Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
pejori
CITAT (herkules @ 02-12-2009, 11:47) *
det händer inget om du inte dokumenterar djurmisshandel, gärna under en längre tid. så bra funkar djurskyddet.

Jag är medveten om det, men om en anmälan följs av flera mot en gård, så bör dom vakna på "djurskyddet" någon gång.
Att vänta två år och låta nittio gårdars djur lida, är inte försvarbart.
Rose
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 14:16) *
Det är mycket ryggdunkande i form av tummen upp och glada smileys från er, har ni ingenting att tillföra tråden i stället?
Det handlar väl om att inte upprepa vad nån redan sagt, man instämmer bara. Att upprepa sig om och om igen låter jag dig sköta, det gör du så bra så.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 14:16) *
Det är mycket ryggdunkande i form av tummen upp och glada smileys från er, har ni ingenting att tillföra tråden i stället?

Ähh du är bara avundsjuk. flirting.gif För övrigt har jag väl skrivit ett och annat inlägg i tråden om jag inte minns helt fel.
pejori
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 12:36) *
Alla här är överens om att djuren ska ha det bra, det är ju ingen som sagt något annat.

Om budbärarna tiger med sitt budskap och låter djuren lida i två år för att de vill att alla ska vara vegetarianer då blir målet ett annat än djurhälsa i mina ögon.

I mina ögon också... tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 14:15) *
Varför detta fokus på organisationen som förde fram materialet?

Kanske för organisationens dunkla mål? Dom säger sig värna djuren och pekar på brott mot djurskyddslagen och djurplågeri men deras egentliga syfte är att få bort all djurhantering och tvinga hela mänskligheten att bli veganer. Att enskilda djur under resans gång kanske pinas rör dom inte i ryggen.
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 15:21) *
Kanske för organisationens dunkla mål? Dom säger sig värna djuren och pekar på brott mot djurskyddslagen och djurplågeri men deras egentliga syfte är att få bort all djurhantering och tvinga hela mänskligheten att bli veganer. Att enskilda djur under resans gång kanske pinas rör dom inte i ryggen.

Förtal.
Lavin
Ok, för att få höra din tanke när det gäller detta. Om deras dunkla mål är att avskaffa köttindustrin, hur påverkar detta mål då informationen som vi har fått ta del av. Bli bilderna mindre riktiga pga vem som har tagit fram dom och hur? I detta fallet verkar reaktionerna från länsstyrelsen, Annikas kollegor, veterinärer osv tyda på att detta är saker de känner till, men inte har tyckt sig förmögna att påverka. Det tydligaste är att alla pekar finger. Bönderna på konsumenterna, länsstyrelsen på staten osv.

Är grishanteringen i behov av förbättringar eller inte? Om svaret är ja, hur är då bästa sättet att väcka den opinion hos allmänheten som krävs för att dels tillföra mer resurser för kontroller, och dels öka benägenheten hos konsumenter att öppna plånboken?

Är inte de skötsamma bönderna betjänta av att detta uppdagas, så att de som tjänar pengar på inte följa reglerna sätts åt? De skötsamma aktörerna i alla branscher brukar ju efterfråga mer kontroll, så att alla konkurrerar på lika villkor.
gnon49
Nej, många svenska grisar mår inte bra, och det är en skamfläck för vår djurhållning. Men om vi skall äta kött eller inte är en helt annan fråga. Att äta kött är faktiskt mer naturligt än att inte äta kött. Det ingår helt enkelt i vår kosthållning, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det är hur vi hanterar våra grisar medan dom lever som egenttiligen är frågan vi skall ställa oss, inte varför vi har dom eller varför vi slaktar och gör matprodukter av dom. För det är helt naturlig sedan urminnes tider.
Lavin
Precis, problemet är att grisarna missköts. Visst, en lösning hade varit att förbjuda akött, men det är inte realistiskt. Förbud är i allmänhet nonsens och i det här fallet inte vad folk vill ha. Att man vill äta kött är dock inte samma sak som att man måste plåga djur till förbannelse.

Jag anser dock att argumentet att någonting är rätt och bör så förbli för att det alltid har varit så är absolut snömos och borde förbjudas. Jag är villig att göra ett undantag där för att jag ska slippa tänka och i det här fallet säga; våldtäkt, mord, krig, stöld, mobbing ingår i vårt liv, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det är därför naturligt och ingenting vi ska ifrågasätta. Hitta ett bättre argument, tex det är gott, vi vill, jag är van. Att något förekommer i naturen är inte ett giltigt argument för att vi människor bör göra det. För då ska vi göra allt som förekommer i naturen och jag tänker banne mig inte delta i något lämmeltåg eller bosätta mig i ett träd, så det är jag inte med på. Ja, kanske trädet då. Det låter lite mysigt.

Gossen Ruda
Vad är oklart? Visst är organisationens mål att få bort allt köttätande, det sa tom en av förgrundsfigurerna i TV. Att peka på missförhållande är bara ett steg mot deras mål. Om allt köttätande försvinner blir alla automatiskt veganer, eller svälter ihjäl. Att dom egentligen struntar i djuren är helt uppenbart eftersom dom dröjde upp till två år.
ängsvädd
De flesta veganer är ju det för att minska djurens lidande så man kan inte påstå att de generellt skiter i djuren. Deras aktiva val bidrar ju till att FÄRRE djur lider.

CITAT
Varför vegan?

Det kan finnas olika skäl till att någon väljer en vegansk livsstil. Det kan t. ex vara av hälsoskäl eller av miljöhänsyn, men de flesta veganer har valt det främst av djuretiska skäl. En etisk vegan bojkottar produkter som skapat lidande för andra levande varelser.
http://varavegan.wordpress.com/about/
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2009, 21:55) *
Orsaken till att filmen gjordes var givetvis dels att peka ut enskilda gårdar och dels också att samtidigt försöka komma åt djurhållningen i stort. Det kommer att misslyckas. Att man höll på att filma i två år innan man fått ihop tillräckligt visar väl dock att djurhållningen trots allt är i huvudsak god, att sen mycket av materialet är missvisande säger ju en del om aktivisternas kunskaper. Att filma sjuka grisar som väntar på vård och påstå att det är missförhållanden visar på detta. Storm i en tekopp.

Sen börjar jag tröttna på Nautis tjat om den ekonomiska vinningen. Tacka fan att uppfödarna tjänar pengar, skulle dom jobba och slita med djuren gratis eller med förlust? Djurhållningsbranchen är ett slit med dålig vinst så vi skall alla vara tacksamma för att en del personer ser till att vi får mat på tallriken. För dom flesta av oss.

Fö var kotletten lite seg idag, kanske hade grisen stressats av filmande veganister.

Djurskyddslagen: "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt". Hur många grisar kan ha utlopp för sitt naturliga beteende i Sverige? Djurskyddslagen efterlevs inte, som en grisbonde uttryckte det igår (fritt ur minnet): Om jag gör fel är det ett systemfel.

Om vi konsumenter vore beredda att betala mer, skulle lönsamheten vara god att hålla djuren på ett etiskt sätt (Jag tänker på burhönsen och kycklingfabrikerna också).

Hos "min" KRAV-bonde kostar (eller kostade: slut i ett nafs) julskinkan 100 kr kilot. Nöff Nöff bökar runt på åkern med familj, släkt och vänner. Och bidrar dessutom till den ekologiska mångfalden.

Grå
CITAT (smuleborg @ 02-12-2009, 19:52) *
Djurskyddslagen: "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt". Hur många grisar kan ha utlopp för sitt naturliga beteende i Sverige? Djurskyddslagen efterlevs inte, som en grisbonde uttryckte det igår (fritt ur minnet): Om jag gör fel är det ett systemfel.

Om vi konsumenter vore beredda att betala mer, skulle lönsamheten vara god att hålla djuren på ett etiskt sätt (Jag tänker på burhönsen och kycklingfabrikerna också).

Hos "min" KRAV-bonde kostar (eller kostade: slut i ett nafs) julskinkan 100 kr kilot. Nöff Nöff bökar runt på åkern med familj, släkt och vänner. Och bidrar dessutom till den ekologiska mångfalden.

Helt rätt. Det var det jag skulle skriva förut angående nästgårdsbonden med de öronflaxande kultingarna; det köttet köper man inte för 29,90 kilot.

Sedan får man hoppas och önska att djurskyddsreglerna i fortsättningen tar hänsyn just till djurens naturliga sätt att leva. Jag har dåliga vibbar att människans i övrigt (i mina ögon) osunda och naturfjärmande sätt att leva också påtvingas inte bara sällskapsdjuren, utan även slaktdjuren. En pedantskött förortslägenhet blir förebild för hur en ladugård ska se ut. Jag hoppas att jag får fel den här gången.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 19:42) *
Att dom egentligen struntar i djuren är helt uppenbart eftersom dom dröjde upp till två år.
Du måste ju kunna förstå hur man tänker åtminstone även om du inte håller med? Det är ju helt klart att den här metoden är effektiv, att anmäla en grisfarm och ha dokumentation missförhållandena på en grisfarm skulle inte gett särskilt mycket och inte alls lett till de positiva förändringar som det gjorde.
Aqvakul
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 09:27) *
För egen del så sammanfattar jag det hela som följer:
1 . Bra att stora djurskyddsproblem uppmärksammas

2. En väl utförd aktion som förhoppningsvis förbättrar djurskyddet

3. Tveksam till om aktionen i första hand handlar om djurvård, snarare ett led i kampen för "veganism"

4. Att äta kött är normalt och inte alls dåligt, men vi måste på sikt minska vår konsumtion

citerar lite kaxigt mig själv.....

Men visst har aktionen visat på allvarliga missförhållanden, vilket faktiskt erkänns av branchen själva...

Nog ömmar de flesta djurrättsaktivister för djuren...

Visst kommer det något gott ur detta, även om aktivisterna har mer radikala mål än merparten av sympatisörerna...
smuleborg
CITAT (Grå @ 02-12-2009, 09:20) *
Ja, men det är först när vi konsumenter är villiga att betala för köttet som vi har en anledning att dra åt
tumskruvarna för bönderna, för som läget är idag finns inte pengar till att ge djuren de allra bästa förutsättningarna. Sätt dig och räkna själv hur du skulle göra för att få en svinfarm att gå ihop sig, med de lokaler, foder, veterinärkostnader och personalkostnader som skulle krävas för att leva upp till en i dina ögon rimlig standard.
Jag upprepar: betalningen du får från slakteriet är 14 kr och 15 öre per kilo. En slaktfärdig gris väger 115 kilo.
Kör du ekologiskt får du ett tillägg på 1000 kr.

Hur ska du göra för att gå med vinst?

"Min" KRAV/EKO-bonde får det att gå ihop och lite till. (Dock) Stor fastighet (i Stockholmsmått); ett par hundra hektar. Ekologiskt helhetstänk till 100% (ekologisk mångfald o.s.v. o.s.v.). Får, nöt, svin och (för husbehov och lite till) höns. Några katter som jobbar. Slakt på gården (inga transporter).

Säljer direkt från gård och till EKO-butiker. Försäljning från gård: Helt- eller halvt lamm (bara höstlamm), nöt, svin. Julskinka inför jul (slut detta år i ett nafs). EKO-köttfärs för en hundring kilot.

Vi har varit där flera gånger: Grisarna bökar på åker, tas in för vintern. Lammen betar, tillsammans med tackan (mamman) fram till hösten. Hönsen kan, under den varmare tiden på året, fritt välja mellan hönshus och uteliv.

Nån tia dyrare per kilo för mig som konsument. En mindre köttbit och mer tillbehör = plus minus noll. Och, eller men, lär man sig att använda "långkoksdelarna" (som många gånger är godare) blir det billigare.

smuleborg
CITAT (Irene_L @ 02-12-2009, 09:20) *
Ett enda inlägg från mig: Jag förstår inte riktigt att man kan vänta 2 ÅR innan man kommer ut med detta! Om man nu är djurvän och jobbar för att djuren ska ha det bra...det går inte ihop för mig! Jag förstår att man vill ha ett underlag men under tiden får djuren lida...i 2 år!!!! thumbdown.gif Jag skulle inte kunna ha den vetskapen och inte göra något!!! nono.gif

Jag förstår dig, och jag hade förmodligen agerat direkt. På ett annat plan förstår jag: Anmälan mot enstaka gård eller motsvarande har inte lett till någonting i sak. Som sagt, jag förstår din synpunkt. Den som är på väg att drunkna, sträcker man ut handen...
smuleborg
CITAT (Grå @ 02-12-2009, 09:51) *
Varför skulle inte människor kunna betala 100 kr/kilot för fläskkött när de kan betala 20 lakan för en plasma-tv som de ändå byter ut efter ett år när den blivit omodern? När de kan fylla hela huset med elektronisk skit som de fått lägga större delen av sin lön på? (Lön som de tjänat in för att de har sålt sin fria tid)

"Köp en ny mobiltelefon varje månad, klä dig moderiktigt och ät nudlar med kycklingsmak", typ.

Bra skrivet!
smuleborg
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 12:18) *
Men varje produkt man väljer bort som är producerade under dåliga förhållanden är ju bra. Det är svårt att välja bort ALLTING som producerats på ett förtryckande sätt.

Varför är det svårt?

CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 12:31) *
Det tycks vara rena reflexrörelsen att skjuta budbäraren när man inte gillar budskapet...ingen här som tycker det är svinaktigt att behandla djuren så illa?...dessutom bryta mot djurskyddsbestämmelserna?

I går i TV fick dendär TV bonden först frågan hur hans grisar har det...joo så bra, jag gör allt för att mina grisar ska må bra. Så visades en filmsnutt från hans ladugård där en gris på ett mycket trångt utrymme försökte röra sig men golvet bestod av galler så det var svårt och jag vet inte om benet var brutet eller skadat men det var en bild som fastnade på min näthinna. Kanske är det helt okej att grisarna tvingas leva såhär enligt våra regler men för mig var det vidrigt att se.

Själv såg bonden ut som en starholk....och blev tyst.

Håller fullständigt med.
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 20:00) *
Du måste ju kunna förstå hur man tänker åtminstone även om du inte håller med? Det är ju helt klart att den här metoden är effektiv, att anmäla en grisfarm och ha dokumentation missförhållandena på en grisfarm skulle inte gett särskilt mycket och inte alls lett till de positiva förändringar som det gjorde.

Nej, jag förstår inte hur man kan säga stå för djurskydd om man ser en gris lida men inte anmäler det direkt. Kommer aldrig att förstå det. Jag förstår dock att man blundar när man vill försöka skada näringen som helhet eller peka ut enskilda djurhållare. Tyvärr förfelade det sitt syfte eftersom många redan fixat dom tillfälliga bristerna.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 12:41) *
Men hallåå...bönderna har ju också tigit om djurplågeriet under hur många år...?

Ja det är ju så.
ängsvädd
CITAT (smuleborg @ 02-12-2009, 20:52) *
Varför är det svårt?
......

Dels för att man kan sakna kunskap om hur en vara har producerats, dels för att man kanske inte har råd att välja bort samtliga produkter som producerats under förtryckande förhållanden. Dels för att man kanske TROR att man köper schysst producerade varor, men senare avslöjas skandaler.

Jag har valt att lägga mina pengar på KRAV-godkända livsmedel och hygienprodukter som är märkta med Bra Miljöval. Köper även ekologiska kläder ibland. Jag har miljömärkt el, vilket inte är det billigaste. Köper numera inte produkter med dun. Mm mm
smuleborg
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 13:07) *
Apropå hur egenkontroller fungerar, dvs det svenska systemet. I övriga branscher där det finns pengar att tjäna på att inte följa regler så kompletteras egenkontrollen med stickprovskontroller. Detta utförs av myndighet som inte tjänar eller har verksamheten som kund, dvs oberoende besiktningsmän. Dessa kontroller betalas oftast av verksamheten. Egenkontroller räcker aldrig, behövs inspektion med. Sen så hade det bästa varit om grisuppfödarna frivilligt anslutit sig till ett kvalitetssystem där inspektörer kan komma oanmälda, hade gett branschen ett bättre rykte, bättre förutsättningar för djuren och lugnare samvete för konsumenter.

För att vi ska kunna ha griskött som är uppfödda åtminstone enligt minimikrav i svensk lag krävs troligen högre köttpriser. Om grisbönderna blir tvungna att köpa mer strö blir priserna högre. För att de inte ska gå i konkurs så måste allmänheten förstå varför det kostar och varför det är värt det. I detta sammanhang tjänar filmer som visar hur det ser ut sitt syfte. Vi vill gärna inte betala mer, eller anstränga oss att leta i köttdiskar, googla efter smågårdar osv, men om vi får reda på vad våra val får för konsekvenser så kanske vi blir mer benägna att välja det svenska köttet, om vi litar på att det sköts rätt till 100%.

När polisen spanar på trafficking så kan de sitta utanför bordeller i månadsvis, fastän de vet att det sker ofrivilliga samlag och våld dagligen. Varför? för att bygga ett fall. Det är så det går till här i verkligheten, att en enstaka grisfarm bara är "ett rötägg" som kan förklaras bort, medans dokumentation under flera års tid visar på ett systematiskt problem. Det är en del svåra beslut man måste göra här i livet.

All civil olydnad är inte första steget till en värld i kaos. Det finns vissa tillfällen som lagen inte räcker till, när lagen är fel. Det är ett stort ansvar att ta på sig att bryta mot lagar och den allmänna uppfattningen, det är bara historien som visar vem som får rätt. Idag är det på dagen 150 år sedan John Brown avrättades för att ha stulit slavar och egenmäktigt smugglat dom till nordstaterna. Han kanske sköt en och annan plantageägare i processen, vad vet jag, men han fick rätt i sak. Slaveri anses som fel idag. Ibland leder de unga idealisterna processen mot en bättre värld, ibland skapar de dödens fält i kambodja.

Jag tycker att djur, barn och medmänniskor i allmänhet ska behöva lida så lite som möjligt, jag vill iallafall inte bidra till det. Jag gör det, men jag vill inte. Jag klappar mig på axeln när jag väljer krav eller rättvisemärkt, även om det inte är en lösning på allt så kan det ju vara lite bättre. Jag tycker att dåligt samvete är en bra sak, gör man fel ska man inte ljuga för sig själv, det är människans framavlade instinkt för att hålla samhällen intakta, att vi ska känna oss dåliga när vi skadar andra. Det går alldeles utmärkt att låta bli att känna empati lite då och då. Men även om jag rätt ofta bara köper en förpackning bacon utan att tänka på något annat än en god frukost så vet jag med mitt intellekt att grisar inte trivs på små ytor utan halm, att vi skulle kunna helt avskaffa svält om vi använde all fodermark till människogrödor och att jag tar mer av jordens resurser än jag behöver för att bli mätt.

Jag kanske inte tycker att det är så värst kul när jag blir påmind om vad jag bidrar till, och jag kommer troligen inte att ändra mitt beteende så mycket, men man behöver inte ljuga för sig själv för att må bra. Jag vet att jag gör och alltid gör saker som ger lidande för andra, men jag och alla andra har ju faktiskt möjlighet att göra saker lite bättre. Som att vi visar att vi inte tycker att det är ok att grisar behandlas så här. Tom de som inte tror på rapporterna visar ju det, har inte hört en enda röst som tycker att det är ok att hålla grisar utan att följa minimikraven för djurhållning.

Väl värt att puffa "upp".

CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 14:13) *
Lavin bravo.gif det du skrev nyss är bland det bästa jag någonsin läst här på odla!

Håller med. Puffade upp eller vad jag gjorde. Håller med.

CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 16:09) *
Ok, för att få höra din tanke när det gäller detta. Om deras dunkla mål är att avskaffa köttindustrin, hur påverkar detta mål då informationen som vi har fått ta del av. Bli bilderna mindre riktiga pga vem som har tagit fram dom och hur? I detta fallet verkar reaktionerna från länsstyrelsen, Annikas kollegor, veterinärer osv tyda på att detta är saker de känner till, men inte har tyckt sig förmögna att påverka. Det tydligaste är att alla pekar finger. Bönderna på konsumenterna, länsstyrelsen på staten osv.

Är grishanteringen i behov av förbättringar eller inte? Om svaret är ja, hur är då bästa sättet att väcka den opinion hos allmänheten som krävs för att dels tillföra mer resurser för kontroller, och dels öka benägenheten hos konsumenter att öppna plånboken?

Är inte de skötsamma bönderna betjänta av att detta uppdagas, så att de som tjänar pengar på inte följa reglerna sätts åt? De skötsamma aktörerna i alla branscher brukar ju efterfråga mer kontroll, så att alla konkurrerar på lika villkor.

Tack tummenupp.gif

CITAT (gnon49 @ 02-12-2009, 16:57) *
Nej, många svenska grisar mår inte bra, och det är en skamfläck för vår djurhållning.

Ja, det är en skamfläck i vårt utvecklade samhälle.

CITAT (Grå @ 02-12-2009, 19:58) *
Sedan får man hoppas och önska att djurskyddsreglerna i fortsättningen tar hänsyn just till djurens naturliga sätt att leva. Jag har dåliga vibbar att människans i övrigt (i mina ögon) osunda och naturfjärmande sätt att leva också påtvingas inte bara sällskapsdjuren, utan även slaktdjuren. En pedantskött förortslägenhet blir förebild för hur en ladugård ska se ut. Jag hoppas att jag får fel den här gången.

Jag håller med dig.
gnon49
Idag är ju kravmärkt kött lite "exlusivt" och priser därefter. Skulle det däremot bli en stor efterfrågan på just kravmärkt griskött och inget annat knappt gick att säljas skulle givetvis bönderna ställa om för att möta efterfrågan. Och vad händer då. Jo ju mer kravmärkt kött som bönderna kan leverera till livsmedelkedjorna desto billigare skulle det bli. Den som kan leverera till bästa pris vinner. Och så måste man börja rationalisera för att få det att gå ihop. Utländska leverantörer kanske "krav"märker sitt kött för att få avsättning i Sverige, men till billigare pris. Och så är karusellen igång igen. Det är helt enkelt för få aktörer på den svenska matmarknaden. Grisbonden har knappt något val. Småskalighet är nästan ett skällsord och definitivt svårt att få lönsamhet i.
smuleborg
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 21:00) *
Dels för att man kan sakna kunskap om hur en vara har producerats, dels för att man kanske inte har råd att välja bort samtliga produkter som producerats under förtryckande förhållanden. Dels för att man kanske TROR att man köper schysst producerade varor, men senare avslöjas skandaler.

Jag har valt att lägga mina pengar på KRAV-godkända livsmedel och hygienprodukter som är märkta med Bra Miljöval. Köper även ekologiska kläder ibland. Jag har miljömärkt el, vilket inte är det billigaste. Köper numera inte produkter med dun. Mm mm

Ja, det är ju sant. Tänker - i mångt och mycket tror jag det handlar om att köpa "hållbart" (enklare sagt en gjort). Jag tänker då på kläder, inredning... Och den som har den "förmånen" bygga ut eller bygga nytt.

Handen på hjärtat (som ett exempel) : Om vi ska köpa en kaffekvarn. Ränner vi iväg till X och spontantköper (kanske det för stunden billigaste), vad händer då? Fanskapet kanske funkar sisodär och åker till tippen och belastar sopberget. Det är ett dyrt köp. Miljömässigt och för vår direkta plånbok. Och -

Kläder, vem kan grotta till 100%. Hållbart är mer miljövänligt. Men så enkelt är det inte

Tar mig själv som exempel. Merinoull. Ja du, ni vet nu. NU.

Vi ska bygga till torpet. Tänker en väldans massa varv. Bevara kulturarvet och - Vad är nödvändigt, vad kan vi avstå. Jag, det är en lång historia.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 02-12-2009, 21:27) *
Idag är ju kravmärkt kött lite "exlusivt" och priser därefter. Skulle det däremot bli en stor efterfrågan på just kravmärkt griskött och inget annat knappt gick att säljas skulle givetvis bönderna ställa om för att möta efterfrågan. Och vad händer då. Jo ju mer kravmärkt kött som bönderna kan leverera till livsmedelkedjorna desto billigare skulle det bli. Den som kan leverera till bästa pris vinner. Och så måste man börja rationalisera för att få det att gå ihop. Utländska leverantörer kanske "krav"märker sitt kött för att få avsättning i Sverige, men till billigare pris. Och så är karusellen igång igen. Det är helt enkelt för få aktörer på den svenska matmarknaden. Grisbonden har knappt något val. Småskalighet är nästan ett skällsord och definitivt svårt att få lönsamhet i.

Det finns onekligen en ganska stor och växande marknad för bra kött från glada djur. Men jag tror inte att en majoritet är beredda att ta steget. Många kommer av olika skäl (ekonomiska eller brist på engagemang för mat , ekologi eller natur) att välja det billigaste alternativet. Troligen kommer det köttet att vara importerat.
smuleborg
CITAT (gnon49 @ 02-12-2009, 21:27) *

Som jag ser det är KRAV-köttet befästat med normalpris. Det är den prisnivån, eller högre, vi får betala. Lite mindre kött på tallriken, i kombination med säsongens grönsaker/rotfrukter kompenserar det högre priset. Jag tjatar: Ta hand om långkoksdelarna - som egentligen är de godaste, rätt tillagade - så blir det billigare.

KRAV borde, som jag ser det, vara minimånivå.
ängsvädd
Jag hörde att sedan djurrättsalliansen avslöjat vanvården av grisar i Sverige så har efterfrågan på ekologisk julskinka ökat kraftigt. På många håll är den ekologiska julskinkan redan slut.

Jag fick erbjudande från Årstiderna att köpa ekologisk skinka levererad hem. Kanske kan vara något?

http://www.arstiderna.com/
Tobb
En lärare under animapieproduktionskursen sa att "naturligt" är ett ord som inte helt kan användas.
En höna är vana vid mörk undervegitation i asien med grupper om ca fem individer.
Givetvis har naturligt även en possitiv inverkan, men allt naturligt för djuren är inte bra för dem....

Och rent produktionstekniskt så ett djur som lider/är sjukt producerar mindre, därför är det olönsamt att ha sådana djur. därför försöker producenterna att hålla sina djur friska.

Och info som jag ha fått om bla bilden på den döda grisen, var att de bröt sig in fem nätter i rad för att få bilden. Även om denna bonde inte alls försvarade de producenter som inte värnade om djuren. Så är det olagligt att gå in i ett stall utan tillåtelse.
Piccante
CITAT (Tobb @ 03-12-2009, 13:03) *
En lärare under animapieproduktionskursen sa att "naturligt" är ett ord som inte helt kan användas.
En höna är vana vid mörk undervegitation i asien med grupper om ca fem individer.
Givetvis har naturligt även en possitiv inverkan, men allt naturligt för djuren är inte bra för dem....

Och rent produktionstekniskt så ett djur som lider/är sjukt producerar mindre, därför är det olönsamt att ha sådana djur. därför försöker producenterna att hålla sina djur friska.

Och info som jag ha fått om bla bilden på den döda grisen, var att de bröt sig in fem nätter i rad för att få bilden. Även om denna bonde inte alls försvarade de producenter som inte värnade om djuren. Så är det olagligt att gå in i ett stall utan tillåtelse.

Förutom att det är rent olagligt så är grisar djur som stressas mycket av att okända personer kommer in i stallet vid fel tid på dagen. När de ser att någon kommer gående i stallet så tror de att de ska utfodras och de kan börja gruffa och bråka vid fodertrågen för att fastställa rangordning och sen när de inte får foder så har man stressat upp dom helt i onödan och då kan de bråka.
smuleborg
Julkort.

Klicka på bilden.
herkules
människor är riktiga jävla as.
http://www.gt.se/nyheter/1.1802567/har-avs...en-i-fargelanda
*Stintan*
Det måste ju vara en något sjukt fel på en människa som behandlar sina djur på det sättet. Omedelbart djurförbud borde vara det enda rätta.
Aqvakul
Troligen har djurägaren blivit sjuk på något sätt, fysiskt eller psykiskt... stackars djur... crying.gif
pejori
Läste skiten... ranting.gif ranting.gif
Tur att det fanns någon som vågade anmäla eländet... angry.gif
Blir så arg på sådant... rtfm.gif rtfm.gif
*Stintan*
Ja och där ser man att det lönar sig att anmäla enstaka gårdar och alltså inte samla på hög i två år.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 17:01) *
Ja och där ser man att det lönar sig att anmäla enstaka gårdar och alltså inte samla på hög i två år.

tummenupp.gif tummenupp.gif Precis...
Rose
tummenupp.gif
pejori
Undrar hur man är funtad, när man låter djuren ha det så.
Hur kan man med gott samvete, sitta och äta och dricka när ens djur svälter till döds... rtfm.gif

Jag skulle inte kunna se mej i spegelen eller få ner en matbit , inte för att mina djur skulle ha/få det så, men ändå.... ranting.gif

Sjukdom, visst, men då får man ta och ringa i tid så djuren kan flyttas/säljas/slaktas, vad som helst utom detta. angry.gif crying.gif
KRT
Problemet är att det i Sverige knappt räknas som ett brott att vanvårda djur - oavsett vad det är för djur. Och eftersom det "knappt" är ett brott är också straffen nästintill löjliga. Självklart ska det vara straff på att misshandla och missköta djur, oavsett om det är hundar, kaniner eller grisar. Och självklart ska man kunna omhänderta djuren OMEDELBART om de lider. Och självklart måste det finnas myndighetspersoner som ser till att lagarna efterlevs och som har befogenheter att faktiskt agera om de stöter på vanvård, och agera direkt - inte efter tre varningar och flera månaders pappersvändande.

Konstigare än så behöver det inte vara......
smuleborg
CITAT (KRT @ 04-12-2009, 17:30) *
Problemet är att det i Sverige knappt räknas som ett brott att vanvårda djur - oavsett vad det är för djur. Och eftersom det "knappt" är ett brott är också straffen nästintill löjliga. Självklart ska det vara straff på att misshandla och missköta djur, oavsett om det är hundar, kaniner eller grisar. Och självklart ska man kunna omhänderta djuren OMEDELBART om de lider. Och självklart måste det finnas myndighetspersoner som ser till att lagarna efterlevs och som har befogenheter att faktiskt agera om de stöter på vanvård, och agera direkt - inte efter tre varningar och flera månaders pappersvändande.

Konstigare än så behöver det inte vara......

Håller med dig KRT.

Vad jag förstår hade gården i Färgelanda tidigare anmälningar på sig. Kommunicera (tillsynsmyndighet-djurhållare) kan vara bra, men....

CITAT (*Stintan* @ 04-12-2009, 16:15) *
Det måste ju vara en något sjukt fel på en människa som behandlar sina djur på det sättet. Omedelbart djurförbud borde vara det enda rätta.

Kan en frisk människa begå övergrepp mot barn, människor och djur? För (i alla fall) barnen och djuren måste någon föra talan.
herkules

gården har blivit anmäld flera gånger tidigare utan att det hänt något...
KURT
CITAT (herkules @ 04-12-2009, 19:55) *

Nästa vecka har Swedish Meats egna veterinärer varit där och konstaterat att allt är bra, och att produktionen kan återupptas.
smuleborg
CITAT (herkules @ 04-12-2009, 18:55) *

Japp.

CITAT (KURT @ 04-12-2009, 18:58) *
Nästa vecka har Swedish Meats egna veterinärer varit där och konstaterat att allt är bra, och att produktionen kan återupptas.

Skulle inte förvåna mig ett dugg. Det är bl.a. Scan - om jag minns rätt - som avlönar "tillsyns-"veterinärerna.
Nauti
För de individerna ja, men inte för största möjliga antal individer över en längre tidsperiod. Om du lyckas tänka längre än näsan räcker kan du förstå att det bästa för djurens skull var att vänta och anmäla det när de fått ihop tillräckligt med material.
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 04-12-2009, 19:05) *
För de individerna ja, men inte för största möjliga antal individer över en längre tidsperiod. Om du lyckas tänka längre än näsan räcker kan du förstå att det bästa för djurens skull var att vänta och anmäla det när de fått ihop tillräckligt med material.

Om DU kunde tänka längre än DIN näsa så skulle du fatta att kan man inte kalla sig djurrättsaktivist om man låter djur lida längre än nödvändigt. Det går däremot bra om man vill sätta dit djurägaren och skapa rubriker men då skiter man i djuren.
Rose
Varje individ är värdefull och ska beskyddas. Ingen individ ska offras. Märkligt att en som ska vara sån vän med allt levande inte kan se det.
*Stintan*

Hej hopp fick du klåda i pekfingrarna? Och sluta med påhopp kan du tydligen inte heller.

Om jag inte minns fel så var det ett hundratal gårdar aktivisterna besökte varav en stor del anmäldes upp till två år efteråt. Hur många djur som fick lida i onödan p.g.a. att inte anmälan gjordes direkt kan man bara spekulera om men varje djur som lider är ett för mycket och nej om jag så hade en Pomperipossanäsa så kan jag inte se att det bästa för djurens skull var att låta dem fortsätta lida.
herkules
CITAT (Rose @ 04-12-2009, 19:37) *
Varje individ är värdefull och ska beskyddas. Ingen individ ska offras. Märkligt att en som ska vara sån vän med allt levande inte kan se det.

jag som kallar mig djurvän har inga som helst problem med att se att några måste offras för att många ska kunna räddas, spelar ingen roll om det är djur eller människor, i en katastrofsituation gör man det som måste göras.
någon tidigare skrev om att man bygger ett "fall" exvis vad det gäller narkotikabrott eller annat kriminellt, exakt samma gjorde djurrättsalliansen när de filmade gårdar under två års tid.
det är så det tyvärr måste gå till för att något ska hända.
kan det vara så svårt att förstå eller lever ni i någon slags rosa bubbla där djurpolisen kommer springande så fort ni lyfter på luren?
märkligt var ordet.
vad det gäller swedish meats egna veterinärer så undrar jag om de skulle få kalla sig veterinärer egentligen - lindra djurs lidande verkar de ju iaf inte göra.
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 04-12-2009, 19:17) *
Om DU kunde tänka längre än DIN näsa så skulle du fatta att kan man inte kalla sig djurrättsaktivist om man låter djur lida längre än nödvändigt. Det går däremot bra om man vill sätta dit djurägaren och skapa rubriker men då skiter man i djuren.

Precis så ser jag det också...
Man bygger upp ett fall på anmälningar och det kanske inte går på en dag eller en vecka, men två år!!!
Då är det inte djuren man vill skydda/hjälpa, då är man ute efter egen vinning och enskilda intressen. angry.gif
Anmäler man vanvård, händer det mer än om man inte anmäler, den saken är ju klar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon