Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Snöflinga

Hälften av LO:s medlemmar röstar På Alliansen. Det framkom idag i en SIFOundersökning. Undrar vad den halvan anser om partistödet till Sossarna som är lika stort som hela Alliansens valbudget?
Även att LO bekostar de rödgrönas valjippo. Senast betalades Mikael Wies gage med medlemmarnas pengar ...
Anma
CITAT (Snöflinga @ 12-09-2010, 19:31) *
Hälften av LO:s medlemmar röstar På Alliansen. Det framkom idag i en SIFOundersökning. Undrar vad den halvan anser om partistödet till Sossarna som är lika stort som hela Alliansens valbudget?
Även att LO bekostar de rödgrönas valjippo. Senast betalades Mikael Wies gage med medlemmarnas pengar ...

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att man får reda på varifrån pengarna kommer. det är sann demokrati. hur många moderatare kan säga att de vet varifrån deras pengar kommer ifrån?
Gita
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 19:33) *
Jag tycker att det är alldeles utmärkt att man får reda på varifrån pengarna kommer. det är sann demokrati. hur många moderatare kan säga att de vet varifrån deras pengar kommer ifrån?

Nu var det ju inte det som var frågan utan vad den dryga hälft av LOs medlemmar som röstar på Alliansen anser om att behöva betala sossarnas valrörelse, det är verkligen inte sann demokrati att tvingas stödja något man inte tror på/sympatisera med. Det är ju nästan lika illa som den nu borttagna kollektivanslutningen.
Däremot har jag svårt att förstå varför moderaterna inte vill avslöja sina bidragsgivare, det kan iofs bero på att det i bland är privatpersoner som inte vill lämnas ut.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 19:41) *
Nu var det ju inte det som var frågan utan vad den dryga hälft av LOs medlemmar som röstar på Alliansen anser om att behöva betala sossarnas valrörelse, det är verkligen inte sann demokrati att tvingas stödja något man inte tror på/sympatisera med. Det är ju nästan lika illa som den nu borttagna kollektivanslutningen.
Däremot har jag svårt att förstå varför moderaterna inte vill avslöja sina bidragsgivare, det kan iofs bero på att det i bland är privatpersoner som inte vill lämnas ut.
Gita

Men vet du vad, i valfrihetens allianssverige är det bara att byta yrke så man slipper vara LO ansluten. Det är ju valfrihet i allra högsta grad att välja rätt arbete.
Gita
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 19:05) *
. Du har ingen aning om vad jag strävar efter, för det har jag på inget sätt redovisat.

Så det du ger uttryck för här på Odla är inget du strävar efter och vill stå för? Skall jag tolka det som om det bara är allmänt babbel som du håller på med?
Gita
Huggorm
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 19:45) *
Men vet du vad, i valfrihetens allianssverige är det bara att byta yrke så man slipper vara LO ansluten. Det är ju valfrihet i allra högsta grad att välja rätt arbete.

Eller så gör man som allt flera väljer att göra - gå ur facket.
Anma
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 19:46) *
Så det du ger uttryck för här på Odla är inget du strävar efter och vill stå för? Skall jag tolka det som om det bara är allmänt babbel som du håller på med?
Gita

Nej, du har missförstått igen. Jag anser att rödgröna också förnyar sig och strävar framåt, inte bakåt.

Gita
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 19:45) *

Är du verkligen lika korkad som en del av dina inlägg ger sken av? Eller bara babblar du utan att tänka? Eller försöker du bara på ditt lite obegripliga sätt driva med dem som inte delar dina åsikter? Lite svårt att avgöra ibland.
Det är väl ändå en självklarhet att man inte skall vara tvingad att stödja ett viss parti för att man vill vara fackligt ansluten.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 19:54) *
Är du verkligen lika korkad som en del av dina inlägg ger sken av? Eller bara babblar du utan att tänka? Eller försöker du bara på ditt lite obegripliga sätt driva med dem som inte delar dina åsikter? Lite svårt att avgöra ibland.
Det är väl ändå en självklarhet att man inte skall vara tvingad att stödja ett viss parti för att man vill vara fackligt ansluten.
Gita

Nja, det är valfritt att välja vilket du föredrar. Men jag är 60-70 talist, Den ironiska generationen, om det nu kan vara till någon ledning.

Alliansen är ju fackmotståndare helst ska inga fackförbund finnas alls. Det är bara att gå ur facket då, i valfrihetens sverige.
Gita
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 20:01) *
Alliansen är ju fackmotståndare helst ska inga fackförbund finnas alls. Det är bara att gå ur facket då, i valfrihetens sverige.

Nu är det väl så att LO är det enda fackförbund som ger bidrag till något politisk parti, det tycker jag är ett stort förakt mot medlemmarna. Men du kanske tycker att kollektivanslutningen skulle införas eftersom LO-medlemmar om man förlänger resonomanget inte är kapabla att tänka själva och själva bestämma vem de vill och inte vill stödja.
Sen undrar jag varför du fått för dig att Alliansen vill ha bort/avskaffa fackföreningar? De allra flesta företagare och även samtliga politiska partier tycker väl att facken och den förhandlingsordning vi har idag fungerar väl och att man därmed har ett regelverk som underlättar både för arbetstagare och arbetsgivare. Att det är bra att man har gemensamma spelregler, helt enkelt.
Gita

CITAT (Anma @ 12-09-2010, 20:01) *
Nja, det är valfritt att välja vilket du föredrar. Men jag är 60-70 talist, Den ironiska generationen, om det nu kan vara till någon ledning.

.

När det gäller ironi lyckas du tyvärr inte särskilt bra, dina försök får dig att låta som en bitter gammal kärring, vilket du säkerligen inte är.
Gital
Anma
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 20:17) *
Nu är det väl så att LO är det enda fackförbund som ger bidrag till något politisk parti, det tycker jag är ett stort förakt mot medlemmarna. Men du kanske tycker att kollektivanslutningen skulle införas eftersom LO-medlemmar om man förlänger resonomanget inte är kapabla att tänka själva och själva bestämma vem de vill och inte vill stödja.
Sen undrar jag varför du fått för dig att Alliansen vill ha bort/avskaffa fackföreningar? De allra flesta företagare och även samtliga politiska partier tycker väl att facken och den förhandlingsordning vi har idag fungerar väl och att man därmed har ett regelverk som underlättar både för arbetstagare och arbetsgivare. Att det är bra att man har gemensamma spelregler, helt enkelt.
Gita
När det gäller ironi lyckas du tyvärr inte särskilt bra, dina försök får dig att låta som en bitter gammal kärring, vilket du säkerligen inte är.
Gital

Så du menar på fullt allvar att alliansen inte är fackfientlig? Oj. Är det något mer du har missat?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Jag bryr mig inte alls om vad du tycker att mina inlägg får mig att framstå som. Och jag tänker heller inte avslöja mina motiv, då är ju hela grejen bortkastad och meningslös.
Huggorm
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 20:26) *
Så du menar på fullt allvar att alliansen inte är fackfientlig? Oj. Är det något mer du har missat?

Dom är inte lika fackfientliga som mig i alla fall
Anma
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 20:17) *
Nu är det väl så att LO är det enda fackförbund som ger bidrag till något politisk parti, det tycker jag är ett stort förakt mot medlemmarna

Förresten, LO är inget fackförbund. Det är en Centralorganisation för arbetarrörelsens fackförbund. Men det visste du väl egentligen.
gnon49
Ser att fördomarna haglar tätt. crying.gif

Ger skam i partidebatten. Sahlin mal o mal o Reinfeldt får vara glad om han kan få något sagt. Sahlin övertygar inte det minsta o Reinfeldt verkar lite defensiv. Så det blir alliansen som får min röst. Skönt när valet är över.
Gita
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 20:31) *
Förresten, LO är inget fackförbund. Det är en Centralorganisation för arbetarrörelsens fackförbund. Men det visste du väl egentligen.

Alldeles rätt, jag vet vad LO är. Men frågan kvarstår, det är väl endast LO- förbundens medlemmar som tvingas bidra till något partis valrörelse?
Tur att jag inte tillhör någon av LO-grupperna för jag vill gärna vara med i facket, vilket jag inte skulle kunna om jag hade tvingats stödja ett parti vars politik jag inte sympatiserar med.
Gita
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 12-09-2010, 20:45) *

Ger skam i partidebatten. Sahlin mal o mal o Reinfeldt får vara glad om han kan få något sagt. Sahlin övertygar inte det minsta o Reinfeldt verkar lite defensiv. Så det blir alliansen som får min röst. Skönt när valet är över.

Undrar hur många gånger hon sa "skattesänkningar" under den fösta halvtimmen? Som sagt en ganska tråkig debatt.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 20:29) *
Dom är inte lika fackfientliga som mig i alla fall

Det enda jag har emot facken är att dom inte tillvaratar alla medlemmars intresse. Dom behövs men
är allför involderade i socialdemokratin för att dom skall kunna tillgodose alla medlemmar. Lo är en relik som borde försvinna till förmån för oberoende o neutrala fackföreningar som verkligen tillvaratar sina medlemmars intresse. Till dess får vi nog stå ut med nuvarade. För fackföreningar behövs trots allt som motvikt o motpart till arbetsgivarna.
netha
CITAT (Snöflinga @ 12-09-2010, 19:31) *

Bara för att rätt ska vara rätt så kan jag tala om för dig och andra att det var Norbottens läns landsting som lovat ge bidrag med 50.000 kr, men de har dragit sig ur eftersom beskrivningen på tillställningen varit felaktig.
Det handlade alltså inte alls om några medlemspengar.
Huggorm
CITAT (netha @ 12-09-2010, 21:16) *
[/color]
Bara för att rätt ska vara rätt så kan jag tala om för dig och andra att det var Norbottens läns landsting som lovat ge bidrag med 50.000 kr, men de har dragit sig ur eftersom beskrivningen på tillställningen varit felaktig.
Det handlade alltså inte alls om några medlemspengar.

Men hade saken inte kommit upp nyheterna så hade skattebetalarna fått betala de rödgrönas propaganda
andersen
CITAT (Gita @ 12-09-2010, 20:52) *
Alldeles rätt, jag vet vad LO är. Men frågan kvarstår, det är väl endast LO- förbundens medlemmar som tvingas bidra till något partis valrörelse?
Tur att jag inte tillhör någon av LO-grupperna för jag vill gärna vara med i facket, vilket jag inte skulle kunna om jag hade tvingats stödja ett parti vars politik jag inte sympatiserar med.
Gita

Arbetsgivarnas ekonomiska bidrag till den borgliga sidan är större än vad, LO ger, och som LO ansluten är det 6miljoner om året till sossarna,dvs 3kr om året för varje medlem. Vilket jag med glödje betalar för att inte ha en fackfientlig regering som har tagit bort rätten att dra av fackavgiften och försämrat i A-Kassans regler.Jag förstår att det finns folk som har en annan politisk syn, men det ligger väl närmast till hands att om man är arbetare att man inte stödjer borgarna som är historisk för att försvaga för arbetarna och göra det bättre för kapitalet, dom två är många gånger svara att gå hand i hand.
netha
CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 21:20) *
Men hade saken inte kommit upp nyheterna så hade skattebetalarna fått betala de rödgrönas propaganda

Som så mycket annat vi har media att tacka för ... t.ex alla fifflande och sexköpande ministrar i Reinfeldts regering som tvingats avgå.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 12-09-2010, 20:57) *
Det enda jag har emot facken är att dom inte tillvaratar alla medlemmars intresse. Dom behövs men
är allför involderade i socialdemokratin för att dom skall kunna tillgodose alla medlemmar. Lo är en relik som borde försvinna till förmån för oberoende o neutrala fackföreningar som verkligen tillvaratar sina medlemmars intresse. Till dess får vi nog stå ut med nuvarade. För fackföreningar behövs trots allt som motvikt o motpart till arbetsgivarna.

För en gångs skull håller jag med dig. "Facket" är för många synonymt med LO och det är mer politiskt stödtrupp än fackförbund. Ett fack som inte står fritt och företräder medlemmarnas profession är inte trovärdigt. Det såg man tydligt i sjuksköterskestrejken på 90-talet då Göran Persson sa att löneökningarna inte fick bli högre och LO avblåste strejken utan att få mer.
Anma
CITAT (netha @ 12-09-2010, 21:25) *
Som så mycket annat vi har media att tacka för ... t.ex alla fifflande och sexköpande ministrar i Reinfeldts regering som tvingats avgå.

Och vice versa.

Ingen är perfekt på någon sida.
netha
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 21:27) *
Och vice versa.

Ingen är perfekt på någon sida.

Alldeles riktigt! Men ... har det någonsin hänt att så många ministrar måste avgå under så kort tid?
Anma
CITAT (netha @ 12-09-2010, 21:30) *
Alldeles riktigt! Men ... har det någonsin hänt att så många ministrar måste avgå under så kort tid?

Nä, kanske inte.
Men jag försöker att fokusera på politiken och inte smutskastningen, fast det är nog några här som inte håller med om det. wink.gif
Men jag säger ju försöker. Inte att jag lyckas med det hela tiden.
netha
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 21:33) *
Nä, kanske inte.
Men jag försöker att fokusera på politiken och inte smutskastningen, fast det är nog några här som inte håller med om det. wink.gif
Men jag säger ju försöker. Inte att jag lyckas med det hela tiden.

Du ska ha heder för det ... personkulten har gått alldeles för långt ... många glömmer bort politiken som ju är det viktiga.
Snöflinga
CITAT (netha @ 12-09-2010, 21:25) *

Du glömmer de två Sossepolitiker som köpte sex för inte så länge sedan, varav den ene tvingades avgå och inte var det preskibierat heller ...
netha
CITAT (Snöflinga @ 12-09-2010, 21:56) *
Du glömmer de två Sossepolitiker som köpte sex för inte så länge sedan, varav den ene tvingades avgå och inte var det preskibierat heller ...

Ber om ursäkt men jag minns faktiskt inte ... minns bara regeringens avhopp... minns inte namnen på dem heller.

Jag ser mer till politik än person.

Förresten så tycker jag att alla sexköpare är stora svin ... oavsett politisk tillhörighet!
Huggorm
CITAT (netha @ 12-09-2010, 22:01) *
Ber om ursäkt men jag minns faktiskt inte ... minns bara regeringens avhopp... minns inte namnen på dem heller.

Jag ser mer till politik än person.

Förresten så tycker jag att alla sexköpare är stora svin ... oavsett politisk tillhörighet!

Har du redan glömt den smaskiga historian?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7645289.ab

netha
CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 22:08) *
Har du redan glömt den smaskiga historian?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7645289.ab

Ja faktiskt, men när jag kollar länken så minns jag att jag sett den.
Som sagt ... de är all lika .....oavsett partifärg
herkules
CITAT (gnon49 @ 12-09-2010, 20:45) *

jag tyckte sahlin talade och såg ut som en statsminister!
det var kanon! smile.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-09-2010, 22:17) *
det var kanon! smile.gif

Hon kanske kan få jobb som piga på Göran Perssons gård efter valförlusten
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-09-2010, 22:19) *
Hon kanske kan få jobb som piga på Göran Perssons gård efter valförlusten

jag gillade hennes blick, den flackade inte som reinfeldts. coolt!
gnon49
CITAT (herkules @ 12-09-2010, 22:17) *
det var kanon! smile.gif

Hon var faktiskt bättre än på länge, det medges. Men ta ansvar för sveriges ekonomi när man inte klarat sin egen gör att hon troligtvis har försuttigt chansen. Nu är det sveriges folks väl o ve det gäller, inte bara familjens.
Kort sagt, jag litar inte på henne. Och jag litar definitivt inte på hennes knähund Ohly. Men vaf-n, jag klarar mig alltid oavsett vem som styr. Jag är van vid att leva snålt(men gött).
Snöflinga
De var i alla fall rörande eniga om SD och det var ju ett bra avslut. Skillnaden mellan blocken framkom tydligt; bidragssamhälle kontra arbetslinjen.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 12-09-2010, 22:42) *
Hon var faktiskt bättre än på länge, det medges. Men ta ansvar för sveriges ekonomi när man inte klarat sin egen gör att hon troligtvis har försuttigt chansen. Nu är det sveriges folks väl o ve det gäller, inte bara familjens.
Kort sagt, jag litar inte på henne. Och jag litar definitivt inte på hennes knähund Ohly. Men vaf-n, jag klarar mig alltid oavsett vem som styr. Jag är van vid att leva snålt(men gött).

Nu kommer Sahlin inte ta ansvar för landets ekonomi för vi har inte ministerstyre utan hon kommer utse en kompetent finansminister som leder ett lika kompetent finansministerium.
Anma
CITAT (Snöflinga @ 12-09-2010, 22:49) *
De var i alla fall rörande eniga om SD och det var ju ett bra avslut. Skillnaden mellan blocken framkom tydligt; bidragssamhälle kontra arbetslinjen.

Eller solidaritet kontra närande folket och tärande folket. Beroende på hur man ser på saken.
Piccante

Synd att du väljer att använda så nedsättande benämning som "bidragssamhälle" om personer som tvingas leva i utanförskap!
herkules
CITAT (gnon49 @ 12-09-2010, 22:42) *

jag klarar mig också vilka som än regerar.
fast jag tycker inte man kan tänka så, jag tycker att man ska tänka på dem som har det absolut sämst i samhället, de ska också kunna leva (om än inte gött så iaf hyfsat).
då finns bara ett alternativ i detta val och det är inte moderata samlingspartiet med bihang.
som stellan (skarsgård) sa:
om fyra år är det för sent ...
netha

.
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 22:51) *
Eller solidaritet kontra närande folket och tärande folket. Beroende på hur man ser på saken.

tummenupp.gif
'
Går att jämföra med myten att norra delen av landet är tärande ... när det i praktiken visar att vi är närande och har den största tillväxten i landet.
herkules

jobbskatteavdragen? det är bidrag det!
Anma
CITAT (Markus_H @ 12-09-2010, 22:52) *
Synd att du väljer att använda så nedsättande benämning som "bidragssamhälle" om personer som tvingas leva i utanförskap!

tummenupp.gif

Faktiskt kommer jag också att klara mig vem som än styr. Det är inte mig detta handlar om, det är hela samhället. Jag vill inte leva i ett land där sjuka får gå till socialen för allmosor. Och där arbetslösa som inte lyckats hitta arbete på 300 dagar tvingas göra det samma.
Bee
CITAT (Markus_H @ 12-09-2010, 22:50) *
Nu kommer Sahlin inte ta ansvar för landets ekonomi för vi har inte ministerstyre utan hon kommer utse en kompetent finansminister som leder ett lika kompetent finansministerium.

Ursäkta! Du sa "kompetent" finansminister....
Men hon kommer aldrig att kunna dra till sig Anders Borg! Aldrig!
Anma
CITAT (Bee @ 12-09-2010, 22:59) *

Inte ens Anders Borg är oersättlig, jag lovar!
Bee
Anders Borg är en erkänt duktig ekonom. Svårersättlig för Alliansen. Men oersättlig? Nej, det finns säkert fler som han. Synd att Mona & Co inte hittar dom bara.
netha
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 22:58) *
tummenupp.gif

Faktiskt kommer jag också att klara mig vem som än styr. Det är inte mig detta handlar om, det är hela samhället. Jag vill inte leva i ett land där sjuka får gå till socialen för allmosor. Och där arbetslösa som inte lyckats hitta arbete på 300 dagar tvingas göra det samma.

tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Bee @ 12-09-2010, 22:59) *

Om Mona vill överraska och slå till med något okonventionellt så har finansmannen Carl Bennet nämnts i diskussionerna. Han om någon är väl kompetent som en av landets ledande finansmän.
Anma
CITAT (Bee @ 12-09-2010, 23:02) *
Anders Borg är en erkänt duktig ekonom. Svårersättlig för Alliansen. Men oersättlig? Nej, det finns säkert fler som han. Synd att Mona & Co inte hittar dom bara.

detta är från DN debatt 10 september.
"Jag var med och lämnade över ett överskott år 2006 om 70 miljarder kronor till Anders Borg. I år beräknas Sverige ha ett underskott om 30 miljarder kronor, enligt Finansdepartementet. Det betyder att de offentliga finanserna har försämrats med ungefär 100 miljarder kronor."
Thomas Östros

Jag hoppas innerligt att Östros har fel i den andra delen av detta uttalande. Den fösta delen vet jag att den är sann.
Snöflinga
CITAT (netha @ 12-09-2010, 22:55) *
.
tummenupp.gif
'
Går att jämföra med myten att norra delen av landet är tärande ... när det i praktiken visar att vi är närande och har den största tillväxten i landet.

Sant. Sedan känner jag med de som bor i glesbygd med långa pendlingsavstånd som blir straffade därför med höjd bensinskatt. Tycker det är cyniskt som M.W. sa i en debatt att då får de byta till en miljövänlig bil och få billigare bränsle. Det är faktiskt inte alla som har råd att byta bil bara så där...
Även åkerinäringen får det mer än svårt med de 14 öre milen de måste betala i skatt vid en rödgrön seger.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 12-09-2010, 22:58) *
..................Jag vill inte leva i ett land där sjuka får gå till socialen för allmosor. Och där arbetslösa som inte lyckats hitta arbete på 300 dagar tvingas göra det samma.

Varför är det så förnedrande att gå till socialen? Det är väl lika mycket skattepengar det som allting annat. Måste man skämmas om man får hjälp därifrån enl. ditt sätt att se?
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon