|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
När är jaktsäsongen på rymlingarna(vildsvinen)är detn är helst eller? Borde vara som med älgen kolla av antal avskjutning mm Skulle den förstöra plantskog som älgen gör..Så skulle den nog vara utrotad...(Skogsbolagen fixat redan mvh
*Stintan*
07-12-2009, 09:23
CITAT (PX-21 @ 07-12-2009, 09:11)  När är jaktsäsongen på rymlingarna(vildsvinen)är detn är helst eller? Borde vara som med älgen kolla av antal avskjutning mm Skulle den förstöra plantskog som älgen gör..Så skulle den nog vara utrotad...(Skogsbolagen fixat redan mvh Vildsvin jagas året om.
Gossen Ruda
07-12-2009, 09:51
Dom vildsvinen som härjar i landet är förrymda "äkta" vildsvin. Tror också att dom är tillåtna att jaga året om, egentligen borde det vara skottpengar på dom så utrotandet kunde gå fortare.
Så det är ingen tillsyn räkning?det är bara att gå ut och skjuta (licens bössa förståss)..Så här i lågkonjuktur och bra pris på vilt även (älgkött)..dyrt....så borde dom kunna hållas i rimligt antal... Mvh
*Stintan*
07-12-2009, 10:47
CITAT (PX-21 @ 07-12-2009, 10:31)  Så det är ingen tillsyn räkning?det är bara att gå ut och skjuta (licens bössa förståss)..Så här i lågkonjuktur och bra pris på vilt även (älgkött)..dyrt....så borde dom kunna hållas i rimligt antal... Mvh Frågan är vad som är rimligt antal. Den som har dom som gäster i sin trädgård och i sina odlingar tycker säkert att en är för mycket. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin
Jan Lindgren
07-12-2009, 11:10
Hej! Jag är tom tveksam om vi överhuvud taget haft vildsvin i Sverige tidigare. Det torde vara helt omöjligt att skilja ben från vildsvin och primitiva tamgrisar. Som Rudan skriver är det svårt att tänka sig att stenåldersmänniskorna lyckade utrota dem. Visserligen brukar sk naturfolk bränna stora arealer för att få bete både till tamdjur och bytesdjur men även i öppna marker är det svårt att jaga vildsvin. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
07-12-2009, 12:00
men visst var 1700-talsmänniskan både kapabel och intresserad av att utrota vildsvinen ... en tid då man jobbade hårt för att mätta en växande befolkning...
Myosotis
07-12-2009, 12:03
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 22:27)  OK. Jag trodde minken "förvildigats" (rymt o.s.v.) i modern tid... Stopp ett tag, nu börjar det bli lite väl många felaktigheter här. Rödräven är naturlig i Sverige. Inlägget om utsläppta rävar avser pälsrävar som härstammar från fjällrävar. Minken är INTE naturlig i Sverige och en fullständig katastrof för naturen. Den europäiska varianten av mink, flodillern Mustela lutreola, är hotad eller utdöd i stora delar av Europa, bl.a. p.g.a. konkurrens med den amerikanska minken som har släppts ut i naturen. Vildsvinet utrotades i Sverige på 1700-talet av människan och är en naturlig art även om den nuvarande populationen härstammar från djur i hägn. De gör stor skada därför att de är så oproportionellt många vilket bl.a. beror på att de matas, att vargen inte finns och att de trivs bra i skogen som den ser ut idag (som ju människan har skapat).
CITAT (Nauti @ 07-12-2009, 06:10)  Svinn får man väl alltid räkna med? Man kan ju inte utrota en djurart för att den råkar ha ett naturligt beteende som förstör för oss. Den har väl lika stor rätt att bruka marken som ägaren av sädesfälten enligt mig. Så vad ska du äta när vildsvinen är många nog för att förstöra alla fälten som din mat normalt växer på? Detta kommer att ske om vildsvinsspridningen inte stoppas.
Red Top
07-12-2009, 12:12
CITAT (Myosotis @ 07-12-2009, 12:03)  Stopp ett tag, nu börjar det bli lite väl många felaktigheter här. Rödräven är naturlig i Sverige. Inlägget om utsläppta rävar avser pälsrävar som härstammar från fjällrävar. Minken är INTE naturlig i Sverige och en fullständig katastrof för naturen. Den europäiska varianten av mink, flodillern Mustela lutreola, är hotad eller utdöd i stora delar av Europa, bl.a. p.g.a. konkurrens med den amerikanska minken som har släppts ut i naturen. Vildsvinet utrotades i Sverige på 1700-talet av människan och är en naturlig art även om den nuvarande populationen härstammar från djur i hägn. De gör stor skada därför att de är så oproportionellt många vilket bl.a. beror på att de matas, att vargen inte finns och att de trivs bra i skogen som den ser ut idag (som ju människan har skapat). Tack Myosotis! Ett klarläggande som behövdes.
Myosotis
07-12-2009, 12:19
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 07:39)  Jag är övertygad om att alla som plockar sitt kött vid köttdisken vill att djuret har haft det bra. I dom allra flesta fall har det också varit så, gårdar där djuren plågas är få i förhållande till resten... Nu handlar denna tråden om grisar som plågats utöver det vanliga, vilket bara är en bråkdel av alla grisar. Alla eller de allra flesta tycker att det är hemskt. Men att utgå ifrån att grisar i vanliga fall har det bra är felaktigt. Kossor har det ganska bra vad jag har förstått, så om man köper icke-kravmärkt nötkött bidrar man förhoppningsvis inte till djurplågeri. Vad jag vet har får det ganska bra och strutsar och hästar osv. också. De kunde ha det bättre och för miljöns skull bör man alltid välja kravmärkt, men det man verkligen ska undvika att köpa är konventionell kyckling/ägg samt gris. Det är den normala, godkända djurhållningen som är djurplågeri i de här fallen. Det här är bara en kortvarig mediahysteri som vanligt, kravskinkan är slutsåld och nästa år köper alla plågad skinka igen och under tiden köper alla snabbväxande kycklingar som har hemska smärtor och inte kan stå på sina förvridna ben. Folk köper ägg från frigående höns inomhus och tror att det är bra för att det låter så bra med "frigående". Det är det inte. Köp hellre från höns i inredda burar i så fall om ni inte har råd att köpa kravmärkta ägg. Att tvångsmata gäss är förbjudet i Sverige.
Vet ni vad. Jag tror att både köttbranschen och hälso/vegankostbranschen är lika goda kålsupare. Vi luras att vi behöveer än det ena, än det andra av olika vitaminer, kosttillägg och skam vete allt. När allt som behövs är en bra och balanserad kost. Alltför ofta gör dom mer skada än nytta.En frisk människa behöver inte alla dessa vitamintillskott. Tänk förresten om alla undernärda barn i världen fick dricka en halv liter mjölk om dagen. Då skulle mycket vara vunnet. Engelska sjukan berodde väl på för lite mjölkintag, tror jag iallafall.
Gossen Ruda
07-12-2009, 13:06
Vill bara klargöra att vildsvinet på Sveriges FASTLAND utrotades under förhistorisk tid, om dom nu funnits där. På Öland fanns dom kvar till 1700-talet fast dom kan ju ha varit inplanterade där också. Efter utrotningen gjordes utplanteringsförsök som dock misslyckades. Där kanske människan hjälpte till, dom var lika lite populära av bönderna då som nu.
*Stintan*
07-12-2009, 13:09
CITAT (gnon49 @ 07-12-2009, 12:59)  Vet ni vad. Jag tror att både köttbranschen och hälso/vegankostbranschen är lika goda kålsupare. Vi luras att vi behöveer än det ena, än det andra av olika vitaminer, kosttillägg och skam vete allt. När allt som behövs är en bra och balanserad kost. Alltför ofta gör dom mer skada än nytta.En frisk människa behöver inte alla dessa vitamintillskott. Tänk förresten om alla undernärda barn i världen fick dricka en halv liter mjölk om dagen. Då skulle mycket vara vunnet. Engelska sjukan berodde väl på för lite mjölkintag, tror jag iallafall. Nja snarare D-vitaminbrist.
CITAT (Myosotis @ 07-12-2009, 12:03)  Stopp ett tag, nu börjar det bli lite väl många felaktigheter här. Rödräven är naturlig i Sverige. Inlägget om utsläppta rävar avser pälsrävar som härstammar från fjällrävar. Minken är INTE naturlig i Sverige och en fullständig katastrof för naturen. Den europäiska varianten av mink, flodillern Mustela lutreola, är hotad eller utdöd i stora delar av Europa, bl.a. p.g.a. konkurrens med den amerikanska minken som har släppts ut i naturen. Vildsvinet utrotades i Sverige på 1700-talet av människan och är en naturlig art även om den nuvarande populationen härstammar från djur i hägn. De gör stor skada därför att de är så oproportionellt många vilket bl.a. beror på att de matas, att vargen inte finns och att de trivs bra i skogen som den ser ut idag (som ju människan har skapat). Jag SA ju att räven är naturlig...rödräv och att Mink räknas som naturlig numera...Men är från början importerad för pälsens skull.
Jan Lindgren
07-12-2009, 14:48
Hej! Både kycklinguppfödningen och äggproduktionen är helt acceptabel ur djurskyddssynpunkt. Kycklingar går på golvet i stora hallar. De har gott om plats, möjligen kan det anses lite trångt de sista dagarna innan slakt. Den enda invändningen mot kycklinguppfödning jag möjligen kan ha är att man avlat fram sällsynt korkade djur men det har naturligtvis ingen större betydelse eftersom de bara lever ca fem veckor. MVH Jan Lindgren
vitavargen
07-12-2009, 17:13
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 09:24)  ... Däremot hoppas jag på att konsumtionen minskar, lagarna skärps och att de efterföljs bättre genom bättre och mer frekvent förekommande inspektioner. ... Finnas det annat, förutom inspektioner, som kan förbättra djurskyddet?
smuleborg
07-12-2009, 19:29
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2009, 14:48)  Hej! Både kycklinguppfödningen och äggproduktionen är helt acceptabel ur djurskyddssynpunkt. Kycklingar går på golvet i stora hallar. De har gott om plats, möjligen kan det anses lite trångt de sista dagarna innan slakt. Den enda invändningen mot kycklinguppfödning jag möjligen kan ha är att man avlat fram sällsynt korkade djur men det har naturligtvis ingen större betydelse eftersom de bara lever ca fem veckor. MVH Jan Lindgren Att den djurhanteringen faller inom ramen för djurskyddet säger en hel del. Här jag gör aldrig undantag: Kyckling och ägg ska vara KRAV. CITAT (vitavargen @ 07-12-2009, 17:13)  Finnas det annat, förutom inspektioner, som kan förbättra djurskyddet? Konsumentmakten.
Myosotis
07-12-2009, 21:12
CITAT (pejori @ 07-12-2009, 13:40)  Jag SA ju att räven är naturlig...rödräv och att Mink räknas som naturlig numera...Men är från början importerad för pälsens skull. Ja, jag vet, men sen citerade Smuleborg dig och i hennes inlägg lät det fel. Vem har sagt att minken räknas som naturlig? Varför?
smuleborg
07-12-2009, 21:46
CITAT (Myosotis @ 07-12-2009, 21:12)  Ja, jag vet, men sen citerade Smuleborg dig och i hennes inlägg lät det fel. Vem har sagt att minken räknas som naturlig? Varför? Jag tror ingen har sagt att minken är naturlig i vår fauna. Minken utrotar - i alla fall - lokalt vissa fågelarter (vilken i sin tur, vilket i sin tur...) och anses därför vara något av en sanitär olägenhet. Minken behöver därför hållas tillbaka (det är väl det som kallas skyddsjakt) för att bevara den naturliga mångfalden. För att mota Olle vid grind; ta inte in arter som inte naturligt platsar i vår fauna. Och utrota inte delar av den naturliga faunan. Och vad gäller minken för övrigt, tycker jag minkfarmarnas verksamhet är barbarisk (jag måste bara skriva det). Hur någon ens kan komma på idén. Och hur kan det finnas någon efterfrågan? Men att - som "extrema grupper" släppa ut dem är helt fel. Förbjud verksamheten. Köp inte päls.
CITAT (Myosotis @ 07-12-2009, 21:12)  Ja, jag vet, men sen citerade Smuleborg dig och i hennes inlägg lät det fel. Vem har sagt att minken räknas som naturlig? Varför? Varför den räknas som naturlig vet jag inte, men den förekommer i hela landet utom längst upp i norr....Utbredningen kan vara en orsak till det. Däremot dagens farmade minkar är inte samma sort, som dom, som kom hit i början av 1900-talet och förvildades... Vilda minkar är mörkare och mindre än den farmade minken, som också skiljer sig färgmässigt.....(kan vara korsning med rysk mink som stökar till den vilda minken..) kommer inte ihåg var jag läste det... någon natursida jag sett vid något tillfälle.. (Återkommer om sidan...) Edit: stavfel.
CITAT (pejori @ 08-12-2009, 02:32)  Varför den räknas som naturlig vet jag inte, men den förekommer i hela landet utom längst upp i norr....Utbredningen kan vara en orsak till det. Däremot dagens farmade minkar är inte samma sort, som dom, som kom hit i början av 1900-talet och förvildades... Vilda minkar är mörkare och mindre än den farmade minken, som också skiljer sig färgmässigt.....(kan vara korsning med rysk mink som stökar till den vilda minken..) Jag har läst att farmade minkar och de vilda har kring 95% identiska gener, det enda de gjort är att avla på pälsens utseende såvitt jag vet. De farmade minkarna som föds upp för sina pälsar är inte ens domesticerade.
ängsvädd
08-12-2009, 10:42
CITAT (Nauti @ 08-12-2009, 09:31)  Jag har läst att farmade minkar och de vilda har kring 95% identiska gener, det enda de gjort är att avla på pälsens utseende såvitt jag vet. De farmade minkarna som föds upp för sina pälsar är inte ens domesticerade. Jag tror genöverensstämmelsen måste vara mycket högre. Människa och schimpans har 97-99 % lika gener. Mer än 99 % enligt denna sajt: http://www.esping.net/etiopien/contents/ma...ns_ursprung.htm
CITAT (ängsvädd @ 08-12-2009, 10:42)  Jag tror genöverensstämmelsen måste vara mycket högre. Människa och schimpans har 97-99 % lika gener. Mer än 99 % enligt denna sajt: http://www.esping.net/etiopien/contents/ma...ns_ursprung.htmJa det låter ju mer logiskt :/ Antagligen minns jag fel så jag litar på dig i stället
Jag puttar upp tråden ifall någon fått för sig att glömma bort. www.ettlivsomgris.se Gnäll gärna på att jag är tjatig o.s.v. då håller sig tråden långt upp
vitavargen
22-12-2009, 20:27
Tycker inte alls att du är tjatig.
Du har starka positiva känslor för djur, vilket jag uppskattar.
smuleborg
22-12-2009, 20:46
CITAT (Nauti @ 22-12-2009, 20:11)  Jag puttar upp tråden ifall någon fått för sig att glömma bort. www.ettlivsomgris.se Gnäll gärna på att jag är tjatig o.s.v. då håller sig tråden långt upp  Bra gjort
smuleborg
22-12-2009, 21:01
Och snabbt åkte tråden ner. Lektrådarna är populära.
herkules
22-12-2009, 21:03
CITAT (vitavargen @ 22-12-2009, 20:27)  Tycker inte alls att du är tjatig. Du har starka positiva känslor för djur, vilket jag uppskattar. jag håller med vitavargen jag!
smuleborg
22-12-2009, 22:54
CITAT (herkules @ 22-12-2009, 21:03)  jag håller med vitavargen jag!  Jag håller också med vitavargen.
CITAT (Nauti @ 22-12-2009, 20:11)  Jag puttar upp tråden ifall någon fått för sig att glömma bort. www.ettlivsomgris.se Gnäll gärna på att jag är tjatig o.s.v. då håller sig tråden långt upp   Nöff.....Pöff
herkules
23-12-2009, 12:05
CITAT (Nauti @ 22-12-2009, 20:11)  Jag puttar upp tråden ifall någon fått för sig att glömma bort. www.ettlivsomgris.seGnäll gärna på att jag är tjatig o.s.v. då håller sig tråden långt upp 
ängsvädd
23-12-2009, 12:56
Nöff - nöff
Gossen Ruda
23-12-2009, 16:34
I morgon julafton skall julskinkan kokas, äkta grisskinka. Mums mums mums. Grisen är bäst i slaktat skick.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2009, 16:34)  I morgon julafton skall julskinkan kokas, äkta grisskinka. Mums mums mums. Grisen är bäst i slaktat skick. Bra jobbat mer provocerandet, du håller ångan uppe märker jag. Jag säger som Rose:
CITAT (Nauti @ 23-12-2009, 17:31)  Bra jobbat mer provocerandet, du håller ångan uppe märker jag. Jag säger som Rose:  Nauti, de finns lite jobb till dig nere i Egypten. De håller som bäst på att begrava hundratusentals grisar levande i ett desperat försök att stoppa svininfluensan. Skynda!
vitavargen
23-12-2009, 18:56
I måndags såg jag detta. Tyckte att andra kanske ville åxå se klippet. Men varnar de känsliga. http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyhet...deoId=1.1406619
vitavargen
23-12-2009, 19:37
Det verkar som klippet har svårt att bli spelade, när man avlägsnar det från tv4.
Men... den lilla texten "sugga åts levande av kultingar" kan skrivas hos tv4 play. Där kan man säkert se klippet. Jag såg det, där.
herkules
23-12-2009, 20:41
Jag har köpt kravmärkt julskinka idag, 5 st skivor.
vitavargen
23-12-2009, 21:17
CITAT (herkules @ 23-12-2009, 20:41)  Jo, att vanvård av djur har förekommit kan alla hålla med. Men man kan ställa sig frågan varför. Vilka bakomliggande orsaker finns för avnvården av djur?
Ja, kravskinkan ökade i försäljning, men det gjorde ju all julskinka enligt branschen. Köpte själv en färdigkokt skinka som vid provsmakning visade sig smaka alldeles utmärkt. Men i år var grisen värd sin vikt i guld av priserna att döma. Men skinkan var närproducerad och väl värd sitt pris. Förhoppningsvis från en gris som levt sitt korta liv någorlunda drägligt.
Gossen Ruda
23-12-2009, 21:39
CITAT (Nauti @ 23-12-2009, 17:31)  Bra jobbat mer provocerandet, du håller ångan uppe märker jag. Jag säger som Rose:  Torka krokodiltårarna, du är inte så dålig i provocerandets konst du heller. Bara att plocka upp den här dyngtråden igen säger en del, den borde fått somna in i det runda golvarkivet. För att inte tala om alla trådar där du har hoppat in med veganpropaganda. Tänkte klippa in några serierutor här men jag hittar inte tidningen nu för att skanna, återkommer kanske i morgon för att pigga upp dig. OM inte tråden somnat in till dess.
vitavargen
23-12-2009, 22:05
CITAT (Nauti @ 22-12-2009, 20:11)  ....
Gnäll gärna på att jag är tjatig ... Hittills har pratats bara om själva vanvården. Det är kanske dax att ta upp orsakerna till vanvård av djur.
herkules
23-12-2009, 22:54
CITAT (vitavargen @ 23-12-2009, 22:05)  /.../ Det är kanske dax att ta upp orsakerna till vanvård av djur. pengar, pengar, pengar...
vitavargen
23-12-2009, 23:00
Det är en av orsakerna hos de som kallas för "giriga".
Det kan finnas andra srukturella orsaker åxå.
Vi får inte glömma att de flesta Grisar har det bra !men vi ska hålla efter grisuppfödarna så att alla grisar får leva ett bra liv.
herkules
23-12-2009, 23:03
CITAT (Motti @ 23-12-2009, 23:00)  /..../ men vi ska hålla efter grisuppfödarna så att alla grisar får leva ett bra liv. yep det ska vi!
CITAT (Motti @ 23-12-2009, 23:00)  Vi får inte glömma att de flesta Grisar har det bra !men vi ska hålla efter grisuppfödarna så att alla grisar får leva ett bra liv. Hur menar du med att de flesta grisar har det bra? Om du kollar till hur stor andel av grisfarmarna som skötte sig i det här fallet så är det nästan motsatsen till vad du nu påstår. Jag tror absolut inte att de flesta grisar har det bra, det är snarare ett fåtal som har det bra. Sådana som föds upp av bönder som faktiskt bryr sig, t.ex. en sådan som Smuleborg talat om, hur många sådana går det på varje vanlig grisfarmare och hur många konventionellt uppfödda grisar går det på varje sådan välmående gris?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|