Full version: Ett liv som gris
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 19:08) *
Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan faktiskt vara en mycket stor djurvän, ja rent av djurrättsaktivist och ända konsumera kött. Man blir inte per automatik bättre djurvän för att man är vegetarian. Tror man det är man ute på djupt vatten.

tummenupp.gif Så det så!
Nauti
Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.
Det ena utesluter inte det andra. Man kan faktiskt vara en mycket stor djurvän, ja rent av djurrättsaktivist och ända konsumera kött. Man blir inte per automatik bättre djurvän för att man är vegetarian. Tror man det är man ute på djupt vatten.
Vet du hur extremt omiljövänlig konventionell odling är och hur stora odlingsarealer och volymer det krävs till djuruppfödningen? Oavsett hur mycket miljötänk man har som blandkostare kan man aldrig bli lika miljövänlig som en miljömedveten vegan.

Det där du tar upp handlar om vanor, det finns många veganska alternativ som skulle passa in bra i det du nämner. Det finns veganska julbord, det finns veganska saker man kan grilla, det finns så mycket variation och det handlar till stor del om vana.

Jag har alltid gillat mat och kommer att göra det resten av mitt liv också. Jag gillar att testa nya recept och nya goda maträtter och kombinationer som jag inte prövat förut. Att äta veganskt innebär inte att man bara tänker på mat som olika näringsvärden man måste få i sig, det gör jag i princip aldrig, det sköter sig självt om man äter någorlunda varierat. Det enda jag märkt är att det som innan var sådant man åt till vardags har blivit mer lyx medan de med vegetabiliska rätterna blivit mer sådant man äter till vardag. För mig känns det lyx att gå till pizzerian och kunna köpa en capriciosa, en schnitzel med bearnaisesås eller att äta falukorv med makaroner tongue.gif Vilket inte gör mig någonting. Jag har upptäckt många nya goda maträtter sedan jag blev vegan som kan mäta sig med de godaste rätter jag åt som blandkostare, även om smakerna skiljer sig markant. För även jag gillar ju smaken av kött, det är inte för att jag inte gillar smaken som jag är vegan, som sagt, jag tror att många med tron om att veganer sitter och räknar RDI på allting i kosten och tuggar salladsblad och sojabönor skulle bli positivt överraskade om jag lagade till en vällagad vegansk måltid åt dem tongue.gif

Som jag ser det kan man värna om djurens bästa och kämpa för deras rättigheter som blandkostare, men i slutändan är det för mig omöjligt att få det att gå ihop att man som god djurvän inte värderar djuren högre än ett mål mat.
ängsvädd
Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. .....

Jag har sett rapporter om att köttproduktion är mycket mer energikrävande än växtproduktion. Jag har läst att mycket nötkreatur inte är bra för klimatet pga metangasen de avger.
Aqvakul
Det är märkligt att varenda tråd som handlar om miljö i någon bemärkelse, slutar med att Nauti predikar, och predikar och predikar veganismens evangelium. Till slut tröttnar många andra viktiga röster som vill belysa andra betydelsefulla miljötänk!
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 19:58) *
Jag har sett rapporter om att köttproduktion är mycket mer energikrävande än växtproduktion. Jag har läst att mycket nötkreatur inte är bra för klimatet pga metangasen de avger.

Det är frågor som ofta är väldigt komplexa i sina samband och svårt att dra generella slutsatser av. Klimatpåverkan är ganska dubbel, metan är en klimatgas men samtidigt binder betesmarker mycket koldioxid.
Ralf
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 17:43) *
Nu är du där igen med dina Besserwisserfasoner förresten, man behöver inte ha doktorerat i varenda ämne man diskuterar för att få diskutera det. Det underliga är hur du även förföljer mig och terroriserar mig i trådar och PM medan alla andra får löpa fritt utan kritik från dig? tongue.gif

Till er alla

Jag har återigen blivit utpekad för att terrorisera Nauti. Sanningen är den att jag i samband två stycken ”livliga trådar” skickade ca 4 st PM. Dessa skickades under en period av 5 st veckor.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få slut på detta agerande från denna forumdeltagare, men jag tycker inte om att vara utpekad på detta sättet.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 20:08) *
Det är frågor som ofta är väldigt komplexa i sina samband och svårt att dra generella slutsatser av. Klimatpåverkan är ganska dubbel, metan är en klimatgas men samtidigt binder betesmarker mycket koldioxid.
Vi kan inte ta hand om djur utan att exploatera dem och i slutändan döda dem och äta upp dem menar du? sad.gif

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 20:15) *
Till er alla

Jag har återigen blivit utpekad för att terrorisera Nauti. Sanningen är den att jag i samband två stycken ”livliga trådar” skickade ca 4 st PM. Dessa skickades under en period av 5 st veckor.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få slut på detta agerande från denna forumdeltagare, men jag tycker inte om att vara utpekad på detta sättet.
Det handlar inte om antalet PM utan vad som stod i dem tillsammans med det som du skrivit till mig i olika trådar där du i princip bett mig hålla käften för att du tycker jag inte kan ett skit om ämnet och inte har någonting att komma med.
Piccante
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 20:24) *
Vi kan inte ta hand om djur utan att exploatera dem och i slutändan döda dem och äta upp dem menar du? sad.gif

Nä, det menade jag verkligen inte. Jag menade att sambandet köttuppfödning - energi och klimatpåverkan är oerhört komplext och svårt. Jag har sett internationella rapporter där man menar att global köttkonsumtion är ett hot mot vattenförsörjningen samtidigt säger alla utredningar att Sverige kommer få ett ökat vattenöverskott om klimatet blir varmare pga ökad nederbörd. Så inte alla kor i världen kan orsaka vattenbrist i Sverige däremot är det olämpligt med för hög djurtäthet i området strax söder om Sahara och i Nordafrika och mellanöstern där det redan råder vattenbrist. Man ska inte dra för stora växlar på generella samband då effekternas i första hand är lokala och regionala.
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 20:08) *

Men metan är ju en flera gånger kraftigare växthusgas än koldioxid.

Piccante
Har precis läst igenom och kollat bilder från lokala gårdar på djurrättsalliansens sajt. Ett mycket bra inlägg tycker jag djurskyddsinspektören står för http://www.ettlivsomgris.se/kritiska-roste...yddsinspektoren

CITAT
De människor som sysslar med grisuppfödning befinner sig i ett system och gör så gott de kan, de gör helt enkelt som alla andra. De levererar en produkt som samhället efterfrågar, enligt samhällets bestämmelser. Konsumenten saknar ofta kunskap och valfrihet och väljer den billigaste, storskaligt producerade och industrialiserade varan framför en dyrare produkt som kommer från djur som kunnat utöva ett naturligt beteende under sin livstid.

Jag jämförde själv i affären idag;

ekologiska bacon KRAV 1 pkt 140g 18:90Kr
Scan konventionellt bacon 140g 1pkt 11:90Kr
Eldorado 3x 140g Polen 22:90Kr (7.63Kr/ st)

Nauti
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 20:51) *
21 gånger kraftigare tongue.gif
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 20:51) *

Jo men samtidigt ingår metan i det naturliga kretsloppet. Inte bara kor utan elefanter, bisonoxar, termiter mfl släpper ut massa metan liksom våtmarker och nedbrytning i naturen. Om idisslande djur ingår i kretsloppet så kommer ju även metan omvandlas och bindas utan att det blir någon nettotillförsel.
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 20:56) *
Jo men samtidigt ingår metan i det naturliga kretsloppet. Inte bara kor utan elefanter, bisonoxar, termiter mfl släpper ut massa metan liksom våtmarker och nedbrytning i naturen. Om idisslande djur ingår i kretsloppet så kommer ju även metan omvandlas och bindas utan att det blir någon nettotillförsel.

Jo, men det är ju ingen naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur. Vi avlar ju fram en hiskelig massa idisslare som inte alls motsvarar förhållandena i naturen. Vore väl bättre om vi kan gå över mer till andra däggdjur att äta och få mejeriprodukter av så att det blir bättre balans och samtidigt minska köttätandet.
pejori
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 20:15) *
Till er alla

Jag har återigen blivit utpekad för att terrorisera Nauti. Sanningen är den att jag i samband två stycken "livliga trådar" skickade ca 4 st PM. Dessa skickades under en period av 5 st veckor.

Finns bara en lösning på det problemet Ralf...
SKIT I DET....
Låt pesronens sänka sig själv, istället för att försöka försvara dej...
Ralf
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 21:06) *
Jo, men det är ju ingen naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur. Vi avlar ju fram en hiskelig massa idisslare som inte alls motsvarar förhållandena i naturen. Vore väl bättre om vi kan gå över mer till andra däggdjur att äta och få mejeriprodukter av så att det blir bättre balans och samtidigt minska köttätandet.

Men dom käkar ju fortfarande gräs..... Korna....

ängsvädd
CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 21:12) *
Men dom käkar ju fortfarande gräs..... Korna....

Det gör även getter och får.
pejori
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 21:06) *

Men om vi börjar äta andra typer av djur och avslutar all uppfödning av tamboskap, rubbar vi inte balansen då med?
Det är ju inte alla förunnat att ha tillgång till t.ex. älg och rådjur eller vildsvin....Vad finns det kvar sedan?
Importerat kött från savannerna?
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 21:18) *
Det gör även getter och får.

de är också idisslare så det gör ingen större skillnad. sen har vi färre skogselefanter, visenter, Mammutar och uroxar i Sverige idag jämfört med för 20000 år sedan så jag tror det jämnar ut sig. däremot odlar vi mer ris idag vilket också ger utsläpp av metan och vi lagrar gödsel öppet vilket är dåligt ur klimatsynpunkt men vi kan göra biogas på den istället så minskar klimatpåverkan.
Ralf
Så länge ett djur lever är det klimatneutralt.
Vet ej hur länge det har funnits kor på jorden. Antaligen lika länge som människan och det är ju åtskilliga miljoner år, som det har vuxit gräs som har ätits upp av någon organism, som har lämnat i från sig någon gas som....
ängsvädd
CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 21:23) *
de är också idisslare så det gör ingen större skillnad. sen har vi färre skogselefanter, visenter, Mammutar och uroxar i Sverige idag jämfört med för 20000 år sedan så jag tror det jämnar ut sig. däremot odlar vi mer ris idag vilket också ger utsläpp av metan och vi lagrar gödsel öppet vilket är dåligt ur klimatsynpunkt men vi kan göra biogas på den istället så minskar klimatpåverkan.

Aha, jag visste inte att de också var idisslare. Men varför rekommenderas det att framför allt äta mindre nötkött för klimatets skull?

Vilka av våra tamdjur som vi slaktar och äter är inte idisslare?
Piccante
Grisar, höns/ kyckling och kalkon är inte idisslare och inte hästar heller fast det äter vi inte mkt.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 19:35) *
Vet du hur extremt omiljövänlig konventionell odling är och hur stora odlingsarealer och volymer det krävs till djuruppfödningen? Oavsett hur mycket miljötänk man har som blandkostare kan man aldrig bli lika miljövänlig som en miljömedveten vegan.

Det där du tar upp handlar om vanor, det finns många veganska alternativ som skulle passa in bra i det du nämner. Det finns veganska julbord, det finns veganska saker man kan grilla, det finns så mycket variation och det handlar till stor del om vana.

Som jag ser det kan man värna om djurens bästa och kämpa för deras rättigheter som blandkostare, men i slutändan är det för mig omöjligt att få det att gå ihop att man som god djurvän inte värderar djuren högre än ett mål mat.

Det är till att ha höga tankar om sig själv. blink.gif Släng inte ur dig påståenden som du inte har belägg för annat än i din fantasi.

Veganska alternativ kanske det finns till viss del men mycke smakar rent illa och passar inte mina smaklökar alls. Hur jag kan veta det undrar du säkert och ja jag vet det eftersom jag har smakat massor av veganmat då jag har några veganer på väldigt nära håll. Dom håller dock inte på och predikar som du gör och påstår att vara vegan är det enda saliggörande. Dom är nämligen inga fanatiker.

Jag äter kött men ser varken kor, grisar, får, höns eller andra djur som ett mål mat och jag önskar självklart att alla djur ska få leva ett bra liv. Vi har nog alla förstått för länge sen att det är omöjligt för dig att få saker och ting att gå ihop. Det är tragiskt att du är så fördömande mot alla som inte delar din ideologi till 100%. Du skrev något om besserwisser till Ralf, varför vet jag inte men den enda besserwissern jag sett i den här tråden är faktiskt du själv.
Gossen Ruda
Undrar hur många gånger den här frågan varit uppe här? Positionerna lika låsta som vanligt, predikanten Nauti tjafsar om sin vegankost påhejad av några andra och resten är motståndare. Kan vi inte förklara frågan remi? Inget lär hända. I ett annat forum där jag är med hade dessa eviga debatter aldrig fått fortsätta, när en fråga är färdigutredd plockas såna trådar bort eller låses för det ger ändå inget nytt.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 21:55) *
Undrar hur många gånger den här frågan varit uppe här? Positionerna lika låsta som vanligt, predikanten Nauti tjafsar om sin vegankost påhejad av några andra och resten är motståndare. Kan vi inte förklara frågan remi? Inget lär hända. I ett annat forum där jag är med hade dessa eviga debatter aldrig fått fortsätta, när en fråga är färdigutredd plockas såna trådar bort eller låses för det ger ändå inget nytt.

Instämmer! yes.gif
Ralf
såg att EU-snubbe sade
-Detta är hemskt, när han såg grisbilder. Jag tycker oxå att det var hemskt att dessa bilder visades!!!
RitRat
En bekant till mig skrev på ett annat ställe:

Vid mitt julbord får det gärna vara en gris, men då ska den sitta med oss och få äta broccoli och brysselkål så mycket den bara orkar!!! tongue.gif
ängsvädd
CITAT (RitRat @ 25-11-2009, 22:18) *
En bekant till mig skrev på ett annat ställe:

Vid mitt julbord får det gärna vara en gris, men då ska den sitta med oss och få äta broccoli och brysselkål så mycket den bara orkar!!! tongue.gif

wub.gif
MariaS

Jag har alltid gillat mat och kommer att göra det resten av mitt liv också. Jag gillar att testa nya recept och nya goda maträtter och kombinationer som jag inte prövat förut. Att äta veganskt innebär inte att man bara tänker på mat som olika näringsvärden man måste få i sig, det gör jag i princip aldrig, det sköter sig självt om man äter någorlunda varierat. Det enda jag märkt är att det som innan var sådant man åt till vardags har blivit mer lyx medan de med vegetabiliska rätterna blivit mer sådant man äter till vardag. För mig känns det lyx att gå till pizzerian och kunna köpa en capriciosa, en schnitzel med bearnaisesås eller att äta falukorv med makaroner tongue.gif Vilket inte gör mig någonting. Jag har upptäckt många nya goda maträtter sedan jag blev vegan som kan mäta sig med de godaste rätter jag åt som blandkostare, även om smakerna skiljer sig markant. För även jag gillar ju smaken av kött, det är inte för att jag inte gillar smaken som jag är vegan, som sagt, jag tror att många med tron om att veganer sitter och räknar RDI på allting i kosten och tuggar salladsblad och sojabönor skulle bli positivt överraskade om jag lagade till en vällagad vegansk måltid åt dem tongue.gif

Om man har den minsta kol på historien, så VET man att redan här i Sverige, fanns det konventionell odling och djurhållning för mer än 6000 år sedan.

Människan är och har ALLTID varit allätare. Anledningen till att vi gick över till djurhållning i den yngre stenåldern, var mer av det sociala slaget, eftersom det krävdes mer och tyngre arbete, än när man var jägare. Man grundlade alltså ett beteende och en livsstil, för en så enormt lång tidsperiod sedan! men detta anser du vara förkastligt och att människan trots sina invanda rutiner ska ändra sig NU!

Det finns en mängd vegetarianer och djurälskare på detta forumet, men det är bra lustigt att inte de förespråkar att ALLA ska göra detsamma! Men du måste ständigt utmärka dig med att förespråka detta i i stort sett varenda tråd som startas om djur. Låt bli att kapa alla trådar på detta viset, för att föra fram din sak!

För att återgå till tråden.
Grisarnas liv hos uppfödarna blir inte bättre förrän vi får tillbaka alla de djurskyddsinspektörer som inte längre finns i verksamhet och plussar på med ytterligare ett gäng. Med tanke på att arbetsmarknaden ser ut som den gör, skulle det väl endast komma alla till godo, om man just fick tillbaka åtminståne det antal inspektörer som fanns vid millennieskiftet!
gnon49

Ja inte föder vi upp grisar eller nötkreatur för att ha som gosedjur i finsoffan. Att slakta djur är inte att nervärdera djur. Dom föds upp enbart för att ge oss kött, mjölk, ägg och t.om smink(tror jag). Djuren skall ha det bra den tid dom lever. Att ha den inställningen, det är att vara djurvän. Och jag är den djurvän av stora mått. Slakt är inget grymt om det görs rätt o riktigt. I Naturen kan däremot "slakt" vara grymt o utdraget. Men sånt är livet.
gnon49

Dom enda som inte är bra för klimatet är människan, fast vi skyller på dom stackars kossorna. Hehe
Monaxe
...
Berith
CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 15:45) *
Nej, det intresserar mig inte heller. Det är sakfrågan som gäller för mig. Jag tycker det var så otroligt bra av dem att lyfta fram dessa djurskyddsbrott.

Ok. Ja jag skulle aldrig kunna gå med i en grupp där medelåldern på medlemmarna ligger på 'osnuten 14-åring'.

Undrar varför det aldrig syns eller hörs några medelålders protesterare? Eller har ni sett nån framträda i TV dom senaste dagarna, eller prata i radio?
Aqvakul
Jag gick in på Djurrättsalliansens hemsida för att kolla vad grupopen har för mål:

Det var faktiskt lite otydligt, men i slutet av sin presentation säger man bl.a.

"Idén bakom djurrättsalliansen är väldigt enkel. Vi anser att djur ska vara fria från förtryck. Samtidigt som du läser det här så dödas tusentals djur i slakterier, på pälsdjursfarmer och i djurförsökslaboratorier."

Sen kommer slutklämmen:

"Djurrättsalliansen är en öppen djurrättsgrupp, men vi har även valt att ge vårt moraliska stöd till grupper som Djurens Befrielsefront som under icke-våldsprinciper bryter sig in i laboratorier, hönserier och pälsdjursfarmer och befriar djur från grymheterna som pågår där."

Bra att man avslöjar att djur mår dåligt! Men man gör det inte för att djuren ska få det bättre, utan för att man helt vill avskaffa all boskapsskötsel. Detta minskar omekligen trovärdigheten i aktionen. Liksom att avslöjandet sker precis inför julen, så att branchen ska lida mesta möjliga skada.

Gossen Ruda
Om jag har förstått Nauti rätt så lider en gris eller en ko enormt även om den har gott om plats, mat och omvårdnad bara för att den föds upp till slakt. Om den däremot strövar fritt i naturen utsatt för väder och vind, stickande och blodsugande insekter, rovdjur, svälter på vintern, går ner sig i kärr eller bryter benen och ligger och självdör så lider den ändå inte. Jag håller inte med. Sluttjafsat från mig här och nu.
Gunilla T

Metangasen är nog inte den största boven i sammanhanget.

Ökad animalieproduktion kräver ökade betesmarker för mat till djuren. Skogen är vår viktigaste kolsänka och inte minst regnskogen som skövlas för att ge plats för djur - och foderproduktion.

Framställning av foder till djuren kräver på många håll konstbevattning vilket i sig är en stor miljöbov. Mycket av fodret odlas med hjälp av konstgödsel som är energikrävande och förbrukar ändliga resurser.

Enorma mängder soja importeras där övervägande delen går till djurfoder.

http://www.webfinanser.com/nyheter/161458/...-stor-miljobov/
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2009, 08:35) *
Om jag har förstått Nauti rätt så lider en gris eller en ko enormt även om den har gott om plats, mat och omvårdnad bara för att den föds upp till slakt. /..../

Med andra ord, djuren lider för att dom är djur tydligen... giggle.gif
Om man sedan tar bort all boskap (matdjur) och enbart lever på vegankost, så kan man undra vad man ska gödsla odlingarna med.
Djurs avfall är gödsel och om den sedan avger metangas, så är det inte den stora boven i dramat.
Det är all skit vi mäniskor lämnar efter oss i avfall och annat.

Börja med att gå dit du ska, och undvik att ha möbler hemma, så vi sparar på skogen.
Gå barfota, så vi slipper konstmaterial som förstör miljön...
Undvik att värma upp bostäderna, så älvar sparas och oljeförbrukningen blir noll, allt för miljön.

Så för guds skull, inrätta edens lustgård, där vi käkar gräs och går nakna, samt undviker att skita... crazy.gif

Herre gud, jag tror fanatismen inte tänker längre än vad näsan räcker. slap.gif
Rose
CITAT (Gossen Ruda @ 26-11-2009, 08:35) *
Om jag har förstått Nauti rätt så lider en gris eller en ko enormt även om den har gott om plats, mat och omvårdnad bara för att den föds upp till slakt. Om den däremot strövar fritt i naturen utsatt för väder och vind, stickande och blodsugande insekter, rovdjur, svälter på vintern, går ner sig i kärr eller bryter benen och ligger och självdör så lider den ändå inte. Jag håller inte med. Sluttjafsat från mig här och nu.

Fast djuret vet ju inte att det ska slaktas så det den inte vet lider den ju inte av. Det är ju så Nauti brukar resonera. Barn på bilder som pedofiler sitter och spelar fickpingis till vet ju inte om det och därmed lider de inte och därför är det inget fel, enligt Nauti.

Tänk ibland tror jag Nauti bara är här och driver med oss allihopa. g.gif
herkules
vi är skyldiga djuren allt, utan djur vore vi människor ingenting.
att det då ska vara så jävla svårt att behandla dem bra under den tid de lever?
det finns folk som gillar att plåga djur, det finns folk som inte bryr sig ett vitten om något annat än sig själv och så finns då de här grisbönderna som bara vill tjäna pengar.
de här djurskyddlagarna vi har kan vi ju stoppa upp någonstans eftersom de inte efterlevs, varför ha ett kontrollorgan som inte fungerar? så kan vi ju sluta besiktiga bilar, kolla så att tågen är hela, skita i att efterleva hygienregler på sjukhus (nåja, det gör ju redan i viss mån) osv, gör allt som görs mot djuren mot människor så blev det väl liv i skällan.
allt detta bara för att fläskfilén ska kosta 79 kr kilot.
helt jävla sanslöst.
pejori
CITAT (Rose @ 26-11-2009, 09:50) *
Fast djuret vet ju inte att det ska slaktas så det den inte vet lider den ju inte av. Det är ju så Nauti brukar resonera. Barn på bilder som pedofiler sitter och spelar fickpingis till vet ju inte om det och därmed lider de inte och därför är det inget fel, enligt Nauti.

Tänk ibland tror jag Nauti bara är här och driver med oss allihopa. g.gif

Det tror jag inte, men Nauti tror på det som passar hans ideal bäst för tillfället tummenupp.gif

Han kan ju börja med att kasta ut sin energikrävande och strålande dator, för att värna om miljön... whistling.gif

CITAT (herkules @ 26-11-2009, 09:53) *
vi är skyldiga djuren allt, utan djur vore vi människor ingenting.
att det då ska vara så jävla svårt att behandla dem bra under den tid de lever?
det finns folk som gillar att plåga djur, det finns folk som inte bryr sig ett vitten om något annat än sig själv och så finns då de här grisbönderna som bara vill tjäna pengar.
de här djurskyddlagarna vi har kan vi ju stoppa upp någonstans eftersom de inte efterlevs, varför ha ett kontrollorgan som inte fungerar? så kan vi ju sluta besiktiga bilar, kolla så att tågen är hela, skita i att efterleva hygienregler på sjukhus (nåja, det gör ju redan i viss mån) osv, gör allt som görs mot djuren mot människor så blev det väl liv i skällan.
allt detta bara för att fläskfilén ska kosta 79 kr kilot.
helt jävla sanslöst.

Japp... Och ska vi komma någonstans när det gäller djurhållningen, så bör det inrättas särskilda djurpoliser, som bara har till uppgift att enbart se till att djuren mår bra. tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 06:56) *
Ok. Ja jag skulle aldrig kunna gå med i en grupp där medelåldern på medlemmarna ligger på 'osnuten 14-åring'.

Undrar varför det aldrig syns eller hörs några medelålders protesterare? Eller har ni sett nån framträda i TV dom senaste dagarna, eller prata i radio?

Vi har blivit för avtrubbade och trötta. Tur att ungdomarna finns yahoo.gif

CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 23:24) *
Ja inte föder vi upp grisar eller nötkreatur för att ha som gosedjur i finsoffan. Att slakta djur är inte att nervärdera djur. Dom föds upp enbart för att ge oss kött, mjölk, ägg och t.om smink(tror jag). Djuren skall ha det bra den tid dom lever. Att ha den inställningen, det är att vara djurvän. Och jag är den djurvän av stora mått. Slakt är inget grymt om det görs rätt o riktigt. I Naturen kan däremot "slakt" vara grymt o utdraget. Men sånt är livet.

tummenupp.gif

CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 23:30) *
Dom enda som inte är bra för klimatet är människan, fast vi skyller på dom stackars kossorna. Hehe

Det är ju vi som föder upp dem och kan påverka deras antal. Men jag håller med om att människan är boven i klimatförändringen.
pejori
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 10:22) *

tummenupp.gif

Det är ju vi som föder upp dem och kan påverka deras antal. Men jag håller med om att människan är boven i klimatförändringen.

Oja. Visst är vi det.
Speciellt när vi utrotar alla djurarter som är "obekväma" för oss och därmed rubbar den naturliga balansen. tummenupp.gif
Berith
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 10:22) *

Knappast.

Men vart tar dom vägen sen? Dom inbrottsbenägna ungdomarna... Vad händer med dom när dom blir över 15? Eller 20? Dör dom ut av näringsbrist?
Gunilla T
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 10:30) *
Knappast.

Men vart tar dom vägen sen? Dom inbrottsbenägna ungdomarna... Vad händer med dom när dom blir över 15? Eller 20? Dör dom ut av näringsbrist?

Men det vet du väl....det är framtidens makthavare inom politiken,näringslivet, media mm. Dethär är ungdomar som vågar engagera sig, som bryr sig om vad som händer i samhället och istället för att spela dataspel solokvist lär sig hur man organiserar, kommunicerar och samarbetar om olika frågor.

De kommer att utbilda sig för att även i framtiden vara med och påverka, var så säker.

Se bara på 60- och 70 talets revolutionärer, många, många av dem kom att få höga samhällspositioner.

ängsvädd
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 10:30) *
Knappast.

Dom tog sig inte in i låsta utrymmen. Dom gjorde ju ingen åverkan eller befriade djuren. Jag tycker de var fantastiska yahoo.gif
Berith
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 10:53) *
Dom tog sig inte in i låsta utrymmen. Dom gjorde ju ingen åverkan eller befriade djuren. Jag tycker de var fantastiska yahoo.gif

Så du tycker det är helt ok om nån okänd objuden person går in i ditt hem bara för att kolla läget? Där ser man.
herkules
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 11:06) *
Så du tycker det är helt ok om nån okänd objuden person går in i ditt hem bara för att kolla läget? Där ser man.

berit - skit ner dig!
Ralf
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 10:53) *

olagligt gå in i privata enskilda olåsta utrymmen.
Berith
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 11:12) *
olagligt gå in i privata enskilda olåsta utrymmen.

Ja visst är det så.

Det är ju ingen hemlighet här att Mimmi/ängsvädd har fåglar i bur - hur ställer Djurrättsalliansen sej till det? Vill dom ha såna medlemmar?

Och hur skulle ängsvädd själv ställa sej till att få besök av objudna gäster som kollar hur fåglarna mår? yahoo.gif
Rose
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 11:30) *
Det är ju ingen hemlighet här att Mimmi/ängsvädd har fåglar i bur - hur ställer Djurrättsalliansen sej till det? Vill dom ha såna medlemmar?

Och hur skulle ängsvädd själv ställa sej till att få besök av objudna gäster som kollar hur fåglarna mår? yahoo.gif

Det är väl sånt som kallas dubbelmoral? angel_not.gif
ängsvädd
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 11:30) *
Ja visst är det så.

De är så välkomna på besök biggrin.gif Mina 8 undulater och 2 katarinaparakiter har fått det MYCKET bättre än de haft det hos sina förra ägare då de suttit i minimala burar på ca 23x37 cm, ensamma, trots att de är flockdjur, UTAN NÅGON MÖJLIGHET ATT FLYGA. Alla utom en är omplaceringsfåglar från Blocket.

De bor i en inomhusbur som är 2m lång, 1,75 hög och 1 m bred med utgång till utomhusbur som är 5x3x3 m - de kan välja om de vill vara ute eller inte. Detta är skyhögt mycket bättre levnadsvillkor för fåglarna än vad djurskyddslagen L80 kräver. Det syns att de blommat upp och mår jättebra biggrin.gif

CITAT (Berith @ 26-11-2009, 11:06) *

Om de inte förstör något så är det OK om de gör det för djurens skull. Jag har rent mjöl i påsen till skillnad från vissa andra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon