Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 15:50) *
Hur stor andel av Sveriges befolkning skulle frivilligt gå och anmäla sig för ett planerat brott de begått av en anledning och kommit undan samt uppnått syftet med?

Det innebär ju inte att det inte är bra att följa lagen, i 99,9% av fallen är det förmodligen det, men det finns fall där det snarare vore fel att inte bryta mot lagen. I sådana här fall måste någon ta ansvaret och om inte de som har ansvaret gör det får någon annan göra det, jag anser att de gjorde helt rätt i att bryta mot lagen i det här fallet. Varför? Jo, för att det ledde till minskat lidande för djuren, precis som lagar och regler gör eller åtminstone skall göra.

Allting är inte svart eller vitt. I det här fallet tycker jag att det är helt rätt och visst vore det bra om de blev dömda i rätten också men jag tror inte de som begick brottet/brotten är beredda att offra sig för det och det ser jag ingenting konstigt med. Förmodligen skulle ingen av oss agerat annorlunda i en liknande situation.

Förmodligen skulle de flesta av oss aldrig hamna i en liknande situation.
Det ledde som sagt inte till något minskat lidande för de drabbade djuren utan man lät med gott samvete dessa stackars djur fortsätta att lida. Bara det är hemskt och dessa aktivister kallar sig djurvänner. Det är faktiskt ett hån mot de riktiga djurvännerna. Att du inbillar dig att en massa andra djur räddats p.g.a. aktivisterna kan du ju fortsätta med men säker kan du inte vara bara hoppas. Hela tankesättet att det är ok att offra några individer för att några andra ska få det bättre, när det går att undvika, är förfärligt men uppenbarligen finns det och har alltid funnits en del människor med dom tankegångarna. Egoister kallas dom ibland fast i det här fallet blev det fega aktivister.
gnon49
Nauti.

Om man tycker att lagar är till för andra men inte för mig, så är man ute på djupt vatten. Hur skulle samhället se ut om vi tolkade lagarna efter eget gottfinnande. Lagar kan vara tokiga , men alternativet är ännu sämre.
Konsekvenserna församhället i stort kan ingen enskild person överblicka. Släpp trafiken fri, inför liberalare alkohol o drogpolitik mm.mm, och vi har snart ett samhälle som så sakta vittrar sönder. Detsamma gäller vår djurhållning ingen åsikt är den rätta eftersom den är den del av vårt arv och en del av vår framtid. Och våra lagar gäller ända in i ladugården.
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 31-12-2009, 16:03) *
Om alla satte sig över lagen utifrån sina egna utgångspunkter, så hade vi inget samhäller - bara kaos!
Förutsatt att det enbart ledde till positiva konsekvenser så skulle det snarare leda till ett bättre samhälle.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 16:33) *
Förutsatt att det enbart ledde till positiva konsekvenser så skulle det snarare leda till ett bättre samhälle.

Hur naiv är du egentligen? slap.gif
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 16:15) *
Förmodligen skulle de flesta av oss aldrig hamna i en liknande situation.
Det ledde som sagt inte till något minskat lidande för de drabbade djuren utan man lät med gott samvete dessa stackars djur fortsätta att lida. Bara det är hemskt och dessa aktivister kallar sig djurvänner. Det är faktiskt ett hån mot de riktiga djurvännerna. Att du inbillar dig att en massa andra djur räddats p.g.a. aktivisterna kan du ju fortsätta med men säker kan du inte vara bara hoppas. Hela tankesättet att det är ok att offra några individer för att några andra ska få det bättre, när det går att undvika, är förfärligt men uppenbarligen finns det och har alltid funnits en del människor med dom tankegångarna. Egoister kallas dom ibland fast i det här fallet blev det fega aktivister.
Det ledde till minskat lidande för många fler djur än bara de fall där det dokumenterades. Det är ett så simpelt val att det är löjligt att ens diskutera det.

#1: Anmäla ett fåtal gårdar och rädda ett fåtal djur och minska lidandet för ett fåtal djur. Sedan tar det slut där och ingenting förhindrar att situationen sker igen.
#2: Se till att folks åsikter och värderingar förändras och att djurskyddet förbättras vilket leder till en förbättring som förhoppningsvis kommer att vara för all framtid.

Är det ett svårt val?

Vi har redan gått igenom det här vid flera olika tillfällen i tråden, att du har svårt att inse att ditt alternativ inte skulle leda till lika positiva förändringar i form av minskat lidande har jag förstått, men måste du dra upp samma sak på varenda eviga sida när jag med flera redan uttryckt ganska tydligt varför vi tycker som vi gör?

På vilket sätt det är egosim får du gärna förklara, jag skulle snarare kalla det hedonistisk utilitarism och det ser jag till skillnad mot egoism ingenting fel med.

Jag inbillar mig inte bara massor, jag har blanda annat sett på tv och läst i tidningarna om de positiva effekterna som Djurrättsalliansens kampanj bidrog till. Jag har pratat med folk som uttryckt sin uppskattning för deras kampanj och ändrat sina konsumtionsvanor. Det finns säkert väldigt många tecken på hur stor skillnad de faktiskt gjort med den här kampanjen.

CITAT (Aqvakul @ 31-12-2009, 16:35) *
Hur naiv är du egentligen? slap.gif
Vad menar du?
Aqvakul
Jag var till största delen positiv till Djurrättsalliansens aktion, när den kom till allmän kännedom.

Numera är jag betydligt mer kritisk och jag känner många som resonerar likadant.

Min skepsis grundar sig bl.a på följande:

* att man väntade så länge med att anmäla
* att man manipulerade en del av materialet
* att man accepterar olagliga metoder
* att man är mer intresserade av att slippa ett mindre straff än att sätta fast djurplågare
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 31-12-2009, 14:29) *
Det verkar ju vara helkonstiga lagar att andra kan anmäla anonymt, men djurrättsalliansen som förening kan inte anmäla, utan de måste göra en enskild anmälan. Man undrar om intresset att få reda på vilka djurrättsaktivister som gått in i olåsta djurstallar är störrre än intresset att sätta dit djurplågarna. Finns viljan så borde djurrättsaktivisterna också ha rätt att anmäla anonymt.

Annars är juridiken sk-t thumbdown.gif

Du har rätt att anmäla brott mot djurskyddslagen både som privatperson och som organisation. rättan att göra det anonymt tror jag bara gäller djurskyddsbrott eftersom det ofta är grannar, bekanta, osv som ser missförhållandena och det kan bli rik för personliga repressalier eller åtminstone dålig stämning om man anmäler en granne. Den rädslan får många att fega ur därför får man anmäla anonymt.
Däremot kan man inte åberopa bevis som i sig inte går att belägga eftersom djurrättsalliansen vägrar vittna. Djurrättsalliansen hade precis osm vem som helst kunnat ringa och polisanmäla gårdarna direkt så djurskyddsinspektör och polis kunde gjort en utryckning så slapp de begå olagliga handlingar själva.
Piccante
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 14:55) *
När du sade "Bryta sig in" så tänker jag på det som att de med våld forcerat hinder och tagit sig in i stallen, vilket de ju inte gjorde. Inbrott kanske det klassas som, det vet jag inte. Hur som helst så anser jag att de handlade helt och hållet rätt, man kan inte alltid ta hänsyn till lagar och regler. Jag ser inget fel med att bryta mot trafikregler för att förhindra en olycka precis som jag inte ser något problem med att bryta mot någon annan lag för att förhindra lidande. Som sagt, jag ser lagarna som ett sätt att förhindra att lidande ske och att se till att de som orsakar lidande blir straffade. Om lagarna i sig skyddar det som orsakar lidande så fyller de inte sin funktion och då har jag inget problem med att någon bryter mot de.

När du nämner att man inte får gå in utan att underrätta ägarna så var det ju i det här fallet uppenbarligen inget alternativ. Att få ett tillstånd av polisen var heller inget alternativ. Däremot misstänkte de brott och var så gott som övertygade om det, rätt hade de också. Att det är olagligt håller jag med om men ser inget problem med. Att det är ansvarslöst kommer jag aldrig att hålla med dig om, det är Djurrättsalliansen som i det här fallet tog ansvaret över djurens välmående, ett ansvar som egentligen ligger på bonden själv. Vem är det som i hela den här grishistorien har tagit ansvar om inte Djurrättsalliansen?

Jag tror inte att polisanmälningarna var deras främsta mål, utan att det var att nå ut till folket. Att förbättra via den mediepublicitet de fick i samband med publiceringen av filmen. Vilket jag också tror har lyckats.

Att ta ansvar är för mig inte detsamma som att vittna mot en enstaka grisfarmare som förhoppningsvis ändå kommer att ha ögonen på sig medan man själv riskerar att bli dömd. Däremot ser jag det som att ta ansvar för grisarna att genomföra en sådan här kampanj för att informera det svenska folket och makthavarna för att se till att grisarna får ett drägligt liv.

Om de anmält grisfarmerna vid tillfället så hade förmodligen det som diskuterades tidigare i tråden skett och då till ingen nytta för fler än några enstaka djur.

Anmält har de väl gjort? Däremot vill de av någon anledning inte vittna, det är väl inte särskilt underligt med tanke på att de själva riskerar att bli dömda och riskera att få ögonen på sig när det gäller liknande aktioner i framtiden.

De litar förhoppningsvis på sitt inspelade material och det är förmodligen därför de inte känner sig tvungna att vittna, utan låter folket ta ställning i stället och påverkar den vägen.

Varför äär det inget alternativ för djurrättsalliansen att följa samma lagar som andra vanliga medborgare måste följa? Hade de anmält så hade de förmodligen skett ett akut omhändertagande av djuren. Är det mer humant då att vänta i 2 år????

Eftersom de inte vill vittna mot en enskild grisfarmare så var det ju helt meningslöst att bryta sig in där. Om de hade kunna belägga sina anklagelser så hade kanske den grisuppfödaren haft djurförbud nu. Men du tycker det är bra att han får fortsätta verksamheten i brist på bevis och får fortsätta ha djur eftersom han "har ögonen på sig" men brott han begått avskrivs. Helt obegriplig inställning måste jag säga.
*Stintan*
Bara en massa bortförklaringar Nauti. Jag kan varken se dig eller någon av aktivisterna som något annat än envetna fanatiker. Ni verkar snarare som några eftersläntrande hippisar antagligen beroende på er unga ålder då det är då man tror att man kan förändra världen.
Gunilla T
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 16:33) *

..och där uppstår problemet....vems bedömningar och värderingar skall gälla om vad som är positivt och bättre.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 31-12-2009, 16:53) *
Varför äär det inget alternativ för djurrättsalliansen att följa samma lagar som andra vanliga medborgare måste följa? Hade de anmält så hade de förmodligen skett ett akut omhändertagande av djuren. Är det mer humant då att vänta i 2 år????

Eftersom de inte vill vittna mot en enskild grisfarmare så var det ju helt meningslöst att bryta sig in där. Om de hade kunna belägga sina anklagelser så hade kanske den grisuppfödaren haft djurförbud nu. Men du tycker det är bra att han får fortsätta verksamheten i brist på bevis och får fortsätta ha djur eftersom han "har ögonen på sig" men brott han begått avskrivs. Helt obegriplig inställning måste jag säga.
Det är ett alternativ men det skulle leda till att det här inte hade blivit någonting alls. Vi gick ju igenom det tidigare i tråden. Hur tror du andra djurfarmare skulle reagera på att deras kollegor blivit anmälda av djurrättsaktivister efter att de olovligen gått in och filmat i deras djurstall?

Ja, det hade varit bättre för de drabbade djuren just då. Men sett till ett längre tidsperspektiv så gjorde de det rätta valet. Att publicera materialet efter bara några enstaka gårdar hade inte varit lika effektivt. Som sagt, vi har haft hela den här diskussionen tidigare i tråden.

Varför var det meningslöst? Tycker du inte att någonting positivt har kommit ur den här kampanjen? Själva poängen är ju som sagt inte polisanmälningarna. Men som jag sagt ett tiotal gånger nu, visste vore det bra om djuruppfödaren blev straffad och fick djurförbud. Jag orkar inte skriva om allting igen och igen och igen och igen, om du inte förstår vad jag menar så kan du läsa tidigare i tråden då vi hade exakt samma diskussion.
farbror Bosse
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 16:56) *
Bara en massa bortförklaringar Nauti. Jag kan varken se dig eller någon av aktivisterna som något annat än envetna fanatiker. Ni verkar snarare som några eftersläntrande hippisar antagligen beroende på er unga ålder då det är då man tror att man kan förändra världen.

Jag tycker Nauti är en fin person som inte låter sig hindras av sådana faktorer som "kunskap" och "fakta".
Att Nauti dessutom ibland jämställer "åsikter" med "fakta" är starkt gjort.

Nauti
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 16:56) *
Ja, du har tydligen bestämd dig för att se på det så. Men visst, vi är bara korkade ungdomar som fått för sig att det är någonting positivt med att vilja förändra världen och att det är realistiskt. Vi har helt enkelt inte insett att allting är hopplöst och att vi lika gärna kan ge upp. Vi får hoppas på att du får din vilja igenom och att alla människor slutar att vilja förändra världen till det bättre och helt enkelt accepterar all den skit som finns i den.

Jag får helt enkelt sluta bry mig i djurens välmående. Jag får börja konsumera hejvilt utan eftertanke på konsekvenser. Jag får helt enkelt sluta att försöka leva miljövänligt. Jag får helt enkelt sluta göra någonting för andra och bara tänka på mig själv i stället. Tragiskt men det kanske är dags att jag växer upp och inser den bittra sanningen, jag kan som en ensam individ inte göra någon skillnad och det är lika bra att jag blir en bitter cyniker och inser att allting bara är skit och att göra någonting åt det är meningslöst. Tack för att du fick mig att inse det smile.gif

Om det är att vara fanatiskt att bry sig och att agera mot allt negativt som händer här i världen så är jag en fanatiker och kommer att förbli det smile.gif Kan inte annat än säga att det du skriver faktiskt är uppmuntrande, trots att det inte var ditt syfte.

CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 17:10) *
..och där uppstår problemet....vems bedömningar och värderingar skall gälla om vad som är positivt och bättre.
Ja, det är ju ett problem. Men om det nu vore så att allting faktiskt fick positiva konsekvenser så vore det inget problem tongue.gif I det här fallet tycker jag att det är tydligt att det fick positiva konsekvenser smile.gif

CITAT (farbror Bosse @ 31-12-2009, 17:17) *
Jag tycker Nauti är en fin person som inte låter sig hindras av sådana faktorer som "kunskap" och "fakta".
Tack smile.gif
Piccante
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 17:16) *
Det är ett alternativ men det skulle leda till att det här inte hade blivit någonting alls. Vi gick ju igenom det tidigare i tråden. Hur tror du andra djurfarmare skulle reagera på att deras kollegor blivit anmälda av djurrättsaktivister efter att de olovligen gått in och filmat i deras djurstall?

Ja, det hade varit bättre för de drabbade djuren just då. Men sett till ett längre tidsperspektiv så gjorde de det rätta valet. Att publicera materialet efter bara några enstaka gårdar hade inte varit lika effektivt. Som sagt, vi har haft hela den här diskussionen tidigare i tråden.

Varför var det meningslöst? Tycker du inte att någonting positivt har kommit ur den här kampanjen? Själva poängen är ju som sagt inte polisanmälningarna. Men som jag sagt ett tiotal gånger nu, visste vore det bra om djuruppfödaren blev straffad och fick djurförbud. Jag orkar inte skriva om allting igen och igen och igen och igen, om du inte förstår vad jag menar så kan du läsa tidigare i tråden då vi hade exakt samma diskussion.

Det känns inte som om vi kommer längre i denna diskussionen. Jag hade hellre sett att de lantbrukare som missköter sig åtgärdar sina brister eller får djurförbud i de grövre fallen. För att det ska vara möjligt att lagföra folk måste man ha anmälningar och bevis som håller och man väntar inte när man ser djur far illa för att ändamålen helgar medlen.

Enligt dig är det bättre att djurrättsalliansen får leka martyrer och "avslöja" att grisar far ilal i uppfödningen ibland enligt en dåligt genomförd undersökning där självutnämnda experter som inte vet något om grisuppfödning har blandat grov vanvård med bilder på förhållanden som är bra fast dom inte begriper det. Sen är det viktigare at tde får komma ut med sitt budskap i media och få mediautrymme än att uppenbart dåliga uppfödare slutar. Att man gör sig skyldig till lite brott samtidigt gör inget eftersom du gillar dom som gör det.

Ser man vad de åstadkom så minskade inte försäljningen av julskinka ens när det var som mest aktuellt med avslöjandet. Efterfrågan på ekologisk skinka ökade men den tar ju alltid slut ändå så det gjorde ingen större skillnad. Jag tror det hade gett mer bestående effekt om dåliga uppfödare hade slutat istället för att dessa aktivister får lite utrymme för sin plakatpolitik under några dagar.
ängsvädd
Ang. det här mot att bryta mot lagen så är det ju också skillnad mellan vilka lagar man bryter mot: köra för fort, mörda någon, misshandla någon. Om det inte hade funnits människor som vågat bryta mot lagen för en god saks skull så hade vi inte uppnått vissa saker.

Det ska bli spännande att se vad djurrättsalliansens avslöjanden har lett till: en sak jag hörde på radion är att efterfrågan på KRAV-märkt skinka ökat enormt och det kan ju vara till gagn för grisarna om fler djurägare går över till KRAV-uppfödning.
Aqvakul
CITAT (ängsvädd @ 31-12-2009, 17:28) *
Ang. det här mot att bryta mot lagen så är det ju också skillnad mellan vilka lagar man bryter mot: köra för fort, mörda någon, misshandla någon. Om det inte hade funnits människor som vågat bryta mot lagen för en god saks skull så hade vi inte uppnått vissa saker.

Vem definierar vad som är en god sak?

Dessutom...

att bryta mot lagen är en sak, men att vara så feg att man inte vågar stå för det och den goda saken därmed förfelas...

Nauti
CITAT (Markus_H @ 31-12-2009, 17:25) *
Ser man vad de åstadkom så minskade inte försäljningen av julskinka ens när det var som mest aktuellt med avslöjandet. Efterfrågan på ekologisk skinka ökade men den tar ju alltid slut ändå så det gjorde ingen större skillnad. Jag tror det hade gett mer bestående effekt om dåliga uppfödare hade slutat istället för att dessa aktivister får lite utrymme för sin plakatpolitik under några dagar.
Försäljningen av KRAV-skinka och ekologisk skinka ökade medan efterfrågan på den konventionella skinkan minskade och reas nu ut för att det blev så mycket över. Dessutom såldes mer sk*nka än någonsin och den såldes slut en bit innan jul trots att de hade köpt in mycket mer än i fjol. Hur skinkkonsumtionen i helhet påverkades har jag ingen bra koll på.

Du och andra verkar se det som att de har det som ett självändamål att sprida sitt budskap. De gör det trots allt för djurens skull och om du inte bara fokuserar på det du anser vara negativt med deras kampanj så kan du också se en hel del positivt som en direkt följd av den.
Gunilla T
CITAT (farbror Bosse @ 31-12-2009, 17:17) *

Du farbror Bosse, snart ropar jag på komissarie Ruda - han älskar att jaga forumtroll!
Ralf

Kvinnlig rösträtt till exempel.

För övrigt har grisförsäljningen sett ut precis som alla år. Efter jul säljs det alltid skinka på rea.

Sådana här händelser påverkas oss kortare tiden än vad vi tror.

Markus, Viss har det väl hänt att bönder har blvit dömda till både djurförbud och andra straff och ändå har skaffat nya djur och fortsatt att vanvårda dem?
farbror Bosse
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 17:38) *
Du farbror Bosse, snart ropar jag på komissarie Ruda - han älskar att jaga forumtroll!

Jaha, låt han jaga Nauti då!
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 17:10) *

Ja det det kan man verkligen fråga sig.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 17:38) *

Farbror Bosse klarar vi oss utan!
Solstorm
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 17:23) *
Jag får helt enkelt sluta bry mig i djurens välmående. Jag får börja konsumera hejvilt utan eftertanke på konsekvenser. Jag får helt enkelt sluta att försöka leva miljövänligt. Jag får helt enkelt sluta göra någonting för andra och bara tänka på mig själv i stället. Tragiskt men det kanske är dags att jag växer upp och inser den bittra sanningen, jag kan som en ensam individ inte göra någon skillnad och det är lika bra att jag blir en bitter cyniker och inser att allting bara är skit och att göra någonting åt det är meningslöst. Tack för att du fick mig att inse det smile.gif

Varför inte starta en vegetarisk restaurang, hålla vegetarisk matlagningskurs mm. Lär människor att välja bort kött några dagar ibland istället. Med lagöverträdelser väcker man bara avsky, att försöka tvinga människor är rena Stalinfasoner och har motsatt effekt.
Aqvakul
CITAT (Solstorm @ 31-12-2009, 17:52) *
Varför inte starta en vegetarisk restaurang, hålla vegetarisk matlagningskurs mm. Lär människor att välja bort kött några dagar ibland istället. Med lagöverträdelser väcker man bara avsky, att försöka tvinga människor är rena Stalinfasoner och har motsatt effekt.

tummenupp.gif
vitavargen
Kravet på att Djurrättsaktivisterna ska ge sig till känna kom inte från Staten(även om det formella gällde anmälningarna). Oavsett överträdelse av lag eller inte skulle man bett de att vittna.

Kravet var bara en vanlig rättslig procedur som senare togs upp av köttbranschen och djurhållarorganisationer för att göra oväsen av den rättsliga proceduren så att bilderna glöms och de verkliga effekterna av missskötsel av djuren minimeras.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 17:23) *
Ja, du har tydligen bestämd dig för att se på det så. Men visst, vi är bara korkade ungdomar som fått för sig att det är någonting positivt med att vilja förändra världen och att det är realistiskt. Vi har helt enkelt inte insett att allting är hopplöst och att vi lika gärna kan ge upp. Vi får hoppas på att du får din vilja igenom och att alla människor slutar att vilja förändra världen till det bättre och helt enkelt accepterar all den skit som finns i den.

Om det är att vara fanatiskt att bry sig och att agera mot allt negativt som händer här i världen så är jag en fanatiker och kommer att förbli det smile.gif Kan inte annat än säga att det du skriver faktiskt är uppmuntrande, trots att det inte var ditt syfte.

Ja, det är ju ett problem. Men om det nu vore så att allting faktiskt fick positiva konsekvenser så vore det inget problem tongue.gif I det här fallet tycker jag att det är tydligt att det fick positiva konsekvenser smile.gif

Tack smile.gif

Jag ser inte allting i svart eller vitt som du gör. I den här diskussionen är det faktiskt inte antingen eller som gäller och det borde väl även du ha förstått vid det här laget. Vi lever inte i ett laglöst land och lagar är till för att följas av medborgarna även om vi inte gillar dem alla.

Vem har sagt att allting är hopplöst och att vi ska ge upp? Frågan är väl snarare på vilket sätt vi vill förändra världen. Att ge upp att värna om djuren är väl dumt men man kan göra det på lagliga vägar. Det du skriver ovan är bara barnsligt och omoget. Du kan bättre än så.

Fanatiker är man om man anser att det enda rätta är det man själv tycker och tänker och man är i total avsaknad av att kunna och vilja kompromissa. Ändå är människans vilja att kompromissa oftast den bästa lösningen på konflikter. Alla har tyvärr inte förstått det.
Gunilla T
Du farbror Bosse, nu räcker det! Jag vill inte ha dina PM och förtäckta hot, att du listat ut vad jag heter i efternamn och vad jag jobbat med skrämmer mig inte ett dugg men talar om för mig vilken jävla liten feg skit du är som inte vågar säga det du vill utan att byta nick!

Du skriver lika erbarmligt taffligt oavsett vilket nick du använder

Ralf, ett PM till från dig din jävla krypskytt så anmäler jag dig för trakasserier, förstått?
vitavargen
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2009, 18:19) *
Du farbror Bosse, nu räcker det! Jag vill inte ha dina PM och förtäckta hot, att du listat ut vad jag heter i efternamn och vad jag jobbat med skrämmer mig inte ett dugg men talar om för mig vilken jävla liten feg skit du är som inte vågar säga det du vill utan att byta nick!

Ralf, ett PM till från dig din jävla krypskytt så anmäler jag dig för trakasserier, förstått?

Detta du säger är ytterst allvarligt och vi bör stoppa dem snabbt!
*Stintan*

Det ska bli spännande att se vad djurrättsalliansens avslöjanden har lett till: en sak jag hörde på radion är att efterfrågan på KRAV-märkt skinka ökat enormt och det kan ju vara till gagn för grisarna om fler djurägare går över till KRAV-uppfödning.

För ett antal år sedan var det s.k. pighamskinka som var på tapeten och fick större efterfrågan än det fanns tillgång till. Glada grisar skulle det vara för dessa smakar bättre. Inget nytt under solen alltså. Efterfrågan på kravmärkta matvaror har säkert ökat över lag skulle jag tro eftersom debatten om vad vi stoppar i oss faktiskt tagits upp mer på agendan på sistone. Det går lite i vågor hur aktuellt saker och ting är. Kravmärkta skinkor är nog dom som tagit slut fortast inte bara i år men att det uppmärksammats mer möjligen. Om man vill kan man ju få tro att efterfrågan på kravskinkorna beror enbart på djurrättsaktivisterna men det tror inte jag. Folk har blivit lite mer medvetna men det beror inte enbart på aktivisternas framfart i grisstallarna.

Lägger till att skinkor har reats ut varje år efter jul i stor mängd så det är inget konstigt alls. Många är det som köper en ny skinka då den första julskinkan tagit slut.
När jag själv var i affären dagen före julafton så vräktes det fram skinkor i diskarna och folk var som hökar och trängdes efter dom så jag är mycket tveksam till att försöljningen av vanliga skinkor skulle minskat. Tror inte att det har ett dugg med att skinkor reas ut att göra.
Nauti
Ja, men i de flesta fall kan väl alla se undantagsfall också. Är det okej att köra för fort och inte följa alla trafikregler om man måste till sjukhuset och ett liv hänger på det? Är det okej att mörda en person har tio som gisslan och planerar att döda dem? Får man använda våld mot en annan person för försvara någon? Det är dumt att tro att allting är svart eller vitt och att tro att det är fel att bryta mot lagen bara för att det är att bryta mot lagen.

CITAT (Solstorm @ 31-12-2009, 17:52) *
För att jag inte har det intresse som krävs för att driva en vegetarisk restaurang och mina matagningskunskaper är väldigt amatörmässiga. Det passar nog de som har det intresset bättre.

Fördelarna med att hålla sig ifrån kött och liknande har jag väl påpekat vid ett flertal tillfällen?

Att bryta mot lagen är som sagt inte fel bara för att. Förmodligen bryter vi alla mot lagen litet då och då, såväl medvetet som omedvetet, det gör oss inte till dåliga människor. Så länge det inte leder till negativa konsekvenser så kan man ju fråga sig vad problemet är.

Att tvinga någon är då omöjligt och det har jag då inte försökt med. Tycker du att jag försöker tvinga folk till saker?
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 18:15) *
Jag ser inte allting i svart eller vitt som du gör. I den här diskussionen är det faktiskt inte antingen eller som gäller och det borde väl även du ha förstått vid det här laget. Vi lever inte i ett laglöst land och lagar är till för att följas av medborgarna även om vi inte gillar dem alla.

Vem har sagt att allting är hopplöst och att vi ska ge upp? Frågan är väl snarare på vilket sätt vi vill förändra världen. Att ge upp att värna om djuren är väl dumt men man kan göra det på lagliga vägar. Det du skriver ovan är bara barnsligt och omoget. Du kan bättre än så.

Fanatiker är man om man anser att det enda rätta är det man själv tycker och tänker och man är i total avsaknad av att kunna och vilja kompromissa. Ändå är människans vilja att kompromissa oftast den bästa lösningen på konflikter. Alla har tyvärr inte förstått det.
Du får blint följa lagen om du så vill, men förmodligen kommer du ändå inte att lyckas och jag ser inte varför man ens skulle vilja det i varenda fall heller, men givetvis får man vara beredd att ta konsekvenserna om man bryter mot lagen.

Du ger den bilden. Du säger att jag är ung och naiv som tror att det går att förändra världen till det bättre. Jag tänker inte ge upp mitt djurrättsengagemang och jag har hållit mig till helt lagliga metoder. Däremot ser jag inget problem med att stödja de som genomför sådana här aktioner. Jag blir bara så trött på att höra sådant där, att direkt man bryr sig i någonting och vill förändra någonting så är man ung och dum.

Jag anser att i det här fallet är det som leder till minskat lidande och en ökat välmående för djuren är det rätta medan det som leder till motsatsen är fel. Därmed gjorde Djurrättsalliansen rätt enligt mig. Jag är absolut inte oförmögen att ta åt mig av andras argument men jag vet hur mycket rationaliserande och hur duktiga alla är direkt djurrättsfrågor kommer upp. Jag har sett för mycket för att så lättvindigt slå bort det och godta argument som "Det är ändå så sällsynt att det händer" och "Djuren har det säkert bra" o.s.v.

När det gäller onödigt lidande ser jag ingen anledning till att kompromissa, det som man borde sikta på även här är väl ennollvision?

gunilla146
Visst får man göra en anonym anmälan. Många gånger kan det vara lämpligt men ibland kan det göra att ärendet inte kommer framåt utan måste läggas ner p.g.a avsaknad av bevis. Gör man en anmälan en tid efter händelsen så är myndigheten helt beroende av anmälarens bevissamlande. Vägrar eller kan inte anmälaren vittna eller bevisens kvalitet är för dåliga så bidde det bara en tummetott dvs inget. Och det är vad jag förstå har hänt i flertalet anmälningar till polisen från djurrättsalliansen.

Det enda resultatet från deras aktivitet är att djurhälsoveterinären ska göra en kontroll var femte vecka istället för var åttonde och att gårdar ska certifieras. Det är lite grann bagarens barn. Näringen kontrollerar sig själv!!! Hur trovärdigt är det?

Det stora resultatet är försäljning av massmedias lösnummer men för djuren - Nalta!!!
gunilla146
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 19:20) *
När det gäller onödigt lidande ser jag ingen anledning till att kompromissa, det som man borde sikta på även här är väl ennollvision?

Det är väl det som många reagerar på, det onödiga lidandet - ingen anledning till att kompromissa, att inte göra en anmälan när man ser något som man bedömer som vanvård utan låta det fortgå under flera års tid. Man hade kunnat samla material och presenterat materialet som man har gjort och anmält till djurskyddsinspektören/handläggare för att få till en bättre djurhållning i det enskilda fallet. Man har kompromissat så att det har påverkat djuren negativt.

Ennollvision är ett fint mål men jag föredrar mål som är realistiska.
Vägverket har nollvision som mål. Ett orealistiskt mål i synnerhet under denna årstid. Bilar åker av vägen p.g.a. halkan men sandar man mera, nix för dyrt. Nollvision icke sa nicke ärligare att säga att man räknar med att ett antal människor kommer att gå åt. Samma med djurskyddet Om vi kunde se till/garantera att varenda människa som har djur; hund, katt, burfåglar; undulater, kanariefåglar, papegojor, kaniner, grodor, marsvin, guldhamstrar, ormar etc etc etc etc nötkreatur, får, grisar, fjäderfän, häst alltid mår bra så skulle nollvision kunna vara ett realistiskt mål. Tänk på att en väldigt stor grupp djur finns som sällskapsdjur i hemmen. Tänk vad många fåglar som inte kan flyga för att de sitter i en egentligen för liten bur. De kan hoppa från pinne till pinne men inte flyga. Kaniner kan sitta i 10 år på en yta som 0,5 kvm och aldrig tas därifrån. Sällskapsdjur får ingen regelbunden kontroll utan det är enbart större anläggningar och lantbruksdjur som ska ha en regelbunden kontroll.
*Stintan*
Du får blint följa lagen om du så vill, men förmodligen kommer du ändå inte att lyckas och jag ser inte varför man ens skulle vilja det i varenda fall heller, men givetvis får man vara beredd att ta konsekvenserna om man bryter mot lagen.

Du ger den bilden. Du säger att jag är ung och naiv som tror att det går att förändra världen till det bättre. Jag tänker inte ge upp mitt djurrättsengagemang och jag har hållit mig till helt lagliga metoder. Däremot ser jag inget problem med att stödja de som genomför sådana här aktioner. Jag blir bara så trött på att höra sådant där, att direkt man bryr sig i någonting och vill förändra någonting så är man ung och dum.

Jag anser att i det här fallet är det som leder till minskat lidande och en ökat välmående för djuren är det rätta medan det som leder till motsatsen är fel. Därmed gjorde Djurrättsalliansen rätt enligt mig. Jag är absolut inte oförmögen att ta åt mig av andras argument men jag vet hur mycket rationaliserande och hur duktiga alla är direkt djurrättsfrågor kommer upp. Jag har sett för mycket för att så lättvindigt slå bort det och godta argument som "Det är ändå så sällsynt att det händer" och "Djuren har det säkert bra" o.s.v.

Lagar är mig veterligt inte frivilligt att följa bara om man vill. Gör man det inte så får man ta konsekvenserna säjer du själv och det tycker jag också men det har inte aktivisterna gjort i detta fallet.

Du är inte naiv som vill förändra världen till det bättre men ditt argumenterande för hur och på vilket sätt är naiva och fanatiska. Läs vad jag skriver istället för att vränga till det. Jag hade inte heller haft några problem att stödja aktivisterna om de betett sig på ett lagligt sätt och anmält direkt och ställt upp som vittnen när de ville sätta fokus på djurens förhållanden.

Du får väl snällt acceptera bara att alla inte tycker som du när det gäller allt. Det kommer människor aldrig att göra, precis lika lite som att alla kommer att tycka som jag. Då får man gå en gyllene medelväg d.v.s. kompromissa och göra det så bra som möjligt och nöja sig med det även om man själv har ett mål att nå längre. Att tro att bara man själv sitter på den enda lösningen är rätt enfaldigt.
vitavargen
....

Det är exakt så.
Om vi tittar på vår historia kan vi se exempel på att befintliga lagar har aldrig varit tillräckliga för den tidsperioden.

Fackföreningarna började först med underjordiskt arbete. Idag är de erkända på så sätt att Staten säger: vi vill bevara den svenska modellen, som betyder försvar av de fackliga rättigheterna.

Ett annat exempel är kvinnors rätt till utbildning på högskolor. Innan 20-talet var det olagligt att undervisa kvinnor på nivåer som betraktades som högskolenivå. Många kvinnor undervisades privat och resultatet är duktiga kvinnor vars porträtt kan ses idag i glasskåp på olika bibliotek.

Det är inte själva lagarna som för samhället framåt, utan det är intresseorganisationerna som står för det nya tänkandet som kan få allmänheten att byta vanor. Djurrättsaktivisternas aktion kan jag bara se sådant.
Nauti
CITAT (gunilla146 @ 31-12-2009, 19:43) *
Ennollvision är ett fint mål men jag föredrar mål som är realistiska.
Vägverket har nollvision som mål. Ett orealistiskt mål i synnerhet under denna årstid. Bilar åker av vägen p.g.a. halkan men sandar man mera, nix för dyrt. Nollvision icke sa nicke ärligare att säga att man räknar med att ett antal människor kommer att gå åt. Samma med djurskyddet Om vi kunde se till/garantera att varenda människa som har djur; hund, katt, burfåglar; undulater, kanariefåglar, papegojor, kaniner, grodor, marsvin, guldhamstrar, ormar etc etc etc etc nötkreatur, får, grisar, fjäderfän, häst alltid mår bra så skulle nollvision kunna vara ett realistiskt mål. Tänk på att en väldigt stor grupp djur finns som sällskapsdjur i hemmen. Tänk vad många fåglar som inte kan flyga för att de sitter i en egentligen för liten bur. De kan hoppa från pinne till pinne men inte flyga. Kaniner kan sitta i 10 år på en yta som 0,5 kvm och aldrig tas därifrån. Sällskapsdjur får ingen regelbunden kontroll utan det är enbart större anläggningar och lantbruksdjur som ska ha en regelbunden kontroll.
Även om det kallas nollvision är det nog ingen som tror att man skall nå ända fram. Men det är väl alltid det mål man skall sikta på?
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 19:55) *
Lagar är mig veterligt inte frivilligt att följa bara om man vill. Gör man det inte så får man ta konsekvenserna säjer du själv och det tycker jag också men det har inte aktivisterna gjort i detta fallet.

Du får väl snällt acceptera bara att alla inte tycker som du när det gäller allt. Det kommer människor aldrig att göra, precis lika lite som att alla kommer att tycka som jag. Då får man gå en gyllene medelväg d.v.s. kompromissa och göra det så bra som möjligt och nöja sig med det även om man själv har ett mål att nå längre. Att tro att bara man själv sitter på den enda lösningen är rätt enfaldigt.
Jo, det är frivilligt att följa lagarna om man vill precis som det är frivilligt att låta bli att följa dem om man så vill. Men då får man ju givetvis vara beredd att ta konsekvenserna också.

Nej, de har inte tagit några rättsliga konsekvenser, eftersom de inte behöver göra det. De har redan kommit undan och har inget att tjäna på att anmäla sig själv och de sover förhoppningsvis bättre om natten med vetskapen om att de gjort någonting bra.

Det vet jag att inte alla kommer att göra, det innebär dock inte att man inte kan samarbeta mot samma mål till en viss gräns. Som det är nu vill ju alla ha en förbättrad djurhållning som ger djuren ett drägligare liv. Jag tror inte att jag sitter på den ENDA lösningen, jag tror att jag sitter på EN lösning, vilket du väl inte säger emot att jag gör? Om det är realistiskt eller inte att alla skulle bli veganer är en helt annan sak, men jag tänker fortfarande informera om djurens situation vid varenda tillfälle jag får chansen smile.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 31-12-2009, 20:49) *
Jo, det är frivilligt att följa lagarna om man vill precis som det är frivilligt att låta bli att följa dem om man så vill. Men då får man ju givetvis vara beredd att ta konsekvenserna också.

Nej, de har inte tagit några rättsliga konsekvenser, eftersom de inte behöver göra det. De har redan kommit undan och har inget att tjäna på att anmäla sig själv och de sover förhoppningsvis bättre om natten med vetskapen om att de gjort någonting bra.

Det vet jag att inte alla kommer att göra, det innebär dock inte att man inte kan samarbeta mot samma mål till en viss gräns. Som det är nu vill ju alla ha en förbättrad djurhållning som ger djuren ett drägligare liv. Jag tror inte att jag sitter på den ENDA lösningen, jag tror att jag sitter på EN lösning, vilket du väl inte säger emot att jag gör? Om det är realistiskt eller inte att alla skulle bli veganer är en helt annan sak, men jag tänker fortfarande informera om djurens situation vid varenda tillfälle jag får chansen smile.gif

Det du kallar din lösning är att alla blir veganer och börjar tänka som du vilket jag snarare tycker är en utopi än en lösning.
Jag tycker inte att man kan kalla det en lösning eftersom den är orealistisk men vill du tro att du sitter på en lösning så är det upp till dig. Du tror ju vad du vill.

Målet för mig är att djuren ska ha det bra men definitivt inte att alla ska bli veganer. Djurskyddet måste lösas på ett annat sätt.
Chamomille

ohmy.gif Här går det hett till! Va fasiken menar du med det?
Myosotis

fear.gif Det låter allvarligt. Jag tycker du ska anmäla farbror Bosse om han hotar dig.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 31-12-2009, 22:36) *
fear.gif Det låter allvarligt. Jag tycker du ska anmäla farbror Bosse om han hotar dig.

Absolut!
Hej igen

tummenupp.gif
Vi är nog fler som borde stå upp och säga ifrån.
Myosotis
CITAT (Hej igen @ 31-12-2009, 22:40) *
tummenupp.gif
Vi är nog fler som borde stå upp och säga ifrån.

unsure.gif Jag har inte fått några hot-pm annars skulle jag nog sagt ifrån!! Det ska inte tolereras några hot.
Hej igen
CITAT (Myosotis @ 31-12-2009, 22:43) *
unsure.gif Jag har inte fått några hot-pm annars skulle jag nog sagt ifrån!! Det ska inte tolereras några hot.

Ibland behöver det inte vara direkta hot heller ... men det kan kännas nog otäckt ändå.
Stalkers är ÄCKLIGA!
Myosotis
Ja, det förstår jag. trostar.gif Det går väl att anmäla sånt också.
Nauti
Är det Ralf som är i farten igen? Det skulle då inte förvåna mig ett dugg. Men han har inte terroriserat mig från sitt nya konto i alla fall.
*Stintan*
Vem det än är så är det fegt att inte våga diskutera i trådarna utan istället skicka jävliga PM till folk. Är själv inte drabbad men skulle absolut anmäla.
ängsvädd

Låter inte alls bra - jag tycker du ska anmäla pm-skrivarna!

Hej igen
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2009, 23:00) *
Vem det än är så är det fegt att inte våga diskutera i trådarna utan istället skicka jävliga PM till folk. Är själv inte drabbad men skulle absolut anmäla.

Och vad tror du att det skulle leda till?
Inte ett jäkla skit vågar jag påstå.
ängsvädd
CITAT (Hej igen @ 31-12-2009, 23:06) *
Och vad tror du att det skulle leda till?
Inte ett jäkla skit vågar jag påstå.

Det borde bli varning och sedan avstängning - eller avstängning direkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon