Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
mamamaggan
En minoritetsregering med SD som vågmästare , det sämsta möjliga valresultatet tycker jag. Ska bli intressant att se om det inte blir svikna löften om att inte samarbeta med SD.

Inte konstigt att M friar till MP nu , dels sitter de ju i en rävsax dels har de inte haft någon bra miljöpolitik .

Även i min kommun får man det svårt att styra , ingen har egen majoritet , inte ens med de smarbetspartners men har . Det är inte samma som i rikspolitiken. Och SD kom in i fullmäktige här också och kan bli vågmästare.
Huggorm
Det skall bli spännande att se hur dom löser det här problemet
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 00:56) *
Det skall bli spännande att se hur dom löser det här problemet

Där håller jag fullständigt med dig !

Samtidigt som det känns bedrövligt eftersom jag håller på de RödGröna så känns det spännande som sagt var och så har man fått vara med om något som aldrig hänt tidigare i Sveriges historia . Vart går vi nu då ?
Huggorm
Det är säkert en och annan soffliggare som ångrar nu att dom inte masade sig till vallokalen. Kanske en och annan rödgrön väljare också, som ångrar att dom inte taktikröstade på alliansen
Gillan
CITAT (AndersKbg @ 20-09-2010, 00:35) *
Min avsky?
Det är främst han som lägger sig på mage och skriker.

Men visst, inte fan vill jag att ett parti med hans historia ska ha rätt att uttala sig som han gör.
Den som kastar första stenen...du vet.
De är kommunister oavsett vad de säger och sådana har jag inte ett skit till övers för.

Återigen, han gjorde en Westerberg och jag hade inget till övers för honom heller när han reste sig ur soffan.
Den demokratiska ordningen sätter jag högre än deras åsikter. SD är numera folkvalda. Det är tråkigt men sant, det är vad vi har att utgå ifrån.

Till exempel; Mona förklarade att man inte behöver ta någon hänsyn till SD eftersom ca 94% av befolkningen inte röstade på SD. Okej, det är ungefär samma siffror som de övriga partierna har. Ska man diskutera som hon gör så är det bara sossar och moderater som man ska lyssna på.
Det verkar ju bra. *obs ironi*

Vi har alltså en riksdag med två partier runt 30% och resterande på 5-8%, men de kan vi skita i.

Okej, jag tror att jag hör vad du säger, men jag håller inte med dig. Något får mig att tro att du tror att V är det samma som kommunismen a´la fd Sovjet och så upplever jag dem inte alls. Jag är inte V:partist alls, men eftersom jag tycker politiken är ganska intressant så lägger jag märke till olika "tankesätt".Hur många tror inte att Moderaterna är på samma nivå som de var när de flesta slogs för rösträtt............och hur/vad tyckte Moderaterna då? tummenupp.gif
AndersKbg
CITAT (mamamaggan @ 20-09-2010, 01:01) *
Samtidigt som det känns bedrövligt eftersom jag håller på de RödGröna så känns det spännande som sagt var och så har man fått vara med om något som aldrig hänt tidigare i Sveriges historia . Vart går vi nu då ?

Jag kan inte låta bli att tänka på hur det vore med ett samarbete med mp i vissa frågor. Ge Wetterstrand något i utbyte och kör på det. Som jag har sagt tidigare så har alliansen inget riktigt miljöparti, Maud Olofsson är bara ett skämt jämfört med Maria Wetterstrand.

Låt mp höja soppapriset en spänn då, som det skulle bli i verkligheten, det kan det vara värt. Men lägg inte ner kärnkraften...eller oxå skiter vi i alltihop, jag känner att jag måste sova på saken.

Gonatt med er.
Huggorm
Det skulle inte förvåna mig om MP bara spelar svårfångade för att få en bra förhandlingsposition. Det kommer nog hända mycket i det fördolda de närmsta dagarna, som media inte kommer kunna följa helt och hållet. Plötsligt står dom där en dag, och har lyckats lösa problemet på något vis.
Anma
CITAT (Huggorm @ 20-09-2010, 01:03) *
Det är säkert en och annan soffliggare som ångrar nu att dom inte masade sig till vallokalen. Kanske en och annan rödgrön väljare också, som ångrar att dom inte taktikröstade på alliansen

Jag tror att de flesta soffliggare skiter i vilket, faktiskt.

Jag tillhör inte dem som ångrar sig. Om de nu finns. Fast jag hellre ser Alliansen än SD med makt. Jag skulle aldrig kunna rösta mot min övertygelse.
MrMurphy
Men allvarligt...

http://www.skolval2010.se/slutspurt.php
Red Top
MP spelar inte svårfångade. Som jag sa tidigare, så har Reinfeldt aldrig haft några som helst överläggningar med MP under den senaste mandatperioden. Varför skulle då MP ställa upp på det nu, om de inte får igenom alla sina krav?

Lite skakade verkade alliansen när de satt i SVT:s studio nyss. Väl medvetna om att ett nyval kanske står för dörren.

CITAT (MrMurphy @ 20-09-2010, 01:26) *

Jag kanske är trött, men jag förstår inte vad du menar.
Anma
SD har över 12% i skolvalet, antar att det är det.
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 19-09-2010, 23:43) *
Det är det som är nackdelen med demokrati. Även folk som har andra åsikter än man har själv får vara med och göra sin röst höjd.

Det är väl SD:s ståndpunkt då, antar jag?
Själv tycker jag att det är en av många fördelar...
Ralf
CITAT (MrMurphy @ 20-09-2010, 01:26) *

Beträffade SD så fick dom ju upp till 15% i Skåne.
herkules
spännande val,
eftersom det blev som det blev så är jag nöjd!
alliansen i minoritetsregeringen ...

Gunilla T
Här i kommunen blev SD tredje största parti ohmy.gif man får nog se det som ett stort misslyckande för de etablerade partierna!

Åtta platser i fullmäktige blev det....åtta stolar skall fyllas av ett antal personer som totalt saknar politisk erfarenhet thumbdown.gif

Deras kommunala partiprogram saknade såväl tanke som analys i samtliga frågor utom integrationen, programmet var minst sagt skrattretande om det inte vore så allvarligt och nu skall dessa personer sitta och ta ansvar för ekonomi, skola, miljö, välfärd, äldreomsorg, arbetsmarknadsfrågor, stadsplanering, barnomsorg, samverkan, brottsförebyggande arbete etc. etc.

Det är skrämmande faktiskt..
Gossen Ruda
SD:s framgång får nog ses som en reaktion på de övriga partiernas oförmåga och ovilja att ta tag i och att diskutera invandringspolitiken. Står man med huvudet i sanden är det lätt att andra tar plats. Ingen har vågat ta upp frågan för att man då kan beskyllas för främlingshat. Faktum är dock att ALLA i så fall är mer eller mindre främlingshatare för det är väl knappast någon som vill öppna gränserna helt för invandring? Vi har bara olika nivå på gränsskyddet.
Gunilla T
Visst är det ett misslyckande för de etablerade partierna men också medierna har haft stor betydelse. En och annan politiker har försökt men direkt blivit beskyllda för främlingsfientlighet.
Huggorm
Vi får hoppas att SD tar ur oss vårt tabutänkande i invandringsfrågan, så har dom åtminstone gjort något vettigt
ängsvädd
Att sverigedemokraternas möten blev störda och misshandel av deras partiledare gynnade nog dem - de blev lite av martyrer.

Jag är ledsen för i min kommun åker miljöpartiet ur den politiska ledningen trots att de gick framåt. Alliansen får egen majoritet sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon