Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31
Huggorm
Sossarna har ju inte så många väljare längre, men här kan man läsa om deras metoder för att håva in de få röster de ändå får:
http://www.unt.se/ledare/lat-oss-rosta-ifred-s-1035355.aspx
Huggorm
Ännu mer:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larm-om-v...dinge-1.1167418
Danmarks valobservatörer hade kanske inte skadat ändå...
Anma
Jag personligen tycker att det är intressantare att diskutera politiken än hur partierna fixar röster.
Men kan ändå berätta att då jag var förstagångsväljare frågade jag runt lite i vallokalen. Moderaten följde med ända bakom skärmen med sina lappar för att jag inte var intresserad av att ta dem ur hans hand. Är det ok?
Huggorm
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 11:20) *
Jag personligen tycker att det är intressantare att diskutera politiken än hur partierna fixar röster.
Men kan ändå berätta att då jag var förstagångsväljare frågade jag runt lite i vallokalen. Moderaten följde med ända bakom skärmen med sina lappar för att jag inte var intresserad av att ta dem ur hans hand. Är det ok?

Förmodligen inte okej, men om du aktivt tagit kontakt med en person i vallokalen så känns det ändå mera rimligt än det som de allt mera desperata sossarna håller på med nu
ängsvädd
Jag har fått partireklam från moderaterna 2 gånger - undrar hur mycket pengar de får i gåvor.

Det börjar klarna för mig hur jag ska göra med kryssen, snart är det dags att rösta. Tror jag kommer kryssa Gustav Fridolin på riksdagslistan.
MrMurphy
Uppriktigt sagt så kan jag inte riktigt ta på allvar när Daniel Lind, Unionens chefsekonom och Jonas Olofsson, utredare på Unionen skriver artiklar.

Men jag antar även att löner kommer avstanna i utvecklingen. Vi måste få fler i arbete, det kan konstateras. För om vi ser vad vi står inför med den åldrade befolkningen och de kostnader som de kommer att medföra.

Enligt en bok som jag sitter med här så gick 1995 43% av sjukvårdens resurser till behandling av människor som var minst 65 år. Nu har vi väl framför oss att det kommer röra sig om 1,8 miljoner människor? Jag är rätt stressad över hur framtiden ser ut, jag ser enbart lösningen att vi alla kommer ut på arbetsmarknaden på bekostnad av löneutveckling. Vi kan inte finansiera allt genom hela tiden höjda skatter på en mindre grupp, jag ser det inte hållbart för jag ser för många sidoeffekter av den politiken.

Anma
CITAT (Huggorm @ 09-09-2010, 11:30) *
Förmodligen inte okej, men om du aktivt tagit kontakt med en person i vallokalen så känns det ändå mera rimligt än det som de allt mera desperata sossarna håller på med nu

Det var inte moderaterna jag tog aktivt kontakt med, men skit samma, det är en ointressant diskussion för mig.
Gita
CITAT (Huggorm @ 09-09-2010, 11:08) *
Sossarna har ju inte så många väljare längre, men här kan man läsa om deras metoder för att håva in de få röster de ändå får:
http://www.unt.se/ledare/lat-oss-rosta-ifred-s-1035355.aspx

Exakt detta höll på hända min mamma,(som alltid röstat borgerligt) i förra valet. Hon blev då flitigt uppvaktad på vårdhemmet där hon vistades av socialdemokratiska valarbetare som försökte få henne att skriva på en fullmakt så de kunde utnyttja hennes röst.
Sjuk och trött som hon var hade hon förmodligen fallit till föga bara för att få vara ifred om jag inte personligen slängt ut dessa människor och t.o.m fick ta till hot om polisanmälan om de inte slutade upp med att trakassera henne.
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 11:41) *
Exakt detta höll på hända min mamma,(som alltid röstat borgerligt) i förra valet. Hon blev då flitigt uppvaktad på vårdhemmet där hon vistades av socialdemokratiska valarbetare som försökte få henne att skriva på en fullmakt så de kunde utnyttja hennes röst.
Sjuk och trött som hon var hade hon förmodligen fallit till föga bara för att få vara ifred om jag inte personligen slängt ut dessa människor och t.o.m fick ta till hot om polisanmälan om de inte slutade upp med att trakassera henne.
Gita

Man undrar ju om det numera finns någon som frivilligt röstar på sossarna?
Meriona
Gita

Vilket bedrövligt sätt att röstfiska. ranting.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 09-09-2010, 11:42) *
Man undrar ju om det numera finns någon som frivilligt röstar på sossarna?

räcker upp en hand! utan mutor tillochmed! smile.gif
Chamomille
Gita

Fy faan rent ut sagt!
Gita
CITAT (Meriona @ 09-09-2010, 11:47) *
Vilket bedrövligt sätt att röstfiska. ranting.gif

Jag blir faktisk gråtfärdig av både ilska och sorg vid minnet av de där två medelålders damerna som stod lutade över mammas säng och tjatade "Lilla NN om du skriver på så blir det bra, bara du skriver på så får du vila dig sen"
Min mamma var då svårt sjuk och gick bort tre veckor senare.

Om detta är typiskt för sossarna eller om övriga partier också använder sådana oetiska metoder för att "värva" röster har jag ingen aning. Vet dock att i stort sett alla patienter på vårdhemmet fick besök av dessa två damer.
Gita
ängsvädd
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 12:01) *
Jag blir faktisk gråtfärdig av både ilska och sorg vid minnet av de där två medelålders damerna som stod lutade över mammas säng och tjatade "Lilla NN om du skriver på så blir det bra, bara du skriver på så får du vila dig sen"

Om detta är typiskt för sossarna eller om övriga partier också använder sådana oetiska metoder för att "värva" röster har jag ingen aning. Vet dock att i stort sett alla patienter på vårdhemmet fick besök av dessa två damer.
Gita

thumbdown.gif ranting.gif
*Stintan*
Gita

Fattar inte att valarbetare släpps in till gamla och sjuka, det borde vara förbjudet!
gnon49
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 01:12) *
För att människor har gått på alliansens kommunikativa skicklighet. Dom har för bra munläder helt enkelt. Folk går på det utan att ta reda på vad det egentligen innebär. Det är enda skälet till att de har majoritet. Nu kan de skylla de mesta på finanskrisen, men det kommer inte att gå i 4 år till om inte det blir en ny kris. Vanligt folk kommer att syna bluffen. Sanna mina ord.

Men nu omyndigförklarar du väl halva väljarkåren? Det går inte att lura väljarna. Inte om man vill komma i regeringsställning i alla fall. Det är ju faktiskt väljarna som avgör om man får gehör för sin politik.
Väljarna misstrodde socialdemokratin och dom förlorade makten. Så kan det gå för alliansen om dom inte sköter sig. Om alliansen vinner valet beror det knappast på finanskrisen utan att sveriges ekonomi o BMP är på väg uppåt. Till gagn för löntagare o pensionärer.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 12:05) *
Fattar inte att valarbetare släpps in till gamla och sjuka, det borde vara förbjudet!

håller med. sen spelar det ingen roll vilket block de kommer ifrån. samma hos fd svärmor ju när moderatarslet skulle övertala henne att rösta ja till bostadsrättsombildning - fy skäms!
Anma
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7750717.ab

Detta då?

"När Centerpartiets valreklam anlände till Umeå hajade en privatperson till. Lådorna var märkta med olika etiketter, beroende på vem som skulle få materialet:

”Lågutbildade och äldre”, ”välbärgade villaägare” och ”låglöneakademiker”.

Enligt Centerpartiets kampanjledare Michael Arthursson handlar det om interna arbetsnamn som slunkit med:

– Det är verkligen ingen officiell benämning."
Piccante
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 12:01) *

Gita

Moderaterna brukar ha den goda smaken att åtminstone betala för sina röster.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 12:41) *

Detta då?

"När Centerpartiets valreklam anlände till Umeå hajade en privatperson till. Lådorna var märkta med olika etiketter, beroende på vem som skulle få materialet:

"Lågutbildade och äldre", "välbärgade villaägare" och "låglöneakademiker".

Enligt Centerpartiets kampanjledare Michael Arthursson handlar det om interna arbetsnamn som slunkit med:

Suck och så säger centerpartiets "stora stjärna" Maud Olofsson om detta: "Jag kan fatta att man reagerat. Det är en olycklig formulering". Jisses hon inser inte ens att det är ett totalt feltänk. Vilken människosyn!
Piccante
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 12:41) *

som om det gjorde saken bättre???
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 09-09-2010, 12:51) *

giggle.gif
MrMurphy
CITAT (gnon49 @ 09-09-2010, 12:08) *
Men nu omyndigförklarar du väl halva väljarkåren? Det går inte att lura väljarna. Inte om man vill komma i regeringsställning i alla fall. Det är ju faktiskt väljarna som avgör om man får gehör för sin politik.
Väljarna misstrodde socialdemokratin och dom förlorade makten. Så kan det gå för alliansen om dom inte sköter sig. Om alliansen vinner valet beror det knappast på finanskrisen utan att sveriges ekonomi o BMP är på väg uppåt. Till gagn för löntagare o pensionärer.

tummenupp.gif

Förra valet så ylade jag mig blå om självklarheten med ett sossestyre och var fullständigt övertygad om att sverige skulle gå under med detta blåa styre. Men jag har faktiskt tyckt att de gjort ett bra jobb och mina skräckscenarion har inte gått i uppfyllelse utan jag har börjat hänga med på hur de resonerar. Visst finns det saker som varit under all kritik, utförsäkrandet ex. Men när jag tittar på rehabiliteringskedjan så känns det som om det i grunden kan vara en bra plan. Dock så måste det justeras grovt, det får inte ske misstag som skett men det har väl gått åt helsefyr som det ofta verkar göra när det kommer nya reformer. Men skulle denna politik helt spåra iväg på bekostnad av välfärden så skulle jag garanterat välja bort vid nästa val och 4 år är inte så lång tid. Jag är övertygad att det är fler än jag som resonerar så och jag är övertygad om att Alliansen är fullt medveten om detta.
MrMurphy
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 12:51) *
Suck och så säger centerpartiets "stora stjärna" Maud Olofsson om detta: "Jag kan fatta att man reagerat. Det är en olycklig formulering". Jisses hon inser inte ens att det är ett totalt feltänk. Vilken människosyn!

Jag misstänker att deras marknadsförare har klantat till sig. Grunden i marknadsföring är just detta med segmentering, att dela upp marknaden i mindre segment så att reklam är riktad till rätt person istället för att dränka hela marknaden med all information. Kanske dumt att försöka "sälja in sig" hos pensionärer med barnomsorgsfrågor ex. Jag är övertygad om att samtliga partier gör detta men att centern ska nog se över sitt val av marknadsföringsföretag.
Gita
CITAT (Markus_H @ 09-09-2010, 12:51) *

Är väl inte fullt så illa som att försöka köpa sig röster med fläskiga vallöften och sen strunta i att betala "för det var ju inget löfte, det var ett löfte om en målsättning

Den där historien om moderaterna som betalade för röster gällde väl ett internt provval om jag inte minns fel.
Gita
Anma
CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 12:56) *
tummenupp.gif

Förra valet så ylade jag mig blå om självklarheten med ett sossestyre och var fullständigt övertygad om att sverige skulle gå under med detta blåa styre. Men jag har faktiskt tyckt att de gjort ett bra jobb och mina skräckscenarion har inte gått i uppfyllelse utan jag har börjat hänga med på hur de resonerar. Visst finns det saker som varit under all kritik, utförsäkrandet ex. Men när jag tittar på rehabiliteringskedjan så känns det som om det i grunden kan vara en bra plan. Dock så måste det justeras grovt, det får inte ske misstag som skett men det har väl gått åt helsefyr som det ofta verkar göra när det kommer nya reformer. Men skulle denna politik helt spåra iväg på bekostnad av välfärden så skulle jag garanterat välja bort vid nästa val och 4 år är inte så lång tid. Jag är övertygad att det är fler än jag som resonerar så och jag är övertygad om att Alliansen är fullt medveten om detta.

Saken är den att rehabiliteringskedjan bör krossas helt och göras om från grunden. Det finns ingen rehabilitering med över huvud taget. Från att vara sjukskriven utan rehab till att bli utförsäkrad och arbetsförmedlingens ansvar, det är rehabiliteringskedjan.
Så länge man inte har konstaterad arbetsförmåga ska man vara inskriven hos FK inte AF. Det är det mest logiska. Men så fungerar det inte idag.

Det värsta är att Alliansen inte har några som helst planer på att ändra något vad jag hört, trots att hela deras beräkning på detta redan omkullkastats. De räknade med att 10% skulle återvända till FK. FK har reviderad siffran till 38% och flaggar om att detta kommer att öka markant närmaste tiden.

CITAT (gnon49 @ 09-09-2010, 12:08) *

Nope, inte hela väljarkåren. Bara de som blivit lurade. Många tycker ju att alliansens politik är utmärkt, fast de förstår den till fullo. Förresten, omyndigförklarar ingen faktiskt. Påstår bara att om den gruppen begrep vad hela deras politik går ut på istället för att bara lyssna på "mer i plånboken" skulle de rösta annorlunda.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 12:51) *

Hmm, vad borde hon ha svarat tycker du? För det rör sig naturligtvis om en mindre smart benämning på olika mottagargrupper från en reklambyrå/distributionsföretag. Du tror väl ändå inte att Maud är inblandad ner på den nivån.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 13:35) *
Hmm, vad borde hon ha svarat tycker du? För det rör sig naturligtvis om en mindre smart benämning på olika mottagargrupper från en reklambyrå/distributionsföretag. Du tror väl ändå inte att Maud är inblandad ner på den nivån.
Gita

Enligt C är det ju interna benämningar.
Gita
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:23) *
Nope, inte hela väljarkåren. Bara de som blivit lurade. Många tycker ju att alliansens politik är utmärkt, fast de förstår den till fullo. Förresten, omyndigförklarar ingen faktiskt. Påstår bara att om den gruppen begrep vad hela deras politik går ut på istället för att bara lyssna på "mer i plånboken" skulle de rösta annorlunda.

Hur i all världen kan du påstå dig veta vad folk begriper eller inte begriper, det är ju bara dumheter du hasplar ur dig. Att man tycker annorlunda än du har väl inget med vad man begriper att göra.
Att nu mer än halva väljarkåren har andra värderingar och prioriteringar än du, är det så vansinnigt svårt att förstå?
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 13:47) *
Hur i all världen kan du påstå dig veta vad folk begriper eller inte begriper, det är ju bara dumheter du hasplar ur dig. Att man tycker annorlunda än du har väl inget med vad man begriper att göra.
Att nu mer än halva väljarkåren har andra värderingar och prioriteringar än du, är det så vansinnigt svårt att förstå?
Gita

giggle.gif
Gita
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:40) *
Enligt C är det ju interna benämningar.

Fast Maud är nog fortfarande inte inblandad ner på den nivån.
Gita

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:57) *
giggle.gif

Förstår att du känner dig lite generad (därav fnissandet), Men du, det är ingen fara, de flesta förstår nog att ditt inlägg om vem som begriper vad inte var så väl genomtänkt.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 14:06) *
Gita

Inte? Helt säker på det? Oj, det trodde jag. Eller inte.
Förstår att du känner dig lite generad (därav fnissandet), Men du, det är ingen fara, de flesta förstår nog att ditt inlägg om vem som begriper vad inte var så väl genomtänkt.
Gita

Nu fnissade jag ju inte av det skälet, men jag förstår ju att du inte begriper bättre och tror det.

MrMurphy
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 13:23) *
Saken är den att rehabiliteringskedjan bör krossas helt och göras om från grunden. Det finns ingen rehabilitering med över huvud taget. Från att vara sjukskriven utan rehab till att bli utförsäkrad och arbetsförmedlingens ansvar, det är rehabiliteringskedjan.
Så länge man inte har konstaterad arbetsförmåga ska man vara inskriven hos FK inte AF. Det är det mest logiska. Men så fungerar det inte idag.

Men då krossar vi hela systemet istället för att göra massiva rehabiliteringinsatser? Det lönar sig för absolut ingen att folk slås ut, jag tycker snarare det krävs justeringar och att anslag går till ställen som krävs för att det ska rulla igång bättre. Tror inte att det underlättade för denna reformen med krisen som härjade. Jag förväntar mig förbättringar och att det genomarbetas.

Men jag förstår verkligen inte, jag har arbetat, jag har varit sjukskrivning pga graviditetskomplikation, fött 2 barn dvs levt på föräldrapenning, nu barnomsorg, och att jag dessutom är student och ekonomin som det innebär, detta är mina 4 senaste år och jag anser att ekonomin och systemet fungerat bra. blink.gif Dessutom av de som jag känner som har varit sjukskrivna och långtidssjukskrivna så har det varit rätt bra insatser. Ingen utförsäkrad och inga vansinniga lösningar. Jag känner verkligen inte igen skräckbilderna som målas upp överallt. g.gif

Men alla speglas vi av våra erfarenheter.
Gita
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 14:09) *
Inte? Helt säker på det? Oj, det trodde jag. Eller inte.

Nu fnissade jag ju inte av det skälet, men jag förstår ju att du inte begriper bättre och tror det.

Nej, vad andra begriper eller inte begriper är ju du självutnämnd expert på. Möjligen att du överskattar dig själv en aning.
Gita
Anma
CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 14:21) *
Men då krossar vi hela systemet istället för att göra massiva rehabiliteringinsatser? Det lönar sig för absolut ingen att folk slås ut, jag tycker snarare det krävs justeringar och att anslag går till ställen som krävs för att det ska rulla igång bättre. Tror inte att det underlättade för denna reformen med krisen som härjade. Jag förväntar mig förbättringar och att det genomarbetas.

Men jag förstår verkligen inte, jag har arbetat, jag har varit sjukskrivning pga graviditetskomplikation, fött 2 barn dvs levt på föräldrapenning, nu barnomsorg, och att jag dessutom är student och ekonomin som det innebär, detta är mina 4 senaste år och jag anser att ekonomin och systemet fungerat bra. blink.gif Dessutom av de som jag känner som har varit sjukskrivna och långtidssjukskrivna så har det varit rätt bra insatser. Ingen utförsäkrad och inga vansinniga lösningar. Jag känner verkligen inte igen skräckbilderna som målas upp överallt. g.gif

Men alla speglas vi av våra erfarenheter.

De första 14.000 utförsäkringarna har skett vid årsskiftet och framåt. De ökar hela tiden. Har man alltså varit långtidssjuk kortare tid än 550 dagar till dagens datum har man ännu inte drabbats. Men de som varit sjuka längre än 365 dagar har drabbats då ersättningen sjunker då från 80% till 65%? (osäker på procenttalet). Om man inte tillhör de som är dödligt sjuka eller inlagd på sjukhus trots sjukdom kommer man att drabbas av utförsäkring.

Stupstocken, som de rödgröna valt att kalla det, efter 550 dagar ska bort! Det är den som hela denna sjukreform vilar på, därav mitt ordval "krossa systemet".

Insatserna till att utredas om man har arbetsförmåga ska göras innan man blir utförsäkrad. Rehab insatser ska införas innan man blir utförsäkrad. Ev. arbetsträning ska införas innan man blir utförsäkrad. Ingen ska behöva leva på 4000:-/mån under utredningen. SGI ska gälla då. Inte eventuell a-kassemedlemskap!

Jag tycker absolut inte att man ska tillbaka till det som var och jag tycker att förra regeringen var fega som inte gjorde något åt situationen då, men det ändrar inte det faktum att situationen idag är katastrofal för långtidssjuka.
Gita
CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 14:21) *
: Dessutom av de som jag känner som har varit sjukskrivna och långtidssjukskrivna så har det varit rätt bra insatser. Ingen utförsäkrad och inga vansinniga lösningar. Jag känner verkligen inte igen skräckbilderna som målas upp överallt. g.gif

Kanhända är det med politik som med kvällspressjournalistik, har man tio positiva bilder av ett fenomen och en negativ så väljer man att bara se den negativa om det är så att det är den som passar de egna syftena och den egna ideologin.
Gita
*Stintan*
Gita

Hur kan du veta det? Om du har rätt så omger hon sig isåfall med väldigt dåliga medarbetare. Men det är ju inte så förvånande.
Anma
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 14:40) *
Kanhända är det med politik som med kvällspressjournalistik, har man tio positiva bilder av ett fenomen och en negativ så väljer man att bara se den negativa om det är så att det är den som passar de egna syftena och den egna ideologin.
Gita

I så fall, fungerar det bara åt ett håll?
FKs och AFs gemensamma siffror talar för sig själva.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 14:34) *
...............de som varit sjuka längre än 365 dagar har drabbats då ersättningen sjunker då från 80% till 65%? (osäker på procenttalet)..................

Är det vad som kallar utförsäkrad? Då har jag varit det i snart 4 år utan att veta om det. Var först sjukskriven och försök till rehabilitering gjordes, gjort utredning hos fk, arbetsprövat som inte funkat, jobbade mitt eget jobb på-½ tid vilket funkade och fick sedan gå från sjukpenning 80% till sjukersättning 65%. Tyckte jag var ganska OK eftersom jag inte beräknas kunna gå tillbaka på full tid.
Anki
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2010, 15:19) *
Är det vad som kallar utförsäkrad? Då har jag varit det i snart 4 år utan att veta om det. Var först sjukskriven och försök till rehabilitering gjordes, gjort utredning hos fk, arbetsprövat som inte funkat, jobbade mitt eget jobb på-½ tid vilket funkade och fick sedan gå från sjukpenning 80% till sjukersättning 65%. Tyckte jag var ganska OK eftersom jag inte beräknas kunna gå tillbaka på full tid.
Anki

Nej utförsäkrad blir du efter totalt 550 dagar. Först sjunker ersättningen efter 365 dagar, sen efter ytterligare en tid blir man utförsäkrad=utskriven från FK. Du är inte utförsäkrad och om du har sjukersättning som inte är tillfällig kommer du heller inte att bli det från dina 65%. Jag förmodar att du arbetar 35%? Eller väljer att inte göra det? Eller har du sjukpenning för de 35%? Om du har sjukpenning kommer du att bli utförsäkrad från dem efter 550 dagar.
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2010, 15:19) *
Anki

Men var din sjukersättning tidsbegränsad? Som utförsäkrad får man ju ingen sjukersättning.
Anma
Nu menar jag inte anki, men jag blir fruktansvärt trött på människor som försvarar ett sjukförsäkringssystem som de inte ens vet vad den går ut på.

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 15:25) *
Men var din sjukersättning tidsbegränsad? Som utförsäkrad får man ju ingen sjukersättning.

Hon har missförstått. Anki skulle veta om hon varit utförsäkrad. Jag lovar.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 15:27) *
Nu menar jag inte anki, men jag blir fruktansvärt trött på människor som försvarar ett sjukförsäkringssystem som de inte ens vet vad den går ut på.

Hon har missförstått. Anki skulle veta om hon varit utförsäkrad. Jag lovar.

ja precis det var därför jag blev så förvånad över hennes inlägg.
MrMurphy
CITAT (Anma @ 09-09-2010, 14:34) *
Insatserna till att utredas om man har arbetsförmåga ska göras innan man blir utförsäkrad. Rehab insatser ska införas innan man blir utförsäkrad. Ev. arbetsträning ska införas innan man blir utförsäkrad. Ingen ska behöva leva på 4000:-/mån under utredningen. SGI ska gälla då. Inte eventuell a-kassemedlemskap!

Jag tycker absolut inte att man ska tillbaka till det som var och jag tycker att förra regeringen var fega som inte gjorde något åt situationen då, men det ändrar inte det faktum att situationen idag är katastrofal för långtidssjuka.

Men jag kan komma på 4 på rak arm som varit långtidssjukskrivna som jag känner. Av dessa 4 så har det varit fullkomligt rimliga insatser. En är fortsatt sjukskriven utan att bli utförsäkrad, en har i hela sitt liv varit utanför arbetsmarknaden och hon har börjat jobba 25% och hon har verkligen blommat upp. En är en arbetskamrat, ung tjej som varit sjukskriven av någon form av mentala problem och hon skulle verkligen inte klara av att återgå till vår arbetsplats. Hon har satt sig i skolbänken nu vilket jag anser skulle ha skett för många år sedan redan. En har återgått till sitt arbete. Nu vet inte jag vad detta inneburit ekonomiskt för dessa men resultaten så långt har inte varit en stupstock utan det verkar fungera bra.

Men jag tror att vi kan vara överens om att det krävs stora rehabiliteringssinsatser och en riktig ekonomisk ersättning, men ibland så måste andra förändringar ske i livet än att man har fortsatt sjukskrivning. Men är det rehabilitering som krävs så är det i första hand det som ska genomföra, men i vissa fall så fungerar inte själva yrket/arbetsplatsen och då tycker jag att man förr eller senare ska ut på rätt arbetsmarknad för den individen istället för att vara sjukskriven från grundyrket. En skogshuggare med ryggproblem ska inte kunna se sjukskrivningen som en förtidspensionering så att säga.

Men jag tror att vi kan vara till hundra procent överens om att det ska finnas just rehabilitering och en vettig ersättning så jag skriver under på vad du anser ska ske, men jag är beredd att ge den sittande regeringen en period till och snygga till detta.
Anma
CITAT (MrMurphy @ 09-09-2010, 15:33) *
Men jag kan komma på 4 på rak arm som varit långtidssjukskrivna som jag känner. Av dessa 4 så har det varit fullkomligt rimliga insatser. En är fortsatt sjukskriven utan att bli utförsäkrad, en har i hela sitt liv varit utanför arbetsmarknaden och hon har börjat jobba 25% och hon har verkligen blommat upp. En är en arbetskamrat, ung tjej som varit sjukskriven av någon form av mentala problem och hon skulle verkligen inte klara av att återgå till vår arbetsplats. Hon har satt sig i skolbänken nu vilket jag anser skulle ha skett för många år sedan redan. En har återgått till sitt arbete. Nu vet inte jag vad detta inneburit ekonomiskt för dessa men resultaten så långt har inte varit en stupstock utan det verkar fungera bra.

Men jag tror att vi kan vara överens om att det krävs stora rehabiliteringssinsatser och en riktig ekonomisk ersättning, men ibland så måste andra förändringar ske i livet än att man har fortsatt sjukskrivning. Men är det rehabilitering som krävs så är det i första hand det som ska genomföra, men i vissa fall så fungerar inte själva yrket/arbetsplatsen och då tycker jag att man förr eller senare ska ut på rätt arbetsmarknad för den individen istället för att vara sjukskriven från grundyrket. En skogshuggare med ryggproblem ska inte kunna se sjukskrivningen som en förtidspensionering så att säga.

Men jag tror att vi kan vara till hundra procent överens om att det ska finnas just rehabilitering och en vettig ersättning så jag skriver under på vad du anser ska ske, men jag är beredd att ge den sittande regeringen en period till och snygga till detta.

Det är jättebra att de du känner tillhör de under 15% som fått arbete eller skolgång av något slag, på hel eller deltid i olika procentsatser. Källa: AF & FK
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 14:48) *
Hur kan du veta det? Om du har rätt så omger hon sig isåfall med väldigt dåliga medarbetare. Men det är ju inte så förvånande.

Välja fel reklambyrå kan nog hända den bäste, tänk bara på GP och byrån Rikta för ett tiotal år sedan. I det fallet la Persson hela skulden på byrån som tvingades i konkurs.
I det här fallet var det ju bara ett slarvigt sätt att uttrycka sig internt och inget offentligt uttalande, till skillnad från t.ex Ohlys uttalande om bröstmjölkspumpar och speciella skattelättnader för fotbollsspelare. Snacka om dåliga rådgivare eller kanske han stod för dumheterna helt på egen hand.

Nu tycker jag iofs att centers lilla tavla är en skitsak som inte har ett dugg med varken deras politik eller människosyn att göra
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 15:48) *
Välja fel reklambyrå kan nog hända den bäste, tänk bara på GP och byrån Rikta för ett tiotal år sedan. I det fallet la Persson hela skulden på byrån som tvingades i konkurs.
I det här fallet var det ju bara ett slarvigt sätt att uttrycka sig internt och inget offentligt uttalande, till skillnad från t.ex Ohlys uttalande om bröstmjölkspumpar och speciella skattelättnader för fotbollsspelare. Snacka om dåliga rådgivare eller kanske han stod för dumheterna helt på egen hand.

Nu tycker jag iofs att centers lilla tavla är en skitsak som inte har ett dugg med varken deras politik eller människosyn att göra
Gita

giggle.gif Men du e snabb att dra upp tabbar bland de rödgröna medan du viftar bort alliansens. För övrigt står nog Ohly på egen hand för sina dumheter. Jo det har med centerns politik och människosyn att göra när man delar upp folk på det där sättet oavsett det är internt eller offentligt och nog fasiken borde partiledaren veta hur valstrategin är i partiet.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2010, 16:03) *
giggle.gif Men du e snabb att dra upp tabbar bland de rödgröna medan du viftar bort alliansens. För övrigt står nog Ohly på egen hand för sina dumheter. Jo det har med centerns politik och människosyn att göra när man delar upp folk på det där sättet oavsett det är internt eller offentligt och nog fasiken borde partiledaren veta hur valstrategin är i partiet.

Men inte är du väl så naiv att du inte tror att alla andra partier gör likadant. Tror du verkligen att de skickar samma information till pensionärer som till barnfamiljer t.ex. Olika smak på köttben till olika grupper så klart. De andras interna beteckningar vi ju inget om tillsvidare. Och självklart tror jag att alla partiledarna har kunskap om valstrategin men jag tror ingen av dem de går ner på sån detaljnivå att de kollar och styr upp hur fraktgods märkes.

Jösse, så besvikna många av er kommer att bli oberoende av vem som vinner valet, men förmodligen kommer det att svida mest om de rödgröna mot all förmodan skulle vinna.

Gita

CITAT (Anma @ 09-09-2010, 15:38) *
Det är jättebra att de du känner tillhör de under 15% som fått arbete eller skolgång av något slag, på hel eller deltid i olika procentsatser. Källa: AF & FK

Möjligen läser du medvetet eller omedvetet statistik lite tokigt.
Gita
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-09-2010, 10:56) *
Jag tror vi kommer bli tvungna att sänka våra löner ja. Det fungerar inte att ha världens högsta lönekostnader när man är så extremt exportberoende. De flesta som har ett jobb har mer pengar än de egentligen behöver. Låt löneökningen stå still ett tag och fokusera på att få in fler på arbetsmarknaden i stället.

Vi har absolut inte världens högsta lönekostnader. Den här myten plockar du fram när det passar dig. Den gällde möjligen i viss mån 1975, men definitivt inte idag. Trodde att du jobbade i Norge för att få högre lön?
Anma
CITAT (Gita @ 09-09-2010, 16:54) *
Möjligen läser du medvetet eller omedvetet statistik lite tokigt.
Gita

kortfattad sammanställning

* 88 procent (12 575 personer) av dem som utförsäkrades vid årsskiftet hade skrivit in sig hos AF fram till den 30 juni.
* Ungefär 50 procent (7 100 personer) av de utförsäkrade hade, fram till och med 31 juli, sjukanmält sig eller ansökt om sjukpenning eller rehabiliteringspenning. Dessutom har 93 personer har beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning efter den 1 januari 2010.
* Fram till 31 juli hade ca 40 procent (5 836 personer) återvänt till sjukförsäkringen, d.v.s. de hade fått sin ansökan till FK beviljad.
* Endast 2,5 procent (362 personer) hade fram till 30 juni fått ett osubventionerat jobb på arbetsmarkanden. Hit räknas även de deltidsanställda, tillfälligt anställda, timanställda och de med tidsbegränsade anställningar.
* 0,8 procent hade återvänt till anställning hos sin gamla arbetsgivare. Här är det, enligt AF/FK-uppgifterna oklart om och i vilken omfattning dessa personer arbetade innan de utförsäkrades.
* Ungefär 5 procent (710 personer) hade arbete med någon form av samhällsstöd. Hit räknas anställning vid Samhall, offentligt skyddat arbete, trygghets- och utvecklingsanställning och lönebidragsanställning.
* 1,7 procent (255 personer) hade ett s.k. nystartsjobb.
* Ungefär 28 procent (3 948 personer) fick fortfarande den 30 juni aktivitetsstöd pga av att de deltog i ett arbetsmarkandspolitiskt program. Arbetsförmågan hos denna grupp har således ännu inte prövats mot den reguljära arbetsmarkanden. Hur måga av dessa som, när de lämnar AF-programmet, kommer att återvända till sjukförsäkringen är därför oklart.
* 5,5 procent (782 personer) har lämnat AF men ej återvänt till sjukförsäkringen. Majoriteten av dem bedöms dock ha sökt ersättning från FK.
* 4,1 procent (589 personer) var 30 juni arbetslösa, d.v.s. inskrivna som arbetssökande vid AF.

------------
Jamen du har ju rätt Gita!! Det är exakt 10% som har någon form av arbete av de som blev utförsäkrade. Det är de som jag fetmarkerat i texten ovan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon