Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Anma
CITAT (Lavin @ 06-09-2010, 13:37) *
Många inlägg handlar om att de rödgröna är för ett mer rättvist samhälle. Jag får inte ihop det. Vad menar de med rättvisa?

Jag kan ju tycka att det både faller inom ordet rättvisa
1-att alla ska ha precis lika mycket att röra sig med
2-att alla ska betala precis lika mycket i skatt.

Rättvisa för en del blir orättvisa för andra.

Sen undrar jag hur utförsäkringen fungerar. Jag tycker att det låter enfaldigt att man ska kunna bli utförsäkrad när man fortfarande är sjuk. Menar de att man är frisk nog att ta ett annat jobb eller struntar de bara fullständigt i hur sjuk man är? Det måste vara otroligt jobbigt att gå igenom ett sånt system, speciellt om man inte har en "synlig" sjukdom. Kanske dax att införa sjukombudsmannen, som kan föra individens talan mot systemet. Inte nog med att de måste tas med vården, sen även försäkringskassan. Dessa båda institutioner måste ha Kafka som förebild. Känns nästan som att det är enklare att bara lägga ner vård och ersättningssystemen helt så behöver inte folk hoppas förgäves.

Det må vara enfaldigt men så är det i dagens samhälle. Man blir utförsäkrad efter maximalt 550 dagars sjukdom oavsett om du blivit friskare eller inte. Det finns vissa undantag, men det är just undantag. Efter tre månader kan man bli återförsäkrad i yttreligare maximalt 550 dagar. Många blir det, många blir det inte. Det finns bättre sätt att rehabilitera människor än denna regeringens så kallade "rehabiliteringskedja".

Om man är intresserad finns här en Uppföljning av de personer som uppnådde maximal tid i sjukförsäkringen vid årsskiftet 2009-2010

MrMurphy
CITAT (herkules @ 06-09-2010, 12:10) *
HÄR finns lite mer att läsa, visserligen bara Sthlm men ändå wink.gif

Nu har jag kikat på några av dessa "reor" och jag tycker att detta ger en oerhört skev bild av verkligheten.

Som Huggorm sa: "Jo, visst är det så att det handlar om ideologi. I mina ögon skall inte staten vara större än nödvändigt. Den skall fokusera på styrandet av Sverige, och inte på en massa sidoprojekt" så är det väl exakt detta handlar om.

Det var bostäder, vårdinrättningar och barnomsorg som jag försökte finna lite siffror och regler, jag är inte insatt alls utan det är mina spontana reaktioner.

Bostäder: Antar att det handlar just om att staten inte ska fingra allt för mycket inom detta. Regler vid hyresrätter gör att det är tungrott och inte vinstinbringande överlag. Min svärfar ägde ett hyreshus och det var ingen dans på rosor och han sålde till den bildade bostadsrättföreningen. Jag vet inte vilka specifika regler som finns, kanske utgår man ifrån vad hyreshuset är värt? Man kan förundras över astronomsummorna rent teoretiskt när man ser skillnaderna men samtidigt får vi inte glömma att detta är människors boenden och de bor redan där och markandspriserna har spårat ur fullständigt. Skulle ni köpa era boenden till marknadspriser och därtill riskerna som köpet medför och dessutom i tider då summorna är som luftslott a la IT? Iaf privatvärd tar samma pris som farbror staten enligt min erfarenhet. Anledning till utförsäljning är väl dessutom att det nog mestadels är en kostnadspost i statens finanser och enligt ideologin så ska inte staten ha denna form av ägande. Skulle staten sälja till en ny hyresvärd så skulle priset antagligen inte bli mer än summan som hyresgästerna betalade.

Avknoppade inom äldreomsorgen: http://www.dn.se/sthlm/hemtjanst-avknoppad...akpris-1.951268

De valde att sälja till vad inventarierna var värda ca 69 000. Min fundering är att detta är en kostnadspost i statens finanser, vid avyttrande hur värderar man egentligen just ett gäng möbler och gamlingar som har rätten att ta vägen vart de vill samt personal som arbetar där. Vad är en sådan verksamhet värd? Nu valde de att reducera den här kostnadsposten och låta den egna personalen ta över verksamheten och jag tycker faktiskt att det är helt rätt. Ge personalen en chans att stå på egna ben och jag skulle snarare säga att det är ganska skönt att det inte alltid handlar om att den som är störst och betalar mest vinner...

Barnomsorgen som jag tittade på så fann jag ingen årsredovisning men jag måste säga att jag blev lite avundsjuk, där skulle jag vilja ha mina barn. Kostar förskoleavgiften. Enda anledningen som jag egentligen kan komma på att det blir skillnad i drift och blir lönsamt är att när det är i offentlig regi så blir det chef på chef på chef med regler och föreskrifter. Vid privat så visst skärs det i kostnader, men om man missköter verksamheten så blir det inga barn. Det är helt enkelt ett helt annat intresse när man driver sina egna verksamheter istället för att det är korvstoppning a la offentliga verksamheter. Engagemanget och drivet blir helt annat, man kan påverka på ett annat sätt. För att återkoppla till åldersomshemmet här ovan så står det beträffande deras vinst och hur de bedriver verksamheten:

"En förklaring Anna-Maria Kriss och Anita Godhe ger är att de slipper bidra till kommunens fasta kostnader för administration och löner. De har köpt in ett datoriserat planeringsverktyg, som gör att de på morgonen effektivt kan fördela uppdragen mellan de anställda. De har också gjort små besparingar, som att kvällspatrullen själv hämtar pensionärernas matlådor, tidigare köptes den tjänsten in...De har lika många anställda, var­av en större andel är fast personal jämfört med tidigare. De som vill får arbeta heltid. Lönerna följer samma kollektivavtal som kommunen. De har satsat på jackor och bra vinterkängor till personalen, något de av erfarenhet vet är viktigt.

– Men annars har vi varit försiktiga med alla utgifter det första året, inte satsat så mycket på utbildning till exempel. Det ska vi göra nu."

Bengalow
Detta liknar ingenting! Fattar ni inte, ni moderater, att "staten" det är vi medborgare! Det är inte DOM - det är vi som är "ägare"!

Om en regering säljer ut något som tillhör oss, så får dom f-n i mig fråga oss först! Där skall inte sitta en "m.odell" och bestämma att "detta skall väck". Apoteksvarorna har blivit dyrare - "men lite mer personligt". Blaha, blaha!
Telia har sålts, och icke har det blivit billigare att ringa! Sedan man släppte kontrollen av el, tele, bilprovning med flera av oss medborgare "ägda" eller i alla fall kontrollerade företeelser, så har priserna rusat i höjden.

Fattar ni inte, att konkurrens i ett litet land som Sverige inte förekommer! Vem som håller i monopolet, antingen få företagare eller staten/vi är en jäkla skillnad. Vi kan kontrollera priser om det är ägt av oss, men så fort en privat får fatt i det, så är det företagsekonomi som gäller - så mycket vinst som möjligt ska genereras, för minsta möjliga insats. Antingen det gäller äldrevård, barnomsorg, bilprovning eller annat.

Jag blir så lack på meningar som "bättre konkurrens"! Säg mig ett enda exempel på att konkurrensen har påverkat priserna nedåt i dessa företag, som privatiserats. Huggorm m.fl. betalar glatt några kronor extra för "servicen", men klagar på, att han skall betala för att andra är sjuka.

Nej, ta nu och syna era kort - ni sitter med Svarte Petter allihop, som är arbetare, och röstar med Moderaterna! Att bara gå på en sådan jubellögn, som "Moderaterna - det nya arbetarpartiet". Men vill man bli sparkad därbak, så gör man som ni - vänder upp ändan...eller som en dam skrev i en insändare: "-Jag har fått mindre i pension, fast jag röstade med moderaterna. Det måste väl vara fel! Var kan jag klaga?"
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 15:54) *
Detta liknar ingenting! Fattar ni inte, ni moderater, att "staten" det är vi medborgare! Det är inte DOM - det är vi som är "ägare"!

Så känns det för vissa, men inte för alla. För egen del känner jag mig inte delaktig, enda gången någon bryr sig om mig är när dom vill att jag skall betala något.
Om en regering säljer ut något som tillhör oss, så får dom f-n i mig fråga oss först! Där skall inte sitta en "m.odell" och bestämma att "detta skall väck".

Dom frågar den 19 september. Vi får se vad svenska folket svarar.
Bengalow
Du skulle säkert ha sålt din mor, om priset var gott nog!

Citat Huggorm: "- Enda gången dom bryr sig om mig är när jag skall betala något!" Jag tror inte du har betalt din skolgång eller din övriga utbildning. Men du betalar gärna överpris till en privat entreprenör - "bara det är privat, så skiter jag i priset - det är ju konkurrensursatt - och därmed marknadsmässigt!" Jaja, är man inte insatt i det hela, så blir ju resonemanget därefter - korkat helt enkelt. Jag frågade efter ett enda exempel som gett dig en prismässig fördel genom privatiseringen - kläm fram med det nu. Och kan du inte så förstår jag - FÖR DET FINNS INGEN!
Cacki

Om en regering säljer ut något som tillhör oss, så får dom f-n i mig fråga oss först! Där skall inte sitta en "m.odell" och bestämma att "detta skall väck". Apoteksvarorna har blivit dyrare - "men lite mer personligt". Blaha, blaha!
Telia har sålts, och icke har det blivit billigare att ringa! Sedan man släppte kontrollen av el, tele, bilprovning med flera av oss medborgare "ägda" eller i alla fall kontrollerade företeelser, så har priserna rusat i höjden.

Fattar ni inte, att konkurrens i ett litet land som Sverige inte förekommer! Vem som håller i monopolet, antingen få företagare eller staten/vi är en jäkla skillnad. Vi kan kontrollera priser om det är ägt av oss, men så fort en privat får fatt i det, så är det företagsekonomi som gäller - så mycket vinst som möjligt ska genereras, för minsta möjliga insats. Antingen det gäller äldrevård, barnomsorg, bilprovning eller annat.

Jag blir så lack på meningar som "bättre konkurrens"! Säg mig ett enda exempel på att konkurrensen har påverkat priserna nedåt i dessa företag, som privatiserats. Huggorm m.fl. betalar glatt några kronor extra för "servicen", men klagar på, att han skall betala för att andra är sjuka.

Nej, ta nu och syna era kort - ni sitter med Svarte Petter allihop, som är arbetare, och röstar med Moderaterna! Att bara gå på en sådan jubellögn, som "Moderaterna - det nya arbetarpartiet". Men vill man bli sparkad därbak, så gör man som ni - vänder upp ändan...eller som en dam skrev i en insändare: "-Jag har fått mindre i pension, fast jag röstade med moderaterna. Det måste väl vara fel! Var kan jag klaga?"

tummenupp.gif tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 16:19) *

Vad bjuder du?
Cacki
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 16:19) *

giggle.gif
Bengalow
En mor, som "uppfostrat" en son till en så sällsynt egoistisk inställning till livet och sina medmänniskor har mycket ogjort - annars är sonen totalt likgiltig för andra argument än sin egen förgudning.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 16:36) *
En mor, som "uppfostrat" en son till en så sällsynt egoistisk inställning till livet och sina medmänniskor har mycket ogjort - annars är sonen totalt likgiltig för andra argument än sin egen förgudning.

biggrin.gif Du är rolig du. Och ungefär lika nära sanningen som vanligt.
gnon49
Ja för mig är i alla fall saken glasklar. privat företagsamhet är grunden för ett lands välstånd. Ju mer statligt överförmynderi ju mer faller ett land samman. Men samtidigt får det ju inte bli någon form av råkapitalism.
Kan inte se ett enda skäl till att staten skall driva företag. Däremot skall staten vara det vakande öga som ser till att lagar o regler följs på arbetsmarknaden. Sen är det upp till fack o arbetsgivare att skapa ett sunt företagsklimat med bra arbetsplatser.
Aqvakul
Tror att det är viktigt att skilja på privat verksamhet och offentlig verksamhet som drivs av privata företag. Nej, det finns ofta ingen större anledning för dett offentliga att driva företag i konkurrens med privata företag. Men däremot finns det stor anledning för det offentliga att i stor utsträckning själv driva den verksamhet som bekostas av det offentliga. Varför ska man släppa godbitarna inom skola och vård till privata entrepenörer, medan man drar runt mindre lönsamma bitar i offentlig regi.
MrMurphy
Några funderingar.

Vi ligger 2:a i skatteligan, en massa pengar som rasar iväg till vår gemensamma välfärd. Utifrån det kan man tro att vård och omsorg ska fungera, min fundering, har den någonsin varit bra?

Hur kan det komma sig att de människor som är störst i statistik beträffande sjukskrivningar är just kvinnor som arbetar i vården. Arbetsgivaren i det fallet vet vi ju vem det alltid har varit, hur kan det komma sig att om det nu är så bra med att det offentliga driver, hur kan det vara en så usel arbetsgivare med så usel "service" trots ett gigantiskt skattetryck?

Dessa blodsugande egoistiska företag, tanken har aldrig slaget att merparter faktiskt är vanliga hederliga skattebetalande svenskar som faktiskt bara försöker göra sitt bästa?
Aqvakul
Om du finansierar en nyttighet så vill du naturligtvis ha koll på att du får mesta möjliga utbyte av dina satsade pengar. Det får du knappast genom att låta någon annan bedriva verksamheten på sina egna villkor. Ändå är det precis detta som alliansregeringen förespråkar, när man privatiserar skola, vård och omsorg. I slutändan leder det till en total kollaps av de offentliga välfärdssytemen. Vilket ligger helt i linje med alliansens grundläggande värderingar. Alla kör sitt eget race - egoismens ideologi.
Cacki
CITAT (MrMurphy @ 06-09-2010, 17:10) *
Några funderingar.

Vi ligger 2:a i skatteligan, en massa pengar som rasar iväg till vår gemensamma välfärd. Utifrån det kan man tro att vård och omsorg ska fungera, min fundering, har den någonsin varit bra?

Hur kan det komma sig att de människor som är störst i statistik beträffande sjukskrivningar är just kvinnor som arbetar i vården. Arbetsgivaren i det fallet vet vi ju vem det alltid har varit, hur kan det komma sig att om det nu är så bra med att det offentliga driver, hur kan det vara en så usel arbetsgivare med så usel "service" trots ett gigantiskt skattetryck?

Dessa blodsugande egoistiska företag, tanken har aldrig slaget att merparter faktiskt är vanliga hederliga skattebetalande svenskar som faktiskt bara försöker göra sitt bästa?

Edit: Förflugna ord. Blir så trött på alla som alltid gnäller över den kassa sjukvården .... Smakar det så kostar de, det är bara så...
Bengalow
Mr Murphy: Har du något annat att jämföra med? Om inte, så är det ju bara kackel och gnäll du kommer med.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 06-09-2010, 17:18) *
Edit: Förflugna ord. Blir så trött på alla som alltid gnäller över den kassa sjukvården .... Smakar det så kostar de, det är bara så...

Problemet är att det kostar omotiverat mycket i förhållande till vad det smakar
Gunilla T
Men inte är väl politik bara kronor och ören?

För de som inget har är det nog det men alla andra som lever ett hyfsat välmående liv?

Jag förstår faktiskt inte hur man kan reducera politiken till att enbart handla om att just jag skall få några kronor mer och alla de andra kan gott leva på krympande allmosor från det offentliga systemet eftersom de inte gjort vad som krävts av dem - that´s it!

Och fy skäms Mr Murphy att du hela tiden sprider insinuationer om att anställda inom den offentliga sektorn inte gör sitt bästa.... ranting.gif där finns inget go!...gör ett studiebesök på en akutmottagning eller hos nattpersonalen i ett äldreboende eller varför inte ta ledigt en vecka och praktisera på försörjningsstöd...eller sätt dig i polisbilen en natt..då får du se riktigt go!

En av politikens uppgifter är fördelning - vilket privat företag tillhandahåller service utanför icke lönsamma regioner? Skall Sveriges landsbygd utarmas eftersom den inte är lönsam mer än att tillhandahålla energi från vattenkraften för att förse städerna med elektricitet?....eller föda upp lite kotletter..?

Tryggheten...en oerhört viktig faktor i människors liv...blir jag utsatt för brott skall det offentliga maskineriet aktiveras eller skall vi alla börja anlita privata företag för att skydda oss?

Sjukdom...skall vi sträva efter ett samhälle som kräver kvitto på att vi betalt vår privata sjukförsäkring innan ambulansen startar.

Miljön...vi har byggt upp efterkrigstidens välfärd genom att exploatera olja som nästan är förbrukad av vår generation - skall vi överlåta de sista fyndigheterna av olja vid polerna till privata intressen - oavsett vad som sedan händer med vårt jordklot?

Det minsta det handlar om är kronor/ören eller offentligt/privat - bara för att det är det mest lättförståeliga innebär inte att det är det viktigaste...

Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 06-09-2010, 18:17) *

Naturligtvis handlar det om mycket mer än finansieringen. Men man måste också komma ihåg att skattepengar är förbrukad levnadstid för den som sliter ihop dom. Därför känns det ganska surt när det gödslas helt vilt med skattepengar, det hade känts mycket bättre om man behandlat alla offrade levnadstimmar med respekt.
Cacki

För de som inget har är det nog det men alla andra som lever ett hyfsat välmående liv?

Jag förstår faktiskt inte hur man kan reducera politiken till att enbart handla om att just jag skall få några kronor mer och alla de andra kan gott leva på krympande allmosor från det offentliga systemet eftersom de inte gjort vad som krävts av dem - that´s it!

Och fy skäms Mr Murphy att du hela tiden sprider insinuationer om att anställda inom den offentliga sektorn inte gör sitt bästa.... ranting.gif där finns inget go!...gör ett studiebesök på en akutmottagning eller hos nattpersonalen i ett äldreboende eller varför inte ta ledigt en vecka och praktisera på försörjningsstöd...eller sätt dig i polisbilen en natt..då får du se riktigt go!

En av politikens uppgifter är fördelning - vilket privat företag tillhandahåller service utanför icke lönsamma regioner? Skall Sveriges landsbygd utarmas eftersom den inte är lönsam mer än att tillhandahålla energi från vattenkraften för att förse städerna med elektricitet?....eller föda upp lite kotletter..?

Tryggheten...en oerhört viktig faktor i människors liv...blir jag utsatt för brott skall det offentliga maskineriet aktiveras eller skall vi alla börja anlita privata företag för att skydda oss?

Sjukdom...skall vi sträva efter ett samhälle som kräver kvitto på att vi betalt vår privata sjukförsäkring innan ambulansen startar.

Miljön...vi har byggt upp efterkrigstidens välfärd genom att exploatera olja som nästan är förbrukad av vår generation - skall vi överlåta de sista fyndigheterna av olja vid polerna till privata intressen - oavsett vad som sedan händer med vårt jordklot?

Det minsta det handlar om är kronor/ören eller offentligt/privat - bara för att det är det mest lättförståeliga innebär inte att det är det viktigaste...

tummenupp.gif bravo.gif

*Stintan*

bravo.gif Klokt som alltid.
Gita
Nu är det ju ändå så att planekonomi á sovjetisk modell är ett både förlegat och misslyckat experiment.
Likaså kan vi inte längre se Sverige som en isolerad ö vilket nog gör att vi måste justera ner skatteuttaget till omvärldens nivåer antingen vi vill eller inte, om vi vill behålla någon som helst konkurrenskraft.
Sverige är ju ett mycket litet land som är oerhört boroende av sin export.
Gita
Gunilla T
Men jisses Gita - tror du jag förespråkar planekonomi confused.gif
Gita
CITAT (Gunilla T @ 06-09-2010, 18:47) *
Men jisses Gita - tror du jag förespråkar planekonomi confused.gif

Nej, missförstå mig inte, mitt inlägg var inte ett svar på något av dina inlägg. Bara en allmän reflektion.
Gita
Aqvakul
Sverige är ett av de länderna i Europa som har minst statligt ägande.
ängsvädd
CITAT (Gita @ 06-09-2010, 18:44) *
............................
Sverige är ju ett mycket litet land som är oerhört boroende av sin export.
Gita

Värdet av turismen hit var i år större än exporten vad jag hörde - minns dock inte vilken export, men det var iaf den övervägande exporten.
Aqvakul
CITAT (ängsvädd @ 06-09-2010, 19:06) *
Värdet av turismen hit var i år större än exporten vad jag hörde - minns dock inte vilken export, men det var iaf den övervägande exporten.

Det var nog att ta i.. Exportvärdet av den utländska turismen landade på knappt 100 miljarder 2009, vilket var mer än den sammanlagda exporten av svenska bilar, svenskt järn och stål...
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2010, 19:10) *
Det var nog att ta i.. Exportvärdet av den utländska turismen landade på knappt 100 miljarder 2009, vilket var mer än den sammanlagda exporten av svenska bilar, svenskt järn och stål...

OK, men det är ju enormt mycket bravo.gif
Huggorm
Det bästa med turismen är ju att den inte förbrukar naturtillgångar på samma vis som tex. järnmalmsexporten gör. Tråkigt med all CO2 som flygplanen släpper ut bara, men det finns ju andra sätt för turister att ta sig hit
MrMurphy
Gunilla T: Jag tror att det blivit en stor missuppfattning här, jag vill ha debatt och resonerande och därav frågeställningar. Jag vill se hur ni andra ser på saker plus att jag inte delar vissa tankar om hur saker ska finansieras. Jag tror inte vi tänker i samma tankebanor. Jag insuinerar inte om att de som arbetar inom vården inte gör sitt bästa, jag är uppriktigt bekymrad över hur läget ser ut. Jag är inte ute efter att plocka bort välfärd, jag vill att den ska bli bättre. För mig känns det som pengar som skulle gagna oss alla, en bättre fungerande välfärd rinner iväg i svarta hål av system/administration och korvstoppningssystem där man inte tar tillvara de mänskliga resurser som vi alla är. Jag tror att vi alla kan få det så mycket bättre med ett bättre grundsystem.

Kanske ska fördjupa om mitt tänk i grunden, jag har en "röd" bakgrund, jag var SSU ordförande i min ungdom.(I den pyttelillahålan i norr där jag är uppvuxen) Arbetat sedan jag var unga år i en stor kedja inom detaljhandeln. Denna har blivit en jätte inom sin gebit och "ätit" upp en merpart av alla inom samma område. Jag är genuint ledsen över att småföretagare inte har en chans och jag tycker att det är så onödigt, vi missar så mycket konkurrans med detta, många arbetstillfällen effektiviseras bort etc etc. Jag är bosatt i ett område fullt med handelsträdgårdar som en efter en klappar ihop. Och det skär i hela mig och jag är frustrerad ut i fingerspetsarna. Sagt och gjort, nu sitter jag i skolbänken, ekonomprogrammet i syfte med inriktning på affärsutvecklare. Mitt intresse handlar om småföretagande.

Jag är övertygad om att alla skulle vara fantastiska resurser om de hamnar inom rätt område, enligt teorin så är ett företags största resurs just sin personal och den tanken delar jag men allt för ofta så kommer ju inte folk till sin rätt. Krävs mer småföretagande och engagemang, det försvinner i dessa stora organisationer.

Jag tror att mer pengar rasslar in i skattkistan just genom skattelättnader, genom konsumtion så kommer dessa tillbaka, har folk bra ekonomi så kan de göra klokare val. Jag vill att gemene man ska kunna göra valet att köpa ekologiskt/närproducerat kött, detta gagnar en småföretagande bonde i krokarna men har inte folk pengar så köper de irländsk nötkött för 29,5 och den lokala bonden får det svårare. Har folk några kronor extra så väljer de smartare inköp, det kan bara konstateras. Sämre med pengar genererar skräpchips från Lidl.

Jag skulle kunna dra på i en evighet om allt vad jag tycker och tänker och det kan tolkas som en utopi, men faktum är att jag ser det realistiskt med Alliansens politik och oavsett hur jag vänder och vrider så får jag inte till det med de rödgrönas politik.
Aqvakul
Det är bra att vi börjar få fart på turismen i Sverige, trots att det satsas betydligt mindre här än i t.ex. Danmark och Norge. Jämfört med våra skandinaviska broderländer kan vi dock numera erbjuda betydligt lägre priser. Turismen är särsklit viktig för glesbygden. Finnarna och norrmännen är duktiga på att erbjuda exklusiva naturupplevelser i lappmarken för penningstinna besökare. Här kan man definitivt göra mer i Sverige. Turismen bygger på privata entrepenörer, men även stat, regioner och kommuner måste vara med och satsa.
Bengalow
Mr.Murphy...Som jag läser din insändare, så är du elev på Medborgarskolan - målinriktad undervisning mot en blå valsedel. Håll till godo - hoppas att marknaden har plats för dig efteråt.
Bengalow
Aquakul - vet du hur mycket som Region Skåne satsar på turism? Ofantliga summor...sedan kommer tyska turister hit i husbil, och har mat med sig hemmifrån för 14 dagar. Dom tjänar vi inte ett dugg på. Tvärtom - dom köper upp gamla ödetorp billigt, och springer nakna i skogen.....eller också åker dom till Halmstad och köper lax till ½-a priset och åker hem igen med ett gott lass. Dom har ju gubevars "varit i Sverige".
Räknas spritturisterna till Rostock också som turister?
Anma
Turism är bra, oavsett det är Tyskar eller norrmän.
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 19:45) *
Aquakul - vet du hur mycket som Region Skåne satsar på turism? Ofantliga summor...sedan kommer tyska turister hit i husbil, och har mat med sig hemmifrån för 14 dagar. Dom tjänar vi inte ett dugg på. Tvärtom - dom köper upp gamla ödetorp billigt, och springer nakna i skogen.....eller också åker dom till Halmstad och köper lax till ½-a priset och åker hem igen med ett gott lass. Dom har ju gubevars "varit i Sverige".
Räknas spritturisterna till Rostock också som turister?

Varför så negativ... De småländska handlarna har kanske större glädje av tysklarna än vi. Men det kan vi väl unna dem. Annars har turismen i Malmö och Lund ökat jättemycket de sista åren, inte minst danskarna kommer hit i oanade mängder. Exakt vad Region Skåne satsar på turism vet jag inte, men det är betydligt mindre än Själland. När vi åker till Tyskland och handlar billig sprit så är det ju import och räknas in i den tyska turiststatistiken. (fast en del av drickat har ju först exporterats härifrån)
MrMurphy
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 19:39) *
Mr.Murphy...Som jag läser din insändare, så är du elev på Medborgarskolan - målinriktad undervisning mot en blå valsedel. Håll till godo - hoppas att marknaden har plats för dig efteråt.

Så totalt fel antagande. Än så länge har utbildningen gett de teoretiska med affärsredovisning/ekonomistyrning/ledarskap/marknadsföring etc. Nationalekonomin har dragit igång nu och jag försöker stretcha hjärncellerna till att börja försöka resonera och tänka några snäpp till, konsekvenser, problemformuleringar. Jag grunnar helt enkelt. Jag är inte låst i en filosofi, jag försöker enbart tänka och tänker gör man bättre när man diskuterar och försöker se ur andra människors perspektiv. Och att munhuggas.

Jag förundras över din absolut låsta tänkande, du ser allt som inte bekräftar det du tror är den absoluta sanningen som ett absolut svart mörker. Det handlar till 85% av fördomar upplever jag det som.

Politik är inte en religion, jag delar inget partis tycke och tänk till 100% men gudskelov flyttade de blå mot mitten så att det i alla fall överensstämmer hyggligt. De har plockat in de bra delarna från den röda politiken.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 06-09-2010, 19:53) *
Turism är bra, oavsett det är Tyskar eller norrmän.

absolut - men amerikaner och japaner konsumerar mest...

MrMurphy!
Ingen regering. oavsett färg, kommer att på allvar att kunna stärka småföretagarna gentemot de stora aktörerna. Utvecklingen är entydig. Maudan anser att hon har stöttat småföretagarna under mandatperioden, men småföretagarna är synnerligen missnöjda och tycker inte att deras villkor förbättrats. Tyvärr - i en globalisera ekonomi så är det de stora hajarna som regerar....
Anma
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2010, 19:59) *
absolut - men amerikaner och japaner konsumerar mest...

Jo det är nog kanske så. Men jag gillar ju helt vanliga svenska turister också. Trevligt med mycket folk på stan här i Östhammar.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 06-09-2010, 20:04) *
Jo det är nog kanske så. Men jag gillar ju helt vanliga svenska turister också. Trevligt med mycket folk på stan här i Östhammar.

Underbart att vi åter har börjat upptäcka vårt eget lands alla möjligheter... Vad går upp mot svenska sommar?
bergvallmo
Tror på en nyrenesans av svensk turism i Sverige. Många fler har börjat fjällvandra och tälta med familjen smile.gif
Motti

Jag tror absolut att den borgeliga regeringen stärker småföretagen många av dom är ju potentsiella storföretag,tror inte vi kan lita så mycket på Saab och Volvo om man är underleverantörer ,det vill nog till att producera till fler än Volvo och Saab om man ska ha en tryggare framtid,många företag står och faller just för dom är underleverantörer till ett och samma strorföretag.På tal om Turismen så är det väl jättebra om folk från andra länder vill åka hit till vårt vackra land och spendera pengar precis som vi gör när vi åker utomlands smile.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 06-09-2010, 20:28) *
Jag tror absolut att den borgeliga regeringen stärker småföretagen

Märkligt i så fall att de är så väldigt missnöjda med vad alliansen gjort för dem... confused.gif
Motti
Aqvakul !tror inte de frågat ALLA småföretagare;)det är ju dock en liten klick som frågas ut,men helt klart behöver mer göras för att underlätta för småföretagarna ,vi har ju själva ett mindre företag med 11 annstälda och min man och hans bror kan i stort set inte få vara sjuk om han skulle behöva vara hemma ett par dagar tex en sak som är skit med att ha eget ! sen finns det ju frågor och önskemål i många viktiga frågor när det gäller både företagen och vilkor för annställning skatter sjukförsäkring osv.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2010, 20:32) *
Märkligt i så fall att de är så väldigt missnöjda med vad alliansen gjort för dem... confused.gif

Men förmodligen inte så missnöjda som dom skulle ha varit efter fyra år av rödgrönt styre. Storföretagen är ju för övrigt sossarnas skötebarn.
Anma
Nu lägger jag näsan i nåt jag egentligen inget vet om, men jag känner 3 småföretagare med 1-2 anställda och alla de säger att det blivit mycket krångligare sedan regeringsskiftet, de hade stora förhoppningar innan men det har inte blivit bättre, men som sagt värre. Till exempel det nya kassasystemet är katastrof.
Huggorm
CITAT (Anma @ 06-09-2010, 20:48) *
Nu lägger jag näsan i nåt jag egentligen inget vet om, men jag känner 3 småföretagare med 1-2 anställda och alla de säger att det blivit mycket krångligare sedan regeringsskiftet, de hade stora förhoppningar innan men det har inte blivit bättre, men som sagt värre. Till exempel det nya kassasystemet är katastrof.

Vem var det egentligen som beslutade om det nya kassasystemen? Det är inte helt enkelt att hitta någon bakgrundsinformation om det
Anma
CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 20:58) *
Vem var det egentligen som beslutade om det nya kassasystemen? Det är inte helt enkelt att hitta någon bakgrundsinformation om det

Ingen aning, vet bara att det klagas det på och att de är missnöjda med nuvarande regering som inte varit så särskilt småföretagarvänliga. Jag har inte tagit upp något av detta här bland annat just för att jag egentligen inte vet något om det.

Jo, en annan sak som klagas på är att startbidrag är stört omöjligt att få numera. Men det är väl helt i linje med alliansens politik, bidrag ska bort.
Motti
Det nya kassasystemet gjordes ju för att slippa alla svartinkomster !är inte det bra ?
gnon49
CITAT (Bengalow @ 06-09-2010, 19:39) *

Medborgarskolan, min gamla o goa arbetsplats med fina arbetskamrater o en chef som var dängare på dåliga vitsar. Suck, varför slutade jag.
Anma
felpost
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon