Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
herkules
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 21:59) *
stockholmarnas våta dröm, som tur var så stämmer det bara ibland...

våt dröm är det väl inte, mest jobbigt väl?
Motti
tummenupp.gif här nere har vi lärt Stockholmarna ett och annat !bla att de inte är världens centrum thanks.gif
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:03) *
våt dröm är det väl inte, mest jobbigt väl?

stackare... trostar.gif
gnon49
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 21:52) *
jo jag tycker att allt har blivit för centrerat inte bra för miljön heller,tror vi kommer att gå tillbaks en del till de mindre affärerna.Var på A6 för två veckor sedan,en hemsk miljö ju med en himmla massa väsen köer stress och trängsel,gud va skönt det va att komma hem ut på landet igen rolleyes.gif

När jag kommer hem efter en runda i köpcentret är det som att komma till en annan värld. En värld som inget köpcenter i världen kan mäta sig med. Och det är dessutom gratis.
Huggorm
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:04) *
tummenupp.gif här nere har vi lärt Stockholmarna ett och annat !bla att de inte är världens centrum thanks.gif

Öresundsregionen verkar allt mera bli Skandinaviens centrum i alla fall. Stockholm ligger lite "off" både geografiskt och utvecklingsmässigt.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:06) *
Öresundsregionen verkar allt mera bli Skandinaviens centrum i alla fall. Stockholm ligger lite "off" både geografiskt och utvecklingsmässigt.

Jönköping ligger väl inte i Öresundsregionen? confused.gif
Huggorm
CITAT (Red Top @ 08-09-2010, 22:09) *
Jönköping ligger väl inte i Öresundsregionen? confused.gif

Det skrev jag inte heller, jag bara spann vidare på påståendet att Stockholm inte är världens centrum
Motti
Kan inte fatta att det är så många Jönköpingsbors helgnöje att åka till A6 och shoppa !undrar om de inte lärt sig tåla lugn och ro ?Vår dotter jobbar på IKEA och ser samma människor helg efter helg där.Kan se framför mig dom barnen som är med där nu när någon frågar dom när de blivit äldre !:vad tillbringade du dina helger som barn ?på A6 fear.gif Många invandrare som hänger där också med hela familjen ja hela släkten,för att inte tala om alla husvagnsägare och husbilsägare ,det kryllar av dom !
herkules
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 22:04) *
stackare... trostar.gif

haha smile.gif

CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:14) *
Kan inte fatta att det är så många Jönköpingsbors helgnöje att åka till A6 och shoppa !undrar om de inte lärt sig tåla lugn och ro ?Vår dotter jobbar på IKEA och ser samma människor helg efter helg där.Kan se framför mig dom barnen som är med där nu när någon frågar dom när de blivit äldre !:vad tillbringade du dina helger som barn ?på A6 fear.gif Många invandrare som hänger där också med hela familjen ja hela släkten,för att inte tala om alla husvagnsägare och husbilsägare ,det kryllar av dom !

moderaternas våta dröm - shop until you drop!

till skillnad mot oss stockholmare som ger oss ut i skogen när vi är lediga wink.gif
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:16) *
haha smile.gif
moderaters våta dröm - shop until you drop!

giggle.gif
Anma
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:14) *

Jamen det är ju jättebra! Konsumtion, konsumtion, konsumtion, det enda Sverige lever på ju... eller?

Ut och handla med er, gör av med era pengar! Annars kollapsar hela landet! Konsumera mera!!
Huggorm
CITAT (Anma @ 08-09-2010, 22:18) *
Jamen det är ju jättebra! Konsumtion, konsumtion, konsumtion, det enda Sverige lever på ju... eller?

Ut och handla med er, gör av med era pengar! Annars kollapsar hela landet! Konsumera mera!!

Problemet är ju att man skall konsumera tjänster, inte varor som är importerade från Kina
Piccante
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 21:29) *
Man kan konstatera att de flesta enligt röstningen här på Forumet är rödgröna !sen kommer alliansen och sist sverigedemokraterna.Enligt alla mätningar sifo osv så får vi en Borgelig regering efter valet,ja det är väl i stort set redan klart flirting.gif personligen så tycker jag det är bra i alla fall tummenupp.gif Nu är ju Forumet ingen direkt mätning på hela Sverige ,trevligt att se att mångal håller på sina övertygelser vilket parti det än må vara.Demokrati är bra !

Mätningarna blir bara sämre och sämre, allt färre tillfrågade och de redovisar inte hur många som svarade. Den viktigaste mätningen är den den 19 september! Hoppas innerligt att sossarna kan mobilisera sina soffliggare så det vänder.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:18) *
Problemet är ju att man skall konsumera tjänster, inte varor som är importerade från Kina

Så det är så det låter nu. Men ju fler som handlar desto fler behöver handeln anställa -eller hur var det nu?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:18) *

expediterna är inte från Kina... naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 22:22) *
expediterna är inte från Kina... naughty.gif

Alltid något...
Motti
Tror inte det kan sägas vara politikrelaterat att handla på A6 i så fall är det så kallat "medelsvenssons Schangrila ",skulle nog vilja påstå att dom som har medel handla hellre nere i stan där boutikerna ligger dessutom är det mycket trevligare miljö nere i stan med den gammla bebyggelsen och kullerstensgatorna uteserveringar på Piren , restaurangerna Pubarna osv.
herkules
CITAT (Markus_H @ 08-09-2010, 22:22) *
Mätningarna blir bara sämre och sämre, allt färre tillfrågade och de redovisar inte hur många som svarade. Den viktigaste mätningen är den den 19 september! Hoppas innerligt att sossarna kan mobilisera sina soffliggare så det vänder.

norges statsminister (sosse) sa ngt på tv igår om att de hade inga bra siffror bara några dagar innan valet.
sen vann dom!
heja norge!

CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:24) *
Tror inte det kan sägas vara politikrelaterat att handla på A6 i så fall är det så kallat "medelsvenssons Schangrila ",skulle nog vilja påstå att dom som har medel handla hellre nere i stan där boutikerna ligger dessutom är det mycket trevligare miljö nere i stan med den gammla bebyggelsen och kullerstensgatorna uteserveringar på Piren , restaurangerna Pubarna osv.

klart att det är politik, detta är vad alliansen vill att folk ska göra med sina skattelättnader - handla! den som får svart bälte i shopping vinner en helg med reinfeldt.
eller nåt.
Huggorm
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:24) *
norges statsminister (sosse) sa ngt på tv igår om att de hade inga bra siffror bara några dagar innan valet.
sen vann dom!
heja norge!

Opinionsundersökningarna spådde under 30%, men i valet blev det 35,4%, så nog kan det blir överraskningar

CITAT (herkules @ 08-09-2010, 22:25) *
klart att det är politik, detta är vad alliansen vill att folk ska göra med sina skattelättnader - handla! den som får svart bälte i shopping vinner en helg med reinfeldt.
eller nåt.

Att det bildas köpcentran i städernas utkanter är knappast något som började under alliansens regeringstid, så det kan du inte skylla dom för. Skulle inte förvåna mig om det var Palme som regerade när den utvecklingen startade
Anma
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:24) *

Jamen har du missat att argumentet till sänkta skatter är att då har människor råd att konsumera mera och då blir det fler arbeten så ännu fler har råd att konsumera mera så att ännu fler har mer jobb... i all oändlighet tills alla drunknar i varor och världen kollapsar för att man konsumerat sönder världens resurser.

Och förresten, de som inte har råd att handla på dyra gatan inte har något med politiken att göra? hm, hur tänkte du där?

Ush, det är nog bäst att jag inte säger mer.
herkules
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:28) *
Opinionsundersökningarna spådde under 30%, men i valet blev det 35,4%, så nog kan det blir överraskningar
Att det bildas köpcentran i städernas utkanter är knappast något som började under alliansens regeringstid, så det kan du inte skylla dom för. Skulle inte förvåna mig om det var Palme som regerade när den utvecklingen startade

åh palme - nu snackar vi! wub.gif
Motti
Det finns alldeles vanliga inkomstagare så kallat "svensson "som handlar på dyra gatan också för att dom vill hävda sig,jag vet att det är så särskillt i den komunen där jag är uppvuxen så kom inte och säg att det bara är rika som handlar i Boutikerna på dyra gatan,kosta vad det vill bara man kan glänsa och få folk att TRO att man har det gott ställt.Har set alla sidorna av samhället och det finns folk som går till yterligheter för att få glänsa inför sina grannar.
herkules
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:43) *
Det finns alldeles vanliga inkomstagare så kallat "svensson "som handlar på dyra gatan också för att dom vill hävda sig,jag vet att det är så särskillt i den komunen där jag är uppvuxen så kom inte och säg att det bara är rika som handlar i Boutikerna på dyra gatan,kosta vad det vill bara man kan glänsa och få folk att TRO att man har det gott ställt.Har set alla sidorna av samhället och det finns folk som går till yterligheter för att få glänsa inför sina grannar.

bara för att folk någon gång handlar på dyra gatan (vad är det?) så betyder väl inte det att de gör det för att visa grannarna?
handlar jag dyrt så gör jag det för min egen skull, skiter fullständigt i grannen.
Anma

Det var ju du som började gör skillnad på folk och folk!! Jisses.

*Sätter mig på händerna*

Edit: nä, släpper fram dem. Vad har du för människosyn egentligen?????? Så om jag handlar på fina gatan fast jag inte är höginkomstagare, då gör jag det för att hävda mig? Medan du som har det gör det för att du har råd och är för fin för H&M????
eller hur menar du?

*sätter mig på händerna igen*
Huggorm
Men det finns allt fler som verkar extremt måna om att hålla uppe en glänsande fasad, och gör det genom att skaffa alla de senaste och dyraste grejerna. Inte minst många invandrare verkar tycka att det är väldigt viktigt att ha "rätt" grejer och att se rikare ut än man är. Synd, eftersom många handlar för pengar de inte har, och finansierar det med SMS-lån. Säga vad man vill om jantelagen, men den har sina goda sidor också.
netha

Men så klart att det finns ... man är väl inte UFO bara för att man vill och gör samma som de som tjänar mer/ står i högre rang i samhällsklassen.
Sedan så ska du inte alls tro att de som du betraktar som "lägre ställda" ... alls tjänar mindre än du el din man.
Men herreje vilken människosyn du har! ...
Motti
Där jag bodde innan handlade allt om att överglänsa sina grannar kosta vad det ville ,bara det såg bra ut utåt stackars människor som tror att det är livet, men en vacker dag inser de att det finns andra värden som tex ett umgänge vänner osv och inga kreditkort.
herkules
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 22:51) *
Där jag bodde innan handlade allt om att överglänsa sina grannar kosta vad det ville ,bara det såg bra ut utåt stackars människor som tror att det är livet, men en vacker dag inser de att det finns andra värden som tex ett umgänge vänner osv och inga kreditkort.

fast jag tror inte att du behöver tycka synd om dina fd grannar, förmodar att de ville handla.
Motti
Tro fan det !vad jag vill säga att det där med att bara "rika "shoppar hej vilt är bullskitt,det finns dom som har det väldigt gott ställt som inte ha ett dugg behov av att synas överallt eller shoppa häcken av sig,att glänsa över andra är inte bara de bättre beställdas preveligie,även vanliga människor vill "låtsas att de ha råd "därav alla kreditskulder som vi läser om eller alla telefon lån.
Anma
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 22:49) *
Men det finns allt fler som verkar extremt måna om att hålla uppe en glänsande fasad, och gör det genom att skaffa alla de senaste och dyraste grejerna. Inte minst många invandrare verkar tycka att det är väldigt viktigt att ha "rätt" grejer och att se rikare ut än man är. Synd, eftersom många handlar för pengar de inte har, och finansierar det med SMS-lån. Säga vad man vill om jantelagen, men den har sina goda sidor också.

Så är det ju, och det beror till stor del samhällsklimatet som råder. "Alla" vill vara borgare.
Motti
Men det gangnar ingen att leva över sina tillgångar tvärtom så försätter det många människor i en skuldfälla som följer dom nästan hela livet och förstör framtida lån,och allt bara för prylar och lyx som de inte har råd med.Hur vore det om många lärde sig att spara i stället och köper sedan.Har lärt mig när jag växte upp :att ha du inte råd att spara har du heller inte råd med att ta lån eller kredit.
Anma
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 23:33) *
Men det gangnar ingen att leva över sina tillgångar tvärtom så försätter det många människor i en skuldfälla som följer dom nästan hela livet och förstör framtida lån,och allt bara för prylar och lyx som de inte har råd med.Hur vore det om många lärde sig att spara i stället och köper sedan.Har lärt mig när jag växte upp :att ha du inte råd att spara har du heller inte råd med att ta lån eller kredit.

Så borde man ju leva, men det går mot alliansens "shop til you drop" politik.
Motti
Varför anklaga alliansen för det confused.gif det har väl inte dom med att göra människor får väl för sjutton ta annsvar för sina liv och inte skylla på andra om de lever över sina tillgångar,det är ju du som tar annsvar för ditt liv och hur du tänkt leva det,det kan man inte skylla någon för om man inte kan hanskas med pengar,varken alliansen eller de rödgröna.Det är upp till var och en hur man vill ha det.
andersen
CITAT (Motti @ 09-09-2010, 00:47) *
Varför anklaga alliansen för det confused.gif det har väl inte dom med att göra människor får väl för sjutton ta annsvar för sina liv och inte skylla på andra om de lever över sina tillgångar,det är ju du som tar annsvar för ditt liv och hur du tänkt leva det,det kan man inte skylla någon för om man inte kan hanskas med pengar,varken alliansen eller de rödgröna.Det är upp till var och en hur man vill ha det.

Fast det finns styrmedel att ta till,och det har väl redan hänt? tex att man skall ha större del än förut kontant vid bostadsköp? och det är väl ett annsvar som dom valda har, oavsätt regering, så det är inte upp till var och en hur man vill ha det, om det var så då skulle samhället gå under pga överkonsumtion som både stat och enskillda inte har råd med.
Anma
CITAT (Motti @ 09-09-2010, 00:47) *

Jag skyller inte på alliansen för det heller. Bara upplyser dig om att dina åsikter går mot din politiska övertygelse. smile.gif
Motti
Ja men då är det väl bra att ha en ekonomi och ett ekonomiskt tänkande,vet massor av unga människor med vanliga jobb som byggt hus för 3.-4 mille eller köppt hus för samma summa,dom som köppte vårt ja hon pluggade han jobbade som trafikledare på ett transportföretag och vad jag vet så bor de kvar i vårt X hus efter två år.Allt handlar om att ta vara på sin ekonomi och vara sparsam inte leva över sina tillgångar och tänka på framtiden,det man sår får man skörda.
Anma
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.441190-r...er-sankta-loner

Klicka på länken och LÄS!!!

Ett smakprov:
"Att göra anspråk på att vara det enda arbetarpartiet och samtidigt bedriva en löntagarfientlig politik kräver kommunikativ skicklighet. Det är här det moderata nyspråket har varit så framgångsrikt.

Finanspolitiska rådet har rätt. Väljarna har rätt att veta hur regeringens jobbpolitik är tänkt att fungera. Det borde alla vara överens om. Journalistkåren har ett jobb att göra."

http://www.youtube.com/watch?v=YAQDz6m2XPk

LYSSNA!! Så jävla bra! biggrin.gif
Motti
Hur kommer det sig då att så många sossar har röstat borgeligt sista åren ?och hur kommer det sig att vi har en borgelig regering som till hundra procent kommer att sitta kvar efter valet ?majoriteten av svenska folket tycket tydligen något annat.
Anma
CITAT (Motti @ 09-09-2010, 01:06) *
Hur kommer det sig då att så många sossar har röstat borgeligt sista åren ?och hur kommer det sig att vi har en borgelig regering som till hundra procent kommer att sitta kvar efter valet ?majoriteten av svenska folket tycket tydligen något annat.

För att människor har gått på alliansens kommunikativa skicklighet. Dom har för bra munläder helt enkelt. Folk går på det utan att ta reda på vad det egentligen innebär. Det är enda skälet till att de har majoritet. Nu kan de skylla de mesta på finanskrisen, men det kommer inte att gå i 4 år till om inte det blir en ny kris. Vanligt folk kommer att syna bluffen. Sanna mina ord.
omk
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 01:12) *
Nu kan de skylla de mesta på finanskrisen

Vilken finanskris ? Hörde idag på Ekot (8/8) att BNP gått UPP med 4,5 % sen sommaren 2009 ?

Aqvakul
CITAT (omk @ 09-09-2010, 03:19) *
Vilken finanskris ? Hörde idag på Ekot (8/8) att BNP gått UPP med 4,5 % sen sommaren 2009 ?

Fast det ska ju jämföras med att BNP gick ner ungefär lika mycket 2009 och att dessutom andra halvåret 2008 innebar en rejäl nedgång. Så fortfarande befinner vi oss på en lägre nivå än våren 2008. Medan vi en "neutral" konjunktur legat kanske 5 % högre...

Dessutom är det så att "arbetskraftskonjunkturen" ligger förskjuten cirka 1 år.Dvs. fortfarande drabbar 2009 års röda ekonomiska siffror abetslösheten med full kraft...
Anma
CITAT (omk @ 09-09-2010, 03:19) *

Har du missat den som nu är över? Den globala?
herkules
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 08:53) *

fast den rörde faktiskt inte oss så mycket som alliansen vill göra sken av. de vill ha cred för nåt de inte gjort.
inte ovanligt iofs, de vill ju ha cred för att de tagit ifrån människor deras försörjning också ... slap.gif
andersen
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 08:53) *

Fast där tvistar många om, det finns dom som säjer att det är bara början till kris, pga att återhämtningen i USA inte kommer igång än.
Anma
CITAT (andersen @ 09-09-2010, 09:31) *
Fast där tvistar många om, det finns dom som säjer att det är bara början till kris, pga att återhämtningen i USA inte kommer igång än.

Jo, jag tänker ju bara på lilla Sverige jag.

-----------------------------------------------------------------------
Skulle vara roligt med lite kommentarer angående detta:

andersen
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 09:48) *
Jo, jag tänker ju bara på lilla Sverige jag.

Skulle vara roligt med lite kommentarer angående detta:

OK men du skrev om den globala.
Anma
CITAT (andersen @ 09-09-2010, 09:49) *
OK men du skrev om den globala.

Jo gjorde ju det. Snurrig som vanligt. Vad jag menar i varje fall är att omk verkar ha missat att det varit en kris som för sveriges del verkar vara över enligt ekot.
andersen
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 09:51) *
Jo gjorde ju det. Snurrig som vanligt. Vad jag menar i varje fall är att omk verkar ha missat att det varit en kris som för sveriges del verkar vara över enligt ekot.

Ja, ang sänkta löner,så är väl det en självklarhet med den här regeringen eller? men det som har slagit mej under dom här åren är hur folk tänker bara på sig själva,jobbavdrag bra säjer dom, samma människor står i kö för att jobba övertid, när vi skall vara rädda om jobben=det är dyrt för företagen att ha ständig övertid+att jobb som försvinner har svårt att komma tillbaka, men det tänker inte folk på bara jag får lite extra pengar.
Huggorm
Jag tror vi kommer bli tvungna att sänka våra löner ja. Det fungerar inte att ha världens högsta lönekostnader när man är så extremt exportberoende. De flesta som har ett jobb har mer pengar än de egentligen behöver. Låt löneökningen stå still ett tag och fokusera på att få in fler på arbetsmarknaden i stället.
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-09-2010, 10:56) *
Jag tror vi kommer bli tvungna att sänka våra löner ja. Det fungerar inte att ha världens högsta lönekostnader när man är så extremt exportberoende. De flesta som har ett jobb har mer pengar än de egentligen behöver. Låt löneökningen stå still ett tag och fokusera på att få in fler på arbetsmarknaden i stället.

"Även om ambitionen att sänka lönerna är tydlig kommer regeringens önskade effekt av differentieringen inte att uppnås. Förklaringen är den framgångsrika, samordnade lönebildningen. Löneökningstakten i de centrala avtalen bestäms av vad hela ekonomin kan bära, inte utifrån arbetslösheten i enskilda a-kassor.
Även regeringens inkomstskattesänkningar riktar in sig på löntagarnas löner för att jobben ska bli fler. Enligt regeringen leder de sänkta inkomstskatterna till lägre reservationslöner och därmed till att arbetsgivarnas efterfrågan på arbetskraft ökar. Per Jansson, finansministerns tidigare statssekreterare, har sagt: Jobbskatteavdragen sänker reservationslönen.

För det andra antas efterfrågan på arbete, enligt Finanspolitiska rådet, öka när jobbskatteavdragen leder till att parterna på arbetsmarknaden förhandlar fram lägre löneökningar än vad som annars hade varit fallet. Om detta sker – vilket är högst osannolikt eftersom löneökningstakten i ekonomin bestäms av den långsiktiga produktivitetstillväxten, inte av skattepolitiken – innebär det att de ökade inkomster som de sysselsatta genom jobbskatteavdragen har fått i plånboken successivt överförs till arbetsgivarna i form av långsammare löneökningstakt. Endast då leder regeringens politik till nya jobb."

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon