|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Piccante
04-12-2009, 23:09
CITAT (Jan Lindgren @ 04-12-2009, 23:02)  Hej! Det är inte så mycket att diskutera längre. Myndigheterna har kontrollerat de flesta gårdarna och det har visat sig att djurrättsterroristerna oftast hade fel. Jag vet inte om de inte begrep vad de höll på med eller om de medvetet ljög. De som vill se hur de ljög kan gå in på ATLs sida och se en avslöjande bild. MVH Jan Lindgren Klippt från ATL.nu CITAT Aktivister uppmanas träda fram
De djurrättsaktivister som tagit sig in på grisgårdar uppmanas av Hallandspolisen att träda fram.
Om polisen ska kunna utreda de påstådda fallen av vanvård på utpekade grisgårdar så måste aktivisterna träda fram. Det säger Karl-Arne Ockell vid Hallandspolisen till TV4 Nyheterna Halland. Polisen har inte mycket för att åka ut till gårdarna. Eventuellt skadade grisar har ju gått till slakt vid det här laget.
Men eftersom aktivisterna inte bara är vittnen utan också riskerar att bli brottsmisstänkta för sitt intrång i grisstallarna befarar polisen att ingen kommer att träda fram, skriver TT. Så mycket vann aktivisterna på det. De lade fram bevis som inte håller i domstol om det ska vara en rättssäker process.
CITAT (Hej igen @ 04-12-2009, 23:06)  Och där tycker du att det är helt OK att se på när djur vanvårdas/misshandlas, bara för att få bra bilder som man kan sprida ut i media vid lämpligt tillfälle .
Du har en otäck syn på djumisshandel/vanvård. Jag skulle vara rädd att ha dig på min gård. Jag tycker att det är helt okej eftersom jag vill minimera lidandet här i världen. Du borde inte vara rädd för att ha mig på din gård. Jag vill ingen illa och om jag kommer att ta hand om djur i framtiden kommer jag att ta hand om dem på det bästa vis jag kan  Kan jag däremot inte ta hand om dem på ett optimalt vis så kommer jag heller aldrig att ta hand om djur, vilket jag inte tycker att dessa personer borde få göra.
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:08)  Jo, men jag menar att många gårdar där djuren lider är bättre än en gård där djuren lider - som man anmäler alltså. Så man kan inte anmäla en gård i taget, direkt man ser missförhållanden då??? Håller tyvärr inte med dej där.
Hej igen
04-12-2009, 23:11
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:08)  Jo, men jag menar att många gårdar där djuren lider är bättre än en gård där djuren lider - som man anmäler alltså. Inte för att ditt inlägg var riktat till mig... men jag måste ändå fråga dig ... Anser du att man kan strunta i att anmäla vanvård man sett... bara för att se om man kan hitta fler exempel på detta? Kan du med rent samvete vänta i två år innan du anmäler vanvård/misshandel?
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:09)  Klippt från ATL.nu Så mycket vann aktivisterna på det. De lade fram bevis som inte håller i domstol om det ska vara en rättssäker process. Det kanske inte var målet? Det är trots allt konsumenterna och folket som har makten på en fri marknad och i en demokrati. Att informera folket om bristerna i grishållningen var förmodligen målet.
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:09)  Klippt från ATL.nu
Så mycket vann aktivisterna på det. De lade fram bevis som inte håller i domstol om det ska vara en rättssäker process. Två bortkastade år, på djurens bekostnad alltså...
ängsvädd
04-12-2009, 23:12
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:09)  Klippt från ATL.nu Så mycket vann aktivisterna på det. De lade fram bevis som inte håller i domstol om det ska vara en rättssäker process. Vi har inte sett än vad grisarna vunnit på det i form av ändrade regler och lagar. En köpbojkott av konventionell julskinka verkar det ha lett till iaf. Kanske även att efterfrågan på kött minskar vilket är bra för djuren och klimatet.
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:11)  Så man kan inte anmäla en gård i taget, direkt man ser missförhållanden då??? Håller tyvärr inte med dej där. Nej, det är alldeles uppenbart att det inte hade gått.
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:12)  Det kanske inte var målet? Det är trots allt konsumenterna och folket som har makten på en fri marknad och i en demokrati. Att informera folket om bristerna i grishållningen var förmodligen målet. Är du verkligen så dum eller gör du dej till? Med tanke på dina inlägg, är du varken djur eller mäniskovän.
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:12)  Två bortkastade år, på djurens bekostnad alltså... Ja, precis så är det  Här kan man ju tala om underliga slutsatser i alla fall.
Hej igen
04-12-2009, 23:14
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:10)  Jag tycker att det är helt okej eftersom jag vill minimera lidandet här i världen. Du borde inte vara rädd för att ha mig på din gård. Jag vill ingen illa och om jag kommer att ta hand om djur i framtiden kommer jag att ta hand om dem på det bästa vis jag kan  Kan jag däremot inte ta hand om dem på ett optimalt vis så kommer jag heller aldrig att ta hand om djur, vilket jag inte tycker att dessa personer borde få göra. Du är faktiskt en ganska otäck person ... om jag ser till din syn/dina åsikter! Tacksam för att ingen i min närhet har samma synsätt som du.
ängsvädd
04-12-2009, 23:15
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:13)  Är du verkligen så dum eller gör du dej till? Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp.
Piccante
04-12-2009, 23:15
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:12)  Det kanske inte var målet? Det är trots allt konsumenterna och folket som har makten på en fri marknad och i en demokrati. Att informera folket om bristerna i grishållningen var förmodligen målet. Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? De visade faktiskt några bilder med rena missförhållanden men för att lagföra dom uppfödarna så måste aktivisterna vittna och lämna ifrån sig bevismaterial. Ställer de inte upp så blir det ingen fällande dom och inget djurförbud. Då är det ju rent korkat gjort.
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:13)  Är du verkligen så dum eller gör du dej till? Med tanke på dina inlägg, är du varken djur eller mäniskovän. Om du menar vad jag skriver så står jag för det jag skriver så förmodligen är jag så dum om du vill kalla mig det. Jag gör mig inte till. Jag anser mig vara såväl djur- som människovän.
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:12)  Vi har inte sett än vad grisarna vunnit på det i form av ändrade regler och lagar. En köpbojkott av konventionell julskinka verkar det ha lett till iaf. Kanske även att efterfrågan på kött minskar vilket är bra för djuren och klimatet. Säkert att det blir så, en vecka eller två...  CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:15)  Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp. Nauti kan svara för sig själv, och behöver ingen dadda.... Tycker han är rätt bra på personangrepp själv... Mot "hej igen" t.ex.
ängsvädd
04-12-2009, 23:18
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:15)  Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? De visade faktiskt några bilder med rena missförhållanden men för att lagföra dom uppfödarna så måste aktivisterna vittna och lämna ifrån sig bevismaterial. Ställer de inte upp så blir det ingen fällande dom och inget djurförbud. Då är det ju rent korkat gjort. Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren.
Piccante
04-12-2009, 23:19
En av bilderna jag reagerade på hos djurrättsalliansen var just bilden på utfodringsplatsen som de visade helt utan förklaring. Här avslöjas hur det egentligen låg till. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5699...%20verkligheten
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:15)  Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? De visade faktiskt några bilder med rena missförhållanden men för att lagföra dom uppfödarna så måste aktivisterna vittna och lämna ifrån sig bevismaterial. Ställer de inte upp så blir det ingen fällande dom och inget djurförbud. Då är det ju rent korkat gjort. Jag bryr mig nog lika litet som de själva i vad de har vunnit på saken och ser till vad grisarna har vunnit på saken. Svenskarnas illusion spräckt om hur bra och bristfri den svenska djurhållningen är. Vi ser ett ändrat mönster i konsumtionsvanor. Publiceringen väckte starka reaktioner hos folk och därmed tvingar det i sin tur politiker och näringen att reagera och agera. Men visst hade det varit bra om de även kunde fått ett djurförbud  Men jag tycker varken att det var korkat eller meningslöst skulle jag inte kalla det. Det har ju lett framåt.
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:04)  Det är en irrelevant jämförelse för att det i det ena fallet handlar om någonting som är helt oberoende till andra liknande fall. Det finns inget ekonomiskt incitament eller samarbete med andra barnmisshandlare. Det är någonting som förhoppningsvis tar slut direkt fallet anmäls och kommer upp i domstol.
I fallet med grisarna är det någonting som är satt i system där det ligger pengar bakom. Om det kom fram att några djurrättsaktivister hade varit inne på en eller flera gårdar, anmält och publicerat materialet skulle de andra aktörerna i branschen se till att inte samma sak kunde hända på deras gårdar. Jag tror absolut att aktörerna inom branschen håller varandra om ryggen ifall det krävs.
Jag tycker det är två alldeles för olika situationer för att de skall kunna jämföras. I ditt exempel är det för mig helt självklart att man skall anmäla det direkt man får vetskap om det. När det handlar om grisarna tycker jag det är hemskt och beklagligt att de grisar som filmades fick lida, men med tanke på hur många grisar som räddades från lidandet på grund av det så tycker jag att det är rättfärdigat. Även om jag mycket hellre hade sett en lösning där man så snabbt som möjligt kunde åstadkommit samma resultat och sluppit det onödiga lidande som kött- och animaleindiustrin ofta bidrar till. Men någon sådan snabb lösning tror jag inte finns tyvärr och jag kan inte se hur Djurrättsalliansen skulle gått tillväga på ett bättre sätt. Jag försår inte. Vilka grisar räddades? Dom flesta anmälda gårdar är ju i full verksamhet igen med julslakt. Och förhoppningsvis någon bättre djurhållning. Att dokumenter i två år och tro att det skall ge bättre effekt på lång sikt är bara naivt att tro. Tror faktiskt att en snabb massiv (laglig) aktion mot några gårdar där bevis fanns för att djuren for illa, hade räckt. Vanvård går inte att städa bort så snabbt. Tyvärr , aktionen att dokumentera så många gårdar så länge, tog udden av den. Det blev för många grisar på en gång.
Piccante
04-12-2009, 23:21
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:18)  Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren. Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar.
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:15)  Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp. Sedan var det inget personangrepp, det var en fråga...
Missade du frågetecknet, eller valde du bort det? Personangrepp, hade det varit om jag skrivit att han var dum...
Hej igen
04-12-2009, 23:21
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:18)  Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren. Hej ängsvädd! Vad har du för åsikt ang att de väntade i två år innan de gick ut med materielet? Vad har du för åsikt ang att man väntar i två år innan man anmäler missförhållanden/vanvård(misshandel?
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:17)  Säkert att det blir så, en vecka eller två...  Men en anmälning av en enstaka gård skulle ha fått större genomslag och gett större resultat menar du?
Piccante
04-12-2009, 23:23
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:19)  Jag bryr mig nog lika litet som de själva i vad de har vunnit på saken och ser till vad grisarna har vunnit på saken. Svenskarnas illusion spräckt om hur bra och bristfri den svenska djurhållningen är. Vi ser ett ändrat mönster i konsumtionsvanor. Publiceringen väckte starka reaktioner hos folk och därmed tvingar det i sin tur politiker och näringen att reagera och agera. Men visst hade det varit bra om de även kunde fått ett djurförbud  Men jag tycker varken att det var korkat eller meningslöst skulle jag inte kalla det. Det har ju lett framåt. Vad har grisarna vunnit då? Vi får se hur konsumtionen ser ut när jul är över och nyheten har lagt sig. Skinka växer ju inte på träd så även om julskinkan säljer dåligt nu så finns det mkt fläskfilé och kotletter från samma grisar som ligger i kyldiskarna.
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:19)  En av bilderna jag reagerade på hos djurrättsalliansen var just bilden på utfodringsplatsen som de visade helt utan förklaring. Här avslöjas hur det egentligen låg till. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5699...%20verklighetenJa, den där källan var ju mycket mer partisk och pålitlig än Djurrättsalliansens?  Det är ju klart att de kommer att gå ut och göra allting för att återställa folkets förtroende. De går förhoppningsvis med rejäla förluster på grund av det här.
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:18)  Det var mycket viktigt att konsumenterna fick se den utbredda vanvården. Kanske leder det till fler djurskyddsinspektörer vilket är bra för djuren. Om det nu inte var så utbrett som dom påstod då... Då har dom misslyckats kapitalt och förlorat all trovärdighet inför ytterligare aktioner, allt för konsumenternas bästa, inte djurens bästa.
Piccante
04-12-2009, 23:25
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:23)  Ja, den där källan var ju mycket mer partisk och pålitlig än Djurrättsalliansens?  Det är ju klart att de kommer att gå ut och göra allting för att återställa folkets förtroende. De går förhoppningsvis med rejäla förluster på grund av det här. Anser du att det är seriöst då att visa en bild på en utfodringsbur med grisar i och inte förklara att de kan gå in och ut ur buren som de själva vill och att det finns strö i stallet bakom?
CITAT (gnon49 @ 04-12-2009, 23:21)  Jag försår inte. Vilka grisar räddades? De räddades från en misskötsel på det viset vi ser i filmerna. Tyvärr leder det inte längre än så så att man kan rädda dem från djurindustrin helt och hållet. Men varje förbättring får ju ses som det positiva steg det faktiskt är. CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:21)  Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar.  Skulle det faktum att de var sjuka rättfärdiga att de behandlades på det där viset? Borde de inte få behandling eller slaktas då?
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:21)  Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar.   Precis...Det hade varit mer vanvård om dom var i stallarna med resten av flocken.
CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:25)  Om det nu inte var så utbrett som dom påstod då... Då har dom misslyckats kapitalt och förlorat all trovärdighet inför ytterligare aktioner, allt för konsumenternas bästa, inte djurens bästa. Det är inte alla som reagerar lika negativt som du som tur är. CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:25)  Anser du att det är seriöst då att visa en bild på en utfodringsbur med grisar i och inte förklara att de kan gå in och ut ur buren som de själva vill och att det finns strö i stallet bakom? Nej, men frågan är om det faktiskt är så bra som de påstår att det är eller om det är en desperat efterkonstruktion i syfte att rädda sitt rykte.
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:23)  /.../De går förhoppningsvis med rejäla förluster på grund av det här.
Och där kom syftet fram... Det gällde inte djurens bästa, utan bondens förlust... Avundsjuka tar sig underliga uttryck ibland.
Piccante
04-12-2009, 23:31
 Här är exempel på bilder de använt helt utan förklaring som blir missvisande. Grisarna har gått in och lagt sig i de bås som används när grisar i lösdrift utfodras för at tde inte ska slåss. Man ser ju till och med att grindarna är öppna ändå vill de ge intrycket av att grisarna lever i burar? Vad är annars syftet med bilden? Det är samma typ av burar som hon i artikeln i ATL.
Hur vet du att de inte var under behandling?...
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 22:48)  Hur skulle ni ställt er till det exempel som jag tidigare kopierade om de tre patienterna? Skulle ni inte offrat en för att rädda två? Här handlar det ju om att offra några individer för många fler individers skull. Visst är det en jobbig fråga och det finns inga lätta svar men jag kan inte få det till någonting annat än att det bästa var att vänta, eller att det i fallet med patienterna vore det bästa att offra en för att rädda två. Jag kan absolut inte förstå varför vi tycker så olika på den punkten. Vem har gjort dig till Gud?
CITAT Vem kan intyga att det var utbredd vanvård vid den tidpunkten då ingen anmälan kom så det kunde utredas när det var aktuellt? Aktivisterna har uppenbart missuppfattat många situationer då de bla fotade i sjukboxar där det inte helt oväntat finns sjuka grisar. Uppriktigt sagt så skiter jag i detta. Den moderna djuruppfödningen har många inslag av "koncentrationsläger för djur". Pådrivet av konsumenter som köper till lägsta pris och en bransch där enbart ekonomi styr. So what. En spark i röven är bara nyttigt till och från. Den slutsatsen kan man dra genom att läsa t ex den här tråden. Jag är definitivt inte vegan och äter kött men det får vara nån måtta på hyckleriet kring "det fantastiska landet" där alla är humanister och goda människor.
Piccante
04-12-2009, 23:33
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:23)  Ja, den där källan var ju mycket mer partisk och pålitlig än Djurrättsalliansens?  Det är ju klart att de kommer att gå ut och göra allting för att återställa folkets förtroende. De går förhoppningsvis med rejäla förluster på grund av det här. Vad har du emot denna ekologiska grisuppfödare då? Varför vill du så gärna orsaka henne ekonomisk skada? Vet du hur hennes grisar mår?
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:31)   Här är exempel på bilder de använt helt utan förklaring som blir missvisande. Grisarna har gått in och lagt sig i de bås som används när grisar i lösdrift utfodras för at tde inte ska slåss. Man ser ju till och med att grindarna är öppna ändå vill de ge intrycket av att grisarna lever i burar? Vad är annars syftet med bilden? Det är samma typ av burar som hon i artikeln i ATL. Sådant finns för kossor och hästar också, för att förbättra deras livsmiljö. Jag tror faktiskt om de systematiskt hade anmält gård för gård de hittade så hade det varit bättre. Efter två år kunde de gjort en summering plus visa vad DE GJORT under tiden, måste väl ändå vara vettigare??
CITAT (Wilmer @ 04-12-2009, 23:34)  Sådant finns för kossor och hästar också, för att förbättra deras livsmiljö.
Jag tror faktiskt om de systematiskt hade anmält gård för gård de hittade så hade det varit bättre. Efter två år kunde de gjort en summering plus visa vad DE GJORT under tiden, måste väl ändå vara vettigare?? Så ser jag det också...
CITAT (ängsvädd @ 04-12-2009, 23:15)  Jag tycker det är väldigt otrevligt skrivet, även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personangrepp. Det är märkligt hur du lyckas se s k personangrepp mot nauti men aldrig dom nauti slänger ur sig.
Piccante
04-12-2009, 23:37
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:27)  De räddades från en misskötsel på det viset vi ser i filmerna. Tyvärr leder det inte längre än så så att man kan rädda dem från djurindustrin helt och hållet. Men varje förbättring får ju ses som det positiva steg det faktiskt är.
Skulle det faktum att de var sjuka rättfärdiga att de behandlades på det där viset? Borde de inte få behandling eller slaktas då? Som jag tidigare skrev i tråden det är vanligt att man samlar sjuka grisar i sjukboxen så de inte smittar andra och så väntar man på veterinären. Veterinärer vill gärna behandla fler djur samtidigt eftersom de ofta jobbar över stora distrikt och inte vill tillbringa arbetsdagen med att bara åka fram och tillbaka. Tex navelbråck som de visade är inte mer akut sjukdom än att det kan vänta en vecka, samtidigt kanske veterinären tar och kastrerar eller vaccinerar andra grisar. Om de nu hade farit illa och man anmält direkt så hade ju djurskyddsinspektör och länsveterinär kunnat jämföra grisarna i sjukboxen med stallet journaler. Men kommer man ned en bild 2 år efter så är det inte lätt att utreda.
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:23)  Vad har grisarna vunnit då? Vi får se hur konsumtionen ser ut när jul är över och nyheten har lagt sig. Skinka växer ju inte på träd så även om julskinkan säljer dåligt nu så finns det mkt fläskfilé och kotletter från samma grisar som ligger i kyldiskarna. Det vet jag inte ännu, men förmodligen hoppas jag på mer än jag får i slutändan. Men det verkar ju hända någonting med hur inspektionerna kommer att ske och folkets medvetenhet i frågan har ju ökat. En hel del av dem kommer förhoppningsvis att konsumera mer medvetet. Sedan lär ju grisfarmarna dra sig för att missköta sina djur inom den närmsta tiden. CITAT (pejori @ 04-12-2009, 23:31)  Och där kom syftet fram... Det gällde inte djurens bästa, utan bondens förlust... Avundsjuka tar sig underliga uttryck ibland.  Varför tror du att det skulle vara syftet? Vad sjutton har jag med Djurrättsalliansens mål att göra? Målet var givetvis en förbättring av djurhållningen och djurens välmående, jag ser det bara som en positiv bieffekt att de går med ekonomisk förlust. Om Djurrättsalliansen ser saken på samma sätt får du fråga dem om, jag representerar ju knappast dem på något vis. Vad är det du menar med avundsjuka?
Piccante
04-12-2009, 23:41
CITAT (jholma @ 04-12-2009, 23:33)  Uppriktigt sagt så skiter jag i detta. Den moderna djuruppfödningen har många inslag av "koncentrationsläger för djur". Pådrivet av konsumenter som köper till lägsta pris och en bransch där enbart ekonomi styr. So what. En spark i röven är bara nyttigt till och från. Den slutsatsen kan man dra genom att läsa t ex den här tråden. Jag är definitivt inte vegan och äter kött men det får vara nån måtta på hyckleriet kring "det fantastiska landet" där alla är humanister och goda människor.  Har jag sagt att det är fantastiskt då? Att grisar föds upp som de gör bestämmer vi när vi står vid charkdisken och väljer det billigaste fläskköttet vi kan hitta och ratar det andra. Men vad vinner aktivister på att begå inbrott och fara med osanningar? De tas mindre på allvar när de väl anmäler riktiga missförhållanden och bönderna lär ju inte villa öppna sina dörrar och medverka på någon "öppen lantgård" för att ha en dialog med konsumenterna efter detta.
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:31)  Här är exempel på bilder de använt helt utan förklaring som blir missvisande. Grisarna har gått in och lagt sig i de bås som används när grisar i lösdrift utfodras för at tde inte ska slåss. Man ser ju till och med att grindarna är öppna ändå vill de ge intrycket av att grisarna lever i burar? Vad är annars syftet med bilden? Det är samma typ av burar som hon i artikeln i ATL. Kanske att visa på hur onaturligt de lever och hur onaturligt de behandlas? Det ger ju en viss känsla av stål, symmetri och effektivitet vilket visar på vilken industri det är och att djuren behandlas som produkter och inte som individer. Så skulle jag kunna tolka den bilden, men jag vet inte hur de ville att den skulle tolkas.
*Stintan*
04-12-2009, 23:43
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:03)  Men du inser att Djurrättsalliansens sätt att hantera detta ledde till ett större minskat lidande i slutändan än att anmäla och publicera materialet direkt de besökt en gård där djuren misskötts?
Jag skulle också ha väldigt svårt för att inte agera direkt, men man måste se till det totala lidandet och agera på det bästa sättet för så många djur som möjligt. Nej varför skuille jag inse det. Varken du eller jag eller någon annan vet hur det kommer att se ut i slutändan och vi vet inte heller hur det skulle sett ut i slutändan om man anmält direkt. Därför kan du inte vara så kategorisk och säga att detta var det enda rätta sättet att göra för att det ska bli bra i slutändan för så många djur som möjligt.
CITAT (Wilmer @ 04-12-2009, 23:31)  Hur vet du att de inte var under behandling?... Det vet jag inte. Men de såg ju ut att lida väldigt mycket i många av fallen, avlivning hade enligt mig varit det humanaste alternativet om man inte kan behandla dem på ett effektivare sätt än så. CITAT (Rose @ 04-12-2009, 23:33)  Vem har gjort dig till Gud? Sluta löjla dig.
Piccante
04-12-2009, 23:44
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:41)  Kanske att visa på hur onaturligt de lever och hur onaturligt de behandlas? Det ger ju en viss känsla av stål, symmetri och effektivitet vilket visar på vilken industri det är och att djuren behandlas som produkter och inte som individer. Så skulle jag kunna tolka den bilden, men jag vet inte hur de ville att den skulle tolkas. Så kan man tolka det givetvis men då vet du inget alls om grisar va? Burarna är till för att grisarna inte ska slåss när de äter. Men uppfödaren kan säkert ta bort dom om djurrättsaktivisterna hellre ser att den ranghögste grisen biter de andra blodiga varje gång de ska fram till foderbordet.
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 23:43)  Nej varför skuille jag inse det. Varken du eller jag eller någon annan vet hur det kommer att se ut i slutändan och vi vet inte heller hur det skulle sett ut i slutändan om man anmält direkt. Därför kan du inte vara så kategorisk och säga att detta var det enda rätta sättet att göra för att det ska bli bra i slutändan för så många djur som möjligt. Under dom två åren, kunde många missförhållanden hunnit åtgärdas, istället för att djuren fick fortsätta lida...
CITAT Har jag sagt att det är fantastiskt då? Att grisar föds upp som de gör bestämmer vi när vi står vid charkdisken och väljer det billigaste fläskköttet vi kan hitta och ratar det andra. Men vad vinner aktivister på att begå inbrott och fara med osanningar? De tas mindre på allvar när de väl anmäler riktiga missförhållanden och bönderna lär ju inte villa öppna sina dörrar och medverka på någon "öppen lantgård" för att ha en dialog med konsumenterna efter detta. Hur vet Du att aktivisterna tas mindre på allvar? Är det utifrån den här tråden?
Piccante
04-12-2009, 23:46
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 23:43)  Det vet jag inte. Men de såg ju ut att lida väldigt mycket i många av fallen, avlivning hade enligt mig varit det humanaste alternativet om man inte kan behandla dem på ett effektivare sätt än så.
Sluta löjla dig. Men det är ett känslomässigt utlåtande och inte en diagnos. Du vet inte vilken behandling de väntade på, hade fått eller fick efter bilden var tagen???
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 23:43)  Nej varför skuille jag inse det. Varken du eller jag eller någon annan vet hur det kommer att se ut i slutändan och vi vet inte heller hur det skulle sett ut i slutändan om man anmält direkt. Därför kan du inte vara så kategorisk och säga att detta var det enda rätta sättet att göra för att det ska bli bra i slutändan för så många djur som möjligt. Nej, ingen vet garanterat hur det skulle se ut om man gjorde si eller så, precis som med allting annat. Men även i det här fallet handlar det ju om sunt förnuft. Små nyheter baserade på litet fakta har litet genomslag och påverkar inte särskilt mycket. Stora nyheter baserade på en stor mängd fakta får stort genomslag och påverkar mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|