Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Ralf
Skulle vilja se den vegeterian som bara äter inhemsk, alternativt den som bara äter Europeisk mat.
jholma
Jag tycker personligen inte att det är svårt att vilja stödja de så kallade "fanatikerna" som någon uttrycker det och samtidigt vilja äta kött. För mig handlar det om att behandla djuren väl och som levande varelser/individer.

Jag växte upp i början av 50-talet på en liten gård (torp) i Småland där vi hade 8 mjölkkor,två arbetshästar, kalvar, grisar och höns.

Djuren var väl sköta och jag kommer fortfarande ihåg min moster när hon pratade med korna och behandlade dom som familjemedlemmar eller kliade grisarna bakom öronen.

På hösten vid den här tiden så slaktade vi gris och kalv. Min morbror var aldrig glad åt att slakta men han gjorde det och jag hjälpte till.

Jag kan garantera att våra djur var bättre skötte och trivdes bättre än de flesta djur idag. Jag tycker att det är en skamm dessa koncentrationsläger för djur som finns idag. Delar inte djurskyddsaktivisternas vegosyn -äter kött.

Gillar också tjurfäktning. En tjur som skall födas upp till att dödas på en arena har ett fantastiskt liv i cirka fem år . Han lever fritt och kan betäcka så många kvigor som han vill ...ingen könlös insemination här.

Jag är helt övertygad om att om tjuren själv fick välja så skulle han föredra att dö på arenan och inte i ett slakthus efter att ha varit instängd i två år i en lagård.

Jag kan till och med respektera "fanatikerna" som lever som de lär och inte äter kött. Har litet svårt för "köttätare" som aldrig varit med om en slakt eller aldrig själva har dödat ett djur och som reducerat "köttet" till ett plastpaket med en prislapp i butiken.

KURT
CITAT (Berith @ 25-11-2009, 11:02) *
Ok. Och hur många gårdar finns det totalt i Sverige?

Det finns 1773 företag som producerar slaktsvin

http://www.jordbruksverket.se/webdav/files...1_tabeller8.htm

Och man kan ju se alla gårdar som de har besökt:

http://www.ettlivsomgris.se/
ängsvädd
CITAT (KURT @ 25-11-2009, 12:17) *

Har du eller någon annan koll på om de har besökt någon KRAV-gård?
*Stintan*
CITAT (herkules @ 25-11-2009, 08:51) *
det är helt otroligt att folk kan försvara sitt billiga grisköttsätande med att det djurrättsalliansen gjorde var olagligt.
personligen tror jag att de missförhållanden som dokumenterats bara är en liten del av alll djurmisshandel som förekommer i sverige.
det ligger alldeles för mycket pengar i köttbranschen för att folk ska bry sig om djuren.
så fortsätt ni och tugga er grisfabriksskinka, hoppas den smakar bra. sick.gif

Det är ingen som försvarar sitt grisköttätande med att djurrättsalliansen gjorde fel. Det bedrövliga är att inte djurskyddsinspektörerna räcker till och gör det jobb dom ska d.v.s åker runt och kollar upp att djurägare sköter sina djur enligt lagen.
Jag ser ingen som helst anledning till att försvara mitt köttätande. Jag är nämligen allätare men vill ha mitt kött från välskötta djur. Det är bedrövligt med vanvård av djur och sådant borde naturligtvis inte få förekomma. Men två fel gör inte ett rätt så när djurrättsalliansen tar lagen i egna händer så reagerar jag starkt. Tillträde till djurstallar får inte ske på det vis som gjorts. Vem vet vad det kan föra med sig i förlängningen om folk bara knallar rakt in i smyg. I värsta fall kan människor bära med sig smitta eller ställa till annat elände.
Berith
CITAT (KURT @ 25-11-2009, 12:17) *

Tack. Det var ingen gård jag kände till häromkring.
jholma
CITAT
Men två fel gör inte ett rätt så när djurrättsalliansen tar lagen i egna händer så reagerar jag starkt

För mig är det helt OK att ta lagen i egna händer om man har klart för sig två saker;

1) Att man inte gör det anonymt

2) Att man är beredd att ta konsekvenserna för detta

Skulle kvinnor inte tagit lagen i egna händer så skulle kvinnor fortfarande inte ha rösträtt!
*Stintan*
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 12:15) *
Skulle vilja se den vegeterian som bara äter inhemsk, alternativt den som bara äter Europeisk mat.

Det skulle inte fungera att vara vegan på enbart svensodlat.
Gunilla T
CITAT (jholma @ 25-11-2009, 12:34) *
Skulle kvinnor inte tagit lagen i egna händer så skulle kvinnor fortfarande inte ha rösträtt!

tummenupp.gif Japp så är det ....inga större omvälvningar har skett historiskt utan att människor organiserat sig och drivit frågor utomparlammentariskt - undrar hur många som bröt mot lagen när Berlinmuren föll whist.gif
gnon49
Lite civil olydnad skadar inte. Så länge djurrättsaktivister inte agerar själva utan bara samlar bevis är det helt ok. Det har dom all heder av. Men att ha dåligt samvete för att man äter kött är att skuldbelägga konsumenten, och det är fel. Se till att skärpa lagstiftningen rejält och utdöm kännbara straff. jag vill äta griskött, prima griskött, och det kan bara "lyckliga grisar" ge. Varför inte fler gårdsbutiker?
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 12:40) *

Precis. Tänk dessutom att hela Sverige skulle bli veganer...
ängsvädd
CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 12:46) *
Lite civil olydnad skadar inte. Så länge djurrättsaktivister inte agerar själva utan bara samlar bevis är det helt ok. Det har dom all heder av. Men att ha dåligt samvete för att man äter kött är att skuldbelägga konsumenten, och det är fel. Se till att skärpa lagstiftningen rejält och utdöm kännbara straff. jag vill äta griskött, prima griskött, och det kan bara "lyckliga grisar" ge. Varför inte fler gårdsbutiker?

Vi har världens bästa djurskyddslagstiftning - problemet är att det inte tillsätts resurser för att se till att den efterlevs. Kanske lagstiftningen behöver skärpas när det gäller påföljd för att ha vanvårdat djur - jag känner inte till hur den lagstiftningen är.
jholma
CITAT
Vi har världens bästa djurskyddslagstiftning - problemet är att det inte tillsätts resurser för att se till att den efterlevs. Kanske lagstiftningen behöver skärpas när det gäller påföljd för att ha vanvårdat djur - jag känner inte till hur den lagstiftningen är.

En lag löser inte ett problem. Det blir ofta bara ett skådebröd för politiker att synas på fotografiet.

Utan medborgare var samvete engerarar dem till att efterfölja lagarna så kan vi lika gärna vara utan lagen.

elvisjö
Janne Josefsson gjorde ett program i samma stil som "grisaktivisterna"
Det handlade då om ett Jehovas vittne som blev anklagad för att vara pederast. Genom att utelämna viktiga fakta så får man fram det man vill ha i det fallet verkar det som att man ville kasta skit på Jehovas
I Jannes Joseffsons story så var pederasten jämnårig med den som han utsatte.

När det gäller "grisaktivisterna" så undrar jag vad syftet var.

Ville man misskreditera grisbonden ?
Vill man själv bli känd ?
Bryr man sig om grisarna ?
När man utelämnar viktiga fakta som grisaktivisterna gjorde i den här filmen så faller det tillbaka på andra mer seriösa aktivister

Aqvakul

yes.gif
Berith
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 11:40) *
Jag har nu blivit stödmedlem av Djurrättsalliansen och Djurens Rätt, jag betraktar mig inte som en fanatiker. När djurskyddet i Sverige ligger nere behövs de som trycker på för att förbättra djurens situation. Djuren kan som bekant inte föra sin talan själva sad.gif

Vet du vilken medelåldern är på medlemmarna i Djurrättsalliansen?
Berith

Gjorde dom det i det här fallet - samlade bevis utan att agera själva?
elvisjö
Jag tycker nog att Berits rad är ovanligt träffande
"Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål!"
jholma
CITAT
Jag tycker nog att Berits rad är ovanligt träffande
"Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål!"

Tja vad spelar det för roll???

Det är ju uingefär som att diskutera påvens skägg om Du nu fattar vad jag menar.
Gossen Ruda
Jag kanske skall förtydliga min definition av en fanatiker. Det är en person som anser att den egna uppfattningen är så fantastisk att h*n gör allt för att sprida den, från en massa inlägg på internetforum till att spränga bomber. Sen kvittar det om det gäller vad man skall äta eller vilken gud som är bäst eller något annat.
Piccante
Jag har sett lite bilder i lokaltidningen idag från lokala grisgårdar. Vissa bilder visar förhållanden som är olagliga och definitivt fel. De använder gammaldags inredning och håller grisar fixerade fast det är olagligt numera. Man borde ju ställa krav på att sådana inredningar tas bort när e är utdömda så de inte används.

Samtidigt såg jag på djurrättsalliansens facebooksida att de visar bilder på grisar som till synes står instängda en och en i trånga bås med grindar. Den typen av boxar använder man när man utfodrar grisar. Grisarna går själva in i boxen när de går fram till foderbordet och väntar på att fodret ska delas ut. Dessa boxplatser har man där grisar går i lösdrift för att de ska kunna äta avskilda då de ofta slåss och gruffar när de ska utfodras pga rangordningen. När de ätit färdigt öppnar skötaren grindarna igen och grisarna kan gå ut och fortsätta gå i lösdriftboxen. Visar man bara bilder tagna helt ur sitt sammanhang och inte förklarar vad det är så kan givetvis en sådan bild missförstås och folk kan tro att de lever instängda så. Utan bildtext och förklaring ger det helt fel intryck. En av grisbönderna som hade haft besök hade fått grisar som gått avskilda i sjukboxen fotograferade. Det kan ju givetvis vara så att de som går i sjukboxen går där för att de avskilts för att veterinären ska komma nästa dag eller för att de går under behandling. Utan minsta kunskap om grisuppfödning så kan mkt misstolkas och jag tycker inte djurättsalliansen utspel är 100% seriöst tyvärr.
jholma
CITAT
Utan minsta kunskap om grisuppfödning så kan mkt misstolkas och jag tycker inte djurättsalliansen utspel är 100% seriöst tyvärr.

Från mitt utanförsskap sett så tycker jag att det är bra att den svenska självgodheten ifrågasätts...........................

Det är OK för mig om seriositeten bara är 75%. Och förresten skall vi kräva 100 % seriositet så kan varken en jornalist eller en politiker säga en bokstav. De måste hålla käft 24 timmar om dygnet.
Piccante
CITAT (jholma @ 25-11-2009, 15:18) *
Från mitt utanförsskap sett så tycker jag att det är bra att den svenska självgodheten ifrågasätts...........................

Det är OK för mig om seriositeten bara är 75%. Och förresten skall vi kräva 100 % seriositet så kan varken en jornalist eller en politiker säga en bokstav. De måste hålla käft 24 timmar om dygnet.

Jag är ingen vän av självgodhet men när mindre än 2% av befolkningen jobbar inom jord och skogsbruk så vet nog inte ens 50% av folket hur djur föds upp och kan inte skilja ett godkänt stall från ett som är utdömt. Man kan inte göra en nyhet om plågade grisar genom att visa de som mår bra.
jholma
CITAT
Jag är ingen vän av självgodhet men när mindre än 2% av befolkningen jobbar inom jord och skogsbruk så vet nog inte ens 50% av folket hur djur föds upp och kan inte skilja ett godkänt stall från ett som är utdömt. Man kan inte göra en nyhet om plågade grisar genom att visa de som mår bra.

En spark i röven är aldrig fel............................................

En bra lantbrukare behöver ju inte ta åt sig om han vet han han gör sitt bästa. Och de som inte är så bra kanske skärper till sig.

Sen har vi ju alltid skiten och de kan gott få sig en örfil......................

Det går inte att vara absolut objektiv om man vill skapa debatt.

ängsvädd
CITAT (jholma @ 25-11-2009, 13:00) *
En lag löser inte ett problem. Det blir ofta bara ett skådebröd för politiker att synas på fotografiet.

Utan medborgare var samvete engerarar dem till att efterfölja lagarna så kan vi lika gärna vara utan lagen.

Jag tycker inte vi kan vara utan lagarna iaf. Däremot öka resurserna till att se till att lagarna efterlevs. Annars är det ju fritt fram för diverse våldsbrott exvis eftersom det finns en massa människor som inte har samvete att avstå från våldsbrott

CITAT (Berith @ 25-11-2009, 13:23) *

Nej, det intresserar mig inte heller. Det är sakfrågan som gäller för mig. Jag tycker det var så otroligt bra av dem att lyfta fram dessa djurskyddsbrott.
gnon49
Om en lag inte löser problemet är vi illa ute. Det är bara genom lagar det går att få bukt med avarterna inom djurhållningen. Nästa steg är att se till att dom efterlevs. Kanske någon form av djurpolis. I det långa loppet kan enbart våra myndigheter få stopp på missförhållanden. Djurrättsaktivister mm kan bara påtala dåliga förhållanden. Att åtgärda ligger på myndigheterna. En rejäl debatt brukar få även en myndighet att vakna upp o agera. Man kan ju alltid hoppas i alla fall. För det är enda vägen.
*Stintan*
CITAT (jholma @ 25-11-2009, 15:29) *
En spark i röven är aldrig fel............................................

En bra lantbrukare behöver ju inte ta åt sig om han vet han han gör sitt bästa. Och de som inte är så bra kanske skärper till sig.

Sen har vi ju alltid skiten och de kan gott få sig en örfil......................

Det går inte att vara absolut objektiv om man vill skapa debatt.

Det beklagliga är ju att även de som har en bra djurhållning blir lidande för att andra missköter sina djur. Djurrättsaktivisterna tyckte väl att det var smart att släppa denna "nyhet" just nu. Alla fakta har inte framkommit som sagt. Det kanske finns förklaringar till mer än vi tror och jag är inte alls övertygad om att dessa djurrättsaktivister kan särskilt mycket om grisuppfödning och djurhållning.
Gunilla T
Varför skulle de som sköter sig bli lidande?

Denhär aktionen har redan fyllt sin funktion, nämligen att rikta blickarna på att det finns oseriösa grisuppfödare. Efter ett sån´t här rabalder kommer många människor att vara lite mer uppmärksamma och kanske välja sina inköp från gårdar där man vet att djuren har det bra.

Myndighterna kan inte genomföra totalkontroller, alltså är man beroende av allmänheten och att det finns civilkurage nog att anmäla om man upptäcker missförhållanden.
Ralf
CITAT (Gunilla T @ 25-11-2009, 16:32) *
Varför skulle de som sköter sig bli lidande?

Vi köper mindre griskött nu.... ett tag. Grisnäringen går ju redan sen tidigare ursuelt, bla för tex ICAs inköp av julskinka för 19.90 per kg. Grisuppfödarna säger att dom bara byter pengar, gör inga vinster alls.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 12:11) *
Lätt och lätt. Fråga till vegan: vad äter du? Svar: Idag åt jag soyaprotein, igår soyaprotein, likaså i förrgår. Skall ha det i morgon och i övermorgon också. Vi allätare kan äta fisk, skaldjur, fågel, gris, nöt, lamm mm tillsammans med grönsaker och rotfrukter. Mycket enklare och så slipper vi äta soysprotein som är en konstlad framtagen produkt som dessutom fått transporterats långt med åtföljande miljöpåverkan.
Fast du vet mycket väl att man inte behöver äta sojaprotein varje dag. Det blir väl en del sådant eftersom de flesta färdiga produkter är gjorda av antingen sojaprotein men det finns även en hel del baserade på vetegluten. Gör man eget kan man variera i alla oändlighet.

Gör man så att man äter det du nämner så leder det till lidande av det här slaget, utöver det så fraktas mycket större mängder soja och andra grödor in i landet för att göda djuren, ungefär tio gånger så mycket som om vi själva skulle äta vegetabilierna. Du vet mycket väl hur förkastligt det är att äta kött och andra animalier ur miljöperspektiv. Det är ju fakta som även du lär ha svårt att säga emot.

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 12:15) *
Jag skulle vilja se den blandkostare som alltid äter etiskt och miljövänligt där djuren är uppfödda på enbart inhemska grödor eller europeiska grödor.

CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 12:27) *
Det bedrövliga är att inte djurskyddsinspektörerna räcker till och gör det jobb dom ska d.v.s åker runt och kollar upp att djurägare sköter sina djur enligt lagen.
Jag ser ingen som helst anledning till att försvara mitt köttätande. Jag är nämligen allätare men vill ha mitt kött från välskötta djur. Det är bedrövligt med vanvård av djur och sådant borde naturligtvis inte få förekomma. Men två fel gör inte ett rätt så när djurrättsalliansen tar lagen i egna händer så reagerar jag starkt. Tillträde till djurstallar får inte ske på det vis som gjorts. Vem vet vad det kan föra med sig i förlängningen om folk bara knallar rakt in i smyg. I värsta fall kan människor bära med sig smitta eller ställa till annat elände.
Jag skulle snarare vilja påstå att det bedrövliga är att folk behandlar djuren på ett sådant vis och att folk fortsätter att stödja industrin trots dess brister. Om de såg till djurens välmående framför profit skulle inte djurskyddsinspektörer ens behövas.

Du köper säkert allt ditt kött från välmående djur och kan till 100% garantera att du aldrig ätit kött från en sådan här grisfarm, så det är klart, du är inte som alla andra som äter kött inte.

Nej, det var väldigt fel av Djurrättsalliansen, de borde kanske ha tänkte efter och låtit bli med tanke på hur elakt det är mot de stackars snälla små bönderna när de har djurrättsaktivister som springer runt i deras stall och fotograferar, filmar och avslöjar vad det faktiskt är de håller på med. Stackars dem.

CITAT (jholma @ 25-11-2009, 12:34) *
För mig är det helt OK att ta lagen i egna händer om man har klart för sig två saker;
1) Att man inte gör det anonymt

Där håller jag med, det finns förmodligen många exempel på det utöver det du nämner. Dessutom bryter vi alla mot lagar och regler titt som tätt för att vi anser att de är oviktiga, inte fyller någon funktion eller för att vi har någonting emot dem och gör det i form av någon protest.

CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 12:40) *
Varför inte?
Nauti
CITAT (Chamomille @ 25-11-2009, 12:52) *
Precis. Tänk dessutom att hela Sverige skulle bli veganer...
Vad vore problemet? Det går åt bra mycket mer grödor om vi äter kött. För varje steg i näringskedjan sker en energiförlust och även den del näring försvinner på vägen. Det finns fler anledningar till att det är ineffektivt dessutom.

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 12:56) *
Precis, vad är det för mening med att ha en bra lagstiftning om den inte efterföljs? Det finns fler exempel på när djurskyddslagarna inte efterföljs, oavsett hur bra de än må vara. Det är nog snarare ett ganska tydligt samband där. Ju strängare regler och lagar, desto mer pengar och energi kostar det att följa dem.

CITAT (Berith @ 25-11-2009, 13:23) *
Relevans? Skall du fylla hela den här tråden med dumma frågor också?

CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 16:17) *
Det beklagliga är ju att även de som har en bra djurhållning blir lidande för att andra missköter sina djur. Djurrättsaktivisterna tyckte väl att det var smart att släppa denna "nyhet" just nu. Alla fakta har inte framkommit som sagt. Det kanske finns förklaringar till mer än vi tror och jag är inte alls övertygad om att dessa djurrättsaktivister kan särskilt mycket om grisuppfödning och djurhållning.
Ja, det är väl bra om det leder till att köttätandet minskar och därmed även lidandet. Det är förhoppningsvis en hel del som inte är så egoistiska att de kan ignorera sådant här och fortsätta äta kött i samma utsträckning. Att det var ett bra tillfälle för dem att släppa nyheten på kan man väl inte säga emot?

Du intalar dig mycket du, men det är klart att det kan behövas en del rationaliserande om någonting nöter på samvetet.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 14:47) *
Jag kanske skall förtydliga min definition av en fanatiker. Det är en person som anser att den egna uppfattningen är så fantastisk att h*n gör allt för att sprida den, från en massa inlägg på internetforum till att spränga bomber. Sen kvittar det om det gäller vad man skall äta eller vilken gud som är bäst eller något annat.

Tjaa, så kan det ju vara förstås - men...en massa inlägg på forum g.gif kan man vekligen likställa det med fanatism?

Motsatsen till fanatism ...hmmm... ödmjukhet, lyhördhet och respekt för andras ställningstaganden och värderingar eller....?
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 16:48) *
Vad vore problemet? Det går åt bra mycket mer grödor om vi äter kött. För varje steg i näringskedjan sker en energiförlust och även den del näring försvinner på vägen. Det finns fler anledningar till att det är ineffektivt dessutom.

Du kan inte odla allt du behöver i Sverige. Dessutom så måste man växelodla så det skulle ta 4-5 år innan man kan odla bönor t.ex. igen på samma fält.

Jag har inte ett dugg dåligt samvete för mitt köttätande och jag tycker att du ska sluta komma med en massa insinuanta påhopp.
Jag försöker inte omvända dig och du borde respektera att andra kan ha en annan åsikt än din.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 17:11) *
Du kan inte odla allt du behöver i Sverige. Dessutom så måste man växelodla så det skulle ta 4-5 år innan man kan odla bönor t.ex. igen på samma fält.

Jag har inte ett dugg dåligt samvete för mitt köttätande och jag tycker att du ska sluta komma med en massa insinuanta påhopp.
Jag försöker inte omvända dig och du borde respektera att andra kan ha en annan åsikt än din.
Jag är inte alls helt säker på att jag har rätt men jag tror mycket väl att det skulle gå att odla allting man behöver i Sverige. Bönor och linser är ju bara en proteinkälla. Vi har ju massvis med olika former av nötter som vi kan använda oss av bland annat som går mycket väl att odla i Sverige. Det finns ju även andra grödor som innehåller tillräckligt med protein, bara potatis innehåller ju 6% fullvärdigt protein om jag inte minns fel.

Permakulturodlingar i form av frukt- och nötskogar där man sommartid odlade olika typer av ärtor och bönor i kombination med veganism tror jag mycket väl skulle kunna försörja hela den svenska befolkningen vad gäller proteinbehov. Med ett tillräckligt välgenomtänkt och utvecklat system skulle man förmodligen kunna försörja en stor del av våra matbehov på det viset.

Varför skulle du försöka omvända mig? Det låter väl ologiskt? Att försöka få någon som aktivt avstår från att bidra till olycka och lidande till att aktivt bidra till olycka och lidande? Jag har svårt att se poängen med det. Däremot har jag svårt att respektera en åsikt och ett agerande där man aktivt och dagligen bidrar till fortsatt lidande för ett väldigt stort antal individer. Det är väldigt lätt att vara tolerant och respektera någons åsikt när det inte bidrar till någonting negativt. När det däremot bidrar till någonting negativt så är det svårt att vara tolerant och respekterande. Det kan vi ju relatera till så mycket annat som nazism bland annat, är det många som respekterar deras åsikter?
Ralf
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 16:40) *
Jag skulle vilja se den blandkostare som alltid äter etiskt och miljövänligt där djuren är uppfödda på enbart inhemska grödor eller europeiska grödor.

Jag har kamrater som nästan bara äter krav-mat, som till mkt stora delar är enbart svensk.

(f.ö klassisk dålig retorik o vända på fråga mot frågställaren)
Nauti
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 17:38) *
Jag har kamrater som nästan bara äter krav-mat, som till mkt stora delar är enbart svensk.

(f.ö klassisk dålig retorik o vända på fråga mot frågställaren)
Jo, fast det uppfyller ju inte de kriterier jag skrev ändå.

Vad gäller retorik så är det inte konstigt eftersom jag aldrig fått lära mig någonting inom ämnet. Dessutom har jag aldrig påstått att det är min kopp med te precis, jag skulle tro att jag förmodligen ligger på samma nivå som de flesta andra på ett sådant här forum vad gäller retorikkunskaper.

Nu är du där igen med dina Besserwisserfasoner förresten, man behöver inte ha doktorerat i varenda ämne man diskuterar för att få diskutera det. Det underliga är hur du även förföljer mig och terroriserar mig i trådar och PM medan alla andra får löpa fritt utan kritik från dig? tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 17:17) *
Att försöka få någon som aktivt avstår från att bidra till olycka och lidande till att aktivt bidra till olycka och lidande? Jag har svårt att se poängen med det. Däremot har jag svårt att respektera en åsikt och ett agerande där man aktivt och dagligen bidrar till fortsatt lidande för ett väldigt stort antal individer. Det är väldigt lätt att vara tolerant och respektera någons åsikt när det inte bidrar till någonting negativt. När det däremot bidrar till någonting negativt så är det svårt att vara tolerant och respekterande. Det kan vi ju relatera till så mycket annat som nazism bland annat, är det många som respekterar deras åsikter?

Nauti!

Jämför du köttätare med nazister?

gnon49
Nauti, du blir nog helgonförklarad vad det lider. Vi andra får ta trappan ner.
Chamomille
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 17:43) *
.... medan alla andra får löpa fritt utan kritik från dig? tongue.gif

Ja vaaad kan det bero på blink.gif
Nauti
CITAT (Chamomille @ 25-11-2009, 17:53) *
Ja vaaad kan det bero på blink.gif
Att han tycker speciellt illa om mig? tongue.gif Hans beteende är inte särskilt konstruktivt ändå, jag vet inte riktigt vad han vill uppnå med det, enligt honom har mina tidigare tolkningar varit felaktiga så jag vet faktiskt inte alls vad han är ute efter.

CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 17:47) *
Nauti, du blir nog helgonförklarad vad det lider. Vi andra får ta trappan ner.
Så ser jag inte alls på saken. Däremot erkänner jag att jag helt klart ser att mina konsumtionsvanor är bättre än en blandkostare som inte konsumerar medvetet, ur såväl djurrättsaspekten som ur miljöaspekten.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 17:17) *
Varför skulle du försöka omvända mig? Det låter väl ologiskt? Att försöka få någon som aktivt avstår från att bidra till olycka och lidande till att aktivt bidra till olycka och lidande? Jag har svårt att se poängen med det. Däremot har jag svårt att respektera en åsikt och ett agerande där man aktivt och dagligen bidrar till fortsatt lidande för ett väldigt stort antal individer. Det är väldigt lätt att vara tolerant och respektera någons åsikt när det inte bidrar till någonting negativt. När det däremot bidrar till någonting negativt så är det svårt att vara tolerant och respekterande. Det kan vi ju relatera till så mycket annat som nazism bland annat, är det många som respekterar deras åsikter?

Jag skrev att jag inte försöker omvända dig. Detta därför eftersom jag respekterar att du är vegan. Du får käka va sjutton du vill utan att jag bryr mig.
Du kunde väl relaterat till pedofiler istället för dom kan du ju både tolerera och respektera.

CITAT (Gunilla T @ 25-11-2009, 17:05) *
Tjaa, så kan det ju vara förstås - men...en massa inlägg på forum g.gif kan man vekligen likställa det med fanatism?

Motsatsen till fanatism ...hmmm... ödmjukhet, lyhördhet och respekt för andras ställningstaganden och värderingar eller....?

Fast just det saknas väldigt påtagligt hos odlas egen veganförespråkare.
KURT
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 13:15) *

Å andra sidan så äter ju just svenska grisar till stor del utländskt producerat foder! Allitfrån sojaprotein, till enskilda aminosyror (de essentiella aminosyror som saknas i soja) och mineraler.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 18:37) *
Jag skrev att jag inte försöker omvända dig. Detta därför eftersom jag respekterar att du är vegan. Du får käka va sjutton du vill utan att jag bryr mig.
Du kunde väl relaterat till pedofiler istället för dom kan du ju både tolerera och respektera.
Fast just det saknas väldigt påtagligt hos odlas egen veganförespråkare.
Precis, för du har ingen uppenbar anledning till att försöka omvända mig. Jag försöker visserligen inte omvända någon heller men det skulle finnas en väldigt bra motivering till det.

Pedofiler ser jag inte varför jag skulle relatera till, de behöver ju som vi andra inte ha för avsikt att orsaka någon lidande. Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 18:39) *
Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera.

Nauti!

Jag frågar dig igen:

Nauti
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 18:51) *
Nauti!

Jag frågar dig igen:

"Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera." <- Svaret.

Man kan väl göra en del liknelser om man vill, men jag skulle inte vilja påstå att nazister och blandkostare har så mycket gemensamt tongue.gif
Gunilla T
Brasiliansk soja till Europas köttproducenter;

http://www.yelah.net/articles/reportage200605142

Ralf
*edt
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 18:55) *
"Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera." <- Svaret.

Man kan väl göra en del liknelser om man vill, men jag skulle inte vilja påstå att nazister och blandkostare har så mycket gemensamt tongue.gif

Har de överhuvudtaget något gemensamt?

(extremt osmakligt exempel...)
gnon49
Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan faktiskt vara en mycket stor djurvän, ja rent av djurrättsaktivist och ända konsumera kött. Man blir inte per automatik bättre djurvän för att man är vegetarian. Tror man det är man ute på djupt vatten.
jholma
CITAT
Givetvis har den som äter en blandad kVilost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan faktiskt vara en mycket stor djurvän, ja rent av djurrättsaktivist och ända konsumera kött. Man blir inte per automatik bättre djurvän för att man är vegetarian. Tror man det är man ute på djupt vatten.

Voila!

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon