|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
sqrulan
05-12-2009, 22:26
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 22:19)  Nu har jag inte läst vad som ni skrivit tidigare. Men jag antar att detta gäller enbart grisen? Skulle du/ni vilja vara gris? Har ingen annan än mej känt att grisen smakar illa jämfört med då man var ung, skillnaden är stor. Jag äter aldrig mer gris för jag klarar mej utan och jag hatar vad uppfödare gör mot våra underbara djur!!!!!!!! Man behöver inte äta kött flera gånger i veckan, för mej är detta en lyxvara, om jag kunde så skulle jag avstå helt! Den idiot som verkligen tror att ett djur vill leva instängd och i burar/akvarium tycker jag att denna person självmant skall krypa in i en sån livsmiljö och invänta döden!!!! Kom inte med skit snack för då blir jag riktigt arg!!!  Jag är sällan arg! Jag älskar djur och dom tycker bra om mej fast dom är fria att gå sin egen väg när som helst! Mina barn hadde smådjur men det är en annan tråd!  Oooops jag citerade mej själv, hur ändrar man det?
zaaritha
05-12-2009, 22:29
Nu är det ju inte bara grisar som plågas!! Sett text-TV--om misskötta nötkreatur? Vidrigt! Varför har så´na människor djur?
herkules
05-12-2009, 22:33
CITAT (pejori @ 05-12-2009, 21:12)  Troligen för att det gör ont, och är klassat som djurplågeri.. äh, köttindustrin skiter väl i om det gör ont, här handlar det om att ta bort fokus från misshandlade svenska grisar och rikta strålkastarna mot danska istället. allt går att sälja med mördande reklam  grisbönderna måste ju bli av med sitt kött nu till jul. så blir det när man skitit i det blå skåpet.
sqrulan
05-12-2009, 22:33
 Det är för djä...igt hur människor gör mot djur! Har vi totalt glömt bort varför dom är här, våra fina djur? En värld utan dom vore nog tomt och då kanske vi måste gnaga på varandra!?  mjams va gott!!!
herkules
05-12-2009, 22:35
CITAT (zaaritha @ 05-12-2009, 22:29)  Nu är det ju inte bara grisar som plågas!! Sett text-TV--om misskötta nötkreatur? Vidrigt! Varför har så´na människor djur? den som det visste ..
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 22:33)   Det är för djä...igt hur människor gör mot djur! Har vi totalt glömt bort varför dom är här, våra fina djur? En värld utan dom vore nog tomt och då kanske vi måste gnaga på varandra!?  mjams va gott!!! Är du på allvar?
herkules
05-12-2009, 22:38
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 22:35)  Är du på allvar?  är du?
*Stintan*
05-12-2009, 22:39
När övergick tråden till att handla om Nauti istället för grisar?
Aquakul, det var Nauti som kallade mig skitstövel och jag gav svar på tal som så många gånger tidigare.
Ängsvädd, låt Nauti svara för sig själv. Han är ingen värnlös liten stackare som inte klarar det. Du ser uppenbarligen inte alls hur han uttrycker sig mot andra utan du fokuserar bara på vad andra skriver till honom. Det är väl rätt självklart att många svar adresseras direkt till honom eftersom han medvetet provocerar. Dina ideliga försvar ter sig rätt patetiska med tanke på att Nauti medvetet gör så och uppenbarligen förväntar han sig också reaktioner.
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 22:38)  är du? Är du?
herkules
05-12-2009, 22:40
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 22:39)  Är du? japp
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 22:40)  japp Japp
sqrulan
05-12-2009, 22:48
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 22:35)  Är du på allvar?  Visst menar jag allvar!!! Kan du äta en plågad gris utan att blunda, spy eller må psykiskt illa så kan du/alla även äta en människa. Har någon glömt bort att även vi är djur i en näringskjedja?
ängsvädd
05-12-2009, 22:59
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 22:39)  ........
Ängsvädd, låt Nauti svara för sig själv. Han är ingen värnlös liten stackare som inte klarar det. Du ser uppenbarligen inte alls hur han uttrycker sig mot andra utan du fokuserar bara på vad andra skriver till honom. Det är väl rätt självklart att många svar adresseras direkt till honom eftersom han medvetet provocerar. Dina ideliga försvar ter sig rätt patetiska med tanke på att Nauti medvetet gör så och uppenbarligen förväntar han sig också reaktioner. Jag försvarar vem jag vill utan att du ska styra över det.
herkules
05-12-2009, 23:00
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 22:41)  Japp sorry, jag tror dig inte, jag tror att du är ett troll som enbart är ute för att skapa bråk och elda i trådar som handlar om känsliga saker.
vitavargen
05-12-2009, 23:06
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 09:24)  ... Det vore bra om vem som helst kunde få ta en kurs i hur man skall gå tillväga som inspektör och sedan få rättigheterna att inspektera gårdar utan att de förvarnas. Det är nog många som skulle vara villiga att ställa upp på det för en minimal lön eller rentutav gratis. Det här är ett vettigt förslag och det är i allas intresse.
sqrulan
05-12-2009, 23:07
 Troll?? Nauti: Nehe det tror jag inte på! Då kan man be sina bästa vänner! Den som ska utbildas borde bestämmas av någon "högt uppe" sånna som man inte litar på ha, ha nej jag menar att vi borde ha en djurskyddslag där det finns en person i varje län som en gång i månaden gör ett oväntat besök. det borde gälla alla djur som vi har även små husdjur m.m....
*Stintan*
05-12-2009, 23:15
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 22:59)  Jag försvarar vem jag vill utan att du ska styra över det. Visst gör det du, jag bara säger vad jag tycker och det har jag väl samma rätt till som du hoppas jag.
Piccante
05-12-2009, 23:17
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 23:07)   Troll?? Nauti: Nehe det tror jag inte på! Då kan man be sina bästa vänner! Den som ska utbildas borde bestämmas av någon "högt uppe" sånna som man inte litar på ha, ha nej jag menar att vi borde ha en djurskyddslag där det finns en person i varje län som en gång i månaden gör ett oväntat besök. det borde gälla alla djur som vi har även små husdjur m.m.... Nu finns ju djurskyddsinspektörer redan och de är tack och lov mer än en per län men ändå för få. Smådjur omfattas inte av lagen tyvärr. Där kan jag hålla med om att det skulle behövas mer tillsyn.
ängsvädd
05-12-2009, 23:18
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 23:15)  Visst gör det du, jag bara säger vad jag tycker och det har jag väl samma rätt till som du hoppas jag. Ja, men jag reagerade över att du gav en direkt uppmaning/order till mig, något du själv inte brukar tåla att andra gör.
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 22:48)  Visst menar jag allvar!!! Kan du äta en plågad gris utan att blunda, spy eller må psykiskt illa så kan du/alla även äta en människa. Har någon glömt bort att även vi är djur i en näringskjedja? Vet inte jur dina matvanor ser ut, men den gris jag äter plågas definitivt inte. Han är nämligen död. Däremot mår jag illa av en plågad gris, eftersom grisen rimligen måste leva för att känna plåga. Det är skillnad på att plåga en gris och att äta en gris.
*Stintan*
05-12-2009, 23:20
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 22:48)  Visst menar jag allvar!!! Kan du äta en plågad gris utan att blunda, spy eller må psykiskt illa så kan du/alla även äta en människa. Har någon glömt bort att även vi är djur i en näringskjedja? Så du menar att alla grisar plågas eller? Kanibal är man om man äter av den egna arten. Människan är inte kanibal bara för att hon är allätare vilket inkluderar kött.
sqrulan
05-12-2009, 23:23
 Va?? Var är dom och har dom betalt? Var finns namnen på dom? Tyvärr så måste jag sova nu men jag åter kommer. Fd medlem i djurens rätt(pengarna tog slut då jag blev sjuk) som också har kollat in dom som kämpar för valarnas överlevnad: Vale war. Imponerande syn och bra jobbat!
Piccante
05-12-2009, 23:25
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 23:23)   Va?? Var är dom och har dom betalt? Var finns namnen på dom? Tyvärr så måste jag sova nu men jag åter kommer. Fd medlem i djurens rätt(pengarna tog slut då jag blev sjuk) som också har kollat in dom som kämpar för valarnas överlevnad: Vale war. Imponerande syn och bra jobbat!  Ring din länsstyrelse och fråga hur många djurskyddsinspektörer de har. Länsstyrelserna övertog ansvaret från kommunerna vid årsskiftet 2009.
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 23:00)  sorry, jag tror dig inte, jag tror att du är ett troll som enbart är ute för att skapa bråk och elda i trådar som handlar om känsliga saker. Säger som jag sa till nån annan som sa så för att jag inte tyckte som dom: du får tro vad du vill.
*Stintan*
05-12-2009, 23:27
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 23:18)  Ja, men jag reagerade över att du gav en direkt uppmaning/order till mig, något du själv inte brukar tåla att andra gör. Absolut ingen uppmaning/order däremot en vädjan och det mest därför att du så kategoriskt inte velat se vad Nauti själv skriver om andra.
vitavargen
05-12-2009, 23:28
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 10:48)  ...
Att mitt eget engangemang bottnar i mitt intresse för djurens välmående är ganska tydligt. ... Jag tvivlar inte på det! Att kritisera och ändra djurhållninssättet kan även hjälpa till att utveckla människan i sina mänskliga handlanden.
sqrulan
05-12-2009, 23:30
Detta berör oss mer än vad alla kan tro, eller hur? Jag ska sova nu men jag hoppas att alla fortsätter att bry sig om våra fina djur som vi har på vår jord, är dom här för vår skull? Eller är vi där för deras? Är det normalt att ha djur inburade? Vissa för nöje och vissa för nytta!!
herkules
06-12-2009, 00:33
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 23:25)  Säger som jag sa till nån annan som sa så för att jag inte tyckte som dom: du får tro vad du vill. jag tror alltid vad jag vill
Överbölingen
06-12-2009, 01:29
Oorchr int se åt all trådan och svära ti frågu.
Men börjer det inte likna en debatt kring Påvens skägg? Det har ju mer eller mindre gått i stå. Låsta possitioner på båda sidor.
Om jag försöker sammanfatta det hela så finns det tre slags grisar. 1 Grisar som har det för jävligt 2 Grisar som har det bra 3 Grisar från andra länder. Hur f-n vet man hur de har haft det?
Till jul handlar det mycket om griskött. Skinka Revbensspjäll Fläskfärs Lutfisk (=långa, ej gris) Korvar Sylta
efter jul Ärtsoppa (rimmad fläsklägg) Bruna bönor med fläsk Söndagsfrukost: bönor, bacon och ägg.
Resten av året älgkött vildfågel (nyår ffa) rådjur fisk, köpt eller egenhändigt fiskad.
Är man inte jägare så är det Köpt nöt, vilt och det som kallas fågel osv.
Detta om man inte är vegetarian eller vegan Men envar måste få ha rätt att ha sin uppfattning.
CITAT (Överbölingen @ 06-12-2009, 01:29)  Men envar måste få ha rätt att ha sin uppfattning.
Gossen Ruda
06-12-2009, 07:39
Jag är övertygad om att alla som plockar sitt kött vid köttdisken vill att djuret har haft det bra. I dom allra flesta fall har det också varit så, gårdar där djuren plågas är få i förhållande till resten. Visserligen är det för många ändå men med utökade inspektioner kan man rätta till det. Utan filmande fanatiker som tränger sig in där dom inte får vara i försök att skada branchen som helhet. Tyvärr finns det människor som plågar djur, både av oförstånd och medvetet, men sånt får vi dras med. En skärpning av lagstiftningen med utökade möjligheter att stänga av olämpliga personer krävs nog.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2009, 20:54)  Ärligt Nauti, hur många odlaister tror du att du har omvänt till vegenlivet med allt ditt missionerande? Noll, eller finns det någon enstaka och detta efter alla dina inlägg. Visst fanns det vegaterianer här innan men det är mest sympatiska personer, fler har dom nog inte blivit. Du har tvärtom fått dej och dina veganvänner att framstå som idioter, och det vete 17 om det inte är rätt benämning. Jag tror att du har helt rätt i att jag inte omvänt någon. Det är som sagt inte mitt mål heller så det gör ingenting och det är lönlöst att försöka få mig att sluta  Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är. När vi nått fram till den punkten kommer du att slippa höra mig mer  Eftersom du är fullt övertygad om att jag är ute efter att omvända någon så är det ingen idé att kommentera det andra.
ängsvädd
06-12-2009, 10:33
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 07:39)  Jag är övertygad om att alla som plockar sitt kött vid köttdisken vill att djuret har haft det bra. .... Det stämmer inte. Det finns dom som fullkomligt skiter i hur djuren har haft det - de ska ändå slaktas och ätas upp. Bara det är billigt så får djuren haft det hur som helst.
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 22:22)  Nauti
Även om det är en sanning som inte gäller fullt ut idag, så är Eskimåen ovanligt befriad från hjärt/kärlsjukdomar, cancer reumatism mm. Även när det gäller tandhälsan sticker dom ut. Däremot kan dom få i sig lite för mycker omega-3 och blöder lättare. Att dom idag får i sig gifter från den tradionella maten dom äter tror jag inte man kan skylla lantbruket för. Det är utsläppen från industrier som förorenar luft o vatten som ansamlas över norra ishavet. Ända från industrin i Kina påstås det. Vare det gäller grödor eller djurhållning så används gifter som sprids i naturen. Man får inte rekordskördar av våra grödor år efter år genom att putta ner lite koskit i raderna. Sörgården må vara en idyll men den mättar inte jordens befolkning. Okej, jag har aldrig hört så mycket om eskimåers hälsa utifrån deras kost. Det finns ju folk som utesluter kött ur kosten av hälsoskäl precis som det finns de som i princip utesluter kolhydrater och äter mestadels kött av hälsoskäl. Olika studier tyder på helt olika saker och det kommer hela tiden nya upptäckter om vad som är nyttigast för oss. Därför har jag till stor del slutat påstå att en vegansk kost är bättre än en blandkost där kött ingår. Men vad jag däremot vet är att den genomsnittlige veganen är hälsosammare än den genomsnittlige blandkostare och även där kan man plocka fram en hel del statistik som att hjärt- kärlsjukdomar, cancer, och reumatism är ovanligare. Det jag däremot vet till 100% är att en vegansk kost är bra mycket bättre för vår planets och djurens hälsa, om man nu kan säga så. Vad gäller odling så tror jag absolut inte på dagens metoder. Det är uppenbart att det inte är gångbart att bygga en hel industri som vi är beroende av mer än någonting annat på icke-förnyelsebara bränslen, där vi i genomsnitt pumpar in tio energienheter på varje enhet vi får ut. Jag tror inte heller på ett onaturligt system där vi bara petar ner kobajs mellan raderna, jag tror på noggrant planerade och designade odlingssystem som är efterliknade de naturliga ekosystem vi har, fast designade i avseende att producera föda till människor. Vi måste tänka tredimensionellt när vi odlar och inte bara tvådimensionellt. Det finns mer energieffektiva och mer långsiktigt gångbara sätt att framställa föda på än som det ser ut i dag, det är nog de flesta överens om. Jag tror att vi måste tänka om helt, inte bara göra små ändringar i det system som används i dag. CITAT (zaaritha @ 05-12-2009, 22:29)  Nu är det ju inte bara grisar som plågas!! Sett text-TV--om misskötta nötkreatur? Vidrigt! Varför har så´na människor djur? Det handlar alltid om alla djur som finns inom djurhållningen. Det är simpelt, finns det pengar inblandat så kan människor göra hur hemska saker som helst, det har vi ju sett väldigt många exempel på genom historien. Som tur är utvecklas vi och går framåt. CITAT (Rose @ 05-12-2009, 22:35)  Är du på allvar?  Är du? Ibland kan man inte tro det.
*Stintan*
06-12-2009, 10:46
CITAT (ängsvädd @ 06-12-2009, 10:33)  Det stämmer inte. Det finns dom som fullkomligt skiter i hur djuren har haft det - de ska ändå slaktas och ätas upp. Bara det är billigt så får djuren haft det hur som helst. Vad får dig att tro det. Tror knappast att det finns människor som önskar att djuren haft det dåligt.
CITAT (Överbölingen @ 06-12-2009, 01:29)  /..../ Det har ju mer eller mindre gått i stå. Låsta possitioner på båda sidor. /...../ Detta om man inte är vegetarian eller vegan Men envar måste få ha rätt att ha sin uppfattning. Precis... Därför mer eller mindre fullständigt meningslöst att fortsätta diskusionen... Alla vet vid det här laget, vad alla står, och något nytt tillförs inte, så varför fortsätta???
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 23:19)  Vet inte jur dina matvanor ser ut, men den gris jag äter plågas definitivt inte. Han är nämligen död. Däremot mår jag illa av en plågad gris, eftersom grisen rimligen måste leva för att känna plåga. Det är skillnad på att plåga en gris och att äta en gris. Nej, äter du en gris som plågats under sin livstid för att sedan dö och slutligen hamna på din tallrik så bidrar du till att det finns en efterfrågan på griskött. Därmed är du en direkt orsak till grisars lidande eftersom det är du som ser till att processen upprepas. Att grisen är död innebär ju inte att det lidande den upplevt under sin livstid inte spelar någon roll längre.
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:25)  Jag tror att du har helt rätt i att jag inte omvänt någon. Det är som sagt inte mitt mål heller så det gör ingenting och det är lönlöst att försöka få mig att sluta  Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är. När vi nått fram till den punkten kommer du att slippa höra mig mer Eftersom du är fullt övertygad om att jag är ute efter att omvända någon så är det ingen idé att kommentera det andra. Det blir dom säkert som slädhundar eller fotbollsspelare...(med tanke på ditt tidigare svar).
ängsvädd
06-12-2009, 10:51
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2009, 10:46)  Vad får dig att tro det. Tror knappast att det finns människor som önskar att djuren haft det dåligt. Jag harhört och läst uttalanden. Herregud, finns det människor som vanvårdar eller misshandlar djur och människor så finns det naturligtvis de som skiter i hur djuren har haft det!
Aqvakul
06-12-2009, 10:54
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:25)  Jag tror att du har helt rätt i att jag inte omvänt någon. Det är som sagt inte mitt mål heller så det gör ingenting och det är lönlöst att försöka få mig att sluta  Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är. När vi nått fram till den punkten kommer du att slippa höra mig mer  Lite OT (men själva ämnet har ju ältats ett antal omgångar nu): Du har naturligtvis all rätt att uttrycka dina åsikter. Men som påpekats tidigare, så motverkar du nog tyvärr ditt eget syfte genom att megafonlikt upprepa samma slagord om och om igen. Du hade säkert kunnat påverka mer genom att försöka föra ett lyhört samtal. Jag tror inte heller att du ska vara så säker på att du alltid kommer att tycka så här. Tvärsäkra "sanningar" brukar förändras över tiden.
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2009, 10:46)  Vad får dig att tro det. Tror knappast att det finns människor som önskar att djuren haft det dåligt. Jag har faktiskt hört en hel del direkt säga att de inte bryr sig i djurens välmående så länge köttet smakar gott och/eller är billigt. I provocerande syfte efter att ha fått reda på att jag är vegan har även en del sagt att de hoppas att djuret lidit och att de tänker äta dubbelt så mycket och liknande barnsligheter. Det är många som skiter helt fullständigt i hur djuren har det. Att gå till affären och handla enbart utefter pris är i mina ögon att inte alls bry sig i djurens välmående. Det finns många bra skäl till att lägga ner tid och energi på att konsumera mer medvetet.
herkules
06-12-2009, 10:58
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2009, 10:54)  Lite OT (men själva ämnet har ju ältats ett antal omgångar nu): Du har naturligtvis all rätt att uttrycka dina åsikter. Men som påpekats tidigare, så motverkar du nog tyvärr ditt eget syfte genom att megafonlikt upprepa samma slagord om och om igen. Du hade säkert kunnat påverka mer genom att försöka föra ett lyhört samtal. Jag tror inte heller att du ska vara så säker på att du alltid kommer att tycka så här. "Sanningar" brukar förändras över tiden. alla läser vi olika och för mig har det varit ett rent nöje att läsa vad nauti skriver, i den här tråden och i andra. har inte haft några som helst problem med megafonliknande uttalanden eller liknande, har öht inte sett dem. jag förmodar att du enbart skriver om hur du upplevt hans inlägg i debatten.
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 10:50)  Det blir dom säkert som slädhundar eller fotbollsspelare...(med tanke på ditt tidigare svar). Javisst, det var det jag också tänkte när jag skrev det fullt seriösa inlägget
Aqvakul
06-12-2009, 11:02
CITAT (herkules @ 06-12-2009, 10:58)  alla läser vi olika och för mig har det varit ett rent nöje att läsa vad nauti skriver, i den här tråden och i andra. har inte haft några som helst problem med megafonliknande uttalanden eller liknande, har öht inte sett dem. jag förmodar att du enbart skriver om hur du upplevt hans inlägg i debatten. Självfallet är det min egen uppfattning jag torgför... ...men det har faktiskt framkommit att t.o.m. en odlait som håller med nauti i sak, tycker att han argumenterar på ett destruktivt sätt..
CITAT (Aqvakul @ 06-12-2009, 10:54)  Lite OT (men själva ämnet har ju ältats ett antal omgångar nu): Du har naturligtvis all rätt att uttrycka dina åsikter. Men som påpekats tidigare, så motverkar du nog tyvärr ditt eget syfte genom att megafonlikt upprepa samma slagord om och om igen. Du hade säkert kunnat påverka mer genom att försöka föra ett lyhört samtal. Jag tror inte heller att du ska vara så säker på att du alltid kommer att tycka så här. Tvärsäkra "sanningar" brukar förändras över tiden. Ja, jag borde få uttrycka mina åsikter precis som alla andra och jag lyssnar till dem även om jag inte håller med. Om jag inte håller med har jag ju även precis samma rätt att ge mina åsikter om någon annans åsikter precis som de gör och har rätten till att göra med mina. De metoder jag använder är nog inte så effektiva som de skulle kunna vara, det beror nog till stor del på att jag känslomässigt reagerar ganska starkt på sådant här och skriver mer utefter det än med tanke på hur jag på bästa sätt kan påverka. Någon beskrev det som ett ungdomligt och oerfaret sätt att agera, men av mina erfarenheter av det här forumet och med tanke på medelåldern här så kan jag knappast hålla med om den ungdomliga delen i det påståendet i alla fall. Vad gäller erfarenhet kommer det med tiden förutsatt att man håller på med det man vill ha erfarenhet av. Vad gäller tvärsäkra sanningar så kan jag inte tänka mig att jag plötsligt skulle få för mig att börja äta kött och inte bry mig i djurens välmående. Att åsikter kan förändras vet jag och det har de gjort för mig av flera anledningar. Om man läser veganism-tråden kan man redan där ganska tydligt se att jag förändrats såväl vad gäller metoder som åsikter. Däremot är det alltid djurens välmående jag har i fokus och så känner jag mig säker på att det kommer att förbli även om jag förändras som person.
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:59)  Javisst, det var det jag också tänkte när jag skrev det fullt seriösa inlägget  Det är sådant som gör dej ytterst trovärdig, och det enda du uppnår är att skräma bort medlemmar som tröttnar på tjaffset i varje tråd.  CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 11:06)  Ja, jag borde få uttrycka mina åsikter precis som alla andra och jag lyssnar till dem även om jag inte håller med. /..../ Det är just precis det, du inte gör. Du fortsätter bara ditt predikande, och löjliggör andras åsikter... (fortfarande fotboll och släde)
*Stintan*
06-12-2009, 11:15
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:55)  Jag har faktiskt hört en hel del direkt säga att de inte bryr sig i djurens välmående så länge köttet smakar gott och/eller är billigt. I provocerande syfte efter att ha fått reda på att jag är vegan har även en del sagt att de hoppas att djuret lidit och att de tänker äta dubbelt så mycket och liknande barnsligheter. Det är många som skiter helt fullständigt i hur djuren har det.
Att gå till affären och handla enbart utefter pris är i mina ögon att inte alls bry sig i djurens välmående. Det finns många bra skäl till att lägga ner tid och energi på att konsumera mer medvetet. Det är väl ändå skillnad på att inte bry sig och att önska!
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 11:13)  Det är just precis det, du inte gör. Du fortsätter bara ditt predikande, och löjliggör andras åsikter...
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 11:13)  Det är just precis det, du inte gör. Du fortsätter bara ditt predikande, och löjliggör andras åsikter... Det kanske är mitt sätt att bemöta åsikterna som får dig att tro det, men jag läser trots allt allting ni skriver och svarar på det. Vissa åsikter förtjänar att diskuteras seriöst medan andra är så löjliga att de förlöjligar sig själva, ibland utan och ibland med min hjälp  CITAT (*Stintan* @ 06-12-2009, 11:15)  Det är väl ändå skillnad på att inte bry sig och att önska! Ja, det är det. Att önska någonting sådant är ju bara sjukligt, men det är ändå inte ovanligt, speciellt inte hos barn och ungdomar. Att inte bry sig däremot är ju att vara en del av problemet i stället för en del av lösningen. Är det inte bra att sträva mot en förbättring? Att då få folk att inse problemet och uppmuntra dem till att vara en katalysator i stället för att vara en bromskloss? CITAT (Rose @ 06-12-2009, 11:16) 
Snart skall man på julbord ...jag kom då att tänka på att man tvångsmatar sig själv när man bjuds..(.som tråkigt nog bönderna gör med våra gäss ...fattas bara tratten ...Fast gratis är ju gott....ät med måtta det blir billigare veckan därpå  Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|