Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
bergvallmo
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2010, 18:35) *
Den tydliga blockuppdelningen kan naturligtvis ställa till det, om man nu tycker att man samtidigt röstar på tre eller fyra partier och behöver stötta allihop fullt ut.
För mig är det precis tvärtom. Jag är i grunden sosse, men klarar inte av Monas lite loja anti-intellektuella stil. Jag röstar på Mp för att jag har stort förtroende för Maria W och gärna ser att alliansregeringen får vila sig ett slag.

Har också sosserötter, men tycker MP går till överdrift och tror att deras ideer kommer att gå igenom i de rödgröna. Det är nog lite som huggorm säger att KD inte kan göra lika stor skada i Alliansen som MP i de Rödgröna..
Gita
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2010, 17:45) *
Hur vore det om Gita skulle försöka att hålla isär de olika trådarna.
Visst är det så!

Vet du vad, vore det inte bättre om du avhöll dig från att undervisa och tillrättavisa utanför ditt jobb. Dina synpunkter på mitt språk eller vad jag skriver i olika trådar är ett övertramp och har f.ö inte ett dugg med sakfrågorna att göra. Jag måste säga att jag förväntade mig bättre från magister än att istället för att argumentera i sak raljera över språkliga misstag, det du håller på med är riktigt trist och får dig att framstå som ganska korkad.
Gita
abbbe
Det lutar åt de rödgröna för min del.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 29-08-2010, 18:59) *
Vet du vad, vore det inte bättre om du avhöll dig från att undervisa och tillrättavisa utanför ditt jobb. Dina synpunkter på mitt språk eller vad jag skriver i olika trådar är ett övertramp och har f.ö inte ett dugg med sakfrågorna att göra. Jag måste säga att jag förväntade mig bättre från magister än att istället för att argumentera i sak raljera över språkliga misstag, det du håller på med är riktigt trist och får dig att framstå som ganska korkad.
Gita

Om du har kritik mot vad jag skriver i en tråd, så bör det skrivas i den tråden. Att föra diskussionen vidare i andra trådar är inte OK!

Synd att du aldrig kan ta lite kritik utan att gapa och vara otrevlig. Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon klorkad, hur korkad jag än fann personen i fråga...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2010, 19:13) *
Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon klorkad, hur korkad jag än fann personen i fråga...

Nej, för det finns väll ingen anledning att kalla dom klorkad för det whistling.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-08-2010, 19:19) *
Nej, för det finns väll ingen anledning att kalla dom klorkad för det whistling.gif

rotfl.gif
sqrulan
CITAT (Nauti @ 29-08-2010, 12:48) *
Om man för övrigt bryr sig det minsta i djurens situation och välmående, främst den aktuella pälsfarmnignsfrågan så är det ju definitivt rödgrönt som gäller. Jag hoppas verkligen, mer än någonsin på en rödgrön seger, inte för min skull, det skiter jag i, men för minkarnas skull! Det är dags att slå spiken i kistan för pälsfarmningen i Sverige, vilket aldrig kommer att hända med en alliansregering, då djuren inte över huvud taget är en prioriterad fråga. Allianspartierna ignorerar gång på gång viktiga frågor till förmån för profitgiriga företagare.

tummenupp.gif Fast jag hoppas även för min egen skull, det idioterna gjorde mot dom riktigt sjuka kan jag inte förlåta!!!
Gita
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2010, 19:13) *
Om du har kritik mot vad jag skriver i en tråd, så bör det skrivas i den tråden. Att föra diskussionen vidare i andra trådar är inte OK!

Synd att du aldrig kan ta lite kritik utan att gapa och vara otrevlig. Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon klorkad, hur korkad jag än fann personen i fråga...

Ajaj, så du stavar magistern, kanske dags att sluta tillrättavisa andra.
Nu sa jag iofs inte att du är korkad utan att en del av dina inlägg får dig att framstå som korkad
Gita
gnon49
Eftersom det är en solialdemokrat som varit med och utformat nuvarande sjukersättningsregler så lär det inte bli mer än lite smink till förbättringar om det blir regeringsbyte. Jag säger tyvärr, för just sjukersättningssystemet kan man inte ge alliansen applåder för. Men kostnaderna lär inte tillåtas gå upp igen. Den regering som låter kostnaderna skena iväg blir inte långvarig. Resultatet i andra länder förskräcker.

netha
Vad jag förstår så går socialförsäkringen med ett antal miljarder i vinst. I socialförsäkringen ingår sjukförsäkring. (läst på nätet)
Vart går de miljarderna? Till skattesänkning till dem som tjänar mest!?

Socialdemokraterna har INTE utformat regler som säger att man är frisk efter ett antal dagar oavsett om man är helt oförmögen till arbete.
Alliansen har flyttat över sjuka från sjukförsäkringen till sociala försörjningstödet.

Röstar rödgrönt. tummenupp.gif
Bengalow
I socialförsäkringen ingår också pensioner. Där är många miljarder "sparade". Och maten till äldreboende, pyha...en aluminiumlåda med smaklöst klafs, som kostar max 5 kr, och debiteras med 40. Transporterna från Sala till Lund kostar väl 35 kr.
Åsa, mälardalen zon 2
Skattesänkningar till de som arbetar är bra för sverige fler måste arbeta och vi måste troligtvis arbeta längre än till 65år ifall dagens välfärd ska bibehållas. Ska vi gå tillbaka till hur det var då folk satt hemma och kollade hur mycket bidrag de kunde få ifall inkomsten hamnade under ett visst streck så man såg till att inte arbeta för mycket och de som kämpade och jobbade fick så höga skatter på det som de tjänade att det ofta inte var lönt att jobba det där lilla extra, då är vi verkligen illa ute.
(alla som jobbar är de som försörjer de som inte arbetar så kan man premiera de som arbetar borde det få fler att jobba och betala in skatter = det borde då finnas mer pengar att betala ut till de som inte kan jobba)

+sänkta skatter = ökad konsumtion= fler jobb speciellt inom tjänster & handel där många unga människor får sitt första jobb = dessa ytterligare personer ute på marknaden betalar in skatt varav en del går till sjuka och liknande.

Själv tror jag att om sossarna kommer till makten att skatterna höjs men inte sjutton kommer de att vara generösare till de sjuka, arbetslösa etc. så allt som kommer hända är att alla, även de sjuka kommer att få det sämre ekonomiskt.
Gita
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 21:47) *
+sänkta skatter = ökad konsumtion= fler jobb speciellt inom tjänster & handel där många unga människor får sitt första jobb = dessa ytterligare personer ute på marknaden betalar in skatt varav en del går till sjuka och liknande.

Visst är det så i en väl fungerande ekonomi, att som sossarna tidigare gjorde när försökte dölja en ökande arbetslöshet i sjukförsäkringen var ju att sticka huvudet i sanden istället för att ta itu med verkliga problem.
Gital
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 21:47) *
Själv tror jag att om sossarna kommer till makten att skatterna höjs men inte sjutton kommer de att vara generösare till de sjuka, arbetslösa etc. så allt som kommer hända är att alla, även de sjuka kommer att få det sämre ekonomiskt.

Generösare eller ej bara man inte är jävligare än nuvarande regering så är hälften vunnit. Men ingen har bevisligen fått jobb genom att bli fattigare..
Bengalow
Åsa, att ta pengar från pensionärer för att ge till högavlönade är det din idé om rättvisa?
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 29-08-2010, 22:08) *
Men ingen har bevisligen fått jobb genom att bli fattigare..

yes.gif

fast många jobbar på att försöka hålla den myten levande...
Anma
CITAT (Markus_H @ 29-08-2010, 22:08) *
Generösare eller ej bara man inte är jävligare än nuvarande regering så är hälften vunnit. Men ingen har bevisligen fått jobb genom att bli fattigare..

Ingen har heller blivit friskare.
Läste någonstans att 2% av de utförsäkrade hade numera ett vanligt arbete. resten är i någon slags åtgärd, återförsäkrad, går på socialbidrag eller som i några odliaters fall, helt utanför trygghetssystemet och helt utan pengar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Bengalow @ 29-08-2010, 22:11) *
Åsa, att ta pengar från pensionärer för att ge till högavlönade är det din idé om rättvisa?

Pensionerna betalas ut i % av BNP ju fler som jobbar ju högre BNP = högre pensioner, att sätta fler människor i arbete genom sänkta skatter gynnar pensionärerna. Ger vi ut mera bidrag och färre jobbar så ja skatterna för pensionärerna sänks kanske men själva grundpensionen sänks ju ännu mer än skattesänkningarna.
Bengalow
Hehe, det må jag säga var ett "skönt" resonemang. Eftersom man sänker skatterna för "ick-pensionärer" så lär man få in mindre skatt på dom som arbetar, och så blir statens inkomst försämrad, och därmed mindre till pensioner. Eller?
Alliansens "arbetslinje" är ju rena bluffen. Det har aldrig någonsin varit så många arbetslösa som nu. Snacka kan dom, men göra något vettigt åt det...!
gnon49
Pensionerna kan väl ingen regering förändra. Där gäller väl att total enighet skall råda mellan riksdagspartierna
om något skall förändras. En rejäl lågkonunktur och pensionerna sänks, oavsett regering. Nu väntas ju BMP öka mer än beräknat och därmed även pensionerna.
netha
CITAT (Bengalow @ 29-08-2010, 22:36) *
Hehe, det må jag säga var ett "skönt" resonemang. Eftersom man sänker skatterna för "ick-pensionärer" så lär man få in mindre skatt på dom som arbetar, och så blir statens inkomst försämrad, och därmed mindre till pensioner. Eller?
Alliansens "arbetslinje" är ju rena bluffen. Det har aldrig någonsin varit så många arbetslösa som nu. Snacka kan dom, men göra något vettigt åt det...!

tummenupp.gif
Bengalow
Nej regeringen har styrt om, så att de som arbetar får ett extra skatteavdrag, som man förnekar de sämst ställda, de som har ca 65% av en arbetsinkomst. Vi betalar högre skatt på en lägre inkomst - en inkomst som vi sparat ihop till genom en gedigen arbetsinsats. Nu straffas vi för den insatsen. Varför kan dom inte säga rakt ut"-Du som tjänar mycket skola varde givet!" Reinfeldts familj tjänar själva 125000 kronor på "reformen" .
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns grupper i samhället som har det bra mycket sämre än pensionärer = ungdomar, enligt undersökningar är pensionärer rika jämfört med alltför många som är runt 20-30år som varken får jobb, bostad el någonting. +Pensionärer idag har det bra mycket bättre än vad de som är födda 60 tal och framåt troligtvis får när vi blir pensionärer ifall man fortfarande får gå i pension då, troligtvis får vi hälften av dagens pensionärers levnadsstandard om vi har tur. Så sluta klaga. +Pensionärer behöver inte lägga ut flera tusen i månaden på transporter, kläder man förväntas ha på jobbet ev. att äta ute ofta för på alla jobb kan man inte ta med sig matlåda, dagisavgifter etc. så man kan säga att det där extra sänkningen på skatten är ett bidrag för att man ska kunna ta sig till jobbet och alla de extra utgifter arbete innebär etc.

netha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 23:02) *
Det finns grupper i samhället som har det bra mycket sämre än pensionärer = ungdomar, enligt undersökningar är pensionärer rika jämfört med alltför många som är runt 20-30år som varken får jobb, bostad el någonting. +Pensionärer idag har det bra mycket bättre än vad de som är födda 60 tal och framåt troligtvis får när vi blir pensionärer ifall man fortfarande får gå i pension då, troligtvis får vi hälften av dagens pensionärers levnadsstandard om vi har tur. Så sluta klaga. +Pensionärer behöver inte lägga ut flera tusen i månaden på transporter, kläder man förväntas ha på jobbet ev. att äta ute ofta för på alla jobb kan man inte ta med sig matlåda, dagisavgifter etc. så man kan säga att det där extra sänkningen på skatten är ett bidrag för att man ska kunna ta sig till jobbet och alla de extra utgifter arbete innebär etc.

Skitsnack!
*Stintan*
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 23:02) *

Så de högavlönade behöver extra höga bidrag för att ta sig till jobbet, äta på restaurang och köpa kläder? Du verkar inte ha en susning om hur många pensionärer har det. Länge sen jag såg sånt struntprat.
Åsa, mälardalen zon 2
Och vad menar ni med högavlönade alla är inte rika som fått en hyfsad skattesänkning?? Skattesänkningarna har gett alla som tjänar mer 130 000kr/år ganska rejäla skattesänkningar anser ni att någon som tjänar 150 000-175 000 per år är höginkomsttagare??

Jag vet pensionärer som inte jobbat speciellt mycket i sina dar men som ändå får ut mer pengar i månaden än en student med bidrag och full lånedel.
netha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 23:21) *
Och vad menar ni med högavlönade?? Skattesänkningarna har gett alla som tjänar mer 130 000kr/år ganska rejäla skattesänkningar anser ni att någon som tjänar 150 000-175 000 per år är höginkomsttagare??

Jag vet pensionärer som inte jobbat speciellt mycket i sina dar men som ändå får ut mer pengar i månaden än en student med bidrag och full lånedel.

Skitsnack! Inte ens pensionärer som jobbat mycket får mer än studenter i lån och bidrag!
Anma
Upplys en okunnig. Hur mycket är lån+bidrag för studenter?
Åsa, mälardalen zon 2
studenter kan få 81400kr per år i lån och bidrag = 6783kr/mån (ifall man slår ut dem på ett år vilket många studenter måste eftersom de inte lyckas få jobb och man får inte A-kassa och liknande över sommarlov), garantipensionen är 7526kr (något mindre när man är gift ofta blir dock boende och liknande billigare ifall man inte själv betalar för allt) och många med garantipension kan även få bostadsbidrag vilket många studenter ej har rätt till
Anma
Jag har googlat. 7 526 kronor är garantipensionen.
Maximalt studiemedel 8 140 kr (5 444 kr lån och 2 696 kr bidrag) per månad.
Som student får du också arbeta, har inte kollat upp hur mycket man får tjäna, men förr var det väl 40.000-50.000/termin om jag inte minns fel?

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-08-2010, 23:32) *
studenter kan få 81400kr per år i lån och bidrag = 6783kr/mån (ifall man slår ut dem på ett år vilket många studenter måste eftersom de inte lyckas få jobb och man får inte A-kassa och liknande över sommarlov), garantipensionen är 7526kr (något mindre när man är gift ofta blir dock boende och liknande billigare ifall man inte själv betalar för allt) och många med garantipension kan även få bostadsbidrag vilket många studenter ej har rätt till

Tack! Googlade också. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
raderat
Bee
Jag kommer att rösta på Alliansen. Vilket av partierna är inte helt klart än (brukar skifta mellan de små partierna).
Det vore en rysare för mig om den rödgröna gröten skulle vinna valet! Hu så hemskt!
Klarar inte av någon av de partiledarna. Mona är värst men Ohly och Wetterstrand går itne av för hackor de heller. Lika hemska dom! För att inte tala om den politik de företräder... Så människofientligt! Dom har inte förstått att "von-oben"-perspektivet är gammalt och synnerligen omodernt. Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok!
Nauti
CITAT (Huggorm @ 29-08-2010, 14:28) *
Nej, i mina ögon är inte minkfrågan tillräckligt viktig för att avgöra valet. Det jag anser viktigast är att staten fortsätter hålla finanserna i strama tyglar, samt att arbetslösheten minskar. I mina ögon är det bara det blå blocket som är ett alternativ då.
Nej, inte enbart minkfrågan utan hur vi värderar och vilken hänsyn vi tar till andra människor och djur på planeten, vilka vi delar den med samt är beroende av på många sätt. Jag säger inte att djurrättsfrågan är det enda, men att Miljöpartiet som jag för övrigt sympatiserar mest med av de etablerade partierna även är bäst på djurrättsfronten ser jag inte direkt som någonting negativt. Sedan ser jag inte miljöpartiet som det bästa partiet, bara det minst dåliga.

Jag skiter fullständigt i våran standard och vårat välmående om det handlar om att armbåga sig fram för att nå sina ytliga materialistiska mål på andras bekostnad. Först när vi kan göra det på ett hållbart och solidariskt sätt kan jag med glädje se på att vi strävar efter att höja våran standard och utvecklas på alla de sätt som nu eftersträvas. Jag vill inte se en värld där pengar prioriteras framför allting även om det ser ut så nu och även om majoriteten inte kan se att det finns några alternativ, jag kommer aldrig någonsin att prioritera pengar framför andra djurs, mänskliga som icke-mänskligas, välmående.
Nauti
CITAT (Bee @ 29-08-2010, 23:51) *
Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok!
Ja, det måste sannerligen vara synd om dig och din magra plånbok där du sitter i ditt överdådiga hem med all din lyx och vetskapen om att du kommer att ha tak över huvudet och mat för dagen dag ut och dag in inom en överskådlig framtid. Jag tvekar inte en sekund på att du kan tänka, men det går ju att tänka litet längre än på bara sig själv och sin omgivning. Det finns mer än du, det finns fler än du, allting kretsar inte kring dig och din ekonomi! Det finns så mycket viktigare saker än ditt och mitt behov av lyx och komfort! Så många viktigare frågor att prioitera än hundralappar i plånboken i slutändan av månaden!
herkules
Jag kommer att rösta på Alliansen. Vilket av partierna är inte helt klart än (brukar skifta mellan de små partierna).
Det vore en rysare för mig om den rödgröna gröten skulle vinna valet! Hu så hemskt!
Klarar inte av någon av de partiledarna. Mona är värst men Ohly och Wetterstrand går itne av för hackor de heller. Lika hemska dom! För att inte tala om den politik de företräder... Så människofientligt! Dom har inte förstått att "von-oben"-perspektivet är gammalt och synnerligen omodernt. Vi människor KAN tänka och handla själva! Och vi vill bestämma själva över vår magra plånbok!

jag tror inte en sekund att det handlar om att vi själva vill bestämma, det enda de som röstar på alliansen vill, är att få mer pengar.
läste precis i en blogg om en som absolut kommer rösta på alliansen då hans livskvalitet höjts avsevärt iom skattesänkningarna, inte en tanke fanns på de människor som betalar hans skattesänkningar.
att tänka på de som inte har förmåga att jobba, på naturen och djuren ligger inte för alliansanhängare.
det är alltid trevligt med folk som kan tänka lite utanför sig själva, tyvärr verkar majoriteten av svenska folket glömt bort hur man gör.
för det mesta är det jag jag jag och så jag.
det handlade om 58 000 som avgjorde valet förra gången, jag hoppas att ett mänskligare folk röstar denna gång.
Pirum
"Pensionärer" är en stor grupp, många pensionärer har det väldigt gott ställt. Allt fler pensionärer röstar borgerligt, vad det verkar. De som i media brukar kallas "fattigpensionärer" skulle tjäna mer på att grundpensionen höjdes än att skatten sänktes. Regeringen har tagit mycket mer från arbetslösa och sjuka än från pensionärer - de flesta försämringarna för pensionärerna står nog kommunerna och landstingen för gissar jag djärvt.

Mina pensionerade släktingar har förlorat mer på att fastighetsskatten har blivit en fastighetsavgift (som är högre) än de har "förlorat" på att jag som arbetar har fått sänkt skatt. Skatterna på olika boendeformer måste nog harmoniseras lite mer dessutom, hyreslägeheter är värst beskattade, bostadsrätter minst beskattade, och småhusen ('villorna') oftast någonstans däremellan, om jag förstått saken rätt. Både blåa och rödgröna laget fallerar på bostadsfrågorna, tyvärr.

De mest förfördelade grupperna i samhället är nog studenter, och föräldrar som endast får grundnivån i föräldrapenningen. Fast det kanske är en god läxa att lära sig att alla inte föds med lika värde; om stackars högavlönade föräldrar ska ha råd att vara hemma med barnen så krävs det ju att deras avkomma genererar en större inbetalning på kontot än vad en lågavlönad i samma sits kan kräva.
Allra sämst är det nog för ensamstående studenter med barn. Man måste också komma ihåg att studenterna LÅNAR största delen av pengarna de "får", pengar som ska betalas tillbaks enligt ett mycket striktare regelverk än tidigare.

För övrigt vill jag betala mer i statlig skatt, och mindre i kommunal, men det är ingen stor fråga i årets valrörelse verkar det som :-/ Annat än att borgarna vill att ännu färre ska betala statlig skatt, suck.

Inte heller verkar de skenande bostadspriserna diskuteras; när allt annat i samhället blir billigare så lägger vi istället allt mer pengar på boendet - pengar som inte motsvaras i ökad boendestandard. De enda som blir gladare av det är väl bankerna.

Nej, *host*, *harkel*, *nys*, dags för mer honungsvatten, politik ger en bitter smak i munnen på något sätt, hm.
GasseG
Underbar människa
http://www.youtube.com/watch?v=87MVH7YHz2g
Piccante

Förstår inte hur de rödgröna kan vara människofientliga? Solidaritet och trygghet är ledord i den rödgröna politiken. Hur människovänlig är den gamla godsägarehögern (M) som bidrar till att öka klyftorna i samhället och de nyliberala Centern som försvarar inkomstskillnader mellan människor och vill att pensionärer ska beskattas högre! Det kostar att arbeta sa Maud och tyckte att pensionärerna kunde ha högre skatt men de får inget jobbskatteavdrag.
Huggorm
CITAT (herkules @ 30-08-2010, 08:41) *
jag tror inte en sekund att det handlar om att vi själva vill bestämma, det enda de som röstar på alliansen vill, är att få mer pengar.

Detta gäller lika mycket för samtliga partier. De som jobbar röstar på alliansen i hopp om att få mer betalt, de som lever på olika former av försörjningsstöd röstar på oppositionen i hopp om att få mer betalt. En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 11:46) *
Detta gäller lika mycket för samtliga partier. De som jobbar röstar på alliansen i hopp om att få mer betalt, de som lever på olika former av försörjningsstöd röstar på oppositionen i hopp om att få mer betalt. En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt.

Jag kan bara ha mig själv som exempel. Innan olyckan arbetade jag mer än de flesta, ofta 50 timmars veckor. Jag har i hela mitt liv röstat vänster.
Huggorm
CITAT (Anma @ 29-08-2010, 23:36) *
Jag har googlat. 7 526 kronor är garantipensionen.
Maximalt studiemedel 8 140 kr (5 444 kr lån och 2 696 kr bidrag) per månad.
Som student får du också arbeta, har inte kollat upp hur mycket man får tjäna, men förr var det väl 40.000-50.000/termin om jag inte minns fel?

53 500kr per termin är fribeloppet på. Det gäller att som heltidsstudent ha ork och möjlighet att arbeta vid sidan av också, samt att lyckas hitta ett jobb med flexibla arbetstider.

En intressant tanke vore att dela upp även pensionen i en bidragsdel och en lånedel. Arvet får gå till att betala av så mycket som möjligt av skulden, och resten efterskänks av staten. Att inte de rödgröna redan infört detta? Liknande system skulle kunna införas för även andra försörjningsstöd.

CITAT (Anma @ 30-08-2010, 11:48) *
Jag kan bara ha mig själv som exempel. Innan olyckan arbetade jag mer än de flesta, ofta 50 timmars veckor. Jag har i hela mitt liv röstat vänster.

Jag tror inte man kan gå så långt tillbaka i tiden med detta resonemang, förr röstade ju arbetare på sossarna. Så det gäller i första hand i nutid.
Gunilla T
En och annan röstar ideologiskt, men dom är säkerligen i minoritet. Att jag är cynisk har redan konstaterats, och jag är övertygad om att de allra flesta gör vad dom kan för att få så stor del av arbetarnas skattepengar som möjligt.

Detdär tror jag inte för ett ögonblick på, massor av människor har väl förankrade värderingar och röstar utifrån det.

Jag anser att klimatfrågan är det allra viktigaste och största hotet vi står inför. Hur vi skall lösa energifrågan utan att fortsätta förbruka jordklotets resurser som vi gör nu är en annan viktig fråga. Hur skall vår matproduceras i framtiden?...den biologiska mångfalden...djurhållningen..

För mig är dessa frågor oerhört viktiga.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 11:54) *
53 500kr per termin är fribeloppet på. Det gäller att som heltidsstudent ha ork och möjlighet att arbeta vid sidan av också, samt att lyckas hitta ett jobb med flexibla arbetstider.

En intressant tanke vore att dela upp även pensionen i en bidragsdel och en lånedel. Arvet får gå till att betala av så mycket som möjligt av skulden, och resten efterskänks av staten. Att inte de rödgröna redan infört detta? Liknande system skulle kunna införas för även andra försörjningsstöd.

Jag tror inte man kan gå så långt tillbaka i tiden med detta resonemang, förr röstade ju arbetare på sossarna. Så det gäller i första hand i nutid.

Hur långt tillbaka tänker du då?
Förresten arbetade jag som tjänsteman, var nog den enda på min arbetsplats som röstade vänster.
Vad menar du med det där andra?
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:02) *
Hur långt tillbaka tänker du då?

Det vet jag inte med säkerhet, men jag skulle tro att det fortfarande ökar
Vad menar du med det där andra?

Är det inte märkligt att det enbart är studiestödet där man har återbetalningsskyldighet?

Förresten arbetade jag som tjänsteman, var nog den enda på min arbetsplats som röstade vänster.

Du ser, det blir ju allt tydligare att du är just en i minoriteten som röstar ideologiskt wink.gif
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 12:05) *
Är det inte märkligt att det enbart är studiestödet där man har återbetalningsskyldighet?

Hur menar du nu? Att man skulle återbetala sin pension? Man har ju redan betalt in den i förväg ju.
Sin pension har man ju sparat till under hela livet genom sin arbetsgivare. En student har inte sparat till sitt bidrag, så där faller det resonemanget.

Huggorm
CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:11) *
Hur menar du nu? Att man skulle återbetala sin pension? Man har ju redan betalt in den i förväg ju.
Sin pension har man ju sparat till under hela livet genom sin arbetsgivare. En student har inte sparat till sitt bidrag, så där faller det resonemanget.

Well, enbart garantipensionen då, samt en del andra försörjningsstöd. Principen kvarstår, enbart studenter måste betala tillbaka. Och räntan på studielånet är en inte ens avdragsgill. Köper du en TV eller en bil får du däremot dra av.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 12:13) *
Well, enbart garantipensionen då, samt en del andra försörjningsstöd. Principen kvarstår, enbart studenter måste betala tillbaka. Och räntan på studielånet är en inte ens avdragsgill. Köper du en TV eller en bil får du däremot dra av.

Studenter betalar inte tillbaka bidragsdelen heller.
Huggorm
CITAT (Anma @ 30-08-2010, 12:15) *
Studenter betalar inte tillbaka bidragsdelen heller.

Nej, men den är mindre än en tredjedel av hela studiestödet. De höjningar som båda blocken förslår består helt eller till största delen av lån också.
Anma
CITAT (Huggorm @ 30-08-2010, 12:18) *
Nej, men den är mindre än en tredjedel av hela studiestödet. De höjningar som båda blocken förslår består helt eller till största delen av lån också.

Är det de rödgrönas fel ?
Som sagt, garantipensionen är redan betald i förskott. Det är ju orättvist att de som dör innan pensionen också är med där och betalar. Eller hur? Stackars människor som måste bidra till något de inte får ta del av, dessutom dör på kuppen... *IRONI
herkules

visst är vi som har en ideologi i minoritet, de flesta människor är egoister.
det är trist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon