Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41
mojan
CITAT (anne-li i olofstorp @ 22-11-2009, 15:21) *
-cry-.gif Vad har jag gett mig in i??????

Lugn, bara lugn.
Första året tyckte jag det var lite nervöst. Satt alla hemma och drejade/stickade/slöjdade osv undrade jag?
Men när gissningen pågick efter jul och en del la ut foton så tyckte jag att det var en salig blandning av gåvor.

Allt är bra!
Någon tävling är det inte!
Det är jul-kul!
netaave
CITAT (anne-li i olofstorp @ 22-11-2009, 15:21) *
-cry-.gif Vad har jag gett mig in i??????

Det är nog ingen fara biggrin.gif (hoppas jag) wink.gif
mojan
CITAT (netaave @ 22-11-2009, 17:53) *
Det är nog ingen fara biggrin.gif (hoppas jag) wink.gif

Skönt att höra, då stickar jag vidare. flirting.gif
Irene_L
CITAT (Anma @ 22-11-2009, 17:05) *
Låter bra det. Min stora sorg är att jag helt plötslit inte kan dricka kaffe... Sitter här och har ont bara efter en knapp halv kopp med svag kaffe. Yhyhyhhh

Jag önskar mig förmågan att dricka kaffe i mitt paket, bara så ni vet. I andra hand ett förslag på någon bra ersättning som smakar kaffe... giggle.gif

När jag hade problem med magkatarr så drack jag neskaffe. Det var mildare för magen än vanligt kaffe. Det funkade bra fast inte är det som vanligt kaffe inte...men vad gör man!
Aqvakul
Om du sköter din diet och tar dina tabletter så kan du nog snart dricka kaffe igen. Det finns faktiskt annat som är värre.
anne-li i olofstorp
Svagt kaffe får jag ALLTID ont i magen av. Nej försök att döna på som vanligt -styrkan alltså, kanske mindre mängd, mjölk i brukar hjälpa också.....
Anma
CITAT (Aqvakul @ 22-11-2009, 18:26) *
Om du sköter din diet och tar dina tabletter så kan du nog snart dricka kaffe igen. Det finns faktiskt annat som är värre.

Visst finns det grader i helvetet, och idag är jag faktiskt tacksam över att min största sorg är detta med kaffet. Men trots det är det jobbigt.

Neskaffe och mjölk, det är vad jag druckit de senaste åren... smile.gif
Men det är väl så att det gick för långt så nu är det extra extra känsligt så klart.
Meriona
Är det nåt kaffe jag får ont i magen av så är det neskaffe. fear.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 20:21) *
Är det nåt kaffe jag får ont i magen av så är det neskaffe. fear.gif

Det är ju så olika... min mage klarar kaffe ganska bra, särskilt då espresso, medan kryddstark mat och vitt vin är helt hopplöst när magkatarren sätter in....
dicentra
Hjälp!!! fear.gif

Nu får jag prestations ångest,här pratas det om att dreja ,slöjda o en massa olika käcka handarbeten!!

Jag som inte är så himla duktiga på det,går det bra om jag skickar katten ialla fall?? slap.gif

Får se om jag hittar en tillräckligt STOR låda bara. a0a.gif

Jag skriver väldigt tyst o försiktigt så att han (katten alltså) inte skall höra mig. naughty.gif ,är rädd för att han rymmer hem ifrån ett par månader annars. giggle.gif

emmas matte
Tar gärna emot katten... wub.gif men mina andra 2 kanske inte vill ha en till katt i huset... sad.gif .alla kan ju inte sticka eller slöjda ninja.gif tänk på att alla affärsidkare santa.gif yahoo.gif ska leva oxå
RitRat
En jätterolig idé med odla-julklappar! Jag ska inte vara med, men skriver en liten fundering här i alla fall. Hoppas det är okej....

Värdet skulle ju vara ca 25 kr. Hur kan då någon skicka något så värdefullt som hemstickade vantar? De är ju värda över 150! Till o med att köpa garn till vantar går på långt över 25 kr, o sen arbetet på det. Jag skulle naturligtvis bli jätteglad om jag fick vantar, men skulle få dåligt samvete om jag själv skickat t.ex. en godispåse för 25.
MariaS
CITAT (RitRat @ 22-11-2009, 23:52) *
En jätterolig idé med odla-julklappar! Jag ska inte vara med, men skriver en liten fundering här i alla fall. Hoppas det är okej....

Värdet skulle ju vara ca 25 kr. Hur kan då någon skicka något så värdefullt som hemstickade vantar? De är ju värda över 150! Till o med att köpa garn till vantar går på långt över 25 kr, o sen arbetet på det. Jag skulle naturligtvis bli jätteglad om jag fick vantar, men skulle få dåligt samvete om jag själv skickat t.ex. en godispåse för 25.

Hört talas om restgarner? Det kan bli mycket saker på sånt! whistling.gif innocent.gif
Myosotis

Det är väl klart att det är okej att du skriver här!! Om man inte räknar sin arbetstid blir inte nödvändigtvis kostnaden så hög för något hemmagjort. Det ska ju vara något som man tycker är kul att göra, inte ska man sitta och tänka på hur många timmar det tar och hur mycket man skulle kunna ta betalt i timmen! Värdet behöver förresten inte vara 25:-, det går lika bra med 0:-, t.ex. frön från den egna trädgården.

Jag ska skicka något hemmagjort.
Anma
Om man gör det jag gör vilket jag inte tänker säga vad det är för att inte avslöja för mycket, så blir det alltid restprodukter kvar av det man har gjort innan. Dessa restprodukter ser jag som gratis för att det är ju sånt som annars bara skulle bli liggande till ingen nytta. Men visst kan man vara petig och räkna på hur mycket det kostat att inhandla också, men så gör inte jag i varje fall. Sen räknar inte jag arbetstid på saker jag gör som present. Men om jag skulle göra för att sälja skulle det vara skillnad så klart. Då skulle jag räkna in arbetstiden också.

Förlåt att jag låter kryptisk men kan inte säga mer än så här förrän gissningarna är klara efter jul ju... giggle.gif

Och förrsten så kanske jag springer på den perfekta klappen i en butik eller loppis också, så det kan hända att det blir en köpesak för 25 kr...

Betty

Nu var det ju i o f s hemstickade vantar du frågade om men jag svarar ändå... Förra året fick jag på min lott att hitta på en julklapp till Farbror Blå, jag valde att sticka ett par raggsockor till honom. Garnet var restgarn som jag hade haft liggande några år så det var inte så att jag hade varit ut och handlat nytt yllegarn för dyra pengar precis. Om du räknar med en årlig värdeminskning så kostade det säkert inte mer än några tjugor i slutänden i alla fall... wink.gif och arbetet var för mig ett rent nöje - jag tyckar att det är trevligt att sticka sockor medan jag tittar på TV t.ex.
Hur högt man ska värdera ett par hemstickade sockor eller vantar är ju en bedömningsfråga, du kanske tycker att de är värda 150:- men jag tycker att de var värda någon tjuga - och att sticka sockor är som jag sa för mig en ren avkoppling och absolut inget besvär/arbete alls.
Jag hoppas verkligen att ingen får dåligt samvete om de skulle få en julklapp som i deras ögon är värd mer än den klapp de skickade. Jag hoppas och tror att de som deltar i Secret Santa tycker precis som jag - att det är tanken som räknas. smile.gif
Monaxe
Visst är det så att tanken räknas!

Lite tråkigt tycker jag med denna diskussion, känns som om man fokuserar på fel sak, nämligen vad presenterna kostar istället för glädjen med att ge och få, och framför allt gissa vem som skickat julklappen!

Redan förra året var vi många (de allra flesta) som oroade oss över att våra ivägskickade gåvor inte var fina nog, inte fint inslagna, inget rim på osv...

I slutändan blev det bra ändå och jag tror att alla tyckte att det var bra gåvor. Dessutom är det ju en lek...

Det riktiga nöjet bestod ju i att gissa både före och innan, först vad som kunde finnas i presenten och sedan vem det kunde vara som skickat den...
Aqvakul
Jag har ingen prestationsångest inför min klapp. Jag tror det löser sig när det är dags.
Myosotis
Hoppas också att ingen går omkring och oroar sig eller har dåligt samvete, det skulle ju ta bort hela nöjet! Jag blev glad över min julklapp och min påskpresent och det tror jag alla blev. Det ska inte gå "inflation" i det här, typ "åh hjälp, någon stickade strumpor så nu måste jag tillverka något som tar flera veckor, annars duger jag inte".
En sak som jag har funderat på: Om man skulle springa på den perfekta julklappen i en affär, men den kostar 25:90. Jag skulle köpa den, men vad tycker ni? Var går gränsen? Är 26:90 okej? 29:90? Är 25:90 lika fel som 29:90? crazy.gif (Typisk Grubbelmyosotis-fundering, bry er inte om den wacko.gif )
Betty
Fundera inte så mycket Myo... den där perfekta julklappen för 25:50 kanske har en röd prislapp i grannstaden och kostar bara 15:50 där... Är den perfekt så är den - det är som sagt tanken som räknas, inte vad som exakt står på prislappen. Jag blir lika glad om jag får en påse hemmaplockade blomfrön (perennfröer brukar kosta mer än 25:- på affären...) eller om jag får något annat, köpt eller hemmagjort. santa.gif Det är ju spänningen och gissningsleken runt omkring som är det roligaste. Min SecretSanta-klapp var min roligaste och mest spännande klapp förra året - även om den inte var värd i kronor och ören lika mycket som en del av mina andra klappar.
Myosotis
Ja, det var verkligen roligt och spännande. Ända fram till julafton trodde jag att jag skulle öpnna den under granen på kvällen, men sen kändes det rättare att sitta vid datorn med odla som sällskap sent på eftermiddagen innan julen började. Så ska jag göra igen.
*Ulrica*
Ni skriver för mycket i den här tråden, det tar för lång tid att läsa när jag bara kollar här en gång i veckan! kompiskram.gif giggle.gif

Håller med er andra, Odla-julklappen var den klapp jag var mest spänd inför och mest glad för, förra året. För att inte tala om gissandet efteråt. Fast "vissa" får nog vara lite mer generösa med ledtrådar än förra året... flirting.gif
Chamomille

Tror nog att somliga inte bryr sig om självaste prislappen.. blush.gif Har man någonting hemma så har det ingen prislapp. Varför ska du inte vara med då??
Myosotis
CITAT (*Ulrica* @ 23-11-2009, 11:01) *
Ni skriver för mycket i den här tråden, det tar för lång tid att läsa...

laugh.gif

CITAT (*Ulrica* @ 23-11-2009, 11:01) *
Fast "vissa" får nog vara lite mer generösa med ledtrådar än förra året... flirting.gif

tongue.gif
Chamomille
Djävlar...Vet inte om jag är hemma på julafton fear.gif Kan man surfa från utlandet? Åh.. Nu fick jag panik.
mojan
Chamomille: Nej, ingen katt! ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Håller med er andra.
Det ÄR en rolig lek och ingen värdering av varandra.
En del av nöjet är kontakten här före och efter jul samt spänningen att få en julklapp av en för mig okänd människa.

CITAT (dicentra @ 22-11-2009, 23:30) *
Jag som inte är så himla duktiga på det,går det bra om jag skickar katten ialla fall?? slap.gif

Sorry, det var ju dicentra som funderade på att skicka katten.
Jag upprepar: Ingen katt! Jag har redan en! ranting.gif ranting.gif ranting.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Chamomille
CITAT (mojan @ 23-11-2009, 13:51) *
Chamomille: Nej, ingen katt! ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Håller med er andra.
Det ÄR en rolig lek och ingen värdering av varandra.
En del av nöjet är kontakten här före och efter jul samt spänningen att få en julklapp av en för mig okänd människa.
Sorry, det var ju dicentra som funderade på att skicka katten.
Jag upprepar: Ingen katt! Jag har redan en! ranting.gif ranting.gif ranting.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Nu har jag funderat sen 13:51 vad fasiken jag hade med en katt att göra... rotfl.gif
mojan
CITAT (Chamomille @ 23-11-2009, 14:43) *
Nu har jag funderat sen 13:51 vad fasiken jag hade med en katt att göra... rotfl.gif

Många katter blir det... blush.gif
RitRat
CITAT (Betty @ 23-11-2009, 01:53) *
Hur högt man ska värdera ett par hemstickade sockor eller vantar är ju en bedömningsfråga, du kanske tycker att de är värda 150:- men jag tycker att de var värda någon tjuga - och att sticka sockor är som jag sa för mig en ren avkoppling och absolut inget besvär/arbete alls.
Jag hoppas verkligen att ingen får dåligt samvete om de skulle få en julklapp som i deras ögon är värd mer än den klapp de skickade. Jag hoppas och tror att de som deltar i Secret Santa tycker precis som jag - att det är tanken som räknas. smile.gif

Okej okej :-) Det var många som svarade i samma anda som Betty. Att man inte alls räknar någon "arbetstid" när man älskar att sticka/virka eller vad det nu kan vara för hantverk. Jag förstår precis. Tänkte bara lite fel.... Kanske är jag "förstörd" (hehe, menar inte bokstavligt) av att jag är med i ett hantverkskollektiv där vi säljer lokalt hantverk i en butik på somrarna. Vi är väldigt noga med att ingen får sätta för låga priser (avvikande) på sina alster - man ska värdera alstren ungefär lika, oavsett om de kommer från en yrkesverksam eller hobbyist, om materialet har varit rester, nytt eller second hand. Om kvaliteten är ungefär densamma, vill säga.

Men här i Sectret Santa är det ju frågan om något helt annat. Presenter, inte business!! Ni är så trevliga och generösa. Roligt!!
Aqvakul
RitRat
CITAT (Chamomille @ 23-11-2009, 12:05) *
Varför ska du inte vara med då??

Jag åker hemifrån före jul, firar jul hos dotterns familj i Sthlm, åker sedan utomlands i tre månader. Och... jul eller ej, jag vill inte ha fler saker, tyvärr. Ojoj, det kan låta så väldigt anti-jul, och det är jag väl egentligen. Det har gått flera jular under årens lopp som vi inte har firat överhuvudtaget, har varit i Afrika och nästan inte märkt av någon jul.

Jag är inte en jul-människa helte enkelt. Presenter och skön goodwill kan man få och ge vilken tid som helst på året.
Monaxe
CITAT (Aqvakul @ 23-11-2009, 15:43) *

Den julklappen betalar inte jag portot på!
MariaS
CITAT (RitRat @ 23-11-2009, 15:51) *
Jag åker hemifrån före jul, firar jul hos dotterns familj i Sthlm, åker sedan utomlands i tre månader. Och... jul eller ej, jag vill inte ha fler saker, tyvärr. Ojoj, det kan låta så väldigt anti-jul, och det är jag väl egentligen. Det har gått flera jular under årens lopp som vi inte har firat överhuvudtaget, har varit i Afrika och nästan inte märkt av någon jul.

Jag är inte en jul-människa helte enkelt. Presenter och skön goodwill kan man få och ge vilken tid som helst på året.

Borta tre månader... g.gif Men då är du ju lagom hemma till påskharen istället. yes.gif Samma grej där! yahoo.gif Den ser jag också fram emot och jag firar inte ens påsk blink.gif
skogstroll
nääämen får man inget namn snart? giggle.gif jag vill shoppa!
Anma
CITAT (skogstroll @ 23-11-2009, 16:32) *
nääämen får man inget namn snart? giggle.gif jag vill shoppa!

Tidigast 29 november och senast 1 december.... smile.gif
MariaS
Sex dagar till att fundera på då! santa.gif g.gif
*Ulrica*
Vilket FYND jag gjorde idag!!!! Värt mycket mer än 25:- så jag är dundernöjd! Passar dessutom perfekt in i vårt sammanhang...

Obs... detta var min ledtråd nummer 1... naughty.gif
HelenJ
Jag köpte min present redan i somras. Fick bara syn på den där den låg och tänkte - "Perfekt till Secret Santa!" yahoo.gif Så sen har jag gått och hoppats på att det skulle bli nåt av... whistling.gif
Jag känner inte så många här så väl att jag kan ge personliga presenter - men den här är jag övertygad om att alla som över huvud taget är med på odla kommer att gilla. Och ja, jag kan skicka den utomlands också...

(Min ledtråd nr 1 ... wink.gif )
Aqvakul
vissa är oroväckande välorganiserade... flirting.gif
Chamomille
CITAT (RitRat @ 23-11-2009, 15:51) *

Jag är nog inte hemma över julen heller så jag får väl om jag har tur öppna paket under en resa eller när jag kommer hem.. Vart ska du? Thailand??
RitRat
CITAT (Chamomille @ 23-11-2009, 19:35) *
Jag är nog inte hemma över julen heller så jag får väl om jag har tur öppna paket under en resa eller när jag kommer hem.. Vart ska du? Thailand??

Nej, jag ska till Gambia. Jag har skrivit en del om mitt Afrika-liv på andra håll här på odla, minns bara inte var just nu. Du kan kanske söka med Gambia, så hittar du några trådar. (Åsså finns det lite skrivet i min profil här.)
- Jag avstår så gärna både julklappar och påskpresenter. De är inte riktigt min grej, så jag kommer nog inte att vara med. Ville bara "prata" med er litegrann om principerna, nyfiken som jag är. Jättekul säkert för dem som vill vara med!
MariaS
CITAT (RitRat @ 23-11-2009, 20:15) *
Nej, jag ska till Gambia. Jag har skrivit en del om mitt Afrika-liv på andra håll här på odla, minns bara inte var just nu. Du kan kanske söka med Gambia, så hittar du några trådar. (Åsså finns det lite skrivet i min profil här.)
- Jag avstår så gärna både julklappar och påskpresenter. De är inte riktigt min grej, så jag kommer nog inte att vara med. Ville bara "prata" med er litegrann om principerna, nyfiken som jag är. Jättekul säkert för dem som vill vara med!

Häng här ett tag, whistling.gif så är du snart fast du med giggle.gif
RitRat
Jag blev fast i fröbytarkarusellen, bara efter att ha läst några inlägg om erbjudandet tidigt i höst. Det var jättekul!! Men julklapps-karusell... nä, jag avstår, tack yes.gif
Margith
Och jag är så fruktansvärt välorganiserad att jag råkade snubbla över en grej redan i våras, som fick mig att tänka att det här är perfekt för Secret Santa yes.gif

Det är bara det att får jag en adress till en karl så blir det inget bra alls..... det blir inge bra att skicka den utomlands heller.... nono.gif

Det var ledtråd 1 från mig shy.gif
Anma
Ledtråd nr ett från mig: Det är något pysslat eller så är det något köpt... giggle.gif
Aqvakul
Ledtråd nr 1 från mig: Jag har ingen aning vad det blir... crazy.gif
MariaS
Jag gillar att pyssla yes.gif både med smått och stort.

Min ledtråd nr1
Wilmer
Jahapp, min inköptes i mars, utlandet kommer få något annat. Kanske. Det är min ledtråd santa.gif blink.gif
Farbror Blå
CITAT (Margith @ 23-11-2009, 20:31) *
Och jag är så fruktansvärt välorganiserad att jag råkade snubbla över en grej redan i våras, som fick mig att tänka att det här är perfekt för Secret Santa yes.gif

Det är bara det att får jag en adress till en karl så blir det inget bra alls..... det blir inge bra att skicka den utomlands heller.... nono.gif

Det var ledtråd 1 från mig shy.gif

Jamen.. om jag klär i BH då?

CITAT (Aqvakul @ 23-11-2009, 15:43) *

hmm ryms inte i den där förbetalda postpåsen för 36 kr..
*Ulrica*
CITAT (Anma @ 23-11-2009, 21:11) *
Ledtråd nr ett från mig: Det är något pysslat eller så är det något köpt... giggle.gif
EJ godkänd ledtråd! nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon