|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Javisst Rose är det dubbelmoral.  CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 11:57)  De är så välkomna på besök  Mina 8 undulater och 2 katarinaparakiter har fått det MYCKET bättre än de haft det hos sina förra ägare då de suttit i minimala burar, ensamma, trots att de är flockdjur, UTAN NÅGON MÖJLIGHET ATT FLYGA. De bor i en inomhusbur som är 2m lång, 1,75 hög och 1 m bred med utgång till utomhusbur som är 5x3x3 m - de kan välja om de vill vara ute eller inte. Detta är skyhögt mycket bättre levnadsvillkor för fåglarna än vad djurskyddslagen L80 kräver. Det syns att de blommat upp och mår jättebra  Om de inte förstör något så är det OK om de gör det för djurens skull. Jag har rent mjöl i påsen till skillnad från vissa andra. Men visst är det fruktansvärt att föda upp djur bara för sitt höga nöjes skull?? Att ta från början vilda arter och placera i burar? Spelar väl ingen roll om det är flockdjur eller ensamma individer. Och säga att dom har så och så många cm att flyga på, när dom aldrig nånsin i sina korta liv får flyga som deras vilda anförvanter får möjlighet till. "Dom kan välja om dom vill vara ute eller inte." - ger du dom möjligheten att välja friheten? Hoppas verkligen att du anmäler dom burfågelhållare som inte har rent mjöl i påsen!
Monica i Nässjö
26-11-2009, 12:29
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 11:06)  Så du tycker det är helt ok om nån okänd objuden person går in i ditt hem bara för att kolla läget? Där ser man. Där tycker jag att du resonerar lite tokigt. Byt ut grisarna mot barn och djurrättsaktivisterna mot grannar. Skulle du fortfarande tycka det var fel om oroliga grannar gick in i ett hem för att dokumentera att barn misshandlades och hölls fastkedjade i sina sängar? Eller säg att det brinner hemma hos dig, skulle du då tycka det var fel om någon gick in olovandes i ditt hem för att rädda vad som räddas kan? I det här fallet gick man in för att rädda grisarna och det ska de ha all heder för! Att det blir reaktioner från en del av er beror bara på att det var djurrättsaktivister i stället för vanliga Sven Svensson, eller?
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 21:31)  Så länge ett djur lever är det klimatneutralt. Vet ej hur länge det har funnits kor på jorden. Antaligen lika länge som människan och det är ju åtskilliga miljoner år, som det har vuxit gräs som har ätits upp av någon organism, som har lämnat i från sig någon gas som.... Knappast. Visst är det ett kretslopp, men ju fler djur desto högre blir koncentrationerna i luften av dessa gaser som fungerar som växthusgaser. Färre kor = lägre halt, fler kor = högre halt. Att de sedan äter annan föda som inte är deras naturliga föda förvärrar även detta och ofta i kombination med att det är importerat och transporterat långa sträckor. CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 21:53)  Det är till att ha höga tankar om sig själv.  Släng inte ur dig påståenden som du inte har belägg för annat än i din fantasi. Jag äter kött men ser varken kor, grisar, får, höns eller andra djur som ett mål mat och jag önskar självklart att alla djur ska få leva ett bra liv. Vi har nog alla förstått för länge sen att det är omöjligt för dig att få saker och ting att gå ihop. Det är tragiskt att du är så fördömande mot alla som inte delar din ideologi till 100%. Du skrev något om besserwisser till Ralf, varför vet jag inte men den enda besserwissern jag sett i den här tråden är faktiskt du själv. Trodde inte att det krävdes, det är ju fakta som de flesta känner till redan. http://www.etc.se/artikel/14430/koettaetande-skadar-miljoenhttp://www.stockholmsfria.nu/artikel/18812http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_248685.svdhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article557377.abCITAT "Climate change mitigation policies tend to focus on the energy sector, while the livestock sector receives surprisingly little attention, despite the fact that it accounts for 18% of the greenhouse gas emissions and for 80% of total anthropogenic land use.
CITAT By using an integrated assessment model, we found a global food transition to less meat, or even a complete switch to plant-based protein food to have a dramatic effect on land use. Up to 2,700 Mha of pasture and 100 Mha of cropland could be abandoned, resulting in a large carbon uptake from regrowing vegetation. Additionally, methane and nitrous oxide emission would be reduced substantially. A global transition to a low meat-diet as recommended for health reasons would reduce the mitigation costs to achieve a 450 ppm CO2-eq. stabilisation target by about 50% in 2050 compared to the reference case. Dietary changes could therefore not only create substantial benefits for human health and global land use, but can also play an important role in future climate change mitigation policies. CITAT Shadow (LLS) stated that 18% (approximately 7100 Tg CO2-eq yr-1) of anthropogenic greenhouse gases (GHGs) are directly and indirectly related to the world's livestock. The report's statement that livestock production is responsible for a greater proportion of anthropogenic emissions than the entire global transportation sector (which emits 4000-5200 Tg CO2-eq yr-1)... CITAT Currently, grazing and cropland dedicated to the production of feed for livestock is humanity's largest land use occupying more than 3.4 billion hectares or 26% of the ice-free global land surface, making it the single most extensive form of land use on the planet.1 Growth in the livestock sector has consistently exceeded that of the crop secto CITAT Considering emissions along the entire commodity chain, livestock currently contribute about 18% to the global warming effect made up of about 9% of total carbon-dioxide emissions, but 37% of methane, and 65% of nitrous oxide.2 Therefore, the meat and livestock industry is a major contributor to global climate change. CITAT Agriculture is the most significant contributor of methane (59.5%), with the bulk of this produced from ruminant livestock as a consequence of rumen metabolism.5 As methane is 23 times more warming than CO2, any reductions in methane would consequently have a large proportional impact in reducing the rate of CO2 equivalent increase in atmosphere. O.s.v. o.s.v. finns hur mycket som helst att hitta om hur våran kött- och animaliekonsumtion har en negativ inverkan på våran planet och den globala uppvärmningen. Du kanske inte gör det, men vad gör de som producerar det du äter? Det talas ju om PRODUKTION av levande kännande varelser, det sätts priser på dem när de lever och det sätts priser på dem per kilo när de är döda. Är inte det att objektifiera dem och förminska deras värde till ingenting mer än ett mål mat?
CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 12:29)  Där tycker jag att du resonerar lite tokigt. Byt ut grisarna mot barn och djurrättsaktivisterna mot grannar. Skulle du fortfarande tycka det var fel om oroliga grannar gick in i ett hem för att dokumentera att barn misshandlades och hölls fastkedjade i sina sängar? Eller säg att det brinner hemma hos dig, skulle du då tycka det var fel om någon gick in olovandes i ditt hem för att rädda vad som räddas kan? I det här fallet gick man in för att rädda grisarna och det ska de ha all heder för! Att det blir reaktioner från en del av er beror bara på att det var djurrättsaktivister i stället för vanliga Sven Svensson, eller? Nu tycker jag du resonerar lite tokigt. Det var väl inga djur här som misshandlades eller hölls fastkedjade? Och inte brann det väl heller så nån behövde ta sej in och rädda?
CITAT (MariaS @ 25-11-2009, 22:43)  Om man har den minsta kol på historien, så VET man att redan här i Sverige, fanns det konventionell odling och djurhållning för mer än 6000 år sedan.
Människan är och har ALLTID varit allätare. Anledningen till att vi gick över till djurhållning i den yngre stenåldern, var mer av det sociala slaget, eftersom det krävdes mer och tyngre arbete, än när man var jägare. Man grundlade alltså ett beteende och en livsstil, för en så enormt lång tidsperiod sedan! men detta anser du vara förkastligt och att människan trots sina invanda rutiner ska ändra sig NU!
Det finns en mängd vegetarianer och djurälskare på detta forumet, men det är bra lustigt att inte de förespråkar att ALLA ska göra detsamma! Men du måste ständigt utmärka dig med att förespråka detta i i stort sett varenda tråd som startas om djur. Låt bli att kapa alla trådar på detta viset, för att föra fram din sak! Det är i och för sig helt irrelevant hur vi odlade och hade djur för 6000 år sedan eller för så lite som 100 år sedan. Det är nya tider som medför nya problem som vi måste reagera på nu. Argumentet "Det har alltid varit så och därför skall det fortsätta vara så" är ganska värdelöst och det går att applicera på många situationer där jag är väldigt glad över att de inte tänkt som du. CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 23:24)  Ja inte föder vi upp grisar eller nötkreatur för att ha som gosedjur i finsoffan. Att slakta djur är inte att nervärdera djur. Dom föds upp enbart för att ge oss kött, mjölk, ägg och t.om smink(tror jag). Djuren skall ha det bra den tid dom lever. Att ha den inställningen, det är att vara djurvän. Och jag är den djurvän av stora mått. Slakt är inget grymt om det görs rätt o riktigt. I Naturen kan däremot "slakt" vara grymt o utdraget. Men sånt är livet. Att vi föder upp dem för att döda dem för egen vinnings skull är att nedvärdera dem ganska rejält. Då är de helt plötsligt inte levande kännande individer utan objekt som vi producerar för att använda i våran vardag av bekvämlighetsskäl. Djuren skall ha det bra den tid de lever. Tycker du att det ser ut så för tillfället? Tror du att det kommer att ske en positiv förändring över hela världen bara över en natt? Jag har inte sagt någonting om slakten, den är snarare ett privilegium inom djurhållningen jämfört med hur det sker i naturen. Men jag föredrar absolut ett liv av lycka och njutning i frihet med en eventuellt plågsam död i slutändan än ett liv av olycka och lidande i fångenskap med en snabb och smärtfri död. CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 07:30)  Jag gick in på Djurrättsalliansens hemsida för att kolla vad grupopen har för mål:
Det var faktiskt lite otydligt, men i slutet av sin presentation säger man bl.a.
"Idén bakom djurrättsalliansen är väldigt enkel. Vi anser att djur ska vara fria från förtryck. Samtidigt som du läser det här så dödas tusentals djur i slakterier, på pälsdjursfarmer och i djurförsökslaboratorier."
Sen kommer slutklämmen:
"Djurrättsalliansen är en öppen djurrättsgrupp, men vi har även valt att ge vårt moraliska stöd till grupper som Djurens Befrielsefront som under icke-våldsprinciper bryter sig in i laboratorier, hönserier och pälsdjursfarmer och befriar djur från grymheterna som pågår där." Bra att man avslöjar att djur mår dåligt! Men man gör det inte för att djuren ska få det bättre, utan för att man helt vill avskaffa all boskapsskötsel. Detta minskar omekligen trovärdigheten i aktionen. Liksom att avslöjandet sker precis inför julen, så att branchen ska lida mesta möjliga skada. Ser ingenting underligt i detta. Det är ju rent strategiskt den bästa tidpunkten och nog tror jag att det är några som fick sig en tankeställare inför julen. Så att de tänker igenom vad det faktiskt är de har på bordet. De vill givetvis att djuren skall ha det bättre medan djurhållningen som den ser ut nu fortgår men i slutändan är ju givetvis målet att lägga ner all form av djurhållning för mänsklig konsumtion.
Grisar o hönor är ju bytesdjur i natur, vad är det för skillnad om hönan springer omkring i en skog o blir jagad av rävar eller slaktad av en människa?
CITAT (pejori @ 26-11-2009, 09:09)  Med andra ord, djuren lider för att dom är djur tydligen... Om man sedan tar bort all boskap (matdjur) och enbart lever på vegankost, så kan man undra vad man ska gödsla odlingarna med. Djurs avfall är gödsel och om den sedan avger metangas, så är det inte den stora boven i dramat. Det är all skit vi mäniskor lämnar efter oss i avfall och annat. Börja med att gå dit du ska, och undvik att ha möbler hemma, så vi sparar på skogen. Gå barfota, så vi slipper konstmaterial som förstör miljön... Undvik att värma upp bostäderna, så älvar sparas och oljeförbrukningen blir noll, allt för miljön. Så för guds skull, inrätta edens lustgård, där vi käkar gräs och går nakna, samt undviker att skita... Herre gud, jag tror fanatismen inte tänker längre än vad näsan räcker.  Jag säger att vi skall sluta att konsumera animalier och att föda upp djur för mänsklig konsumtion. Däremot tror jag inte på att sluta ta hand om djur, vi har stor nytta av djuren och vi kan leva i symbios med dem i stället för att bara den ena parten drar nytta av den andra på dennes bekostnad. Vad gäller näring finns det många andra metoder att använda sig av. Köper man trämöbler gör man ju någon nytta för miljön om de är producerade med hjälp av förnyelsebara energikällor, vilket förmodligen är svårt att få tag på  Visst är det bra att gå dit man skall i stället för att ta bilen, visst är det bra att undvika att köpa onödiga möbler, visst är det bra att sänka temperaturen i hemmet så att oljeförbrukningen minskas o.s.v. Det är sådant vi alla borde tänka på oftare  Det handlar inte om att nå noll hela tiden, det handlar om att sikta mot att nå noll.
CITAT (Rose @ 26-11-2009, 09:50)  Fast djuret vet ju inte att det ska slaktas så det den inte vet lider den ju inte av. Det är ju så Nauti brukar resonera. Barn på bilder som pedofiler sitter och spelar fickpingis till vet ju inte om det och därmed lider de inte och därför är det inget fel, enligt Nauti. Tänk ibland tror jag Nauti bara är här och driver med oss allihopa.  Att djuret slaktas är inte det hemskaste, det är att de får leva ett liv i fångenskap och sedan dö allt för våran skull och dessutom helt i onödan. Det orsakar oerhört mycket lidande. Hur går man tillväga för att djuren inte skall ha en aning om att någonting negativt är på gång när de skall till slakt? Djur är inte så dumma som vi får dem att framstå som. De kanske inte förstår någonting eller lider av att att transporteras långa sträckor där många skadas och avlider, till slakterierna heller? Eller som i grisarnas fall, gå in i ett rum där de bedövas av koldioxid som ger kvävningskänslor så att grisarna får panik innan de tappar medvetandet? Därefter är det som jag förstått det ganska bråttom att hänga upp dem och skära upp halsen på dem för annars kan de vakna igen, har sett en del fall där uppvaknandet skett i samband med uppskärningen av halsen också. Men det här kanske inte är någonting som orsakar grisarna lidande? CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 12:29)  Där tycker jag att du resonerar lite tokigt. Byt ut grisarna mot barn och djurrättsaktivisterna mot grannar. Skulle du fortfarande tycka det var fel om oroliga grannar gick in i ett hem för att dokumentera att barn misshandlades och hölls fastkedjade i sina sängar? Eller säg att det brinner hemma hos dig, skulle du då tycka det var fel om någon gick in olovandes i ditt hem för att rädda vad som räddas kan? I det här fallet gick man in för att rädda grisarna och det ska de ha all heder för! Att det blir reaktioner från en del av er beror bara på att det var djurrättsaktivister i stället för vanliga Sven Svensson, eller? Om man misstänker att så är fallet och har någon anledning till det tycker jag absolut att man skall göra det. Det finns ju flera dokumenterade fall där detta faktiskt varit verklighet, där är jag väldigt glad över att grannar och liknande tagit sig rätten att kolla upp hur det faktiskt låg till! CITAT (Berith @ 26-11-2009, 12:35)  Nu tycker jag du resonerar lite tokigt. Det var väl inga djur här som misshandlades eller hölls fastkedjade? Och inte brann det väl heller så nån behövde ta sej in och rädda? Var det inga djur som misshandlades? Har du sett filmen? CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 12:45)  Grisar o hönor är ju bytesdjur i natur, vad är det för skillnad om hönan springer omkring i en skog o blir jagad av rävar eller slaktad av en människa? Det ena är naturligt och båda parter lever i frihet och för sin egen skull. Den andra är onaturlig och där lever och dör "bytesdjuret" helt och hållet för den andres skull utan chans till någon som helst makt över sitt eget liv.
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 20:24)  Det handlar inte om antalet PM utan vad som stod i dem tillsammans med det som du skrivit till mig i olika trådar där du i princip bett mig hålla käften för att du tycker jag inte kan ett skit om ämnet och inte har någonting att komma med. Det stod inte alls så i dessa PM, det vet du, hur länge ska du fortsätt att snacka skit om mig? Sprida lögner??
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 13:05)  Det stod inte alls så i dessa PM, det vet du, hur länge ska du fortsätt att snacka skit om mig? Sprida lögner?? Det kanske inte var ditt syfte, men jag tolkade det så och har svårt för att se ett annat sätt att tolka budskapet på. Jag ljuger inte utan återger bara min tolkning av det hela, om det inte är samma sak så är det väl olyckligt men det har upprepats för många gånger för att jag skall kunna tro dig, jag tror snarare att du är rädd för att medlemmar på forumet skall tycka illa om dig. Men det kommer inte att hända ändå, så du behöver inte oroa dig. Att smutskasta mig och att be mig hålla käften för att jag är dum i huvudet och inte vet vad jag pratar om leder förmodligen bara till att folk tycker bättre om dig.
Gunilla T
26-11-2009, 13:14
Det tycks vara stört omöjligt att föra en konstruktiv debatt här på Odla - herrejösses miljön angår ju oss alla och vi kan inte emigrera till en annan planet. Animalieproduktionen idag är en stor miljöbelastning, det kan inga elakheter i världen ändra på. Jag har inga problem med om människor är vegetarianer, veganer eller köttätare men vi har ökat vårt köttintag till orimliga nivåer och utan att försaka för mycket kan vi säkert minska köttintaget.
Att starta en ny tråd om billigt kött är lumpet därför att det är just billigt kött som orsakar så mycket lidande och miljöbelastning. Det räcker inte med kontroll enbart, vi som konsumenter kan påverka - betalar vi vad det kostar kan grisbönderna också ge sina grisar bättre förhållanden. Svårare än så är det inte.
Jag förstår inte att detta väcker så mycken ilska när vi istället borde fundera över hur vi allesammans kan bidra till en bättre miljö. Gör vi det inte frivilligt och det går så långt att vi tvingas ändra våra konsumtionsmönster så lär det inte bli särskilt trevligt.
Hur tänker ni som bara skjuter in er på petitesser för att ge en motståndare en smocka?? Är det någon annan som skall ta ansvar för vår gemensamma miljö och vem i så fall?
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 13:10)  Det kanske inte var ditt syfte, men jag tolkade det så och har svårt för att se ett annat sätt att tolka budskapet på. Jag ljuger inte utan återger bara min tolkning av det hela, om det inte är samma sak så är det väl olyckligt men det har upprepats för många gånger för att jag skall kunna tro dig, jag tror snarare att du är rädd för att medlemmar på forumet skall tycka illa om dig.
Men det kommer inte att hända ändå, så du behöver inte oroa dig. Att smutskasta mig och att be mig hålla käften för att jag är dum i huvudet och inte vet vad jag pratar om leder förmodligen bara till att folk tycker bättre om dig. Men du har ju utpekat mig som brottsling, att jag har "terroristerat dig " har du sagt, Det räknas om ofredande och är olagligt att göra i Sverige.
Myosotis
26-11-2009, 13:16
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 12:06)  Javisst Rose är det dubbelmoral.  Men herregud sluta hacka på ängsvädd av alla människor!!!  Hon bryr sig om både sina egna och andra djur och inte heller är hon särskilt provocerande, så vad är syftet med dessa idiotiska påhopp?!!
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2009, 13:14)  Att starta en ny tråd om billigt kött är lumpet därför att det är just billigt kött som orsakar så mycket lidande och miljöbelastning. Det räcker inte med kontroll enbart, vi som konsumenter kan påverka - betalar vi vad det kostar kan grisbönderna också ge sina grisar bättre förhållanden. Svårare än så är det inte.
Jag förstår inte att detta väcker så mycken ilska när vi istället borde fundera över hur vi allesammans kan bidra till en bättre miljö. Gör vi det inte frivilligt och det går så långt att vi tvingas ändra våra konsumtionsmönster så lär det inte bli särskilt trevligt.
Hur tänker ni som bara skjuter in er på petitesser för att ge en motståndare en smocka?? Är det någon annan som skall ta ansvar för vår gemensamma miljö och vem i så fall? Jag tolkade också den tråden som en ren provokation för att jag startade denna tråden. Ännu ett lågt inlägg av Ralf  Jag förstår inte heller varför folk reagerar så ibland. Jag med flera har råkat ut för påhopp och att folk blivit provocerade och rent utav arga bara av att man sagt att man är vegan/vegetarian utan någon vidare diskussion. Endast det faktum att vi inte äter kött retade upp dem
Gunilla T
26-11-2009, 13:18
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 13:15)  Men du har ju utpekat mig som brottsling, att jag har "terroristerat dig " har du sagt, Det räknas om ofredande och är olagligt att göra i Sverige. Nu får du väl ge dig Ralf, ta av dig offerrocken och sluta prata om olagligheter i tid och otid...
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 13:15)  Men du har ju utpekat mig som brottsling, att jag har "terroristerat dig " har du sagt, Det räknas om ofredande och är olagligt att göra i Sverige. Jaja, lägg ner nu.
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 13:18)  Jaja, lägg ner nu. Ska jag acceptera att du sprider dynga om mig??? Vet du vad andra sade om mig när du skrev att jag terrat dig??
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 13:23)  Ska jag acceptera att du sprider dynga om mig???
Vet du vad andra sade om mig när du skrev att jag terrat dig?? Bryr mig inte, dessutom hör det inte hit. Du kan ju ta och gnälla i PM så får vi se om jag orkar läsa det i slutändan.
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 13:26)  Bryr mig inte, dessutom hör det inte hit. Du kan ju ta och gnälla i PM så får vi se om jag orkar läsa det i slutändan. Står du för det du har sagt om mig? Hur tuff är du egentligen?
Felet Nauti gör är att angripa problemen från fel sida. Som konsument kan jag välja vad jag vill köpa, men inte mycket mer. Kravmärkt mat är ju ingen garanti för att just djuren har haft det bättre än vid konventionell uppfödning. Mindre gifter och bättre foder javisst, men i övrigt skiljer det nog inte så mycket vid uppfödningen. Skulle jag som konsument hela tiden fundera på hur och var varorna jag tar från butikshyllan, är producerade kom jag aldrig ut från mataffären. Hur är det med kaffe, the, konserver av all de slag, grönsaker mm. Har dom anställda justa villkor? Jag varken vill eller kan vara världens samvete.Att framställa konsumenten som boven i dramat är att göra det enkelt för sig.
Gunilla T
26-11-2009, 13:31
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 13:27)  Står du för det du har sagt om mig? Hur tuff är du egentligen? Nu känns det som smockan hänger i luften, förvånad är jag inte. Du får väl kalla på farbror Bosse eller narran igen...
CITAT (gnon49 @ 26-11-2009, 13:29)  Skulle jag som konsument hela tiden fundera på hur och var varorna jag tar från butikshyllan, är producerade kom jag aldrig ut från mataffären. Hur är det med kaffe, the, konserver av all de slag, grönsaker mm. Har dom anställda justa villkor? Jag varken vill eller kan vara världens samvete.Att framställa konsumenten som boven i dramat är att göra det enkelt för sig. Om du väl tänkt igenom och kollat upp ursprunget en gång behöver du ju inte göra det igen. Då kan du bara gå in i affären och välja det alternativ du kom fram till var bäst förra gången. Att lägga ner en del tid på att ta reda på vilka märken och produkter som är bäst i butiken tycker jag är någonting som alla borde göra. Att vara medveten konsument gör stor skillnad. Sedan är ju inte allting svart eller vitt, det är ju bättre att tänka litet på hur man konsumerar än ingenting alls. Med tiden kommer man att lära sig mer och mer och i slutändan konsumerar man på ett mycket mer etiskt och miljövänligt sätt än man gjorde från början. Jag satte mig ju knappast och läste igenom allting på en gång som jag i dag kan om olika produkters innehåll, ursprung och miljöpåverkan. Det är vi konsumenter som har makten över företagen och produktionen, så att säga att vi "bara" är konsumenter som inte har någon makt, tycker jag är helt fel. I slutändan är det vi som betalar beslutstagarnas löner och det vet företagen mycket väl om.
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 13:16)  Men herregud sluta hacka på ängsvädd av alla människor!!!  Hon bryr sig om både sina egna och andra djur och inte heller är hon särskilt provocerande, så vad är syftet med dessa idiotiska påhopp?!! Äh jag påhoppade bara för att hon gick med i Djurrättsalliansen för att dom är emot djur i bur, trots att hon själv har burdjur hemma.
Myosotis
26-11-2009, 14:22
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 13:57)  Äh jag påhoppade bara för att hon gick med i Djurrättsalliansen för att dom är emot djur i bur, trots att hon själv har burdjur hemma.  Ja du är dum och orättvis just nu.
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 13:57)  Äh jag påhoppade bara för att hon gick med i Djurrättsalliansen för att dom är emot djur i bur, trots att hon själv har burdjur hemma.  Måste man hålla med en organisation till 100% för att gå med i den? När du går och röstar, står det partiet du lägger din röst på för allting du står för? Stämmer dina åsikter överens till 100% med partiets partiprogram?
jag tycker om att äta kött, jag tycker inte om djurplågeri. jag gillar att diskutera, jag gillar att läsa på odla. men allt som oftast upptäcker jag att diskussionerna övergår i personangrepp och andra tråkigheter. etikett/netikett eftersöks! CITAT netikett (av Internet och etikett), eng. netiquette, regler, riktlinjer och rekommendationer för kommunikation via datornät, främst Internet. Några allmänt vedertagna och accepterade regler finns inte, men Internetportaler, chattforum och privatpersoner har formulerat egna regelsamlingar. Reglerna berör i hög grad diskussionsgrupper på Internet och chattforum. I sådana sammanhang bör t.ex. personangrepp inte förekomma. Andra regler kan gälla det tekniska bruket av Internet, t.ex. att formattyper och tecken som gör att meddelanden eller dokument kan läsas av så många som möjligt bör användas. http://www.ne.se/lang/netikett
CITAT (lovwal @ 26-11-2009, 14:30)  jag tycker om att äta kött, jag tycker inte om djurplågeri. jag gillar att diskutera, jag gillar att läsa på odla. men allt som oftast upptäcker jag att diskussionerna övergår i personangrepp och andra tråkigheter. etikett/netikett eftersöks! http://www.ne.se/lang/netikettAv nyfikenhet måste jag fråga om det var riktat främst till mig, någon annan eller alla i hela tråden?
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 14:22)  Ja du är dum och orättvis just nu. Fast dom grisbönder som sköter sina djur efter konstens alla regler tycker kanske att hon är "dum och orättvis" som är medlem i Djurrättsalliansen, och anser att deras grisar inte borde få finnas och att det jobbet dom lägger ner på att få djuren att må bra är helt förkastligt.
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 14:33)  Av nyfikenhet måste jag fråga om det var riktat främst till mig, någon annan eller alla i hela tråden? det var verkligen inte min avsikt att peka ut dig, tolkade du det så ber jag om ursäkt. att skriva en namnlista på de jag anser ägnar sig åt personpåhopp ser jag liten mening med. jag syftade till dem som ägnar sig åt att frångå ämnet (det vill säga livet som gris, djurhållning och -skötsel?) istället för att argumentera för respektive uppfattningar - det vill säga en diskussion. jag hade med nöje läst tråden om den behandlat det jag trodde den var avsedd för.
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 14:36)  Fast dom grisbönder som sköter sina djur efter konstens alla regler tycker kanske att hon är "dum och orättvis" som är medlem i Djurrättsalliansen, och anser att deras grisar inte borde få finnas och att det jobbet dom lägger ner på att få djuren att må bra är helt förkastligt. De grisfarmare som sköter om sina djur exemplariskt(om de existerar) med tanke på produktions- och storskalighetstänket, har nog mer att kritisera hos de som misskött sina djur och gett hela branschen dåligt rykte än hos de som avslöjade dem. Om de tar hand om sina djur gör de det förmodligen för att de bryr sig i deras välmående under den tid de lever och borde då vara glada över att de andra grisfarmarna avslöjades och detta kommer förmodligen leda till mindre lidande för många djur, att de sedan själva drabbas är väl oturligt. Dock är det de andra grisfarmarnas fel, inte Djurrättsalliansens. Att stödja de som avslöjade det hela ser jag inget som helst problem med. Att få för sig att Djurrättsalliansen eller ängsvädd skulle anse att det är förkastligt att lägga ner arbete på djurens välmående låter så urkorkat att det inte behövs besvaras och jag förstår inte hur du tänker när du ställer en stor del av dina frågor. CITAT (lovwal @ 26-11-2009, 14:40)  det var verkligen inte min avsikt att peka ut dig, tolkade du det så ber jag om ursäkt. Nej då, jag var bara nyfiken.
*Stintan*
26-11-2009, 15:39
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2009, 13:14)  Det tycks vara stört omöjligt att föra en konstruktiv debatt här på Odla - herrejösses miljön angår ju oss alla och vi kan inte emigrera till en annan planet. Animalieproduktionen idag är en stor miljöbelastning, det kan inga elakheter i världen ändra på. Jag har inga problem med om människor är vegetarianer, veganer eller köttätare men vi har ökat vårt köttintag till orimliga nivåer och utan att försaka för mycket kan vi säkert minska köttintaget.
Att starta en ny tråd om billigt kött är lumpet därför att det är just billigt kött som orsakar så mycket lidande och miljöbelastning. Det räcker inte med kontroll enbart, vi som konsumenter kan påverka - betalar vi vad det kostar kan grisbönderna också ge sina grisar bättre förhållanden. Svårare än så är det inte.
Hur tänker ni som bara skjuter in er på petitesser för att ge en motståndare en smocka?? Är det någon annan som skall ta ansvar för vår gemensamma miljö och vem i så fall? Det är väl bara att konstatera att så länge Nauti inte kan diskutera som vanligt folk så lär inte dessa diskussioner bli särskilt konstruktiva.
CITAT (*Stintan* @ 26-11-2009, 15:39)  Det är väl bara att konstatera att så länge Nauti inte kan diskutera som vanligt folk så lär inte dessa diskussioner bli särskilt konstruktiva. Riktigt så illa är det nog inte, det går inte att skylla allting på mig tyvärr
ängsvädd
26-11-2009, 15:57
CITAT (*Stintan* @ 26-11-2009, 15:39)  Det är väl bara att konstatera att så länge Nauti inte kan diskutera som vanligt folk så lär inte dessa diskussioner bli särskilt konstruktiva. Javisst skyll allt på Nauti, vilken enkel lösning. It takes two to tango.
ängsvädd
26-11-2009, 16:04
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 12:06)  Javisst Rose är det dubbelmoral.  ..... Och säga att dom har så och så många cm att flyga på, när dom aldrig nånsin i sina korta liv får flyga som deras vilda anförvanter får möjlighet till. "Dom kan välja om dom vill vara ute eller inte." - ger du dom möjligheten att välja friheten? ....... Dessa fåglar klarar sig inte i vår natur eller klimat. Jag har förklarat för dig att jag räddat dem från tortyrliknande förhållanden, hur stora burar jag har, men det tycks inte hjälpa. Du ska tvunget hacka på mig för att jag har mina djur och blivit medlem i djurrättsallansen. Sluta upp med att hacka på mig, om du inte gör det kommer jag att anmäla dig till admin för trakasserier.
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 16:04)  Dessa fåglar klarar sig inte i vår natur eller klimat. Jag har förklarat för dig att jag räddat dem från tortyrliknande förhållanden, hur stora burar jag har, men det tycks inte hjälpa. Du ska tvunget hacka på mig för att jag har mina djur och blivit medlem i djurrättsallansen. Sluta upp med att hacka på mig, om du inte gör det kommer jag att anmäla dig till admin för trakasserier. Håller med dej där faktist... Är emot att burhålla fåglar i för små burar och jag har hellre mina fåglar i megaburar, än att släppa ut fåglar som är uppfödda i fångenskap. Där med har dom förlorat sina färdigheter i att fixa mat själva. Att släppa ut dom, är att dömma dom till döden. Så stora voljärer, den tid dom lever hos oss och "rädda så många man kan"  Vissa djur kan inte släppas tillbaka och då får man göra så gott man kan, för att ge dom en dräglig tillvaro... Ett exempel på en bra organisation. http://en.wikipedia.org/wiki/Monkey_World
Om man äter en genmodifierad gröda där en djurgen givit grödan en viss egenskap, vad är man då?Vegetarian eller blandkostare. Gränserna suddas ut alltmer. Genmanipulerad gröda är säkert inte farlig att äta, men vet vi vad konsekvenserna blir när dessa grödor allmer tar över och vi är i händerna på multinationella storbolag dom styr utvecklingen mot allt mer specialanpassade grödor. Tänk om det slår slint och blir missväxt i världen. Då kanske Rosa är bra att ha i båset. Eller den lille griseknoen.
Monica i Nässjö
26-11-2009, 17:19
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 12:35)  Nu tycker jag du resonerar lite tokigt. Det var väl inga djur här som misshandlades eller hölls fastkedjade? Och inte brann det väl heller så nån behövde ta sej in och rädda? Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt?
CITAT (gnon49 @ 26-11-2009, 16:37)  Tänk om det slår slint och blir missväxt i världen. Då kanske Rosa är bra att ha i båset. Eller den lille griseknoen. Hur menar du att grisarna och korna skall överleva om det blir missväxt i världen, skall de gå över till en kost på luft och vatten? Det som händer då är ju att vi absolut blir tvungna att äta mer vegetabilier eftersom det är mer närings- och energieffektivt som jag skrev om tidigare i tråden. som för övrigt betraktas som produkter som ger en viss avkastning i kilo och det är inga Rosa och Griseknoen som springer runt och skuttar. Vad angår GMO så skulle det gå att ta upp i en egen tråd, det blir för mycket för att blanda in här och hör inte riktigt till ämnet.
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 16:04)  Dessa fåglar klarar sig inte i vår natur eller klimat. Jag har förklarat för dig att jag räddat dem från tortyrliknande förhållanden, hur stora burar jag har, men det tycks inte hjälpa. Du ska tvunget hacka på mig för att jag har mina djur och blivit medlem i djurrättsallansen. Sluta upp med att hacka på mig, om du inte gör det kommer jag att anmäla dig till admin för trakasserier. Självklart klarar dom sej inte i det fria, dom är ju framavlade till att leva hela sitt liv i fångenskap. Men om man låter bli att odla fram fler och fler burfåglar skulle dom helt enkelt ta slut. Fiffigt va! Du får anmäla mej om du vill, om du tycker att jag hackar på dej. Jag antydde väl bara vad djurrättsgrupper anser och gör? Att man ska släppa ut burdjur vind för våg? Och jag kunde ju knappast veta att du gått med i Djurrättsalliansen om du inte själv berättade det här.
CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 17:19)  Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt? Jag tycker det är väldigt positivt att du tänker i de banorna även om det inte ens innebär att du äter mindre kött, jag hoppas också att fler tänker på det viset. Det är skönt att höra sådant och jag har aldrig känt att de pengar som gått till Djurrättsalliansen har varit mer välinvesterade  CITAT (Berith @ 26-11-2009, 17:21)  Självklart klarar dom sej inte i det fria, dom är ju framavlade till att leva hela sitt liv i fångenskap. Men om man låter bli att odla fram fler och fler burfåglar skulle dom helt enkelt ta slut. Fiffigt va!
Du får anmäla mej om du vill, om du tycker att jag hackar på dej. Jag antydde väl bara vad djurrättsgrupper anser och gör? Att man ska släppa ut burdjur vind för våg?
Och jag kunde ju knappast veta att du gått med i Djurrättsalliansen om du inte själv berättade det här. Vad är det som felas dig människa?
Piccante
26-11-2009, 17:25
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 17:19)  Hur menar du att grisarna och korna skall överleva om det blir missväxt i världen, skall de gå över till en kost på luft och vatten? Det som händer då är ju att vi absolut blir tvungna att äta mer vegetabilier eftersom det är mer närings- och energieffektivt som jag skrev om tidigare i tråden. som för övrigt betraktas som produkter som ger en viss avkastning i kilo och det är inga Rosa och Griseknoen som springer runt och skuttar.
Vad angår GMO så skulle det gå att ta upp i en egen tråd, det blir för mycket för att blanda in här och hör inte riktigt till ämnet. Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan. Att utfodra djur med stora mängder kraftfoder (ofta importerat) för att höja avkastningen blev vanligt först under 1900-talet då jordbruket industrialiserades. förr gick grisar ofta i lövängar och skogsbryn och åt bok och ekollon, rötter, växter etc och fick hushållsavfall. Kor betade på naturbetesmarker och betade på skogen och andra lågproduktiva marker medan åkern användes för att föda människor. Om betande djur kan beta extensivt så kan man få ett kilo kött till insatsen av mindre än ett kilo "människoföda". Tyvärr efterfrågas inte naturbeteskött så mycket i affärerna eftersom mat av någon anledning ska vara så billig som möjligt. Såg en bra kommentar i tidningen idag; alla ska ha en platt-tv för x tusen kronor men fläsket får inte kosta något och då lever grisarna där efter...
CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 17:19)  Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt? Ok, jag tog inte vanskötsel för misshandel. Jag trodde du menade att nån gick och slog grisarna, och jämförde det med om nån slog grannens barn. Självklart tycker jag det är positivt och viktigt att veta var köttet kommer ifrån.
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 17:19)  /.../
Vad angår GMO så skulle det gå att ta upp i en egen tråd, det blir för mycket för att blanda in här och hör inte riktigt till ämnet. Gör det då.. om du nu känner för det. Du kan väl allt om den biten också
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 17:21)  Självklart klarar dom sej inte i det fria, dom är ju framavlade till att leva hela sitt liv i fångenskap. Men om man låter bli att odla fram fler och fler burfåglar skulle dom helt enkelt ta slut. Fiffigt va! /..../ Är helt med i ditt resonemang Berith Tyvärr är det inte så, för det finns alltid mäniskor som försöker tjäna pengar på handel med djur. Ett förbud mot uppfödning, leder till att flera djur vildfångas, och dom har svårare att anpassa sig till ett liv i "fångenskap" Sedan finns det mängder av uppfödare (djurparker) som gör ett jättejobb för att minska riskerna för inavel och faktist på sikt...utrotning av vissa arter. (sibirisk tiger eller pandabjörnar) Så djur i fångenskap (under optimala förhållanden) är inte alltid av ondo...  CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 17:25)  Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan./...../ För att inte tala om, vad får och getter tuggar i sig....  CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 12:29)  Där tycker jag att du resonerar lite tokigt. Byt ut grisarna mot barn och djurrättsaktivisterna mot grannar. Skulle du fortfarande tycka det var fel om oroliga grannar gick in i ett hem för att dokumentera att barn misshandlades och hölls fastkedjade i sina sängar? Eller säg att det brinner hemma hos dig, skulle du då tycka det var fel om någon gick in olovandes i ditt hem för att rädda vad som räddas kan? I det här fallet gick man in för att rädda grisarna och det ska de ha all heder för! Att det blir reaktioner från en del av er beror bara på att det var djurrättsaktivister i stället för vanliga Sven Svensson, eller? Förstår hur du tänker, men att gå in i et djurstall, är inte samma sak som att gå in till en persons lägenhet. Då är du inne på "olaga intrång" och det är inte samma sak. Undantaget att gå in till privatperson är enbart för att rädda liv!!! Annars åker du dit stenhårt.
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Foder till kor o grisar utgörs väl inte av grödor som vi odlar för våra behov. När det var nissväxt förr i tiden så var väl djuren det som höll svälten borta eller åtminstone dämpade den. Man släppte djuren i skogen och dom åt och höll markerna öppna. Med missväxt betyder det ju inte att gräset slutar växa. Visst kunde djuren svälta om det var dåligt med vinterfoder mendom var en tillgång att ta till om man inte hade annat än bark att blanda i mjölet. Att ha djur i ladan var som att ha pengar på banken. Något att luta sig tillbaka på om det blev kris.
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 17:25)  Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan. Att utfodra djur med stora mängder kraftfoder (ofta importerat) för att höja avkastningen blev vanligt först under 1900-talet då jordbruket industrialiserades. förr gick grisar ofta i lövängar och skogsbryn och åt bok och ekollon, rötter, växter etc och fick hushållsavfall. Kor betade på naturbetesmarker och betade på skogen och andra lågproduktiva marker medan åkern användes för att föda människor. Om betande djur kan beta extensivt så kan man få ett kilo kött till insatsen av mindre än ett kilo "människoföda". Tyvärr efterfrågas inte naturbeteskött så mycket i affärerna eftersom mat av någon anledning ska vara så billig som möjligt. Såg en bra kommentar i tidningen idag; alla ska ha en platt-tv för x tusen kronor men fläsket får inte kosta något och då lever grisarna där efter... Fast om det skulle ske missväxt över en säsong p.g.a. GMO så skulle vi knappast kunna ställa om produktionen på det viset som du nämner. Jag ser inte nödvändigtvis ett problem med att ta hand om djur som sagt, problemet ligger i synen på djuren, hur de behandlas och att de skall behöva dö för våran skull. CITAT (pejori @ 26-11-2009, 17:28)  Gör det då.. om du nu känner för det. Du kan väl allt om den biten också  Har inget så mycket av intresse att komma med i en sådan tråd, men om du har det så kan du ju starta en? Jag kan nästan ingenting om GMO så det kanske vore lärorik läsning.
ängsvädd
26-11-2009, 18:47
CITAT (gnon49 @ 26-11-2009, 17:48)  Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Foder till kor o grisar utgörs väl inte av grödor som vi odlar för våra behov. När det var nissväxt förr i tiden så var väl djuren det som höll svälten borta eller åtminstone dämpade den. Man släppte djuren i skogen och dom åt och höll markerna öppna. Med missväxt betyder det ju inte att gräset slutar växa. Visst kunde djuren svälta om det var dåligt med vinterfoder mendom var en tillgång att ta till om man inte hade annat än bark att blanda i mjölet. Att ha djur i ladan var som att ha pengar på banken. Något att luta sig tillbaka på om det blev kris. Alla dessa slaktdjur "vi" fött fram skulle inte kunna livnära sig av det som finns i markerna vid missväxt. Vid missväxtår växer även djurens föda dåligt - exvis vid torka. CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 09:24)  Det kommer nog inte att ske tyvärr, det är för mycket pengar och storskalighetstänkande med i bilden. Däremot hoppas jag på att konsumtionen minskar, lagarna skärps och att de efterföljs bättre genom bättre och mer frekvent förekommande inspektioner. Jag läste denna länken nyss: http://www.evira.fi/portal/se/djur_och_hal...tioner_ar_2006/. Det är ju riktigt dåligt tycker jag, dessutom var väl detta innan nedskärningarna? Att djuruppfödarna sedan är förvarnade gör ju hela poängen med inspektionerna meningslösa. Det vore bra om vem som helst kunde få ta en kurs i hur man skall gå tillväga som inspektör och sedan få rättigheterna att inspektera gårdar utan att de förvarnas. Det är nog många som skulle vara villiga att ställa upp på det för en minimal lön eller rentutav gratis.  CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 17:19)  Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt?
*Stintan*
26-11-2009, 18:58
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 17:25)  Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan. Att utfodra djur med stora mängder kraftfoder (ofta importerat) för att höja avkastningen blev vanligt först under 1900-talet då jordbruket industrialiserades. förr gick grisar ofta i lövängar och skogsbryn och åt bok och ekollon, rötter, växter etc och fick hushållsavfall. Kor betade på naturbetesmarker och betade på skogen och andra lågproduktiva marker medan åkern användes för att föda människor. Om betande djur kan beta extensivt så kan man få ett kilo kött till insatsen av mindre än ett kilo "människoföda". Tyvärr efterfrågas inte naturbeteskött så mycket i affärerna eftersom mat av någon anledning ska vara så billig som möjligt. Såg en bra kommentar i tidningen idag; alla ska ha en platt-tv för x tusen kronor men fläsket får inte kosta något och då lever grisarna där efter...  så sant så. Jag tycker gott att kött kan få kosta. Att köpa så billigt kött som möjligt bidrar verkligen inte till en bättre djurhållning.
Piccante
26-11-2009, 22:29
Jag kollade lite på länkar om KRAV-grisar. På det stora hel verkar det ju trevligt med frigående grisar som får böka och röra sig ute i det fria. Samtidigt får man tänka på att frigående oftare drabbas av parasiter, ledbesvär pga kyla och väta och att kultingar som lever i grishyddor kan frysa ihjäl. KRAV om KRAV-grisarVeterinär om KRAv-grisars hälsaMiljömagasinet ,artikel om KRAV-gris
smuleborg
26-11-2009, 23:07
Klipper in från min blogg -
Den svenska djurhållningen är föremål för debatt - den svenska köttindustrin har strategiskt, sedan länge, marknadsfört svenskt kött. För att vi konsumenter ska konsumera svenskt kött. När jag såg Djurrättsalliansens filmsnuttar rann tårarna. Jag är inte förvånad:
- Vi har kanske världens bästa djurskyddslag, men tillsynen är obefintlig och påföljden är löjligt ringa. Om jag har förstår det rätt är tillsynen dessutom föranmäld, ja du kan räkna ut själv vad det innebär - Köttindustrin är en industri som, generellt sett, vill maximera vinsten - De stora handlarna, t.ex. ICA, Coop och Hemköp vill maximera vinsten - Konsumenter ser till prislappen - Märkningen av kött är bristfällig; alla har inte möjlighet att handla direkt från bonden - KRAV-märkt kött (och andra livsmedel) borde självklart i alla fall vara standard
Jag minns i somras när vi var iväg till "vår" KRAV-bonde för att beställa (helt) lamm. På gårdsplanen möts man av fria höns. Lammen säljs bara om senhösten, de får gå och beta och - under sommaren och en bit in på hösten - hålla landskapet öppet och främja art- och örtrikedomen. Grisarna bökar runt på en åker; det är en fröjd att se! Alldeles dammiga och med "gyttja" en bit upp. Och när de har kultingar, man blir lätt stående och tittar, med ett leende på läppen. En farlig fart, när de får för sig att "springa".
Vi har förmånen att köpa direkt från gård. Och det blir absolut inte dyrare; det blir billigare om man tar hand om "långkokdelarna" (som många gånger är, de godaste, det som krävs är framförhållning).
Men - tänker du, jag bor i Stockholms innerstad, har ingen bil, hur ska jag kunna direkt från gård, typ mitt ute i skogen fem mil norr om Stockholm. Ja, det är ju det. Det lever handlarna och köttindustrin gott på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|