|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 11:34)  /::::/ Att inte bry sig däremot är ju att vara en del av problemet i stället för en del av lösningen./..../  Då kan vi konstatera att alla på odla bryr sig så du behöver inte predika mera!!!!!  CITAT (PX-21 @ 06-12-2009, 11:44)  /.../.. Som tråkigt nog bönderna gör med våra gäss ...fattas bara tratten .../.../ Mvh Det talas det inte mycket om inte, vad som görs med gäss, för att få fram fin gåslever och snabbt växande fåglar...
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 11:51)  Då kan vi konstatera att alla på odla bryr sig så du behöver inte predika mera!!!!! 
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 11:51)  Då kan vi konstatera att alla på odla bryr sig så du behöver inte predika mera!!!!!  Skulle det i sådana fall finnas en tråd om var man köper det billigaste köttet? Eller folk som reagerar på nyheter som dessa genom att stoppa huvudet i sanden? Eller sådana som helt öppet säger att de vet att djur lider i dagens djurhållning men anser det viktigare att äta gott? Eller folk som direkt efter en sådan här nyhet skryter över att de tänker fortsätta äta kött som vanligt? CITAT (Rose @ 06-12-2009, 11:53)   Bra jobbat Rose!
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 11:34)  Det kanske är mitt sätt att bemöta åsikterna som får dig att tro det, men jag läser trots allt allting ni skriver och svarar på det. Vissa åsikter förtjänar att diskuteras seriöst medan andra är så löjliga att de förlöjligar sig själva, ibland utan och ibland med min hjälp Ja, det är det. Att önska någonting sådant är ju bara sjukligt, men det är ändå inte ovanligt, speciellt inte hos barn och ungdomar. Att inte bry sig däremot är ju att vara en del av problemet i stället för en del av lösningen. Är det inte bra att sträva mot en förbättring? Att då få folk att inse problemet och uppmuntra dem till att vara en katalysator i stället för att vara en bromskloss?  Citerar ditt inlägg i dagens ros-tråden "sköt dej själv och skit i andra"
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 11:58)   Bra jobbat Rose!
Har faktiskt aldrig ätit gåslever ..halva magen brukar bestå av rödbetssallad tyvärr?..Man borde satsa på dyrare grejjer när det för en gångs skull bjuds... Mvh
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:55)  Jag har faktiskt hört en hel del direkt säga att de inte bryr sig i djurens välmående så länge köttet smakar gott och/eller är billigt. I provocerande syfte efter att ha fått reda på att jag är vegan /::::/ Kan det bero på, att dom precis som du gör, raljerar och ironiserar, för ditt tröttsamma sätt att propagera på????CITAT (PX-21 @ 06-12-2009, 12:01)  Har faktiskt aldrig ätit gåslever ..halva magen brukar bestå av rödbetssallad tyvärr?..Man borde satsa på dyrare grejjer när det för en gångs skull bjuds...
Mvh Gåslever är svindyrt, och framställs med ytterst plågsamma metoder... Det är något som verkligen borde uppmärksammas mera...
*Stintan*
06-12-2009, 12:13
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 11:34)  Det kanske är mitt sätt att bemöta åsikterna som får dig att tro det, men jag läser trots allt allting ni skriver och svarar på det. Vissa åsikter förtjänar att diskuteras seriöst medan andra är så löjliga att de förlöjligar sig själva, ibland utan och ibland med min hjälp Ja, det är det. Att önska någonting sådant är ju bara sjukligt, men det är ändå inte ovanligt, speciellt inte hos barn och ungdomar. Att inte bry sig däremot är ju att vara en del av problemet i stället för en del av lösningen. Är det inte bra att sträva mot en förbättring? Att då få folk att inse problemet och uppmuntra dem till att vara en katalysator i stället för att vara en bromskloss? Oj oj vet inte vad du har för erfarenheter av barn och ungdomar men jag skulle vilja påstå motsatsen d.v.s. att det är ytterst ovanligt att barn skulle önska djur illa.
