|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 12:07)  Det måste vara jobbigt att vara så in i vassen egoistisk och gå i för trånga skor. Uppenbarligen så är det Ok för dig att både djur och människor far illa så länge du får din vilja igenom. Det är ett så dumt resonemang så det liknar ingenting... Man får väl hoppas att inte folk "glädjs åt" att även bönder med andra grödor gör förlust. Någon måste odla även Djurrättsaktivisternas mat. Kanske dags att "sabotera" deras näring också, för att man inte håller med... Förstöra för andra, verkar vara ett ledord för en del, att sedan djuren lider och kommer i kläm, är skit samma bara man uppnår sitt syfte.....
Anki på Öland
05-12-2009, 12:28
Det är väl likadant med detta som med alla andra "larm". Cancerlarmen - ät inte det eller det, det är cancerframkallande! Folk slutar köpa vad det nu är någon vecka sen har det sjunkit bort. Likaså för inte länge sen larmades det om hemska missförhållanden på vissa slakterier - alla var väldigt upprörda och alla slakterier åkte med i samma karusell - i en vecka eller två, sen kommer nya nyheter och de gamla sjunker undan. Tror inte det kommer att säljas färre julskinkor, det är 3 veckor kvar till jul och då har otäckheterna sjunkit bort och andra vidriga bilder av svältande barn eller dyl. finns på våra näthinnor. Anki
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 12:07)  Det måste vara jobbigt att vara så in i vassen egoistisk och gå i för trånga skor. Uppenbarligen så är det Ok för dig att både djur och människor far illa så länge du får din vilja igenom. Min vilja är ju att minska lidandet för djuren så mycket som möjligt. Jag ser att det är okej att några hundra grisar lider för att rädda flera miljoner, om det är det du syftar på. Det handlar inte om min vilja, utan om att minimera lidande. CITAT (pejori @ 05-12-2009, 12:18)  Det är ett så dumt resonemang så det liknar ingenting... Man får väl hoppas att inte folk "glädjs åt" att även bönder med andra grödor gör förlust. Någon måste odla även Djurrättsaktivisternas mat. Kanske dags att "sabotera" deras näring också, för att man inte håller med... Förstöra för andra, verkar vara ett ledord för en del, att sedan djuren lider och kommer i kläm, är skit samma bara man uppnår sitt syfte.....  Fast så ligger det ju inte till, de kämpar ju för djurens rättigheter och välmående. Att några djur kommer i kläm för att rädda många fler ser jag som en nödvändighet även om jag givetvis hade föredragit att inget djur hade lidit, men någon sådan lösning på problemet finns inte. Det andra känns för dumt för att det skall kommenteras. CITAT (Anki på Öland @ 05-12-2009, 10:10)  Och vem i hela friden är det då som bestämt att just det du säger är det som är rätt?????? Ni är ju en ganska liten klick som har er åsikt om djurrättsaktivisterna och själva aktionen mot resten som inte håller med er men ni är jäkligt stora i truten och anser alla andra vara idioter och gör ingen hemlighet av det........ Kanske vore dags för er också att lyssna lite på vad dom andra har att säga! Anki Javisst, jag kanske skall försöka ta åt sig och försöka förstå en livsstil som bidrar till ett oerhört lidande och massdöd?  Jag kan inte hur mycket jag än försöker, förstå att en fullt frisk fungerande person med ett samvete kan göra aktiva val som leder till sådant.
ängsvädd
05-12-2009, 13:56
CITAT (Anki på Öland @ 05-12-2009, 10:10)  Och vem i hela friden är det då som bestämt att just det du säger är det som är rätt?????? Ni är ju en ganska liten klick som har er åsikt om djurrättsaktivisterna och själva aktionen mot resten som inte håller med er men ni är jäkligt stora i truten och anser alla andra vara idioter och gör ingen hemlighet av det........ Kanske vore dags för er också att lyssna lite på vad dom andra har att säga! Anki Oj vilken generalisering. Läs tråden med ofärgade glasögon o kolla vilka som är mest nedsättande mot personer med motsatt åsikt än vad de har.
PeterDeleter
05-12-2009, 14:01
Citat, Clint Eastwood:
"Åsikter är som rövhål, för alla har de" (fritt översatt)
*Stintan*
05-12-2009, 14:13
CITAT (Nauti @ 05-12-2009, 13:42)  Min vilja är ju att minska lidandet för djuren så mycket som möjligt. Jag ser att det är okej att några hundra grisar lider för att rädda flera miljoner, om det är det du syftar på. Det handlar inte om min vilja, utan om att minimera lidande. Fast så ligger det ju inte till, de kämpar ju för djurens rättigheter och välmående. Att några djur kommer i kläm för att rädda många fler ser jag som en nödvändighet även om jag givetvis hade föredragit att inget djur hade lidit, men någon sådan lösning på problemet finns inte. Det andra känns för dumt för att det skall kommenteras. Javisst, jag kanske skall försöka ta åt sig och försöka förstå en livsstil som bidrar till ett oerhört lidande och massdöd?  Jag kan inte hur mycket jag än försöker, förstå att en fullt frisk fungerande person med ett samvete kan göra aktiva val som leder till sådant. Hallå din vilja är inte att minska lidandet för du vill ju inte ha några grisar alls eller andra köttdjur heller för den delen. Jag tror inte alls att du är ute efter att rädda miljontals grisar. Vad ska du med dom till? Hur ska du rädda något som inte finns? Tror du på något sätt att du sitter inne med den enda lösningen på problemen? Nej du Nauti så enveten kan du väl ändå inte vara. Och som tur är lär du inte kunna frälsa världen med den människo- och djursyn du har. Vet du överhuvudtaget något om djuruppfödning? CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 13:56)  Oj vilken generalisering. Läs tråden med ofärgade glasögon o kolla vilka som är mest nedsättande mot personer med motsatt åsikt än vad de har. Förlåt men det var nog dagens mest skrattretande inlägg.
herkules
05-12-2009, 15:35
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 14:13)  Hallå din vilja är inte att minska lidandet för du vill ju inte ha några grisar alls eller andra köttdjur heller för den delen. Jag tror inte alls att du är ute efter att rädda miljontals grisar. Vad ska du med dom till? Hur ska du rädda något som inte finns?
Tror du på något sätt att du sitter inne med den enda lösningen på problemen? Nej du Nauti så enveten kan du väl ändå inte vara. Och som tur är lär du inte kunna frälsa världen med den människo- och djursyn du har. Vet du överhuvudtaget något om djuruppfödning? Exakt. Jag vill inte att vi skall ha några djur för att föda upp i ett liv i fångenskap och sedan döda för att tillfredställa våra smaklökar. Eftersom jag inte tror på storskaling djurhållning av väldigt uppenbara skäl, så är det synonymt med att vilja minska lidandet. Om inga djur inom kött- och animalindustrin existerar kan inga djur lida, det är väldigt simpelt och det måste du väl förstå? Jag vill inte att något djur skall behöva lida på grund av våra smakpreferenser och brist på sympati och empati utanför artgränserna. "Vad skall du med dom till?" - Jag hade tänkt göra en stor sådan där kedja av dem som man har för slädhundar och så skall jag åka släde bakom dem. Det tycker jag verkar som en mycket trevlig idé. Sedan hade jag tänkt dressera dem till att spela fotboll, för jag tycker att fotboll är en så tråkig sport som kunde livas upp litet. Jag skall även lägga en del fokus på att lära dem att de skall springa runt och bita skinkätare i rumpan. Givetvis är det en lösning. Det kan väl vem som helst förstå? Om inga grisar existerar inom kött- och animalieindustrin kan heller inga grisar lida inom kött- och animalieindustrin. Jag är inte ute efter att frälsa världen, jag är ute efter att informera om de missförhållanden många djur lever i här i världen och få folk att inse sambanden mellan det djuren utsätts för och deras egen konsumtion och få dem att förstå att det är de som konsumenter som har makten. Nog skulle jag vilja påstå att jag har en ganska trevlig djursyn om man jämfört med mångas sätt att se på saken. För mig är de åtminstone mycket mer än bara mat, de är levande kännande individer som skall behandlas utefter det, inte som en produkt med en vinstgivande avkastning. För övrigt tycker jag att du kan sluta att bete dig som en skitstövel, gör det gärna mot mig, det kan ju tyckas vara välförtjänt men du har börjat dryga dig mot alla som inte håller med dig.
Dom friskaste människorna i världen sägs vara eskimåerna. Även andra folkslag som nomader är helt beroende av en diet av kött för att överleva. Människan är en art som är anpassad för blandkost. Det bygger vår kropp på bästa sätt. Det gäller bara att balansera kosten. Att blanda in samvete o massmord är bara patetiskt. Att vara vegetarian är hedersvärt men det normala är att vara blandkostare, inte tvärtom.
Att vara djurvän har inte det minsta med om vi äter kött eller inte. En sympatiskt person tycker även att bonden som föder upp djur till slakt är värd lön för mödan, så länge inte vanvård förekommer. Det finns ingen konflikt i detta synsätt. Mer än för djurrättsaktivister tydligen. Kött är en prima och bra råvara så länge vi behandar det rätt. Och inte toppar med en massa gräddsås o andra onyttigheter. Fisk är väl den bästa råvaran vi har. Som sagt, en balanserad kost och vi mår som bäst.
Piccante
05-12-2009, 17:45
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 17:36)  Dom friskaste människorna i världen sägs vara eskimåerna. Även andra folkslag som nomader är helt beroende av en diet av kött för att överleva. Människan är en art som är anpassad för blandkost. Det bygger vår kropp på bästa sätt. Det gäller bara att balansera kosten. Att blanda in samvete o massmord är bara patetiskt. Att vara vegetarian är hedersvärt men det normala är att vara blandkostare, inte tvärtom.
Att vara djurvän har inte det minsta med om vi äter kött eller inte. En sympatiskt person tycker även att bonden som föder upp djur till slakt är värd lön för mödan, så länge inte vanvård förekommer. Det finns ingen konflikt i detta synsätt. Mer än för djurrättsaktivister tydligen. Kött är en prima och bra råvara så länge vi behandar det rätt. Och inte toppar med en massa gräddsås o andra onyttigheter. Fisk är väl den bästa råvaran vi har. Som sagt, en balanserad kost och vi mår som bäst.
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 17:36)  Dom friskaste människorna i världen sägs vara eskimåerna. Även andra folkslag som nomader är helt beroende av en diet av kött för att överleva. Människan är en art som är anpassad för blandkost. Det bygger vår kropp på bästa sätt. Det gäller bara att balansera kosten. Att blanda in samvete o massmord är bara patetiskt. Att vara vegetarian är hedersvärt men det normala är att vara blandkostare, inte tvärtom. Det där med eskimåerna har jag aldrig hört talas om. Det jag hör om dem är att de har högre koncentrationer av de gifter som finns i vattnet i sina kroppar än några andra. Det vore ju inte underligt eftersom det är ett vanligt fenomen hos de arter som befinner sig längst upp på näringskedjan i kombination med ökade miljögifter som tas upp av diverse djur i näringskedjan. Vidareutveckla gärna och har du någonting mer man kan läsa om det? Det hade varit intressant. Att vara beroende av kött är nog ganska begränsat till just dessa exempel du tar upp, för vi är det knappast. Vi har bara vinster att göra på att helt slopa köttet. Att blanda in samvete, empati och sympati kan väl aldrig anses patetiskt och är väl någonting vi alltid borde göra när vi utvärderar konsekvenserna av våra handlingar? Det normala är uppenbarligen att vara blandkostare, har jag någonsin påstått någonting annat? Jag pekar ju på konsekvenserna av den normen bara. Det är en norm som borde förändras till att vi äter mindre kött och till att vi slutligen slutar att äta kött helt eller bara äter det vid enstaka tillfällen. Både för våran egen skull, för djurens skull och för miljön. Om man nu kör på ditt spår och skiter i empati, sympati och samvete så är det ju givetvis bara att skita i djurens välmående, sin egen och andras hälsa samt miljön. Men det är ingen väg jag någonsin tänker ta eller förespråka. Empati och sympati är någonting som gjort oss människor så framgångsrika som art, nu är det dags att vi tar det längre utanför den närmaste bekantskapskretsen, den egna gruppen, utanför våra stadsgränser, samhällsgränser, landsgränser och alla andra fiktiva gränser vi har. Men främst av allt, utan för våra egna artgränser, det ser jag viktigt att vi slutar tänka så mycket på vi och dom. Vi är inte annat än djur vi heller och våran intelligens ger oss absolut inga rättigheter att behandla mindre intelligenta djur på det sätt som behagar oss och som gynnar oss på bästa sätt.
Piccante
05-12-2009, 17:58
Nauti du tycks inte förstå att det inte är en absolut motsättning mellan att bry sig om djurens välbefinnande och äta djur. Jag vet många bönder och djuruppfödare som är stora djurvänner men som ser det som ett naturligt förlopp att även djur lever tills de dör och när de har gjort de så är de en bra näringskälla. Många jägare vägrar äta annat än vilt för de vill att djuren ska kunna ströva fritt så längre de lever men ka ändå äta kött.
*Stintan*
05-12-2009, 18:14
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 17:36)  Dom friskaste människorna i världen sägs vara eskimåerna. Även andra folkslag som nomader är helt beroende av en diet av kött för att överleva. Människan är en art som är anpassad för blandkost. Det bygger vår kropp på bästa sätt. Det gäller bara att balansera kosten. Att blanda in samvete o massmord är bara patetiskt. Att vara vegetarian är hedersvärt men det normala är att vara blandkostare, inte tvärtom.
CITAT (Markus_H @ 05-12-2009, 17:58)  Nauti du tycks inte förstå att det inte är en absolut motsättning mellan att bry sig om djurens välbefinnande och äta djur. Jag vet många bönder och djuruppfödare som är stora djurvänner men som ser det som ett naturligt förlopp att även djur lever tills de dör och när de har gjort de så är de en bra näringskälla. Många jägare vägrar äta annat än vilt för de vill att djuren ska kunna ströva fritt så längre de lever men ka ändå äta kött. Så du menar att de lever ett naturligt liv där de kan få leva efter sina naturliga levnadsmönster och dö en död då den skulle skett naturligt? Visst kan man vilja ta väl hand om djur även om man äter kött, men som sagt det är nog där våra åsikter skiljer sig åt till en stor del, gemensamt har vi att vi alla vill djurens bästa. Jag tycker att vi skall se dem som levande kännande individer med ett egenvärde och inte se dem som produkter där vi räknar på pengar, näringsvärde o.s.v. o.s.v.
*Stintan*
05-12-2009, 18:57
CITAT (Nauti @ 05-12-2009, 17:31)  Exakt. Jag vill inte att vi skall ha några djur för att föda upp i ett liv i fångenskap och sedan döda för att tillfredställa våra smaklökar. Eftersom jag inte tror på storskaling djurhållning av väldigt uppenbara skäl, så är det synonymt med att vilja minska lidandet. Om inga djur inom kött- och animalindustrin existerar kan inga djur lida, det är väldigt simpelt och det måste du väl förstå?
Jag vill inte att något djur skall behöva lida på grund av våra smakpreferenser och brist på sympati och empati utanför artgränserna.
"Vad skall du med dom till?" - Jag hade tänkt göra en stor sådan där kedja av dem som man har för slädhundar och så skall jag åka släde bakom dem. Det tycker jag verkar som en mycket trevlig idé. Sedan hade jag tänkt dressera dem till att spela fotboll, för jag tycker att fotboll är en så tråkig sport som kunde livas upp litet. Jag skall även lägga en del fokus på att lära dem att de skall springa runt och bita skinkätare i rumpan.
Givetvis är det en lösning. Det kan väl vem som helst förstå? Om inga grisar existerar inom kött- och animalieindustrin kan heller inga grisar lida inom kött- och animalieindustrin.
Jag är inte ute efter att frälsa världen, jag är ute efter att informera om de missförhållanden många djur lever i här i världen och få folk att inse sambanden mellan det djuren utsätts för och deras egen konsumtion och få dem att förstå att det är de som konsumenter som har makten.
Nog skulle jag vilja påstå att jag har en ganska trevlig djursyn om man jämfört med mångas sätt att se på saken. För mig är de åtminstone mycket mer än bara mat, de är levande kännande individer som skall behandlas utefter det, inte som en produkt med en vinstgivande avkastning.
För övrigt tycker jag att du kan sluta att bete dig som en skitstövel, gör det gärna mot mig, det kan ju tyckas vara välförtjänt men du har börjat dryga dig mot alla som inte håller med dig. Menar du att det bara är du och dina påhejare som får bete sig som skitstövlar? Du har väldigt höga tankar om dig själv men visar en nedlåtande attityd mot andra. Tror du på fullt allvar att det finns någon här som inte vet att det förekommer missförhållanden som många djur tyvärr tvingas utstå eftersom du ser som din uppgift att informera oss andra om det? Har du överhuvudtaget läst vad vi skrivit i trådarna som handlar om detta? Det verkar inte så. Ingen tycker att det är acceptabelt att djur vanvårdas men det vill du uppenbarligen inte förstå. Din trevliga djursyn tillåter att djur vanvårdas och att man undlåter att anmäla detta i två års tid trots vetskapen om missförhållandena. Det säger allt tycker jag. Människor kommer inte att sluta äta kött vad du än säger och då måste man se till att djuren har det bra så länge dom lever. Någon måste sköta om dom och kunna leva på att göra det. Det bara är så men istället för att inse fakta så försöker du med en dåres envishet pådyvla andra din ideologi som om den vore den enda rätta för alla vilket den naturligtvisa inte är. Att försöka påtvinga andra en livsstil som är emot deras natur fungerar inte annat än i sekter där man kan hjärntvätta vilsna själar.
Gunilla T
05-12-2009, 18:59
Danska grisar misshandlas med rör, käppar och kedjor; http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57002&a=Bönder som slår sina grisar ska spåras
Anki på Öland
05-12-2009, 20:18
Att vara djurvän har inte det minsta med om vi äter kött eller inte. En sympatiskt person tycker även att bonden som föder upp djur till slakt är värd lön för mödan, så länge inte vanvård förekommer. Det finns ingen konflikt i detta synsätt. Mer än för djurrättsaktivister tydligen. Kött är en prima och bra råvara så länge vi behandar det rätt. Och inte toppar med en massa gräddsås o andra onyttigheter. Fisk är väl den bästa råvaran vi har. Som sagt, en balanserad kost och vi mår som bäst.  - med undantag av att jag inte tycker vi skall diskutera om grädde är en nyttighet eller onyttighet...... Anki
CITAT (Gunilla T @ 05-12-2009, 18:59)  Danska grisar misshandlas med rör, käppar och kedjor; http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57002&a=Bönder som slår sina grisar ska spåras Usch !Det var grisigt gjort.. Mvh
herkules
05-12-2009, 20:39
CITAT (Gunilla T @ 05-12-2009, 18:59)  Danska grisar misshandlas med rör, käppar och kedjor; http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57002&a=Bönder som slår sina grisar ska spåras detta är snåljåparnas 79kronors fläskfilé, hoppas det smakar!
Låt oss säga 59 kr/Kg..Ica maxi
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 18:57)  Menar du att det bara är du och dina påhejare som får bete sig som skitstövlar? Du har väldigt höga tankar om dig själv men visar en nedlåtande attityd mot andra.
Din trevliga djursyn tillåter att djur vanvårdas och att man undlåter att anmäla detta i två års tid trots vetskapen om missförhållandena. Det säger allt tycker jag.
Människor kommer inte att sluta äta kött vad du än säger och då måste man se till att djuren har det bra så länge dom lever. Någon måste sköta om dom och kunna leva på att göra det. Det bara är så men istället för att inse fakta så försöker du med en dåres envishet pådyvla andra din ideologi som om den vore den enda rätta för alla vilket den naturligtvisa inte är. Att försöka påtvinga andra en livsstil som är emot deras natur fungerar inte annat än i sekter där man kan hjärntvätta vilsna själar. Nej, jag ser inget problem med att du beter dig som en skitstövel mot mig. Men bara för att de på något sätt har åsikter som liknar mina så innebär det ju inte att du måste vara lika dryg mot dem? Det handlar om att jag ser till det totala lidandet medan du ser till det lidande som pågår just nu. Jag tror att det gör mer nytta att vänta medan du tror att det gör mer nytta att anmäla direkt. Det säger väl inte så mycket om någons djursyn, båda ser ju till djurens väl men tror att olika metoder har olika resultat. Nej, folk kommer inte att sluta äta kött, det förväntar jag mig inte heller. Men jag tror det behövs folk som är engagerade och brinner för djurrätt som informerar och för fram sina åsikter. Det är lätt att man låter bli att tänka på det annars. Jag försöker inte påtvinga någon en livsstil. Men jag vill informera och få folk att inse att hur de konsumerar får konsekvenser för andra och för klimatet.
ängsvädd
05-12-2009, 20:53
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 20:39)  detta är snåljåparnas 79kronors fläskfilé, hoppas det smakar!  Jag bojkottar danskt kött - det hoppas jag alla andra gör också! CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 18:57)  Menar du att det bara är du och dina påhejare som får bete sig som skitstövlar? Du har väldigt höga tankar om dig själv men visar en nedlåtande attityd mot andra.
Tror du på fullt allvar att det finns någon här som inte vet att det förekommer missförhållanden som många djur tyvärr tvingas utstå eftersom du ser som din uppgift att informera oss andra om det? Har du överhuvudtaget läst vad vi skrivit i trådarna som handlar om detta? Det verkar inte så. Ingen tycker att det är acceptabelt att djur vanvårdas men det vill du uppenbarligen inte förstå.
Din trevliga djursyn tillåter att djur vanvårdas och att man undlåter att anmäla detta i två års tid trots vetskapen om missförhållandena. Det säger allt tycker jag.
Människor kommer inte att sluta äta kött vad du än säger och då måste man se till att djuren har det bra så länge dom lever. Någon måste sköta om dom och kunna leva på att göra det. Det bara är så men istället för att inse fakta så försöker du med en dåres envishet pådyvla andra din ideologi som om den vore den enda rätta för alla vilket den naturligtvisa inte är. Att försöka påtvinga andra en livsstil som är emot deras natur fungerar inte annat än i sekter där man kan hjärntvätta vilsna själar. Men Nauti har ju inte försökt påtvinga andra sina åsikter, han har bara diskuterat och argumenterat vilket är hans fullständiga rättighet på ett diskussionsforum. Jag blir såååå trött på hackandet på Nauti!
Gossen Ruda
05-12-2009, 20:54
Ärligt Nauti, hur många odlaister tror du att du har omvänt till vegenlivet med allt ditt missionerande? Noll, eller finns det någon enstaka och detta efter alla dina inlägg. Visst fanns det vegaterianer här innan men det är mest sympatiska personer, fler har dom nog inte blivit. Du har tvärtom fått dej och dina veganvänner att framstå som idioter, och det vete 17 om det inte är rätt benämning.
Jag kommer att tänka på ett program som den forne Monthy Python-medlemmen Michael Palin gjorde när han tog sig runt Sahara. Mest med tåg men även med en flodbåt på Niger. På denna båt träffade han på en danska som var där mitt i islamland för att frälsa dom med kristendomen. Han frågade gång på gång hur många som omvänts men hon slingrade sig hela tiden: Hon räknade det inte på det sättet, det var långsiktigt mm, mm. Den bistra sanningen var nog att hon inte hade omvänt någon och aldrig skulle lyckas heller. Hon skulle dock aldrig vilja erkänna detta och lämna stället frivilligt, det KAN ju hända att nån ändrar sig. Patetiskt men hon hade sitt kall.
Det är på den nivån du är också. Du tror och hoppas att du skall omvända någon med det kommer inte att hända, mest pga ditt överlägna och nedlåtande sätt mot dom som inte delar dina åsikter. Möjligen har detta med din förmodade ungdom att göra, jag tvivlar på att du är över 20. Dom flesta här är över det dubbla, själv är jag nästan det tredubbla. Vi har mycket mer erfarenhet än du och ser världen med andra ögon. Det är möjligt att du genom att tjata och tjata lyckats påverka dina föräldrar och skolkamrater men det funkar inte på oss, och definitvt inte via nätet. Du bara gör dig själv till en driftkucku. Tänk om.
Gossen Ruda
05-12-2009, 21:01
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 20:53)  Men Nauti har ju inte försökt påtvinga andra sina åsikter, han har bara diskuterat och argumenterat vilket är hans fullständiga rättighet på ett diskussionsforum. Jag blir såååå trött på hackandet på Nauti! Sovit gott det det senaste året? Vartenda inlägg Nauti gör är ett försök att påtvinga oss sin uppfattning. Att man hackar på honom beror på att han sticker fram sin haka med inlägg efter inlägg och kapar trådar för att sprida sin religion.
ängsvädd
05-12-2009, 21:02
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2009, 20:54)  Ärligt Nauti, hur många odlaister tror du att du har omvänt till vegenlivet med allt ditt missionerande? Noll, eller finns det någon enstaka och detta efter alla dina inlägg. Visst fanns det vegaterianer här innan men det är mest sympatiska personer, fler har dom nog inte blivit. Du har tvärtom fått dej och dina veganvänner att framstå som idioter, och det vete 17 om det inte är rätt benämning.
Jag kommer att tänka på ett program som den forne Monthy Python-medlemmen Michael Palin gjorde när han tog sig runt Sahara. Mest med tåg men även med en flodbåt på Niger. På denna båt träffade han på en danska som var där mitt i islamland för att frälsa dom med kristendomen. Han frågade gång på gång hur många som omvänts men hon slingrade sig hela tiden: Hon räknade det inte på det sättet, det var långsiktigt mm, mm. Den bistra sanningen var nog att hon inte hade omvänt någon och aldrig skulle lyckas heller. Hon skulle dock aldrig vilja erkänna detta och lämna stället frivilligt, det KAN ju hända att nån ändrar sig. Patetiskt men hon hade sitt kall.
Det är på den nivån du är också. Du tror och hoppas att du skall omvända någon med det kommer inte att hända, mest pga ditt överlägna och nedlåtande sätt mot dom som inte delar dina åsikter. Möjligen har detta med din förmodade ungdom att göra, jag tvivlar på att du är över 20. Dom flesta här är över det dubbla, själv är jag nästan det tredubbla. Vi har mycket mer erfarenhet än du och ser världen med andra ögon. Det är möjligt att du genom att tjata och tjata lyckats påverka dina föräldrar och skolkamrater men det funkar inte på oss, och definitvt inte via nätet. Du bara gör dig själv till en driftkucku. Tänk om. Försöker du få honom att vara tyst? Han har lika stor rätt som alla andra att diskutera här och han har ju fått så mycket kommentarer och påhopp så det är hans fulla rätt att svara och försöka förklara vad han menar. Jag är varken vegan eller vegetarian men tycker att även veganer ska ha rätt att uttrycka sina åsikter även om de är i minoritet.
vitavargen
05-12-2009, 21:03
CITAT (Gunilla T @ 05-12-2009, 18:59)  Danska grisar misshandlas med rör, käppar och kedjor; http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57002&a=Bönder som slår sina grisar ska spåras Hej! Undrar bara: Här är det slaktindustrin som vill spåra bönder som slår djuren. Jag undrar är det bara för att djuren får blåmärke och därmed svårt att sälja köttet.
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 21:02)  Försöker du få honom att vara tyst? Han har lika stor rätt som alla andra att diskutera här och han har ju fått så mycket kommentarer och påhopp så det är hans fulla rätt att svara och försöka förklara vad han menar. Jag är varken vegan eller vegetarian men tycker att även veganer ska ha rätt att uttrycka sina åsikter även om de är i minoritet. Den som började med påhopp var nauti själv. Men du är totalt blind när det gäller att se vad han gör. Är du släkt med honom eller nåt? Du håller på och försvarar honom mer än vad som verkar normalt.
ängsvädd
05-12-2009, 21:06
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2009, 21:01)  Sovit gott det det senaste året? Vartenda inlägg Nauti gör är ett försök att påtvinga oss sin uppfattning. Att man hackar på honom beror på att han sticker fram sin haka med inlägg efter inlägg och kapar trådar för att sprida sin religion. Hackandet på honom startade direkt i andra trådar också bara pga det faktum att han är vegan som då inte hade ett dugg med saken att göra. CITAT (Rose @ 05-12-2009, 21:04)  Den som började med påhopp var nauti själv. Men du är totalt blind när det gäller att se vad han gör. Är du släkt med honom eller nåt? Du håller på och försvarar honom mer än vad som verkar normalt. Normalt o normalt - nej jag känner inte honom eller är släkt med honom - jag värnar bara om yttrandefriheten på ett diskussionsforum även för veganer - jag är INTE vegan om du nu tror det. Jag är starkt emot mobbing också.
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 21:06)  Jag är starkt emot mobbing också. Då hoppas jag att nästa gång Nauti gör ett personangrepp att du är på honom också och talar om hur fel han gör, såsom du gör med oss andra.
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 21:08)  Då hoppas jag att nästa gång Nauti gör ett personangrepp att du är på honom också och talar om hur fel han gör, såsom du gör med oss andra. Det skriver jag under på...
ängsvädd
05-12-2009, 21:11
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 21:08)  Då hoppas jag att nästa gång Nauti gör ett personangrepp att du är på honom också och talar om hur fel han gör, såsom du gör med oss andra. Jag är förvånad över att han inte har tappat fattningen utan är så lugn och balanserad han är efter alla påhopp han fått. Så jag har förståelse om han någon gång tappar fattningen och bemöter andra på det sätt han själv blir bemött. Hade jag fått alla dessa påhopp hade jag anmält dem till admin.
Aqvakul
05-12-2009, 21:11
Jag erkänner att jag tycker att Nauti är tjatig, icke-lyssnande och småfanatisk i sin inställning. Jag gillar heller inte att han så ofta kapar trådar för sina egna syften. Däremot tycker jag inte alls att han uppträder föraktfullt eller nedlåtande eller som en "skitstövel". Tyvärr uppträder flera av Nautis meningsmotståndare både otrevligare och osakligare.
CITAT (vitavargen @ 05-12-2009, 21:03)  Hej! Undrar bara: Här är det slaktindustrin som vill spåra bönder som slår djuren. Jag undrar är det bara för att djuren får blåmärke och därmed svårt att sälja köttet. Troligen för att det gör ont, och är klassat som djurplågeri..
vitavargen
05-12-2009, 21:15
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 21:11)  Jag erkänner att jag tycker att Nauti är tjatig, icke-lyssnande och småfanatisk i sin inställning. Jag gillar heller inte att han så ofta kapar trådar för sina egna syften. Däremot tycker jag inte alls att han uppträder föraktfullt eller nedlåtande eller som en "skitstövel". Tyvärr uppträder flera av Nautis meningsmotståndare både otrevligare och osakligare. Det stämmer!
Anki på Öland
05-12-2009, 21:33
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 20:53)  .......................Men Nauti har ju inte försökt påtvinga andra sina åsikter...................... Tillåt mig småle.......  läser du över huvud taget hans inlägg eller håller du bara med ändå?? ANki
Gossen Ruda
05-12-2009, 21:33
Jag är givetvis inte ute efter att få tyst på Nauti, därtill krävs nog hårdare metoder, men när han för hundrade gången upprepar sitt mantra, djuren lider, djuren lider, lider, lider, lider osv OCH INGEN BRYR SIG, tycker jag att det vore dags att han tar sig en funderare på om han uttrycker sig fel, är på fel forum eller om något annat är fel. Att fortsätta 100 gånger till är dock definitivt fel. Att använda ordet lider på det sättet han gör är också fel, det finns en adekvat betydelse av ordet som är annorlunda. Den som vill kan få leta upp den.
ängsvädd
05-12-2009, 21:34
CITAT (Anki på Öland @ 05-12-2009, 21:33)  Tillåt mig småle.......  läser du över huvud taget hans inlägg eller håller du bara med ändå?? ANki Jag kan ju fråga mig detsamma.
Gossen Ruda
05-12-2009, 21:37
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 21:11)  Jag är förvånad över att han inte har tappat fattningen utan är så lugn och balanserad han är efter alla påhopp han fått. Så jag har förståelse om han någon gång tappar fattningen och bemöter andra på det sätt han själv blir bemött. Hade jag fått alla dessa påhopp hade jag anmält dem till admin. På ett annat forum jag är med i hade Nauti för länge sen fått sina inlägg borttagna, trådarna låsta eller själv kanske blivit avstängd pga sitt upprepande. Där går gränsen för reaktion av kvastarna vid ungefär 3 upprepningar. Här är det dock fritt fram för allt.
ängsvädd
05-12-2009, 21:42
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2009, 21:37)  På ett annat forum jag är med i hade Nauti för länge sen fått sina inlägg borttagna, trådarna låsta eller själv kanske blivit avstängd pga sitt upprepande. Där går gränsen för reaktion av kvastarna vid ungefär 3 upprepningar. Här är det dock fritt fram för allt. Jag antar att det lätt blir så när det är så många som adresserar sina inlägg direkt till honom.
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 21:11)  Jag erkänner att jag tycker att Nauti är tjatig, icke-lyssnande och småfanatisk i sin inställning. Jag gillar heller inte att han så ofta kapar trådar för sina egna syften. Däremot tycker jag inte alls att han uppträder föraktfullt eller nedlåtande eller som en "skitstövel". Tyvärr uppträder flera av Nautis meningsmotståndare både otrevligare och osakligare. Förvånar mig inte att du tycker så.
CITAT (Anki på Öland @ 05-12-2009, 20:18)   - med undantag av att jag inte tycker vi skall diskutera om grädde är en nyttighet eller onyttighet...... Anki Ja se grädde är min förbannelse. Gott gott. Men numera använder jag åtminstone fettsnål grädde om det nu är något att skryta om. Däremot är jag inte förtjust i för mycker socker i maten. Socker är enormt vanebildande hörde jag i tv. Är nog värre än grädde för folkhälsan.
Aqvakul
05-12-2009, 21:49
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 21:46)  Förvånar mig inte att du tycker så. möjligen är det t.o.m. sant...
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 21:48)  Ja se grädde är min förbannelse. Gott gott. Men numera använder jag åtminstone fettsnål grädde om det nu är något att skryta om. Däremot är jag inte förtjust i för mycker socker i maten. Socker är enormt vanebildande hörde jag i tv. Är nog värre än grädde för folkhälsan. Tror också socker är värre än grädde...
CITAT (Aqvakul @ 05-12-2009, 21:49)  möjligen är det t.o.m. sant...  Ja, i din värld är det nog det.
Aqvakul
05-12-2009, 21:53
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 21:51)  Ja, i din värld är det nog det. det vore väldigt tråkigt om alla tyckte lika...
CITAT (pejori @ 05-12-2009, 21:09)  Det skriver jag under på...  Ja, fast inte lär det ske
Meriona
05-12-2009, 21:58
Ska jag sticka in hakan i den här diskussionen också? Jag tycker att Nauti ofta har rätt i sak, men sättet att argumentera gör att man blir tvärilsk. Ett ungdomligt sätt att föra fram sina åsikter är ofta för kategoriskt, för onyanserat och det är helt enkelt för mycket citat eller "visdomar" hämtade nån annanstans ifrån....
Aqvakul
05-12-2009, 21:59
CITAT (Meriona @ 05-12-2009, 21:58)  Ska jag sticka in hakan i den här diskussionen också? Jag tycker att Nauti ofta har rätt i sak, men sättet att argumentera gör att man blir tvärilsk. Ett ungdomligt sätt att föra fram sina åsikter är ofta för kategoriskt, för onyanserat och det är helt enkelt för mycket citat eller "visdomar" hämtade nån annanstans ifrån.... Jag tycker inte att han har rätt i sak, men resten håller jag med om...
sqrulan
05-12-2009, 22:19
Nu har jag inte läst vad som ni skrivit tidigare. Men jag antar att detta gäller enbart grisen? Skulle du/ni vilja vara gris? Har ingen annan än mej känt att grisen smakar illa jämfört med då man var ung, skillnaden är stor. Jag äter aldrig mer gris för jag klarar mej utan och jag hatar vad uppfödare gör mot våra underbara djur!!!!!!!! Man behöver inte äta kött flera gånger i veckan, för mej är detta en lyxvara, om jag kunde så skulle jag avstå helt!
Nauti
Även om det är en sanning som inte gäller fullt ut idag, så är Eskimåen ovanligt befriad från hjärt/kärlsjukdomar, cancer reumatism mm. Även när det gäller tandhälsan sticker dom ut. Däremot kan dom få i sig lite för mycker omega-3 och blöder lättare. Att dom idag får i sig gifter från den tradionella maten dom äter tror jag inte man kan skylla lantbruket för. Det är utsläppen från industrier som förorenar luft o vatten som ansamlas över norra ishavet. Ända från industrin i Kina påstås det. Vare det gäller grödor eller djurhållning så används gifter som sprids i naturen. Man får inte rekordskördar av våra grödor år efter år genom att putta ner lite koskit i raderna. Sörgården må vara en idyll men den mättar inte jordens befolkning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|