde väl inte dem som bor i egen lägenhet utan bara dem som bor i riksdagens små övernattningslägenheter. I dem får ingen annan bo men övernatta och då betala för det.
Red Top
13-10-2011, 09:39
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2011, 10:32)  Det där gällde väl inte dem som bor i egen lägenhet utan bara dem som bor i riksdagens små övernattningslägenheter. I dem får ingen annan bo men övernatta och då betala för det. Bor man i riksdagens övernattningslägenheter får man ingen ersättning, så jag tror nog det gäller om man bor i egen lägenhet.
herkules
13-10-2011, 10:54
läser allt som finns och lyssnar på radio/tittar på tv, allt pekar nu på att det finns ingen hand i någon kakburk utan det hela handlar om att Juholt ska bort. tycker iofs fortfarande att med de löner riksdagen har behövs inga bostadsbidrag men det är en annan diskussion. fult att använda media för att peta någon.
CITAT (herkules @ 13-10-2011, 11:54)  läser allt som finns och lyssnar på radio/tittar på tv, allt pekar nu på att det finns ingen hand i någon kakburk utan det hela handlar om att Juholt ska bort. tycker iofs fortfarande att med de löner riksdagen har behövs inga bostadsbidrag men det är en annan diskussion. fult att använda media för att peta någon. Precis samma känsla har jag. Och jag förmodar att jag i grunden har samma åsikt som dig angående politikers olika bidrag och förmåner, men tycker också att när de nu finns är det inte fel att utnyttja dem om man har rätt till dem.
Elisabeth-Västkustkolonisten
13-10-2011, 11:14
Läste förut att han fick ersättning för sin egen bil och hyrbil samtidgt...... Om det är sant, då är han en storskojare för 2 bilar samtidigt kan han inte köra
herkules
13-10-2011, 11:20
har man råd att inte utnyttja förmåner så är det bra, som rut, vilka utnyttjar det mest? för mig handlar det om ideologi. men det är en annan diskussion.
Stämmer det här med dubbel bilersättning så sitter han def. i rävsaxen. Går inte att förklara bort helt enkelt. Regelverket är glasklart. Det är faktiskt ett brott. Han börjar framstå som en notorisk fifflare med våra skattemedel. sedan kan man ju undra hur det kunnat pågå utan någon kontroll från riksdagen. Varenda riksdagsledamot måste fatta att man inte har immunitet och kan göra vad man vill så fort man kommer innanför riksdagens väggar. Misstänker att fler har anledning att oroa sig. Men en partiledare utan omdöme är förstås ett strå vassare för media. Det går inte att komma ifrån. Partiet har helt enkelt inte råd att ha Juholt som partiledare. En ny kandidat till posten är nog redan uppe till diskussion.
herkules
13-10-2011, 12:55
jag tror att allt är hittepå.
*Stintan*
13-10-2011, 13:08
Det verkar som om media har för mycket makt i det här landet. Dom kan tydligen sätta igång drev och hitta på en massa saker om vem som helst utan att göra minsta kontroll av sanningshalten. Vi kanske ska överlåta till media att styra landet
Blomstertanten
13-10-2011, 13:10
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2011, 14:08)  Det verkar som om media har för mycket makt i det här landet. Dom kan tydligen sätta igång drev och hitta på en massa saker om vem som helst utan att göra minsta kontroll av sanningshalten. Vi kanske ska överlåta till media att styra landet  Bevare mej väl!!!!
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2011, 14:08)  Det verkar som om media har för mycket makt i det här landet. Dom kan tydligen sätta igång drev och hitta på en massa saker om vem som helst utan att göra minsta kontroll av sanningshalten. Vi kanske ska överlåta till media att styra landet  Media har extrem makt. Större än man anar. Någon som hörde på P4 nyss? Juholt hos Lotta Bromé. Finns säkert på nätet att lyssna annars.
Blomstertanten
13-10-2011, 13:42
CITAT (Anma @ 13-10-2011, 14:22)  Media har extrem makt. Större än man anar.
Någon som hörde på P4 nyss? Juholt hos Lotta Bromé. Finns säkert på nätet att lyssna annars. Lotta Bromé P4
Red Top
13-10-2011, 13:43
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-10-2011, 12:14)  Läste förut att han fick ersättning för sin egen bil och hyrbil samtidgt...... Om det är sant, då är han en storskojare för 2 bilar samtidigt kan han inte köra Det var vid ett tillfälle, en eftermiddag. Om man reser så mycket som våra riksdagsledamöter, kan det faktist bli ett och annat misstag. Det är administratörernas sak att kolla reseräkningar och hitta eventuella felaktigheter. Åtminstone ingick det i mina uppgifter när jag en gång arbetade på en ekonomiavdelning. Det verkar som om journalisterna letar efter minsta skitsak, bara för att bli av med Juholt. Att "tredje statsmakten" har en så oerhörd makt, i ett demokratiskt samhälle, är faktiskt riktigt skrämmande.
CITAT (gnon49 @ 13-10-2011, 12:51)  Stämmer det här med dubbel bilersättning så sitter han def. i rävsaxen. Går inte att förklara bort helt enkelt. Regelverket är glasklart. Det är faktiskt ett brott. Han börjar framstå som en notorisk fifflare med våra skattemedel. sedan kan man ju undra hur det kunnat pågå utan någon kontroll från riksdagen. Varenda riksdagsledamot måste fatta att man inte har immunitet och kan göra vad man vill så fort man kommer innanför riksdagens väggar. Misstänker att fler har anledning att oroa sig. Men en partiledare utan omdöme är förstås ett strå vassare för media. Det går inte att komma ifrån. Partiet har helt enkelt inte råd att ha Juholt som partiledare. En ny kandidat till posten är nog redan uppe till diskussion. Jo men visst! Hörde just att man visst avslöjat en till av centerns riksdagsledamöter med fiffel. Erik A Eriksson hade visst fortsatt ta emot ersättning för en bostad som han redan hade sålt eller nåt sånt, orkade inte lyssna så noga... Gällande Juholt så var det väl egentligen bara ren slump att det var han o inte Emil Källström som "blev påkommen" först. Herre gud, märker ni inte att allt bara handlar om ett jäkla mediadrev?? Skulle inte förvåna mej ett dugg om de t.o.m bara har legat o avvaktat på rätt tillfälle att slå till med allt som de lyckats gräva fram och som de kan få att verka tillräckligt suspekt för att skapa folkstorm. För det är ju onekligen lite märkligt att det helt plötsligt har börjat dugga så tätt med påkomna politiker som fifflar just nu annars. Det är kanske främst tredje statsmakten som förtjänar förakt o inte politikerna... (Sedan måste jag bara säga att det är ganska skrattretande att se hur desperat vissa här försöker göra allt för att svartmåla Juholt o sossarna. Om ni nu är så rädda för att det ska bli S som kammar hem vinsten i nästa val, är det lite märkligt att ni inte anammar Huggis tankesätt istället om ni nu har något mellan öronen? Är Juholt så värdelös som ni säger så har han ju ändå ingen chans att leda S dithän o då är det väl bra att han sitter kvar??. Nää, jag tror nog att ni inser vilket hot mot alliansen han förmodligen vore och att det är därför ni skränar som hysteriska hönor nu...)
CITAT (Cacki @ 13-10-2011, 14:48)  Jo men visst! Hörde just att man visst avslöjat en till av centerns riksdagsledamöter med fiffel. Erik A Eriksson hade visst fortsatt ta emot ersättning för en bostad som han redan hade sålt eller nåt sånt, orkade inte lyssna så noga... Gällande Juholt så var det väl egentligen bara ren slump att det var han o inte Emil Källström som "blev påkommen" först.
Herre gud, märker ni inte att allt bara handlar om ett jäkla mediadrev?? Skulle inte förvåna mej ett dugg om de t.o.m bara har legat o avvaktat på rätt tillfälle att slå till med allt som de lyckats gräva fram och som de kan få att verka tillräckligt suspekt för att skapa folkstorm. För det är ju onekligen lite märkligt att det helt plötsligt har börjat dugga så tätt med påkomna politiker som fifflar just nu annars. Det är kanske främst tredje statsmakten som förtjänar förakt o inte politikerna...
(Sedan måste jag bara säga att det är ganska skrattretande att se hur desperat vissa här försöker göra allt för att svartmåla Juholt o sossarna. Om ni nu är så rädda för att det ska bli S som kammar hem vinsten i nästa val, är det lite märkligt att ni inte anammar Huggis tankesätt istället om ni nu har något mellan öronen? Är Juholt så värdelös som ni säger så har han ju ändå ingen chans att leda S dithän o då är det väl bra att han sitter kvar??. Nää, jag tror nog att ni inser vilket hot mot alliansen han förmodligen vore och att det är därför ni skränar som hysteriska hönor nu...) Det är sällan jag svarar med bara ett "håller med" men här sätter du verkligen huvudet på spiken så det går inte att göra annat. Alltså kommer det här. Jag håller med!
Blomstertanten
13-10-2011, 14:08
Efter att a hört "grillningen" i P4 så måste jag säga att Håkan Juholt stiger i kurs! Det är bara ett fel på honom! Han är inte Vänsterpartist  För övrigt håller jag också med!
Red Top
13-10-2011, 14:53
Självklart håller jag också med . Cacki, du har en förmåga att slå huvudet på spiken. Jag gillar alldeles särskilt slutklämmen; skränar som hysteriska hönor nu..
*Stintan*
13-10-2011, 15:02
Kan bara instämma!
Gossen Ruda
13-10-2011, 15:47
Det kanske är dags att lugna ner debatten och vänta på resultatet av förundersökningen? Av det som kommit fram hittills så kommer den med säkerhet att läggas ner, det verkar helt enkelt inte finnas klara nedskrivna regler för hur ersättningen skall betalas ut och betalas tillbaka. Bara allmänna råd men det duger inte i en rättegång. Det allmänna förtroendet är en annan sak.
Lär er av övriga riksdagsmän och partiledare, de håller käft. Utom i det egna partiet. Det är helt enkelt kutym så i Sverige, man utnyttjar inte chansen till tjyvnyp. Det blir lugnare och anständigare då, att man sen läcker till pressen och låter de stå för kritiken är en annan sak. Kanske är det så att man vet inte när den egna personen eller det egna partiet står i snålblåsten. Även politiker är människor med alla svagheter och brister vi övriga har. Skulle man kräva av politiker att vara helgon blev det svårt att fylla riksdagen.
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2011, 14:08)  Det verkar som om media har för mycket makt i det här landet. Dom kan tydligen sätta igång drev och hitta på en massa saker om vem som helst utan att göra minsta kontroll av sanningshalten. Vi kanske ska överlåta till media att styra landet  Tror ni att det är en kupp? Med tanke på vad man läser i tidningar så finns det väl inte en chans att han kan sitta kvar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|