Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Gita
CITAT (andersen @ 08-09-2010, 14:04) *
Det är väl i allra högsta grad odemokratiskt! det är väl komuninvånarna som borde i första hand erbjudas lgh,för det är ju deras fastigheter som säljs om vi nu pratar allmännyttan.

Håller inte med. Hur kan det vara odemokratiskt att de boende i en fastighet bestämmer över sitt eget boende.
Iofs skulle nog ännu fler av allmännyttans lagenheter omvandlas till bostadsrätter t.ex. i Stockholm om alla kommuninnevånare fick säga sitt. Men igen, jag tycker att de boendes röster måste väga tyngre.
Gita
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 08:57) *
gudrun schyman är en av de skickligaste politikerna som finns i sverige just nu, la hon bara ner det där fi-tjafset hon håller på med så är hon topnotch.

tummenupp.gif whist.gif
Huggorm
Undrar vem som vore bäst för vänsterpartiet, Gudrun Schyman eller Lars Ohly? Båda producerar ju grodor på löpande band, men det behöver inte betyda något.
Aqvakul
När man ombildar hyresrätter i attraktiva områden till bostadsrätter så är det en win-win-situation för såväl hyresvärd som hyresgäster. Eftersom hyresrätter omfattas av besittningsskydd och hyran sätts efter bruksvärde så kan inte hyresvärden ta ut så höga hyror som han kunnat om det varit möjligt att avhysa alla hyrsegäster en gång om året och bjuda ut lägenheterna på tradera till de som var beredd att betala högst hyra. Huset är därför mindre värt än det kunde varit med marknadshyror. När man ombildar till bostadsrätter stiger husets värde och bostadsrättsföreningen får köpa till ett värde mellan dessa två. Hyresvärden får alltså mer betalt än om han sålt fastigheten som hyreshus och de nyblivna bostadsrättsinnehavarna får sina lägenheter billigare än på den öppna marknaden. Vilka är då förlorarna? Jo, det är de som köper bostadsrätterna i nästa läge och som får en högre månadskostnad än om det varit hyresrätter. Dvs. två grupper skor sig på en stor grupp framtida boende. Inte särskilt rättvist eller solidariskt, precis... men visst förstår man att det är frestande att tjäna en hacka... Sker detta i stor skala så utestänger man dessutom helt en stor grupp resurssvaga från att bo i attraktiva områden, segregationen ökar...

Ombildningen till bostadsrätter i mindre attraktiva miljonprogramsområden är en helt annan sak. Där löper de som "köper" sin lägenhet en stor risk att inte få igen sina pengar...

Ombildning av privata fastigheter inom den lagstiftning vi har nu är ju upp till de inblandade parterna. Däremot är utförsäljning av kommunägda fastigheter en fråga som handlar om hur kommunen ska förvalta sina tillgångar och som det definitivt är upp till kommuninnevånarna att besluta om, antingen direkt i en folkomröstning eller eller indirekt via den kommunala valsedeln..
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 17:45) *
När man ombildar hyresrätter i attraktiva områden till bostadsrätter så är det en win-win-situation för såväl hyresvärd som hyresgäster. Eftersom hyresrätter omfattas av besittningsskydd och hyran sätts efter bruksvärde så kan inte hyresvärden ta ut så höga hyror som han kunnat om det varit möjligt att avhysa alla hyrsegäster en gång om året och bjuda ut lägenheterna på tradera till de som var beredd att betala högst hyra. Huset är därför mindre värt än det kunde varit med marknadshyror. När man ombildar till bostadsrätter stiger husets värde och bostadsrättsföreningen får köpa till ett värde mellan dessa två. Hyresvärden får alltså mer betalt än om han sålt fastigheten som hyreshus och de nyblivna bostadsrättsinnehavarna får sina lägenheter billigare än på den öppna marknaden. Vilka är då förlorarna? Jo, det är de som köper bostadsrätterna i nästa läge och som får en högre månadskostnad än om det varit hyresrätter. Dvs. två grupper skor sig på en stor grupp framtida boende. Inte särskilt rättvist eller solidariskt, precis... men visst förstår man att det är frestande att tjäna en hacka... Sker detta i stor skala så utestänger man dessutom helt en stor grupp resurssvaga från att bo i attraktiva områden, segregationen ökar...

Ombildningen till bostadsrätter i mindre attraktiva miljonprogramsområden är en helt annan sak. Där löper de som "köper" sin lägenhet en stor risk att inte få igen sina pengar...

Ombildning av privata fastigheter inom den lagstiftning vi har nu är ju upp till de inblandade parterna. Däremot är utförsäljning av kommunägda fastigheter en fråga som handlar om hur kommunen ska förvalta sina tillgångar och som det definitivt är upp till kommuninnevånarna att besluta om, antingen direkt i en folkomröstning eller eller indirekt via den kommunala valsedeln..

Imponerad av din kunskap tummenupp.gif

CITAT (herkules @ 08-09-2010, 08:57) *
gudrun schyman är en av de skickligaste politikerna som finns i sverige just nu, la hon bara ner det där fi-tjafset hon håller på med så är hon topnotch.

Visst är hon det! ...hon behövs även som talesperson för Fi smile.gif annars är det bara Ohly som pratar jämställdhet och det gör han bra!
Huggorm
Just detta att fastighetsägare inte kan tjäna några pengar på sina hus är ju också anledningen till att det inte byggs några lägenheter. Vore det tillåtet att sätta marknadsmässiga hyror skulle det plötsligt finnas lägenheter i överflöd till de som behövde. Men det skulle naturligtvis bli svindyrt att bo i Stockholm centrum.

CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 17:54) *
Visst är hon det! ...hon behövs även som talesperson för Fi smile.gif annars är det bara Ohly som pratar jämställdhet och det gör han bra!

Ja, hon behövs i F! och F! behövs eftersom en röst på dom är en röst mindre på vänstern. Så länge F! inte kommer upp i 4% är varje röst på dom guld värd.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 17:34) *
Undrar vem som vore bäst för vänsterpartiet, Gudrun Schyman eller Lars Ohly? Båda producerar ju grodor på löpande band, men det behöver inte betyda något.

Möjligen är Gudrun lite "förbrukad", men i min värld är hon de två senaste decenniernas skickligaste politiker. Ohly däremot känns som en unken fläkt av gamla Sovjet, kamouflerad till klämkäck scout.
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 17:58) *
Möjligen är Gudrun lite "förbrukad", men i min värld är hon de två senaste decenniernas skickligaste politiker. Ohly däremot känns som en unken fläkt av gamla Sovjet, kamouflerad till klämkäck scout.

Scout eller inte...det finns ingen som slår Ohly på fingrarna bland partiledarna när det gäller jämställdhetsfrågor.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 18:02) *
Scout eller inte...det finns ingen som slår Ohly på fingrarna bland partiledarna när det gäller jämställdhetsfrågor.

Nej, inte så länge det finns bröstmjölkspumpar biggrin.gif
andersen
CITAT (Gita @ 08-09-2010, 17:14) *
Håller inte med. Hur kan det vara odemokratiskt att de boende i en fastighet bestämmer över sitt eget boende.
Iofs skulle nog ännu fler av allmännyttans lagenheter omvandlas till bostadsrätter t.ex. i Stockholm om alla kommuninnevånare fick säga sitt. Men igen, jag tycker att de boendes röster måste väga tyngre.
Gita

Det är ju alla boende i en kommun, som är ägare till bostäderna, borde dom då inte få ha någon talan då? dom är ju "delägare" i lgh. Lika väl som dom boende är det. Och om inte var skall våra barn bo när dom flyttar hemmifrån? är det bara barn till rika som har möjlighet att flytta från barndomshemmet? eller skall det byggas undantagsstugor igen?
Gunilla T
Tjaa, tycker man att jämställdhet är trams så försöker man förlöjliga budbäraren - om man saknar argument vill säga. Ohly är kunnig när det gäller jämställdhet, knivskarp i kommentarerna och oerhört analytisk - det kan ingen ta ifrån honom.
Huggorm
CITAT (andersen @ 08-09-2010, 18:06) *
Det är ju alla boende i en kommun, som är ägare till bostäderna, borde dom då inte få ha någon talan då? dom är ju "delägare" i lgh. Lika väl som dom boende är det. Och om inte var skall våra barn bo när dom flyttar hemmifrån? är det bara barn till rika som har möjlighet att flytta från barndomshemmet? eller skall det byggas undantagsstugor igen?

Alliansregeringen har infört ett slags ungdomslån, där staten ställer sig som garant för den som skall köpa sin första bostad och inte har de vanliga säkerheterna som krävs för banklån. Och när det gäller Stockholm så är köerna till hyreslägenheter på attraktiva ställen ändå så lång att ungdomarna inte får någon lägenhet förrän de ändå skall gå i pension

CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 18:10) *
Tjaa, tycker man att jämställdhet är trams så försöker man förlöjliga budbäraren - om man saknar argument vill säga. Ohly är kunnig när det gäller jämställdhet, knivskarp i kommentarerna och oerhört analytisk - det kan ingen ta ifrån honom.

Jag tycker han väldigt dålig koll på saker och ting. Ta bara den här affären med skattereglerna för fotbollspelare till exempel. Han lever ju inte i samma värld som oss andra.
Gunilla T
Men vad tycker du om hans kunskaper i jämställdhet ?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 18:14) *
Men vad tycker du om hans kunskaper i jämställdhet ?

Vet ej, jag har inte lyssnat så ingående på honom. Utom i utfrågningen här om dagen, och då gick det ju som det gick...
andersen
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 18:12) *
Alliansregeringen har infört ett slags ungdomslån, där staten ställer sig som garant för den som skall köpa sin första bostad och inte har de vanliga säkerheterna som krävs för banklån. Och när det gäller Stockholm så är köerna till hyreslägenheter på attraktiva ställen ändå så lång att ungdomarna inte får någon lägenhet förrän de ändå skall gå i pension

Jaha vad menar du med dom raderna? menar du att ungdomarna skall tvingas till att ta lån? tror att för dom allra flesta så är studielånet ett "tungt"lån, skall dom på det bli tvungna att ta ett nytt"tungt" lån så lär dom nog inte bli skuldfria under sin livstid.
Huggorm
CITAT (andersen @ 08-09-2010, 18:18) *
Jaha vad menar du med dom raderna? menar du att ungdomarna skall tvingas till att ta lån? tror att för dom allra flesta så är studielånet ett "tungt"lån, skall dom på det bli tvungna att ta ett nytt"tungt" lån så lär dom nog inte bli skuldfria under sin livstid.

Ekonomiskt är idioti att hyra sitt boende. Att köpa en bostadsrätt är mycket smartare, när man betalt färdigt bor man billigt och vill man flytta till en villa får man pengar från försäljningen av lägenheten. Hyr man så betalar man ju bara en massa pengar och när man flyttar står man på bar backe.
andersen
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 18:21) *
Ekonomiskt är idioti att hyra sitt boende. Att köpa en bostadsrätt är mycket smartare, när man betalt färdigt bor man billigt och vill man flytta till en villa får man pengar från försäljningen av lägenheten. Hyr man så betalar man ju bara en massa pengar och när man flyttar står man på bar backe.

Fast alla har inte råd eller möjlighet att köpa sitt boende, därför är det viktigt med valmöjlighet i boende frågan.
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 08-09-2010, 18:10) *

Jag har inget emot jämställdhet även om jämlikhet är lika viktigt. Det jag har emot Lars är att jag tyvärr inte kan uppfatta honom som en trovärdig mäniska av kött och blod, dessutom så har han ett ansvar för att partiet tagit ett steg tillbaks i förhållande till den förnyelse som Gudrun stod för.
Gunilla T
Nu var det väl kommentaren om bröstpumparna jag tänkte på..

Han har säkert en massa belastningar och har inte lyckats förnya partiet som Gudrun gjorde men i jämställdhetsfrågorna är det ingen som slår honom på fingrarna och i den frågan tror jag han lever som han lär..
Wilmer
Jag röstar olika i de olika valen..
andersen
Vänsterpartiets ledare, var bättre för, den bästa var Hermansson sedan kom werner och han var bra så länga han var nyckter tyvärr så tog spriten mera och mera över hos han.
herkules
CITAT (andersen @ 08-09-2010, 14:04) *
Det är väl i allra högsta grad odemokratiskt! det är väl komuninvånarna som borde i första hand erbjudas lgh,för det är ju deras fastigheter som säljs om vi nu pratar allmännyttan.

67 % av de boende måste säga ja och ca 70-75 % måste bli godkända av banken för att det ska bli köp.
och visst är det så att det inte alls är upp till dem som just för stunden bor i lägenheterna ska få bestämma om det ska bli bostadsrätter eller ej, det ska kommuninvånarna göra via folkomröstning.

min fd svärmor bor i en lägenhet på södermalm i sthlm, allmännyttan, när den kåken reades ut så sprang den nybildade bostadsrättsföreningens medlemmarna ner dörrarna hos tanten, hon vare sig ville eller kunde köpa lägenheten, det var blandat hot och smicker, värst var en moderatpajsare.
otur för honom så råkade han ringa på dörren samtidigt som mitt ex var där.
det blev ingen ombildning, huset är ff kommuninvånarnas och när tanten dör hoppas jag att den lägenheten går till någon som behöver den, inte till någon som har råd.

CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 17:58) *

äsch då, ohly är ok smile.gif

CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 18:03) *
Nej, inte så länge det finns bröstmjölkspumpar biggrin.gif

det hedrar dig att du iaf inte nedlåter dig till att kalla honom för kommunist. den som gör det vet öht inte vad en kommunist är.
läste förresten i tidningen idag att maud olofsson och centern håller liv i klassskillnaderna - härligt! smile.gif

CITAT (Wilmer @ 08-09-2010, 18:39) *
Jag röstar olika i de olika valen..

det kommer jag också att göra! smile.gif
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 18:56) *
................hoppas jag att den lägenheten går till någon som behöver den, inte till någon som har råd..........

Min gissning är att husägaren säljer den till högstbjudande...... jag är född och uppfödd i Stockholms innerstad och under 50 - 60 - 70 och 80-talet var det också stört omöjligt att få en hyresrätt i innerstaden eller närförort utan att lägga många, många tusenlappar svart. Dom ytterst få lägenheterna som gick till bostadsförmedlingen fick du köa i minst 15 år för att bli erbjuden och då var det oftast nybyggnation med hyror i fantasilägen. En bostadsrätt kan man i alla fall få lån för att köpa, att betala svart fick man inga lån till. Har svårt att tro att hyresrätterna idag går till bf utan att läget är detsamma, betala svart om du vill bo i innerstaden.
Anki
Snöflinga
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 17:34) *

Fast hon är bättre på att bränna pengar flirting.gif
Huggorm
CITAT (Snöflinga @ 08-09-2010, 21:12) *
Fast hon är bättre på att bränna pengar flirting.gif

Ja, det är ju ingen dålig egenskap för en vänsterledare biggrin.gif

CITAT (Anki på Öland @ 08-09-2010, 21:08) *
Min gissning är att husägaren säljer den till högstbjudande...... jag är född och uppfödd i Stockholms innerstad och under 50 - 60 - 70 och 80-talet var det också stört omöjligt att få en hyresrätt i innerstaden eller närförort utan att lägga många, många tusenlappar svart. Dom ytterst få lägenheterna som gick till bostadsförmedlingen fick du köa i minst 15 år för att bli erbjuden och då var det oftast nybyggnation med hyror i fantasilägen. En bostadsrätt kan man i alla fall få lån för att köpa, att betala svart fick man inga lån till. Har svårt att tro att hyresrätterna idag går till bf utan att läget är detsamma, betala svart om du vill bo i innerstaden.
Anki

Så är det.
Aqvakul
Anki

Stockholms innerstad är ett unikt i Sverige i så mån att efterfrågan iaf sen 60-talet har varit extremt hög på allt som ligger någorlunda centralt. Min första lägenhet i Stockholm (1972) köpte jag svart och jag fick aldrig tillbaks pengarna. Men i många andra stora och medelstora städer så är det faktiskt först med ombildningarna som man hamnat i en slags "Stockholmssituation". I Malmö har det först de senaste 10 åren blivit riktigt svårt att få tag i en hyreslägenhet. Malmös expansion, intresset från danskar och ombildningarna har totalt förändrat situationen i Sveriges tredje stad. Sedan alliansen tog bort alla räntebidrag för nybyggnation, så byggs det knappt några hyresrätter längre. Det byggs väldigt lite i Malmö-Lund-regionen i förhållande til efterfrågan och nästan uteslutande bostadsrätter och äganderätter. Tillsammans med Alliansens lag om ägandelägenheter kommer detta att leda till att allt fler bostadslösa hamnar i klorna på oseriösa adrahandsuthyrare.
Anma
Utförsäljningen handlar inte bara om sthlm innerstad utan också förorter. Väsbyhem har sålt det mesta av sina hyreslägenheter, och jag lovar att aldrig någonsin har någon vettig människa betalat ett öre för ett hyreskontrakt i Väsby. Likadant är det i de flesta förorter.
Meriona
CITAT (Anma @ 08-09-2010, 21:23) *
Utförsäljningen handlar inte bara om sthlm innerstad utan också förorter. Väsbyhem har sålt det mesta av sina hyreslägenheter, och jag lovar att aldrig någonsin har någon vettig människa betalat ett öre för ett hyreskontrakt i Väsby. Likadant är det i de flesta förorter.

För de allra flesta väljare handlar det inte om Stockholm över huvud taget, varken inom eller utom tullarna.... whistling.gif
Motti
Man kan konstatera att de flesta enligt röstningen här på Forumet är rödgröna !sen kommer alliansen och sist sverigedemokraterna.Enligt alla mätningar sifo osv så får vi en Borgelig regering efter valet,ja det är väl i stort set redan klart flirting.gif personligen så tycker jag det är bra i alla fall tummenupp.gif Nu är ju Forumet ingen direkt mätning på hela Sverige ,trevligt att se att mångal håller på sina övertygelser vilket parti det än må vara.Demokrati är bra !
Meriona
Demokrati är bra, jajja men. Men de 4,42 % av odlaiterna som röstar på SD skäms jag för. sad.gif
Aqvakul
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 21:29) *
Enligt alla mätningar sifo osv så får vi en Borgelig regering efter valet,ja det är väl i stort set redan klart flirting.gif personligen så tycker jag det är bra i alla fall tummenupp.gif

I helvete heller - 10 dar kvar att komma ikapp... tummenupp.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 08-09-2010, 21:28) *
För de allra flesta väljare handlar det inte om Stockholm över huvud taget, varken inom eller utom tullarna.... whistling.gif

Nej självklart, det var en replik till diskussionen om utförsäljningen i sthlm. Jag bor inte där längre så det berör inte mig heller.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 08-09-2010, 21:28) *

Så enkelt är det tyvärr inte, det som händer i Stockholm är viktigt för resten av landet också. Saker och ting händer där först, och sprider sig sedan ut på landsbygden
Anma
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 21:31) *
I helvete heller - 10 dar kvar att komma ikapp... tummenupp.gif

Ja och sen får man en ny chans efter 4 år! tummenupp.gif

Idag läste jag att vänsterpartiet är just nu tredje största parti enligt senaste mätningen. De har gått om miljöpartiet.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 21:34) *
Så enkelt är det tyvärr inte, det som händer i Stockholm är viktigt för resten av landet också. Saker och ting händer där först, och sprider sig sedan ut på landsbygden

Jag håller inte med, jag har väntat på ett NK i hela mitt vuxna liv...... wink.gif

Aqvakul

fast det är också helt extremt jämfört med de flesta svenska kommuner..
Motti
typiskt Stockholmare de tror att allt händer i Stockholm jäkla 08 giggle.gif Det händer saker i resten av Sverige också och resten av Sverige är större än Stockholm rtfm.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 08-09-2010, 21:36) *
Jag håller inte med, jag har väntat på ett NK i hela mitt vuxna liv...... wink.gif

En timme i bilen så är du på NK coolgleam.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 21:39) *

Vi hade NK i Malmö, but is no more..
Meriona
CITAT (Huggorm @ 08-09-2010, 21:39) *

Du hör ju själv - en timme! Vad är det för jämlikhet? Vi vill också ha civilisation! sad.gif Vilket parti är FÖR civiliserad landsbygd? confused.gif
Snöflinga
CITAT (Anma @ 08-09-2010, 21:35) *

Idag läste jag att vänsterpartiet är just nu tredje största parti enligt senaste mätningen. De har gått om miljöpartiet.

Undrar just vad alla mätningar är värda. Läste på text-Tv två olika mätningar som redovisades i dag, båda var helt olika: Det beror väl var man gör mätningar ... kan tänka mig att Djursholm och Tensta har olika väljarsympatier.
Motti
NK !är det det ni går till val på rotfl.gif
Meriona
CITAT (Motti @ 08-09-2010, 21:45) *
NK !är det det ni går till val på rotfl.gif

Nej, men gärna decentralisering för min del. smile.gif
Aqvakul
Jag har gjort lite valstugeresearch i Lund, Eslöv och Sölvesborg. Som samhällslärare med valet i fokus så gäller det ju att hålla sig uppdaterad. En tydlig iaktagelse är att alla valstugearbetare är aktiva och säljande med ett tydligt undantag - moderaterna. Här sitter man mest och pratar sinsemellan. Tror man att man redan vunnit valet eller är det så att moderater egentligen ogillar politik och helst vill lämna över allt till marknaden. Engagemanget har vad jag sett iaf varit väldigt lågt. Någon annan som gjort liknande eller andra iaktagelser?
Motti
jo jag tycker att allt har blivit för centrerat inte bra för miljön heller,tror vi kommer att gå tillbaks en del till de mindre affärerna.Var på A6 för två veckor sedan,en hemsk miljö ju med en himmla massa väsen köer stress och trängsel,gud va skönt det va att komma hem ut på landet igen rolleyes.gif
herkules
Min gissning är att husägaren säljer den till högstbjudande....../.../

nej. allmännyttan äger huset och det är stopp för ombildningar i sthlms innerstad smile.gif
gnon49
CITAT (Anma @ 08-09-2010, 21:35) *

Men vänsterblocket själ väl väljare av varandra verkar det som. Socialdemokratin fortsätter att minska, vänserpartiet ökar lite osv. Att locka väljare tillbaka från alliansen verkar svårare ju närmare valet kommer och alla siffror i ekonomin pekar uppåt. Man vet åtminstone vad man har men inte vad man får. Vänsterblocket är ju ett oprövat kort än så länge.
herkules

precis så är det
Aqvakul
CITAT (herkules @ 08-09-2010, 21:57) *
precis så är det

stockholmarnas våta dröm, som tur var så stämmer det bara ibland...

netha
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 21:59) *
stockholmarnas våta dröm, som tur var så stämmer det bara ibland...

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon