|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Troligen vinner alliansen, miljöpartiet byter sida och vänsterkoalitionen brakar ihop. Ett scenario som inte känns helt fel. Man får hoppas på det bästa och att alliansen får chansen i ännu en mandatperiod. Kör till höger svensson.
AndersKbg
18-09-2010, 19:28
CITAT (gnon49 @ 18-09-2010, 20:20)  Troligen vinner alliansen, miljöpartiet byter sida och vänsterkoalitionen brakar ihop. Ett scenario som inte känns helt fel. Man får hoppas på det bästa och att alliansen får chansen i ännu en mandatperiod. Kör till höger svensson. Jag håller med dig där. Det vore nog inte fel att ha miljöpartiet lite mer till höger. Sossar och kommunister lär explodera men va fa...spela roll då. Högern har ju inget riktigt miljöalternativ så varför inte? Säga vad man vill om Wetterstrand, men hon är den skarpaste debattören till vänster om höger. Såg detta inlägget på fejjan, tycker det var skitbra: De rödgröna tycker att Sverige har blivit "kallt" med alliansens politik, men det är klart att det måste vara jämlikt - det är bättre att alla fryser än att några är varma och kan ge bort en tröja till dem som behöver en...CITAT (herkules @ 18-09-2010, 08:53)  du får rösta med hjärtat, det brukar sitta till vänster  Det är ju relativt. Om jag ser en sosse i ögonen så sitter hjärtat till höger, right?
Bengalow
18-09-2010, 19:41
Sludder, AndersKbg! Varifrån får du alla dina slutsatser - Timbro?
AndersKbg
18-09-2010, 19:49
CITAT (Bengalow @ 18-09-2010, 20:41)  Sludder, AndersKbg! Varifrån får du alla dina slutsatser - Timbro? Que? Vad är felet? Och vad är Timbro? Edit; En googling och saken var biff.
Piccante
18-09-2010, 20:01
CITAT (gnon49 @ 18-09-2010, 20:20)  Troligen vinner alliansen, miljöpartiet byter sida och vänsterkoalitionen brakar ihop. Ett scenario som inte känns helt fel. Man får hoppas på det bästa och att alliansen får chansen i ännu en mandatperiod. Kör till höger svensson. MP byter INTE sida! Själv hoppas jag på att Centern backar med minst 0,5% så att Maud får avgå på nästa kongress. Allra bäst vore att C eller KD åkte ur helt så alliansen spräcks upp.
Huggorm
18-09-2010, 20:03
CITAT (Markus_H @ 18-09-2010, 21:01)  MP byter INTE sida! Själv hoppas jag på att Centern backar med minst 0,5% så att Maud får avgå på nästa kongress. Allra bäst vore att C eller KD åkte ur helt så alliansen spräcks upp. Inte nu, men kanske inför nästa val. Vore det inte trevligt för MP att också få lite inflytande?
MrMurphy
18-09-2010, 20:09
CITAT (Bengalow @ 18-09-2010, 20:13)  Socialdemokraterna har byggt upp det här landet, med hjärta och hjärna, från nästan ingenting. När någon kommer och säger att det inte finns substans i deras/vår politik, så biter inga argument. Du vill ändå inte lyssna på det. Du tror väl ändå inte på, att de som är rikast också är mest givmilda? Nä, roffa åt sig medans tid är...är moderaternas slagord. "Det nya arbetarpartiet" HA! Så infernaliskt dumt att tro, att folk går på sådana tokerier? Anders Borg och Fredrik Reinfeldt har väl aldrig haft ett ordentligt jobb!? Där finner jag inte några former av konkreta svar på vad exakt i deras politik som gör att ni kan se att den bygger upp välfärden? Kan du berätta exakt hur deras vallöften ska finansieras, vilka konsekvenser det har, och hur du tror att det gagnar oss? Jag tror vi alla kan vara eniga om den fantastiska historia som ligger bakom detta en gång ett föregångsland. Vi var ett fattigt land och vi lyckades bygga upp detta med entreprenörer och uppfinnare. Vi satsade på utbildning och byggde upp detta. Men någonstans känns det som om vi tappat bort vad detta går ut på, faktiskt. Jag känner att många gånger så är jakten på klassklyftor just på bekostnad av välfärd. Tanken är god men det är inte solidaritet, varken för de som måste betala för kalaset och att politiken är på bekostnad av det som faktiskt byggt upp detta landet en gång i tiden. Mvh Fd sosse.
CITAT (Huggorm @ 18-09-2010, 21:03)  Inte nu, men kanske inför nästa val. Vore det inte trevligt för MP att också få lite inflytande? "Fula gubben med godispåsen" kanske?? Hihi...
ängsvädd
18-09-2010, 20:15
CITAT (Markus_H @ 18-09-2010, 21:01)  MP byter INTE sida! Själv hoppas jag på att Centern backar med minst 0,5% så att Maud får avgå på nästa kongress. Allra bäst vore att C eller KD åkte ur helt så alliansen spräcks upp. Det håller jag med om. Maud har svikit alla de borgare som röstade mot kärnkraften. I vissa kommuner styr mp med något borgerligt parti.
Huggorm
18-09-2010, 20:17
CITAT (ängsvädd @ 18-09-2010, 21:15)  Det håller jag med om. Maud har svikit alla de borgare som röstade mot kärnkraften. Frågan är vem som skulle efterträda henne, och som skulle föra centern tillbaka till rötterna? Eskil Erlandsson?
Bengalow
18-09-2010, 20:19
Alla vet, eller borde veta, att socialdemokratin alltid har arbetat för samförstånd mellan kapital och tjänstetagare. Den ene klarar sig inte utan den andre, fast många tycker, att dom har förtjänat sin position på eget förvärv. Det håller inte - vi klarar oss inte utan varandra. Jfr Saltsjöbadsavtalet...
Skillnaden är, att högern tycker, att de som arbetar är inte värda så mycket som dom själva - att kapitalet är viktigast. Det är i grund en fråga om hönan eller ägget. Nutida "nya" moderater försöker att få folk att tro, att dom nu håller på arbetarna, som en allt viktigare del i kapitalbildningen. Men aldrig så viktiga som dom själva. På den tiden Jarl Hjalmarsson och Gösta Bohman formulerade frågan, så var det krig, och raka rör i frågeställningarna. Nu är det list och rävslughet som gäller. Ibland rent ut sagt lögner, för att fånga väljare. Moderater/högermänniskor har alltid varit stöddiga, har ansett sig förmer än andra människor, för att man har en "högre" tjänsteställning. När nu det finns fler och fler "chefer" och "mellanchefer"på arbetsmarknaden, så måste dessa visa på vilket ställe i samhällsstegen de står. Jämför titlarna på valsedlarna! Känner ni er hemma där, ni hantverkare som röstar "blått"? Tror ni för ett ögonblick att dessa kommer att ta er i hand, och tacka för ett gott val?
Blomstertanten
18-09-2010, 20:27
CITAT (ängsvädd @ 18-09-2010, 21:15)  Det håller jag med om. Maud har svikit alla de borgare som röstade mot kärnkraften.
I vissa kommuner styr mp med något borgerligt parti. Här i Örebro är MP mer höger än Moderaterna!
ja i morgon vid den här tiden vet vad svenskarna vill ha för regering nästkommande mandatperiod. Förloarar alliansen så får dom bli ännu bättre.Vinder dom så har deras politik fått godkännande av majoriteten av svenska folket. Samma gäller socialdemokratin. VP får gärna åka ur riksdagen saknade o sörjda av få. MP har borgeliga värderingar men med miljön som huvudfråga så ett samarbete med alliansen är inte uteslutet. Som sagt, snart vet vi.
CITAT (Bengalow @ 18-09-2010, 21:19)  Alla vet, eller borde veta, att socialdemokratin alltid har arbetat för samförstånd mellan kapital och tjänstetagare. Den ene klarar sig inte utan den andre, fast många tycker, att dom har förtjänat sin position på eget förvärv. Det håller inte - vi klarar oss inte utan varandra. Jfr Saltsjöbadsavtalet...
Skillnaden är, att högern tycker, att de som arbetar är inte värda så mycket som dom själva - att kapitalet är viktigast. Det är i grund en fråga om hönan eller ägget. Nutida "nya" moderater försöker att få folk att tro, att dom nu håller på arbetarna, som en allt viktigare del i kapitalbildningen. Men aldrig så viktiga som dom själva. På den tiden Jarl Hjalmarsson och Gösta Bohman formulerade frågan, så var det krig, och raka rör i frågeställningarna. Nu är det list och rävslughet som gäller. Ibland rent ut sagt lögner, för att fånga väljare. Moderater/högermänniskor har alltid varit stöddiga, har ansett sig förmer än andra människor, för att man har en "högre" tjänsteställning. När nu det finns fler och fler "chefer" och "mellanchefer"på arbetsmarknaden, så måste dessa visa på vilket ställe i samhällsstegen de står. Jämför titlarna på valsedlarna! Känner ni er hemma där, ni hantverkare som röstar "blått"? Tror ni för ett ögonblick att dessa kommer att ta er i hand, och tacka för ett gott val? Tittade på titlarna på valsedlarna från moderateran. Vad är det för märkvärdigt med dom? Det är ju sverige i ett genomsnitt när det gäller yrken. Ser ut som andra partiers kandidater o yrken.
Huggorm
18-09-2010, 20:44
CITAT (gnon49 @ 18-09-2010, 21:38)  Tittade på titlarna på valsedlarna från moderateran. Vad är det för märkvärdigt med dom? Det är ju sverige i ett genomsnitt när det gäller yrken. Ser ut som andra partiers kandidater o yrken. Nu ja, men Bengalow är kvar i sextiotalet
Meriona
18-09-2010, 20:45
Men inte är det väl yrket som avgör vad man röstar på? Jag har nog haft min politiska åskådning från barnsben, mitt yrke är helt oväsentligt i det hänseendet. Jag hade nog tjänat mest på att rösta blått, men det skulle aldrig falla mig in.
Platinum
18-09-2010, 20:58
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 21:45)  Men inte är det väl yrket som avgör vad man röstar på? Jag har nog haft min politiska åskådning från barnsben, mitt yrke är helt oväsentligt i det hänseendet. Jag hade nog tjänat mest på att rösta blått, men det skulle aldrig falla mig in. Jag hoppas det, att yrket inte styr din röst. Du ska rösta efter hjärtat, själv är jag född med fötter i socialdemokratism och folkpartism, jag ska rösta rödgrönt.
Huggorm
18-09-2010, 21:00
Även jag är född med fötterna i socialdemokratin, men till skillnad från många andra började jag tänka själv och bytte sida. Jag är arbetare enligt den gamla definitionen, och för mig är det bara alliansen som är tänkbar.
Bengalow
18-09-2010, 21:05
Ja, det kan du ju inbilla dig själv. Skulle inte vi andra vara i stånd att tänka och ifrågasätta? Du står ut lite grand extra, om du får säga det själv...
Meriona
18-09-2010, 21:07
Men jag är inte född in i nåt, pappa var inbiten folkpartist (egen företagare), men jag bara visste från tidigt tonår att det var VPK som passade mig bäst. (Efter det att jag skrotat anarkin förstås)  CITAT (Bengalow @ 18-09-2010, 22:05)  Ja, det kan du ju inbilla dig själv. Skulle inte vi andra vara i stånd att tänka och ifrågasätta? Du står ut lite grand extra, om du får säga det själv... Vem är det du ansätter med det påståendet? Ganska plumpt tycker jag oavsett vem.
Huggorm
18-09-2010, 21:09
CITAT (Bengalow @ 18-09-2010, 22:05)  Ja, det kan du ju inbilla dig själv. Skulle inte vi andra vara i stånd att tänka och ifrågasätta? Du står ut lite grand extra, om du får säga det själv... Jag står inte bara ut, jag står även upp, för mina åsikter. Och i morgon blir det valfest
ängsvädd
18-09-2010, 21:11
Imorgon blir det sorg
Platinum
18-09-2010, 21:21
Kan vi göra en pakt? Det tror inte jag går eller kanske? Min tanke isåfall var att...oavsett hur du röstat tycker jag om dig iallafall...
Alla är ju individer menar jag, alla har rätt tills sina tankar och tillsammans utvecklar vi dem.
Meriona
18-09-2010, 21:24
CITAT (Platinum @ 18-09-2010, 22:21)  Kan vi göra en pakt? Det tror inte jag går eller kanske? Min tanke isåfall var att...oavsett hur du röstat tycker jag om dig iallafall...
Alla är ju individer menar jag, alla har rätt tills sina tankar och tillsammans utvecklar vi dem. Det är väl klart att man tycker om folk oavsett hur de röstat? OM de inte röstat på SD såklart, där har jag en passus. Annars är jag inte mer politiskt intresserad att det inte rör mig nämnvärt vad mina vänner röstar på.
MrMurphy
18-09-2010, 21:24
CITAT (ängsvädd @ 18-09-2010, 20:19)  Om miljön blir bättre så blir också människorna friskare = bättre välfärd.
Om människor som är sjuka får sjukpenning istället för att tvingas sälja hus och hem och flytta till en dyrare hyresrätt och få socialbidrag så blir det billigare för samhället.
Bättre kollektivtrafik gör att miljön blir bättre och fler har råd och möjlighet att ta sig till sina jobb.
Satsning på billigare och miljövänligare energi än kärnkraft.
Det var lite av det jag kom på nu som en rödgrön politik innebär. Jag har läst valmanifesten, jag har sett varenda debatt de senaste veckorna, jag har läst årsredovisningar och prognoser så jag snart är gråhårig.  Oavsett så får jag inte siffror att gå ihop, jag finner inte hur vi ska få en hållbar ekonomisk politik med de rödgröna. Jag tror vi alla är ute efter bra sjukförsäkringar, (En örfil till alliansen för att de inte skötte det bättre. Räknar dock med en förbättring på det området.) Alliansens miljöpolitik är inte lika aggressiv som rödgrönas, dock så finns det även där. Men jag känner samtidigt att det är en stor värld, självklart ska man lägga krut på hemmaplan men om man istället använder pengar till att påverka på global nivå så kan man få mer resultat för de pengarna. Istället för att våra företag enbart, glesbygdsbefolkningen etc ska få dra ett långt strå till stacken. Kärnkraften är en fråga som jag inte lyckats ta ställning till. Spontant vill jag bara ha bort skiten men jag är uppriktigt sagt inte tillräckligt påläst än, måste läsa på innan jag tar ställning. För mig handlar det inte om hundralappar i plånboken, jag ser faktiskt en väldigt bra framtid i alliansens politik. Dock så har jag svurit över att alla partier förvandlats till två. Det jag nu har kommit fram till är att det nog är den bästa lösningen för alliansen. De slipar bort varandras värsta sidor. Maud med LAS som exempel vilket Reinfeldt vägrar gudskelov.
Huggorm
18-09-2010, 21:29
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 22:24)  Det är väl klart att man tycker om folk oavsett hur de röstat? OM de inte röstat på SD såklart, där har jag en passus. Annars är jag inte mer politiskt intresserad att det inte rör mig nämnvärt vad mina vänner röstar på. Jag känner även folk som röstar SD. Det är ju knappast några nynazister med blankpolerade stövlar och rakad skalle, utan helt vanliga människor som alla andra, bara att dom ogillar mångkulturen. Jag har inga problem med att umgås med folk från någon partitillhörighet.
Meriona
18-09-2010, 21:32
CITAT (Huggorm @ 18-09-2010, 22:29)  Jag känner även folk som röstar SD. Det är ju knappast några nynazister med blankpolerade stövlar och rakad skalle, utan helt vanliga människor som alla andra, bara att dom ogillar mångkulturen. Jag har inga problem med att umgås med folk från någon partitillhörighet. Nej de är ju inte det, men jag tycker fortfarande att de är främlingsfientliga, därför skulle jag bli väldigt ledsen om nån jag tyckte om röstade på dem. Men kanske vore det vettigare att göra som du, sätta pottan på skallen och inte låtsas om det. PS jag skulle aldrig kunna bo ihop men en SD-röstare däremot, troligen inte heller en jägare. Så nu vet ni det killar.
Platinum
18-09-2010, 21:40
Problemet med SD det är att dom inte verkar ha någon politik alls utom åsikterna om invandringspolitik,
Huggorm
18-09-2010, 21:42
CITAT (Platinum @ 18-09-2010, 22:40)  Problemet med SD det är att dom inte verkar ha någon politik alls utom åsikterna om invandringspolitik, Som sagt, både ett missnöjesparti och ett enfrågeparti. Det attraherar väll mest tragiska personer, men även sådana har intressanta sidor, och jag är inte beredd att välja bort dom på en gång bara för att dom inte orkar sätta sin i politiken.
Meriona
18-09-2010, 21:45
CITAT (Huggorm @ 18-09-2010, 22:42)  Som sagt, både ett missnöjesparti och ett enfrågeparti. Det attraherar väll mest tragiska personer, men även sådana har intressanta sidor, och jag är inte beredd att välja bort dom på en gång bara för att dom inte orkar sätta sin i politiken. Vilka är "dom" här Huggorm, är det vännerna som valt, eller är det partiet som sådant? Och jag gillar dig ändå vad du än svarar. Du brukar vara en bra sparringpartner i heta frågor.
ängsvädd
18-09-2010, 21:45
CITAT (MrMurphy @ 18-09-2010, 22:24)  Jag har läst valmanifesten, jag har sett varenda debatt de senaste veckorna, jag har läst årsredovisningar och prognoser så jag snart är gråhårig.  Oavsett så får jag inte siffror att gå ihop, jag finner inte hur vi ska få en hållbar ekonomisk politik med de rödgröna. Jag tror vi alla är ute efter bra sjukförsäkringar, (En örfil till alliansen för att de inte skötte det bättre. Räknar dock med en förbättring på det området.) Alliansens miljöpolitik är inte lika aggressiv som rödgrönas, dock så finns det även där. Men jag känner samtidigt att det är en stor värld, självklart ska man lägga krut på hemmaplan men om man istället använder pengar till att påverka på global nivå så kan man få mer resultat för de pengarna. Istället för att våra företag enbart, glesbygdsbefolkningen etc ska få dra ett långt strå till stacken. Kärnkraften är en fråga som jag inte lyckats ta ställning till. Spontant vill jag bara ha bort skiten men jag är uppriktigt sagt inte tillräckligt påläst än, måste läsa på innan jag tar ställning. För mig handlar det inte om hundralappar i plånboken, jag ser faktiskt en väldigt bra framtid i alliansens politik. Dock så har jag svurit över att alla partier förvandlats till två. Det jag nu har kommit fram till är att det nog är den bästa lösningen för alliansen. De slipar bort varandras värsta sidor. Maud med LAS som exempel vilket Reinfeldt vägrar gudskelov. Sedär, omvärlden ska förändra sin miljöpolitik, men inte vi. Man måste alltid själv föregå med gott exempel och börja på hemmaplan, men självklart ska vi även jobba på global nivå med miljöfrågorna. Alliansens miljöpolitik existerar knappast. De vill som sagt förbya kärnkraften och därmed hotar de kommande generationer också.
Huggorm
18-09-2010, 21:49
CITAT (Meriona @ 18-09-2010, 22:45)  Vilka är "dom" här Huggorm, är det vännerna som valt, eller är det partiet som sådant? Och jag gillar dig ändå vad du än svarar. Du brukar vara en bra sparringpartner i heta frågor.  Folk som man stöter på och tycker om, och som man inte vänder ryggen till när man får veta att dom är SD-anhängare
Meriona
18-09-2010, 21:57
CITAT (Huggorm @ 18-09-2010, 22:49)  Folk som man stöter på och tycker om, och som man inte vänder ryggen till när man får veta att dom är SD-anhängare Helt okej svar. Jag tror att du är politikerämne.
AndersKbg
18-09-2010, 22:10
CITAT (Platinum @ 18-09-2010, 22:40)  Problemet med SD det är att dom inte verkar ha någon politik alls utom åsikterna om invandringspolitik, De har annat i sin politik också, men de frågorna har drunknat i integrationspolitiken. Det är lite tråkigt, om de fick bestämma över äldreomsorgen så skulle pensionärerna få det bra. Kanske till och med ett helt ägg till frukost.
Red Top
18-09-2010, 22:23
CITAT (gnon49 @ 18-09-2010, 21:32)  ja i morgon vid den här tiden vet vad svenskarna vill ha för regering nästkommande mandatperiod. Förloarar alliansen så får dom bli ännu bättre.Vinder dom så har deras politik fått godkännande av majoriteten av svenska folket. Samma gäller socialdemokratin. VP får gärna åka ur riksdagen saknade o sörjda av få. MP har borgeliga värderingar men med miljön som huvudfråga så ett samarbete med alliansen är inte uteslutet. Som sagt, snart vet vi. Nej, kära Gnon. I morgon vet vi vad ungefär häften av svenska folket vill ha för regering de kommande fyra åren. Jag gillar inte blockpolitiken vi har nu. Jag föredrar ett brett samarbete över partigränserna i alla frågor. Blockpolitiken omöjliggör, i stort sett, vettiga överenskommelser över partigränserna.
Huggorm
18-09-2010, 22:26
CITAT (Red Top @ 18-09-2010, 23:23)  Nej, kära Gnon. I morgon vet vi vad ungefär häften av svenska folket vill ha för regering de kommande fyra åren.
Jag gillar inte blockpolitiken vi har nu. Jag föredrar ett brett samarbete över partigränserna i alla frågor.
Blockpolitiken omöjliggör, i stort sett, vettiga överenskommelser över partigränserna. Jag tror tvärtom att det hade varit bättre om ett enda parti fick makten själv. Med tre eller fyra partier som skall komma överens om allting blir det bara ett enda kompromissande, och ännu värre blir det ju om alla partier skall samarbeta. Bättre att välja en väg och sedan gå den fullt ut.
Red Top
18-09-2010, 22:39
Nu skämtar du, Huggorm. De flesta beslut måste ju manglas och beslutas i Riksdagen, eller tänkte du avskaffa den  , och då lär det ju inte bli några beslut fattade överhuvudtaget. Åtminstone inte inom överskådlig tid.
Piccante
18-09-2010, 22:48
Jag har redan röstat men ni som inte har gjort det än eller funderar på att ligga hemma på soffan istället. RÖSTA PÅ SÖNDAG!!!!
Annars har man förverkat sin chans att påverka och kom för h******* inte och gnäll efteråt i så fall  Alla röster räknas och det kan bli väldigt jämt i detta valet.
CITAT (Red Top @ 18-09-2010, 23:23)  Nej, kära Gnon. I morgon vet vi vad ungefär häften av svenska folket vill ha för regering de kommande fyra åren.
Jag gillar inte blockpolitiken vi har nu. Jag föredrar ett brett samarbete över partigränserna i alla frågor.
Blockpolitiken omöjliggör, i stort sett, vettiga överenskommelser över partigränserna. Ja givetvis skall det vara så. Menade majoriteten som jag skrev lite längre ned. Var lite slarvig.
Aqvakul
18-09-2010, 23:23
CITAT (Huggorm @ 18-09-2010, 23:26)  Jag tror tvärtom att det hade varit bättre om ett enda parti fick makten själv. Med tre eller fyra partier som skall komma överens om allting blir det bara ett enda kompromissande, och ännu värre blir det ju om alla partier skall samarbeta. Bättre att välja en väg och sedan gå den fullt ut. Skulle nog bli ganska maktfullkomligt... Makt tenderar att korrumpera...
MrMurphy
18-09-2010, 23:47
CITAT (ängsvädd @ 18-09-2010, 22:45)  Sedär, omvärlden ska förändra sin miljöpolitik, men inte vi. Man måste alltid själv föregå med gott exempel och börja på hemmaplan, men självklart ska vi även jobba på global nivå med miljöfrågorna. Alliansens miljöpolitik existerar knappast. De vill som sagt förbya kärnkraften och därmed hotar de kommande generationer också. Till att börja med så är vi eniga om att miljön är viktig fråga. Men allt kostar pengar och vi simmar inte i obegränsade resurser. Varje krona har i slutändan en alternativ användning. Detta menar jag inte i syfte med att det skulle användas i vård istället utan man måste ta sig en rejäl funderare om var varje krona gör bäst insatser för miljön. När jag då kikar i vår ekonomis utfall på utgiftssidan så ser jag att det skett stora tillskott på Miljö- och natursidan trots den ekonomiska krisen vi befunnit oss i. Jag kan inte tolka ett totalt ointresse eftersom dessa poster fått en mycket större utrymme jämfört med åren innan alliansen tillträdde. Kan tipsa om att kika i alliansens valmanifest också, kan knappast påstå att det är tomt när det kommer till miljöfrågor. Tanken är inte att försöka "värva", jag anser att miljöpartiet är bra och har sin roll. Men jag blir lite less på att det hela tiden ska dras till ytterligheter, som jag ser det så vill vi alla samma saker men med olika strategier.
AndersKbg
19-09-2010, 00:28
CITAT (MrMurphy @ 19-09-2010, 00:47)  Tanken är inte att försöka "värva", jag anser att miljöpartiet är bra och har sin roll. Men jag blir lite less på att det hela tiden ska dras till ytterligheter, som jag ser det så vill vi alla samma saker men med olika strategier. Bra talat. Som jag ser det så är den svenska politiken väldigt smal. För att förklara bildligt; Hela världens politik ryms inom en meter på en tumstock. Längst till höger har vi USA med allt vad det innebär, längst till vänster har vi arabvärlden eller varför inte Kina. Lilla Sveriges politik ryms inom...säg tio cm av hela världens spektra, någonstans till höger om mitten. Vi har som sagt samma gemensamma mål men vill gå lite olika vägar dit. *inser att jag kommer få på tafsen som fan nu men jag är van...hoppas ni fattar innebörden iaf*
Ja i morgon får vi bestämma om vi ska skatta röven av oss !för att fyla upp alla bidrag.
Aqvakul
19-09-2010, 05:55
CITAT (Motti @ 19-09-2010, 01:42)  Ja i morgon får vi bestämma om vi ska skatta röven av oss !för att fyla upp alla bidrag. Är detta de gamla eller nya moderaternas syn på välfärdssverige?
Red Top
19-09-2010, 07:04
CITAT (Motti @ 19-09-2010, 01:42)  Ja i morgon får vi bestämma om vi ska skatta röven av oss !för att fyla upp alla bidrag. Så talar en inbiten hemmafru. Utan vidare vyer än hemmets fyra väggar och alltid med sitt eget bästa för ögonen. Du har alltid så insiktsfulla funderingar framåt nattkröken, Motti.
Anki på Öland
19-09-2010, 07:34
CITAT (Motti @ 19-09-2010, 01:42)  Ja i morgon får vi bestämma om vi ska skatta röven av oss !för att fyla upp alla bidrag. Dina argument kan få vilken moderat som helst att rösta rött bara för att du kläcker ur dig så dumma saker..... Anki
Gunilla T
19-09-2010, 07:50
CITAT (Motti @ 19-09-2010, 01:42)  Ja i morgon får vi bestämma om vi ska skatta röven av oss !för att fyla upp alla bidrag. Är det sådana "insiktsfulla" argument du kräver respekt för Motti?....
herkules
19-09-2010, 07:59
CITAT (Anki på Öland @ 19-09-2010, 08:34)  Dina argument kan få vilken moderat som helst att rösta rött bara för att du kläcker ur dig så dumma saker..... Anki nu skrivs det om sverige och icke existerande sjukförsäkringar i bland annat tidningar i usa, en FILM är också gjord, den sprids med vindens hastighet, det är bra!
Huggorm
19-09-2010, 08:53
CITAT (Aqvakul @ 19-09-2010, 00:23)  Skulle nog bli ganska maktfullkomligt... Makt tenderar att korrumpera... Nej, eftersom dom måste arbeta för att bli återvalda efter fyra år CITAT (AndersKbg @ 19-09-2010, 01:28)  Bra talat. Som jag ser det så är den svenska politiken väldigt smal. För att förklara bildligt; Hela världens politik ryms inom en meter på en tumstock. Längst till höger har vi USA med allt vad det innebär, längst till vänster har vi arabvärlden eller varför inte Kina. Lilla Sveriges politik ryms inom...säg tio cm av hela världens spektra, någonstans till höger om mitten.
Vi har som sagt samma gemensamma mål men vill gå lite olika vägar dit.
*inser att jag kommer få på tafsen som fan nu men jag är van...hoppas ni fattar innebörden iaf* Vill bara hävda att det inte var någon vanlig höger-vänsterskala, för då skulle nog inte arabvärlden komma så långt och vänster eller Sverige höger om mitten
AndersKbg
19-09-2010, 10:01
CITAT (Huggorm @ 19-09-2010, 09:53)  Vill bara hävda att det inte var någon vanlig höger-vänsterskala, för då skulle nog inte arabvärlden komma så långt och vänster eller Sverige höger om mitten Precis, det var därför jag gjorde mig lite safe med sista meningen. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar iaf. Svensk politik är väldigt likriktad i sin lilla bubbla. Nu ska jag gå och rösta. Moderat såklart. Anledningen till detta är att om man ska ge alla en bit av kakan så måste det finnas en kaka att dela först. Anders Borg har burit Sverige genom krisen på ett ypperligt sätt, låt honom fortsätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|