Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 24-11-2009, 22:12) *
Jo, det är förmodligen olagligt intrång och jag undrar om de ens kan åberopas som bevis vid rättegång? Det är ju inte opartiskt insamlat om man bryter sig in. Det kan bli väldigt fel när folk tar lagen i egna händer med.

I det här fallet tycker jag att det var mycket bra gjort av dem som dokumenterade detta djurplågeri. Viktigt att sådant här kommer fram så att det förhoppningsvis kan bli en förändring för djuren. Tycker att mannen som vanvårdade sina djur på detta grova sätt ska avgå från sina styrelseposter - inte bara ta time-out sad.gif Han borde också sluta ha djur sad.gif
Motti
När inte myndigheterna sköter sitt jobb så måste ju andra föra djurens talan !hur ska vi annars få vet hur det står till ?Jag är själv köttätare och van vid jordbruk osv!men jag tycker vi kan kräva av oss människor att djuren ska ha ett värdigt liv så länge de lever och de ska tas om hand med aktning och respekt tills de går till slakt.
ängsvädd
CITAT (Motti @ 24-11-2009, 22:21) *
När inte myndigheterna sköter sitt jobb så måste ju andra föra djurens talan !hur ska vi annars få vet hur det står till ?Jag är själv köttätare och van vid jordbruk osv!men jag tycker vi kan kräva av oss människor att djuren ska ha ett värdigt liv så länge de lever och de ska tas om hand med aktning och respekt tills de går till slakt.

tummenupp.gif
Nauti
CITAT (pejori @ 24-11-2009, 21:49) *
Precis jag tänker fortsätta att äta kött med god aptit, men jag tänker inte försöka omvända vegetarianerna, på samma sätt som jag inte vill bli omvänd. tummenupp.gif
Var och en äter vad den anser passa bäst.
Skinkan ska stå på julbordet här.
Jag vill ha min gris väl grillad med sallad till.
Ja, det är ju huvudsaken, att du tycker att det är gott. Att det kan bidra till sådant lidande som man kan se exempel på i filmen har ju ingenting med någonting att göra. Alla skall göra som det passar dem själva utan att tänka på andra.

Vilken värld det skulle vara sad.gif
Hej igen
Jag har inte läst ett enda inslag ang grisarna ... inte sett en bild på nyhetssändningarna på teve ...
men jag har hört vad som sagts och det var inte roligt alls.

Äta griskött tänker jag fortsätta me... köper närproducerat och tror att "min" producent tar bra hand om djuren.

Att djur far illa är ju ett resultat av stordriften nuförtiden ....
precis som också våra gamla far illa av samma orsak.
Motti
Håller med dig Hej Igen !på lördag får vi en närproducerad kvarts gris som hade en slaktvikt på 100 kilo.i dag slaktas de vid 60 kilo för folk vill ha magert griskött.Jag har också viltsvin i frysen som sluppit slaktbilar och stress och slaktmask.
Rose
CITAT (pejori @ 24-11-2009, 21:49) *
Precis jag tänker fortsätta att äta kött med god aptit, men jag tänker inte försöka omvända vegetarianerna, på samma sätt som jag inte vill bli omvänd. tummenupp.gif
Var och en äter vad den anser passa bäst.
Skinkan ska stå på julbordet här.
Jag vill ha min gris väl grillad med sallad till.
yes.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 24-11-2009, 22:03) *
Är inte stallarna olåsta, för att man snabbt ska kunna komma in vid t.ex brand?

Våra häststallar är inte låsta heller. dunno.gif

Jo dom är säkert olåsta men det innebär väl inte att vem som helst har rätt att knalla in utan lov.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 24-11-2009, 23:24) *
Jo dom är säkert olåsta men det innebär väl inte att vem som helst har rätt att knalla in utan lov.

Nä..Det är ett otyg med obehöriga i stallarna. angry.gif
Dom kan ju komma dagtid och titta... ranting.gif
Folk ska hålla sig hemma på nätterna så djuren får sova.. rtfm.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 08:42) *
Ett liv som gris

Som svar på den kommentar jag vet kommer att komma: Nej, jag tror inte att det ser ut såhär på varenda grisfarm men att det ens förekommer i Sverige är vidrigt nog och förmodligen har vi alla köpt kött från just en sådan här grisfarm någon gång.

Fy faan, vad vidrigt!!! Kunde inte se hela filmen... -cry-.gif
Hädanefter blir det nog kanske vildsvin för min del.. eller så får man väl hålla sig bara till älg och röding på tallriken...
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 22:34) *
Ja, det är ju huvudsaken, att du tycker att det är gott. Att det kan bidra till sådant lidande som man kan se exempel på i filmen har ju ingenting med någonting att göra. Alla skall göra som det passar dem själva utan att tänka på andra.

Vilken värld det skulle vara sad.gif

Sluta upp att moralisera! thumbdown.gif
Rose
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 07:23) *
Önsketänkande! flirting.gif
Nauti
CITAT (pejori @ 24-11-2009, 23:57) *
Nä..Det är ett otyg med obehöriga i stallarna. angry.gif
Dom kan ju komma dagtid och titta... ranting.gif
Folk ska hålla sig hemma på nätterna så djuren får sova.. rtfm.gif
Mm, stackars de där djuren. Det var nog det värsta som kunde hända dem, att de fick en natts ostörd sömn sad.gif Det måste ju nästan liknas vid en katastrof med tanke på deras i övrigt sunda och naturliga livsstil. Om du nu inte enbart syftade på hästarna, för i det här fallet tycker jag givetvis att det var helt rätt gjort av dem.

CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 07:23) *
Fast du hör väl hur sjukligt egoistiskt det låter? Det är nästan så att man tror att hon skriver det enbart i syfte att provocera, för mig är det helt sjukt att man ens kan tänka i de banorna.
Nauti
CITAT (Rose @ 25-11-2009, 07:35) *
Önsketänkande! flirting.gif
Som jag se det så moraliserar jag inte. Men ja, det är önsketänkande för både er och mig att jag skulle sluta tongue.gif
Gossen Ruda
Här är ett vanligt juornalistreportage från en av dom utpekade bönderna: GP. Med tanke på vem som gjort det avslöjande reportaget så kan man utgå från att det är en ren partsinlaga som bara tar upp det värsta. Dessutom finns det stor risk för fejk, allt är tillåtet i vissa kretsar. Syftet är ju att tvinga på folk veganism. Att det kommer nu vid juletid är ingen tillfällighet.
Rose
"Djurrättsalliansen försvarar intrången med att ändamålet helgar medlen."

blink.gif
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 08:13) *
Här är ett vanligt juornalistreportage från en av dom utpekade bönderna: GP. Med tanke på vem som gjort det avslöjande reportaget så kan man utgå från att det är en ren partsinlaga som bara tar upp det värsta. Dessutom finns det stor risk för fejk, allt är tillåtet i vissa kretsar. Syftet är ju att tvinga på folk veganism. Att det kommer nu vid juletid är ingen tillfällighet.
Även om de tog upp de värsta fallen så är det fortfarande lika hemskt att det existerar och att man inte vet om köttet i butiken kommer från en sådan här gård eller inte. Att filmerna är autentiska och att det är de gårdar de påstår att det är har ju redan bekräftats. Att tvinga på någon veganism är knappast vad de försöker göra, men de visar upp en väldigt god anledning till att bli vegan däremot.

Att det kommer till jul är såklart ingen slump nej, deras mål är att minska djurens lidande och vilken tidpunkt skulle vara bättre rent strategiskt för att minska grisarnas lidande än nu?

CITAT (Rose @ 25-11-2009, 08:20) *
"Djurrättsalliansen försvarar intrången med att ändamålet helgar medlen."

blink.gif
Ja, det kan du väl knappast påstå var fel i det här fallet? Eller du kanske tycker att det här är en helt okej behandling av djur som skall få fortsätta existera utan att någon kritiserar det?
Gossen Ruda
Nauti, läste du reportaget jag länkade till i GP? Det talar om en annan verklighet. Lite lustigt att du skriver att det inte är en tillfällighet att det kommer till Jul, det var en flane som sa i TV att det VAR en tillfällighet.
herkules
det är helt otroligt att folk kan försvara sitt billiga grisköttsätande med att det djurrättsalliansen gjorde var olagligt.
personligen tror jag att de missförhållanden som dokumenterats bara är en liten del av alll djurmisshandel som förekommer i sverige.
det ligger alldeles för mycket pengar i köttbranschen för att folk ska bry sig om djuren.
så fortsätt ni och tugga er grisfabriksskinka, hoppas den smakar bra. sick.gif
Gunilla T
Något falsarium är inte filmerna, Ekot har granskat dem och fastslår att de är äkta.

I går morse besökte en veterinär gården i Flen där den omtalade filmen gjordes, ett flertal grisar fick omgående avlivas då de var i så dåligt skick. Att det är grov vanvård och djurplågeri det handlar om får nog anses vara bekräftat.
Gunilla T
CITAT (herkules @ 25-11-2009, 08:51) *
personligen tror jag att de missförhållanden som dokumenterats bara är en liten del av alll djurmisshandel som förekommer i sverige.
det ligger alldeles för mycket pengar i köttbranschen för att folk ska bry sig om djuren.

Tänk, det tror jag också och har trott länge. Dethär är inga undantag.

Kommer ni ihåg fåglarna som plockades levande? Då kanske ni minns undanflykterna också...Ikeas standardsvar.."vi har så många underleverantörer så vi kan omöjligt hålla koll på alla" ....läser just nu "Sanningen om IKEA" och där hävdar författaren att IKEA mycket väl visste om plockningen av dun från levande fåglar. Varför?....joo, dunet är så mycket billigare då fåglarna plockas ett flertal gånger innan de avlivas.
skogstroll
Jag måste säga att jag på sista tiden sen några månader helt tappat sugen efter fläskkött. I alla fall skinka, kotletter, filé osv.

Synd om stackars griseknoarna som ska ha det så hemskt och det bidrar bara till min motvilja. Kanske är bra att det händer nåt i den där branschen så kanske till slut inte de bra grisfarmarna behöver lida av de dåliga. Jag vet inte vad det är för fel på de som behandlar sina grisar på det där hemska sättet man kan inte ha någon känsla för djur alls. Kanske allt "griskött" borde vara vildsvin så de fick leva som de ville. Människan gör det för lätt för sig tror jag med uppfödningar mm.
Gossen Ruda
Självklart finns det misshörhållanden och det skall åtgärdas, dock inte av lagbrytande djurrättsfanatiker. Alla kan fiffla, det finns garanterat KRAV-odlare som använder konstgödning och Roundup när det går.
herkules
två fel gör aldrig ett rätt, även om kravodlare använder ditten och datten så rättfärdigar inte det på något sätt att köttbönder beter sig som praktarslen.

elvisjö
Jag har svårt att tro att filmen skulle vara äkta
(citat)Ekot har granskat dem och fastslår att de är äkta.?????
Det var inte länge sedan som hela journalistkåren blev lurad av en ballongflygande pojke.
när jag hörde den "söta" bakgrundsmusiken i reportaget frågade jag mig vem som var avsändaren.
Om några veckor så kommer vi att få veta vad som verkligen hände, men då är det inte en lika stor nyhet.

jholma
Gossen Ruda[quote]Självklart finns det misshörhållanden och det skall åtgärdas, dock inte av lagbrytande djurrättsfanatiker. Alla kan fiffla, det finns garanterat KRAV-odlare som använder konstgödning och Roundup när det går.
[quote]

Vad jag förstår så varken kan eller har dessa "lagbrytande djurrättsfanatiker" försökt att åtgärda missförhållandena.

De pekar ju bara på ett problem. Åtgärderna måste komma från andra håll typ rättsstaten.

När det gäller kommentarer typ "sluta moralisera" så kan jag bara konstatera att det kommer från sådana som oftast spalt upp och spalt ned älskar att moralisera.

Stå på Dig Nauti !!!
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 08:13) *

En djurskyddsinspektör sa att tyvärr ser det ut så här på flera gårdar. Varför det får pågå vet jag inte - är det det att djurskyddsinspektörerna inte vågar anmäla vissa av rädsla för att bli av med sitt jobb?

CITAT (elvisjö @ 25-11-2009, 09:21) *
Det var inte länge sedan som hela journalistkåren blev lurad av en ballongflygande pojke.
när jag hörde den "söta" bakgrundsmusiken i reportaget frågade jag mig vem som var avsändaren.
Om några veckor så kommer vi att få veta vad som verkligen hände, men då är det inte en lika stor nyhet.

Filmen ÄR äkta. De åkte ju dit och kollade om det stämde IRL. Det var precis så djävligt. Flera grisar fick avlivas.
Gunilla T

I så fall var den veterinär som igår besökte gården och bekräftade eländet också "på låtsas" ....han intervjuades i lokalradion och berättade om att han fått avliva grisar pga att de var så sjuka/skadade. Miljön var under all kritik.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 08:02) *
Fast du hör väl hur sjukligt egoistiskt det låter? Det är nästan så att man tror att hon skriver det enbart i syfte att provocera, för mig är det helt sjukt att man ens kan tänka i de banorna.

Jag vet att du tycker det. Nöj dig med det! Du vinner inget på att idiotförklara människor.
Berith
Nån som vet hur många gårdar som fick besök av Djurrättsalliansen? Hur många av dom fick godkänt?
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 25-11-2009, 09:42) *
Nån som vet hur många gårdar som fick besök av Djurrättsalliansen? Hur många av dom fick godkänt?

En väl förborgad hemlighet. Syftet med aktionen var givetvis inte att visa en objektiv beskrivning av grisuppfödningen utan att försöka påverka opinionen med en vinklad film.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 09:48) *
En väl förborgad hemlighet. Syftet med aktionen var givetvis inte att visa en objektiv beskrivning av grisuppfödningen utan att försöka påverka opinionen med en vinklad film.

Jo naturligtvis är det vinklat.

Stackars alla fantastiska svinbönder som nu får dras med samma stämpel som dom som missköter sitt jobb.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 25-11-2009, 09:42) *

10 av 100 slumpvis utvalda gårdar. Djurrättsalliansen har polisanmält 90 gårdar för vanvård:

CITAT

Skåne. Under två år har ett tiotal aktivister från Djurrättsalliansen gått in på grisfarmar och fotograferat, filmat och antecknat. I går lanserade de sitt material samtidigt som de polisanmälde runt 90 av gårdarna för brott mot djurskyddslagen.
......
– Vi har granskat den svenska grisens vardag. Vi har dokumenterat på hundra slumpvis valda gårdar runt om i Sverige för att ge en bred bild som möjligt, säger han.
---
– Det var mer missförhållanden än vi faktiskt trodde. Vi hittade en hel del ställen med ren vanvård, där det var kannibalism och stallarna var dåligt skötta. Men vi hittade också många till synes bra skötta gårdar där det förekom svansbitning och stallar som helt saknade halm, säger Johan Carlsson.
Från http://hd.se/skane/2009/11/24/djurrattsgru...ler-vanvard-pa/

Bra jobbat av Djurrättsalliansen tummenupp.gif när inte inspektörerna kan eller vill göra sitt jobb!
Berith
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 09:56) *
10 av 100 slumpvis utvalda gårdar. Djurrättsalliansen har polisanmält 90 gårdar för vanvård:

Ok. Och hur många gårdar finns det totalt i Sverige?
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 08:40) *
Nauti, läste du reportaget jag länkade till i GP? Det talar om en annan verklighet. Lite lustigt att du skriver att det inte är en tillfällighet att det kommer till Jul, det var en flane som sa i TV att det VAR en tillfällighet.
Den verklighet som personen som blivit anklagad förmedlar, skulle den på något sätt vara mindre partisk än Djurrättsalliansens film? För mig känns det inte som att den som begått ett brott brukar vara särskilt benägen att berätta sanningen om vad som faktiskt hänt, 99,9% är förmodligen oskyldiga om man skall gå på deras sätt att se på saken.

CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 09:05) *
Självklart finns det misshörhållanden och det skall åtgärdas, dock inte av lagbrytande djurrättsfanatiker. Alla kan fiffla, det finns garanterat KRAV-odlare som använder konstgödning och Roundup när det går.
Du tycker alltså att Djurrättsalliansen gjorde fel genom att dokumentera och avslöja det här lidandet? Vad skulle alternativet vara? Att vänta på att det löste sig själv? Att djuruppfödarna över en natt började bry sig i djurens välmående i stället för profit?

Nej, det är trickfilmad propaganda. Djuren i den svenska kött- och animaliendustrin lever ett liv som inte kan beskrivas på ett annat sätt än en dans på rosor.

Ja, det är bekräftat att bilderna och filmklippen är autentiska och det är bekräftat att gårdarna som filmas är de som Djurrättsalliansen påstår, gårdarna är anmälda och om du läser några poster längre upp så får du ytterligare bevis på att det är äkta.

CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 09:38) *
Jag vet att du tycker det. Nöj dig med det! Du vinner inget på att idiotförklara människor.
Jag idiotförklarar ingen, men jag tror att folk är intelligentare, empatiskare och sympatiskare än så. Det jag vill se är att de skall kunna tänka kritiskt angående deras egen livvstil, vilket är väldigt viktigt i dessa tider om vi skall kunna bidra till ett hållbart samhälle.
ängsvädd
Ni som tycker att Djurrättsalliansen har gjort ett bra arbete för djuren kan bli stödmedlemmar:

http://www.djurrattsalliansen.se

Gossen Ruda
I GP:s reportage var en grisbonde som fanatikerna påstod hade svansbitna grisar men när GP var hade alla grisar knorr. Hade fanatikerna själva knipsat svansarna när dom skulle filma? Det talas även här om profit mm. Den tråkiga sanningen är att branchen brottas med stora ekonomiproblem så nån större profit är det inte frågan om. Om vi åt mer kött så skulle kanske priserna gå upp och uppfödarna skulle kunna satsa på större och bättre stallar.
Berith
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 09:56) *

Vet du förresten vilka 10 gårdar det är?
ängsvädd
CITAT (Berith @ 25-11-2009, 10:31) *
Vet du förresten vilka 10 gårdar det är?

Nej, du kan ju prova att googla.
Gossen Ruda
Jag tycker det är lite motsägelsefullt med fanatikernas aktion. Dom lyfter fram enskilda missförhållanden för att försöka skada köttbranchen som helhet. Tänk om det istället blir så att missförhållandena rättas till och köttbranchen får bättre rykte, är aktionen lyckad eller misslyckad då? Dom vill ju egentligen inte ha lyckliga glada grisar i stallarna, även dom tycks ju lida i deras sätt att se.
Berith
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 10:36) *
Nej, du kan ju prova att googla.

Men om ni inte vet vilka gårdar som har helt ok kött från glada grisar, hur vet ni då vilka gårdar ni inte ska köpa kött från?
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 10:45) *
Dom vill ju egentligen inte ha lyckliga glada grisar i stallarna, även dom tycks ju lida i deras sätt att se.
Givetvis vill de ha mindre lidande för djuren, men de, precis som jag själv tror inte på lyckliga grisar inom storskalig djuruppfödning, utan att den enda riktiga lösningen på problemet ligger i att sluta konsumera kött.

CITAT (Berith @ 25-11-2009, 11:02) *
Men om ni inte vet vilka gårdar som har helt ok kött från glada grisar, hur vet ni då vilka gårdar ni inte ska köpa kött från?
Det vet man ju inte? Hur ofta vet folk vilken gård köttet i charken på ICA kommer ifrån? Alla har vi nog köpt kött från just en sådan här grisfarm någon gång.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 10:45) *
Jag tycker det är lite motsägelsefullt med fanatikernas aktion. Dom lyfter fram enskilda missförhållanden för att försöka skada köttbranchen som helhet. Tänk om det istället blir så att missförhållandena rättas till och köttbranchen får bättre rykte, är aktionen lyckad eller misslyckad då? Dom vill ju egentligen inte ha lyckliga glada grisar i stallarna, även dom tycks ju lida i deras sätt att se.

Det ligger tyvärr en hel del i detta resonemang. Man vill inte ha en bättre djurskötsel utan vill helst avskaffa den helt.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 25-11-2009, 11:02) *

Det mesta köttet blandas ju så det kan man inte veta. Jag har hittills köpt KRAV-märkt kött (förutom grillad kyckling), jag ställde tidigare en fråga om de grisarna har haft det OK men fick inget svar. Någon som vet om det är hårdare kontroller av KRAV-djurens situation?
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 11:30) *
Det ligger tyvärr en hel del i detta resonemang. Man vill inte ha en bättre djurskötsel utan vill helst avskaffa den helt.

Har ni tagit reda på fakta att det är så från källan? Jag kan tänka mig att fanatikerna som ni uttrycker det helst vill att man ska sluta köpa kött, men min gissning är att de tycker det är näst bäst är att slaktdjuren har det bra under sin livstid och att man minskar på konsumtionen av kött.

Jag har nu blivit stödmedlem av Djurrättsalliansen och Djurens Rätt, jag betraktar mig inte som en fanatiker. När djurskyddet i Sverige ligger nere behövs de som trycker på för att förbättra djurens situation. Djuren kan som bekant inte föra sin talan själva sad.gif
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 11:40) *
Har ni tagit reda på fakta att det är så från källan? Jag kan tänka mig att fanatikerna som ni uttrycker det helst vill att man ska sluta köpa kött, men min gissning är att de tycker det är näst bäst är att slaktdjuren har det bra under sin livstid och att man minskar på konsumtionen av kött.
Då är jag en fanatiker då tongue.gif Jag vill helst se ett slut på djurindustrin som den ser ut i dag, men det innebär inte att vi inte kan ta hand om djur och leva tillsammans med dem för det. Det näst bästa vore som sagt att göra kött till en lyxprodukt och inte en basvara som det är i dag, där fokus ligger på djurens välmående och inte profit.
elvisjö
Och när stora flertalet kommer till butiken så väljer man den vara som är billigast,
och då kommer den varan inte från Sverige.
Jag kan ju ta finska ägg som ett exempel.
Lyssnade på ring p1 idag, en grisbonde ringer och berättar att när stat och kommun gör upphandlingar så går man bara efter priset, detta innebär att Danmark och Polen
oftast vinner dessa upphandlingar.

Med andra ord Svensk köttindustri kommer antagligen inte att finnas kvar med de regler som finns idag eftersom Svenska och utländska bönder inte har samma spelregler
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 11:30) *
Kan det ha någonting med att göra att oavsett vad det handlar om så kommer sådant här upp litet då och då och spräcker den illusionen som alla hade om att djuren behandlades väl? Eller att djuren i slutändan dör endast av den anledningen att de smakar gott? Grisar är som bekant intelligenta livliga djur och varje individ har en personlighet, jag tycker att det är hemskt att de skall behöva leva ett liv i fångenskap och dö för att vi har vissa smakpreferenser.

Det finns alternativ, det är lätt att leva som vegan i dagens läge och allting det handlar om är att bryta gamla(dåliga) vanor. Jag anser mig inte lida eller begränsa mig på något som helst sätt genom att vara vegan, jag har bara upplevt fördelar sedan jag slutade konsumera kött- och animalieprodukter. Jag hade också en del föreställningar om att det skulle vara ett svårt val och en svår övergång, vilket det visade sig att det inte var.
elvisjö
Följande text från
http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/...artikel=3261922

Läs de i fetstil markerade raderna

Enligt leder enligt länsvetrinären till dålig ventilation till att det blir för kallt för grisarna. För lite strö mår de inte heller bra av. Lars Hultström hade dock sagt att han var i färd med att förbättra ventilationen och hade redan gjort det på nio av sina elva grishus, men hade två kvar.

De brister som upptäcktes vid länsstyrelsens inspektion kommer att leda till en rapport med rekommendationer och ett uppföljande kontrollbesök. Anläggningens ansvariga är införstådda med detta och bristerna kommer omedelbart att åtgärdas, uppger länsstyrelsen i ett pressmeddelande.

TT: Hur allvarliga är de här bristerna?

– Det är ett brott mot svensk djurskyddslagstiftning och kan vara allvarligt för det enskilda djuret. Givetvis måste han åtgärda det här, men det rör sig inte om någon vanvård så att grisarna ligger och dör, säger Monica Ängehult, djurhållningskontrollant i vid länsstyrelsen i Södermanland.

Nu kommer Hultström att åläggas att åtgärda bristerna. Gör han det väntar inga påföljder från länsstyrelsen.

Ängehult hittade inga döda grisar och de sjuka grisar som filmats av aktivister befann sig isolerade från övriga djur i sjukboxar, vilket är enligt regelverket.
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 11:52) *
Det finns alternativ, det är lätt att leva som vegan i dagens läge och allting det handlar om är att bryta gamla(dåliga) vanor. Jag anser mig inte lida eller begränsa mig på något som helst sätt genom att vara vegan, jag har bara upplevt fördelar sedan jag slutade konsumera kött- och animalieprodukter. Jag hade också en del föreställningar om att det skulle vara ett svårt val och en svår övergång, vilket det visade sig att det inte var.

Lätt och lätt. Fråga till vegan: vad äter du? Svar: Idag åt jag soyaprotein, igår soyaprotein, likaså i förrgår. Skall ha det i morgon och i övermorgon också. Vi allätare kan äta fisk, skaldjur, fågel, gris, nöt, lamm mm tillsammans med grönsaker och rotfrukter. Mycket enklare och så slipper vi äta soysprotein som är en konstlad framtagen produkt som dessutom fått transporterats långt med åtföljande miljöpåverkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon