Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Nauti
Trevligt. Hoppas de inte råkar illa ut på grund av det bara.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 25-01-2010, 21:15) *

Varför skulle de råka illa ut?

De har väl inte begått något olagligt? whist.gif

Och om de ändå gjort det, så är de väl beredda att stå upp för det, eller?
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 25-01-2010, 21:20) *
Varför skulle de råka illa ut?

De har väl inte begått något olagligt? whist.gif

...

Bra fråga!

Nej ,hoppas de inte gjort sig skyldiga till nåt.

CITAT (Nauti @ 25-01-2010, 21:15) *

Det hoppas jag också, för de är fina människor.
dahla
Det är olaga intrång att oinbjuden gå in i andras fastigheter och hemfridsbrott om det rör sig om en bostad. Olaga intrång straffas med böter, men det kräver att polisen kan identifiera gärningsmännen. Det finns också en smittskyddsrisk om personer stövlar omkring mellan olika djurbesättningar i samma kläder. Men det är inget som djurrättsaktivister grubblar sig sömnlösa över. Djurstallar hålls av hävd olåsta av brandskyddsskäl. Alla ska kunna hjälpa till att rädda djuren vid en brand då bonden inte är hemma.
officinalis
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 12:44) *
Det finns väl många arbetslösa som kanske kunde hjälpa till mot en mindre ersättning istället för att dagdriva kanske... jag vet inte men det måste ju finnas dom som vill hjälpa mer än att stjälpa... dom kanske kan föregå med gott exempel.

Men är det enbart så att brist på arbetskraft inom djuruppfödning har lett till detta. Finns det ens brist på arbetskraft föressten?
Jag tror inte att sätta deprimerat folk utan kunskap till dessa poster. Men visst kanske det borde finnas större möjligheter att gå läring hos en djuruppfödare.
dahla
Lena Lindström på djurrättsalliansen påstår ju att hon är etolog och att dom andra i hennes stab har rätt kunskaper för att bedömma om djuren far illa... då borde dom väl lika gärna erbjuda sig att hjälpa till istället för att begå olaga intrång med risk för att sprida sjukdommar... eller?
KURT
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 23:16) *
Lena Lindström på djurrättsalliansen påstår ju att hon är etolog och att dom andra i hennes stab har rätt kunskaper för att bedömma om djuren far illa... då borde dom väl lika gärna erbjuda sig att hjälpa till istället för att begå olaga intrång med risk för att sprida sjukdommar... eller?

Ja naturligtvis skall vi inte lagföra eller straffa brottslingar. Totalt sett är det säkert bättre att försöka hjälpa brottslingarna i stället. Att t ex låsa in en bankrånare i 5 år blir h.n ju sällan en bättre människa av, det vore naturligtvis bättre att försöka klargöra hur bankrånaren hamnat i en sådan situation, och sedan hjälpa honom/henne i stället. Personalen på banken har ju stor erfarenhet av servicearbete, och kunde kanske ställa upp och hjälpa till.
Nauti
CITAT (dahla @ 25-01-2010, 22:16) *
Frågan är väl hur stort intresset är ifall det innebär merkostnader?
dahla
CITAT (Nauti @ 26-01-2010, 07:21) *
Frågan är väl hur stort intresset är ifall det innebär merkostnader?

Dom tjänar ju inga pengar på att nattetid ta sig in i andras byggnader på olovlig väg... om dom istället fick betalt för att faktiskt rätta till det som dom anser vara fel i djurhållningen skulle väl alla vinna på det... eller?
KURT
Det allra effektivaste sättet att rätta till sådana här problem är med uppmärksamhet i media . Så länge risken finns att hamna i media, så sköts hanteringen som den skall. Det sker ju regelbundna inspektioner, och det räcker ju uppenbarligen inte.
dahla
Svinen utvecklar liknande hjärtsjukdomar och sjukdomar av blodcirkulationssystemet som människor och därför används de ofta som försöksdjur. Vi vet ju att det är många sjukdommar som är överförbara mellan människan och svinen... är det då så jäkla klyftigt att folk som inte har där att göra bryter sig in olovligt för att själva få en kick av det hela... inte så smart ifall en ladugård skulle vara drabbad av exempelvis salmonella...

jävla idioter är vad dom är.

Jag har under en längre tid varit medlem och har ett konto på deras "hemligaste" forum för "den inre kärnan" corpus... Man kan lugnt säga att det pågår olagligheter i den världen. Som tur är lockar dom inte till sig personer med allt för hög IQ
Nauti
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 09:57) *
Dom tjänar ju inga pengar på att nattetid ta sig in i andras byggnader på olovlig väg... om dom istället fick betalt för att faktiskt rätta till det som dom anser vara fel i djurhållningen skulle väl alla vinna på det... eller?
Jag syftade på grisfarmarna. Varför skulle de vilja det?

Djurrättsalliansen tjänar ju massor på att göra det, de uppnår sitt syfte, att minska djurens lidande. Vilket det förhoppningsvis kommer att göra.

Varför skulle en grisfarmare med profit som mål betala folk som vill att djuren skall tas om hand mycket bättre och har som slutmål att hans verksamhet inte skall behöva existera.
KURT
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:27) *
Svinen utvecklar liknande hjärtsjukdomar och sjukdomar av blodcirkulationssystemet som människor och därför används de ofta som försöksdjur. Vi vet ju att det är många sjukdommar som är överförbara mellan människan och svinen... är det då så jäkla klyftigt att folk som inte har där att göra bryter sig in olovligt för att själva få en kick av det hela... inte så smart ifall en ladugård skulle vara drabbad av exempelvis salmonella...

Jag har under en längre tid varit medlem och har ett konto på deras "hemligaste" forum för "den inre kärnan" corpus... Man kan lugnt säga att det pågår olagligheter i den världen. Som tur är lockar dom inte till sig personer med allt för hög IQ

Det här blir bara alltmera bisarrt.

Nej, gris används inte regelbundet som försöksdjur och definitivt inte som modelldjur för hjärt- och kärlsjukdomar!

Salmonella är mycket ovanligt i svenska svinbesättningar, och man får inte salmonella av att gå in i en smittad ladugård!

Om du tror dig vara medlem i "deras "hemligaste" forum för "den inre kärnan", så kanske du borde ifrågasätta din egen IQ.
Nauti
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 10:27) *

Fast med den logiken borde inte djurrättsaktivister vistas bland folk. Då skulle de vara smittade med diverse sjukdomar hela tiden som de springer runt och sprider? Hur stor är sannolikheten att de ger sig ut sjunka eller med en sjukdom som de inte känner till att de har och sedan att grisarna smittas?

Är man en idiot för att man tar sig friheten att kämpa för djurens välmående och att göra någon egentlig skillnad när ingen annan gör det? Om de konventionella metoderna att bemöta sådana här problem inte fungerar, vad skall man då göra? Sitta och se på när djuren lider? Det handlar absolut inte om att få någon kick och så korkad tror jag inte ens att du är, vem sjutton vill göra någonting sådant för att få en kick? Jag kan bara tänka mig hur hemskt det måste ha varit att se allt de har sett.

CITAT (KURT @ 26-01-2010, 10:54) *
Om du tror dig vara medlem i "deras "hemligaste" forum för "den inre kärnan", så kanske du borde ifrågasätta din egen IQ.
Jag tvivlar ganska starkt på det jag också tongue.gif
ängsvädd
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 10:27) *

Jaha, så då borde inte veterinärer få finnas heller, de går ju mellan olika djurstallar o människor wink.gif OOO vad läskigt - de kan ju sprida smitta - HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dahla
CITAT (ängsvädd @ 26-01-2010, 11:04) *
Jaha, så då borde inte veterinärer få finnas heller, de går ju mellan olika djurstallar o människor wink.gif OOO vad läskigt - de kan ju sprida smitta - HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dom kommer inte olovligt och dom kommer med rena kläder... kanske?

Märkligt att folk här försvarar brottslingar
*Stintan*
CITAT (dahla @ 26-01-2010, 11:10) *
Dom kommer inte olovligt och dom kommer med rena kläder... kanske?

Märkligt att folk här försvarar brottslingar

Nejdå alla försvarar inte brottlingar!
vitavargen
CITAT (ängsvädd @ 26-01-2010, 11:04) *

Det är i djurmisshandlarnas intresse att vrida fokus från de misshandel av djur, som de gjort sig skyldiga till, mot djurrättsaktivisternas roll i samband med att skaffa filmerna.

Alla som tycker om djur och vill ha dess välbefinnande kommer att först behandla vanvården av grisarna. Sen kan man tala om hur laglig/olaglig var skaffandet av filmerna.
vitavargen
I och med att den rättsliga processen börjar, föreslår jag att vi lägger ner den här tråden tills rättegången är klar.

*Stintan*
Ehhhhhhh confused.gif
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 26-01-2010, 17:50) *
I och med att den rättsliga processen börjar, föreslår jag att vi lägger ner den här tråden tills rättegången är klar.

Fattar nada...
Anma
CITAT (vitavargen @ 26-01-2010, 17:50) *

Varför det? Är du inblandad i rättegången eller? Sanningsvittne, åtalad? Eller vadå? Får man inte ha åsikter som utomstående om en pågående rättegång? förklara dig gärna.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2010, 18:11) *
Fattar nada...

På Internet brukar vara en vana att sitta och gissa sig fram till olika fällande domar. Det är bättre att den processen går fram utan att Internet bli en avgörande källa för slutgilltig dom.

För just nu enligt lagen är alla oskyldiga. Känslor på Internet kan ge underlag till en åklagare som vill stärka sin uppfattning via t.ex Internet eller bara på fritiden halkar h*n på nån tråd.

CITAT (Anma @ 26-01-2010, 18:17) *
Varför det? Är du inblandad i rättegången eller? Sanningsvittne, åtalad? Eller vadå? Får man inte ha åsikter som utomstående om en pågående rättegång? förklara dig gärna.

Jag bara föreslog.

Nej, jag är inte inblandad i nåt. smile.gif

Det är lätt att på Internet utgå ifrån sina känslor och strunta i andras rättigheter.
Aqvakul
Personligen tycker jag att den här tråden förtjänar att dö. Det var länge sen här tillfördes några nya argument. Men att avbryta den bara för att det är rättegång på gång är väl ett uselt argument. Domslutet lär knappast påverkas av en tråd på Odla.
herkules
varför måste alla trådar dö när de inte för tillfället tillför något?
hurra för djurrättsalliansen!
bäst att tillägga en sån här wink.gif
*Stintan*
Tråden dör väl när den dör. Det är inte upp till en enskild medlem att bestämma när och de skäl som angetts ovan är då rakt ingen anledning till att tysta en tråd på Odla.

smuleborg
Nöff.
ängsvädd
Hur går det med rättegången? Har den startat? Jag har inte hört något.
Nauti
Såg någonting om en bonde i Östermalm i dag som tydligen hade 50 självdöda får och hade blivit anmäld. De hade tvingats avliva en del djur och även en häst som var väldigt vanvårdad. Han tilläts dock ha kvar sina djur som inte var lika vanskötta.

Trevligt att vi har ett så väl fungerande djurskyddssystem.
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 10-02-2010, 21:10) *
Såg någonting om en bonde i Östermalm i dag som tydligen hade 50 självdöda får och hade blivit anmäld. De hade tvingats avliva en del djur och även en häst som var väldigt vanvårdad. Han tilläts dock ha kvar sina djur som inte var lika vanskötta.

Trevligt att vi har ett så väl fungerande djurskyddssystem.

Det är så sorgligt - man blir så ledsen - tur att det finns dom som orkar kämpa för djuren. Vad kan man göra för att påverka så att djuren får en bättre situation om man inte orkar vara en djurrättsaktivist?
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 10-02-2010, 21:13) *
Det är så sorgligt - man blir så ledsen - tur att det finns dom som orkar kämpa för djuren. Vad kan man göra för att påverka så att djuren får en bättre situation om man inte orkar vara en djurrättsaktivist?
Konsumera medvetet smile.gif Det fungerar ju dock inte i sådana där situationer utan där är det till att anmäla all vanskötsel av djur som man ser. Att resultatet blev sådär är ju bara tragiskt, ingen sådan människa skall få ta hand om djur över huvud taget och här hoppas jag verkligen att det skärps till.

Djurrättsaktivister finns ju i många former dessutom. Från den passive vegetarianen till den demonsterande veganen eller om man nu vill dra det längre till en väldigt liten minoritet som så ofta veganer förknippas med, de militanta veganerna som utför större aktioner.
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 10-02-2010, 21:09) *
Hur går det med rättegången? Har den startat? Jag har inte hört något.

Jag läste i tidningen härom dagen att polisen i Halland definitivt har lagt ned alla utredningar då ingen aktivist vill vittna.
Meriona
CITAT (Nauti @ 10-02-2010, 21:30) *
Konsumera medvetet smile.gif Det fungerar ju dock inte i sådana där situationer utan där är det till att anmäla all vanskötsel av djur som man ser. Att resultatet blev sådär är ju bara tragiskt, ingen sådan människa skall få ta hand om djur över huvud taget och här hoppas jag verkligen att det skärps till.

Djurrättsaktivister finns ju i många former dessutom. Från den passive vegetarianen till den demonsterande veganen eller om man nu vill dra det längre till en väldigt liten minoritet som så ofta veganer förknippas med, de militanta veganerna som utför större aktioner.

Ja men den senaste varianten har jag inget som helst empati för. Inte ett jota. De bara drar skit över hela djurrättsrörelsen. ranting.gif nono.gif rtfm.gif FY f-n för er som håller på med sånt!

smuleborg
Effektivt är - både på kort och lång sikt - om vi köttätare till 100% köper kött från gårdar, där man vet att djuren behandlas på ett etiskt sätt eller att vi köttätare köper vilt från ett jaktlag vi litar till. Avarterna kan inte överleva om vi gör så.

Det finns annan oetisk djurhållning; husdjur t.ex.

Vargjakt och jakt på Lo behandlas i annan tråd.

Anma
Jag gillar vårt ICA här i stan, inte nog med att de har kött från faringe slakteri som är nära, nu har de till och med börjat ha ekologisk kött från gräsö. Köttfärsen var dock lite dyr, 99:- kg. Normalt skulle jag köpt det ändå, men som läget är just nu är det tyvärr för dyrt.
smuleborg
CITAT (Anma @ 10-02-2010, 22:00) *
Jag gillar vårt ICA här i stan, inte nog med att de har kött från faringe slakteri som är nära, nu har de till och med börjat ha ekologisk kött från gräsö. Köttfärsen var dock lite dyr, 99:- kg. Normalt skulle jag köpt det ändå, men som läget är just nu är det tyvärr för dyrt.

Har du testat att blanda upp köttfärsen med kokta linser och rivna morötter? Biffar och köttfärssås kan då bli godare. Och köttfärsen drygas ut. Till biffar: Nån överbliven kokt potatis...
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 18:19) *
Du farbror Bosse, nu räcker det! Jag vill inte ha dina PM och förtäckta hot, att du listat ut vad jag heter i efternamn och vad jag jobbat med skrämmer mig inte ett dugg men talar om för mig vilken jävla liten feg skit du är som inte vågar säga det du vill utan att byta nick!

Du skriver lika erbarmligt taffligt oavsett vilket nick du använder

Ralf, ett PM till från dig din jävla krypskytt så anmäler jag dig för trakasserier, förstått?

Det juridiska ansvaret för förekommande trakasserier på detta forum ligger på detta forums ansvariga. Att vara passiv, köra huvudet i sanden, innebär inte att ansvaret åligger någon annan. Hallå admin! Reda ut detta, för alla parter.
vitavargen
CITAT (smuleborg @ 10-02-2010, 22:41) *
Det juridiska ansvaret för förekommande trakasserier på detta forum ligger på detta forums ansvariga. Att vara passiv, köra huvudet i sanden, innebär inte att ansvaret åligger någon annan. Hallå admin! Reda ut detta, för alla parter.

Håller med så som skedde behövdes att admin åtminstonde gett en förklaring till sitt passivitet i denna fråga.

Haft lusten att lämna forumet och det ökar för varje dag, trots att det är ett forum med mycket trevliga medlemmar(majoriteten i alla fall). smile.gif
Anma
CITAT (smuleborg @ 10-02-2010, 22:07) *
Har du testat att blanda upp köttfärsen med kokta linser och rivna morötter? Biffar och köttfärssås kan då bli godare. Och köttfärsen drygas ut. Till biffar: Nån överbliven kokt potatis...

Morötter har jag i jämt. Nu blev det dock faringeköttfärs för 49:-/kg.
smuleborg
Nöff
ängsvädd
Hörde på ekot att pga ekots o djurrättsalliansens granskning av grisgårdarna så har nu nya skärpta regler för grishållning införts. Alla grisgårdar ska granskas av en oberoende instans minst vartannat år samt oförberedda inspektioner kan genomföras när som helst. De som blir godkända får ett certifikat o har därmed någonstans att skicka sina djur på slakt.
Nauti
Vad trevligt smile.gif Nu blev jag riktigt glad smile.gif
bear
http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/nyhe...artikel=3567296

Ännu en gång har en gris skållats till döds på Scans slakteri i Kristianstad. Det skedde i tisdags denna vecka.

"Det är någonting som abslolut inte får inträffa" – Man såg då att en gris var ostucken, säger Kjell Svensson som är regionchef på Livsmedlesverket i Skåne.

År 2008 skållades två suggor till döds i slakteriet i Kristianstad. Liknande skållningar har skett på slakterier i Luleå och i Visby.

sqrulan
sos.gif Nä nu får dom sluuuta! Vad är det för fel på idioterna som låter det ske??? -cry-.gif Dom får väl fängelse för djurplågeri!!!! rtfm.gif
Aqvakul
Lär de sig aldrig? help.gif rtfm.gif nono.gif
officinalis
Lider en gris mer av skållning än av slaktmask?
Piccante
CITAT (officinalis @ 19-03-2010, 21:43) *
Lider en gris mer av skållning än av slaktmask?

en slaktmask dödar ju förhoppningsvis direkt medan skållning verkar vara ett plågsamt sätt att dö för ett stort djur.
officinalis
Ja, det låter ju rimligt egentligen.
Men i sådana här diskussioner så blir det mycket känslor såklart.
Frågan är väl egentligen ifall man vill stödja en industri med levande varelser och masslakt. Företagen vill ju gärna ge bilden av att köttet kommer från någon slags traditionell djurhållning.
Motti
Slaktmasken kommer ju först och ska döda ögonblickligen,när grisen skållas så ska den vara död och så är det i de flesta fall och bör så vara.
officinalis
Jo, att den ska vara död är jag helt med på. Vad som "ska" vara känns irrelevant för mig egentligen.
Grisen ska lida så lite som möjligt. Regler är inte per automatik perfektionistiska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon