Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Motti
Och jag är den enda då som inte har blodig panna eller behöver plåster giggle.gif ja jag säger då det smile.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 19-10-2011, 22:53) *
Och jag är den enda då som inte har blodig panna eller behöver plåster giggle.gif ja jag säger då det smile.gif

Det äger ju allt giggle.gif
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 18-10-2011, 22:50)

Är inte Göran Hägglund partiledare????
Hägglund bor sen 5 år tillbaka olovligen i en riksdagsmanna-lägenhet. Med 8.000 kr/mån i kostnad borde han vara upp i närmare halv miljon i skuld till staten för olovligt hyresbidrag.

Och är det inte Anders Borg som bor i en studentlägenhet?
Dn: Anders Borg bor i studentlya
Han är mej veterligen inte student!
I och för sig ingen partiledare, han är ju "bara" finansminister

Men det är tydligen skillnad på folk och folk!
CITAT (Blomstertanten @ 19-10-2011, 21:39) *
Det är tydligen skillnad på folk och folk
Och vad anbelangar Juholts intelligens så slår den somligas med hästlängder sleep.gif

När det gäller de sk.k. riksdagsmannalägenheterna är jag ganska säker på att det förhåller sig så att varje parti disponerar ett antal lägenheter, antal efter mandat, sedan är det upp till det enskilda partiet att fördela dem efter eget huvud.
När det gäller Borg så hyrde han tidigare en lägenhet av försvarshögskolan, detta har noggrant utretts och slutsatsen blev att inget fel hade gjorts.
gita

CITAT (gnon49 @ 19-10-2011, 22:18) *
I politiken har "kunden alltid rätt", d.v.s väljarna. S har rasat, inte för att dom gjort något påtagligt fel utan för att dom inte gjort något påtagligt rätt. Allt enligt väljarna. Lyckas inte Juholt vända trenden så är den här affären hans minsta bekymmer. Han är ju inte en dum karl, men har han det där lilla extra för att utvecklas till en bra politiker. Än har han ju faktiskt inte visat på det. Fadäserna har avlöst varandra. Den positiva bilden lyser fortfarande med sin frånvaro. kanske den kommer men till dess är det den negativa bilden av en obeslutsam partiledare som dominerar. Som sagt, kunden har alltid rätt.

Nu var ju inte Juholts förtroendekapital imponerande stort ens innan lägenhetsaffären kom i dagen, så han sjönk väl från en redan mycket låg nivå. För precis som du säger har det ju varit den ena fadäsen efter den andra
gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 08:58) *
När det gäller de sk.k. riksdagsmannalägenheterna är jag ganska säker på att det förhåller sig så att varje parti disponerar ett antal lägenheter, antal efter mandat, sedan är det upp till det enskilda partiet att fördela dem efter eget huvud.
När det gäller Borg så hyrde han tidigare en lägenhet av försvarshögskolan, detta har noggrant utretts och slutsatsen blev att inget fel hade gjorts.
gita
Nu var ju inte Juholts förtroendekapital imponerande stort ens innan lägenhetsaffären kom i dagen, så han sjönk väl från en redan mycket låg nivå. För precis som du säger har det ju varit den ena fadäsen efter den andra
gita

När det gäller Juholts "hyresbidrag" har detta utretts och slutsatsen blev att inget fel har gjorts!!!!
Men det är skillnad på folk och folk!
Gossen Ruda
För den som vill läsa annat än högerpropaganda kan läsa vad liberala GP skriver om Juholts besök i Göteborg. Han fick stora applåder. Som jag sagt ett par gånger förut, det är normalt inte högerfolk som röstar på S så varför bry sig om vad de döddansarna påstår? http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.753234...orgarnas-hjarta
*Stintan*
Tror Gita m.fl. högerfolk behöver gå en kurs i läsförståelse. slap.gif
Red Top
Jag tippar att det kommer att vara lika illa med läsförståelsen när det gäller Kalle Built(eller vad han heter)
Han storljög ju i Skavlan och hans ursäkt nu är att han inte kommer ihåg.

Ursäkta, men vilket förtroende kan man ha för en utrikesminister som inte kan minnas 5 år bakåt i tiden. slap.gif
Gita
CITAT (Blomstertanten @ 20-10-2011, 09:16) *
När det gäller Juholts "hyresbidrag" har detta utretts och slutsatsen blev att inget fel har gjorts!!!!
Men det är skillnad på folk och folk!

Nja, det där är väl inte riktigt korrekt. Förundersökningen kom väl fram till att inget brottsligt begåtts eller att uppsåt förelåg, inte att inget fel begåtts..Att det var fel att han inte förstod det orimliga i att han skulle få även sambons hyra betald har han ju själv erkänt och t.o.m betalat tilbaka.
Det finns sådant som rimlighetsbedömning och gott omdöme också, nog så viktigt när det gäller en person i hans ställning. Att sedan ett antal riksdagsmän från andra partier varit lika omdömeslösa är inget försvar.
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 10:17) *
Nja, det där är väl inte riktigt korrekt. Förundersökningen kom väl fram till att inget brottsligt eller att uppsåt förelåg, inte att inget fel begåtts. .Att det var fel att han inte förstod det orimliga i att skulle få även sambons hyra skulle betald har han ju själv erkänt och t.o.m betalat tilbaka.
Det finns sådant som rimlighetsbedömning och gott omdöme också, nog så viktigt när det gäller en person i hans ställning. Att sedan ett antal riksdagsmän från andra partier varit lika omdömeslösa är inget försvar.
Gita

Inget försvar men en hint om att reglerna inte var så klara och att fler inte förstod det orimliga. Plus att kontrollen var obefintlig.
Red Top
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 10:17) *
Nja, det där är väl inte riktigt korrekt. Förundersökningen kom väl fram till att inget brottsligt begåtts eller att uppsåt förelåg, inte att inget fel begåtts..Att det var fel att han inte förstod det orimliga i att han skulle få även sambons hyra betald har han ju själv erkänt och t.o.m betalat tilbaka.
Gita

"Juholtärendet: förundersökning om bedrägeri läggs ned
2011-10-14
Det saknas reglering för privat hyrda lägenheter för riksdagsledamöter, skriver Björn Ericson i sitt beslut.

Överåklagare Björn Ericson har beslutat att lägga ned förundersökningen som gäller kostnadsersättningar för Håkan Juholts hyreslägenhet.

"För att ett straffrättsligt ansvar ska kunna utkrävas förutsätts att upplysningsskyldigheten tydligt framgår av regelverket eller att det finns en fast och utvecklad praxis som de enskilda ledamöterna informerats om."

Saxat från Åklagarmyndigheten
Gita
CITAT (Red Top @ 20-10-2011, 09:52) *
Jag tippar att det kommer att vara lika illa med läsförståelsen när det gäller Kalle Built(eller vad han heter)
Han storljög ju i Skavlan och hans ursäkt nu är att han inte kommer ihåg.

Ursäkta, men vilket förtroende kan man ha för en utrikesminister som inte kan minnas 5 år bakåt i tiden. slap.gif

Tja, det är OK att byta ut Bildt mot Gunilla Carlsson, nuvarande biståndsministern, om det visar sig nödvändigt. En jäteduktig tjej med stor internationell erfarenhet.

Just förmågan att klara det internationella arbete som krävs av en statminister är väl ännu en svag punkt hos Juholt. Han saknar ju i stort sett utbildning (två-årig social linje med mediokra betyg, läste jag någonstans)
Han säger sig ju vara journalist, men har ingen som helst journalistutbildning.
Gita
Blomstertanten
Here we go again! sleep.gif
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 10:19) *
Inget försvar men en hint om att reglerna inte var så klara och att fler inte förstod det orimliga. Plus att kontrollen var obefintlig.

Det är väl så att det här med gott omdöme och känsla för vad som är rimligt är egenskaper som man antingen har eller saknar.

Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 10:48) *
Det är väl så att det här med gott omdöme och känsla för vad som är rimligt är egenskaper som man antingen har eller saknar.

Gita

Något som du uppenbarligen saknar då.

Jag förstår faktiskt inte ditt nästa sjukliga intresse för Juholt. Att du sitter o bagatelliserar alliansfolkets klavertramp, som är av mycket allvarligare art, säger mer om dig än om Juholt. Förmodar att det är för att slippa diskutera deras tillkortakommanden som du vill lägga fokus på Juholt istället.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 11:44) *
Något som du uppenbarligen saknar då.

Jag förstår faktiskt inte ditt nästa sjukliga intresse för Juholt. Att du sitter o bagatelliserar alliansfolkets klavertramp, som är av mycket allvarligare art, säger mer om dig än om Juholt. Förmodar att det är för att slippa diskutera deras tillkortakommanden som du vill lägga fokus på Juholt istället.

Instämmer. Gita, sitter du i moderaternas propagandaavdelning eller liknande? Om och om och om igen rabblar du, och ett par till, din och er uppfattning om Juholt och försöker svärta ner honom så gott det går. Detta trots att vi alla här redan har vår uppfattning klar. Ni tillhör ändå inte de närmast sörjande så varför detta intresse? Bara ett litet råd, lägg av. Du framstår bara mer och mer som en gnällig moderattant. I USA brukar man försöka vinna egna poäng genom att svärta ner motståndarna men det fungerar inte i Sverige. Kanske beroende på att vi har fler än två partier att välja mellan.
Bengalow
Jag håller med dig, Gossen Ruda. Ju mer jag ser av Gittans självgoda inlägg, desto värre blir min syn på moderaterna. Är dom sådana allihop? Fy fan till jobb för en partisekreterare, men nu har dom ju skaffat hin håla själv att sköta det jobbet - det lär hon klara, men når hon ner till Per Unckels låga standardsättning?

PS: Motti - anmäl dig i en kurs hos SFI... det hade du tjänat på!
Gita
Ja, så återupptar nu överåklagaren undersökning av Juholts resor m.m. igen
Gita
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fortsatt...olt_6568167.svd
anncharlotte
Ja men det är väl bra att dom fortsätter granska tills allt är fullt utrett, det tycker väl både ni på högersidan och vi på vänsterkanten.
Ni kan ju fortsätta hoppas att fel verkligen har begåtts och vi andra kan känna oss nöjda när allt är klarlagt och vi vet vad som hänt oavsett om han verkligen har gjort fel eller inte.

Ska man döma av högersidans kommentarer här så måste Juholt verkligen ha skrämt er, kan inte se något annat skäl att lägga ner så mycket energi på att svartmåla motståndarsidan.
Gita
CITAT (anncharlotte @ 20-10-2011, 16:47) *
Ja men det är väl bra att dom fortsätter granska tills allt är fullt utrett, det tycker väl både ni på högersidan och vi på vänsterkanten.
Ni kan ju fortsätta hoppas att fel verkligen har begåtts och vi andra kan känna oss nöjda när allt är klarlagt och vi vet vad som hänt oavsett om han verkligen har gjort fel eller inte.

Ska man döma av högersidans kommentarer här så måste Juholt verkligen ha skrämt er, kan inte se något annat skäl att lägga ner så mycket energi på att svartmåla motståndarsidan.

Jo, hans opinions- och förtroendesiffror hittills har ju verklige givit skrämselhicka, w00t.gif

Juholt i sig är ganska oviktig och ointressant ( en parantes, skulle jag tro). Det som är intressant, fascinerande och roande är hur rabiat och aggresivt en del har gått ut för att försvara honom och hans fadäser.
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 17:01) *
Jo, hans opinions- och förtroendesiffror hittills har ju verklige givit skrämselhicka, w00t.gif

Juholt i sig är ganska oviktig och ointressant ( en parantes, skulle jag tro). Det som är intressant, fascinerande och roande är hur rabiat och aggresivt en del har gått ut för att försvara honom och hans fadäser.
Gita

Det skall mycket till att behålla allas förtroende när man utsätts för en uppblåst mediastorm. Det är nästa val det gäller, inga opinionsmätningar på vägen dit. Glöm nu bara inte vad du framhöll tidigare när det gällde Littorin, det är först när det kommit en dom som man är skyldig.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 17:01) *

Gita

Ännu mer intressant hur mycket tid och energi du lägger ner för att svartmåla Juholt när du egentligen borde sopa rent framför egen dörr.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 17:20) *
Ännu mer intressant hur mycket tid och energi du lägger ner för att svartmåla Juholt när du egentligen borde sopa rent framför egen dörr.

Där sopar inhyrd personal med skatteavdrag.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 17:43) *
Där sopar inhyrd personal med skatteavdrag.

Yes box! Visst är det bra, pröva själv så skall du se.

Om jag nu skulle pröva att säga något mera allvarligt (inte helt enkelt i detta sällskap ,men i alla fall)
Jag har nog redan sagt det iofs, men visst är den totala avsaknaden av en trovärdig opposition djupt olyckligt för Sverige. Oberoende av vem som innehar regeringsmakten tror jag att en hyfsat stark opposition är av godo. Som det är nu finns det ju ingen riktig samtalspartner för Alliansen, ingen att pröva tankar, idéer och visioner mot.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 18:18) *

Om jag nu skulle pröva att säga något mera allvarligt (inte helt enkelt i detta sällskap ,men i alla fall)
Jag har nog redan sagt det iofs, men visst är den totala avsaknaden av en trovärdig opposition djupt olyckligt för Sverige. Oberoende av vem som innehar regeringsmakten tror jag att en hyfsat stark opposition är av godo. Som det är nu finns det ju ingen riktig samtalspartner för Alliansen, ingen att pröva tankar, idéer och visioner mot.
Gita

Det är väl ännu mer olyckligt att vi har en massa statsråd som saknar trovärdighet.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 17:20) *

Jag lägger nog inte mer tid än du lägger på att försvara honom vilket för mig är helt obegripligt.

När det gäller sopandet så har Rudan alldeles rätt, Rut-avdraget du vet.
Gita

Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 18:24) *
Det är väl ännu mer olyckligt att vi har en massa statsråd som saknar trovärdighet.

Vi får de politiker vi förtjänar.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 18:26) *
Jag lägger nog inte mer tid än du lägger på att försvara honom vilket för mig är helt obegripligt.

När det gäller sopandet så har Rudan alldeles rätt, Rut-avdraget du vet.
Gita

Försvarar? Jag dömer ingen på ogrundade rykten, det är skillnaden på dig och mig i det här fallet.

Ja det är för jävligt att jag ska behöva betala din städning!
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 18:18) *

Gita

Jag städar själv, backar inte ens för skitjobb. Jag är inte skitförnäm som vissa andra.

Det finns en opposition men eftersom du är den du är kommer du aldrig att acceptera S. Juholt var ju den bäste när han mötte Reinfeldt i partiledardebatten.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 19:32) *
Ja det är för jävligt att jag ska behöva betala din städning!

Fel. fel igen! Min städning kostar dig inte ett öre. Jag trodde att alla kände till att Rut-avdraget genererar mer skatteintäkter än vad det kostar. Win-win, dvs. vinst för oss alla.
Gita
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 19:44) *
Jag städar själv, backar inte ens för skitjobb. Jag är inte skitförnäm som vissa andra.

Ja det är ju upp till var och en vad man väljer att lägga sina pengar på. Du anar inte hur skönt det är att på fredag kväll komma hem till ett nystädat hus. Och det är jag värd efter 40 -50 timmars arbetsvecka!
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 19:54) *
Fel. fel igen! Min städning kostar dig inte ett öre. Jag trodde att alla kände till att Rut-avdraget genererar mer skatteintäkter än vad det kostar. Win-win, dvs. vinst för oss alla.
Gita

Vinsten hade varit ännu större om du stått själv för kostnaden.
malarmaster
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 19:54) *
Gita

det är det egna skatteunderlaget som betalar rut/rot.men bägge systemen går med vinst för statskassan,det trodde jag var allmänt känt vid det här laget. lägg ner dem o vi får en ökad arbetslöshet o mer utgifter för statskassan o kommuner o landsting,det handlar om stora pengar. ulf
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-10-2011, 20:09) *
Vinsten hade varit ännu större om du stått själv för kostnaden.

Nix, för då hade jag inte haft råd att köpa denna tjänst. För att betala en timmes städning hade jag som den medelinkomsttagare jag är varit tvungen att jobba 4 - 5 timmar.
Hur som helst så vill ju inte ens sossarna längre avskaffa Rut-avdraget, de har väl insett att något sådant skulle vara totalt politiskt självmord.
Gita
Gossen Ruda
Har man råd med städhjälp har man också råd att betala skatt, det skulle ge mer till statskassan. Om nu inte de som anlitar städhjälpen hade betalat svart vilket var synnerligen vanligt förr. De som verkligen skulle behöva hjälp i hemmet, exempelvis ensamstående låginkomsttagare med barn, har ändå inte råd att hyra nån. Med eller utan skatteavdrag.
gnon49
När gemene man anlitar rut o rot så genererar det klirr i statskassan. Det är ett faktum som är säkerställt. Men ser man det ur vänsterperspektiv så är det säkert fel. Fast varför har jag faktiskt ingen aning om. Kanske för att det blivit en så populär reform hos svenskarna som det sticker i ögonen hos några få. vad vet jag. Kanske är det östemalmskärringarna som spökar i garderoben. Buu
Gossen Ruda
jag går inte in i debatt om själva systemet och dess effekter på sysselsättning och skatteintäkter, jag vet för lite. Det enda jag vet är att staten normalt får in mer pengar ju högre skatten är. Vad jag däremot inte kan klura ut är varför det bara skall gälla städhjälp? Om det är så jäkla bra borde väl hela tjänstesektorn innefattas. Städare, målare, snickare, elektriker, frisörer, tandläkare, mm mm. Om städhjälpen genererar mer pengar pga avdragen borde pengarna flöda in till statskassan då. Det är något i uträkningen som inte stämmer.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 21:50) *
jag går inte in i debatt om själva systemet och dess effekter på sysselsättning och skatteintäkter, jag vet för lite. Det enda jag vet är att staten normalt får in mer pengar ju högre skatten är. Vad jag däremot inte kan klura ut är varför det bara skall gälla städhjälp? Om det är så jäkla bra borde väl hela tjänstesektorn innefattas. Städare, målare, snickare, elektriker, frisörer, tandläkare, mm mm. Om städhjälpen genererar mer pengar pga avdragen borde pengarna flöda in till statskassan då. Det är något i uträkningen som inte stämmer.

Det funkar bara på sådant som folk kan göra själv men helst undviker, som städning, eller sådant som de anlitar svart arbetskraft till, som byggnadsarbete. Tandläkning är svårt att fixa själv eller via svartarbetare, även om jag ju erbjöd mig att lösa din tandvärk alldeles gratis wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 21:55) *
Det funkar bara på sådant som folk kan göra själv men helst undviker, som städning, eller sådant som de anlitar svart arbetskraft till, som byggnadsarbete. Tandläkning är svårt att fixa själv eller via svartarbetare, även om jag ju erbjöd mig att lösa din tandvärk alldeles gratis wink.gif

fast det var inte en tång som behövdes utan antibiotika. laugh.gif Beträffande rutavdraget så anser jag att jobb är jobb oavsett VAD det gäller. Om det är en win-win-situation som en del påstår borde det bli bättre ju fler som ingår. Eller är det så att alla som anlitar rut nu betalade svart tidigare?
gnon49
När det gällde rot så var det väl för att hjälpa en bransch i kris med stor arbetslöshet. Rut var väl för att stävja svartjobb och skapa vita arbetstillfällen. Har jag för mig i alla fall. En vinst för samhället i båda fallen. Kanske i mycket i vinst men arbetslöshet kostar ju det också. Och svartjobb kan ju få förödande effekter på ett land ekonomi. Grekland är ju ett sånt exempel där den usla skattemoralen lett till total kollaps i ekonomin. Hög skattemoral tror jag är bättre än högt skattetryck. För visst hade Sahlin rätt, det är häftigt att betala skatt. Bara det inte blir universallösningen på alla ekonomiska problem.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 21:50) *

byggsektorn faller under ROT,där kan du få hjälp av målare,snickare,murare,golvläggare,elektriker m.fl.
hushållsnära tjänster,RUT hjälper dig med städning,visst trädgårdsarbete m.m
tandläkare faller under vårdsektorn o där har ingen regering,oavsett färg satt något avtryck,borde ingå i landstingsskatten.
övriga tjänstesektorn har det ju diskuterats om man skulle utvidga fler branscher att omfatta,skulle kunna tänka mig branscher där det fortfarande fuskas lite,t.ex frisörer/damfrisörer.alternativt sänka arbetsgivaravgifter rejält för ensamföretagare.
att staten får in mer pengar om skatten är hög kan diskuteras,högt skattetryck ger låg konsumtion,högre arbetslöshet m.m o därmed ökade utgifter för statskassan.den politiken har vi lärt oss efter 40 år med sossar. ulf
Anma
CITAT (malarmaster @ 20-10-2011, 22:37) *
byggsektorn faller under ROT,där kan du få hjälp av målare,snickare,murare,golvläggare,elektriker m.fl.
hushållsnära tjänster,RUT hjälper dig med städning,visst trädgårdsarbete m.m
tandläkare faller under vårdsektorn o där har ingen regering,oavsett färg satt något avtryck,borde ingå i landstingsskatten.
övriga tjänstesektorn har det ju diskuterats om man skulle utvidga fler branscher att omfatta,skulle kunna tänka mig branscher där det fortfarande fuskas lite,t.ex frisörer/damfrisörer.alternativt sänka arbetsgivaravgifter rejält för ensamföretagare.
att staten får in mer pengar om skatten är hög kan diskuteras,högt skattetryck ger låg konsumtion,högre arbetslöshet m.m o därmed ökade utgifter för statskassan.den politiken har vi lärt oss efter 40 år med sossar. ulf

Nja, arbetslösheten är ju superhög nu, efter 5 år med alliansen, men å andra sidan är det ju billigt för staten ändå för nästan ingen är längre berättigad till a-kassa.

Dessutom ifrågasätter Reinfeldt konsumtionssamhället så han vill väl ha lägre konsumtion och högre arbetslöshet. Vilket i för sig inte gör staten något, för som sagt, nästan igen arbetslös är längre berättigad till A-kassa. (nåt på 30% jämfört med 70% 2006).
Källa: Riksdag och Depratement
malarmaster
CITAT (Anma @ 20-10-2011, 22:58) *
Nja, arbetslösheten är ju superhög nu, efter 5 år med alliansen, men å andra sidan är det ju billigt för staten ändå för nästan ingen är längre berättigad till a-kassa.

o tänk vad hög den varit om vi inte haft jobbavdrag,rot o rut som genererat massa jobb.nya stora företagsetableringar är ju sällsynt i sverige,de flesta flyttar härifrån eller lägger ner .
vilka är inte berättigade till a-kassa? (under förutsättning att du tillhör en)ulf
Anma
CITAT (malarmaster @ 20-10-2011, 23:05) *
o tänk vad hög den varit om vi inte haft jobbavdrag,rot o rut som genererat massa jobb.nya stora företagsetableringar är ju sällsynt i sverige,de flesta flyttar härifrån eller lägger ner .
vilka är inte berättigade till a-kassa? (under förutsättning att du tillhör en)ulf

Såg du mitt tillägg?

Länk om A-kassan.

http://www.dn.se/ekonomi/allt-farre-personer-har-a-kassa
malarmaster
CITAT (Anma @ 20-10-2011, 23:14) *
Såg du mitt tillägg?

Länk om A-kassan.

http://www.dn.se/ekonomi/allt-farre-personer-har-a-kassa

ja,det är ju oroande men de tycks inte veta varför.jag vet att många gick ur då de trodde de hade säkra jobb o många ungdommar aldrig går in men gå ur a-kassan är ju rätt korkat även om den kostar en del. ulf
gnon49
Den senaste statistiken är väl att var 3:e arbetsför svensk står utanför A-kassan. Många prioriterade ju bort a-kassan när den höjdes. Nu sänks ju avgiften för många a-kassor men tillströmningen till ökar inte. Att folk vågar spela bort tryggheten förvånar mig. Åtminstone om man har ett arbete. Ju fler som är med i facket desto billigare avgift måste det väl bli misstänker jag.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 20-10-2011, 23:49) *
Den senaste statistiken är väl att var 3:e arbetsför svensk står utanför A-kassan. Många prioriterade ju bort a-kassan när den höjdes. Nu sänks ju avgiften för många a-kassor men tillströmningen till ökar inte. Att folk vågar spela bort tryggheten förvånar mig. Åtminstone om man har ett arbete. Ju fler som är med i facket desto billigare avgift måste det väl bli misstänker jag.

A-kassan har ju egentligen inte något med själva facktillhörigheten att göra. Du kan ju vara med i A-kassan utan att vara med i facket.

Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 21-10-2011, 00:13) *
A-kassan har ju egentligen inte något med själva facktillhörigheten att göra. Du kan ju vara med i A-kassan utan att vara med i facket.

Så är det med mig. Jag gick ur facket när jag blev uppsagd men kvarstår i A-kassan. Vill gnaga på den när uppsägningstiden är slut, vill ha lite återbäring för alla år jag betalat. Sen går jag ur den också, har inte tänkt börja jobba igen. Möjligen något tidsfördrivpysseljobb, lämpligt för 60plusare. sleep.gif
Rihane
Händerna lossnade från stolen där jag satte mig på dom låååångt tillbaka i tåten när jag läste om Reinfeldts underbetalda barnflickor, det första jag tänkte på var Euro Orphans. Vet inte om det gäller Reinfeldt, om hans barnflickor själva hade barn. Men eftersom det raljeras så om att anlita städerskor mha RUT så tycker jag att man bör känna till den här företeelsen om man inte redan hunnit göra följande.

[attachment=65662:1066390_...stration.jpg]

Klipper in en artikel
CITAT ( http://svt.se/ug/20110926141301/vi_vill_inte_veta_hur_de_har_manniskorna_lever)
"Vi vill inte veta hur de här människorna lever" Psykologen Olof Risberg, tidigare på Rädda Barnen, är besviken över att det – återigen – blivit tyst om Euro orphans. När Uppdrag granskning förra året berättade om fenomenet Euro orphans, väckte programmet starka känslor.

Programmet handlade inte om huruvida det är rätt eller fel med RUT-avdrag för hushållsnära tjänster. Men frågan om Euro orphans kidnappades i den politiska debatten, och användes som slagträ av både motståndare och förespråkare av RUT-avdraget.

Barnen glömdes snabbt bort i diskussionen.

- Jag får tyvärr känslan att vi inte vill veta omständigheterna kring hur lever, de här människorna som vi faktiskt tar hjälp av till ett väldigt lågt pris. Vi är intresserade av tjänsterna och av prisbilden. Men vi är inte intresserade av människorna som faktiskt utför de här sysslorna, säger psykologen Olof Risberg, som tidigare arbetat för Rädda Barnen.

artikeln i sin helhet
http://svt.se/ug/20110926141301/vi_vill_in...nniskorna_lever

Artikeln kommer från det här avsnittet på uppdrag granskning. 16.27 in i avsnittet börjar dom tala om Euro Orphans.
http://svt.se/ug/hela_program/201109281410...vergivna_barnen
Lena i Torslanda
Men ROT - av/utdraget borde väl kunna gälla även hos tandläkare i vissa fall wink.gif
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 20-10-2011, 23:49) *

Tryggheten är inte så viktig för alla. Den som är lite flexibel och kan tänka sig att veckopendla kommer hitta ett nytt jobb på en gång, så då behövs inte någon A-kassa. Samma om man bor i Göteborg eller Stockholm, där är så lätt att få jobb så där går man inte arbetslös någon längre tid. Förutsatt att man valt en yrkesbana som efterfrågas då, har man "Konstfack" som enda referens i utbildningslistan så blir ju läget ett annat slap.gif

CITAT (Lena i Torslanda @ 21-10-2011, 15:22) *
Men ROT - av/utdraget borde väl kunna gälla även hos tandläkare i vissa fall wink.gif

Fast Rudan ville ju ha antibiotika istället för ett ROT-utdrag sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon