|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
skånepåg
04-11-2012, 02:57
Hmm, Grekerna var stora tänkare i sin tid förr, hela eu borde skrotas som Sverige inte kan gå ur, vi ska vara så snälla och ta emot hela invasionen som drar ner vårat så fina land ner till en grad som kackerlackor och ge pengar åt alla i krissituationer. Resten av världen ser ner på oss, visst hjälp behövs men detta landet är snart i samma kris som Grekland Säg vad ni vill, det är faktiskt så
Jag vet inte om jag är arg, beklämd och ledsen är kanske bättre. Fast, jo, jag är nog arg också. Vi kunde inte åka på vår "gravrunda" igår så det fick bli idag. Mitt på dagen och det är kanske inte lika vackert då men men. Vi brukar alltid avsluta med att sätta ljus i minneslunden på Västra Kyrkogården i Göteborg. Idag fick vi tänka oss hur vackert det är med alla ljus. Alla blommor kunde vi förstås se bättre nu. MEN. Utanför muren, mitt i en liten slänt hade folk varit och satt ut ljus!! Det står tydligt på skyltar att man inte får sätta ljus och blommor där men det stod många ljus där. Det är bara det att det är just i den grässlänten man häller ut askan efter de kremerade kropparna! Hur tänker folk? Trampa mitt bland folks kvarlevor om än i askform! Ingen tanke, ingen respekt! Fy vad upprörd jag är!
sqrulan
04-11-2012, 15:05
CITAT (Motti @ 04-11-2012, 02:20)  Oj !det var starka ord Sqrulan ; men jag förstår dig helt plötsligt sitter man där och vet inte ett skit vad det blir av en .Snyggt svurit   Tack Motti! Jag fick ett psykbryt igår då jag äntligen inte var på jobbet och kunde släppa loss alla känslor. Jag låg faktiskt och sov då jag kom på att jag ville "skrika" ut min sorg så jag klev upp mitt i natta och bara skrev!  Jag var sååå trött efter alla känslomässiga saker så jag minns knappt att jag skev, satte ljus på 3 gravar, fick veta att min avdelning ska läggas ner och en av dom gamla boende dog en timma efter att jag åkt hem Jag vet ju att jag har jobbet kvar men jag tänker på dom som bor på demensboendet, dom blir ju en liten familj!!! Man är ju bara människa trots allt! OT, jag vet!
CITAT (sqrulan @ 04-11-2012, 15:05)   Tack Motti! Jag fick ett psykbryt igår då jag äntligen inte var på jobbet och kunde släppa loss alla känslor. Jag låg faktiskt och sov då jag kom på att jag ville "skrika" ut min sorg så jag klev upp mitt i natta och bara skrev!  Jag var sååå trött efter alla känslomässiga saker så jag minns knappt att jag skev, satte ljus på 3 gravar, fick veta att min avdelning ska läggas ner och en av dom gamla boende dog en timma efter att jag åkt hem Jag vet ju att jag har jobbet kvar men jag tänker på dom som bor på demensboendet, dom blir ju en liten familj!!! Man är ju bara människa trots allt! OT, jag vet! Tror inte man kan bli speciellt OT i den här tråden, så länge man är arg...
CITAT (pejori @ 04-11-2012, 15:39)  Tror inte man kan bli speciellt OT i den här tråden, så länge man är arg...  Nej, och OT är inte så hårt modererat i Småprat, om det inte är uppenbart att inlägg hamnat fel eller TS önskar att topic hålls. /Mod
CITAT (Anma @ 04-11-2012, 15:42)  Nej, och OT är inte så hårt modererat i Småprat, om det inte är uppenbart att inlägg hamnat fel eller TS önskar att topic hålls. /Mod  PHU.
Eva i Skåne
05-11-2012, 13:29
Jag är arg för att cheferna på mitt jobb är så dåliga.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-11-2012, 14:58
Jag orkar inte bli arg på så mycket för det tär på krafterna och det som finns kvar det skall jag ha kvar för mig själv.....
Men för nästan 2 veckor sedan blev jag arg. Min 97 åriga svärmor bröt lårbenshalsen. Hin blev opererad och kom ut ur OP rummet vid 2 eller 3 tiden en lördag. Tusdagen därpå ringde sjukhuset till svägerskan (vi var int ehemma då) att dom på onsdag förmiddagen skickar hem svärmor till äldreboendet här, dom skulle skickar hem henne med taxi och någon skall finnas där som betalar........
Sambon åkte onsdag förmiddag till sjukhuset (vi hade pratat oss samman innan) och pratade med läkaren. Dom hade pratat med gamla damen men inte upptäckt att hon knappt hör något och är rätt så virrigt.
Läka<ren var rätt så frågande, oj då är det så.....
Då kan jag bli arg, nej jag blir ilsken. Gamla tanten har i hela sitt liv betalat skatten och många år jobbat och nu ska<ll hon ha det bra.
Min svärmor bor sedan 10 eller 11 år på äldreboendet men man måste hela tiden vara på alerten som anhörig.
Sånt gör mig arg
Elisabeth
Ugglemormor
05-11-2012, 15:38
Råkade ut liknande som du Elisabeth, men med vår mor......... När hon hade ramlat i äldreboendet, kördes hon till den lokala sjukstugan, men de kunde inte hitta något fel på henne utan hade satt henne i taxi ensam för att hon skulle tillbaks, men tanten gav taxin adressen till min syster och hon fick ta henne till äldreboendet..... Efter en vecka kunde hon inte gå längre så det blev en ny resa till sjukstugan och därifrån ambulans till sjukhuset (8mil) där hon opererades och dagen efter skickades till sjukstugans enstaka platser. Mor var medvetslös och min syster fick en schok när hon knappt inte kände igen henne. Hon hade samlat på´sig vatten i hela kroppen...... Jag fick då ett akutmail fr. syrran att vad gör vi nudå? Pratade med läkaren som sade att det finns inte mycket mer vi kan göra än stötta hennes dåliga hjärta och få bort vätskan, så vi får se under veckan hur det går. Efter en vecka kom ett nytt mail; -- hjälp. vad gör vi nudå? de vill avbruta all behandling, men vill ha våran tillåtelse o de andra vet varken ut eller in ........Ok, jag ringer till läkaren, fattar att detta är nu kört och säger till att se till att hon är smärtfri tills hon går bort...... Nästa dag kördes hon tillbaka till äldreboende där hon låg knappt veckan ut innan hon gick bort. hon skulle fylla 90 strax efteråt om hon levt. Det som gör mig riktigt arg är att sedan bli kallad för mördare av 2 andra syskon ...... Då fick jag nog!!!!! Hur ska det bli när vi blir gamla? vågar inte ens tänka på det...... Stackars gamlingar, de hivas hit o dit som kollin!....... PS: Syrran ska skriva på sin panna att så länge hon andas, ska hon få leva!.
Köppte nytt batteri till vågen i dag och det hade nog varit bättre att låta bli  hade gått upp nästan 5 kilo !
Biggan_
06-11-2012, 00:33
Nä det var ju ingen höjdare Motti!
Har väl tyckt att mina kläder blivit lite trånga men trodde det var torktumlaren som krympte dom
CITAT (Motti @ 06-11-2012, 00:53)  Har väl tyckt att mina kläder blivit lite trånga men trodde det var torktumlaren som krympte dom  Torktumlaren?  Det var en ny variant av bortförklaring. Men den var bra.
Man kanske skulle krypa i Tumlaren och köra några varv man kanske krymper ett par kilon
CITAT (Motti @ 07-11-2012, 18:56)  Man kanske skulle krypa i Tumlaren och köra några varv man kanske krymper ett par kilon  Gör inte det. Du kanske "bara" krymper på längden..
CITAT (pejori @ 07-11-2012, 20:02)  Gör inte det. Du kanske "bara" krymper på längden..  Ja, då fungerar det inte för mig eftersom jag redan är något underlång. Gita
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 20:08)  Ja, då fungerar det inte för mig eftersom jag redan är något underlång. Gita
Ja då är det väl Mangeln som gäller efter Tumlaren  Allvarligt så har man ju krymp på längden med åldern men växer glatt på bredden !orättvist
CITAT (Motti @ 07-11-2012, 20:15)  Ja då är det väl Mangeln som gäller efter Tumlaren  Allvarligt så har man ju krymp på längden med åldern men växer glatt på bredden !orättvist  På en spegel på mitt jobb har någon satt upp en lapp med följande text. "När jag sätter på mig glasögonen så förstår jag meningen med guds vilja att vi skall se sämre med stigande ålder. Gita
Aqvakul
07-11-2012, 21:10
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 20:22)  På en spegel på mitt jobb har någon satt upp en lapp med följande text. "När jag sätter på mig glasögonen så förstår jag meningen med guds vilja att vi skall se sämre med stigande ålder. Gita
Precis vad jag trodde Gita !därför har jag alltid mina läsögon i väskan och tar sällan upp dom  andra får läsa prislappar år mig!
Eva i Skåne
07-11-2012, 22:11
CITAT (Gita @ 07-11-2012, 20:22)  På en spegel på mitt jobb har någon satt upp en lapp med följande text. "När jag sätter på mig glasögonen så förstår jag meningen med guds vilja att vi skall se sämre med stigande ålder. Gita Den var riktigt bra Gita.  Tror jag lånar...
"Den "ska jag trösta mina vänninor med då blir dom glada och får sig ett gott skratt samtidigt
Biggan_
07-11-2012, 22:23
Ja den var riktigt bra! Snor den jag också!
Vet precis vad min man skulle säga då  får alltid komentarer när han köppt nya glasögon och "ser på en "Oj nu gick jag in i fel hus typ
skånepåg
21-11-2012, 14:13
Den lilla granntanten för att nämna ett fint ord sköter inte sina uppgifter som ta hand om vad som växer ute, det är endast hennes ansvar som kommunen inte tar hand om från andra hyresgäster. Den här busken är nu runt 5-6 meter och skrapar och slår på min balkong hela tiden, så skulle det vara en kriminell handling att beskära den utan tillåtelse?
*Stintan*
21-11-2012, 14:17
Prata med tanten eller någon som har huvudansvar!
Biggan_
21-11-2012, 14:19
Det behöver du väl inte göra! Bjud in henne på en kopp kaffe och ta ett snack om saken!
skånepåg
21-11-2012, 14:22
Om man kunde det, plinga och knacka på har man gjort några gånger utan framgång för att uttrycka sin åsikt Möte på måndag så får se vad vicevärden säger om det
Ugglemormor
28-11-2012, 19:05
Det som gör mig ARG är att andra ska tala om till mig hur man ska ha det/känna sig vid ex. julfirande, hur agera som mor/farförälder ...... Finns det inte förståelse att man kanske inte har levt/kunnat leva det "normala" livet som många åberopar.
De med andra upplevelser ska väl inte halshuggas när de inte passar in i "Svenssons-mallen" och man är inte ensam om det heller om man öppnar sina ögon någon gång under livets gång.
Skulle förstå om man hade en konstig religion man följde, men det finns inget sådant, enbart att man råkat hamna i udda familjer.
CITAT (Ugglemormor @ 28-11-2012, 19:05)  Det som gör mig ARG är att andra ska tala om till mig hur man ska ha det/känna sig vid ex. julfirande, hur agera som mor/farförälder ...... Finns det inte förståelse att man kanske inte har levt/kunnat leva det "normala" livet som många åberopar.
De med andra upplevelser ska väl inte halshuggas när de inte passar in i "Svenssons-mallen" och man är inte ensam om det heller om man öppnar sina ögon någon gång under livets gång.
Skulle förstå om man hade en konstig religion man följde, men det finns inget sådant, enbart att man råkat hamna i udda familjer. Tror du att du är ensam om att ha erfarenheter???? Livet blir vad man gör det till. Vill du älta det förflutna, är det ditt problem. Måste vara svårt att agera som mor eller farförälder när du inga barnbarn har.
*Stintan*
28-11-2012, 22:57
CITAT (pejori @ 28-11-2012, 21:43)  Tror du att du är ensam om att ha erfarenheter???? Livet blir vad man gör det till. Vill du älta det förflutna, är det ditt problem. Måste vara svårt att agera som mor eller farförälder när du inga barnbarn har.  Vad är Svensson-Mall och "normalt" liv?
skånepåg
29-11-2012, 01:32
När tjockisen inte orkar att vara närvarande så får man spela lite själv eftersom mediacentern inte funkar korrekt efter senaste uppdateringen på mobilen så man inte har annat att lyssna på än den jävla basen Så here we go.... https://www.youtube.com/watch?v=f2CGC1ifB0w
Ugglemormor
29-11-2012, 07:38
Ja, det kan man undra? Man har väl rätt att bli arg när man ser vad man går misste om pga. att man blivit född i den miljön där inget verkade vara normalt, när man till slut förstod det själv..... Det blir inte bättre att älta på, men att man kan ibland bli arg, är väl normalt? Jag tänker inte agera någons far-morsföräldrar när jag inte ens fick lära det av mina föräldrar .... de hatade sina barnbarn, likväl som min svärmor satte skräck i sina barnbarn....... synd att svärfar dog så tidigt, han var en god människa även mot mig, men bakom ryggen på sin sjuka kärring....... Men nu är det över för denna gången, menar min ilska, men den brukar poppa upp vid jultider, när jag o min dotter snackar om det. Hon har förstått hur ensam jag var med det hela.....och att hon inte heller var ensam med sin rädsla. Inte förrän tanten började bli lite senil, vågade släkten komma fram o fråga hur orkade jag? Samma gång blev det ett grymt uppvaknande för min make att få veta hur hon egentligen var, men jag har inte belastat honom för det. Det som var/hände hjälper ingen, men det har gett mig och min dotter en tajt förhållande och önskan att det hör det förlutna till, nu gäller det att samla ihop sig så att vi mår bra med besluten vi tar. Min far ville inte träffa vår dotter o har nog inte träffat de andra av sina barnbarn heller. Japp, nog om detta, men man hinner tänka alldeles för mycket när man ligger i sin sjuksäng... utan mina föräldrars "uppfostran" skulle jag inte vara så trasig i min rygg, så visst väcker det bitterhet, men nu finns inget mer att göra åt det..... Läser om er glädje och planeringar för den kommande helgen och önskar att ni ska få det jag inte fick, samt att lära av det att glädjas av er glädje ..... det hjälper mig att se världen som en bättre plats och jag vill läsa om er glädjeämnen (likväl som sorg).... samt att mina väninnors glädje ger mig positiv kraft, även att ytterst få av dem vet något om hur jag hade det..... (jag börjar vänja mig vid att vara "plastfarmor" åt mågens son, har inte träffat honom än) Vi slutar med tråkigheter, jag vill bara glömma ......
Ugglemormor, du skriver " Jag tänker inte agera någons far-morsföräldrar när jag inte ens fick lära det av mina föräldrar .... " Har du tänkt på att du på så sätt för vidare ett beteende du hatar? Att dina eventuella barnbarn kommer att vara precis lika besvikna på dig som inte brydde sig om dem som du är på dina far- och morföräldrar? Du har makten att bryta det dåliga familjemönstret. Du har makten att bli en bra morförälder. Det är inte lätt att bryta mönster, men det är heller inte omöjligt.
skånepåg
29-11-2012, 11:04
De dåliga dragen av dålig miljö och uppfostran sitter kvar än hur man än gör för att göra god sinnat till andra när man ser och upplever samma misär igen, man behöver få utlopp för sina känslor ibland. Det är inte lätt, efter mammas skilsmässa drevs man själv till ett förfall för mänskligheten av miljön som fanns omkring en, Juletiderna är tuffa för många när det inte finns så mycket glada minnen. Men som du sa, man kan göra gott åt andra, kyrkorna och ålderdomshemmen tar gärna emot hjälp och sällskap så det finns lite kärlek kvar man kan ge de som behöver det mer
skånepåg
29-11-2012, 11:12
Ugglemormor
29-11-2012, 11:16
Vi har snackat om detta rätt så mycket, min dotter och jag o hät gäller det att hara sina barnbarn alls. Även hon fick svåra minnen av sina far/morföräldrar, men hon förstår numera att de var sjuka, men der ursäktar inte den behandlingen som de gav henne, mest bakom min rygg pga att jag blev arg och tog dotterns parti, så gjorde de det bakom min rygg.... min mor gjorde fula miner el. slog henne, ex... helt sjukt ..... Aldrig nånsin att jag skulle bära mig åt så och jag har inte dessa psykiska sjukdommar som de hade. Mina systrar höll borta sina barn från mina föräldrar, hur roligt är det att en farfar tar tag i barnet och bruttar en mitt i ansiktet? Stryck blev det om man inte tackade för "gåvan". Det fick jag leva med, men det skulle inte min dotter, och det blev ju det enda mötet mellan dem. Eller att farmor kör sina fingrar i underlivet på min flicka för att nypa till där det gör mest ont? Kan det bli sjukare? Tanten passade på att försöka det med mig med i början, men fick så det räckte .....även att hon blev ursäktad att hon brukade klappa på småbarn på rumpan, inget ont i det????? Ju, ont och förnedrande var det, inte tal om det....... och det var ingen klapp på rumpan o jag var ju inget småbarn heller.........
Mycket av sådant beteende beror på att de själva under sin potträningstid blev inte vuxna nog att handskas med det. Det fick jag som förklaring när jag snackade om detta med en psykiater. Har tagit upp detta i min bok som förklaring varför de gjorde sådana saker....hur de blev/inte blev uppfostrade o bakåt i släkten.....
Anki på Öland
29-11-2012, 11:28
Ja du ugglemormor, det är nog lika bra att du sluppit bli mormor...
Ugglemormor
29-11-2012, 11:33
Anki,
Det var mina föräldrar o svärmor som var psykisk sjuka, inte jag!
Att man har fått leva i helvetet, gör att man asvskyr o undviker det om man inte hade gått under. Ska man staffas av andras godtycke när de inte ens ha uns om det som man har klarat av att växa ur? Näe! ingen ska tala om annat om de inte varit med i samma situation. Endast jag känner till fakta och hur undvika och hur rädda mitt barn från det och det har jag lyckats med!
Ugglemormor! Strunta i dom där som tjatar ihjäl både sej själva och oss andra så fort du skriver något. Pejori, Stintan och Anki nu senast... Skit i dom helt enkelt!
Ugglemormor
29-11-2012, 12:41
Tack Berith, Livet har varit tufft, men man har kommit ut ur det, även att man ligger här med sin trasiga rygg, så vill jag leva och planera för min framtid lite i taget. Det har hänt så mycket negativt sedan sommaren, så vi fick avliva lilla hunden och all bråk efter mors död med syskonen och som äldst, blev ju jag den som fick ta hand om det mesta, men det kvittar hur mor var, hon skulle ha det gott och ha den begravningen hon önskat sig. Trots att mina ben började svikta, förlamas, så fixade jag även det och min ena syster har tackat mig för det, hon var för sjuk att kunna göra allt ensam, men hon satt hos mor ända till slutet. Jag har förstått att det som har varit helt normalt för de flesta, har jag missat, men jag kan inte gråta över den biten för det är till ingen nytta. Jag gick i hypnoanalys när jag var 28 år pga dessa barndomstrauman och det utomlands, här fanns ingen hjälp och jag klarade av det med ett friskt psyke, det har jag papper på. visst blir man irriterad när en del vill enbart göra löje om en och det borde jag ju fatta, men det finns stunder då man inte orkar på samma sätt och det är grymt av dem att ge sig på en som redan ligger, men det är väl en slags behov hos dem antagligen, mer kan jag inte komma på. Tack att du förstår mekanismen, man blir lite hemmablind ibland, särskilt när man inte mår bra. .....
skånepåg
29-11-2012, 12:49
Tyckte denna bilden passade här, man får ibland inte den hjälp man behöver även från nära och kära
Ugglemormor
29-11-2012, 12:53
Ha ha, den var bra! Nästan lika bra som min pers. läkare fr, VÅC som ringde nyss o hörde för sig hur jag mår........
Anki på Öland
29-11-2012, 15:12
CITAT (Berith @ 29-11-2012, 11:59)  Ugglemormor! Strunta i dom där som tjatar ihjäl både sej själva och oss andra så fort du skriver något. Pejori, Stintan och Anki nu senast... Skit i dom helt enkelt!  Förstår inte vad du ger dig på mig för... Konstaterade ju bara att det var bra att ugglemormor fått precis så som hon vill ha det - är det att tjata ihjäl någon??
Ugglemormor
29-11-2012, 15:38
Anki, Trodde inte att du var så lagt att du ger dig på folk som redan mår dåligt. Klarar du inte av dem som biter ifrån? Hade inte ens sagt dig något, men som gubben i lådan hoppar du upp som katt efter musen..... Dålig stil! .....
Anki på Öland
29-11-2012, 15:45
CITAT (Ugglemormor @ 29-11-2012, 15:38)  Anki, Trodde inte att du var så lagt att du ger dig på folk som redan mår dåligt. Klarar du inte av dem som biter ifrån? Hade inte ens sagt dig något, men som gubben i lådan hoppar du upp som katt efter musen..... Dålig stil! .....  Men nu måste jag få opponera mig!! Du har i massor av inlägg i 2 olika trådar talat om att du inte vill ha barnbarn och när jag säger att det är bra att du fått som du vill och inte blivit påtvingad något du inte vill ha - då ger jag mig på någon som ligger.... Snacka om att vända på diskussionen....
Ugglemormor
29-11-2012, 15:55
Då har du läst me skumma ögon eller blandat ihop alltsammans...... Jag vet inte om jag tycker om barnbarn när jag inga har, rätt logiskt......sen vad det andra innebär, är min ilska för att vi barn och våra barn blivit så illa behandlade, däri ligger ingen fortsättning, för de son plågade nästan livet ur folket är döda ....... kommande ev. barbarn har inget sånt att vara rädd för om det inte finns idioter i den norska delen av släkten, men har inget hört utom en ingift rysk kärring som bråkar .......mest med alla ........men mig kommer hon inte åt! Ta nu och lugna ner dina agressioner så går det bättre, så lovar jag med......
*Stintan*
29-11-2012, 18:55
CITAT (Berith @ 29-11-2012, 11:59)  Ugglemormor! Strunta i dom där som tjatar ihjäl både sej själva och oss andra så fort du skriver något. Pejori, Stintan och Anki nu senast... Skit i dom helt enkelt!  Och du läser då inlägg som fan läser bibeln. För övrigt finns det bara en som tjatar ihjäl sig och andra här och det är inte någon av de du räknar upp.
Ugglemormor
29-11-2012, 19:43
Flåt, glömde ju bort dig!
Förresten vad får jag? Var det anki som sa att jag får vad jat tjänar? Vad är det då för jag får ju inget, inte ett jäkla skit,,,,,,,
Ni Läser ju själv bibeln med dj....len, men jag har inte öppnat den boken sen jag blev konfirmerad och kommer inte heller att läsa den..... inget som intresserar mig .....
Det är visst roligt att hacka på den som redan ligger ..... typiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|