ängsvädd
06-12-2009, 12:19
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 11:51)  Då kan vi konstatera att alla på odla bryr sig så du behöver inte predika mera!!!!!  Hmmm - varför finns det då en tråd om billigaste köttet? Vore mycket konstigt am det bara skulle finnas medlemmar på odla som bryr sig om hur slaktdjuren har det när det inte är så i verkligheten.
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:25)  /.../ Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är./---/ Då får du hålla på till dödagar, eller snarare världens undergång, för detta kommer aldrig att ske. För att inte en enda köttbonde har sina djur för att det är roligt. De har sina djur för att få en inkomst. Oavsett hur väl de behandlar sina djur. Tror du på fullaste allvar att en bonde har en ekologisk gård enbart för att vara ekologisk? Även om vinsten blir noll? Du är bra naiv du i så fall.
Aqvakul
06-12-2009, 12:27
CITAT (ängsvädd @ 06-12-2009, 12:19)  Hmmm - varför finns det då en tråd om billigaste köttet? Vore mycket konstigt am det bara skulle finnas medlemmar på odla som bryr sig om hur slaktdjuren har det när det inte är så i verkligheten. Jag är faktiskt övertygad om att nästan all bryr sig. Sen kan man bry sig mer eller mindre. Det är faktiskt jobbigt när de som tycker att de bryr sig mest och bäst, moraliserar över andra som också bryr sig. "Billigt kött - tråden" , som jag var snabbast på att reagera mot, var väl ett mindre lyckat försök att protestera mot att "de som tror att de bryr sig mest och bäst" tar väldigt mycket plats.
CITAT (ängsvädd @ 06-12-2009, 12:19)  Hmmm - varför finns det då en tråd om billigaste köttet? /...../ Tror det kallas provokation... Det, eller ytterligare ett sätt att ställa till bråk och förstöra forumet
CITAT (ängsvädd @ 06-12-2009, 10:51)  Jag harhört och läst uttalanden. Herregud, finns det människor som vanvårdar eller misshandlar djur och människor så finns det naturligtvis de som skiter i hur djuren har haft det! Idioter och psykopater finns över hela världen. Empatilösa mäniskor är inget nytt fenomen och dom är knappast representativa för odlas medlemmar. Eller vill du påstå att medlemmarna är samvetslösa mördare??? Om inte, kanske diskusionen om livets vara eller inte vara, bör drivas på andra ställen än odla. Det finns organisationer som arbetar hårt för den saken...
Då står jag över gåslever.  ..tar en x-tra portion rödbettssallad med körv och tunna skivor av lax och ..annat gott
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 11:58)  Citerar ditt inlägg i dagens ros-tråden
"sköt dej själv och skit i andra"
Fast det var ju helt uppenbart att jag var ironisk. Det fungerar inte att bara skita i allting och bara bry sig i sig självt.
smuleborg
06-12-2009, 13:58
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 07:39)  Jag är övertygad om att alla som plockar sitt kött vid köttdisken vill att djuret har haft det bra. Ledsen, jag håller inte med dig. Ta kycklingen, alla vet hur den industriellt framställda kycklingen behandlas. Den säljer som smör. Få mig inte att tro att konsumenten tror (eller vill) att kycklingen kan ha haft det bra, för att sedan säljas för ett par-tre tior. Den enda KRAV-kycklingen jag känner till kommer från Bosarp - rätt svår att få tag på, men den finns ibland i KRAV-butiker och i sällsynta fall i vissa Coop och ICA butiker. Smakmässigt går den inte att jämföra med industri"kycklingen". Den kostar typ 6 gången mer, och är väl värd pengarna.
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2009, 12:13)  Oj oj vet inte vad du har för erfarenheter av barn och ungdomar men jag skulle vilja påstå motsatsen d.v.s. att det är ytterst ovanligt att barn skulle önska djur illa. Du menar att barnen inte önskar djuren illa när de får sitt första luftgevär och börjar skjuta på fågelungar? Eller när de samlar ihop djur och låter dem "kriga" mot varandra. Eller när de är ute och cyklar på grodor och annat som rör sig på vägarna efter att det regnat? Eller när ungdomarna står och kastar stenhårda snöbollar på ankorna? Folk ägnade sig även åt att spränga mindre djur med påsksmällare och dylikt. O.s.v. o.s.v. Jag klarar inte av att se eller höra sådant, men det är ändå inte särskilt ovanligt. Jag har hela mitt liv tagit avstånd från sådant och de som hållit på med sådant och det har varit ett antal gånger! Ända sedan jag var så liten att jag har mina första minnen tills det att jag gick på gymnasiet. Det är vanligt, tyvärr.
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 13:56)  Fast det var ju helt uppenbart att jag var ironisk. Det fungerar inte att bara skita i allting och bara bry sig i sig självt. Lägg ner "ironiseringen"... Är man ironisk här, klassas det som: påhopp, skitkastning, mobbning och/eller övertramp... Det är inte alltid så lätt, att se vad som är ironi och vad som är allvarligt menat, tyvärr...
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 12:25)  Då får du hålla på till dödagar, eller snarare världens undergång, för detta kommer aldrig att ske. För att inte en enda köttbonde har sina djur för att det är roligt. De har sina djur för att få en inkomst. Oavsett hur väl de behandlar sina djur. Tror du på fullaste allvar att en bonde har en ekologisk gård enbart för att vara ekologisk? Även om vinsten blir noll? Du är bra naiv du i så fall. Jag vet och det kommer jag även att göra. Jag är beredd att kämpa för djuren under hela min livstid om så krävs. Nej, det tror jag inte, inte heller har jag påstått att jag tror det. Du lär knappast ha läst någonting jag skrivit om du fått den uppfattningen. Det är därför jag vet att det bara finns en egentlig lösning på problemet och det är det bara vi konsumenter som kan göra någonting åt.
Jag måste faktiskt få bekänna ..när jag var liten drog jag benen av fångade myggor. ..hoppas ni alla kan förlåta mig...
CITAT (PX-21 @ 06-12-2009, 14:08)  Jag måste faktiskt få bekänna ..när jag var liten drog jag benen av fångade myggor. ..hoppas ni alla kan förlåta mig...  Tror att du bara försöker göra dig lustig, men tror inte det går hem riktigt, i en sådan här tråd tyvärr.
Inte är det särskilt roligt i alla fall.
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:07)  Jag vet och det kommer jag även att göra. Jag är beredd att kämpa för djuren under hela min livstid om så krävs.
Nej, det tror jag inte, inte heller har jag påstått att jag tror det. Du lär knappast ha läst någonting jag skrivit om du fått den uppfattningen. Det är därför jag vet att det bara finns en egentlig lösning på problemet och det är det bara vi konsumenter som kan göra någonting åt. Håller med dej i sak där, men tyvärr.... Hade det varit så enkelt, hade det varit världsfred och ingen svalt eller torterades, varken i världen eller i Sverige.. Då hade inte små spädbarn skakats till döds eller dödats av andra skäl...
Förlåt! Tänkte att det är bättre att liva upp med lagom ironi så att alla blir sams ... Mvh
ängsvädd
06-12-2009, 14:15
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:01)  Du menar att barnen inte önskar djuren illa när de får sitt första luftgevär och börjar skjuta på fågelungar? Eller när de samlar ihop djur och låter dem "kriga" mot varandra. Eller när de är ute och cyklar på grodor och annat som rör sig på vägarna efter att det regnat? Eller när ungdomarna står och kastar stenhårda snöbollar på ankorna? Folk ägnade sig även åt att spränga mindre djur med påsksmällare och dylikt. O.s.v. o.s.v.
Jag klarar inte av att se eller höra sådant, men det är ändå inte särskilt ovanligt. Jag har hela mitt liv tagit avstånd från sådant och de som hållit på med sådant och det har varit ett antal gånger! Ända sedan jag var så liten att jag har mina första minnen tills det att jag gick på gymnasiet. Det är vanligt, tyvärr. Ja, det är vanligt. När jag var barn försökte jag skydda små kryp som nyckelpigor mot andra barn som skulle döda - och dödade - dem.
*Stintan*
06-12-2009, 14:17
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:01)  Du menar att barnen inte önskar djuren illa när de får sitt första luftgevär och börjar skjuta på fågelungar? Eller när de samlar ihop djur och låter dem "kriga" mot varandra. Eller när de är ute och cyklar på grodor och annat som rör sig på vägarna efter att det regnat? Eller när ungdomarna står och kastar stenhårda snöbollar på ankorna? Folk ägnade sig även åt att spränga mindre djur med påsksmällare och dylikt. O.s.v. o.s.v.
Jag klarar inte av att se eller höra sådant, men det är ändå inte särskilt ovanligt. Jag har hela mitt liv tagit avstånd från sådant och de som hållit på med sådant och det har varit ett antal gånger! Ända sedan jag var så liten att jag har mina första minnen tills det att jag gick på gymnasiet. Det är vanligt, tyvärr. Hur många ungar har luftgevär? Undrar var du växt upp någonstans som mött allt detta. Jag har då aldrig sett det trots att jag jobbat med både barn och ungdomar och frågade just mina numera vuxna barn om de varit med om något liknande men nej ingen av dem har varit med om något liknande. Ibland kan man dock läsa i tidningen om något liknande men att det skulle vara vanligt förekommande tror jag inte.
CITAT (PX-21 @ 06-12-2009, 14:15)  Förlåt! Tänkte att det är bättre att liva upp med lagom ironi så att alla blir sams ... Mvh Du är förlåten... Tanken var god, det är det som räknas...
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 14:12)  Håller med dej i sak där, men tyvärr.... Hade det varit så enkelt, hade det varit världsfred och ingen svalt eller torterades, varken i världen eller i Sverige.. Då hade inte små spädbarn skakats till döds eller dödats av andra skäl...  Jag vet, och det känns skönt att veta att vi KAN uppnå det om vi bara VILL det, men det känns hemskt att så få vill göra någonting åt saken. Därför tycker jag absolut inte att "sköt dig själv och skit i andra" är något bra sätt att tänka på. Jag ser det som att det krävs mer tid och energi bara, men det är i mina ögon ingen omöjlighet.
smuleborg
06-12-2009, 14:20
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 12:25)  ... För att inte en enda köttbonde har sina djur för att det är roligt. De har sina djur för att få en inkomst. Oavsett hur väl de behandlar sina djur. Tror du på fullaste allvar att en bonde har en ekologisk gård enbart för att vara ekologisk? Även om vinsten blir noll? Du är bra naiv du i så fall. Det finns bönder som genuint månar om och tar ansvar för djurhållningen. Och ser det som en del av någonting större, tex håller nöt som betesdjur, för att djuren ska leva så naturligt det går och för örter/fauna. Och för att köttet ska vara godare och hälsosammare för oss konsumenter.
CITAT (ängsvädd @ 06-12-2009, 14:15)  Ja, det är vanligt. När jag var barn försökte jag skydda små kryp som nyckelpigor mot andra barn som skulle döda - och dödade - dem. Jag också, jag välte ut deras hinkar som de samlat småkrypen i  Det är faktiskt mitt första minne av mig som djurrättsaktivist  Att de sedan hotade att slå mig med hammare som de till slut kastade efter mig var ju ingen bra start dock :/
Tack
smuleborg
06-12-2009, 14:23
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:07)  Det är därför jag vet att det bara finns en egentlig lösning på problemet och det är det bara vi konsumenter som kan göra någonting åt. Håller med. I kombination med bättre (och opartisk) tillsyn.
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2009, 14:17)  Hur många ungar har luftgevär? Undrar var du växt upp någonstans som mött allt detta. Jag har då aldrig sett det trots att jag jobbat med både barn och ungdomar och frågade just mina numera vuxna barn om de varit med om något liknande men nej ingen av dem har varit med om något liknande. Ibland kan man dock läsa i tidningen om något liknande men att det skulle vara vanligt förekommande tror jag inte. Det beror på var du bor, i större städer kanske ungar har annat att roa sig med. Jag kommer från ett litet samhälle där folk ägnade sin tid åt sådant som små. Jag har vid flera tillfällen blivit tillfrågad om jag vill med och skjuta på djur med luftgevär som barn. Jag vet även att folk i min skola på gymnasiet ägnade tid på vårarna åt att skjuta måsungar vilket de fann väldigt underhållande. Det förekommer och det är inte sällsynt. De skröt även om hur deras föräldrar för nöjes skull hade skjutit på ankor med hagelgevär och liknande, så det har nog en hel del med den inavlade omgivningen att göra. Jag önskar att det vore som du sade men mina erfarenheter av det tyder på motsatsen.
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 14:20)  Det finns bönder som genuint månar om och tar ansvar för djurhållningen. Och ser det som en del av någonting större, tex håller nöt som betesdjur, för att djuren ska leva så naturligt det går och för örter/fauna. Och för att köttet ska vara godare och hälsosammare för oss konsumenter. Visst finns det sådana bönder, önskar de var fler. Men de gör inte detta utan egen vinning.
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:19)  Jag vet, och det känns skönt att veta att vi KAN uppnå det om vi bara VILL det, men det känns hemskt att så få vill göra någonting åt saken. Därför tycker jag absolut inte att "sköt dig själv och skit i andra" är något bra sätt att tänka på. Jag ser det som att det krävs mer tid och energi bara, men det är i mina ögon ingen omöjlighet. Kors i taket!!!! Vi är överrens.... Inget är omöjligt, det krävs bara mer tid, och organisationer som orkar kämpa för varenda individ. Det föds tyvärr en "dåre" varje minut, så helt utopiskt kan vi nog aldrig få det...  CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:23)  Det beror på var du bor, i större städer kanske ungar har annat att roa sig med. Jag kommer från ett litet samhälle där folk ägnade sin tid åt sådant som små.
Jag har vid flera tillfällen blivit tillfrågad om jag vill med och skjuta på djur med luftgevär som barn. Jag vet även att folk i min skola på gymnasiet ägnade tid på vårarna åt att skjuta måsungar vilket de fann väldigt underhållande. Det förekommer och det är inte sällsynt. De skröt även om hur deras föräldrar för nöjes skull hade skjutit på ankor med hagelgevär och liknande, så det har nog en hel del med den inavlade omgivningen att göra. Jag önskar att det vore som du sade men mina erfarenheter av det tyder på motsatsen. Jag är uppvuxen i Sveriges näst största stad, och har samma erfarenheter som du har...
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 14:24)  Visst finns det sådana bönder, önskar de var fler. Men de gör inte detta utan egen vinning. Jag hade också sett fler av dessa även om jag önskar att vi kunde sluta att äta kött. Så länge det finns pengar med i bilden tror jag aldrig att vi kommer att få en perfekt djurhållning
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:27)  Jag hade också sett fler av dessa även om jag önskar att vi kunde sluta att äta kött. Så länge det finns pengar med i bilden tror jag aldrig att vi kommer att få en perfekt djurhållning  Och det var just det jag menade, det kommer inte hända att pengar inte är inblandad i djurhållning. I så fall ska vi tillbaka till bondesamhället och industri och teknologi ska försvinna. Men det är väl en utopi om något.
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 14:23)  Håller med. I kombination med bättre (och opartisk) tillsyn. Samt FLERA som kontrollerar, och tar anmälningarna på allvar direkt. Lite OT. Det ska inte ta två månader, att få en hundvalp omhändetagen, trots tiotal anmälningar, bl. a. från uppfödaren själ, innan något händer. Att ringa och berätta att dom kommer, visade sig att allt var perfekt ....då... Efter två månader "stals" valpen (utanför en bar, efter tre timmar i femton graders kyla) och omplacerades samma natt, till ett bra hem och den lever fortfarande.
Aqvakul
06-12-2009, 14:33
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:27)  Jag hade också sett fler av dessa även om jag önskar att vi kunde sluta att äta kött. Så länge det finns pengar med i bilden tror jag aldrig att vi kommer att få en perfekt djurhållning  Menar du att all djurhållning ska ske ideelt?
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 14:30)  Och det var just det jag menade, det kommer inte hända att pengar inte är inblandad i djurhållning. I så fall ska vi tillbaka till bondesamhället och industri och teknologi ska försvinna. Men det är väl en utopi om något. Därför skulle jag aldrig kunna förlita mig på näringen att någonting skall gå i rätt riktning. Det är vi konsumenter som har den egentliga makten och vi kan ställa alla de krav vi vill på producenterna. Jag ser inte ett bondesamhälle utan industri och teknologi som en utopi, det ser jag snarare som en bakåtsträvan. Jag förbättra och gå framåt, inte bakåt.
smuleborg
06-12-2009, 14:34
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 14:24)  Visst finns det sådana bönder, önskar de var fler. Men de gör inte detta utan egen vinning. "Vår" KRAV/EKO-bonde hade med största sannolikhet haft en betydligt högre ekonomisk avkastning om han valt att driva gården på annat sätt. Och för oss handlar det om någonting mer än att beställa/köpa lamm, nöt och svin - Vi tycker att vi bidrar till denna djurhållning och ekologiska mångfald. Särskilt dyrare (i pengar räknat) blir det inte. Kräver planering (köpa helt eller halvt djur) och kunskap om att ta hand om hela djuret. Och himmelskt gott är det.
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2009, 14:33)  Menar du att all djurhållning ska ske ideelt? Jag vill att vi skall sluta äta kött och att kött- och animalieindustrin skall upphöra att existera som den ser ut i dag. Så länge det ser ut som i dagens läge där man talar om en produktion och ser till avkastning och kilopris, så tror jag alltid att djur kommer att lida av det. Det enda animaliska jag ser att vi helt etiskt kan konsumera utan en negativ miljöpåverkan är ägg och i liten utsträckning även mjölk som jag ser som en positiv och användbar biprodukt från vårat samarbete med djuren. Om man då tar betalt ser jag det inte som något problem, men jag vill se att fokus hamnar på djurens välmående och inte på vinst i form av pengar. CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 14:34)  "Vår" KRAV/EKO-bonde hade med största sannolikhet haft en betydligt högre ekonomisk avkastning om han valt att driva gården på annat sätt. Och för oss handlar det om någonting mer än att beställa/köpa lamm, nöt och svin - Vi tycker att vi bidrar till denna djurhållning och ekologiska mångfald. Särskilt dyrare (i pengar räknat) blir det inte. Kräver planering (köpa helt eller halvt djur) och kunskap om att ta hand om hela djuret.
Och himmelskt gott är det. Hur svårt är det för den genomsnittlige konsumenten att komma över sådant kött som du talar om? Finns det ens i butikerna? Kan det vara så att folk skulle vara mer villiga att köpa sådant om det gjordes mer lättillgängligt? Det låter litet på dig som att man måste ha de rätta kontakterna och en del kunskap för att konsumera som du gör. Borde man inte kunna underlätta det för vanligt folk och därmed öka andelen sådant kött på marknaden?
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:39)  Jag vill att vi skall sluta äta kött och att kött- och animalieindustrin skall upphöra att existera som den ser ut i dag. Så länge det ser ut som i dagens läge där man talar om en produktion och ser till avkastning och kilopris, så tror jag alltid att djur kommer att lida av det.
Det enda animaliska jag ser att vi helt etiskt kan konsumera utan en negativ miljöpåverkan är ägg och i liten utsträckning även mjölk som jag ser som en positiv och användbar biprodukt från vårat samarbete med djuren. Om man då tar betalt ser jag det inte som något problem, men jag vill se att fokus hamnar på djurens välmående och inte på vinst i form av pengar. Hur ska det gå till??? För att få mjölk, behövs boskap,(kor och tjurar) Vad ska man göra med dom sedan då? Låta dom ströva och självdö??? Att farma dom, är att hålla kontroll också, inte bara för att plåga dom. För att få ägg, behövs höns, och ska dom springa vind för våg och tas av rovdjur, eller lägga sina ägg inne i skogen? Där lär ingen hitta dom, förutom andra rovdjur...
smuleborg
06-12-2009, 14:45
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:27)  Jag hade också sett fler av dessa även om jag önskar att vi kunde sluta att äta kött. Så länge det finns pengar med i bilden tror jag aldrig att vi kommer att få en perfekt djurhållning  Ledsen Nauti, jag har i alla fall ett exempel på perfekt (tam-)djurshållning. Och dessa djur behövs (örter, fauna o.s.v.). Och är beroende av oss konsumenter, bonden kan inte driva gården utan intäkter. Han hade tjänat mer på "vanlig" (den är ju det tyvärr) djurhållning. Jag känner till ytterligare en gård (förutom vår KRAV/EKO-bonde) med perfekt (tam-)djurshållning. Kossor och får lånas ut för att hålla sly nere, för att trampa ner fröer (och i förlängningen skapa möjligheter för insekter - fåglar o.s.v. os.v.).
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:43)  . /..../ Hur svårt är det för den genomsnittlige konsumenten att komma över sådant kött som du talar om? Finns det ens i butikerna? Kan det vara så att folk skulle vara mer villiga att köpa sådant om det gjordes mer lättillgängligt?
Det låter litet på dig som att man måste ha de rätta kontakterna och en del kunskap för att konsumera som du gör. Borde man inte kunna underlätta det för vanligt folk och därmed öka andelen sådant kött på marknaden? Hur många vanliga konsumenter kan förvara en hel/halv kalv/gris???? Alla har inte plats för flera stora frysboxar.
*Stintan*
06-12-2009, 14:47
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:23)  Det beror på var du bor, i större städer kanske ungar har annat att roa sig med. Jag kommer från ett litet samhälle där folk ägnade sin tid åt sådant som små.
Jag har vid flera tillfällen blivit tillfrågad om jag vill med och skjuta på djur med luftgevär som barn. Jag vet även att folk i min skola på gymnasiet ägnade tid på vårarna åt att skjuta måsungar vilket de fann väldigt underhållande. Det förekommer och det är inte sällsynt. De skröt även om hur deras föräldrar för nöjes skull hade skjutit på ankor med hagelgevär och liknande, så det har nog en hel del med den inavlade omgivningen att göra. Jag önskar att det vore som du sade men mina erfarenheter av det tyder på motsatsen. Tragiskt måste jag säga. Vi bodde på landet.
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 14:34)  "Vår" KRAV/EKO-bonde hade med största sannolikhet haft en betydligt högre ekonomisk avkastning om han valt att driva gården på annat sätt. Och för oss handlar det om någonting mer än att beställa/köpa lamm, nöt och svin - Vi tycker att vi bidrar till denna djurhållning och ekologiska mångfald. Särskilt dyrare (i pengar räknat) blir det inte. Kräver planering (köpa helt eller halvt djur) och kunskap om att ta hand om hela djuret.
Och himmelskt gott är det. Visst är det så, men din kravbonde hade inte gjort detta med förlust, eller hur? Det finns ju en hel del ekobönder som slutat med det på grund av att de inte klarade av att leva på det. Det är min poäng. Själv köper jag ekologisk mjölk och oftast, men inte alltid, kravkött.
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 14:44)  Hur ska det gå till??? För att få mjölk, behövs boskap,(kor och tjurar) Vad ska man göra med dom sedan då?
Låta dom ströva och självdö??? Att farma dom, är att hålla kontroll också, inte bara för att plåga dom.
För att få ägg, behövs höns, och ska dom springa vind för våg och tas av rovdjur, eller lägga sina ägg inne i skogen?
Där lär ingen hitta dom, förutom andra rovdjur... Därför skall inte fokus ligga på att producera mjölk utan på exempelvis att hålla marker öppna eller inom ett effektiviserat jordbruk där man tar bättre tillvara på djurens egenskaper. Om det sedan råkar bli så att det blir kalvar och mjölk över så ser jag inget problem med att ta tillvara på det  Fokus skall ligga på korna och tjurarnas välmående, inte att få ut mjölk. För att få ägg behövs hönor som är de mest användbara djur vi har för odling. Tar vi hand om hönorna och ger dem de bästa förutsättningar vi kan så kan vi även få någonting tillbaka i form av jordbearbetare, insektsbekämpare, värmealstrare, koldioxidproducerare, gödslare m.m. och även få ut ägg som en positiv biprodukt av vårat samarbete med hönsen. Fokus skall ligga på hönsen, inte på äggen. Man skall givetvis ta hand om djuren på det bästa sättet som går, annars skall man inte ta hand om djur över huvud taget. Jag har alltså inget problem med djurhållning om den sker på rätt sätt. Jag har ett problem med när vi skall utnyttja djuren för deras egenskaper utan att ge djuren det de förtjänar tillbaka samt med att vi tar deras liv för att vi själva tjänar på det på något sätt, även fast det inte behövs. CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 14:45)  Ledsen Nauti, jag har i alla fall ett exempel på perfekt (tam-)djurshållning. Och dessa djur behövs (örter, fauna o.s.v.). Och är beroende av oss konsumenter, bonden kan inte driva gården utan intäkter. Han hade tjänat mer på "vanlig" (den är ju det tyvärr) djurhållning.
Jag känner till ytterligare en gård (förutom vår KRAV/EKO-bonde) med perfekt (tam-)djurshållning. Kossor och får lånas ut för att hålla sly nere, för att trampa ner fröer (och i förlängningen skapa möjligheter för insekter - fåglar o.s.v. os.v.). Själva djurhållningen kanske är perfekt, men jag anser ändå att det är totalt onödigt att de i slutändan skall behöva dö, det ser jag alltid ett problem med. Då känns det ändå som att man inte värderar djuren särskilt högt, då blir de automatiskt en produkt i mina ögon. Jag ser att vi kan ha ett mycket mer värdefullt förhållande med djuren än att vi får ut en god måltid av dem, för mig är djur mycket mer än mat. Bonden kan inte driva gården utan intäkter, men det finns ingenting som säger att intäkterna måste komma från försäljning av någonting som djuren själva missgynnas av.
smuleborg
06-12-2009, 15:01
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:43)  Hur svårt är det för den genomsnittlige konsumenten att komma över sådant kött som du talar om? Finns det ens i butikerna? Kan det vara så att folk skulle vara mer villiga att köpa sådant om det gjordes mer lättillgängligt?
Det låter litet på dig som att man måste ha de rätta kontakterna och en del kunskap för att konsumera som du gör. Borde man inte kunna underlätta det för vanligt folk och därmed öka andelen sådant kött på marknaden? Nä, det finns inte i butik. Vi fick tips om gården, var där flera gånger innan vi bestämde oss för att beställa/köpa. Ja, jag håller med dig här (kontakter, och underlätta för folk). Denna gård kan betecknas som mindre, utesluter som jag ser det försäljning genom ICA. Coop... Det gäller att hitta de här pärlorna. Och kunna planera (ekonomiskt och utrymme) . Kräver bil också. Vi är glada att vi kan. CITAT (pejori @ 06-12-2009, 14:46)  Hur många vanliga konsumenter kan förvara en hel/halv kalv/gris???? Alla har inte plats för flera stora frysboxar.  Du har en poäng här.
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 15:01)  Nä, det finns inte i butik.
Vi fick tips om gården, var där flera gånger innan vi bestämde oss för att beställa/köpa.
Ja, jag håller med dig här (kontakter, och underlätta för folk). Denna gård kan betecknas som mindre, utesluter som jag ser det försäljning genom ICA. Coop... Det gäller att hitta de här pärlorna. Och kunna planera (ekonomiskt och utrymme) . Kräver bil också. Vi är glada att vi kan.
Du har en poäng här. Jag tor att om fler hade den möjligheten platsmässigt och ekonomiskt, skulle flera köpa det köttet, då det som du säger, är gudomligt mycket godare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|