|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Gossen Ruda
24-10-2011, 15:12
CITAT (Red Top @ 24-10-2011, 16:09)  Med tanke på att jag förlorat allt förtroende för våra medier, gjorde jag en sökning på just denna Sifo-undersökning. Den går förstås inte att hitta, eftersom den är specialbeställd av Svenska Dagbladet(och är därför deras egendom). Den kan lika gärna vara ett hopkok av SvD, för att påverka opinionen. Det vet väl alla att det är många som styrs av opinionsundersökningar och inte av partiernas ideologi och partiprogram.  SvD, GP och SkD ihop. Jag har också kollat hos SIFO och kammat noll. Jag tycker andelen osäkra är minst lika viktigt som det övriga. Kommer nog att fråga via mail till GP.
Red Top
24-10-2011, 15:27
CITAT (gnon49 @ 24-10-2011, 16:12)  Nix. Den är från 13 oktober och visar helt andra siffror.
CITAT (Red Top @ 24-10-2011, 16:27)  Nix. Den är från 13 oktober och visar helt andra siffror.  Ok, men den senaste är väl ganska otillförlitlig så direkt inpå Juholtaffären. S kommer ju tillbaka mot 30%, det är jag övertygad om. Men inte mer tack.
Huggorm
24-10-2011, 15:51
CITAT (gnon49 @ 24-10-2011, 16:48)  Ok, men den senaste är väl ganska otillförlitlig så direkt inpå Juholtaffären. S kommer ju tillbaka mot 30%, det är jag övertygad om. Men inte mer tack.  Jamen det är ju glädjesiffrorna vi vill se
Gossen Ruda
24-10-2011, 16:11
CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 16:51)  Jamen det är ju glädjesiffrorna vi vill se Framför allt de osäkra.
Blomstertanten
24-10-2011, 18:48
Vi var med och genomförde fri och lika rösträtt, säger Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten i en intervju med DN.se DN: Arkelsten förfalskar historienFår man vara hur dum som helst?
*Stintan*
24-10-2011, 19:04
CITAT (Blomstertanten @ 24-10-2011, 19:48)  Vi var med och genomförde fri och lika rösträtt, säger Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten i en intervju med DN.se DN: Arkelsten förfalskar historienFår man vara hur dum som helst?  Tydligen får moderater vara det! Den där donnan verkar ju helt blåst!
Blomstertanten
24-10-2011, 19:06
Frågan är om hon är så dum att hon tror att ingen har koll på hur det ligger till Eller är det ännu värre, så hon faktiskt tror att det är sanningen?
Red Top
24-10-2011, 19:12
Sorry! Startade just en ny tråd i detta ämne. Tyckte den behövde eget utrymme och inte skulle hamna i skugga av Juholt.
Huggorm
24-10-2011, 19:15
CITAT (Red Top @ 24-10-2011, 20:12)  Sorry! Startade just en ny tråd i detta ämne. Tyckte den behövde eget utrymme och inte skulle hamna i skugga av Juholt.  Bra där, vi vill ju inte att Juholt skall komma undan så lätt
[attachment=65733:juholt1..JPG] CITAT (Huggorm @ 24-10-2011, 20:15)  Bra där, vi vill ju inte att Juholt skall komma undan så lätt Har du sagt det så. [attachment=65732:juholt1.bmp]
Red Top
25-10-2011, 00:06
Ulv i fårakläder:
CITAT (gnon49 @ 23-10-2011, 19:29)  Är säker på att dom flesta företag ser dom äldre som en tillgång, inte en belastning. Erfarenheten kan man inte läsa sig till. Utbildning sker nog fortlöpande på företagen idag och det kostar att lära upp nya unga anställda. Vill företag säga upp äldre så erbjuds ofta avtalspension o bra villkor. Vi lever ju inte på 1800-talet längre. Både företag o anställda har rättigheter o skyldigheter mot varandra. Sverige ligger troligen i topp när det gäller den lagstiftningen. Se bara på företagshälsovården. Fast i slutändan driver ju inga företag social verksamhet. Då får samhället träda in. Jag skulle tro att de allar flesta företag ser till kompetens och leveransförmåga och inte till ålder. Att leverera varor och tjänster med en viss vinst är faktiskt det enda sättet ett företag kan överleva någon längre tid. Gita
CITAT (Gita @ 25-10-2011, 16:54)  Jag skulle tro att de allar flesta företag ser till kompetens och leveransförmåga och inte till ålder. Att leverera varor och tjänster med en viss vinst är faktiskt det enda sättet ett företag kan överleva någon längre tid. Gita Ja ett välmående företag värnar om sina anställda även dom anställda som med ålderns rätt kanske inte är så flinka som dom en gång var. Erfarenhet o trogna medarbetare som man litar på är en tillgång bara det.
Herre gud! Har han inte ens koll på hur många personer hans bidragsparti satte i skiten under deras tid i högsätet? Och honom ser hans undersåtar upp till... CITAT Juholt kom med felaktiga uppgifter
Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt kom med felaktiga uppgifter när han attackerade statsminister Fredrik Reinfeldt i riksdagens frågestund på torsdagen.
Håkan Juholt utnyttjade i dag för första gången sedan han blev S-ledare möjligheten att ställa frågor på statsministerns frågestund. Juholt gick till generalangrepp mot statsministern för att antalet socialbidragstagare ökat sedan 2006.
– Jag vill bara säga att antalet socialbidragstagare i vårt land är det högsta på 35 år. På 35 år har det aldrig varit så högt som det är nu, sade Håkan Juholt i debatten.
Statsminister Fredrik Reinfeldt svarade i debatten att han hade andra uppgifter från Socialstyrelsen att försörjningsstöder tvärtom gått ner.
Efter debatten, när Håkan Juholt fick frågor från journalister, hade han ändrat till att det var 36 år sedan vi hade så många socialbidragstagare.
Men båda uppgifterna är felaktiga, enligt Socialstyrelsen. 2010 var det 437 000 personer, vilket var den siffra Juholt angav. Men 1996 var det 721 000 personer. 2000 var det 522 000 och 2001 var det 469 000 personer som fick försörjningsstöd (tidigare socialbidrag).
Nu bekräftar Juholts pressekreterare Sofi Rudh att uppgifterna som Juholt framförde var felaktiga.
– Han var felinformerad, säger hon till DN.se.
Felinformerad av vem?
– Jag vet inte, jag håller på att ta reda på det nu.
Enligt en medarbetare till Juholt som TT talat med ska det vara högsta socialbidragssiffran på tio år. Inte heller det stämmer dock med Socialstyrelsens siffror som visar att siffran är den högsta sedan 2002, alltså på åtta år.
Strax före klockan 17 hade Sofi Rudh en ny förklaring till det inträffade.
– Jag är inte längre säker på att han varit felinformerad. Det kan ha berott på bristfälligt underlag eller missförstånd också.
Strax före klockan 18 ringer Mats Andersson, inrikespolitisk sekreterare hos Håkan Juholt, upp DN.se.
– Det blev ett missförstånd. När Socialdemokraterna lämnade över makten efter valet 2006 var socialbidragsmottagarna rekordfå med en bottennotering 2007. Då var det minst 30 år sedan så få fått socialbidrag, säger han.
Hade Håkan Juholt med sig dessa uppgifter in i riksdagens kammare?
– Ja, men det blev ett missförstånd. http://www.dn.se/nyheter/politik/juholt-ko...ktiga-uppgifter
CITAT (Red Top @ 25-10-2011, 01:06)  Ulv i fårakläder:   Den var bra!
CITAT (xlxl67 @ 27-10-2011, 20:03)   Den var bra! Ja jag skrattade också åt bilden. Den är faktiskt kul. F.låt Fredde
Huggorm
27-10-2011, 19:59
Fast nu är vi i sossetråden, så den där karikatyren är off topic
Satir är alltid kul
CITAT (Huggorm @ 27-10-2011, 20:59)  Fast nu är vi i sossetråden, så den där karikatyren är off topic 
CITAT (Huggorm @ 27-10-2011, 20:59)  Fast nu är vi i sossetråden, så den där karikatyren är off topic  I den här tråden är vi ödmjuka och låter alla komma till tals. Eller?
Huggorm
27-10-2011, 20:06
CITAT (gnon49 @ 27-10-2011, 21:04)  I den här tråden är vi ödmjuka och låter alla komma till tals. Eller?  Nej, vi måste hålla oss till ämnet, det här är viktiga saker som inte kan skojas bort.
Blomstertanten
27-10-2011, 20:12
CITAT (Huggorm @ 27-10-2011, 21:06)  Nej, vi måste hålla oss till ämnet, det här är viktiga saker som inte kan skojas bort.
CITAT (Huggorm @ 27-10-2011, 21:06)  Nej, vi måste hålla oss till ämnet, det här är viktiga saker som inte kan skojas bort. Ok, skall vi ta en runda med Juholts försök till debatt mot Statsministern idag. Gissa vem som vann. Börjar inte på H eller J.
Huggorm
27-10-2011, 20:28
CITAT (gnon49 @ 27-10-2011, 21:21)  Ok, skall vi ta en runda med Juholts försök till debatt mot Statsministern idag. Gissa vem som vann. Börjar inte på H eller J. Ja, om Juholt presenterade uppdiktade siffror över socialbidragen så bör det räknas som fiasko oavsett hur det avlöpte
Ja, hur man kan få det till att socialbidragen är högre nu än när bidragsregeringen MP, S och V satt vid makten måste ju vara riktigt pinsamt så här i efterhand.
Som jag ser det kan man inte stå i talarstolen i Rikstagen och gissa !man måste veta vad man diskuterar och ha stenkoll på siffror oavset vilket parti man tillhör.Juholt försöker nu med konstgjord andning för att överleva i partiet !Byt ut honom för allas bästa särskillt för sossarnas skull ,vi måste ju ha någon smart som kan matcha de Borgeliga och det är inte Juholt =kulbo .
CITAT (dahla @ 27-10-2011, 22:39)  Ja, hur man kan få det till att socialbidragen är högre nu än när bidragsregeringen MP, S och V satt vid makten måste ju vara riktigt pinsamt så här i efterhand. Men högsta på 8 år är det ju i alla fall enligt det du klistrade in tidigare. Åtminstone tre av de åren har bidragsregeringen varit i makten. Och det är nu man börjar märka av regeringens politik som slår mot de svaga. Så vänta bara.
Som jag ser det så är Juholt ett enda stort jäkla fiasko för socialdemokraterna han har ljugit och ljugit och ljugit hela tiden och ändå ta ni honom i försvar  inte fan skulle jag vilja ha en partiledare som inte kan vara trovärdig och pålitlig och totalt ren från bidragslurendrej och annat .En partiledare ska vara klanderfri och föregå med gott exempel i alla områden.
herkules
27-10-2011, 21:54
jag tror att juholt/sossarna kommer få en helvetes massa sympatiröster.
Gossen Ruda
27-10-2011, 21:55
CITAT (Motti @ 27-10-2011, 22:52)  Som jag ser det så är Juholt ett enda stort jäkla fiasko för socialdemokraterna han har ljugit och ljugit och ljugit hela tiden och ändå ta ni honom i försvar  inte fan skulle jag vilja ha en partiledare som inte kan vara trovärdig och pålitlig och totalt ren från bidragslurendrej och annat .En partiledare ska vara klanderfri och föregå med gott exempel i alla områden. Något överdrivet.  Ta en valium eller liknande och gå och lägg dig så känns det bättre i morgon. Jag skall också knyta mig snart.
*Stintan*
27-10-2011, 21:58
CITAT (Motti @ 27-10-2011, 22:52)  Som jag ser det så är Juholt ett enda stort jäkla fiasko för socialdemokraterna han har ljugit och ljugit och ljugit hela tiden och ändå ta ni honom i försvar  inte fan skulle jag vilja ha en partiledare som inte kan vara trovärdig och pålitlig och totalt ren från bidragslurendrej och annat .En partiledare ska vara klanderfri och föregå med gott exempel i alla områden. Är du nykter eller? Håll dig till fakta!
CITAT (Anma @ 27-10-2011, 22:44)  Men högsta på 8 år är det ju i alla fall enligt det du klistrade in tidigare. Åtminstone tre av de åren har bidragsregeringen varit i makten. Och det är nu man börjar märka av regeringens politik som slår mot de svaga. Så vänta bara. Du kanske har läst om en ekonomisk kris i Europa... det påverkar oss lite också... trots att vi har en förbannat bra ekonomi tack vara den sittande regeringen och dom hårt arbetande människorna i landet.
*Stintan*
27-10-2011, 22:05
CITAT (dahla @ 27-10-2011, 22:58)  Du kanske har läst om en ekonomisk kris i Europa... det påverkar oss lite också... trots att vi har en förbannat bra ekonomi tack vara den sittande regeringen och dom hårt arbetande människorna i landet. Tack vare att vi står utanför euron! Och det är inte högerns förtjänst.
CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 23:05)  Tack vare att vi står utanför euron! Och det är inte högerns förtjänst. Vad grundar du det på?
CITAT (Anma @ 27-10-2011, 22:44)  Men högsta på 8 år är det ju i alla fall enligt det du klistrade in tidigare. Åtminstone tre av de åren har bidragsregeringen varit i makten. Och det är nu man börjar märka av regeringens politik som slår mot de svaga. Så vänta bara. Men slog inte det stora antalet socialbidragstagare mot just svaga när S regerade. Var man en lyckligare socialbidragstagare när S styrde. Tror knappast det. Det där med jämlikhet o solidaritet gällde nog inte dom utslagna, som faktiskt inte bara poppade upp efter S-nederlaget 2006. Vi är fortfarande långt ifrån det antal utslagna, som det var när det var som högst. Ökar arbetslösheten ökar nog bidragsberoendet från samhället. Det går i cykler. Tror inte vi behöver oroa oss alltför mycket. Sverige är än så länge starkt rustat ekonomiskt. Har vi tur kanske vi aldrig märker av någon kris liknande den i andra länder.
CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 23:05)  Tack vare att vi står utanför euron! Och det är inte högerns förtjänst. Euron har knappast med det att göra. Det är vår egen förtjänst o politik att vi står starka just nu. Alla euroländer är faktiskt inte på ruinens brant. Tror bara det är Ohly som tror att Sverige skulle gå under med euron som valuta.
*Stintan*
27-10-2011, 22:25
CITAT (dahla @ 27-10-2011, 23:08)  Vad grundar du det på? Att Sverige kunnat bestämma mer över sin egen ekonomi än euroländerna. Bra försök men all kred kan du faktiskt inte lägga på Reinfeldt & co.
Jag är spik nykter vilket bara angår mig tycker det är oförskämt att ens ifågasätta det !men vilken partiledare det än må vara ska han eller hon en klanderfri historia och inte sitta och blåljuga för att klara sitt eget skinn,accepterar inte lögner vare sig från socialdemokrater eller borgare .Dom som sitter i regeringen ska vara ärliga och klanderfria dom ska föregå med gott exempel och vara en förebild Om dom ska komma undan med ruffel och båg ja då är det ju fritt fram för alla att ljuga och krångla ,så lär ju många tycka kan dom komma undan med så kan väl vi .Dom ska ju vara våra förebilder !
CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 23:25)  Att Sverige kunnat bestämma mer över sin egen ekonomi än euroländerna. Bra försök men all kred kan du faktiskt inte lägga på Reinfeldt & co. Så du menar att det går dåligt för alla länder med Euro som valuta?
*Stintan*
27-10-2011, 22:44
CITAT (gnon49 @ 27-10-2011, 23:24)  Euron har knappast med det att göra. Det är vår egen förtjänst o politik att vi står starka just nu. Alla euroländer är faktiskt inte på ruinens brant. Tror bara det är Ohly som tror att Sverige skulle gå under med euron som valuta. Självklart har euron med det att göra. Länderna som har svaga ekonomier har det åtminstone delvis pga euron. En övervägande del av svenskarna är idag motståndare till euron och motståndet ökar hörde jag på nyheterna. I Tyskland vill idag ungefär halva befolkningen ha tillbaka sin gamla valuta, varför skulle dom vilja det om det är så bra med euro?
CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 23:44)  Självklart har euron med det att göra. Länderna som har svaga ekonomier har det åtminstone delvis pga euron. En övervägande del av svenskarna är idag motståndare till euron och motståndet ökar hörde jag på nyheterna. I Tyskland vill idag ungefär halva befolkningen ha tillbaka sin gamla valuta, varför skulle dom vilja det om det är så bra med euro? Jo men man kan inte hoppa på en valuta när det går bra och hoppa av när det krisar. Sedan tror inte heller jag att eurosamarbetet är särskilt bra eftersom länderna skiljer sig åt ganska mycket. Många länder dåliga ekonomi tror jag inte beror på euron, utan övertron på euron och att den skall lösa alla problem. Varje land är ju ansvarig för sin ekonomi, med eller utan euron. Mig stör det inte om Sverige gick med, men inte att vi står utanför heller faktiskt. Och i dagsläget är nog inte frågan särskilt aktuell misstänker jag.
Vem har påstått att det är "så bra med euro" nu då?
*Stintan*
27-10-2011, 23:01
CITAT (Motti @ 27-10-2011, 23:28)  Jag är spik nykter vilket bara angår mig tycker det är oförskämt att ens ifågasätta det !men vilken partiledare det än må vara ska han eller hon en klanderfri historia och inte sitta och blåljuga för att klara sitt eget skinn,accepterar inte lögner vare sig från socialdemokrater eller borgare .Dom som sitter i regeringen ska vara ärliga och klanderfria dom ska föregå med gott exempel och vara en förebild Om dom ska komma undan med ruffel och båg ja då är det ju fritt fram för alla att ljuga och krångla ,så lär ju många tycka kan dom komma undan med så kan väl vi .Dom ska ju vara våra förebilder ! Det finns inga som helst belägg för att Juholt ljugit eller pysslat med ruffel och båg. Han har erkänt att han begått misstag och bett om ursäkt för det. Han har tagit på sig skulden trots att han gjorde helt enligt de regler som fanns. Han har inte begått något brott! Misstag ja men det kan alla göra. Vill man ha totalt felfria människor som politiker skulle ingen kunna bli det. Varför är det så viktigt för dig hur Juholt är? Du hade väl ändå inte tänkt rösta på sossarna? CITAT (dahla @ 27-10-2011, 23:36)  Så du menar att det går dåligt för alla länder med Euro som valuta? Har jag sagt det?
CITAT (*Stintan* @ 28-10-2011, 00:01)  Har jag sagt det? Kanske inte, men vad menade du då?
*Stintan*
27-10-2011, 23:14
CITAT (dahla @ 28-10-2011, 00:06)  Kanske inte, men vad menade du då? Märkligt att jag ska behöva förklara det för dig. Jag orkar faktiskt inte det nu. Ögonen går i kors, hunden måste ut och sängen väntar.
Red Top
28-10-2011, 00:02
Om nu Juholt råkade säga fel, så har han haft en god läromästare i Reinfeldt. Reinfeldt påstod att 100 000 fler var sysselsatta än när alliansen tog över. Fel, fel, sa alla som kunde räkna. Reinfeldt spred fel jobbsiffra, DN"Statsminister Fredrik Reinfeldt hade hundratusen fel på antalet sysselsatta i söndagens partiledardebatt.
I debatten i SVT sade Reinfeldt att det nu var 100.000 fler sysselsatta jämfört med när den borgerliga regeringen tillträdde 2006.
Socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesman Thomas Östros har reagerat över uppgiften och undrar om Reinfeldt slarvar i den viktigaste frågan eller om han avsiktligt vill vilseleda.
– När han säger att sysselsättningen har ökat med 100.000 så är alla seriösa bedömare överens om att det är helt fel, säger Östros.
Och finansminister Anders Borg och statsministern ger nu Östros rätt om att siffran var fel. Orsaken, säger Borg, var att statsministern hade fått ett felaktigt underlag inför debatten från finansdepartementet.
– Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena från 2006 och 2009, säger finansminister Anders Borg till TT."Som någon tidigare sagt. Ingen är felfri.
Men du klipper bara in det som passar dig... du tar inte upp anledning och orsak till det hela. CITAT Han säger att felet låg i att ingen hänsyn togs till att statistiken 2006 mätte sysselsättningen i åldersgruppen 16–64 år. Sedan dess har man gått över till att mäta i gruppen 15–74 år.
– En korrekt jämförelse är att sysselsättningen i slutet av 2009 ligger på ungefär samma nivå som i slutet av 2006. Och för helåret 2010 bedömer vi att den blir ungefär som för helåret 2006, trots den allvarliga finanskrisen, säger Borg.
Gossen Ruda
28-10-2011, 07:44
CITAT (Motti @ 27-10-2011, 23:28)  Jag är spik nykter vilket bara angår mig tycker det är oförskämt att ens ifågasätta det !men vilken partiledare det än må vara ska han eller hon en klanderfri historia och inte sitta och blåljuga för att klara sitt eget skinn,accepterar inte lögner vare sig från socialdemokrater eller borgare .Dom som sitter i regeringen ska vara ärliga och klanderfria dom ska föregå med gott exempel och vara en förebild Om dom ska komma undan med ruffel och båg ja då är det ju fritt fram för alla att ljuga och krångla ,så lär ju många tycka kan dom komma undan med så kan väl vi .Dom ska ju vara våra förebilder ! Jag funderade i samma tankegångar som stintan men avstod från kommentar. Jag håller med henne om det obefintliga ljugandet från Juholt, ingen har lyckats påvisa någon lögn från hans sida. Därför är det DU som ljuger i frågan när du påstår att han ljuger. Lugna ner dig med dina anklagelser.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2011, 22:55)  Något överdrivet.  Ta en valium eller liknande och gå och lägg dig så känns det bättre i morgon. Jag skall också knyta mig snart. Snyggt och sakligt debattinlägg ? Gita CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 22:58)  Är du nykter eller? Håll dig till fakta! Ännu ett snyggt och sakligt debattinlägg! Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|