Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Nauti
CITAT (gunilla146 @ 26-12-2009, 22:46) *
Nu har jag suttit och läst igenom tråden och milda makter vad mycket åsikter utan kunskapsgrund.
Jag tillhör yrkeskåren som tydligen sitter inne på kontoret hela tiden och gör föranmälda ( minst 6 månader i förväg) inspektioner. Jag har jobbat som djurskyddsinspektör/handläggare i 26 år. Jag har kanske genom åren gjort föranmälda inspektioner i maximalt 1 % av inspektionerna. Numera ska vi enligt EU inte föranmäla kontrollerna.
Sitter inne på kontoret. Ja. Det har ökat väsentligt sedan länsstyrelserna har övertagit djurskyddstillsynen. Den administrativa bördan har ökat orimligt mycket utan att ge en kvalitativ höjning. Vi har fått mycket längre resvägar och vi tappar lokalkännedomen.. Vi hinner inte göra några rutinkontroller dvs förebyggande arbete utan i princip endast anmälningsärenden. 2010 ska vi dra ner på att kontrollera anmälningsärenden utan vi ska åka mera på rutinkontroller. Det kommer att innebära att anmälningsärendehögen kommer att växa. Och vi kommer att missa djurskyddsärenden som behöver åtgärdas. Ca 50 % av anmälningsärendena har allvarliga brister som behöver åtgärdas. Av rutinkontrollerna kanske 5 % har sådana allvarliga brister som behöver åtgärdas.
Vi jobbar och sliter men med en i realiteten minskade resurser så hinner vi inte med.
Vad kan man som privatperson göra? – Påverka politikerna. Vi behöver mera resurser och lokalkontor.

Den aktuella grisaffären
Det finns alltid människor oavsett yrkeskår som borde syssla med något annat. Vare sig man är taxichaufför, veterinär, lärare eller djurhållare. Det kommer alltid finnas människor som bryter mot gällande praxis. Det är därför vi har en lagstiftning. Oavsett om det gäller djurskydd, barnmisshandel eller att hålla en lämplig hastighet på vägarna.
För mig är det helt oacceptabelt att enligt egen/deras bedömning bevittna vanvård utan att göra en anmälan. Det är som en skrev att man kan anmäla och ändå samla på hög. Sedan är det att varje gård bedöms mot gällande lagstiftning. Och det har visat sig att djurrättsalliansen har haft dålig koll på vad gällande lagstiftning säger och aktuell djurhållning. Foderbås i en lösdrift är en bra lösning. Att sätta sjuka djur i sjukboxar är en bra lösning och tittar man så ser man att djuren är märkta med färg. Färgmärkeringen betyder något. Om det är ett djur som är sjukt antyder det att djuret är behandlat eller står under behandling.
Det är olyckligt att ta sig in i djurstallar utan tillåtelse. Vi som djurskyddshandläggare går in i stallarna med djurhållarens tillåtelse men å andra sidan så kan inte djurhållaren vägra oss tillträde.
Det var någon som hade burfåglar som tyckte att det var helt ok att vem som helst kan ta sig tillträde. Jag undrar vad hon skulle tycka om vid ett tillfälle så skulle ha en fågel som inte mår så bra och som hon kanske samma dag har varit hos veterinär med. Och någon främmande människa kommer och stressar fågeln. Hon får inte chansen att förklara vad som har hänt eller att hon har varit hos veterinär och fågeln är under behandling.
Tror du att Djurrättsalliansens aktion kommer att göra någon skillnad för din yrkesgrupp i form av ökade resurser eller liknande?

Vad gäller grisarna är det helt sjukt att det ens får ske eller att det ens kan se ut så, oavsett när de gjorde besöken. Dessutom var det på ganska många farmer. Jag kan inte se den filmen utan att må illa och bli ledsen, det är absolut inte den reaktionen jag vill känna när jag ser våran djuruppfödning, sedan får du säga vad du vill om reglementen.

Tror du att de här problemen skulle uppmärksammats om inte Djurrättsalliansen dokumenterat det hela? Eller tycker du helt enkelt inte att grisfarmarna gjort någonting fel? Du måste ju tycka och tänka någonting om den misskötsel som man ser i filmerna också? Speciellt med tanke på ditt yrke.

Jag ser gärna fler aktioner av den här typen, det kanske tvingar djuruppfödarna att ta tag i det hela och tvingas se till att de följer de lagar och regler som finns samt ger djuren ett drägligt liv. För det kan man väl inte direkt påstå att djuren i filmen har?

CITAT (*Stintan* @ 26-12-2009, 23:09) *
Därför ska politiker påverkas! Det är nämligen dom som fattar besluten.
Det finns fler än ett sätt att påverka politiker på. De har ju inte precis ryktet om sig att vara särskilt handlingskraftiga och effektiva, speciellt inte när det gäller djurrätt. Jag ser Djurrättsalliansens metoder som mycket mer effektiva än att sitta och skriva brev till riksdagsledamöter och liknande, eller hur menar du att man skall påverka dem? Hur skulle aktivisterna i fråga kunna påverka på ett effektivare sätt än de gjorde nu?
vitavargen
Tvinga djuruppfödarna är jag lite tveksam emot. det kan slå de små och gynna de stora. Regler och stadgor utan stöd skulle säkert slå ut de som saknar stora resurser.

Och det vore inte så kul!
Nauti
CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 23:40) *
Tvinga djuruppfödarna är jag lite tveksam emot. det kan slå de små och gynna de stora. Regler och stadgor utan stöd skulle säkert slå ut de som saknar stora resurser.

Varför då? Det måste ju vara lättare för en småskalig grisuppfödare att se till sina djurs bästa än inom storskalig grisuppfödning. Är det tillräckligt småskaligt kan de t.o.m. ta hand om djuren på individnivå och se till deras individuella skillnader och preferenser.

Jag bryr mig inte så mycket i om de tvingas eller gör det frivilligt så länge djuren får ett drägligt liv. Om det är så illa att man känner sig tvungen att se till djurens välmående så är det nog fel bransch som sagt.
vitavargen
CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 23:44) *
Varför då? Det måste ju vara lättare för en småskalig grisuppfödare att se till sina djurs bästa än inom storskalig grisuppfödning. Är det tillräckligt småskaligt kan de t.o.m. ta hand om djuren på individnivå och se till deras individuella skillnader och preferenser.

Jag bryr mig inte så mycket i om de tvingas eller gör det frivilligt så länge djuren får ett drägligt liv. Om det är så illa att man känner sig tvungen att se till djurens välmående så är det nog fel bransch som sagt.

Jo, det är det jag inte vet.
Det finns gårdar med få antal djur. de har jag sett att de sköts bra.

Men stadgor och regler kan åxå kräva resurser. Om krav på resurser förekommer då får vi förvänta oss att en med mindre resurser inte kan anpassa sig till de kraven.

Vi(samhället) får stå på små böndernas sida och stödja de fär att bli säkra på att alla nya krav försämrar inte för dem.
Motti
Kanske halkat in på ett bananskal !men det är väl LRF och EU som i stort set framtvingat storproduktion av kött,småproducenter är det ju lyx att handla kött av ,tänker då på Gårdslakterier.Har man typ 300 grisar i stallet hur i hela friden ska man kunna ha känslor för dom eller ens ha koll på vad som händer ,småskalighet är nog att föredra i tanke på djurens bästa men det är heller ingen garanti för att djuren får det bra,om de ska få ett bra liv hänger på dom som tar hand om dom och föder upp dom,i sista ändan handlar det om empati och recpekt för våra slaktdjur.
Piccante
CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 23:44) *

Givetvis är det lättare at tse djur på individnivå på en mindre gård men samtidigt ökar arbetsinsatsen på små gårdar speciellt med ekologisk uppfödning då eko-grisar ska gå lösa. I konventionell uppfödning i stall kan man automatisera ljus, ventilation, utfodring och utgödsling. Arbetsinsatsen per gris är nog inte mer än 1 min om en det? Ska skinkan kosta 49kr/ kg i affären så får nog inte uppfödaren mer än 13-14 kr / kg och då blir inte timlönen hög om varje gris ska ta tid att sköta om.
Motti
Vi köppte från uppfödare en part och betalade 42 kr kilot,men det var superfint kött och grisarna hade haft det bra.Dessutom var allt i stort set styckat och klart att lägga i frysen.
vitavargen
Den felaktiga uppfattning som finns i samhället(och förekom i tråden åxå) är att djualliansen och djurrättsaktivister ses som hinder och inte som resurser och möjligheter.

Dag 1 när de filmerna spreds via media vore klokare om köttbranchen istället för att ljuga i tv kallat på dessa organisationer och bett om deras hjälp för en förbättrad djuruppfödning. Men det gjorde de inte för veganer ses som farliga för samhället(på samma sätt som i denna tråd förekom).

Vem kan om djuren bättre än de som älskar de mest?
Piccante
CITAT (vitavargen @ 27-12-2009, 00:12) *
Den felaktiga uppfattning som finns i samhället(och förekom i tråden åxå) är att djualliansen och djurrättsaktivister ses som hinder och inte som resurser och möjligheter.

Dag 1 när de filmerna spreds via media vore klokare om köttbranchen istället för att ljuga i tv kallat på dessa organisationer och bett om deras hjälp för en förbättrad djuruppfödning. Men det gjorde de inte för veganer ses som farliga för samhället(på samma sätt som i denna tråd förekom).

Men snälla du, om man resonerar så, så borde ju en hypokondriker utföra hjärnkirurgi istället för läkare eftersom de kan sjukdomar så bra! Om man vet det minsta om grisuppfödning så var det uppenbart (som jag skrivit flera gånger i tråden) att djurrättsalliansen misstog saker för "vanvård" som tex ätbåsen som de vill framställa som något negativt fast dethindrar grisar från att slåss.

Jag är rädd att deras inbrott (hemfridsbrott är faktiskt olagligt) bara kommer göra att färre gårdar kommer hållas öppna för allmänheten och misstron mot inspektioner ökar, tyvärr. De djurägare som har störst problem med djurhållningen är ofta de mest asociala som håller sig på sin kant för sig själva och inte anlitar veterinär och djurhälsovård i onödan eller rådfrågar djurskyddsinspektörer eftersom de misstror myndigheter.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 23:40) *

De små är redan utslagna på grund av lagar och förordningar. Det finns knappt några små gårdar med djuruppfödning kvar.
gunilla146
Oavsett småskalighet eller storskalighet är båda skyldiga att följa lagstiftningen. Min erfarenhet är att det är fler brister hos de småskalliga oavsett djurslag än de storskaliga. Många tror att det är mycket lätt att hålla djur men saknar förmåga att se att nu måste man in med en åtgärd.

Med inspektionen börjar arbetet. Vi har en del verktyg för att förbättra djurskötseln i ett stall innan det går till att vi omhändertar djuren eller förbjuder djurhållningen. Jus nu försöker vi trolla med knäna att hinna med betydligt mycket mer än vad arbetstiden ger utrymme till. Och trolla med knäna har aldrig gett ett lyckat resultat.

Under mina år som djurskyddainspektör så har jag aldrig hunnit med så dåligt som nu. I den kommun jag tidigare jobbade i var det 1 inspektör. Det borde ha varit 2 djurskyddare för att hinna med på en acceptabel nivå. Om jag slår ut de resurser som vi har i dag så har resursen minskat till ca 0,5 inspektör för den kommun jag jobbade i.

Djurrättsalliansen tappar trovärdighet när de sitter på vad de bedömer som vanvårdsärenden i två år innan de anmäler, när de inte håller ordning på sina fotografier, när de beskär bilder så att de inte visar hela sanningen, etc.

Några citat
"Jag ser gärna fler aktioner av den här typen, det kanske tvingar djuruppfödarna att ta tag i det hela och tvingas se till att de följer de lagar och regler som finns samt ger djuren ett drägligt liv."
Sådana här aktioner kommer inte att förbättra för djuren hos den enskilda djurhållaren där djurhållningen är dålig. Det är myndigheten som måste agera. Sedan må näringen hitta på vilka certifieringssystem de vill. Jag brukar jämföra med att att jag är en jäkel på att besikta min egen bil. Jag är helt för att att göra en stickprovskontroll vart tionde år. OBS ironi. Det är lite grann som bagarens barn. Kontrollen ska ske av en fristående/oberoende myndighet. Vi måste ha mer resurser i form av kompetenta djurskyddshandläggare. Just nu ligger flertalet länsstyrelser på en kontrollnivå som de kommuner som fick sämst kritik. DVS enbart akututryckningar. Praktiskt taget inga förebyggande kontroller. Det finns länsstyrelser som har en växande anmälningshög. Där handläggarna försöker göra en bedömning av vilka djur som lider mest. Det är oacceptabelt. Djurskyddet har hamnat på en nivå som den var för 20-30 år sedan.

"Vad gäller grisarna är det helt sjukt att det ens får ske eller att det ens kan se ut så, oavsett när de gjorde besöken. Dessutom var det på ganska många farmer. Jag kan inte se den filmen utan att må illa och bli ledsen, det är absolut inte den reaktionen jag vill känna när jag ser våran djuruppfödning, sedan får du säga vad du vill om reglementen."
Som jag skrev i mitt inlägg så finns det och kommer att finnas människor som borde syssla med något annat än det de gör. Sedan finns det människor som hamnar i kris av någon orsak, ekonomi, familjeförhållanden, dödsfall sjukdom etc.
Jag förstår inte vad du menar "sedan får du säga vad du vill om reglementen."

"Ni sa även första dagen att djuralliansens uppgifter inte stämmer."
Jag har inte uttalat mig tidigare i denna tråd så....

"synd att det inte verkar hjälpa bara, bevisligen så kan ju djurmisshandel och missförhållanden fortgå år efter år. "
Gör en anmälan till aktuell länsstyrelse om så jobbar handläggarna med det om det inte är så att det är något annat ärende som ligger som prioritet 1 i resursbristens namn. Det kan även bero på vad det är för brist, om det är en smärre brist eller en allvarlig, om bristen fortgår eller om djurhållaren rättar till för att senare återigen ha samma brist eller en annan brist.
Vid djurmisshandel så är vi ofta beroende av vittnen. Tyvärr brukar inte vittnen stå för vad de har sett. Som i alla brottmål så måste vi ha bevis. Vi kan inte tro eller anta utan det är bevis som gäller.

"Målet var att förbättra djurhållningen och inte stänga av nån från yrket."
Ibland blir resultatet att någon meddelas djurförbud för att det går inte få till en varaktig förbättring.

Gunilla T
[quote name='Motti' date='26-12-2009, 23:56' post='1143413']
Kanske halkat in på ett bananskal !men det är väl LRF och EU som i stort set framtvingat storproduktion av kött,

Det är vinstmaximering som driver fram produktionsformer, en del kallar det utveckling andra avveckling beroende på hur man ser på det.
Gunilla T
Välkommen hit Gunilla, bra att du deltar i diskussionen med din sakkunskap. Förstår att det är trist att läsa en del inlägg om hur ni sköter ert jobb men de flesta vet nog var problemet sitter.

Dethär skrev jag på ett annat forum den 4 september, långt innen djurrättsalliansens bilder kom.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Djurskyddet kraftigt försämrat
Vid årsskiftet 2008/2009 flyttades ansvaret för djurskyddsverksamheten från kommunerna till länsstyrelserna. Det är inte första gången detta sker, det har väl hattat fram och tillbaka med de klassiska argumenten. När kommunerna fick ansvaret hävdade man närhetsprincipen men nu ville regeringen ha större inflytande igen.

Många varnade att dethär inte blir bra och själv misstänkte jag att vår jordbruksminister var ute efter besparingar.

Trots den korta tid som gått efter omorganisationen har media rapporterat många gånger om kraftiga försämringar och hur illa detta har skötts. Neddragningarna kom - här i Sörmland har djurskyddsinspektörstjänsterna halverats från 10 till 5 tjänster. I snart sagt alla media kan man läsa om hur illa det är ställt - man hinner inte ens undersöka alla akutanmälningar och än mindre arbeta förebyggande som är den viktigaste insatsen för att på sikt förbättra djurskyddet i vårt land.

Det är under all kritik att man så snabbt lyckats rasera det djurskydd som tidigare jordbruksministrar byggt upp men det mest anmärkningsvärda i sammanhanget är att den fryntlige jordbruksministern som vi nu har klappar sig på bröstet och talar om hur mycket vi i Sverige har att lära ut om djurskydd till övriga länder i EU.

Han borde stå i skamvrån!...eller åtminstone rodna lite grann...

fre sep 04, 2009 5:45 pm
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 27-12-2009, 00:12) *

Ett totalt befängt påståeende! Sågar du all professionell kunskap? Gäller det t.ex. barn också?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 27-12-2009, 09:31) *
Ett totalt befängt påståeende! Sågar du all professionell kunskap? Gäller det t.ex. barn också?

Ja man kan ju undra och det där var inte det enda befängda vitavargen kläckt ur sig i den här tråden.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 27-12-2009, 10:28) *
Ja man kan ju undra och det där var inte det enda befängda vitavargen kläckt ur sig i den här tråden.

men åh, man skriver väl vad man vill? ninja.gif sen kan ju jag tycka att vem är det upp till att bestämma vad som är befängt eller inte? finns det någon domare här? slap.gif
vitavargen
CITAT (Markus_H @ 27-12-2009, 00:40) *
Men snälla du, om man resonerar så, så borde ju en hypokondriker utföra hjärnkirurgi istället för läkare eftersom de kan sjukdomar så bra! Om man vet det minsta om grisuppfödning så var det uppenbart (som jag skrivit flera gånger i tråden) att djurrättsalliansen misstog saker för "vanvård" som tex ätbåsen som de vill framställa som något negativt fast dethindrar grisar från att slåss.

Jag är rädd att deras inbrott (hemfridsbrott är faktiskt olagligt) bara kommer göra att färre gårdar kommer hållas öppna för allmänheten och misstron mot inspektioner ökar, tyvärr. De djurägare som har störst problem med djurhållningen är ofta de mest asociala som håller sig på sin kant för sig själva och inte anlitar veterinär och djurhälsovård i onödan eller rådfrågar djurskyddsinspektörer eftersom de misstror myndigheter.

Det här är som jag kallat för "den felaktiga uppfattningen". Vilka andra intressegrupper är det som har expertisen i sig? alla anlitar experter, där de behövs. Har politiska partierna experterna inne i själva partiet eller anlitar de? Har LO några medlemmar som är forksare eller anlitas tjänsteman för att göra en utredning.

När det gäller experter är alla beroende av, även köttbranchen och djuruppfödarorganisationner.
Att jämföra veganer(som har ätit kött och slutat för de tycker mycket om djuren) med hypokonkriker är den värsta sorten av skeva uppfattningar och härstammar från en djup fördom mot dem.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 27-12-2009, 10:28) *

Aha - nu går drevet mot vita vargen. Var lite vänliga iaf, även om ni har andra åsikter, tack. Jag är så djävla trött på den tråkiga tonen, härskartekniken o mobbingen...
vitavargen
CITAT (herkules @ 27-12-2009, 11:59) *
men åh, man skriver väl vad man vill? ninja.gif sen kan ju jag tycka att vem är det upp till att bestämma vad som är befängt eller inte? finns det någon domare här? slap.gif

Jo, jägare är några sorter. De som jagat veganer i denna tråd är den värsta sorten av jägare, t.o.m värre än vargjägare.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 27-12-2009, 11:59) *

Javisst det gör man och jag skrev min åsikt. Det kan knappast vara förbehållet bara vissa ryggdunkare att ge uttryck för vad man tycker eller hur? nono.gif
vitavargen
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 08:42) *
Ett liv som gris

http://www.vegomassan.org/griskampanj/ettlivsomgris.pdf

Som svar på den kommentar jag vet kommer att komma: Nej, jag tror inte att det ser ut såhär på varenda grisfarm men att det ens förekommer i Sverige är vidrigt nog och förmodligen har vi alla köpt kött från just en sådan här grisfarm någon gång.

vet du hur många gårdar är det sammanlagd som haft det så, av de som besöktes?

Och om man lägger till tv4:s föranmäld inspekterade gårdar hur många blir det sammanlagd?
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 27-12-2009, 12:13) *
Jo, jägare är några sorter. De som jagat veganer i denna tråd är den värsta sorten av jägare, t.o.m värre än vargjägare.

Fortfarande är det ingen i tråden som jagat veganer! Man kan tycka precis lika mycket om djur och värna om dem trots att man inte är vegan! Kunskap om djur och djurhållning har inget som helst att göra med om man är vegan eller inte vilket du inte verkar förstå.
Nauti
CITAT (vitavargen @ 27-12-2009, 12:28) *
vet du hur många gårdar är det sammanlagd som haft det så, av de som besöktes?

Och om man lägger till tv4:s föranmäld inspekterade gårdar hur många blir det sammanlagd?
De besökte 100 gårdar, 82 av dem polisanmäldes för brott mot djurskyddslagen.

Här kan du läsa mer om kampanjen: http://www.ettlivsomgris.se/kampanjen

Jag vet inte så mycket om TV4:s inspektioner så det kan jag inte säga någonting om.
vitavargen
CITAT (gunilla146 @ 27-12-2009, 00:50) *
...
Djurrättsalliansen tappar trovärdighet när de sitter på vad de bedömer som vanvårdsärenden i två år innan de anmäler, när de inte håller ordning på sina fotografier, när de beskär bilder så att de inte visar hela sanningen, etc.
...

Det här hörde vi även dag 1 från köttbrabchen.

Men det märkvärdiga är att i dina inlägga är du inte kritisk på nåt sätt mot köttbranchen och djuruppfödarna. Inte ens efter tv4:s blider(sugga åts levande av kultingar). Detta var en oberoende inspektion.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 27-12-2009, 09:31) *

Här pratas om intresseorganisationer.

Det finns inga krav på att en intresseorganisation måste vara experter i någon fråga. Organisationerna har de stora dragen på inriktning och får hjälp av experter för att komma med klarare beskedd i detaljer.
Anki på Öland
CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 23:39) *
.....................Tror du att de här problemen skulle uppmärksammats om inte Djurrättsalliansen dokumenterat det hela? ...................

Har du inte vetat om tidigare att det finns människor som inte sköter om sina djur??? Då förstår jag varför du anser den aktionen vara så viktig. Vi andra har tyvärr blivit uppmärksammade på det av bl.a. veterinärer och inspektörer tidigare så det kom inte som någon chock för oss..........
Anki
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 27-12-2009, 08:56) *
Det är vinstmaximering som driver fram produktionsformer, en del kallar det utveckling andra avveckling beroende på hur man ser på det.

Ja, och vi konsumenter. Konsumenten, grov generalisering, vill ha billig mat. Kyckling är ett bra exempel, ingen kan väl tro att en kycklingen som säljs för typ 30 kr kilot kan ha behandlats på ett etiskt sätt? Hur det kan finnas en marknad är för mig en gåta.
Ralf
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 17:25) *
Ja, och vi konsumenter. Konsumenten, grov generalisering, vill ha billig mat. Kyckling är ett bra exempel, ingen kan väl tro att en kycklingen som säljs för typ 30 kr kilot kan ha behandlats på ett etiskt sätt? Hur det kan finnas en marknad är för mig en gåta.

Det är väl en ännu större gåta att någon lyckas föda upp en kycklig för det lilla priset som tillfaller uppfödare. Han får väl ett belopp på entals kronor.
Gunilla T
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 17:25) *

Japp, inget produceras som inte har en marknad.

Jag undrar iaf om inte köpmännen underskattat människors engagemang - även om det inte finns något krav skulle det väl vara en utomordentlig service till konsumenterna att märka köttet så vi vet varifrån det kommer. Närproducerat kött med "visitkort" och kanske bild av gården med en inbjudan till intresserade att besöka gården.

Tycker jag vore en utmärkt affärside..även om en del struntar i djurens väl och ve så tror jag vi är många som skulle uppskatta en sådan marknadsföring och vara villiga att betala för det.
ängsvädd
Slaktdjursuppfödarna får väl pengar från EU också - de kan väl knappast överleva på det som de får vid köttförsäljningen.
Nauti
CITAT (Anki på Öland @ 27-12-2009, 16:38) *
Har du inte vetat om tidigare att det finns människor som inte sköter om sina djur??? Då förstår jag varför du anser den aktionen vara så viktig. Vi andra har tyvärr blivit uppmärksammade på det av bl.a. veterinärer och inspektörer tidigare så det kom inte som någon chock för oss..........
Anki
Att jag vet om det innebär ju inte att problemen är allmänt kända, jag har ett ganska stort intresse för djurrätt vilket förmodligen innebär att jag ägnar mer tid och energi åt att leta information kring sådana här saker. Många har inte samma intresse och tar sig varken tid eller energi till att kolla upp hur djuren har levt som de lägger på tallriken. Jag tycker att den är viktigt för att den fick genomslagskraft, den visade hur illa det är och att det inte är så ovanligt som man tror.

Det är många som rationaliserar och/eller stoppar huvudet i sanden när det gäller någonting som innebär att de själva måste ändra på sina rutiner. Det krävs någonting rejält innan de reagerar och agerar, de lyckades åtminstone bra med att väcka uppmärksamhet för frågan. Hur många som agerade vet jag inte, men så länge de nått ut till en enda individ så ser jag det som ett framsteg. Att frågan tagits upp och fått den uppmärksamhet den fick leder förmodligen till mycket bra och det skulle helt enkelt inte ha skett annars, åtminstone inte nu.

Någon enstaka veterinär eller inspektör har inte alls samma genomslagskraft, vi har en tendens att inte lyssna till sådant som sagt. Vi måste svart på vitt ha bilder av lidande och död fastetsade på hornhinnan, innan vi besvärar oss att ägna det en tanke ens.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 27-12-2009, 17:35) *

Jag undrar iaf om inte köpmännen underskattat människors engagemang - även om det inte finns något krav skulle det väl vara en utomordentlig service till konsumenterna att märka köttet så vi vet varifrån det kommer. Närproducerat kött med "visitkort" och kanske bild av gården med en inbjudan till intresserade att besöka gården.

Tycker jag vore en utmärkt affärside..även om en del struntar i djurens väl och ve så tror jag vi är många som skulle uppskatta en sådan marknadsföring och vara villiga att betala för det.

Jag känner till två butiker i Storstockholm (tillkommer gör - i vissa stycken - Hötorgs- och Östermalmshallen) som är petnoga med leverantörer och märkning. Butiken i innerstan går rätt bra, den i norrort går mindre bra. Kundkretsen i norrort är kanske inte villig att betala för kvalitet (och etisk djurhållning) eller så handlas det direkt från gård (såsom vi gör). Men jag tror att den här typ av butiker har framtiden för sig. Det finns ju också vanliga handlare som har ett rätt stort utbud av KRAV - kött (märkt med gårdsnamn), frukt och grönt - förmodligen för att konsumenten frågar efter det.

Och - en annan utmärkt affärsidé:
Det saknas medvetna lunchrestauranger i Stockholm (och förmodligen på andra orter) som serverar vällagad (naturligtvis till 100% hemlagad) mat som är KRAV-märkt, närproducerad och säsongsbetonad. Till ett rimligt pris.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 27-12-2009, 17:35) *

Du är dåligt uppdaterad och slår in öppna dörrar. Kycklingen jag köpte till annandagens middag var märkt med en bild på uppfödaren och hans telefonnummer.
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 19:34) *
Du är dåligt uppdaterad och slår in öppna dörrar. Kycklingen jag köpte till annandagens middag var märkt med en bild på uppfödaren och hans telefonnummer.

Ja det finns massor med "gårdskött". Har funnits i mina butiker i flera år.

CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 18:09) *
Och - en annan utmärkt affärsidé:
Det saknas medvetna lunchrestauranger i Stockholm (och förmodligen på andra orter) som serverar vällagad (naturligtvis till 100% hemlagad) mat som är KRAV-märkt, närproducerad och säsongsbetonad. Till ett rimligt pris.

samma sak här, priset!
Redan "vanlig" borde ju idag kosta 80-90 kr. Hur mkt skulle du vilja betala för en Dagens-KRAV-rätt?
Gunilla T

Nämen så bra då...tror ff att det är en bra idé..har inte sett det i mina butiker dock.
smuleborg
CITAT (Ralf @ 27-12-2009, 19:38) *
Ja det finns massor med "gårdskött". Har funnits i mina butiker i flera år.
samma sak här, priset!
Redan "vanlig" borde ju idag kosta 80-90 kr. Hur mkt skulle du vilja betala för en Dagens-KRAV-rätt?

Jag pratar om enkel mat, KRAV, närproducerad och efter säsong. Jag lovar dig att det inte är dyrare att producera; det är billigare. Det är utmaningen för KRAV-lunchrestaurangen. Enkel mat till samma pris.

Minns kvinnan som lagar vettig skolmat till samma pris, minns inte hennes namn, har gett ut kokbok. Det går.

Personligen betalar jag en tjuga mer, när jag äter på X (den enda, mig veterligen, lunchrestaurang i city som serverar KRAV/närproducerat/efter säsong).

Men - den här maten går att producera och sälja till samma pris. Om man vill.
smuleborg

Har sett det här också, att lågpriskycklingen märks med bild på uppfödare och bild. Förlåt mig Gossen Ruda, jag går inte på den lätta.

Det finns - mig veterligen - bara en KRAV-kyckling i Sverige: Bosarpskycklingen. Avsevärt dyrare. Etiskt uppfödd, väldigt mycket godare och den krymper inte såsom fabrikskycklingen gör (saltblandat vatten sprutas inte in i fågeln). I alla fall; helstekt Bosarpskyckling i ugn; smakar som jag minns söndagskycklingen som barn. Det går inte att jämföra med fabrikskycklingen.

Vi har alla våra prioriteringar, när det gäller (animalisk) mat är mina absoluta måsten

- KRAV-ägg
- KRAV- kyckling
- Lamm från "vår" KRAV-bonde
- Nöt och gris från "vår" KRAV-bonde (tidigare köpte vi KRAV i butik också, det är slut med det)
- Älg från jaktlag vi litar på (i år blir det ingen älg)

Jan Lindgren
Hej!
Jag funderar på vad ni klagar på när det gäller kycklinguppfödning. Kycklingarna går på golvet i stora hus. Utrymmet är oftast så stort att man måste begränsa utrymmet när kycklingarna är små, annars hittar de inte maten. Problemet kan i vissa fall vara att det är lite för långt till slakteriet men jag vet att det finns uppfödare som har slakteriet i närheten. Hur menar ni att man ska föda upp kycklingar? En höna som går i trädgården med sin framruvade kull?

Vill man ha mera smak på kycklingen så ska man köpa lite större kycklingar. Det tar lite tid för att smaken ska utvecklas. Kycklingen växer snabbast de första fem veckorna så äldre kycklingar kostar ofta något mer per kilo. Jag tror att kött/benkvoten är bättre på större kycklingar så det blir inte mycket dyrare med de större. Ett annat sätt att få bättre smak på kycklingar är att använda raser som växer långsamt. Det är dock mycket olämpligt ur miljösynpunkt.
MVH
Jan Lindgren
smuleborg
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 20:45) *
Hej!
Jag funderar på vad ni klagar på när det gäller kycklinguppfödning. Kycklingarna går på golvet i stora hus. Utrymmet är oftast så stort att man måste begränsa utrymmet när kycklingarna är små, annars hittar de inte maten. Problemet kan i vissa fall vara att det är lite för långt till slakteriet men jag vet att det finns uppfödare som har slakteriet i närheten. Hur menar ni att man ska föda upp kycklingar? En höna som går i trädgården med sin framruvade kull?

Vill man ha mera smak på kycklingen så ska man köpa lite större kycklingar. Det tar lite tid för att smaken ska utvecklas. Kycklingen växer snabbast de första fem veckorna så äldre kycklingar kostar ofta något mer per kilo. Jag tror att kött/benkvoten är bättre på större kycklingar så det blir inte mycket dyrare med de större. Ett annat sätt att få bättre smak på kycklingar är att använda raser som växer långsamt. Det är dock mycket olämpligt ur miljösynpunkt.
MVH
Jan Lindgren

Jag skulle inte drömma om att köpa kyckling från Kronfågel eller motsvarande.
Gossen Ruda
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 20:54) *
Jag skulle inte drömma om att köpa kyckling från Kronfågel eller motsvarande.

"Min" kyckling kom från Kronfågel. biggrin.gif Jag lever än. Kycklingen är dock död. Den enes bröd...
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 26-12-2009, 22:52) *
vit varg talar i gåtor... confused.gif

Det gjorde även Kul Aqva i tidigare inlägg.
vitavargen
CITAT (gunilla146 @ 26-12-2009, 22:46) *
Nu har jag suttit och läst igenom tråden och milda makter vad mycket åsikter utan kunskapsgrund.
...

Du har varit medlem sedan den 28 maj 2009.

Och du verka besitta all kunskaper i ett så enligt dig viktigt ämne.

Varför dröjde det 32 dagar för dig att komma in i tråden och "belysa" oss andra med dina kunskaper?
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 21:20) *
"Min" kyckling kom från Kronfågel. biggrin.gif Jag lever än.

Ja nu ja! Jag är övertygad - det vi stoppar i oss, det får vi leva med.
gunilla146
"Men det märkvärdiga är att i dina inlägga är du inte kritisk på nåt sätt mot köttbranchen och djuruppfödarna. Inte ens efter tv4:s blider(sugga åts levande av kultingar). Detta var en oberoende inspektion."

Hej

Jag vet inte varför jag ska vara kritisk mot branschen som sådan. Jag är intresserad av att man följer vad lagstiftningen säger. Och som jag har skrivit tidigare så finns det alltid personer oavsett yrkestillhörighet som borde syssla med annat eller så har det hänt något tragiskt i familjen som kan göra att folk beter sig på ett orationellt sätt.
Jag dömer inte utan att veta fakta. Jag kan bara konstatera efter att ha tittat på djurrättsalliansens bilder att vissa bilder visar klart att man bryter mot lagstiftningen andra bilder vill jag innan jag yttrar mig om dem få en förklaring från djurhållaren vad det är man ser på bilderna och andra bilder förstår jag och mina kollegor inte alls vad problemet är. Som i många saker så finns det en fram- och baksida.

Jag har tagit beslut om att omhänderta djur, avliva djur på plats osv osv Så nog vet jag efter 26 år som djurskyddsinspektör/handläggare att det finns både smärre till grava brister i djurhållning. Men det är viktigt att ha empati både för djuren och människan bakom. Men prio 1 för mig är djuren. De allra enklaste ärendena för mig som handläggare är den grava misskötseln för då kan jag t.ex besluta om att djuren ska omhändertas att djurhållaren ska få ett djurförbud. De tuffaste ärendena är när det inte är riktigt bra och inte riktigt dåligt utan det haltar fram eller att jag vet inom mig att det är inte bra hos den här djurhållaren men jag har inga BEVIS. Det är ärenden som gör att nattsömnen blir något mindre god.
Jag vet att jag gör så gott jag kan med tillgängliga resurser. Jag behöver inte slå på branschen eller djurhållarna. Jag använder lagstiftningen.

Min dator/uppkoppling klarar inte av TV4 sida så jag har inte sett tv4s bilder. Jag yttrar mig inte över saker som jag inte har sett.

Jag är fortfarande nyfiken på vad en djurpolis kan göra som en djurskyddshandläggare inte kan.

Plus en fråga Vad anser ni att problemet är inom kycklingbranchen?

En annan sak Tvångsmatning av gäss förekommer inte som uppfödningsmetod i Sverige. Det sker däremot i gåsleverns hemland.
Jan Lindgren
Hej!
Smuleborg! Du måste berätta vad det är för fel på Kronkycklings uppfödning. Jag har besökt kycklinguppfödare men inte Kronkyckling så det är möjligt att de har något konstigt sätt att föda upp kycklingarna på som jag inte känner till. Berätta!
MVH
Jan Lindgren
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 21:20) *
"Min" kyckling kom från Kronfågel. biggrin.gif Jag lever än. Kycklingen är dock död. Den enes bröd...
Ja du lever, men det gör inte kycklingen och jag är övertygad om att den inte haft mycket till liv under den korta period den tilläts leva heller. Det är sådant som är så hemskt, när folk inte ens bryr sig det minsta så länge de själva mår bra och får njuta av en god måltid, även om det är på någon annans bekostnad sad.gif
ängsvädd
Tittar man på jordbruksverkets djurskyddsregler för lantbruksdjur så ser man att höns och kycklingar har det väldigt trångt! Är det lika många djur/kilo fågel som man får ha per kvadratmeter när det gäller KRAV-uppfödning av kycklingar/hönor?

http://www.jordbruksverket.se/download/18....DFS_2007-05.pdf

edit: Sid 42 är regler för slaktkycklingar - mått.
Gossen Ruda
Kronfågel är om jag inte har det hela om bakfoten ett slakteri/paketeri som i sin tur får färdigvuxna slaktkycklingar till sig från en hel massa anslutna uppfödare. Hur man i så fall kan tycka illa om detta företag förstår jag inte. Det verkar som om en del är väldigt lättpåverkade av flyktiga ord men kan inte ta åt sig fakta. Fö börjar jag misstänka ett det huserar ett forumtroll i tråden, ett vitt sådant. God natt.
Nauti
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 22:17) *
Hej!
Smuleborg! Du måste berätta vad det är för fel på Kronkycklings uppfödning. Jag har besökt kycklinguppfödare men inte Kronkyckling så det är möjligt att de har något konstigt sätt att föda upp kycklingarna på som jag inte känner till. Berätta!
MVH
Jan Lindgren
Jag tar mig friheten att svara trots att frågan var ställd till Smuleborg. Även om du varit på besök hos en kycklinguppfödare så kan det ju finnas problem som du inte sett, som inte går att se eller som helt enkelt dolts inför ett besök o.s.v.

Kycklingarna lever väldigt trångt och i stora populationer som inte ens på något sätt är i närheten av det naturliga antalet individer i en grupp. Det kan vara över 20 individer bara per kvadratmeter. Den ras som används är framavlad för att växa snabbt vilket innebär smärtor och grava missbildningar. Den snabba tillväxten leder till att djuren får problem med t.ex. att deras ben inte klarar av att hålla uppe deras vikt. Efter vad jag läst får de även frätskador på fötterna på grund av att stallen bara rengörs efter slakt.

150 000 av de 75 000 000 kycklingar som årligen slaktas skadas och självdör under transporter.

Slaktmetoden är inte särskilt trevlig den heller. De hängs upp och bedövas genom att de doppas i ett strömförande vattenbad, sedan skärs halsarna av på dem tills de förblöder.
Jan Lindgren
Hej!
Det får tydligen vara 10 - 12 kycklingar per kvadratmeter precis innan slakt. Med tanke på att slaktkycklingar inte är särskilt aktiva djur så blir det inte trångt. Jag hade en gång ett gäng slaktkycklingar hemma för att låta dem bli lite större och få annan mat för att smaken skulle bli bättre. Släppte man ut dem från buren så stod de mest stilla. Utrymme intresserade dem inte. Man kan naturligtvis diskutera om man ska avla fram sådana djur men det gör också att de inte behöver så stor plats och att de inte anväder så mycket foder vilket är bra för miljön.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon