Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
Nauti
CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 11:05) *
Jag tycker inte om att äta kött öht så jag behöver nog ingen ersättning för skinkan. Vi som är födda i Finland äter ju en del vegetariska rätter till julen och de är väldigt goda kan jag lova. Pröva kålrotslåda och morotslåda, finns att köpa färdiga ifall man inte vill stå och göra dem själva.
Det lät inte så typiskt juligt i mina öron men det gör i och för sig ingenting tongue.gif Jag funderar på att starta en vegansk julmat-tråd, kanske kan du lägga in recepten där? smile.gif
Grå
Jag tycker inte om att äta kött öht så jag behöver nog ingen ersättning för skinkan. Vi som är födda i Finland äter ju en del vegetariska rätter till julen och de är väldigt goda kan jag lova. Pröva kålrotslåda och morotslåda, finns att köpa färdiga ifall man inte vill stå och göra dem själva.

Morotslådan är helt fantastisk. tummenupp.gif
Nauti
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 11:07) *
giggle.gif giggle.gif Du har en poäng där faktist, framställa konstgjort kött för att det ska likna och smaka kött.
Det är ju inte konstgjort kött, det måste väl snarare syfta till labbodlat kött.

Att det framställs veganska alternativ som efterliknar de traditionella rätterna är ju inte det minsta konstigt om du faktiskt tänker efter.
pejori

Precis och inte behöver man få kålroten att se ut som en skinka heller för att den ska vara god. tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Irene_L @ 02-12-2009, 09:20) *
Ett enda inlägg från mig: Jag förstår inte riktigt att man kan vänta 2 ÅR innan man kommer ut med detta! Om man nu är djurvän och jobbar för att djuren ska ha det bra...det går inte ihop för mig! Jag förstår att man vill ha ett underlag men under tiden får djuren lida...i 2 år!!!! thumbdown.gif Jag skulle inte kunna ha den vetskapen och inte göra något!!! nono.gif

Jag kan tänka mig att de ville rädda så MÅNGA djur som möjligt. Om de anmält den första gården skulle de andra vanvårdande djurägarna ha satt lås på sina stall och vanvården skulle ha fått pågå där.
pejori
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 11:11) *
Jag kan tänka mig att de ville rädda så MÅNGA djur som möjligt. Om de anmält den första gården skulle de andra vanvårdande djurägarna ha satt lås på sina stall och vanvården skulle ha fått pågå där.

Man får inte låsa djurstallar fortfarande ur brandsäkerhetssynpunkt!!!
ängsvädd
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 11:12) *
Man får inte låsa djurstallar fortfarande ur brandsäkerhetssynpunkt!!!

OK - men då skulle de ha larmat och bevakat sina gårdar bättre.
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 11:11) *
Ja, det är det ju uppenbarligen, men vissa tänker inte längre än näsan räcker sad.gif

Eftersom hon har ignorerat/blockerat mig så ser hon inte mina förklaringar heller, men de vill hon förmodligen inte ta åt sig ändå så det kanske kvittar.
Solstorm
Jag förstår inte allt skäll över profit. Alla som inte sitter på en stor förmögenhet måste ju antingen leva på bidrag, arbeta för att försörja sig eller leva på kriminalitet. Det pratas inte lika ofta om profithungriga fabriksarbetare eller bagare eller ambulansförare, men de brukar ju också jobba för att få pengar. Skillnaden när det gäller egenföretagare är att de hela tiden måste ha inkomsten i tankarna och planera för den, de får ju inget lönekuvert som dimper ner med automatik varje månad.

CITAT
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 10:28)
Eftersom köttet i många fall är billigare än grönsakerna så leder det till en överkonsumtion av kött.

CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 10:42) *

Det beror nog på dom profithungriga grönsaksodlarna. rolleyes.gif

laugh.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 09:10) *
Vore det inte bättre om det öppnades upp så att alla konsumenter fritt kunde gå in och ut i farmen och kolla till hur grisarna har det och vad det är som de betalar för?

Det måste väl även du Nauti begripa att man inte kan ha en massa främmande människor springande i djurstallarna hur som helst
eftersom det lätt kan spridas smitta och man inte vet vad knäppa människor kan ta sig för.

Du låter precis lika okunnig som jag tyckte de aktivister verkade som framträtt i bild och yttrat sig över vad de sett i svinstallarna.
Tror knappast att någon av dem hade någon utbildning på området. Det är hur vinklat som helst och uttalanden har också gjorts från aktivisthåll/veganhåll att syftet med aktionen var att få folk att sluta äta kött. Det tror jag faktiskt är anledningen till att de väntade i 2 år med att anmäla för det tog kanske så lång tid att få fram så hemska bilder som möjligt för att att avskräcka. Hade det varit fråga om att värna djuren så hade man naturligtvis anmält missförhållandena direkt. Nu kommer man bara med en massa svepskäl och vill väl inte göra bort sig helt inför alla köttätande djurvänner som stöttat aktionen.

Naturligtvis finns det missförhållanden här och där som borde rättas till. Som konsument kan man bidra till en bättre djurhållning genom att köpa svenskt kravmärkt kött och låta köttproducenterna få betalt för det de producerar så att de har råd att hålla en god standard och dessutom kan överleva på sin verksamhet. Det går inte att bara köpa importerat billigt kött eller för all del inte köpa kött alls, och samtidigt sitta och gnälla över hur uselt grisarna i Sverige har det.
Gossen Ruda
Det är inte bara köttproducenter som får EU-bigrag, det gäller även för spannmål och grönsaksodlarna. Fö är det inget lidande för en gris att födas upp för matändamål, utom för en liten del som hamnar hos nån som inte sköter verksamheten.
pejori
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 11:13) *

Det kan jag hålla med om...
Men hade dom larmat och bevakat sina gårdar bättre, hade inte aktivisterna kunnat filma heller. blink.gif .
Solstorm
Men är det inte ganska enkelt egentligen. Det behövs fler djurskyddsinspektörer som kommer lite då och då utan att att besöken är förvarnade.

De som vill vara vegetarianer får naturligtvis vara det, men jösses vad tröttsamma de är när de ska försöka frälsa/tvinga andra till sin tro. De är ju till och med värre än religiösa sekter.

KRT
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 11:28) *
Men hade dom larmat och bevakat sina gårdar bättre, hade inte aktivisterna kunnat filma heller. blink.gif .

Och DETTA skrämmer mig, att folk faktiskt KAN ta sig in osedda i dessa gårdar och filma. Har man verkligen inte bättre säkerhet på sina djurstallar än så? Antar att det kommer bli ändring på det i fortsättningen, men att det ens varit möjligt!!!

Menar INTE att det hade varit bäst om akrivisterna inte kunnat komma in etc, det handlar inte om etiken i detta det handlar om säkerhet vid livsmedelsproduktion.
Om man kan ta sig in kan man föra med sig patogener (virus, bakterier, parasiter) in och ut, vilket kan sprida smittor och orsaka stort lidande för DJUREN (vilket jag natar är fokus i denna typ av aktioner). Vem vet, om man sk spekulera helt fritt kan dessa personer tom själva ha smittat/smittats med något av grisarna svininfluensa t..ex......
Det innebär dessutom att en relativt liten grupp individer skulle kunnat slå ut stora delar av Sveriges produktion av fläskkött genom att förgifta djuren, eller införa patogenter. En samordnad atack hade kunnat få stora konsekvenser.

Vad gäller sakfrågan, jag är oerhört nyfiken på varför man väntat två år med att offentliggöra uppgifterna. Jag antar, i brist på bättre svar, att det handlar om att man ville samla på sig så mycket material som möjligt, för att göra genomslagskraften så stor som möjligt, men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare sad.gif. INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så......
ängsvädd

Det är ju det jag menar - då hade fler djur fått fortsätta att lida om de anmält första gården de upptäckte vanvård på.
Nauti
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 11:22) *
Jag förstår inte allt skäll över profit.
När man eftersträvar profit på andra bekostnad tycker jag att det är helt fel. Vilket knappast är en särskilt ovanlig åsikt.
herkules
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 11:00) *
Går inte in i mitt huvud heller.
Ser jag missförhållanden, anmäler jag direkt och springer inte runt till hundra likvärdiga gårdar i två år innan jag gör något.
"Samla bevis" in my ass... ranting.gif
Man anmäler omedelbart, om man ser djur fara illa... rtfm.gif

det händer inget om du inte dokumenterar djurmisshandel, gärna under en längre tid. så bra funkar djurskyddet.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 10:46) *
Du får testa vegansk julskinka då, sk*nka heter den smile.gif De som smakat den säger att den skall vara väldigt lik vanlig skinka i smak och konsistens, jag har aldrig smakat förut men det skall jag göra i år.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Döp om er veganmat till att heta något annat än köttrelaterat. Det stör mig enormt och borde störa dig ännu mer att du och andra gräsätare ska äta skinka, korv eller biff gjort på vegqanskt vis t.ex. Det blir ändå aldrig lika gott som originalet.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 02-12-2009, 11:49) *
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Döp om er veganmat till att heta något annat än köttrelaterat. Det stör mig enormt och borde störa dig ännu mer att du och andra gräsätare ska äta skinka, korv eller biff gjort på vegqanskt vis t.ex. Det blir ändå aldrig lika gott som originalet.

det spelar väl ingen roll vad man kallar det man äter?
stör dig på riktiga saker istället, typ krig eller nåt.

jag är iaf jäkligt trött på att betala bönder (via skattsedeln) som inte vet vad de håller på med, skitsamma om de föder upp grisar eller grönsaker, är man inte lämplig för ett jobb så är man inte, då ska man byta.
släpp grisarna fria - det är jul!!!
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 02-12-2009, 11:25) *
Det måste väl även du Nauti begripa att man inte kan ha en massa främmande människor springande i djurstallarna hur som helst
eftersom det lätt kan spridas smitta och man inte vet vad knäppa människor kan ta sig för.

Du låter precis lika okunnig som jag tyckte de aktivister verkade som framträtt i bild och yttrat sig över vad de sett i svinstallarna.
Tror knappast att någon av dem hade någon utbildning på området. Det är hur vinklat som helst och uttalanden har också gjorts från aktivisthåll/veganhåll att syftet med aktionen var att få folk att sluta äta kött. Det tror jag faktiskt är anledningen till att de väntade i 2 år med att anmäla för det tog kanske så lång tid att få fram så hemska bilder som möjligt för att att avskräcka. Hade det varit fråga om att värna djuren så hade man naturligtvis anmält missförhållandena direkt. Nu kommer man bara med en massa svepskäl och vill väl inte göra bort sig helt inför alla köttätande djurvänner som stöttat aktionen.

Naturligtvis finns det missförhållanden här och där som borde rättas till. Som konsument kan man bidra till en bättre djurhållning genom att köpa svenskt kravmärkt kött och låta köttproducenterna få betalt för det de producerar så att de har råd att hålla en god standard och dessutom kan överleva på sin verksamhet. Det går inte att bara köpa importerat billigt kött eller för all del inte köpa kött alls, och samtidigt sitta och gnälla över hur uselt grisarna i Sverige har det.
Jag ser inte varför smittorisken skulle öka särskilt mycket bara för att det rör sig människor in och ut ur djurstallarna. Det är inte precis som att alla skulle vallfärda dit och spendera en massa tid tillsammans med grisarna. Men jag anser att man som konsument skall ha rätten att se var ens kött kommer ifrån, precis som man skall ha rätt att se hur maten tillagas när man går på restaurang.

Jag kanske inte har en massa kunskap eller har nött igenom bok efter bok och samlat på mig massvis med kunskap om djurhållning, men jag ser klart och tydligt att de där djuren inte har det bra och att de lider. Att det går till så och att det ens tillåts gå så långt tyder väl på att någonting är fel med systemet?

En lösning på problemet är att sluta äta kött, syftet med det publicerade materialet var att visa på hur den svenska grisuppfödningsindustrin ser ut för att slutligen leda till ett minskat lidande för grisarna. Att föreslå en lösning på problemet innebär inte att det nödvändigtvis är syftet till att de dokumenterade grisarnas förhållanden. "Hade det varit fråga om att värna djuren så hade man naturligtvis anmält missförhållandena direkt.", absolut inte. Läs vad jag skriver människa.

Vad menar du när du säger "eller för all del inte köpa kött alls, och samtidigt sitta och gnälla över hur uselt grisarna i Sverige har det.", det går inte alls ihop? Även du känner ju till sambandet mellan utbud och efterfrågan, det är ingenting avancerat precis.
Irene_L
CITAT (KRT @ 02-12-2009, 11:42) *
......men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare sad.gif . INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så......

Precis!!!!
sad.gif
Solstorm
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 11:45) *
När man eftersträvar profit på andra bekostnad tycker jag att det är helt fel. Vilket knappast är en särskilt ovanlig åsikt.

Alla människor som jobbar för sin försörjning behöver ju att någon betalar för deras varor eller tjänster. Vad menar du med profit på andras bekostnad?
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 11:26) *
Det är inte bara köttproducenter som får EU-bigrag, det gäller även för spannmål och grönsaksodlarna. Fö är det inget lidande för en gris att födas upp för matändamål, utom för en liten del som hamnar hos nån som inte sköter verksamheten.
Fast tydligen är det inte en så liten del.

Det var inte det hon syftade på som jag tolkade det. Det handlade inte om att hon tycker att de skall larma och bevaka gårdarna utan om att det hade varit deras reaktion på att djurrättsaktivister publicerade materialet och gjorde en anmälan direkt i stället för att samla på sig material. Vilket hade gjort det omöjligt för djurrättsaktivisterna att dokumentera de missförhållanden som fanns på andra gårdar.

CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 11:34) *
De som vill vara vegetarianer får naturligtvis vara det, men jösses vad tröttsamma de är när de ska försöka frälsa/tvinga andra till sin tro. De är ju till och med värre än religiösa sekter.
Kan du inte förstå varför man vill få ut sitt budskap? Ser du inte vad det är vi arbetar mot och försöker motverka? Det går inte att blunda för sådant här hela tiden och stoppa huvudet i sanden direkt det kommer upp. Man måste reagera och agera.

CITAT (KRT @ 02-12-2009, 11:42) *
Vad gäller sakfrågan, jag är oerhört nyfiken på varför man väntat två år med att offentliggöra uppgifterna. Jag antar, i brist på bättre svar, att det handlar om att man ville samla på sig så mycket material som möjligt, för att göra genomslagskraften så stor som möjligt, men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare sad.gif. INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så......
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p=1129365&#

Inga grisar har offrats på aktivisternas altare, tvärtom många har räddats och detta kommer förhoppningsvis att leda till en förbättrad svensk djurhållning.
Solstorm
CITAT
CITAT (KRT @ 02-12-2009, 11:42)
......men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare . INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så......

Varje gång politiska partier, religiösa sekter och andra organisationer låter ändamålet helga medlen så väcker de alla stor avsky hos mig. Det är då de skiter i om några lider för "sakens" skull. När de struntar i lagar och demokrati så är de vettlösa och farliga.
Gossen Ruda
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 11:59) *
Fast tydligen är det inte en så liten del.

Jo, om man behövt filma i två år på ett utvalt antal av alla Sveriges gårdar, 1400?, för att få ihop några filmsnuttar så är det en liten del. Att sen en del av filmerna direkt kan avskrivas som missuppfattningar stärker det hela.

Om du nu gillar smaken och utseendet på kött så borde du kunna inse att köttätandet är en naturlig del i människans natur och att därmed dina tankar på djurens oerhörda lidande är en felsyn. Skall vi ses vid köttdisken?
Nauti
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 11:57) *
Alla människor som jobbar för sin försörjning behöver ju att någon betalar för deras varor eller tjänster. Vad menar du med profit på andras bekostnad?
Fast om någon jobbar för ditt företag betalar du den lön. Personen kan välja att inte arbeta hos dig om den är missnöjd ifall arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. Det här är snarare att jämställa med slaveri. Du tycker väl knappast att det är okej att ha slavar för att driva ditt företag? Om man drar profit på någon annans bekostnad utan att denne får någonting tillbaka så blir det helt automatiskt fel enligt mig.
Solstorm
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 12:05) *
Fast om någon jobbar för ditt företag betalar du den lön. Personen kan välja att inte arbeta hos dig om den är missnöjd ifall arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. Det här är snarare att jämställa med slaveri. Du tycker väl knappast att det är okej att ha slavar för att driva ditt företag? Om man drar profit på någon annans bekostnad utan att denne får någonting tillbaka så blir det helt automatiskt fel enligt mig.

Med andra ord så menar du att alla ska vara egenföretagare?
*Stintan*
CITAT (herkules @ 02-12-2009, 11:52) *
det spelar väl ingen roll vad man kallar det man äter?
stör dig på riktiga saker istället, typ krig eller nåt.

jag är iaf jäkligt trött på att betala bönder (via skattsedeln) som inte vet vad de håller på med, skitsamma om de föder upp grisar eller grönsaker, är man inte lämplig för ett jobb så är man inte, då ska man byta.
släpp grisarna fria - det är jul!!!

Du själv tycks ju få störa dig på vad som helst så jag förbehåller mig rätten att få göra detsamma.
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 12:05) *
Jo, om man behövt filma i två år på ett utvalt antal av alla Sveriges gårdar, 1400?, för att få ihop några filmsnuttar så är det en liten del. Att sen en del av filmerna direkt kan avskrivas som missuppfattningar stärker det hela.

Om du nu gillar smaken och utseendet på kött så borde du kunna inse att köttätandet är en naturlig del i människans natur och att därmed dina tankar på djurens oerhörda lidande är en felsyn. Skall vi ses vid köttdisken?
Fast nu har de ju bara filmat en liten del av gårdarna och anmält en stor andel av dem. Om någonting gäller 9/10 med en specifik avgränsning så kan man ju inte gå utanför avgränsningarna och säga att förhållandet gäller 9/1000.

Att jag gillar smaken och konsistensen har ju ingenting med veganism att göra. Utseendet gillar jag inte, det äcklar mig snarare tillsammans med tanken på vad det är. Köttätande har varit en stor och viktig del under evolutionen och fram tills inte för så länge sedan var det även en nödvändighet. Men nya tider medför nya problem, storskaligheten bidrar med problem på individnivå till global nivå för miljön, hälsan samt djurens välmående. Vi vet numera att vi inte behöver kött för att överleva och må bra. Vi vet nu om andra och effektivare sätt att livnära mänskligheten på. Vi känner till nya problem som måste åtgärdas. Jag tänker aldrig ha en livsstil som kräver att jag aktivt väljer att exploatera andra och bidra till mer lidande här i världen. Du kommer därför aldrig att få se mig vid köttdisken.
Piccante
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 12:05) *

Den lyxen att välja var man vill arbeta är inte förunnad många i världen. Hur tror du dina Nike-skor, H&M-kläder eller billiga platt-tv är producerade i Asien?
Nauti
CITAT (Markus_H @ 02-12-2009, 12:12) *
Den lyxen att välja var man vill arbeta är inte förunnad många i världen. Hur tror du dina Nike-skor, H&M-kläder eller billiga platt-tv är producerade i Asien?
Nej, och även där är det väl någonting som skall motverkas och strävan skall väl ligga på att det hela tiden förbättras? Det är precis lika fel som hur vi behandlar djuren, dock har jag lättare att ta ställning för djuren eftersom väldigt få bryr sig i deras missförhållanden och de kan inte själva föra sin talan.
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 02-12-2009, 12:12) *

Men varje produkt man väljer bort som är producerade under dåliga förhållanden är ju bra. Det är svårt att välja bort ALLTING som producerats på ett förtryckande sätt.
Anki på Öland
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 11:13) *

Du tror möjligtvis inte att chansen finns att dom skulle ha sanerat/gjort i ordning sina grisstallar för att inte riskera polisanmälan då????? Det var uppenbarligen inte det som aktivisterna hade som mål, men vi djurvänner har det som mål, därför skulle vi aldrig vänta i 2 år!!!
Anki
Gunilla T
Det tycks vara rena reflexrörelsen att skjuta budbäraren när man inte gillar budskapet...ingen här som tycker det är svinaktigt att behandla djuren så illa?...dessutom bryta mot djurskyddsbestämmelserna?

I går i TV fick dendär TV bonden först frågan hur hans grisar har det...joo så bra, jag gör allt för att mina grisar ska må bra. Så visades en filmsnutt från hans ladugård där en gris på ett mycket trångt utrymme försökte röra sig men golvet bestod av galler så det var svårt och jag vet inte om benet var brutet eller skadat men det var en bild som fastnade på min näthinna. Kanske är det helt okej att grisarna tvingas leva såhär enligt våra regler men för mig var det vidrigt att se.

Själv såg bonden ut som en starholk....och blev tyst.
ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 12:31) *
Det tycks vara rena reflexrörelsen att skjuta budbäraren när man inte gillar budskapet...ingen här som tycker det är svinaktigt att behandla djuren så illa?...dessutom bryta mot djurskyddsbestämmelserna?
.......

De flesta verkar mest uppröras över hur djurrättsalliansen gjorde när de dokumenterade vanvården än över hur så många bönder kunde vanvårda sina djur sad.gif
Solstorm
Alla här är överens om att djuren ska ha det bra, det är ju ingen som sagt något annat.

Om budbärarna tiger med sitt budskap och låter djuren lida i två år för att de vill att alla ska vara vegetarianer då blir målet ett annat än djurhälsa i mina ögon.
KRT
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 12:05) *
Varje gång politiska partier, religiösa sekter och andra organisationer låter ändamålet helga medlen så väcker de alla stor avsky hos mig. Det är då de skiter i om några lider för "sakens" skull. När de struntar i lagar och demokrati så är de vettlösa och farliga.

Ja, jag får nog hålla med dig. Jag kan möjligen acceptera resonemanget att några får lida för att många ska få det bättre i vissa frågor, under speciella omständigheter, men hittills har jag aldrig stött på några sådana omståndigheter. Jag anser det vara ett uruselt argument för att få göra som man vill och inte ta hänsyn.

Nauti - Vad gäller smittorisker etc är det högst befintliga farhågor för ALLA typer av livsmedelsproduktion, inte bara köttindustri. Det är inget komplicerat eller överdrivet alls, på samma sätt som man inte får hantera jordiga livsmedel där man bereder maten av risk för kontamination av jordbakterier. En influensasjuk aktivist kan smitta grisar, en aktivist som trampar i gåsskit utanför och går in i ett hönseri riskerar att föra in salmonella, div parasiter mm. Det handlar kanske inte om uppsåt att smitta, det kan lika gärna (och troligare) handla om okunnighet och omedvetenhet..... Att INTE fundera över detta eller se detta som en risk är allvarligt.
Nauti
CITAT (Anki på Öland @ 02-12-2009, 12:30) *
Du tror möjligtvis inte att chansen finns att dom skulle ha sanerat/gjort i ordning sina grisstallar för att inte riskera polisanmälan då????? Det var uppenbarligen inte det som aktivisterna hade som mål, men vi djurvänner har det som mål, därför skulle vi aldrig vänta i 2 år!!!
Anki
Det var också ett alternativ. Men ett väldigt temporärt sådant, när risken är över för anmälningar, skulle de fortsatt att hålla lika rent då? Jag ser absolut inget bättre sätt att göra det på än det här och förmodligen är det väldigt genomtänkt.

Djurvänner vill inte att djur skall lida, därför var det absolut inget bra alternativ att anmäla det direkt.
ängsvädd
CITAT (Anki på Öland @ 02-12-2009, 12:30) *
Anki

Jag litar inte ett dugg på att de vanvårdande djurägarna skulle ha förbättrat för sina djur om de inte blivit avslöjade.

I och med att djurrättsalliansen visade att vanvården är så vanligt förekommande så får det ju större effekt på folks konsumtion av kött än om bara en gård skulle avslöjas med att vanvårda sina djur. Om folk minskar sin köttkonsumtion så innebär det att fler grisar slipper lida och det blir bättre för klimatet också.
Gunilla T
Men hallåå...bönderna har ju också tigit om djurplågeriet under hur många år...?
Nauti
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 12:34) *
De flesta verkar mest uppröras över hur djurrättsalliansen gjorde när de dokumenterade vanvården än över hur så många bönder kunde vanvårda sina djur sad.gif
Det är mer bekvämt för samvetet att stoppa huvudet i sanden eller att hitta på ursäkter och rationaliseringar i all oändlighet och att styra bort sin uppmärksamhet från det som får oss att må dåligt. Ilska och irritation mot de som avslöjat det är lättare att hantera än avsky och ångest över djurens situation. Speciellt när det är i ett sammanhang där man själv är en del av orsaken.
KRT
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 12:39) *
Djurvänner vill inte att djur skall lida, därför var det absolut inget bra alternativ att anmäla det direkt.

Jag håller verkligen inte med!
För mig, och förmodligen måna med mig, är man absolut INTE djurvän om man medvetet låter djur lida i 2 år för att få större massmedialt genomslag. För mig är det en egoist av stora mått, som anser sig ha rätt att bestämma över liv och leverne och som inte har någon större moral. Det kan enligt min uppfattning ALDRIG NÅGONSIN vara rätt att medvetet låta djur lida för att man ska få större rubriker på TV.

Edit. Och för övrigt så kommer detta inte få någon som helst mätbar effekt på längre sikt, det lilla antal personer som verkligen slutar äta kött pga detta är som min far brukade uttrycka det " piss i Mississippi", och antalet sålda julskinkor kommer inte alls att minska i jul. Samhället har kort minne, mycket kort och just DÄRFÖR anser jag det vara ett ännu större övergrepp på de individuella djuren. Jämför gärna med "Franska ostar", "Danska ostar", Akrylamid" etc.....
Nauti
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 12:36) *
Om budbärarna tiger med sitt budskap och låter djuren lida i två år för att de vill att alla ska vara vegetarianer då blir målet ett annat än djurhälsa i mina ögon.
Så ligger det ju inte till. Veganism är en lösning på problemet. Det är inte anledningen till att det skall ske. Om inga djur led eller behövde offra någonting skulle ingen vara vegan och ingen skulle vilja att någon annan skulle vara vegan heller. Nu ser det inte ut så och veganism är en lösning på problemet tillsammans med många andra problem.
Nauti
CITAT (KRT @ 02-12-2009, 12:44) *
Jag håller verkligen inte med!
För mig, och förmodligen måna med mig, är man absolut INTE djurvän om man medvetet låter djur lida i 2 år för att få större massmedialt genomslag. För mig är det en egoist av stora mått, som anser sig ha rätt att bestämma över liv och leverne och som inte har någon större moral. Det kan enligt min uppfattning ALDRIG NÅGONSIN vara rätt att medvetet låta djur lida för att man ska få större rubriker på TV.
Okej, så det hade alltså varit bättre om det hade blivit en mininyhet på sin höjd med en anmälan som det inte skulle lbivit någonting av? Några grisar hade på sin höjd avlivats och deras miljö förbättrats temporärt. Andra grisfarmare hade ökat säkerheten vid sina gårdar och eventuellt förbättrat deras miljö under en kort period.

Alternativet var att vänta och anmäla efter två år då det får ett stort genom slag vilket leder till allt det jag skrev innan "...har många fått upp ögonen för hur svensk grisindustri ser ut, många fler säger sig ha börjat tänka på ursprunget när de köper kött, en del har slutat äta kött, politikerna tvingades till att reagera och agera, djurfarmarna själva drar sig förmodligen för att missköta sin verksamhet ett tag framöver m.m."

CITAT
För att förhindra lidande för så många djur som möjligt? Det är ju ett vanligt utilitaristiskt dilemma. Skall några få få lida om det i slutändan leder till att det sammanlagda goda överstiger det sammanlagda onda? Jag citerar från Wikipedia: "För att åskådliggöra skillnaden kan vi tänka oss att tre patienter kommer in till ett sjukhus. Samtliga är döende men två av dem kan räddas om organ tas från den tredje och implanteras i de två. Handlingsutilitaristen skulle säga att vi bör döda den ene så de andra får leva"

Givetvis är det ingen lätt fråga, men jag anser att de handlade rätt. Nu fick de ihop material nog för att det skulle få ett genomslag. De hade någonting att backa upp det med. Precis så arbetar många journalister. Att publicera ett tunnt och fattigt material ger inget större genomslag och väcker ingen uppmärksamhet. Att vänta, samla fakta och bida sin tid för att sedan publicera ett material som får en helt annan genomslagskraft och väcker uppmärksamhet gör mer nytta och det är det man är ute efter.

Du kan knappast påstå att alla effekter av Djurrättsalliansens kampanj är negativa för det första har många fått upp ögonen för hur svensk grisindustri ser ut, många fler säger sig ha börjat tänka på ursprunget när de köper kött, en del har slutat äta kött, politikerna tvingades till att reagera och agera, djurfarmarna själva drar sig förmodligen för att missköta sin verksamhet ett tag framöver m.m. Alla dessa ser jag som en stor vinst för djuren och jag är väldigt väldigt glad över det som skett den senaste tiden.

Jag tyckte att de handlade på bästa möjliga sätt i situationen och jag ser inte hur det skulle gjort någon nytta att en grisfarm blev anmäld. Materialet skulle publiceras, grisfarmaren skulle varna kollegor om att det springer djurrättsaktivister och dokumenterar deras misskötsel av djuren i deras stall så att de städar och/eller låser om sig, vilket omöjliggör ett fortsatt dokumentationsarbete för djurrättsaktivisterna. Jag är övertygad om att det tärde på deras samvete att vänta, men de var så illa tvungna för djurens skull. Det är trots allt för djuren som de gör det.
Lavin
Apropå hur egenkontroller fungerar, dvs det svenska systemet. I övriga branscher där det finns pengar att tjäna på att inte följa regler så kompletteras egenkontrollen med stickprovskontroller. Detta utförs av myndighet som inte tjänar eller har verksamheten som kund, dvs oberoende besiktningsmän. Dessa kontroller betalas oftast av verksamheten. Egenkontroller räcker aldrig, behövs inspektion med. Sen så hade det bästa varit om grisuppfödarna frivilligt anslutit sig till ett kvalitetssystem där inspektörer kan komma oanmälda, hade gett branschen ett bättre rykte, bättre förutsättningar för djuren och lugnare samvete för konsumenter.

För att vi ska kunna ha griskött som är uppfödda åtminstone enligt minimikrav i svensk lag krävs troligen högre köttpriser. Om grisbönderna blir tvungna att köpa mer strö blir priserna högre. För att de inte ska gå i konkurs så måste allmänheten förstå varför det kostar och varför det är värt det. I detta sammanhang tjänar filmer som visar hur det ser ut sitt syfte. Vi vill gärna inte betala mer, eller anstränga oss att leta i köttdiskar, googla efter smågårdar osv, men om vi får reda på vad våra val får för konsekvenser så kanske vi blir mer benägna att välja det svenska köttet, om vi litar på att det sköts rätt till 100%.

När polisen spanar på trafficking så kan de sitta utanför bordeller i månadsvis, fastän de vet att det sker ofrivilliga samlag och våld dagligen. Varför? för att bygga ett fall. Det är så det går till här i verkligheten, att en enstaka grisfarm bara är "ett rötägg" som kan förklaras bort, medans dokumentation under flera års tid visar på ett systematiskt problem. Det är en del svåra beslut man måste göra här i livet.

All civil olydnad är inte första steget till en värld i kaos. Det finns vissa tillfällen som lagen inte räcker till, när lagen är fel. Det är ett stort ansvar att ta på sig att bryta mot lagar och den allmänna uppfattningen, det är bara historien som visar vem som får rätt. Idag är det på dagen 150 år sedan John Brown avrättades för att ha stulit slavar och egenmäktigt smugglat dom till nordstaterna. Han kanske sköt en och annan plantageägare i processen, vad vet jag, men han fick rätt i sak. Slaveri anses som fel idag. Ibland leder de unga idealisterna processen mot en bättre värld, ibland skapar de dödens fält i kambodja.

Jag tycker att djur, barn och medmänniskor i allmänhet ska behöva lida så lite som möjligt, jag vill iallafall inte bidra till det. Jag gör det, men jag vill inte. Jag klappar mig på axeln när jag väljer krav eller rättvisemärkt, även om det inte är en lösning på allt så kan det ju vara lite bättre. Jag tycker att dåligt samvete är en bra sak, gör man fel ska man inte ljuga för sig själv, det är människans framavlade instinkt för att hålla samhällen intakta, att vi ska känna oss dåliga när vi skadar andra. Det går alldeles utmärkt att låta bli att känna empati lite då och då. Men även om jag rätt ofta bara köper en förpackning bacon utan att tänka på något annat än en god frukost så vet jag med mitt intellekt att grisar inte trivs på små ytor utan halm, att vi skulle kunna helt avskaffa svält om vi använde all fodermark till människogrödor och att jag tar mer av jordens resurser än jag behöver för att bli mätt.

Jag kanske inte tycker att det är så värst kul när jag blir påmind om vad jag bidrar till, och jag kommer troligen inte att ändra mitt beteende så mycket, men man behöver inte ljuga för sig själv för att må bra. Jag vet att jag gör och alltid gör saker som ger lidande för andra, men jag och alla andra har ju faktiskt möjlighet att göra saker lite bättre. Som att vi visar att vi inte tycker att det är ok att grisar behandlas så här. Tom de som inte tror på rapporterna visar ju det, har inte hört en enda röst som tycker att det är ok att hålla grisar utan att följa minimikraven för djurhållning.
Rose
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 11:34) *

yes.gif
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 12:36) *
Alla här är överens om att djuren ska ha det bra, det är ju ingen som sagt något annat.

tummenupp.gif
Gunilla T
Lavin bravo.gif det du skrev nyss är bland det bästa jag någonsin läst här på odla!
Lavin
Varför detta fokus på organisationen som förde fram materialet?

Även om de hatar djur och har som fredagsnöje att koka kattungar levande så blir väl inte sakfrågan, hur grisar behandlas i köttindustrin och svenska myndigheters oförmåga att få folk att följa lagar något annorlunda? Tycker ni verkligen att det är lika illa att gå in olovandes i en ladugård som att låta grisar stå på hårt underlag vareviga dag? Kan aldrig någonsin ändamålen helga medlen? Måste principer stå i vägen för sunt tänkande? Kan det inte någonsin vara rätt att låta ett fel pågå för att i längden göra det bättre?

Jag tror verkligen inte att någon överhuvudtaget hade brytt sig om det varit problem på en enda gård. Nån gör alltid fel liksom, en idiot till polis kan kalla svarta för apor, men om man har tio grisar som gör det blir ansvariga tvungna att göra något åt det.

Om ni vill ha en bra princip för vilka ändamål som helgar medlen så kan ni prova min favorit, om jag kan föreställa mig att Astrid Lindgren hade gjort det, så tycker jag att det är ok. Jag är bara lite seriös.

Nauti
CITAT (Rose @ 02-12-2009, 13:51) *
yes.gif

CITAT (*Stintan* @ 02-12-2009, 13:59) *
tummenupp.gif

Det är mycket ryggdunkande i form av tummen upp och glada smileys från er, har ni ingenting att tillföra tråden i stället?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon