Full version: Argtråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Biggan_
CITAT (malcolm @ 20-03-2012, 19:46) *
Började se dubbelt igår eftermiddag och när jag kom till beroendecenter idag berättade jag om mina symptom, de skickade mig med taxi till sjukhuset och där har jag varit hela dage. Var ingen stroke trots allt men jag skall till ett annat sjukhus imorgon. Så himla tyrött att drabbas av det ena efter det andra och jag måpste blunda med dena ögat för att kunna skriva/läsa på datorn. ranting.gif

trostar.gif
Du har det bra kämpigt Malcolm! smiley_small_hug.gif
malcolm
Är både arg och ledsen eftersom alla bakslag grusar mina förhoppningar om ett normalt liv. *suck*
Biggan_
Du har all rätt i världen att vara både arg och ledsen, men låt det inte slå ner dej nu när du kämpat så hårt för att komma igen!

Imorgon får du förhoppningsvis besked på vad det är och vad dom kan göra åt det. Sen får du ta nya tag och kämpa vidare. Har du klarat så här mycket så klarar du det med!

Stor smiley_small_hug.gif
malcolm
Nu skall ja ringa efter en sjuktransport för köra bil är en omöjlighet då jag ser dubbla körbanor.
mamamaggan
Håller tummarna för att de ska hitta felet och kunna avhjälpa det snabbt . trostar.gif
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 21-03-2012, 09:13) *
Nu skall ja ringa efter en sjuktransport för köra bil är en omöjlighet då jag ser dubbla körbanor.

Sköt om dig! ♥
malcolm
Tack!

Nu är jag hemma igen , de gjorde ingenting och jag fick en remiss till det första sjukhuset, sonen har åkt till apoteket för att köpa en sjörövalapp som jag kan ha över det ena ögat för att inte se allt i stereo.
Gossen Ruda
Så du bollas mellan sjukhusen? Trist, hoppas det löser sig.
Eva-Helene
Nu blev jag arg! Stackars dig malcolm som skickas hit och dit mellan sjukhusen!!! Fy Fabian så dumt! Jag vet hur fruktansvärt obehagligt det är att se dubbelt - man kan bli sjösjuk för mindre sick.gif När du kommer till sjukhuset så begär att om gör en magnetkamera-röntgen! Och ge dig inte! MR-undersökning är största chansen att dom hittar felet.
mamamaggan
Man kan ju bli arg för mindre ! Skicka runt en sjuk människa hur som helst utan att ge hjälp , aaarrrrrgggggg. ranting.gif

Håll ut Malcolm och stå på dig , du måste få hjälp.

trostar.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2012, 15:17) *
Så du bollas mellan sjukhusen? Trist, hoppas det löser sig.

Synd att AKB:s sjörövarvideo redan är gjord annars hade jag kunnat vara med där med min svarta lapp. coolgleam.gif
merlin68
CITAT (mamamaggan @ 21-03-2012, 16:44) *
Man kan ju bli arg för mindre ! Skicka runt en sjuk människa hur som helst utan att ge hjälp , aaarrrrrgggggg. ranting.gif

Håll ut Malcolm och stå på dig , du måste få hjälp.

trostar.gif

Håller helt med! Hoppas du orkar stå på dig och det kan väl inte vara så svårt för dem att fixa en akuttid för utredning och ev tid till magnetröntgen?
Styrkekramar från mig trostar.gif
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 21-03-2012, 16:57) *
Synd att AKB:s sjörövarvideo redan är gjord annars hade jag kunnat vara med där med min svarta lapp. coolgleam.gif

Jo, det hade passat bra. Har du fö märkt att Itano inte har någon ögonlapp på slutet?
Monarda
Cyklade till jobbet i morse och var nära att köra över en mobiltjattrande tjej. Hon tittade rakt på mig när jag var några meter ifrån men klev ändå ut framför cykeln. Det är den stora nackdelen med att cykla; jag hinner bli förbannad varje morgon innan jag är framme vid jobbet för att folk beter sig som yra höns. Det verkar numera som den yngre generationen varken kan gå eller stå utan att något hänger i öronen på dom.
Gossen Ruda
Det är ofta man ser mobilpratande cyklister också. Frågan är om man kommer att få se cyklande ifånar och liknande också? Fast förmodligen kommer de att stryka med i snabb takt.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2012, 17:42) *
Jo, det hade passat bra. Har du fö märkt att Itano inte har någon ögonlapp på slutet?

Hennes sjukhus var väl bättre än mitt. giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2012, 18:40) *
Det är ofta man ser mobilpratande cyklister också. Frågan är om man kommer att få se cyklande ifånar och liknande också? Fast förmodligen kommer de att stryka med i snabb takt.

Det finns ju hållare att sätta på styret för ifånerna. Folk med lurar i öronen är livsfarliga i trafiken, dom varken ser eller hör när dom snackar.

Funderar på att sätta en siren på mitt cykelstyre.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2012, 18:50) *
Det finns ju hållare att sätta på styret för ifånerna. Folk med lurar i öronen är livsfarliga i trafiken, dom varken ser eller hör när dom snackar.

Funderar på att sätta en siren på mitt cykelstyre.

De använder öron och mun mer än hjärnan.
fvd
Min kompis är arg för att bilarna kör för nära när hon cyklar i Stockholmstrafiken. Hon är polis själv så jag tyckte att hon kunde säga till dem. Hon bara fnös och sa att hon skulle sätta på en stingpinn med en rostig spik. Det kanske går att tänka ut något att montera cykeln i det här fallet också !
Huggorm
CITAT (fvd @ 21-03-2012, 21:11) *
Min kompis är arg för att bilarna kör för nära när hon cyklar i Stockholmstrafiken. Hon är polis själv så jag tyckte att hon kunde säga till dem. Hon bara fnös och sa att hon skulle sätta på en stingpinn med en rostig spik. Det kanske går att tänka ut något att montera cykeln i det här fallet också !

Om hon höll sig på cykelbanorna skulle bilarna komma på bättre avstånd
*Stintan*
Som om det fanns gott om cykelbanor i Stockholm wink.gif
herkules
CITAT (malcolm @ 21-03-2012, 18:50)
1530383[/url]']
Hennes sjukhus var väl bättre än mitt. giggle.gif

bra att du kan garva åt eländet! hoppas att du får den hjälp du ska ha och behöver!!
heinrich_stubel
CITAT (fvd @ 21-03-2012, 21:11) *

Det är ju själva fan att folk inte kan hålla sig till cyckelbanan, istället för att cykla mitt i en trafikerad bilväg och störa trafiken. Slår vad om att detta är fallet.
Motti
Gott att bo på landet för då slipper man alla dessa irritationsmoment som ni Stockholmare har thanks.gif
herkules
CITAT (heinrich_stubel @ 21-03-2012, 23:14)
1530498[/url]']
Det är ju själva fan att folk inte kan hålla sig till cyckelbanan, istället för att cykla mitt i en trafikerad bilväg och störa trafiken. Slår vad om att detta är fallet.

så himla många cykelbanor finns det faktiskt inte i innerstan, man måste trängas m bilarna på gatorna.
Monarda
Själv bor jag i en kommun med ett fantastiskt utbyggt nät av cykelbanor, men det är ingen jäkla ordning i alla fall. Folk vet sällan vilken sida dom ska vara på.
Uggi
CITAT (Monarda @ 22-03-2012, 06:55) *
Själv bor jag i en kommun med ett fantastiskt utbyggt nät av cykelbanor, men det är ingen jäkla ordning i alla fall. Folk vet sällan vilken sida dom ska vara på.

Jag kan hålla med dig, men jag är nog inte så ordentlig själv, cyklar ca 75 mil/år.
mamamaggan
Nu är jag arg på delar av personalen på min vårdcentral. Ringde i går för att få veta ett provsvar och blir avsnäst i telefonen av två sköterskor.

Den ena för att jag inte ringde direkt till lab dit det inte finns några uppgifter om telefonnummer och den andra för att det var onödigt att ringa. Jag får veta provsvaret i ett brev nästa vecka.

Jag skulle inte ringa och fråga om det hade fungerat som det ska. Det är ett viktigt provsvar och sköterskan som ska meddela mig har flera gånger inte gjort det fast värdet varit helt åt skogen och jag då måste ändra antalet tabletter jag ska ta.

Jag vill inte riskera mitt liv för att någon inte sköter sitt jobb .

Blir extra arg eftersom man tidigare varit trevliga och tillmötesgående . Är det problem på vc så att personalen mår dåligt ?

ranting.gif
Skruttis
CITAT (mamamaggan @ 22-03-2012, 09:31) *
Nu är jag arg på delar av personalen på min vårdcentral. Ringde i går för att få veta ett provsvar och blir avsnäst i telefonen av två sköterskor.

Den ena för att jag inte ringde direkt till lab dit det inte finns några uppgifter om telefonnummer och den andra för att det var onödigt att ringa. Jag får veta provsvaret i ett brev nästa vecka.

Jag skulle inte ringa och fråga om det hade fungerat som det ska. Det är ett viktigt provsvar och sköterskan som ska meddela mig har flera gånger inte gjort det fast värdet varit helt åt skogen och jag då måste ändra antalet tabletter jag ska ta.

Jag vill inte riskera mitt liv för att någon inte sköter sitt jobb .

Blir extra arg eftersom man tidigare varit trevliga och tillmötesgående . Är det problem på vc så att personalen mår dåligt ?

ranting.gif

trostar.gif Det var säkert inte dig de var sura på, de hade nog en dålig dag och lät det gå ut över dig. Mycket oprofessionellt.
Självklart ska du få ringa och fråga en sådan sak, utan att de är otrevliga. Det är ju inte ditt fel att de har för mycket att göra (troligtvis).

Du får en liten blomma.gif av mig så kanske det kan kännas bättre.
Gunilla T
Nu är det dags igen, denhär gången en gasläcka! Och all modern teknik i världen tycks inte kunna fixa detta. Ett halvår!!!!! och en from förhoppning att det slutar av sig självt...och dethär har vi också grävt ner i Östersjön!

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.44061...ckan-i-nordsjon
malcolm
Fick ingen behandling alls för mitt dubbelseende på sjukhuset idag. ranting.gif
Blomstertanten
CITAT (malcolm @ 29-03-2012, 01:54) *
Fick ingen behandling alls för mitt dubbelseende på sjukhuset idag. ranting.gif

Men har dom kommit fram till vad som är felet? Och om det i så fall är nåt man kan sätta in behandling mot?
Du kan ju inte gå omkring och se dubbelt!!!! no.gif Det måste dom ju fatta ranting.gif
Ugglemormor
Arg att jag får vänta några månader till innan det är stabilt att prova nya glasögon på mig .... thumbdown.gif Jag ska ju snart åka till England och läsa i college och trodde att det skulle vara klart med glasögon, men ikke då ........ ranting.gif hur faaasen ska jag fixa det då? ----- de gamla passar inte längre, så det finns inget mer än VÄNTA ......... devil.gif
Som tur är så ser jag det jag ser --- inte dubbelt!
Eva i Skåne
CITAT (Ugglemormor @ 29-03-2012, 12:11) *
Arg att jag får vänta några månader till innan det är stabilt att prova nya glasögon på mig .... thumbdown.gif Jag ska ju snart åka till England och läsa i college och trodde att det skulle vara klart med glasögon, men ikke då ........ ranting.gif hur faaasen ska jag fixa det då? ----- de gamla passar inte längre, så det finns inget mer än VÄNTA ......... devil.gif
Som tur är så ser jag det jag ser --- inte dubbelt!

Vad är det för college och vad/hur länge ska du läsa där? Intressant!
mamamaggan
Arg och arg , vet inte riktigt vad jag känner.

Vi var ute vid stugan och kollade lite på em . En granne var där vid sin stuga . Men , för att de ska kunna köra in på sin tomt innan maj så måste de låsa upp en bom.

Vår stuga är utanför bommen , vi vill inte ha några hinder för polis, ambulans och brandkår.

Nu , som flera gånger förut , hade de parkerat på vår tomt eftersom det är liiiiite jobbigt att låsa upp den bom som de absolut ville ha för att inte få inbrott.

Löjligt egentligen , vill någon plundra deras stuga så går man bara förbi bommen och hämtar vad man vill , är 30 - 40 meter att bära grejerna.

Det är inte det jag är mest arg på , det bara bidrar så där i största allmänhet , utan att de fällt ett par träd på sin tomt och en stor björk har de lagt rakt in på min tomt.

Den har inte skadat så mycket men iaf.

För några år sedan tog vi ner träd och två var vi tvungna att lägga ner på deras tomt . Naturligtvis pratade vi med dem , de skulle heller inte skada något , och fick OK.

Vi såg till att allt togs bort samma dag från deras tomt.

Nu har de " i smyg " fällt en stor björk som ligger kvar på min tomt. Ojdå , hade inte företaget som de anlitade inte hört av sig till oss ?!

Det är väl inte trädfällarnas sak att leta reda på oss, det hör väl till god grannsämja att grannen gör.

När min man sa till om det så säger grannen " ja du vet jag opererade blindtarmen för en dryg vecka sedan så jag kan inte göra det nu ". OK men sedan kommer detta " jag säger att det kommer att vara borta till midsommar för så snart det börjar bli grönt så vill jag ju ut på golfbanan så det där trädet får vänta ".

HUr långt skulle ni vara beredda att gå för grannsämjans skull ? Det här är bara några saker som de gjort/gör under de år vi varit grannar.

Det värsta är att min man varit lagledare för ett fotbollslag som grannen spelat i och frun jobbade på våra barns dagis så vi har tidigare , innan vi blev grannar vid sommarstugan , haft bra kontakt med dem.

I dag fick de förskräckligt bråttom hem efter vårt lilla samtal , ett samtal som de bröt väldigt fort .

Vad gör man ? Att vara osams är inte kul men samtidigt måste man ju ha rätt att bli arg när folk gör något " egenmäktigt ".
Motti
Här i byn gäller som följer ! fäller du ett träd på grannens tomt så tar du hand om det genast samma dag finns inget annat alternativ här.Granne ska informera dig om eventuell trädfällning på din tom och få ditt godkännande ! den som fäller Entreprinören har ingen skyldighet att lägga sig vad grannar bestämt sig i mellan de bara utför sitt jobb .
Så jag kan förstå att du är lite putt på dom wink.gif
Huggorm
Min granne är ett skogsbolag, och när de avverkade så fällde de stora träd rakt in på min mark, upp i småtallar som växte där. Sedan körde de tvärs över stenmuren med skördaren och hämtade timret, kvisten ligger dock fortfarande kvar där den hamnade...
Motti
Då skulle jag allt ha ringt och begärt att de gjorde i ordning efter sej ! angry.gif
mamamaggan
Så tycker ju vi också att det borde ha varit i det här fallet men så tyckte alltså inte grannen.

Hör väl till hyfs egentligen !

Men var går gränsen ? Om vi blir osams så kan det bli tråkigt. Vi delar väg , äger exakt halva bredden av vägen , in till deras tomt och den obebodda tomt som jag äger.

Där har det redan varit gnäll. En annan granne hade parkerat på ena sidan av vägen och vi hade besök som ställt sig på min del av vägen.

Då blev det gnäll om att vi stod i vägen så att de inte kom fram. De krävde att vi skulle flytta på våra bilar för att de skulle komma fram , de sa ingenting till den granne som pakerat på deras del av vägen.

Motti
Verkar som om ni skulle behöva träffas under trevliga former lite fika osv och räta ut trådarna vad som gäller ! Här i vår by är vi väldigt hänsynsfulla och vi som flyttat in de sista 10 åren tar stor hänsyn till vad som gällt innan vi kom indraganes ,gäller att försöka hitta en balans som passar alla och ta hänsyn till dom som varit här sedan 40-talet dom som skapade byn vi nu bor i !
*Stintan*
Måste man bli osams för att man säger ifrån att man vill att dom med det snaraste tar hand om sin björk och att ni inte vill att dom parkerar på er tomt?

Hellre raka puckar än att man ska behöva gå omkring och vara småsur när det är något man irriterar sig över tycker jag. Så är det bra sen.
Motti
Din taktik håller inte !man kan inte gå runt och gapa på grannar och åberopa sin rätt ,ibland är diplomati en bättre utväg för att behålla grannsämjan .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-04-2012, 00:59) *
Din taktik håller inte !man kan inte gå runt och gapa på grannar och åberopa sin rätt ,ibland är diplomati en bättre utväg för att behålla grannsämjan .

Nej man kan sitta vid kaffebordet och komma överens om att det är bättre för alla om man säger till om det är något man irriterar sig på.

Har aldrig påstått att man ska gapa på sina grannar var har du fått det ifrån? Jag säger ju faktiskt inte något annat än du nyss själv skrev. Jag hann dock inte se det innan jag postade eftersom vi skrev nästan samtidigt.
omk
CITAT (mamamaggan @ 03-04-2012, 00:08) *
Nu , som flera gånger förut , hade de parkerat på vår tomt eftersom det är liiiiite jobbigt att låsa upp den bom som de absolut ville ha för att inte få inbrott.

Nu har de " i smyg " fällt en stor björk som ligger kvar på min tomt. Ojdå , hade inte företaget som de anlitade inte hört av sig till oss ?!
När min man sa till om det så säger grannen " ja du vet jag opererade blindtarmen för en dryg vecka sedan så jag kan inte göra det nu ". OK men sedan kommer detta " jag säger att det kommer att vara borta till midsommar för så snart det börjar bli grönt så vill jag ju ut på golfbanan så det där trädet får vänta ".

Jag avskyr sånt här. Varför strula med sin granne ?
MEN, beter dina grannar sig såhär, så skulle iaf JAG ge tillbaka ! Vilka j-vla skitstövlar ! Jag blir så ARG !!

1. Parkeringen. Lägg ut en stor j-vla sten mitt i, eller nån humlestör eller nåt. Förresten, helst ska du ju ta en stor stockbit av grannens björk devil.gif

2. Björken. Om ni orkar (ta hjälp av alla ni känner, jag önskar att jag kunnat hjälpt till), stjälp/rulla över hela konkarongen tillbaka till granntomten, helst huller om buller. Glöm inte riset !! Den är ju deras ... devil.gif Där kan han stå med sina golfklubbor och peta !!
herkules
CITAT (Motti @ 03-04-2012, 00:52) *
Verkar som om ni skulle behöva träffas under trevliga former lite fika osv och räta ut trådarna vad som gäller ! Här i vår by är vi väldigt hänsynsfulla och vi som flyttat in de sista 10 åren tar stor hänsyn till vad som gällt innan vi kom indraganes ,gäller att försöka hitta en balans som passar alla och ta hänsyn till dom som varit här sedan 40-talet dom som skapade byn vi nu bor i !

klart man ska ta hänsyn och det gäller ju trädfällande grannar också.
jag skulle be dem ta bort träden, snarast, man behöver inte säga mer.
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 03-04-2012, 00:53) *
Måste man bli osams för att man säger ifrån att man vill att dom med det snaraste tar hand om sin björk och att ni inte vill att dom parkerar på er tomt?

Hellre raka puckar än att man ska behöva gå omkring och vara småsur när det är något man irriterar sig över tycker jag. Så är det bra sen.

TACK Stintan !

Nu när jag läser ditt svar så känner jag att det är nog så här vi måste göra. Ingenting blir väl bättre av att vi sväljer och sväljer samtidigt som vi blir mer och mer uppretade på vad de ställer till med.

Tipset om att se till att trädet kommer över på deras tomt känns också bra . Varför inte ? Förresten , om vi ber en annan granne såga upp trädet mot att han får ta det som ved , är det egenmäktigt förfarande ? Riset kan vi se till att det släpas in till trädfällande grannes tomt.

Grannen vet mycket väl hur vi har det , både min man och jag har handikapp som gör att vi inte ens kan ta hand om vårat eget utan får anlita hjälp t o m för gräsklippningen så de borde verkligen skämmas tycker jag.
Gunilla T
Vilka hänsysnslösa grannar ni har, förstår ilskan. Inte trevligt med grannosämja men visst måste ni säga ifrån.

Försök ta diskussionen när ni lugnat ner er och var saklig och korrekt men tydlig i vad ni förväntar er...
mamamaggan
CITAT (Gunilla T @ 03-04-2012, 16:23) *
Vilka hänsysnslösa grannar ni har, förstår ilskan. Inte trevligt med grannosämja men visst måste ni säga ifrån.

Försök ta diskussionen när ni lugnat ner er och var saklig och korrekt men tydlig i vad ni förväntar er...

Ännu ett bra råd .

Vad som känns mest jobbigt är hur det kan bli sedan. Om de redan i dag , mest han är det nog som är försmädlig och spydig , beter sig så här vad kan vi förvänta oss i framtiden ?

Känns inte alls kul och förväntansfullt att åka till stugan för att kunna njuta varken nu eller i framtiden.

Hur lång tid skulle ni ge dem för att få bort trädet från min tomt ? Ska de ha mer tid på sig ? Om man anlitar någon som tar ned träden så kan man väl också se till att de eller någon annan som man anlitar tar bort det ?

Framför allt så ber man väl om ursäkt , eller gör man inte sådant längre ? !
Eva i Skåne
Ovän med grannarna vill man inte vara, men lite hyfs får man förvänta sig.
Jag tycker ni ska prata med dom och påpeka att när ni fällde in på deras tomt såg ni till att det kom undan väldigt snabbt och vill att dom gör likadant. Det är ju inget grannen rimligtvis kan bli sur för.
Ta inte upp detta med parkeringen på samma gång är mitt råd. Då kan det bli för mycket för grannen och han tjurar till ordentligt. Just nu är det trädet som är det aktuella.
Ni ska inte heller anlita någon annan som gör grannens jobb bara för att ni ska bli av med det. Det tror jag bara skulle reta en kitslig granne.

Detta är mitt råd. Man kan ha många synpunkter och idéer, men så skulle jag försöka i alla fall.
mamamaggan
Helt klart Eva så är det trädet som är det primära just nu .

Det där med att låta någon annan ta bort det är egentligen inget alternativ utan bara en undran från min sida, mer om man får göra så .

Usch , det är så tråkigt att det är som det är och utan att vi vet varför . Varför beter de sig så här ?

Vet sedan förut att han är irriterad på att jag är sjukpensionerad och att han ska betala för att jag " går hemma och har det bra " som han uttryckte det !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon