Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Aqvakul
man kan uppskatta politiker utan att sympatisera med deras politik. Min far, salig i åminnelse och pålitlig högerman, kastade lystna blickar på C H Hermansson och sa "om vi ändå hade honom som partiledare istället för dem olyckan Yngve Holmberg"....
Red Top
CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 19:36) *
Nej, nog kunde centern ha haft en bättre partiledare. Men jag tycker faktiskt att hon skötte SAAB-affären mycket skickligt.

Det var nog snarare hennes skicklige statssekreterare, Jöran Hägglund, som ordnade den saken. Och han är inte ens politiker. wink.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2010, 19:46) *
man kan uppskatta politiker utan att sympatisera med deras politik. Min far, salig i åminnelse och pålitlig högerman, kastade lystna blickar på C H Hermansson och sa "om vi ändå hade honom som partiledare istället för dem olyckan Yngve Holmberg"....

Ungefär som Sossarnas väljare som gärna hade haft Reinfeldt som partiledare i stället

CITAT (Red Top @ 07-09-2010, 19:48) *
Det var nog snarare hennes skicklige statssekreterare, Jöran Hägglund, som ordnade den saken. Och han är inte ens politiker. wink.gif

Vem som gjorde exakt vad vet jag inte, men det stämmer att han ofta syntes i de sammanhangen
Gita
CITAT (Gunilla T @ 07-09-2010, 17:55) *
Men oavsett vad jag tycker om henne personligen så har hon svikit rötterna i det parti som jag faktiskt tycker hade ett berättigande i svensk politik. Man kan aldrig radera en grundideologi såsom Maud har gjort och tro att det skall gå hem...det partiet har grymt svikit sin historia och sina ideal.

Svika sina ideal och historia? Nu är det väl ändå så att vi måste anpassa våra ideal och värderingar efter hur omvärlden förändras. Politiska beslut grundade på hur världen såg ut för 50 år sedan är väl knappast relevanta idag. Ett parti som inte klarar av att ändra ståndpunkt när beslutsunderlaget förändras lär inte vara särskilt framgångsrikt, det är ju kommunisterna/vänsterpartiet under ledning av Lars Ohly ett lysande exempel på.
Personligen tycker jag att Maud skött sitt uppdrag väldigt bra även om jag tycker att Reinfeldt är bättre lämpad som statsminister.
Gita
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 19:53) *
Ungefär som Sossarnas väljare som gärna hade haft Reinfeldt som partiledare i stället

Nej, han saknar totalt utstrålning.. Om han lyser lite just nu så beror det på att konkurrensen är sämre än någonsin...
Gita
CITAT (Red Top @ 07-09-2010, 19:48) *

Visst, smarta och duktiga människor väljer ofta smarta och duktiga medarbetare.
Gita
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2010, 19:59) *
Nej, han saknar totalt utstrålning.. Om han lyser lite just nu så beror det på att konkurrensen är sämre än någonsin...

Det har inte verkat så i de opinionsundersökningar som gjorts om hur folk ställt sig till de olika partiledarna.
Gita

Får stå för dig, svenka folket gillar honom i alla fall.
Gita
MrMurphy
CITAT (herkules @ 07-09-2010, 12:44) *
jag vet inte riktigt hur det är med din läsförståelse men inte är bilden skev, den är som den är.
kommunala hyresrätter ska inte säljas ut om det inte är absolut nödvändigt och är det av nöd tvunget så ska de säljas till marknadsmässiga priser, självklart.
jisses.

Det var ju en fantastisk inställning att min läsförståelse brister pga helt och hållet dina egna värderingar. Du anser någonting som du anser är en självklarhet, försök att inse att alla kanske inte delar det synsättet. Det som är mest underhållande för min del är att jag själv inte hade tagit ett ställningstagande om vad jag själv anser om utförsäljning av de kommunala bostäderna utan mitt inlägg var helt och hållet ett spekulerande om hur regler ev fungerar, och hur den sittande regeringen tänkt. Mitt förslag är att du själv taggar ner och resonerar och diskuterar istället för att galoppera iväg med risk att sumpa din egna läsförståelse.

Min första fundering var, varför har alliansen valt att sälja ut de kommunala bostäderna? En snabb googling till nya moderaterna nu för att bekräfta mina misstankar:

"Vad anser Moderaterna om ombildning av kommunala hyreslägenheter till bostadsrätter?
Senast ändrad den 2 september 2010Det är inte politikernas uppgift att avgöra vilken boendeform som är lämpligast. Moderaterna vill skapa förutsättningar för en bostadsmarknad där människor själva kan välja boende efter sina behov under olika skeden av livet.

Moderaterna tycker att hyresrätten är viktig och den ska finnas även i framtiden. Moderaterna tycker också att det är viktigt att människor som vill ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt ska kunna få göra det. Den som äger sin bostad bestämmer mer själv än den som hyr av någon annan. Att äga sin bostad ger också ett ekonomiskt och socialt oberoende i längden. Det är viktigt att även de som tjänar minst ska ha möjlighet att äga sin bostad. Vi vill ge fler människor makt att förändra sin situation.

Det handlar inte om någon "utförsäljning" av kommunal egendom – det handlar om frihet för de boende att själva bestämma om de vill äga eller hyra sin bostad."

http://valstugan.moderat.se/?x=vad-anser-m...l-bostadsratter

Nästa fundering som jag spekulerade runt var just detta om vad just marknadsmässiga priserna är? Det handlar om bostadsrättsföreningar till att börja med, obs föreningar. När man ser till hyreshus med ett ex antal lägenheter vad är då priserna på marknaden? För du kan inte på fullaste allvar tro att det handlar om samma kvadratmeterpriser när man köper hela fastigheter? Därav att jag anser att det ger en skev bild, vid bildandet av en bostadsrättförening så sker värdering på hela fastigheten och där har vi en annan form av marknadsmässiga priser, vad skulle en annan privat aktör kunna tänka sig att betala för HELA fastigheten? Så har det fungerat hos privata fastighetsägare med hyresrätter så jag utgår ifrån att de tillämpar samma tillvägagångssätt när hyresgästerna bildar bostadsrättsförening. Som sagt, mitt spekulerande om tillvägagångssätt, rätt eller fel? Ja, det är upp till var och en att tycka vad de tycka vill. Men oavsett så är det antagligen baserat just på marknadsmässiga priser.
Krolliljan

tummenupp.gif
Gita
CITAT (Bengalow @ 07-09-2010, 16:16) *
Fött mig? Nej, vet du vad, det har jag fått göra själv i nästan 50 år - av dom har jag fått smulor, för överlevnads skull. Dom skulle helst sett, att man sålde sin arbetskraft ändå billigare. Så självklart är inte ditt resonemang. Vad skulle en företagare göra utan arbetskraft?

"-Nilsson, vaffan sitter du här och latar dig?! Hur skulle det gå om alla gjorde som du?"
"-Då skulle inte du haft något jobb, chefen!"

Du säger att du fått smulor, varför har du nöjt dig med, det varför har du inte gjort slag i saken och skapat något eget, startat ett eget företag? Kanske för att det kräver mer arbete än du varit beredd att satsa?
Gita.

CITAT (*Stintan* @ 07-09-2010, 16:24) *
Tror många har svårt att ta sig till vallokalen. Alla har inte bil eller kan gå dit. Själv får jag ta taxi. Önskar man kunde rösta på nätet.

Man kan rösta genom fullmakt, ring kansliet för önskat parti, de hjälper dig mer än gärna.
Gita
ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 07-09-2010, 17:55) *
Har väldigt svårt för den människan - orkar inte lyssna på hennes förenklade beskrivningar..

Men oavsett vad jag tycker om henne personligen så har hon svikit rötterna i det parti som jag faktiskt tycker hade ett berättigande i svensk politik. Man kan aldrig radera en grundideologi såsom Maud har gjort och tro att det skall gå hem...det partiet har grymt svikit sin historia och sina ideal.

Håller med. De som röstat på henne pga att de varit kärnkraftsmotståndare har blivit svikna. På valaffischerna på bussen står det att centern är alliansens gröna parti - vilken lögn - de vill satsa på kärnkraften thumbdown.gif
netha

Såg skoldebatten igår ... undrade om Reinfeldt tagit botoxinjektioner ... så stel som vaxdocka ... i total avsaknad av mimik/utstrålning.
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 07-09-2010, 20:39) *
Håller med. De som röstat på henne pga att de varit kärnkraftsmotståndare har blivit svikna. På valaffischerna på bussen står det att centern är alliansens gröna parti - vilken lögn - de vill satsa på kärnkraften thumbdown.gif

Det vill hon inte, men ibland blir man tvungen att kompromissa. Jag tror det är få som verkligen vill ha kärnkraft, men tyvärr finns det ju inget realistiskt alternativ
Bengalow
Starta eget, skriver Gita, om man inte är nöjd med situationen. Jepp, ungdomar utan jobb - ut och starta eget - pengarna kommer att strömma in som droppar i ett ösregn...Moderatstandard mot ungdomsarbetslöshet.
Var är din verklighetsförankring, Gita. Du seglar väl uppe i det blå - och skiter i dom som strävar fram i motvind på marken. Hur har du det med solidariteten - snart kommer du att behöva den också! Lite hjälp för att komma till toaletten, någon som kan borsta tänderna på dig, och tvätta dig i skrevet - usch, vilken tanke, att inte klara det själv, fast man röstat på moderaterna!
Vi klarar oss inte utan att hjälpas åt. Vi behövs allihop - den ene klarar sig inte utan den andre, men du nedvärderar dem som säljer sitt kunnande till andra, som en andra klassens medborgare. Du tycks höra hemma bland tsarrysslands överhöghet. Arbetare? Vad är det för slags djur?
Piccante
CITAT (Gita @ 07-09-2010, 20:00) *
Visst, smarta och duktiga människor väljer ofta smarta och duktiga medarbetare.
Gita

Nja bakom varje karriärist står det dugliga människor som låter sig trampas på.

CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 20:54) *
Det vill hon inte, men ibland blir man tvungen att kompromissa. Jag tror det är få som verkligen vill ha kärnkraft, men tyvärr finns det ju inget realistiskt alternativ

För Maud har ideologi alltid vägt lätt mot ministerposter och statsrådslön.
Cacki
CITAT (Bengalow @ 07-09-2010, 21:15) *
Starta eget, skriver Gita, om man inte är nöjd med situationen. Jepp, ungdomar utan jobb - ut och starta eget - pengarna kommer att strömma in som droppar i ett ösregn...Moderatstandard mot ungdomsarbetslöshet.
Var är din verklighetsförankring, Gita. Du seglar väl uppe i det blå - och skiter i dom som strävar fram i motvind på marken. Hur har du det med solidariteten - snart kommer du att behöva den också! Lite hjälp för att komma till toaletten, någon som kan borsta tänderna på dig, och tvätta dig i skrevet - usch, vilken tanke, att inte klara det själv, fast man röstat på moderaterna!
Vi klarar oss inte utan att hjälpas åt. Vi behövs allihop - den ene klarar sig inte utan den andre, men du nedvärderar dem som säljer sitt kunnande till andra, som en andra klassens medborgare. Du tycks höra hemma bland tsarrysslands överhöghet. Arbetare? Vad är det för slags djur?

tummenupp.gif tummenupp.gif ...igen. Gillar din klartänkthet! Tur att inte alla är beredda att "gå över lik" i sin tävlan om att bli rikast på kyrkogården...
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 07-09-2010, 21:19) *
För Maud har ideologi alltid vägt lätt mot ministerposter och statsrådslön.

Det är ett givande och tagande. Genom att liera sig med de andra högerpartierna kan centern driva igenom åtminstone en del av sin politik. Det är bättre än inget. Att det skulle vara lönen som driver Maud Olofsson tror jag faktiskt inte. I såna fall hade hon nog lagt av nu och satsat på en karriär som företagsledare i stället.
Gita
CITAT (Bengalow @ 07-09-2010, 21:15) *

Men hallå, nu var det ju du själv som bittert beklagade dig att du fått nöja dig med smulor, säkerligen har du haft lika goda möjligheter som de flesta andra. Och alla arbetslösa ungdomar, vem anser du skall skapa jobb åt dem. Alla kan faktiskt inte arbeta i offentlig sektor. Först ondgör du dig över alla giriga själviska företagare sen beklagar du alla ungdomar som ev. startar/skapar något.
Har du så svårt att förstå att ju fler lyckosamma företagare/företag det finns desto färre arbetslösa blir det.
På vilket sätt nedvärderar jag dem som säljer sitt kunnande till andra, jag är själv avlönad anställd, får betalt just för mitt kunnande, men att nedvärdera mig själv till att säga att jag min stackare får nöja mig med smulorna kommer jag aldrig att göra.,dessutom har jag hyfsat bra betalt för mitt kunnande.
Men du ger ju tydligt uttryck för att du sålt ditt kunnande till underpris,att du fått nöja dig med smulorna och då kan man väl fråga sig varför du inte gjort något åt detta.

Sen ditt irrelevanta inspel om vem som skall torka mig på olika ställen när jag blir gammal och inte klara mig själv, på detta är mitt självklara svar att det lär lösas på samma sätt för mig som alla andra svenskar.

På tal om något helt annat så deltog jag härom dagen i ett semianrium på temat Ung företagsamhet, vilken kreativtet, vilken optimism, vilken framtidstro och vilka möjligheter de såg, ljusår från dina gamla förlegade kommunistvärderingar. Det finns verkligen hopp för framtiden.
Gita
Cacki
CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 21:44) *
Det är ett givande och tagande. Genom att liera sig med de andra högerpartierna kan centern driva igenom åtminstone en del av sin politik. Det är bättre än inget. Att det skulle vara lönen som driver Maud Olofsson tror jag faktiskt inte. I såna fall hade hon nog lagt av nu och satsat på en karriär som företagsledare i stället.

Nej fy katten, det tror inte jag! Så bedrövligt och slitsamt som det är att vara företagsledare och inte kan man tjäna några pengar på det heller, sägs det ju. Varför i hela friden skulle ett "smarthuvud" som Maudan göra det??
Huggorm
CITAT (Cacki @ 07-09-2010, 21:51) *
Nej fy katten, det tror inte jag! Så bedrövligt och slitsamt som det är att vara företagsledare och inte kan man tjäna några pengar på det heller, sägs det ju. Varför i hela friden skulle ett "smarthuvud" som Maudan göra det??

Nu menade jag statliga företag eller institutioner whistling.gif
Gita
CITAT (Markus_H @ 07-09-2010, 21:19) *
Nja bakom varje karriärist står det dugliga människor som låter sig trampas på.

Nja, det där är nog inte riktigt sant för låter man sig trampas på av en oduglig karriärist är man nog trots allt lite korkad.
Gita

CITAT (Aqvakul @ 07-09-2010, 19:46) *

Ja Holmberg var ingen höjdare, t.o.m. sämre än Sahlin faktiskt!
Gita
NattyFred
Själv kommer jag att rösta på Vänsterpartiet! Detta blir första gången jag röstar, då jag egentligen inte tror på parlamentarism, utan snarare ser mig själv som anarkist och tror mer på att förändra samhället genom utomparlamentariska aktioner... Den enda anledningen att VP får min röst är att det måste till ett maktskifte!

Corruptissima re publica plurimae leges. (Ju mer korrupt staten är, desto fler är lagarna. (Tacitus)

Och till alla er under 18... Rösta med en gatsten!
Cacki
CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 21:53) *
Nu menade jag statliga företag eller institutioner whistling.gif

Nej men....du har visst inga höga tankar om Maudan du! All sådan skit skulle väl bort??
Huggorm
CITAT (NattyFred @ 07-09-2010, 22:02) *
Själv kommer jag att rösta på Vänsterpartiet! Detta blir första gången jag röstar, då jag egentligen inte tror på parlamentarism, utan snarare ser mig själv som anarkist och tror mer på att förändra samhället genom utomparlamentariska aktioner... Den enda anledningen att VP får min röst är att det måste till ett maktskifte!

Corruptissima re publica plurimae leges. (Ju mer korrupt staten är, desto fler är lagarna. (Tacitus)

Inte förvånande att du väljer vänsterpartiet med den inställningen thumbdown.gif
Gita
CITAT (Cacki @ 07-09-2010, 21:41) *
tummenupp.gif tummenupp.gif ...igen. Gillar din klartänkthet! Tur att inte alla är beredda att "gå över lik" i sin tävlan om att bli rikast på kyrkogården...

förstgår inte vad du menar, på vad sätt är det att gå över lik att starta och/eller driva företag.
Gita
Huggorm
CITAT (Cacki @ 07-09-2010, 22:04) *
Nej men....du har visst inga höga tankar om Maudan du! All sådan skit skulle väl bort??

Jag har relativt höga tankar om henne. Jag skrev ju från början att jag inte tror att det är lönen som driver henne inom politiken, utan hennes övertygelse och viljan att förbättra
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 19:19) *
Maud sitter nog kvar, så nära 4%-spärren är inte centern. Men kl. 20 är det partiledarutfrågning och idag är det centerns tur så det skall vi inte missa.

Hahaha tror du hon får fler röster efter det patetiska framträdandet? Verkar vara symptomatiskt för C för hon kan ju ta Andreas Carlgren i hand.
Anma

Jag ska också rösta på vänsterpartiet, men av andra skäl än du. smile.gif
Cacki
CITAT (Gita @ 07-09-2010, 22:05) *
förstgår inte vad du menar, på vad sätt är det att gå över lik att starta och/eller driva företag.
Gita

Det har jag inte påstått. Jag avser din inställning öht.
Huggorm
CITAT (Anma @ 07-09-2010, 22:09) *
Jag ska också rösta på vänsterpartiet, men av andra skäl än du. smile.gif

Kan det vara för att Ohly vill sänka skatten för fotbollspelare?
*Stintan*
CITAT (Gita @ 07-09-2010, 20:19) *
Man kan rösta genom fullmakt, ring kansliet för önskat parti, de hjälper dig mer än gärna.
Gita

Då skulle jag hellre avstå från att rösta.
Anma
CITAT (Huggorm @ 07-09-2010, 22:10) *
Kan det vara för att Ohly vill sänka skatten för fotbollspelare?

Hahaha, hatar fotboll, så om det du säger stämmer kan nog nästan få mig att tänka om, men bara nästan.
Huggorm

Jag hänger verkligen upp mig på det här. Jag tycker din inställning är katastrofalt dåligt. Går det bra med en gatsten genom köksfönstret, har min åsikt gått fram då?

CITAT (Anma @ 07-09-2010, 22:13) *
Hahaha, hatar fotboll, så om det du säger stämmer kan nog nästan få mig att tänka om, men bara nästan.

Han tog tillbaka den åsikten när han insåg hur dum han var. Han hade inte insett att även andra yrkesgrupper kanske skulle lämna landet på grund av massiva skatter, det var bara fotbollspelarna han tyckte var viktiga. Eftersom han inte kunde tänka sig rimliga skatter även för arbetare blev han tvungen att ta tillbaka hela förslaget.
Jan Lindgren
CITAT (ängsvädd @ 07-09-2010, 20:39) *

Hej!
Vill man minska koldioxidutsläppen så finns det inget alternativ till kärnkraft. Förmodligen så har Maud läst på och lärt sig lite om verkligheten. Drömmar är trevliga men minskar inte koldioxidutsläppen. Alla som läst lite om tredje och fjärde generationens kärnkraftverk vet att det är framtiden. I realiteten så handlar det om de rödgrönas kolkraft eller alliansens kärnkraft. 57% av svenska folket har förstått det. Hoppas att alla dessa röstar på alliansen.
MVH
Jan Lindgren
NattyFred
Ja,du ser själv kära Huggorm, alla har lite upplopp i sig om man pressar dom...
Huggorm
CITAT (NattyFred @ 07-09-2010, 22:24) *
Ja,du ser själv kära Huggorm, alla har lite upplopp i sig om man pressar dom...

Faktiskt inte. Att debattera genom att kasta gatsten är det samma som att genast medge att man har fel. Ungefär som en viss person som fanns med under min uppväxt, och som höjde rösten och ropade fram samma argument när han blivit motbevisad, som om det plötsligt skulle bli sant då.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2010, 22:12) *
Då skulle jag hellre avstå från att rösta.

Varför det?
Gita
MrMurphy
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2010, 22:08) *
Hahaha tror du hon får fler röster efter det patetiska framträdandet? Verkar vara symptomatiskt för C för hon kan ju ta Andreas Carlgren i hand.

Jag tycker hon gjorde riktigt bra ifrån sig i afton, jag har alltid varit lite småallergisk mot henne som person men nu när jag av intresse verkligen ville veta vad hon har att säga så fann jag att hon var ju rätt kul också. Med sakliga argument, raka rör och glimten i ögat.
Bengalow
Ja, raka rör i brunögat. Rent skitsnack om man frågar mig!
gnon49
Är väl inget större fel på Olofsson. Fast hon pratar ju iett. Ingen risk att man somnar. Däremot blir man faktiskt trött när Sahlin monotont o oengagerat säger det hon sagt sen tidens ände. Hon verkar inte tro på det hon säger, och då gör väljarna inte det heller. Men vadå, en fet pension att falla tillbaka på om valet förloras är ju inget att deppa för.
MrMurphy
Men Gudrun... crazy.gif Jisses...
*Stintan*
CITAT (MrMurphy @ 07-09-2010, 22:41) *
Jag tycker hon gjorde riktigt bra ifrån sig i afton, jag har alltid varit lite småallergisk mot henne som person men nu när jag av intresse verkligen ville veta vad hon har att säga så fann jag att hon var ju rätt kul också. Med sakliga argument, raka rör och glimten i ögat.

Ja då har du inte höga krav på partiledare.

CITAT (Gita @ 07-09-2010, 22:28) *
Varför det?
Gita

Jag vill inte rösta genom ombud.
omk
Jag vet verkligen inte hur jag ska rösta ! unsure.gif
Har lyssnat och läst de sista veckorna och tycker att det ser ut som följer:
MP = V, S = M, V = S, C = MP, KD och FP = SD, M = S och SD = ?
Är helt snurrig ! wacko.gif
Förmodligen blir det .... ja, vad blir det ?? Har INGEN ANING !!
omk
Här är nåt JAG tycker verkar bra. Läs gärna, det är inte så långt !

http://www.aftonbladet.se/debatt/article346576.ab

Om du googlar på Medborgarlön, hittar du mera info. Detta är både vänster-flum OCH liberal-flum. Dessutom gillar några Nobelpristagare i ekonomi detta !

http://www.sourze.se/Medborgarl%C3%B6n_bor...et_10707547.asp
herkules
CITAT (MrMurphy @ 07-09-2010, 23:17) *
Men Gudrun... crazy.gif Jisses...

gudrun schyman är en av de skickligaste politikerna som finns i sverige just nu, la hon bara ner det där fi-tjafset hon håller på med så är hon topnotch.
herkules
CITAT (MrMurphy @ 07-09-2010, 20:03) *
Det var ju en fantastisk inställning att min läsförståelse brister pga helt och hållet dina egna värderingar. Du anser någonting som du anser är en självklarhet, försök att inse att alla kanske inte delar det synsättet. Det som är mest underhållande för min del är att jag själv inte hade tagit ett ställningstagande om vad jag själv anser om utförsäljning av de kommunala bostäderna utan mitt inlägg var helt och hållet ett spekulerande om hur regler ev fungerar, och hur den sittande regeringen tänkt. Mitt förslag är att du själv taggar ner och resonerar och diskuterar istället för att galoppera iväg med risk att sumpa din egna läsförståelse.
Min första fundering var, varför har alliansen valt att sälja ut de kommunala bostäderna? En snabb googling till nya moderaterna nu för att bekräfta mina misstankar:
"Vad anser Moderaterna om ombildning av kommunala hyreslägenheter till bostadsrätter?
Senast ändrad den 2 september 2010Det är inte politikernas uppgift att avgöra vilken boendeform som är lämpligast. Moderaterna vill skapa förutsättningar för en bostadsmarknad där människor själva kan välja boende efter sina behov under olika skeden av livet.
Moderaterna tycker att hyresrätten är viktig och den ska finnas även i framtiden. Moderaterna tycker också att det är viktigt att människor som vill ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt ska kunna få göra det. Den som äger sin bostad bestämmer mer själv än den som hyr av någon annan. Att äga sin bostad ger också ett ekonomiskt och socialt oberoende i längden. Det är viktigt att även de som tjänar minst ska ha möjlighet att äga sin bostad. Vi vill ge fler människor makt att förändra sin situation.
Det handlar inte om någon "utförsäljning" av kommunal egendom – det handlar om frihet för de boende att själva bestämma om de vill äga eller hyra sin bostad."
http://valstugan.moderat.se/?x=vad-anser-m...l-bostadsratter
Nästa fundering som jag spekulerade runt var just detta om vad just marknadsmässiga priserna är? Det handlar om bostadsrättsföreningar till att börja med, obs föreningar. När man ser till hyreshus med ett ex antal lägenheter vad är då priserna på marknaden? För du kan inte på fullaste allvar tro att det handlar om samma kvadratmeterpriser när man köper hela fastigheter? Därav att jag anser att det ger en skev bild, vid bildandet av en bostadsrättförening så sker värdering på hela fastigheten och där har vi en annan form av marknadsmässiga priser, vad skulle en annan privat aktör kunna tänka sig att betala för HELA fastigheten? Så har det fungerat hos privata fastighetsägare med hyresrätter så jag utgår ifrån att de tillämpar samma tillvägagångssätt när hyresgästerna bildar bostadsrättsförening. Som sagt, mitt spekulerande om tillvägagångssätt, rätt eller fel? Ja, det är upp till var och en att tycka vad de tycka vill. Men oavsett så är det antagligen baserat just på marknadsmässiga priser.

eftersom det verkar som om du inte vet ett skvatt om alliansens utförsäljning av allmännyttans hyresrättsbestånd i sthlm så tycker jag att du ska söka dig information inte bara från dem som är för de här galenskaperna utan även från dem som drabbats.
att en lägenhet säljs ut är inte valfrihet - det är inte valfrihet att tvingas köpa något man inte vill köpa, gör man inte det så blir man hyresgäst hos sina egna grannar.
dessa ombildningar har inte och går inte på räls, tingsrätterna får in klandertalan på klandertalan, människor hotas och det fuskas med fullmakter och annat.
valfrihet? inte i min värld där rättvisa och solidaritet är ledord.
förra omgången borgeligt styre i sthlm sålde de ut lägenheter så att kön till sthlms stads bostadsförmedling förlängdes med x antal år, denna omgång likaså.
valfrihet för vilka då? ungdomarna som ska flytta hemifrån? studenterna?
det finns hur mycket som helst att skriva om borgarnas rea av sthlm och detta är bara en liten del av allt fel de gjort de här 4 åren, fel som vi måste leva med i många år framöver.
man ska ge fan i peta i det man inte förstår, det gäller även politiker.
MrMurphy
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 09:11) *
eftersom det verkar som om du inte vet ett skvatt om alliansens utförsäljning av allmännyttans hyresrättsbestånd i sthlm så tycker jag att du ska söka dig information inte bara från dem som är för de här galenskaperna utan även från dem som drabbats.
att en lägenhet säljs ut är inte valfrihet - det är inte valfrihet att tvingas köpa något man inte vill köpa, gör man inte det så blir man hyresgäst hos sina egna grannar.
dessa ombildningar har inte och går inte på räls, tingsrätterna får in klandertalan på klandertalan, människor hotas och det fuskas med fullmakter och annat.
förra omgången borgeligt styre i sthlm sålde de ut lägenheter så att kön till sthlms stads bostadsförmedling förlängdes med x antal år, denna omgång likaså.
det finns hur mycket som helst att skriva om borgarnas rea av sthlm och detta är bara en liten del av allt fel de gjort de här 4 åren, fel som vi måste leva med i många år framöver.

Du tycks anse att dessa hyresrätter är en helig graal och enbart de som har drabbats illa av utförsäljningen ska uttala sig? Det finns idioter i alla lägen och min erfarenhet är att just att ett flertal idioter har haft möjlighet att frodas pga dessa. Om man ska basera allt på sina egna erfarenheter och inte försöka se saker ur ett teoretiskt perspektiv med orsak/verkan så vad är min erfarenhet? Av utförsäljningen så har jag vänner som är glada av möjligheten att få köpa loss sitt boende. Vad är min erfarenhet av boende?

Jag är 33 år gammal, under mitt leverne så har jag flyttat 28 gånger, vi kan räkna bort min barndom vilket bestod av 3 boenden och då återstår 25 boenden sen jag flyttade hemifrån för 17 år sedan. En 16-åring har inte lätt att få boende och det säger sig själv så där blev det några stycken under några år och hur har det sett ut sen jag anlände till Stockholm som 18-åring? Vi kan räkna baklänges, jag har fått ett förstahandskontrakt i Rågsved. De två sista efter det har varit bostadsrätt och hus, jag räknar bort när man flyttat in hos pojkvänner och studenttider på annan ort. Ca 10 boenden har varit i andrahand/korttidskontrakt och svarta kontrakt. Fungerar riktigt bra detta med hyresrätter i Stockholm… Hyresrätter i Stockholm är hårdvaluta som utnyttjas och har man fått ett så släpper man det inte. Något nytt fenomen är det dessutom inte, min morbror dök upp i tidningarna i yngre dagar (numera är han 70 år) när han i frustration ansåg att han var alldeles för gammal att bo hos mamma och valde att liggstrejka ute.

Om man ser till bostadsköerna så är det en pensionsförsäkring för ett flertal och det gäller även mig själv. Står man i 25-30 år så kan man ju få en billig hyresrätt i innestan och den dagen man inte orkar med hus så kan man sälja det och leva på vinsten i en hyresrätt och jag tror att det är en stor andel som resonerar som så. Alla utnyttjar det som utnyttjas kan.

Erfarenheter av kommunala hyresrätter på landsbygden norrut är att de är svindyra så att människor väljer att köpa billiga hus/hyra hus. Man har bara råd att bo där när man måste och lever på bidrag. Det senaste som skett i min barndomsby med socialdemokratiskt styre är att man river husen och förflyttar människor, varför inte sälja till invånarna istället? Det finns människor som visat intresse att köpa fastigheterna och hade inte dessa fått köpa istället och driva vidare hyresrätter? Nej, man river hellre hus som byggdes när byn grundades, där människor vill öppna museum och bo. Byn dör ut mer och mer.
Gita
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 09:11) *

Fast är det inte majoriteten av lägenhetsinnehavarna i en fastighet som avgör om det blir en ombildning till bostadsrätt eller inte? Majoritetsbeslut är väl så demokratiskt som något kan bli, hela vårt system med val osv. bygger väl på detta.
Gita
andersen
CITAT (Gita @ 08-09-2010, 13:58) *
Fast är det inte majoriteten av lägenhetsinnehavarna i en fastighet som avgör om det blir en ombildning till bostadsrätt eller inte? Majoritetsbeslut är väl så demokratiskt som något kan bli, hela vårt system med val osv. bygger väl på detta.
Gita

Det är väl i allra högsta grad odemokratiskt! det är väl komuninvånarna som borde i första hand erbjudas lgh,för det är ju deras fastigheter som säljs om vi nu pratar allmännyttan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon